Europaudvalget 2024-25
EUU Alm.del EU-note E 22
Offentligt
3050209_0001.png
EU-note
Til orientering af Europaudvalget og Miljø
og Fødevareudvalget
Muligheder for at søge om tilladelse til minkavl
Sammenfatning
EU’s tilgang til invasive ikkehjemmehørende arter er fastlagt i forordning
1143/2014. På baggrund af forordningen vedtages løbende opdateringer
af EU’s liste over invasive arter ved en komitologiprocedure. Arter, der
opføres på denne liste, er som udgangspunkt forbudt i EU. Der kan dog i
særlige tilfælde gives tilladelse til aktiviteter, der involverer en oplistet art.
Den 20. juni godkendte Kommissionens Komité for Invasive Arter en ny
ajourføring af listen, som tilføjer 26 nye arter, herunder amerikansk mink.
Danmark stemte imod forslaget, idet regeringen ønsker, at der fortsat
skal kunne drives minkvirksomhed i Danmark. Regeringen har tilkendegi-
vet, at den vil ansøge Kommissionen om godkendelse til at udstede tilla-
delse(r) til danske minkavlere, så de kan fortsætte deres aktiviteter.
Denne note gennemgår regler og procedurer for ansøgning og godken-
delse af en sådan tilladelse.
4. juli 2025
Det Internationale
Sekretariat
EU-konsulenterne
EU’s
liste
over invasive ikkehjemmehørende arter
I 2014 blev
forordning 1143/2014
om forebyggelse og håndtering af introduk-
tion og spredning af invasive ikkehjemmehørende arter vedtaget (forkortes
herefter til forordningen om invasive ikkehjemmehørende arter i denne note).
Den har til formål at forebygge, minimere og begrænse invasive ikkehjemme-
hørende arters skadelige effekt på EU’s biodiversitet, økosystemer, menne-
skers sundhed og økonomien.
Kernen i forordningen er en EU-liste over invasive ikkehjemmehørende arter,
som er problematiske på EU-plan. Den første liste blev vedtaget med gen-
nemførelsesforordning
1141/2016,
og den opdateres regelmæssigt i en komi-
tologiprocedure. Arter, der opføres på EU-listen,
må ikke indføres på EU’s
Side 1 | 5
OFFENTLIG
EU-note - 2024-25 - E 22: EU-note om muligheder for at søge om tilladelse til minkavl
3050209_0002.png
område. De må heller ikke hverken holdes, avles, sælges, dyrkes, udsættes i
miljøet eller transporteres til, fra eller inden for EU. Når en art opføres på li-
sten, skal al aktivitet, der involverer den pågældende art, være afviklet senest
24 måneder efter oplistning
1
. Der kan dog søges om særlige tilladelser til ak-
tiviteter, der involverer disse arter.
Den 20. juni godkendte Kommissionens Komité for Invasive Arter en ny
ajourføring af listen, som tilføjer 26 nye arter, herunder amerikansk mink. Mi-
nisteren for grøn trepart oplyser i et
svar
til Europaudvalget, at ajourføringen
træder i kraft 2 år efter offentliggørelsen i EU-Tidende, det vil sige i 2027. Al
minkvirksomhed i Danmark skal derfor være afviklet i 2029, medmindre der
gives tilladelse til andet.
Den danske regering har tilkendegivet, at den vil ansøge om at få Kommissi-
onens godkendelse til at udstede en tilladelse, der undtager eksisterende
danske minkavlere fra EU-forbuddet.
Særlige tilladelser til aktiviteter, der involverer en invasiv art
Regler og procedurer for tilladelser er fastsat i artikel 8 og 9 i forordning
1143/2014
om invasive ikkehjemmehørende arter. En tilladelse giver mulig-
hed for aktiviteter, der involverer en ellers forbudt art.
Der kan gives to type tilladelser
2
:
a) Tilladelser, der undtager en bedrift fra et forbud.
b) Tilladelser til forskning, ex-situ opbevaring og medicinsk anvendelse
af en invasiv ikkehjemmehørende art.
