Europaudvalget 2024-25
EUU Alm.del Bilag 705
Offentligt
3069474_0001.png
Europaudvalget
Referat af 39. europaudvalgsmøde
Mødedato:
fredag den 5. september 2025
Tidspunkt:
Kl. 09.00
Sted:
vær. 2-133
Dagsorden
L
1. Siden sidst
Forelæggelse ved forsvarsministeren
2. Forenklingspakken på forsvarsområdet:
Forelæggelse ved forsvarsministeren
EUU alm. del (20241)
Bilag 664 (kommenteret dagsorden)
Den 4. september 2025
FO
FO
a) Europa-Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
fremskyndelse af tilladelsesproceduren for forsvarsberedskabsprojekter
Nyt forhandlingsoplæg
KOM (2025) 0821
KOM (2025) 0821
Bilag 2 (samlenotat)
KOM (2025) 0821
Bilag 3 (notat om forhandlingsoplæg)
b) Europa-Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
ændring af forordninger for så vidt angår forsvarsberedskab og om fremme af
forsvarsinvesteringer og forsvarsindustriens vilkår
Nyt forhandlingsoplæg
KOM (2025) 0822
KOM (2025) 0822
Bilag 2 (samlenotat)
KOM (2025) 0822
Bilag 3 (notat om forhandlingsoplæg)
FO
Side 1
OFFENTLIG
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 705: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 5/9-25
39. europaudvalgsmøde 5/9 2025
FO
c) Europa-Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv for så vidt
angår forenklingen af overførsler af forsvarsrelaterede produkter inden for EU og
forenklingen af forsvars- og sikkerhedsindkøb
Nyt forhandlingsoplæg
KOM (2025) 0823
KOM (2025) 0823
Bilag 2 (samlenotat)
KOM (2025) 0823
Bilag 3 (notat om forhandlingsoplæg)
d) Siden sidst:
- Afrapportering fra uformelt EU-forsvarsministermøde den 29. august 2025
- Orientering om SAFE
KOM (2025) 0122
Mødet genoptages fredag den 5. september 2025, dog tidligst kl. 10.00, med følgende dagsor-
den:
L
3. Samråd med økonomiministeren om det europæiske semester
KOM (2025) 0204
KOM (2025) 0204
Samrådsspørgsmål A
4. Rådsmøde nr. 4116 (almindelige anliggender) den 16. september 2025
Forelæggelse ved europaministeren
Rådsmøde 4116
Bilag 2 (samlenotat)
EUU alm. del (20241)
Bilag 664 (kommenteret dagsorden)
L
5. Godkendelse af rejserapport fra Algeriet
EUU alm. del (20241)
Bilag 669 (udkast til rejserapport)
6. Eventuelt
L
Der vedlægges foreløbig oversigt over det under punkt 4 nævnte møde.
Note: Finansudvalget er inviteret til at deltage under dagsordenspunkt 3.
Praktiske oplysninger:
Hvor intet andet er angivet, afholdes Europaudvalgets ordinære møder for åbne døre. Tilmelding for tilhørere skal ske
senest kl. 12.00 dagen inden mødet
ved Europaudvalgets sekretariat ([email protected]; tlf. +45 33 37 36 10).
Der vil være pladsbegrænsning.
Anvendte forkortelser:
FO =Forhandlingsoplæg
L
=Lukket behandling
Side 2
OFFENTLIG
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 705: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 5/9-25
39. europaudvalgsmøde 5/9 2025
Rådsmøde nr. 4116 (almindelige anliggender) den 16. september 2025
1. Forberedelse af mødet i Det Europæiske Råd den 23.-24. oktober 2025
kommenteret
dagsorden
Politisk drøftelse
*
2. Lovgivningsmæssig programmering
Politisk drøftelse
3. Den årlige dialog om retsstatsprincippet
horisontal drøftelse
Politisk drøftelse
KOM (2025) 0900
4. Den generelle tendens i udviklingen i retsstatssituationen i udvalgte kandidatlande
Politisk drøftelse
KOM (2025) 0900
5. Kommissionens forslag til rådsafgørelser om hhv. indgåelse og undertegning af
aftalepakke mellem EU og Schweiz
Sagen er ikke på rådsmødet, men forventes vedtaget i Rådet snarligt
KOM (2025) 0159, KOM (2025) 0160, KOM (2025) 0309, KOM (2025) 0308
EUU alm. del (20241)
Bilag 274 (udvalgsmødereferat side 67, senest behandlet
i EUU 13/12-24)
EUU alm. del (20181)
Bilag 88 (udvalgsmødereferat side 83 FO,
forhandlingsoplæg forelagt 12/10-18)
6. Eventuelt
7. Siden sidst
Alle dagsordenspunkter hører under Udenrigsministeriets ressort.
Dagsordenspunkt markeret med stjerne (*) forelægges ikke mundtligt for udvalget
Side 3
OFFENTLIG
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 705: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 5/9-25
3069474_0004.png
Europaudvalget
Referat af 39
.
europaudvalgsmøde
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
fredag den 5. september 2025
Kl. 09.00
vær. 2-133
Brigitte Klintskov Jerkel (KF) formand, Henrik Møller (S) næstfor-
mand, Christian Friis Bach (V), Ammar Ali (M), Jens Henrik Thulesen
Dahl (DD), Alexander Ryle (LA), Louise Brown (LA), Alex Ahrendtsen
(DF), Claus Jørgensen (SF), Søren Søndergaard (EL), Katrine
Robsøe (RV) og Theresa Scavenius (UFG).
Forsvarsminister Troels Lund Poulsen, økonomiminister Stephanie
Lose og europaminister Marie Bjerre.
Desuden deltog:
L
Punkt 1. Siden sidst
Punktet blev behandlet for lukkede døre.
Side 4
OFFENTLIG
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 705: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 5/9-25
39. europaudvalgsmøde 5/9 2025
FO
Punkt 2. Forenklingspakken på forsvarsområdet:
EUU alm. del (20241)
Bilag 664 (kommenteret dagsorden)
Forsvarsministeren (Troels Lund Poulsen):
Jeg vil i dag forelægge tre sager til forhandlingsop-
læg. Sagerne forelægges enkeltvis.
Krigen i Ukraine er jo desværre en daglig brutal påmindelse om, at fred og stabilitet ikke er en selv-
følge. Vi har set, hvor hurtigt et land kan komme til at afhænge af, om der leveres våben, ammuni-
tion og forsyninger i tide, og vi forstår nu, hvordan forsinkelser
både i produktionen og for den
sags skyld også i de politiske beslutningsgange
kan få en direkte konsekvens på slagmarken.
Europa har vist en enestående solidaritet med Ukraine, og langt de fleste medlemsstater har
lige-
som Danmark
truffet beslutninger om historiske investeringer i forsvarsområdet. Men det går sta-
dig væk for langsomt,
og her spiller EU’s lovgivningsrammer desværre også en rolle.
Lovgivningsrammerne er udformet og vedtaget i fredstid. De er ikke tilstrækkelig tilpasset en situa-
tion med behov for hastighed og udvikling, og hvor det er fuldstændig afgørende, at indkøb af ka-
pabiliteter og militær afskrækkelse sker med stor hastighed.
Det tager alt for lang tid at opbygge ny produktionskapacitet i Europa. Det går ud over vores fælles
sikkerhed, og det går også ud over de forsvarsvirksomheder, som vi er dybt afhængige af, hvis el-
ler når krisen måtte ramme os.
Det er baggrunden for, at Europa-Kommissionen den 17. juni 2025 præsenterede sit forslag til en
forenklingspakke på forsvarsområdet. Danmark skal sidde for bordenden i forhandlingerne om tre
konkrete forslag under vores formandskab.
Regeringen støtter, at der anlægges en bred tilgang til forenklingspakken. Det handler ikke kun om
forsvarsindustri, men også om Forsvarets behov bredere set. Behovet for hurtig opbygning af euro-
pæisk kampkraft betyder, at der er behov for nye faciliteter og produktionskapacitet. Det gælder på
tværs af Europa.
I Danmark har vi taget vigtige skridt for at øge hastigheden i både konkrete anskaffelser og i forhold
til at initiere nye forsvarsprojekter, senest med regeringens forslag, der bliver behandlet i Folketin-
get i øjeblikket, om en ny lov om bygge- og anlægsprojekter. Det kører jo i det spor, som vi kender i
Folketinget, men nu skal vi også have kigget EU’s regler efter.
