Færøudvalget 2024-25
FÆU Alm.del Bilag 39
Offentligt
3037303_0001.png
Oversættelse
Gensvar til Bárður á Steig Nielsen på Javnaðarflokkurins hjemmeside (lagt på hjemmesiden
den 8. juni, men dateret den 9. juni 2025)
Javnaðarflokkurin vil have praktiske løsninger
Det var af samme grund nedslående at høre formanden for Sambandsflokkurin i radioen sætte sig
med korslagte arme og ikke ville være en del af et nationalt kompromis om Færøernes forfatnings-
retlige stilling
fordi han ikke kunne tilslutte sig det, der nu ligger på bordet
samtidig med at han
indrømmede, at der ikke ligger noget på bordet at tage stilling til.
Anerkender udfordringen
Det er et faktum, at Færøerne ikke kan få de nødvendige udenrigspolitiske beføjelser under den nu-
værende hjemmestyreordning. Det har alle partier i Lagtinget erkendt. Også Sambandsflokkurin.
Den berømte harmonika, som Javnaðarflokkurins lagmand, Atli Dam så præcist plejede at sammen-
ligne hjemmestyreloven med, kan ikke trækkes meget længere ud.
Det må vi forholde os til
og gøre noget ved.
For snævre rammer
Det er der flere årsager til. Verdenssituationen kræver, at Færøerne sidder med ved bordet og delta-
ger i eget navn i en tid, hvor de strategiske og økonomiske interesser er store i vores nærområde.
Det er der intet kontroversielt i. I Danmark forstår og støtter man vores ønske om større udenrigspo-
litisk selvbestemmelse. Det har statsministeren sagt flere gange
at vi skal samarbejde som tre lige-
stillede lande i et fællesskab.
Der er mange eksempler på, at rammerne er blevet for snævre.
I mange år har vi på Færøerne ønsket selvstændigt medlemskab af WTO. Det er nødvendigt, fordi
WTO fastsætter reglerne for international handel. Som medlem forbedres Færøernes muligheder for
at indgå nødvendige handelsaftaler med andre lande, hvilket vil være grundlaget for større økono-
misk værdiskabelse. Situationen er nu den, at selvom Færøerne opfylder WTO's betingelser for
medlemskab, så mener man i Danmark, at grundloven ikke tillader det.
De fleste internationale organisationer er for selvstændige lande, og kun i helt særlige tilfælde fravi-
ges denne grundregel. Det har vist sig i Nordisk Råd.
I NEAFC og NAFO har Færøerne heller ikke de samme rettigheder og muligheder som andre med-
lemslande. Hvis Færøerne skal med i EFTA, hvilket ville give os adgang til en række tiltrængte fri-
handelsaftaler, kræver det, at Danmark bliver medlem på vegne af en geografisk del af Danmark,
hvorfor det danske EU-medlemskab skal tilpasses til den situation. Og færøske atleter kan ikke del-
tage i OL under eget flag, fordi vi ikke opfylder betingelserne.
1
Rigsombudsmanden på Færøerne
FÆU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 39: Nyhedsbrev nr. 12/2025 fra Rigsombudsmanden på Færøerne
3037303_0002.png
Oversættelse
”N�½tt Samband” (Ny Samhørighed)
Sidste år kom Sambandsflokkurin med et tiltrængt politisk udspil om at forny rigsfællesskabet, idet
partiet anerkender, at vi har behov for større råderum og udvidede rammer at agere indenfor.
Udfordringen er bare, at den selvstyrelov, som Sambandsflokkurin foreslår, ikke giver Færøerne
større udenrigspolitiske beføjelser. Og det ved Sambandsflokkurin også godt. De organisationer, vi
ønsker fuldt medlemskab af, tillader ikke færøsk medlemskab under de nuværende rammer.
Mens Sambandsflokkurin foreslår en løsning, som ikke rykker os ud af stilstanden, så ønsker Ja-
vnaðarflokkurin en praktisk løsning, som løser den udfordring, vi står overfor
samtidig med at vi
bevarer de rettigheder, vi har i rigsfællesskabet nu.
Løsninger på bordet
Derfor er lagmanden gået i gang med at gentænke rammerne, så Færøerne kan få de udenrigspoliti-
ske beføjelser, vi har brug for.
Der er forskellige muligheder for at etablere et praktisk fællesskab med tre selvstændige lande i et
stærkt fællesskab, og det skridt skal vi tage sammen og i enighed
både på Færøerne og i Danmark.
Det kræver først og fremmest, at vi finder løsninger i stedet for forhindringer.
2
Rigsombudsmanden på Færøerne