Europaudvalget 2024-25
EUU Alm.del EU-note E 25
Offentligt
3060402_0001.png
EU-note
Til orientering af Europaudvalget og Sundhedsudvalget
Det franske Senat finder forslag om kritiske lægemidler i strid med nær-
hedsprincippet
Det franske Senat vurderer, at Kommissionens forslag til forordning om
adgangen til kritiske lægemidler EU
1
er i strid med nærhedsprincippet. Det
fremgår af en
en begrundet udtalelse
2
, som Senatet vedtog den 6. juli
2025.
Senatet problematiserer især to bestemmelser i forslaget, som vedrører de
udbudskrav, der foreslås benyttet i forbindelse med offentlige indkøb af
kritiske lægemidler.
Den første bestemmelse handler om et pålæg til EU-landene om, at krav til
leverandører om opretholdelse af beredskabslagre for kritiske lægemidler
skal stå i et rimeligt forhold til målet, og være i overenstemmelse med
principperne om gennemsigtighed og solidaritet (art. 20). Den anden
bestemmelse handler om, at EU-landene skal vedtage nationale programmer
til understøttelse af forsyningssikkerheden for kritiske lægemidler (art. 19 (2).
29. august 2025
Det Internationale
Sekretariat
Morten Knudsen.
EU-konsulent
Hvad er EU’s nærhedsprincip?
Hvis EU lovgiver på områder, hvor kompetencen deles med EU-landene, skal det
ske under overholdelse af nærhedsprincippet, som er fastsat i EU-traktatens art. 5
(3). Nærhedsprincippet indebærer, at EU kun kan lovgive, hvis det vurderes, at må-
lene for den påtænkte handling ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af medlems-
staterne på centralt, regionalt eller lokalt plan, men på grund af den påtænkte hand-
lings omfang eller virkninger bedre kan nås på EU-plan.
1
Kom(2025) 0102
Forslag til forordning om fastlæggelse af rammer, der skal styrke tilgænge-
ligheden af og forsyningssikkerheden for kritiske lægemidler samt tilgængeligheden af og ad-
gangen til lægemidler af fælles interesse.
RÉSOLUTION EUROPÉENNE PORTANT AVIS MOTIVÉ
sur la conformité au principe de
subsidiarité de la proposition de règlement établissant un cadre visant à renforcer la
disponibilité et la sécurité de l’approvisionnement en médicaments critiques ainsi que la
disponibilité et l’accessibilité des médicaments d’intérêt commun.
2
Side 1 | 5
FOLKETINGET INTERN
EU-note - 2024-25 - E 25: EU-note: Det franske Senat finder forslag om kritiske lægemidler i strid med nærhedsprincippet
3060402_0002.png
Nye kriterier for offentlige indkøb af kritiske lægemidler
Et af de centrale formål med Kommissionens forslag er at forbedre
forsyningssikkerheden for kritiske lægemidler i EU
3
. En vigtig brik i disse
bestræbelser er ifølge Kommissionen en ændring af reglerne for offentlige
indkøb af kritiske lægemidler i EU.
Kommissionen foreslår bl.a., at ordregivende myndigheder i EU skal
pålægges
at anvende andre udbudskrav end prishensyn i deres
udbudsprocedurer ved indkøb af kritiske lægemidler. Det kan f.eks. være
krav, som begunstiger brugen af flere forskellige leverandører eller
leverandører, der forpligter sig til at opretholde lager, overvåge deres
forsyningskæder, har kontraktklausuler om rettidig levering eller udviser
gennemsigtighed over for den ordregivende myndighed.
Kommissionen foreslår samtidig, at det i særlige tilfælde skal være
obligatorisk
for en ordregivende myndighed at benytte sig af udbudskrav,
som favoriserer leverandører, der fremstiller en væsentlig del af de kritiske
lægemidler i EU, hvis en såkaldt sårbarhedsvurdering viser, at EU er meget
afhængig af et enkelt eller et begrænset antal tredjelande.
.