Side 6
OFFENTLIG
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 705: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 5/9-25
3069474_0006.png
39. europaudvalgsmøde 5/9 2025
FO
a) Europa-Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
fremskyndelse af tilladelsesproceduren for forsvarsberedskabsprojekter
Nyt forhandlingsoplæg
KOM (2025) 0821
KOM (2025) 0821
Bilag 2 (samlenotat)
KOM (2025) 0821
Bilag 3 (notat om forhandlingsoplæg)
Forsvarsministeren (Troels Lund Poulsen):
Forslaget handler om at gøre det muligt for med-
lemslandene at etablere forsvarsprojekter hurtigere, end tilfældet er i dag. Sagsbehandlingstiden
på tilladelser skal ned, og Kommissionen foreslår 60 kalenderdage. Dertil foreslås det at etablere et
centralt nationalt kontaktpunkt, der skal koordinere indhentning af de nødvendige tilladelser.
Regeringens vurdering er, at forslaget kan bidrage positivt til opbygningen af europæisk forsvarsin-
dustri og Europas oprustning.
I dag vil det ofte tage 2-3 år, før et projekt, hvor der skal bygges nye faciliteter til f.eks. produktions-
apparat, kan påbegyndes i Danmark, og det er også tilfældet i andre europæiske lande. Det er ikke
hensigtsmæssigt, når vi står i den nuværende alvorlige sikkerhedspolitiske situation.
Når det er sagt, så skal vi selvfølgelig kunne implementere forslaget i Danmark på en effektiv
måde. Forslaget lader en stor del være op til medlemslandene selv. Vi skal også udforske, hvad
der præcis menes med et forsvarsparathedsprojekt, herunder hvilke tilladelser som er omfattet af
forordningen. Det er noget af det, der stadig foregår en drøftelse om.
FO
På den baggrund vil regeringen under forhandlingerne støtte formålet med forslagene til accelera-
tion af tilladelser vedrørende forsvarsprojekter og lægge stor vægt på
at forslaget understøtter en hurtig og omkostningseffektiv europæisk oprustning, herunder
ved at gøre det nemmere og hurtigere at etablere forsvarsprojekter i medlemsstaterne
samt ved at sikre mærkbare byrdelettelser for myndigheder og erhvervslivet, herunder at
de forventede effekter står mål med de økonomiske konsekvenser.
at anvendelsesområdet tydeliggøres, så der skabes klarhed omkring, hvad et forsvarspro-
jekt er, og dermed hvilke tilladelser der vil kunne blive omfattet af forordningen.
Regeringen lægger i forlængelse heraf endvidere vægt på
at forslaget understøtter en strømlining af processen, for så vidt angår indhentning af tilla-
delser til forsvarsparathedsprojekter på tværs af medlemsstater.
at en ansøgning ikke anses som godkendt, hvis sagsbehandlingstiden overskrider 60 ka-
lenderdage.
at der i den administrative støtte er særligt fokus på SMV’er og små midcapselskaber.
Forhandlingerne er i gang i Bruxelles, og der er bred opbakning til forslaget blandt medlemssta-
terne. Det danske EU-formandskab arbejder hårdt på, at vi kan sikre fremdrift i forhandlingerne.
Det er et nødvendigt forslag, som kan skabe den nødvendige forandring i måden, vi skal træffe be-
slutninger på, når det handler om forsvar og sikkerhed.
Side 7
OFFENTLIG
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 705: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 5/9-25
39. europaudvalgsmøde 5/9 2025
Theresa Scavenius (UFG):
Ministeren snakker om, at de gamle regler er lavet i fredstid. Betyder
det, at EU forbereder sig på krigstider, og det er derfor, vi skal lave reglerne om? Det er jo lidt en ny
retorik
før skulle vi hjælpe Ukraine, men nu skal vi rokke ved hele fredstidslogikken i Europa.
Det er selvfølgelig problematisk, at der ligesom i andre forslag ikke er nogen konsekvensvurderin-
ger. Det ser ret dyrt ud i forhold til mange af de støtteordninger, der skal laves. Hvor dyrt regner mi-
nisteren med, at projektet bliver? Vi skal give støtte til forskellige forsvarsprojekter, herunder f.eks.
bl.a. informationskampagner, som der står i betragtning nr. 14.
Vi har et problem herhjemme med, at mange tilladelser tager lang tid, fordi der er for få ressourcer
bl.a. i Miljøstyrelsen. Hvis det nye kontaktpunkt skal lave alle godkendelserne meget hurtigt, hvor
mange ressourcer har vi så tænkt os at sætte af i Danmark? Projekterne bliver de facto godkendt,
hvis man ikke overholder fristerne, og det vil sige, at ressourcespørgsmålet bliver meget vigtigt. Jeg
kan også se, at det er noget, ministeren går op i, for det er en del af forhandlingsoplægget.
Med lovforslaget L 222 (forslag til lov om bygge- og anlægsprojekter samt driftsaktiviteter med væ-
sentlige nationale forsvarsformål eller væsentlige civile beredskabsformål) kan ministeren jo afvige
fra alle andre myndigheder i Danmark, hvis man vurderer det nødvendigt. Hvordan fungerer det
med oprettelsen af en ny myndighedsenhed? Vil ministeren også afvige fra den myndighed med
den nye lov?
Alex Ahrendtsen (DF):
Allerede de gamle romere vidste, at hvis man ønsker freden, skal man for-
berede sig på krig. Og det er det, vi er i gang med. Det er meget simpelt.
Indholdet i forslaget er godt nok på mange måder. Men vi stemmer ikke om selve indholdet, men
om regeringens forhandlingsoplæg. Det er godt, at EU nu vil gøre det lettere og hurtigere at be-
slutte forsvarsprojekter, men jeg er lidt i tvivl om, om det vil styrke det indre marked.
Er der delegerede retsakter i forslaget?
Det virker, som om det bliver meget dyrt for Danmark, og jeg forstår ikke helt, hvorfor det bliver dyrt
for Danmark, når man gør det hurtigere at beslutte. Opklaring af de tre spørgsmål vil kunne hjælpe
mig til at beslutte, om jeg skal stemme ja eller nej til regeringens forhandlingsoplæg.
Søren Søndergaard (EL):
Vi kan godt støtte selve det overordnede formål, at ting kan gøres hur-
tigt. Vi forventede, at man så afsætter en masse ressourcer, så man undgår at tingene tager for
lang tid, men i stedet for indsættes der en musefældeklausul, som betyder, at man ikke behøver at
afsætte så mange ressourcer til at sørge for det, fordi man simpelt hen bare siger, at projektet auto-
matisk er godkendt, hvis ikke godkendelsen er kommet inden 60 dage.
Der står i samlenotatet:
»Såfremt sagsbehandlingstiden overskrider fristen på 60 kalenderdage, anses en ansøgning
som godkendt. Dette kan potentielt medføre godkendelse af projekter, hvor alle væsentlige hen-
syn ikke vurderes.«
EU lægger altså op til, at vi skal godkende et forslag, hvor man ikke vurderer alle væsentlige hen-
syn, i stedet for at sige, at vi afsætter alle de ressourcer, der gør, at alle væsentlige hensyn kan
vurderes. Det synes vi er problematisk, og det kan vi ikke støtte.
Side 8
OFFENTLIG
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 705: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 5/9-25
39. europaudvalgsmøde 5/9 2025
Vi lidt i tvivl om, om regeringen vil støtte det. Forhandlingsoplægget lyder, at en ansøgning ikke an-
ses som godkendt, hvis sagsbehandlingen overskrider 60 dage. Er det en afstandtagen fra Kom-
missionens forslag? Hvis man tager det for pålydende, at man fra dansk side vil lægge vægt på, at
en ansøgning ikke anses som godkendt, hvis sagsbehandlingen overskrider 60 dage, er det i mod-
sætning til det, Kommissionen siger. Og det er vi sådan set fuldstændig enige i, for så håber vi, at
regeringen vil bruge en masse ressourcer på at sige, at der skal afsættes de nødvendige ressour-
cer, så alle væsentlige hensyn kan blive vurderet inden for rammerne af de 60 dage. Men så synes
vi til gengæld også, at man skal lægge måske ikke afgørende vægt, men man skal i hvert fald
lægge stor vægt på det, for det er jo ret centralt, at afgørende elementer bliver vurderet. Jeg vil i
hvert fald nødig sidde i et Europaudvalg, som med åbne øjne siger, at afgørende elementer ikke
længere behøver at blive vurderet. Jeg vil gerne have en præcisering fra forsvarsministeren af,
hvad forhandlingsoplægget egentlig betyder, og så har jeg et ønske om, at der bliver lagt afgø-
rende vægt på det. I så fald kan vi godt støtte forhandlingsoplægget.
Forsvarsministeren (Troels Lund Poulsen):
Til Theresa Scavenius: Vi er i en tid, hvor Europa
bliver nødt til at foretage en nødvendig oprustning for at sikre en afskrækkelse mod Rusland. Det
kan man være enig i eller ej, men det er det, der ligger til grund for forslaget. Og det er fuldstændig
rigtigt, som Alex Ahrendtsen siger, at hvis man skal skabe forudsætningen for freden, så skal man
være i stand til at have en afskrækkelse.