I nærværende notat ses alene på muligheden for tilladelser til eksisterende
minkavl.
Tilladelser til eksisterende bedrifter
Betingelser
Ifølge artikel 9, stk. 1 i forordningen om invasive ikke hjemmehørende arter
kan medlemsstater i særlige tilfælde give tilladelse til, at en bedrift kan fort-
sætte sine aktiviteter, såfremt Kommissionen godkender det.
1
2
Artikel 32 i forordning
1143/2014.
Artikel 8 i forordning 1143/2014 fastsætter regler for tilladelser til forskning, ex-situ opbevaring
og medicinsk anvendelse, mens artikel 9 og artikel 8, stk. 2 og 3 fastsætter regler for aktiviteter,
der rækker ud over forskning, ex-situ opbevaring og medicinsk anvendelse.
Side 2 | 5
OFFENTLIG
EU-note - 2024-25 - E 22: EU-note om muligheder for at søge om tilladelse til minkavl
3050209_0003.png
For at Kommissionen kan godkende en tilladelse, skal den opfylde betingel-
ser på to niveauer: samfundsniveau og bedriftsniveau.
En medlemsstat kan udelukkende udstede en tilladelse til en bedrift i undta-
gelsestilfælde, hvor der er bydende nødvendige hensyn til væsentlige sam-
fundsinteresser, herunder af social eller økonomisk art.
På bedriftsniveau
skal der sikres tilstrækkelig risikohåndtering og foranstalt-
ninger til forebyggelse af spredning. Der skal i ansøgningen om godkendelse
bl.a. redegøres for de påtænkte foranstaltninger, der skal sikre, at flugt eller
spredning ikke er muligt fra et anlæg eller under transport.
Krav til en godkendelsesansøgning
En godkendelsesansøgning skal indeholde en række oplysninger, som er
fastsat i artikel 9. stk. 4 i forordning 1143/2014. Der kan ansøges om godken-
delse til en enkelt bedrift eller grupper af foretagender. Foruden faktuelle op-
lysninger om de(n) pågældende bedrift(er), herunder antal enheder, det vi-
denskabelige og danske navn på den holdte art m.v., skal ansøgningen inde-
holde en begrundelse for, hvorfor der skal tildeles en godkendelse. Dertil skal
den indeholde følgende:
En detaljeret beskrivelse af de påtænkte foranstaltninger til at sikre,
at flugt eller spredning ikke er muligt fra det anlæg til indesluttet op-
bevaring, hvor den invasive ikkehjemmehørende art holdes og hånd-
teres. Den skal også indeholde beskrivelser af de foranstaltninger,
der skal sikre, at en eventuel nødvendig transport af arten foretages
under forhold, der udelukker, at den undslipper.
En vurdering af risikoen for, at den invasive ikkehjemmehørende art
kan undslippe og en beskrivelse af de risikobegrænsende foranstalt-
ninger, der skal iværksættes.
En beskrivelse af det planlagte overvågningssystem, beredskabsplan
og eventuel udryddelsesplan, i tilfælde af at arten undslipper eller
spreder sig.
En beskrivelse af relevant national ret, som finder anvendelse på
de(t) pågældende foretagende(r).
Indholdet i ansøgningen skal også være i overensstemmelse med de betin-
gelser, der er anført i forordningens artikel 8, stk. 2 og 3, som tilføjer til og ud-
dyber ovenstående krav.
Ifølge artikel 8, stk. 2 skal den pågældende art holdes og håndteres i inde-
sluttet opbevaring, og al aktivitet skal gennemføres af kvalificeret personale.