EU-landene bliver samtidig pålagt ikke at træffe foranstaltninger vedrørende
egen forsyningssikkerhed, hvis det fører til negative virkninger i andre EU-
lande. EU-landene skal navnlig undgå, at det får negative konsekvenser, når
de pålægger virksomheder at opretholde beredskabslagre. Krav om
opretholdelse af beredskabslagre skal samtidig stå i et rimeligt forhold til
målet og være i overenstemmelse med principperne om gennemsigtighed og
solidaritet.
Artikel 20
Forsyningssikkerhedsforanstaltninger, der anvendes i én medlemsstat, må ikke have
negative virkninger i andre medlemsstater. Medlemsstaterne skal især undgå sådanne
virkninger, når de foreslår og fastlægger omfanget af og tidsplaner for enhver form for
krav til virksomheder vedrørende opretholdelse af beredskabslagre. Medlemsstaterne
sikrer, at alle krav, som de pålægger virksomheder i forsyningskæden vedrørende op-
retholdelse af beredskabslagre, står i et rimeligt forhold til målet og er i overensstem-
melse med principperne om gennemsigtighed og solidaritet.
Nationale programmer og koordination
Med Kommissionens forslag pålægges EU-landene samtidig at udarbejde
nationale programmer, som kan understøtte ovennævnte indkøbspolitikker
3
Læs mere om indholdet af forslaget om kritiske lægemidler i
EU-note E19
fra den 13. juni 2025.
Side 2 | 5
FOLKETINGET INTERN
EU-note - 2024-25 - E 25: EU-note: Det franske Senat finder forslag om kritiske lægemidler i strid med nærhedsprincippet
3060402_0003.png
og fremme konsekvent brug af de foreslåede udbudskrav hos de
ordregivende myndigheder i den pågældende medlemsstat.
Kommissionen foreslår i den forbindelse at oprette en særlig
koordinationsgruppe bestående af repræsentanter fra Kommissionen og
hvert af EU-landene
4
, som skal sikre, at der sker den nødvendige
koordinering mellem de 27 EU-landes nationale programmer, herunder af
deres brug af de forskellige kriterier for indkøb af kritiske lægemidler
5
.
Gruppen får beføjelser til at sikre denne koordination ved hjælp af udtalelser
om programmerne og brugen af de forskellige udbudskrav. EU-landene
pålægges at tage behørig hensyn til udtalelserne fra koordinationsgruppen
6
.
Artikel 19, stk. 2
Medlemsstaterne meddeler deres programmer til Kommissionen i dennes rolle som sekre-
tariat for Gruppen for Kritiske Lægemidler. Kommissionen sørger for, at programmerne
straks videresendes til alle medlemmer af Gruppen for Kritiske Lægemidler. Gruppen for
Kritiske Lægemidler faciliterer drøftelser med henblik på at sikre koordinering mellem de
nationale programmer, bl.a. med hensyn til anvendelse af kriterierne i artikel 18, stk. 2, og
kan afgive udtalelser. Når Gruppen for Kritiske Lægemidler afgiver udtalelse om nationale
programmer, tager den enkelte medlemsstat behørigt hensyn hertil, idet den kan lade udta-
lelsen afspejle i sit reviderede program.
Her menes forslaget at være i strid med nærhedsprincippet
Det franske Senat finder som sagt, at forslaget er i strid med
nærhedsprincippet på to specifikke punkter.
Det drejer sig for det første om forslagets artikel 20, som pålægger EU-
landene ikke at vedtage forsyningssikkerhedsforanstaltninger,
der får
negative virkninger i andre EU-lande. Hertil kommer kravet om, at
opretholdelse af beredskabslagre skal stå i et rimeligt forhold til målet og
være i overenstemmelse med principperne om gennemsigtighed og
solidaritet.
Ifølge Senatet rejser kravene i artikel 20 tvivl om, hvorvidt EU-landene fortsat
vil kunne kræve, at indehavere af markedsføringstilladelser opbygger lagre
4
Gruppen for Kritiske Lægemidler.
5
Det kan f.eks. handle om EU-landenes brug af kravet, som begunstiger leverandører, der
fremstiller en væsentlig del af deres kritiske lægemidler i EU.
6
Art. 19, stk. 2 i forordningsforslaget.