Man kender ikke en til en de økonomiske konsekvenser af forslaget. Men det handler i bund og
grund om at skabe en større hastighed i at etablere mulighed for at skabe forsvarsparathed for virk-
somhederne. Det synes jeg er meget fornuftigt. L 222 er jo meget mere vidtgående end det, som
Kommissionen har foreslået. Så hvis man er for L 222, så er man også for dette forslag. Man kan
ikke være andet.
Til Alex Ahrendtsen: Der er ikke nogen delegerede retsakter.
I forlængelse af drøftelserne i forsvarsforligskredsen om, hvordan man kan speede noget op, tror
jeg ikke, at man kan sige, at det kommer til at styrke det indre marked, for en lang række lande
kommer til at lave direkte tildelinger til forsvarsvirksomheder, i forhold til hvad der er brug for. Det
kender vi fra Frankrig og Tyskland, og vi begynder også at se, at vi gør mere brug af det i Dan-
mark. Det er jo i respekt for, at man ikke nødvendigvis laver meget store udbud, men har brug for
en direkte tildeling i forhold til nogle af de konkrete kapaciteter, man har brug for.
Til Søren Søndergaard: Regeringen har helt korrekt valgt at lægge vægt på, at en ansøgning ikke
bør anses som godkendt, hvis sagsbehandlingstiden overskrider 60 kalenderdage. Det skyldes, at
det vurderes uhensigtsmæssigt, at der på denne måde kan gives stiltiende accept til projekter, hvor
der kan være gode grunde til, at fristen ikke kan overholdes. Det kan bl.a. være sikkerhedsmæs-
sige hensyn, der tager det i betragtning, så sådan lægger vi mandatet.
Claus Jørgensen (SF):
Som jeg forstår det, kan man også sige, at vi gerne vil lægge yderligere 60
dage oveni, hvis man vurderer, at der er noget med sikkerhed og sundhed. Det er i hvert fald en
måde, man kan forlænge ansøgningsfristen på. Men jeg synes, at det er rigtig godt, at der står det
med de 60 dage, og at regeringen arbejder for, at projekter ikke bliver automatisk godkendt.
Side 9
OFFENTLIG
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 705: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 5/9-25
39. europaudvalgsmøde 5/9 2025
Jeg synes, at det er rigtig positivt, at regeringen lægger stor vægt på, at anvendelsesområdet tyde-
liggøres, for det virker meget hastigt, og meget af det er ikke defineret endnu, så det håber jeg at
regeringen virkelig vil kæmpe for.
Hvad betyder det for L 222, at vi nu laver denne forordning, som har direkte implikationer? Skal vi
have L 222 op i salen igen bagefter?
Theresa Scavenius (UFG):
Jeg er stadig væk bekymret for, hvor dyrt forslaget bliver, plus hvor
mange ressourcer der skal afsættes. Kontaktpunktet kommer jo til at have virkelig travlt, hvis de
både skal godkende alle projekter, og derudover ved vi ikke engang, hvor mange projekter det dre-
jer sig om, fordi anvendelsesområdet ikke er tydeligt. Derudover skal de, som der står i betragtning
14, udøve bistand og støtte til forsvarsprojekter og til administrative rapporteringsforpligtigelser,
men også til f.eks. projekter, der skal informere offentligheden. Det lyder som noget kampagne. Det
lyder som et rigtig dyrt center, og derfor er det afgørende for Europaudvalget at vide, hvad det kom-
mer til at koste. Uagtet formålet skal man vide, at hvis man har en pose penge, så kunne man må-
ske have brugt dem bedre. Vil ministeren ikke igen svare på, hvad det kommer til at koste, og hvor
mange ressourcer der bliver sat af til det kontor, så vi sikrer, at godkendelserne selvfølgelig bliver
lavet, inden de bliver godkendt automatisk? Det gælder også spørgsmålene om al den støtte til de
projekter, som lyder fuldstændig bredt?
Alex Ahrendtsen (DF):
Svaret om de delegerede retsakter er betryggende.
Det indre marked bliver ikke styrket, fordi de enkelte lande vil foretage direkte tildelinger, og det er
for så vidt godt nok. Men så er spørgsmålet, hvad vi skal med forslaget. Skal jeg forstå det sådan,
at man speeder godkendelsesprocessen i EU op, når et land laver en direkte tildeling til en national
forsvarsindustri, for det er jo en undtagelse fra de normale regler?
Jeg forstår stadig væk ikke, hvorfor forslaget betyder højere omkostninger for Danmark.
Alexander Ryle (LA):
Liberal Alliance støtter forhandlingsoplægget. Vi synes faktisk, det er rigtig
positivt, at der med forslaget skabes bedre vilkår for europæiske forsvarsvirksomheder, og især når
vi kan gøre det ved at mindske bureaukrati og de administrative byrder for erhvervslivet.
Katrine Robsøe (RV):
Vi støtter også intentionerne i forslaget.
Regeringen vil arbejde for, at man ikke bare automatisk godkender projekter, hvis de ikke er blevet
godkendt inden 60 dage. Vi synes, at det er ret vigtigt at have med. Har ministeren nogen planer
for, hvordan Europaudvalget efterfølgende vil skulle inddrages i forbindelse med udvidelsen af de
60 dage?
Vi har også bidt mærke i den manglende konsekvensanalyse og er lidt ærgerlige over den ten-
dens.
Søren Søndergaard (EL):
Jeg er rigtig glad for, at regeringen også har det synspunkt, at helt afgø-
rende vurderinger ikke bare skal kunne glide igennem, fordi man overskrider de 60 dage. Men så
skal der også virkelig arbejdes for det, for det er det modsatte af, hvad der ligger i Kommissionens
forslag. Hvis man bare lægger vægt på det, så er det slag jo tabt. Jeg bad ministeren om at tilken-
degive, om man kunne lægge stor vægt på det, for så kan vi støtte forslaget. Ellers kan vi ikke.
Side 10
OFFENTLIG
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 705: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 5/9-25
39. europaudvalgsmøde 5/9 2025
Forsvarsministeren (Troels Lund Poulsen):
Til Søren Søndergaard: Jeg lægger ikke op til at
lave om på stemmevægtene.
Flere spørger til de 60 dage. Vi må have en politisk drøftelse i dybden af det med de øvrige lande,
og jeg vil gerne holde Europaudvalget orienteret om, hvad der kommer til at ske. Det er en svær
diskussion, for forslaget handler først og fremmest om, hvordan og hvor langt ned man skal afbu-
reaukratisere, og hvordan man kan skabe mere hastighed i processerne. På den anden side skal
man også passe på, at man ikke kan etablere, hvad man vil, under forsvarsdække, uden at der
overhovedet er mulighed for at få en ordentlig vurdering fra myndighederne.
Til Claus Jørgensen: L 222 er et meget mere sammenhængende og også meget mere vidtgående
forslag end det, vi drøfter her. Det har jeg heller ikke lagt skjul på. Forslaget er et supplement til L
222, og for at være helt ærlig tror jeg ikke nødvendigvis, at det bliver et nybrud. Men det kan være
med til at understøtte en større grad af hastighed på europæisk niveau.
Til Theresa Scavenius: Estimatet er cirka 4 mio. kr. per projekt til hasteprocedurer til etablering af
forsvarsprojekter. Theresa Scavenius lægger op til, at der så må være en myriade af ting, der
måtte gå ind i den nuværende model. Det kan jeg overhovedet ikke se. Vi har to projekter, der kø-
rer i øjeblikket
Elling og Fire Point i Vojens. Man kan håbe, at der kan komme flere projekter, men
vi har ikke en kæmpestor kø af projekter, der skal behandles. Der er bare en politisk uenighed mel-
lem Theresa Scavenius og regeringen, også på dette punkt. Konsekvensen af politik er, at man
ikke kan være enig om det hele.
Til Alex Ahrendtsen: Det er en måde at styrke Europas forsvarsparathed overordnet set i forhold til
at skabe en større hastighed. Det er regeringens synspunkt, at det er en god idé.
Theresa Scavenius (UFG):
Hvis der kun er to projekter, hvorfor er der så ikke tid til de normale
godkendelsesprocesser?
Jeg kan ikke støtte forhandlingsoplægget.
Alex Ahrendtsen (DF):
Fremskynder forslaget processen ved godkendelser, eller hvorfor skal vi
bruge det? I dag kan man allerede bruge direkte tildeling over for nationale industrier og undtage
tildelinger fra EU-retten, og så er det op til de enkelte nationale lande at beslutte, hvor hurtigt de vil
gøre det. Jeg har brug for den opklaring for at kunne sige ja til forhandlingsoplægget.
