Tórshavn, 5. maj 2025
Orientering nr. 09/2025
Intens debat om Suðuroy-tunnellen
En tunnel til Suðuroy – med en estimeret pris på 4-5 mia. kr. – har i den seneste tid ført til intens debat
om bl.a. finansiering, sikkerhed og linjeføring. Den foreliggende løsning indebærer ét tunnelrør med
modkørende trafik og ingen flugtveje. Krav om løsninger med øget brandsikring og nødudgange er rejst
fra både fagpersoner, borgere og lagtingsmedlemmer på Færøerne.
Der er stor uenighed mellem fagfolk og politikere om projektets økonomiske bæredygtighed. Senest har
Landsbanki Føroya (Færøernes Landsbank) og Búskaparráðið (Færøernes Økonomiske Råd) i en artikel
anklaget Lagmandskontoret for at manipulere med og lyve om tallene for at fremme projektet.
Lagmandsdirektør John Rajani har offentligt afvist anklagerne og opfordret til, at man læser
finansieringsplanen ordentligt, ligesom lagmand Aksel V. Johannesen (Javnaðarflokkurin) fra Lagtingets
talerstol har kaldt beskyldningerne urimelige og krævet en offentlig undskyldning. Bestyrelsesformand
for Landsbanki Føroya, Johnny í Grótinum, der også er formand for Búskaparráðið, har i en
pressemeddelelse den 2. maj 2025 tilkendegivet, at anklagerne var hårdt formuleret, og at de er slettet fra
artiklen. Men han fastholder, at Lagmandskontorets regnestykke giver det indtryk, at investeringen i
Suðuroy-tunnelen forbedrer den finanspolitiske holdbarhed fra 2037 og 28 år frem, hvilket er direkte
vildledende.
”Investeringen i Suðuroy-tunnelen belaster tværtimod den offentlige økonomi yderligere i de næste 40 år og
reducerer samtidig i væsentlig grad råderummet til at foretage andre nødvendige investeringer”,
udtaler Johnny í
Grótinum.
Lovforslaget om projektering og udbud af tunnelen blev 2. behandlet i Lagtinget den 2. maj 2025, hvor
28 medlemmer stemte for. Fire stemte imod med henvisning til en forhastet og lukket proces samt
uklarhed om økonomi og sikkerhed. Flere koalitionsmedlemmer har desuden krævet ændringer før 3.
behandlingen den 19. maj 2025, især for at få analyseret alternative linjeføringer. Lagmanden har
tilkendegivet, at der vil blive foretaget ændringer.
Forslaget om at forhøje pensionsalderen til 70 år, som ligeledes 3. behandles den 19. maj 2025, er politisk
blevet koblet til sagen om Suðuroy-tunnelen. Landsstyret begrunder forslaget med behovet for at
forbedre den økonomiske holdbarhed generelt, men især Framsókns forkvinde Ruth Vang har forudsat,
at holdbarhedsudfordringerne adresseres som forudsætning for Suðuroy-tunnelen, og forhøjelse af
pensionsalderen er en del af løsningen. Også forslag om at ændre loven om investeringsfonden for
Færøerne er koblet til sagen om Suðuroy-tunnelen, idet de 700 mio. kr., som er Investeringsfondens
samlede formue, vil blive fordelt ligeligt mellem projekterne vedrørende Suðuroy-tunnelen og Vágar
Lufthavn, hvis forslaget vedtages ved 3. behandlingen den 19. maj 2025. Se også Orientering 05/2025,
Orientering 06/2025 og Orientering 08/2025.
Amtmansbrekkan 6
FO-100 Tórshavn
www.rigsombudsmanden.fo
Telefon: +298 201 200