Side 3 | 5
FOLKETINGET INTERN
EU-note - 2024-25 - E 25: EU-note: Det franske Senat finder forslag om kritiske lægemidler i strid med nærhedsprincippet
3060402_0004.png
for at sikre tilgængeligheden af lægemidler, som de anser for væsentlige,
selv om sundhedsydelser hører under medlemsstaternes kompetence
7
.
Senatet vurderer derfor, at artikel 20 er i strid med nærhedsprincippet og bør
slettes.
Det franske senat finder det andet problem med nærhedsprincippet i
forslagets art. 19, stk. 2, som pålægger nationale myndigheder at
tage
behørigt hensyn til udtalelser
fra Gruppen for Kritiske Lægemidler om deres
nationale programmer til støtte for forsyningssikkerheden. Senatet mener
ikke, at EU-traktaten indeholder den nødvendige hjemmel til, at Gruppen for
Kritiske Lægemidler kan tildeles beføjelser til vedtage udtalelser med
bindende virkning for EU-landene. Sundhedspolitikken i EU er et nationalt
kompetenceområde. EU-traktaten pålægger udtrykkeligt EU »at respektere
medlemsstaternes ansvar for udformningen af deres sundhedspolitik og for
organisation og levering af sundhedstjenestydelser og behandling på
sundhedsområdet«
8
. Ifølge det franske Senat indebærer dette, at
medlemsstaterne fortsat har deres frihed til at organisere og sikre egen
forsyning af lægemidler i henhold til nationale mål og ved hjælp af midler,
som de selv har valgt. Senatet kræver derfor, at det gøres klart i
forordningen, at udtalelser fra Gruppen for Kritiske Lægemidler ikke er
bindende for EU-landene, da bestemmelsen ellers vil være i strid med
nærhedsprincippet.
Folketingets behandling af forslaget
Forslaget om kritiske lægemidler er udvalgt af Europaudvalget som et af Fol-
ketingets prioriterede EU-forslag for 2025
9
og planlægges forelagt af
sundhedsministeren på et møde i Sundhedsudvalget den 2. september 2025.
I Folketinget er det aftalt, at det er Europaudvalget, som på vegne af
Folketinget vedtager begrundede udtalelser om brud på nærhedsprincippet til
Kommissionen inden for en fastsat frist
10
. Dette sker dog normalt på bagrund
af input fra de ansvarlige fagudvalg. Hvis Sundhedsudvalget derfor skulle
have bemærkninger i forhold til forslagets overholdelse af nærhedsprincippet,
bør de sendes til Europaudvalget.
Muligheden for at sende Kommissionen en begrundet udtalelse om brud på
nærhedsprincippet for det nævnte forslag er dog passé. Ifølge EU-traktaten
har de nationale parlamenter 8 uger til at sende Kommissionen en begrundet
7
I henhold til artikel 168, stk. 7 TEUF.
Se artikel 168, stk. 7 TEUF.
Europaudvalgets beretning af 29. september 2023.
Europaudvalgets beretning af 9. april 2010.
8
9
10
Side 4 | 5
FOLKETINGET INTERN
EU-note - 2024-25 - E 25: EU-note: Det franske Senat finder forslag om kritiske lægemidler i strid med nærhedsprincippet
3060402_0005.png
udtalelse om et forslag fra det tidspunkt, hvor det foreligger i alle
sprogversioner. Det gjorde forslaget om kritiske lægemidler den 12. april,
hvilket betyder, at 8-ugersfristen udløb den 7. juli 2025.
Hvis Sundhedudvalget alligevel skulle have bemærkninger til forslagets
overholdelse af nærhedsprincippet eller til dets indhold, vil udvalget kunne
sende disse i en udtalelse til Europaudvalget forud for regeringens mundtlige
forelæggelse af sit forhandlingsoplæg.
Dette dokument er udarbejdet af Folketingets Administration til brug for med-
lemmer af Folketinget. Efter ønske fra Folketingets Præsidium understøtter
Folketingets Administration det parlamentariske arbejde i Folketinget, herun-
der lovgivningsarbejdet og den parlamentariske kontrol med regeringen ved at
yde upartisk faglig bistand til medlemmerne. Faglige noter udarbejdet af Fol-
ketingets Administration er i udgangspunktet offentligt tilgængelige.
Side 5 | 5
FOLKETINGET INTERN