Forsvarsministeren (Troels Lund Poulsen):
Til Alex Ahrendtsen: Det handler ikke om udbud.
Det handler om godkendelser hos myndigheder, fuldstændig ligesom vi diskuterer i forbindelse
med L 222. Hvis du skal have tilladelser fra flere offentlige myndigheder, kommer redskabet til at
hjælpe med endnu større hastighed.
Du spurgte tidligere, hvad det betyder for det indre marked. Det ved jeg ikke, men min egen mave-
fornemmelse vil være, at hvis Elling
som nu er besluttet
etableres, så tror jeg, at mange nye
projekter i Europa vil blive etableret på baggrund af en direkte tildeling. Hvis der f.eks. skal etable-
res en ny ammunitionsfabrik, tror jeg ikke nødvendigvis, at man kører et langt udbud i de pågæl-
dende lande.
Alex Ahrendtsen (DF):
Det giver god mening. Men myndighedstilladelser er jo normalt en national
kompetence, når det kommer til forsvarsanliggender. Hvad er lige præcis EU’s rolle med forslaget,
Side 11
OFFENTLIG
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 705: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 5/9-25
39. europaudvalgsmøde 5/9 2025
og hvor er det helt konkret, at det kommer til at gå hurtigere, når vi i forvejen kan gøre det natio-
nalt? Jeg er bare lidt forvirret på højere plan.
Forsvarsministeren (Troels Lund Poulsen):
Jeg tror ikke, at jeg kan få den forvirring til at gå
væk. Det er med henblik på at skabe en fælles retningslinje for EU’s konkurrencedygtighed og ha-
stighed i hele Europa for at udvide kampkraften i Europa, hvor man har den ret i forhold til de 60
dage. Ellers kunne man forestille sig, at det ville tage 2-3 år at etablere det, og det vil vi gerne
undgå.
Alex Ahrendtsen (DF):
Så reglerne er faktisk overnationale, og de fastsætter grænsen på de 60
dage for de enkelte lande? Så det er en L 222 light, som ministeren har sagt?
Forsvarsministeren (Troels Lund Poulsen):
Det er i hvert fald ikke en L 222, for der er en lang
række andre ting, som slet ikke bliver varetaget af forenklingspakken. Men den har til formål at
styrke hastigheden i, at vi kan opruste i Europa og derved give vores europæiske virksomheder
bedre etableringsvilkår, end de har i dag.
Alex Ahrendtsen (DF):
Overnationalt?
Forsvarsministeren (Troels Lund Poulsen):
Ja, det er jo rammevilkår for, hvordan og hvorledes
man kan etablere sig i Europa.
Formanden (Brigitte Klintskov Jerkel):
Jeg kan konkludere, at der ikke er flertal imod regerin-
gens forhandlingsoplæg, idet kun Enhedslisten og Theresa Scavenius (UFG) har ytret sig imod
det.
Side 12
OFFENTLIG
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 705: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 5/9-25
3069474_0012.png
39. europaudvalgsmøde 5/9 2025
FO
b) Europa-Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
ændring af forordninger for så vidt angår forsvarsberedskab og om fremme af
forsvarsinvesteringer og forsvarsindustriens vilkår
Nyt forhandlingsoplæg
KOM (2025) 0822
KOM (2025) 0822
Bilag 2 (samlenotat)
KOM (2025) 0822
Bilag 3 (notat om forhandlingsoplæg)
Forsvarsministeren (Troels Lund Poulsen):
Denne del af pakken har til formål at ændre i to ek-
sisterende EU-regelsæt.
Det første regelsæt omhandler EU’s kemikalieregler. Allerede i dag er det muligt for EU’s medlems-
stater i særlige tilfælde at benytte undtagelser på kemikalieområdet, når det handler om forsvars-
hensyn. Det er imidlertid Kommissionens vurdering, at medlemsstaterne bruger de eksisterende
undtagelsesbestemmelser for lidt
eller fortolker dem for snævert.
Derfor har Kommissionen ønsket at give medlemsstaterne større fleksibilitet. Det betyder f.eks., at
medlemsstaterne gives større handlefrihed til at tillade brug af visse kemikalier i forsvarsproduktio-
nen uden at skulle igennem besværlige procedurer eller at skulle fortolke reglerne selv.
Jeg vil gerne klart understrege, at forslaget ikke ændrer på, at vi skal beskytte mennesker, dyr og
miljø. Det ligger fast. Samtidig er vi nødt til at sikre, at reglerne ikke spænder utilsigtet ben for styr-
kelsen af vores forsvarsevne.
Det andet regelsæt, som behandles i forslaget, er reglerne om Den Europæiske Forsvarsfond
(EDF). Det er Kommissionens ønske, at forsvarsfonden bliver mere fleksibel, og at det skal være
lettere for forsvarsvirksomheder at ansøge. Kriterierne for at få støtte skal gøres enklere, så det bli-
ver lettere at få projekter i gang. Desuden lægges der op til, at det skal være muligt at gennemføre
testaktiviteter i tredjelande, f.eks. Ukraine.
Regeringen bakker fuldt op om dette forslag. Det gælder både ændringer af EU's kemikalieregler,
hvor den større fleksibilitet gør det muligt at tage forsvars- og sikkerhedshensyn i betragtning. Lige-
ledes gælder det EDF, hvor det er positivt, at man ser på at forenkle reglerne.
Jeg hæfter mig ved muligheden for at finansiere testaktiviteter for EDF-støttede projekter uden for
EU, f.eks. i Ukraine. Det kan give europæiske virksomheder adgang til at udnytte testmuligheder,
der giver unikke fordele.
For Danmark kan de foreslåede ændringer til EDF bidrage til at skabe bedre integration af danske
leverandører i hele forsyningskæden. Det vil være til stor gavn for de danske SMV’er, som leverer
produkter på forsvarsområdet.
FO
På den baggrund vil regeringen under forhandlingerne støtte forslaget om at revidere eksisterende
forordninger, for så vidt angår forsvarsparathed, og om fremme af forsvarsinvesteringer og for-
svarsindustriens vilkår og lægge vægt på
at forslagets elementer bidrager til en hurtig og omkostningseffektiv europæisk oprustning.
Side 13
OFFENTLIG
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 705: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 5/9-25
39. europaudvalgsmøde 5/9 2025
at forslaget bidrager til at højne medlemslandenes retssikkerhed ved brug af undtagelses-
bestemmelser og i tillæg hertil, at adgangen til undtagelsesbestemmelser ved kemikalie-
forordninger udvides.
at det er medlemsstaterne, der kan give undtagelse fra kemikalieforordningerne begrundet
i hensynet til forsvar og sikkerhed.
at de administrative byrder i forbindelse med ansøgning, sagsbehandling og evaluering
under Den Europæiske Forsvarsfond reduceres, og at forslaget i relevant omfang under-
støtter yderligere integration og deltagelse af ukrainske aktører.
Theresa Scavenius (UFG):
Hvordan ved vi, at det ikke vil få en negativ effekt på miljø og sund-
hed, når der ikke er nogen konsekvensrapport? Det er en leg, vi leger
man kan sige, at det ikke
vil have konsekvenser, men det handler om at deregulere sundheds- og miljølovgivning, og det har
selvfølgelig konsekvenser. Der er også konsekvenser ved andre forslag, såsom L 222 (forslag til
lov om bygge- og anlægsprojekter samt driftsaktiviteter med væsentlige nationale forsvarsformål
eller væsentlige civile beredskabsformål), hvor ministeren anerkender, at det vil have konsekven-
ser for bl.a. miljøet. Det ville være mere ordentligt. Vi kan ikke både blæse og have mel i munden.
Jeg vil gerne henvise til bemærkning 9 i forslaget:
»Prøvning i Ukraine giver muligheder, der ikke umiddelbart findes i Unionen, såsom hurtigt til-
gængelige resultater, 24-timers prøvning og prøvning på slagmarken, hvilket kan forbedre ud-
viklingen og valideringen af forsvarsteknologier og -produkter i væsentlig grad.«
Det er bizart på et nyt niveau. Prøvning på slagmarken betyder, at man tester våbentyper på men-
nesker uden at kende konsekvenserne. Man synes, at EU skal være med til at finansiere, at virk-
somheder tester på slagmarken, hvilket vi selvfølgelig ikke kan gøre i Unionen. Hvad er ministe-
rens holdning til, at vi tager det helt vilde skridt, at vi nu skal støtte prøvetagning på slagmarken
med statslige penge?
Der lægges op til, at det skal være muligt at gennemføre testaktiviteter i tredjelande, f.eks. Ukraine.
Kan forslaget også gælde for Israel og Gaza?
Claus Jørgensen (SF):
Vi støtter forhandlingsoplægget. Vi er i en situation, hvor vi er nødt til at op-
ruste for at være sikre på, at der ikke kommer krig.