Side 3 | 5
OFFENTLIG
EU-note - 2024-25 - E 22: EU-note om muligheder for at søge om tilladelse til minkavl
3050209_0004.png
Transporten til og fra den indesluttede opbevaring skal foretages under for-
hold, der udelukker, at arten undslipper, og hvis arten er et dyr, skal den
mærkes eller identificeres med metoder, der ikke forårsager undgåelige
smerter, frygt eller lidelse. Risikoen for flugt, spredning eller fjernelse skal
håndteres effektivt i samspil med miljøet, og en ansøger skal både have ud-
arbejdet et system for løbende overvågning og en beredskabsplan, som skal
godkendes af en national kompetent myndighed.
Artikel 8, stk. 3 fastsætter dertil specifikke krav til indesluttet opbevaring. En-
heder anses for at være holdt i indesluttet opbevaring, når
de er fysisk isolerede og ikke kan undslippe, sprede sig eller fjernes
af uautoriserede personer,
rengørings-, affaldshåndterings- og vedligeholdelsesprotokoller sik-
rer, at ingen enheder eller reproducerbare dele kan undslippe,
sprede sig eller fjernes af uautoriserede personer,
fjernelse af enhederne fra opbevaringen, bortskaffelse, destruktion
eller human aflivning foretages på en måde, der udelukker formering
eller reproduktion uden for opbevaringen.
Kun tilladelser til eksisterende bedrifter?
Ministeriet for Grøn Trepart har oplyst på både
mødet
i Europaudvalget
den 11. juni 2025, i ministerens
brev
af 20 juni 2025 og i sit
svar 911
til
Miljø- og Fødevareudvalget, at der udelukkende kan udstedes tilladelser til
eksisterende minkvirksomheder, det vil sige, at der ikke kan søges om til-
ladelse til opstart af nye bedrifter. I forordning 1143/2014, som fastsætter
betingelser for godkendelse af tilladelser, står det dog ikke tydeligt, at der
udelukkende kan udstedes tilladelser til eksisterende bedrifter.
Proces for godkendelse af en tilladelse
En medlemsstat indgiver en godkendelsesansøgning til Kommissionen, som
behandler ansøgningen i sit elektroniske godkendelsessystem og træffer af-
gørelse inden for 60 dage fra modtagelsen af ansøgningen
3
. En godkendelse
henviser til et specifikt foretagende og angiver en gyldighedsperiode. Den
omfatter også bestemmelser om levering til et foretagende af en yderligere
mængde eller en erstatning af enheder til brug for den aktivitet, der søges om
godkendelse til
4
.
3
Artikel 9, stk. 2 i forordning 1143/2014.
Artikel 9, stk. 5 i forordning 1143/2014.
4
Side 4 | 5
OFFENTLIG
EU-note - 2024-25 - E 22: EU-note om muligheder for at søge om tilladelse til minkavl
3050209_0005.png
Hvis Kommissionen godkender ansøgningen, meddeles det til pågældende
lands kompetente myndighed, som i Danmark er Miljøstyrelsen. Hvis Kom-
missionen derimod afslår en ansøgning, skal den angive sin begrundelse og
underrette den pågældende medlemsstat hurtigst muligt.
Når Kommissionen har givet sin godkendelse, kan en udpeget national myn-
dighed udstede en tilladelse
5
. Denne skal indeholde de bestemmelser, som
Kommissionen har fastsat i sin godkendelse.
Den nationale myndighed skal til slut foretage en inspektion for at sikre, at
det pågældende foretagende opfylder betingelserne i de udstedte tilladelser
6
.
Dette dokument er udarbejdet af Folketingets Administration til brug for med-
lemmer af Folketinget. Efter ønske fra Folketingets Præsidium understøtter
Folketingets Administration det parlamentariske arbejde i Folketinget, herun-
der lovgivningsarbejdet og den parlamentariske kontrol med regeringen ved at
yde upartisk faglig bistand til medlemmerne. Faglige noter udarbejdet af Fol-
ketingets Administration er i udgangspunktet offentligt tilgængelige.
5
Udstedelsen af tilladelsen skal være i overensstemmelse med artikel 8, stk. 4-8 i forordning
1143/2014.
Artikel 8, stk. 8 i forordning 1143/2014.
6
Side 5 | 5
OFFENTLIG