I SF kæmper vi imod brugen af skadelige kemikalier. Derfor fremsendte vi et forslag til ministeren
om, at regeringen kunne lægge vægt på
at dispensationerne kun kan bruges, når det er strengt nødvendigt for at opretholde for-
svarsberedskab eller national sikkerhed.
at dispensationerne kun kan være tidsbegrænsede og løbende skal revurderes.
at der indføres krav om, at industrien skal udfase de pågældende stoffer, når alternativer
forefindes.
at medlemsstaterne skal indrapportere brug af undtagelserne til Kommissionen.
Side 14
OFFENTLIG
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 705: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 5/9-25
39. europaudvalgsmøde 5/9 2025
at der skal ske en risikovurdering og offentlig registrering af, hvilke stoffer der bruges under
undtagelserne.
Det er for at sikre, at der ikke sker yderligere forringelser. Man kan godt frygte, at nogle lande sy-
nes, vi skal slække endnu mere, fordi vi så kan gøre det nemmere, hurtigere og billigere. Vil rege-
ringen lægge vægt på disse fem ting, så vi sikrer, at det ikke bliver endnu ringere end Kommissio-
nens forslag?
Alexander Ryle (LA):
Vi er meget positive over for forslaget. Vi er særlig glade for, at der åbnes op
for bedre muligheder for at bruge erfaringerne fra krigen i Ukraine i den videre udvikling af europæi-
ske forsvarsteknologier og -produkter. Jeg mener, at det er en oplagt mulighed for, at vores støtte
til Ukraine kan komme til at gøre endnu mere gavn, end den gør i forvejen, fordi vi selv kan være
med til at lære af nogle af de erfaringer, som bliver gjort i Ukraine.
Søren Søndergaard (EL):
I grund- og nærhedsnotatet står der:
»Der forventes ikke at være væsentlige miljømæssige konsekvenser af forslaget, da der alle-
rede i dag er mulighed for at få undtagelser, og da undtagelsesmuligheden anvendes.«
For mig er det uklart, hvad konsekvensen af forslaget er. Man skriver, at der ikke kommer nogen
miljøkonsekvenser af forslaget, for mulighederne for undtagelser er der allerede. Men hvorfor gør
man det så? Hvordan kan man gøre det lettere, uden at det risikerer at få konsekvenser for mil-
jøet?
Vi kan sagtens se det overordnede formål, og derfor kunne vi måske godt støtte forhandlingsop-
lægget, hvis man tilføjede en vægt om, at forslaget ikke må få negative konsekvenser for miljøet.
Men jeg forstod på ministerens tidligere indlæg (se
punkt 2a),
at ministeren ikke er kommet for at
forhandle forhandlingsoplæggene, men for at meddele forhandlingsoplæggene og bruge det flertal,
regeringen allerede har. Det er jo fint nok. Så ser vi frem til den tid, hvor vi får en mindretalsregering
igen, så Europaudvalget kan bruge møderne til at forhandle forhandlingsoplæg.
Forsvarsministeren (Troels Lund Poulsen):
Til Søren Søndergaard: Det er meget magtarrogant
at udlægge det, som om jeg ikke vil forhandle. Jeg elsker at forhandle, så jeg kunne ikke forestille
mig at komme her uden at lytte til Europaudvalget. Jeg sagde under det tidligere punkt, at til trods
for fine bemærkninger ændrer det ikke mit synspunkt i forhold til vægtene. Der er en politisk uenig-
hed, og man kan jo ikke forhandle uenighed væk. Nogle gange kan man få en forståelse, så man
måske alligevel kan være enige. Jeg lægger ikke op til, at der skal laves om på vægtene.
Til Claus Jørgensen: Jeg vil gerne kvittere for det, SF sendte i går. Jeg synes faktisk, at det egner
sig bedre til at indgå i drøftelsen om L 222, for det regulerer vi jo selv. Jeg vil anbefale, at vi drøfter
det i forligskredsen. Jeg er ikke afvisende over for SF’s forslag –
det er jo sådan set den måde, vi
allerede arbejder på, nemlig at vi ikke bare kan bruge det som carte blanche, så dispensationer
kan gælde i al evighed.
Til Søren Søndergaard og Theresa Scavenius angående miljømæssige konsekvenser: Det handler
om at præcisere reglerne for brugen af undtagelsesmulighederne, fordi man fra Kommissionens
side synes, at det er blevet for rigidt og for snævert. Det er ikke hver dag, man ser Kommissionen
anerkende, at noget af det, man har lavet før, kan være svært at forstå. Derfor handler det om at
Side 15
OFFENTLIG
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 705: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 5/9-25
3069474_0015.png
39. europaudvalgsmøde 5/9 2025
blive bedre til at vejlede, hvis man vælger at gå den vej. Der er allerede i dag regler om undtagel-
sesmuligheder for EU’s kemikalieregulering ved anvendelse til forsvarsformål. Derfor forventer jeg
ikke nogen væsentlige miljømæssige konsekvenser af forslaget.
Til Theresa Scavenius angående prøvning: Jeg synes kun, det er fornuftigt, at man har mulighed
for at samarbejde og udvikle bl.a. med ukrainske forsvarsvirksomheder. Det er igen en politisk
uenighed.
Der er vedtaget en lang række eksportrestriktioner i forhold til eksport af våben til Israel, som er re-
guleret på europæisk niveau. Det har forrang i forhold til dette forslag.
Claus Jørgensen (SF):
Jeg vil kvittere for, at ministeren vil tage forslagene med til L 222
det ser
vi frem til. Vi skal dog huske på, at en masse andre lande også skal igennem denne øvelse, og
hvis de kæmper for at undtage endnu mere, som kan være skadeligt, sker det jo i deres lande. Det
er vigtigt, at forslaget ikke bliver forringet på EU-niveau, selv om vi godt kan stramme op på det i
Danmark. Så ministeren må meget gerne kæmpe for det på europæisk plan.
Vi bakker op om forhandlingsoplægget, men kan vi blive orienteret undervejs, når der kommer und-
tagelser, så vi kan holde øje med det? Vi har vist en lignende aftale med miljøministeren, når der
kommer undtagelser i forhold til kemikalielovgivningen.
Theresa Scavenius (UFG):
I forhold til prøvning står der, at det kunne være i associerede lande
og tredjelande. Hvis det ikke handler om Israel, hvilke lande drejer det sig så om? Kan ministeren
bekræfte hundrede procent, at pengene, der bliver formidlet gennem EDF, ikke kan ende med
prøvning i Gaza?
Ministeren snakker meget om politisk uenighed, men spørgsmålet er, om vi overhovedet må, for vi
har jo folkeretten og Genèvekonventionerne, og ifølge artikel 35 i tillægsprotokol I er våben og me-
toder, der giver unødvendige lidelser eller overdreven skade, ulovlige. Når vi tester noget, ved vi jo
ikke, hvad konsekvenserne er. Det kunne godt være, at det er ulovligt at teste våbentyper ifølge
Genèvekonventionerne.
NOT
Forsvarsministeren (Troels Lund Poulsen):
Til Theresa Scavenius: Det kræver et skriftligt svar.
Det ændrer ikke på min stillingtagen til det, jeg har forelagt i dag. Jeg ved jo, at Theresa Scavenius
har en helt anden holdning. Jeg synes, det er en god idé at understøtte Europas evne til at forsvare
sig selv. Det kan man være uenig i, og jeg noterer mig, at Theresa Scavenius synes, det er forkert.
Jeg synes, at støtten til Ukraine og udviklingen af nye systemer er en god idé, så man ikke forærer
hele initiativretten til Rusland. Jeg siger ikke, at Theresa Scavenius gør det, men vi er
igen
dybt,
dybt uenige. Det er nok kommet for at blive.
Formanden (Brigitte Klintskov Jerkel):
Jeg kan konkludere, at der ikke er flertal imod regerin-
gens forhandlingsoplæg, idet kun Enhedslisten, Alternativet og Theresa Scavenius (UFG) har ytret
sig imod det.
Side 16
OFFENTLIG
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 705: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 5/9-25
3069474_0016.png
39. europaudvalgsmøde 5/9 2025
FO
c) Europa-Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv for så vidt
angår forenklingen af overførsler af forsvarsrelaterede produkter inden for EU og
forenklingen af forsvars- og sikkerhedsindkøb
Nyt forhandlingsoplæg
KOM (2025) 0823
KOM (2025) 0823
Bilag 2 (samlenotat)
KOM (2025) 0823
Bilag 3 (notat om forhandlingsoplæg)
Forsvarsministeren (Troels Lund Poulsen):
Forslaget går ud på at modernisere reglerne for,
hvordan forsvarsmateriel flyttes inden for EU, og hvordan forsvarsmateriel indkøbes.
Den første del af forslaget relaterer sig til overførsel af forsvarsprodukter internt i EU. Her ønsker
Kommissionen at gøre det lettere ved at udvide undtagelserne fra licenspligt. Det betyder, at flere
overførsler af forsvarsprodukter inden for EU
bl.a. til EU-projekter,
EU’s institutioner eller til brug
i
krisesituationer
skal kunne ske lettere og uden forsinkende administration.
Generelle overførselslicenser skal kunne bruges bredere. Medlemsstater opfordres desuden til at
indføre nye typer generelle licenser, eksempelvis til hasteoverførsler. Formålet er at reducere ven-
tetid og bureaukrati, så EU’s forsvarsprojekter kan gennemføres hurtigere og mere effektivt.
For Danmark betyder dette hurtigere gennemførelse af projekter med danske virksomheder, færre
administrative byrder ved immaterielle teknologioverførsler og stærkere integration i europæiske
værdikæder. Det styrker leveringssikkerheden.
Den anden del af forslaget relaterer sig til forsvars- og sikkerhedsdirektivet. Direktivets regler be-
stemmer, hvordan indkøb til forsvaret skal foregå. Med forslaget foreslår Kommissionen vigtige
ændringer i udbudsprocessen, så det bliver lettere og hurtigere at købe ind til forsvaret. En yderli-
gere og større revision af reglerne ventes i 2026.
Konkret foreslås det bl.a. at hæve tærskelværdierne, så mindre kontrakter ikke skal i udbud og der-
med kan håndteres hurtigere. Helt konkret betyder det eksempelvis, at Forsvarsministeriets Mate-
riel- og Indkøbsstyrelse ikke skal bøvle med forsinkende udbudsregler, når det handler om mindre
anskaffelser. I stedet kan de nationale indkøbsmyndigheder fokusere deres ressourcer på de
større anskaffelser, som vi står over for.
Derudover vil Kommissionen gøre reglerne mere fleksible. Hvis mindst tre EU-lande slår sig sam-
men om at købe det samme udstyr, får de mulighed for midlertidigt at handle direkte med leveran-
dører, uden at de først skal lave et langt, tidskrævende offentligt udbud. Det betyder, at landene
hurtigere kan købe det, de har brug for. Det kan spare tid og penge. Samtidig understøtter det, at
landene kan arbejde mere sammen og bruge det samme udstyr.
Der lægges endvidere op til, at rammeaftaler fremover kan vare op til 10 år i stedet for 7 år. Læn-
gere rammeaftaler forventes at give en større forudsigelighed og fleksibilitet i planlægningen for
Forsvaret, og virksomheder vil samtidig kunne nyde godt af en større investeringssikkerhed.
FO
På den baggrund støtter regeringen forslaget og lægger vægt på
Side 17
OFFENTLIG
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 705: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 5/9-25
3069474_0017.png
39. europaudvalgsmøde 5/9 2025
at forslaget bidrager til en tilpasning af forsvars- og sikkerhedsdirektivet til den nye sikker-
hedspolitiske situation, hvor der bør være bedre mulighed for at foretage hurtigere indkøb
af forsvarsmateriel. Ændringerne bør være en kortsigtet løsning, idet Danmark bakker op
om en fuld revision af forsvars- og sikkerhedsdirektivet hurtigst muligt.
at forslaget bibeholder gennemsigtigheden for kontraktindgåelser og understøtter udviklin-
gen af en konkurrencedygtig europæisk forsvarsindustri og fremmer EU’s strategiske auto-
nomi.
Theresa Scavenius (UFG):
Det er udtryk for dårlig lovkvalitet, da der ikke er lavet konsekvensvur-
deringer, man har ikke inddraget eksterne eksperter, man laver ikke kvalitetskontrol, der er ikke no-
get budget osv. Det er hastelovgivning.
I grund- og nærhedsnotatet vedrørende Kommissionens meddelelse om omnibus om forsvarsbe-
redskab giver Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) i deres høringssvar udtryk for bekymring
for en udhuling af de sociale klausuler og kontrollen med arbejdsvilkår. De er i det hele taget be-
kymret for en risiko for social dumping, forringelse af arbejdsvilkår og uigennemsigtige udbudspro-
cedurer. Regeringen skriver, at de synes, at forslaget er rigtig godt, fordi det sikrer optimale ramme-
betingelser og fjerner unødvendige barrierer. Skal man forstå det sådan, at regeringens holdning
er, at regler i forhold til bl.a. arbejdsvilkår er en unødvendig barriere, man ønsker at fjerne, og at det
skaber en mere optimal situation, hvis man ikke beskytter arbejdstagerne? Det er en bekymrende
politisk holdning, og det er langt fra, hvad dansk praksis burde være.
Man lægger vægt på at bibeholde gennemsigtigheden i kontraktindgåelser, hvilket er godt. I den
samme vægt nævner man også understøttelse af udvikling af en konkurrencedygtig europæisk for-
svarsindustri og fremme af EU’s strategiske autonomi.
Vi har altså en vægt med tre meget forskel-
lige aspekter
hvordan vægtes de?
Søren Søndergaard (EL):
Overordnet kan vi sagtens støtte formålet med forslaget.
Vil ministeren redegøre for de delegerede retsakter i dette forslag? Hvor omfattende bliver de, og
hvilke områder vil de dække?
Eksisterer der en særlig undtagelse, når det gælder forsvarsmateriel i forhold til WTO-reglerne
(Verdenshandelsorganisationen) om tærskelværdier?
NOT
NOT
Forsvarsministeren (Troels Lund Poulsen):
Til Søren Søndergaard: Jeg vil gerne svare på
spørgsmålet om WTO og tærskelværdier på skrift.
Der er delegerede retsakter, da der er tale om meget tekniske specifikationer, så det giver god me-
ning, at Kommissionen får mulighed for at præcisere det i en delegeret retsakt. Vi kan oversende et
skriftligt svar.
Til Theresa Scavenius: Det er dejligt at diskutere politik. Regeringen siger ikke, at det her er med til
at afskaffe danske arbejdsvilkår. Du laver den kobling, for så kan det skabe noget debat, men der
er slet ikke belæg for det. Det her handler om ændringer af udbudsregler
det handler ikke om,
hvorvidt man skal tillade social dumping eller noget som helst andet. Vi står fuldstændig vagt om
den danske model i forhold til løn- og arbejdsvilkår, og det kommer dette forslag ikke til at have en
betydning for.
Side 18
OFFENTLIG
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 705: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 5/9-25
39. europaudvalgsmøde 5/9 2025
Theresa Scavenius (UFG):
Det lyder da virkelig dejligt. Hvilke unødvendige barrierer er det så, der
bliver fjernet?
Forsvarsministeren (Troels Lund Poulsen):
Jeg har netop brugt hele min tale på at forelægge
forslaget. Et godt eksempel på at gøre det mere smidigt er at hæve tærskelværdierne, så mindre
kontrakter ikke skal i udbud.
Theresa Scavenius (UFG):
Det er lige præcis de tærskelværdier, som Fagbevægelsens Hovedor-
ganisation problematiserer. De siger, at det skaber en risiko for dårligere arbejdsvilkår og social
dumping. Men måske kommer vi ikke videre i dag.
Jeg kan ikke støtte forhandlingsoplægget.
Søren Søndergaard (EL):
Enhedslisten har i Folketingssalen foreslået en generel øgning af tær-
skelværdierne i forbindelse med udbud. Det var regeringens officielle position, at det ikke kunne
lade sig gøre, fordi det var i strid med WTO-reglerne. Nu kommer der så et forslag om, at man vil
arbejde for en øgning af tærskelværdierne, og det synes jeg er fint, men så må det være, fordi der
eksisterer en særlig undtagelse fra WTO-reglerne; ellers skal Europaudvalget i hvert fald være vi-
dende om, at man lægger op til at bryde med WTO-reglerne. Måske kan en af ministerens em-
bedsmænd give et hint.
Forsvarsministeren (Troels Lund Poulsen):
Til Søren Søndergaard: Vi kommer ikke med noget,
der er WTO-stridigt. Man må også have forståelse for, at selv embedsmænd ikke kan svare på alt
på stående fod. Derfor vil vi vende tilbage skriftligt, så vi ikke svarer noget forkert til Folketinget.
Formanden (Brigitte Klintskov Jerkel):
Jeg kan konkludere, at der ikke er flertal imod regerin-
gens forhandlingsoplæg, idet kun Theresa Scavenius (UFG) har ytret sig imod det.
Side 19
OFFENTLIG
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 705: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 5/9-25
39. europaudvalgsmøde 5/9 2025
d) Siden sidst:
- Afrapportering fra uformelt EU-forsvarsministermøde den 29. august 2025
Forsvarsministeren (Troels Lund Poulsen):
Den 29. august 2025 havde jeg fornøjelsen af at
kunne samle mange af mine EU-kollegaer til et uformelt ministermøde i København. På mødet
drøftede vi to områder, som er helt centrale for Danmark og for os som EU-formandskabsland
nemlig EU’s militære støtte til Ukraine og europæisk forsvarsevne.
Ud over forsvarsministrene fra de andre EU-lande
deltog NATO’s vicegeneralsekretær i mødet, li-
gesom den ukrainske forsvarsminister, Denys Shmyhal, deltog virtuelt.
Til drøftelsen om Ukraine var mit klare budskab, at Danmark står last og brast med Ukraine. Og
den støtte, som jeg og regeringen arbejder så intensivt på at fastholde på et højt niveau, må ikke
forveksles med velgørenhed. Det handler om Europas sikkerhed, og det afhænger af, at vi nu gør,
hvad vi kan, for at have en støtte til Ukraine. Det har en til en betydning for både europæisk og
dansk sikkerhed.
Jeg brugte også tiden på at gøre status for den danske model, altså det, vi har gjort i forhold til at
investere ind og refundere udgifter for ukrainske forsvarsvirksomheders muligheder for at produ-
cere forsvarsmateriel.
Jeg benyttede også lejligheden til at gennemgå det initiativ, som vi præsenterede den 3. september
2025, nemlig muligheden for at invitere ukrainske forsvarsvirksomheder til Danmark for at starte
deres produktion op her.
Derudover diskuterede vi, hvad vi kan gøre for at styrke den europæiske forsvarssikkerhed og der-
med også være i stand til at forsvare os selv i 2030. Der var budskabet klart, at vi alle nu må gøre,
hvad vi kan, for at fremme politiske beslutninger, der gør, at europæisk modstandskraft bliver
større.
- Orientering om SAFE
KOM (2025) 0122
Forsvarsministeren (Troels Lund Poulsen):
SAFE (instrumentet for sikkerhedstiltag for Europa)
er et låneinstrument. Det er en del af Kommissionens »ReArm Europe«-plan, som skal være med
til at styrke europæisk forsvarsevne.
Gennem SAFE kan EU’s medlemsstater låne samlet op til
150 mia. euro ved fælles EU-gæld.
Fra regeringens side har vi truffet beslutning om at indikere interesse over for Kommissionen om et
muligt optag af lån igennem SAFE i størrelsesordenen 1-100 mio. euro.
Vi håber bl.a. at kunne bidrage til, at SAFE som instrument vil fremme den militære støtte til Ukra-
ine. Nu venter en proces, hvor de interesserede medlemsstater, herunder Danmark, skal finde ud
af, hvordan midlerne fra et potentielt lån bedst anvendes.
Side 20
OFFENTLIG
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 705: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 5/9-25
3069474_0020.png
39. europaudvalgsmøde 5/9 2025
Sideløbende har EU netop indledt arbejdet med involvering af tredjelande under SAFE i forlæn-
gelse af forordningen. I disse dage arbejdes der på at opnå enighed i Rådet om et mandat til Kom-
missionen, så Kommissionen kan indlede forhandlinger om bilaterale aftaler med UK og Canada.
Disse forhandlinger vedrører primært tredjelandenes finansielle bidrag til SAFE samt adgangen for
det pågældende lands forsvarsindustri.
Ligesom ved forhandlingerne af selve forordningen er det fortsat vigtigt for regeringen, at der i for-
handlingerne med tredjelande tages hensyn til behovet for en hurtig og omkostningseffektiv euro-
pæisk oprustning, herunder fleksibilitet ved indkøb i tredjelande.
Theresa Scavenius (UFG):
Europaudvalget har tidligere talt med både forsvarsministeren og øko-
nomiministeren om SAFE, og jeg havde fået det indtryk, at Danmark ikke ville bruge disse lånemu-
ligheder, fordi vi har en højere kreditværdighed, og derfor kan det ikke betale sig for os. Vil ministe-
ren forklare, hvorfor vi nu ændrer den vurdering, og i hvilket omfang lånet i så fald vil blive taget?
Søren Søndergaard (EL):
Vi har stillet et skriftligt spørgsmål om Danmarks lån igennem SAFE.
Jeg ved ikke, om ministeren kan svare på det nu. Hvad bliver de statsfinansielle konsekvenser for
Danmark af at låne igennem SAFE i stedet for at låne direkte igennem Nationalbanken? Hvis det
er en fordel at låne igennem Nationalbanken, kunne vi bidrage med de ekstra midler til Ukraine
ud over det, vi bidrager med i forvejen.
Blev det vendt på mødet, hvordan det går med EU’s forpligtigelse til at levere 2 millioner
ammuniti-
onspjecer til Ukraine i 2025? Der har tidligere været relativt langt mellem løftet og leveringen. Er
der en opdatering på det?
Forsvarsministeren (Troels Lund Poulsen):
Til Theresa Scavenius: Regeringen har besluttet at
indikere interesse
over for Kommissionen. Det betyder ikke, at vi har truffet en beslutning om det.
Det er rigtigt, at vi hidtil har været skeptiske ud fra en økonomisk tilgang, for det er også helt kor-
rekt, at vores økonomiske situation er så gunstig, at vi højst sandsynligt ville kunne finansiere initia-
tiver billigere selv end ved at bruge SAFE-instrumentet. Vi vil først og fremmest indikere interesse,
fordi der også er en mulighed for at kunne lave noget sammen med andre lande målrettet ukrainsk
forsvarsindustri. Det kan godt være, at det giver mening i forhold til at kunne lave sådan et initiativ.
Hvis vi kommer til at gøre det, skal vi selvfølgelig nok orientere om, hvad det kommer til at betyde,
og hvad konsekvenserne er.
NOT
Til Søren Søndergaard: Jeg kan se, at spørgsmålet er stillet til økonomiministeren, så økonomimi-
nisteren vil svare på det skriftligt.
Vi er nået ca. 80 pct. af de 2 millioner artillerigranater. Fristen er nu rykket til oktober 2025. Det er i
den forbindelse også vigtigt at sige, at Danmark har leveret ca. 10 pct. af de samlede 2 millioner
artillerigranater, 155-millimeter.
Side 21
OFFENTLIG
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 705: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 5/9-25
39. europaudvalgsmøde 5/9 2025
L
Punkt 3. Samråd med økonomiministeren om det europæiske semester
KOM (2025) 0204
KOM (2025) 0204
Samrådsspørgsmål A
Punktet blev behandlet for lukkede døre.
Side 22
OFFENTLIG
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 705: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 5/9-25
39. europaudvalgsmøde 5/9 2025
Punkt 4. Rådsmøde nr. 4116 (almindelige anliggender) den 16. september 2025
Rådsmøde 4116
Bilag 2 (samlenotat)
EUU alm. del (20241)
Bilag 664 (kommenteret dagsorden)
Europaministeren (Marie Bjerre):
Alle sager forelægges til orientering.
1. Forberedelse af mødet i Det Europæiske Råd den 23.-24. oktober 2025
kommenteret dagsorden
Politisk drøftelse
Europaministeren (Marie Bjerre):
Vi skal på rådsmødet drøfte den kommenterede dagsorden for
mødet i Det Europæiske Råd den 23.-24. oktober 2025. Den kommenterede dagsorden foreligger
ikke endnu, og derfor ved vi endnu kun meget lidt om dagsordenen for mødet. Lidt kan jeg dog alli-
gevel sige baseret på den årlige planlægning og de emner, der står højt på den politiske dagsor-
den.
Migration ventes endnu en gang at være på dagsordenen. Det er vigtigt for regeringen, at migrati-
onsområdet bliver prioriteret
for at bevare momentum og for at sikre fremdrift i drøftelserne af nye
løsninger til at imødegå irregulær migration mod EU.
Også EU’s konkurrenceevne og boliger forventes at være på dagsordenen for topmødet. Jeg for-
venter, at drøftelserne vil tage udgangspunkt i henholdsvis status for den grønne og digitale transi-
tion samt Kommissionens kommende plan for økonomisk overkommelige boliger.
I forlængelse af topmødet i juli 2025 er det derudover forventningen, at sikkerhed og forsvar kan
blive et centralt emne for oktobertopmødet. Jeg forventer, at der vil blive gjort status på arbejdet
med at styrke europæisk forsvarsparathed, bl.a. i regi af »ReArm Europe«-planen og hvidbogen
om europæisk forsvarsparathed 2030, hvortil vi afventer en køreplan fra Kommissionen.
EU i verden forventes også drøftet. Det konkrete fokus ligger dog endnu ikke fast. Derudover er det
i lyset af den udenrigspolitiske situation
også min forventning, at både Ukraine og situationen i
Mellemøsten vil blive drøftet.
Ukraine forventes at blive et centralt punkt på dagsordenen. Udviklingen frem mod mødet vil afgøre
det konkrete fokus.
Situationen i Mellemøsten er også fortsat et vigtigt punkt, som jeg forventer kommer til at fylde på
mødet; situationen i Gaza udvikler sig hastigt i en bekymrende retning.
Jeg forventer alt i alt, at der også denne gang bliver tale om en omfattende og vigtig dagsorden for
topmødet. Det er dog vigtigt at understrege, at dagsordenen kan ændre sig en del, da der fortsat er
lang tid til den 23.-24. oktober 2025.
Medlemmerne havde ingen kommentarer til dette punkt.
Side 27
OFFENTLIG
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 705: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 5/9-25
39. europaudvalgsmøde 5/9 2025
*
2. Lovgivningsmæssig programmering
Politisk drøftelse
Ministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt.
3. Den årlige dialog om retsstatsprincippet
horisontal drøftelse
Politisk drøftelse
KOM (2025) 0900
Europaministeren (Marie Bjerre):
Jeg forventer, at Kommissionen på rådsmødet vil præsentere
sin sjette årlige retsstatsrapport, som blev offentliggjort i juli 2025.
Rapporten kortlægger retsstatsudviklingen i medlemslandene og på tværs af EU på fire områder:
retssystemet, antikorruption, mediepluralisme og mediefrihed samt andre institutionelle spørgsmål.
Som noget nyt retter rapporten fra i år også fokus på det indre marked og på de retsstatsrelaterede
problemer, der påvirker virksomheder, særlig små og mellemstore virksomheder, der opererer på
tværs af grænser.
Igen i år kommer Kommissionen med konkrete, landespecifikke anbefalinger til de enkelte med-
lemslande, og rapporten indeholder også Kommissionens vurdering af, om medlemslandene har
gjort fremskridt på sidste års anbefalinger.
Efter Kommissionens præsentation er der lagt op til en horisontal drøftelse af retsstatssituationen
på tværs af EU. Drøftelsen vil tage udgangspunkt i rapportens kapitel om den generelle udvikling i
EU og vil ikke komme ind på situationen i specifikke lande. De landespecifikke drøftelser finder
sted på senere rådsmøder.
Det er afgørende, at alle medlemslande lever op til de fælles værdier, som EU-samarbejdet er byg-
get op omkring
ikke mindst retsstatsprincippet. Og man må sige, at udviklingen i enkelte lande
over de seneste år kun bekræfter, hvor vigtigt det er, at vi samles om EU's fælles værdier og styr-
ker indsatsen for at beskytte dem.
Regeringen bakker derfor op om Kommissionens monitorering af retsstatsprincippet gennem de
årlige retsstatsrapporter og støtter retsstatsdialogen i Rådet.
Medlemmerne havde ingen kommentarer til dette punkt.
Side 28
OFFENTLIG
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 705: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 5/9-25
39. europaudvalgsmøde 5/9 2025
4. Den generelle tendens i udviklingen i retsstatssituationen i udvalgte kandidatlande
Politisk drøftelse
KOM (2025) 0900
Europaministeren (Marie Bjerre):
Drøftelsen vedrører de fire udvalgte kandidatlande Serbien,
Montenegro, Nordmakedonien og Albanien.
Det er anden gang, at retsstatsdrøftelsen omfatter kandidatlande. De fire er udvalgt, fordi det er
dem, som er længst fremme i udvidelsesforhandlingerne.
Modsat de landerapporter, der er udarbejdet for EU’s medlemslande, indeholder landerapporterne
for de fire kandidatlande ikke egentlige anbefalinger. Men drøftelsen er stadig vigtig, da den tjener
til at vise, at vi internt i EU rent faktisk praktiserer det, vi prædiker. Kandidatlandene vil meget tyde-
ligt kunne se, at når man er medlem af EU, så vurderes man løbende på sin efterlevelse af rets-
statsprincipperne.
At vi har udvidet dialogen til at omfatte de pågældende fire kandidatlande, er også et budskab til
kandidatlandene om, at de helt konkret inddrages mere og mere i EU’s arbejde.
Vi har fra dansk side støttet op om Kommissionens tilgang.
Sammen med mange andre EU-lande finder vi det også vigtigt, at øvelsen med retsstatsdialogen
holdes formelt adskilt fra udvidelsesprocessen og dens meget strukturerede og komplekse meto-
dik.
Claus Jørgensen (SF):
Man kan godt blive lidt bekymret for, om det går i den rigtige retning i disse
fire kandidatlande. I sidste uge var jeg så heldig at være sammen med medlemmer af parlamen-
terne fra Nordmakedonien og Serbien på den grønne side, og de var også bekymrede for, at der
ikke sker nok. De sagde, at det smitter af på det, der sker i landet. Vi fik bl.a. at vide, at over halv-
delen af de universitetsstuderende i Serbien ikke synes, at EU er attraktivt. Synes ministeren, det
går i den rigtige retning? Hvilken rolle kan Danmark spille som formandskabsland?
Der er valg i Moldova, og der kan være bekymringer for det valg, fordi det bliver påvirket fra russisk
side. Danmark er formand for EU. Hvilken rolle spiller vi? Kan vi gøre noget ekstra? Er der valgob-
servationer, så vi kan fange den valgfusk, der måtte være? Da vi var på udvalgsrejse til Moldova i
februar 2025, fik vi at vide, at der var rigtig meget valgfusk sidst.
Jeg har hørt ministeren sige i P1 Morgen, at vi ønsker at sætte gang i forhandlinger om EU-opta-
gelse af Ukraine. Som jeg forstår det, er der ikke taget højde for det scenarie i arbejdet med den
nye MFF (den flerårige finansielle ramme). Vil ministeren kommentere på det?
Europaministeren (Marie Bjerre):
Det er helt korrekt, at der er bekymrende tendenser i forhold til
retsstatssituationen i disse fire udvalgte kandidatlande, men med varierende sværhedsgrader. Ge-
nerelt går de samme problematikker igen i disse kandidatlande, nemlig udfordringer med kvalitet
og effektivitet i deres lovgivningsprocesser samt udfordringer med mediefriheden. Generelt er jeg
glad for, at vi laver denne øvelse, og regeringen støtter op om, at man har kandidatlandene med,
fordi kandidatlandene på den måde ser betydningen og vigtigheden af efterlevelse af retsstatsprin-
cipperne og kan se, at vi løbende følger op på det. Jeg har også selv besøgt disse kandidatlande,
Side 29
OFFENTLIG
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 705: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 5/9-25
39. europaudvalgsmøde 5/9 2025
og jeg har samme oplevelse i forhold til Serbien og udviklingen og protesterne i landet. Det er ek-
sempelvis sigende, at man ikke ser EU-flag blandt protesterne. Med vores øjne kan man undre sig
over, at man ikke vil have regeringen til at levere mere i forhold til at nærme sig EU, hvis man øn-
sker mere frihed og demokrati. Det tror jeg der er mange årsager til, bl.a. at der har været en udvi-
delsestræthed i mange år
Serbien har været kandidatland længe. Og man har ikke følt, at EU
ville Serbien. Derfor siger vi nu, at der er et nyt momentum
hvis ellers Serbien leverer og laver
reformer, så er muligheden der rent faktisk. Der er også andre grunde, som handler om kultur og
historisk betinget tilknytning til Rusland osv.
Det er korrekt, at der er valg i Moldova, nemlig den 28. september 2025. Vi følger valget meget tæt
igen i år. Det lader til, at valget kan blive meget tæt. Sidste gang så vi en enorm påvirkning af val-
get med enormt stor russisk indflydelse. Der var mange penge på spil og decideret stemmeopkøb.
Der har været adskillige topbesøg til Moldova, der har sendt et positivt signal. I denne uge mødtes
jeg med europaministeren fra Moldova, som kvitterede for de mange besøg. Det viser, at EU vil
Moldova, og at der er en fremtid for Moldova i Europa. Det har en enormt stor betydning for opbak-
ningen til at lave de nødvendige reformer i Moldova, så man kan blive mere demokratisk. Vi må se,
hvordan valget udvikler sig. Der vil være valgobservationer fra europæisk side, men hvordan det
helt præcis er organiseret, hører under udenrigsministeren.
Ukraine er ikke en del af denne retsstatsdialog, men det er helt korrekt, at jeg har udtalt mig til P1
Morgen om, at det er vigtigt for den danske regering, at vi med optagelsesforhandlingerne giver
Ukraine et EU-perspektiv. Det er en af vores store politiske prioriteter under det danske formand-
skab. Et ukrainsk EU-medlemskab er vigtigt for den langvarige fred og stabilitet i Ukraine, og det er
vigtigt for Europa, hvis vi skal have en større geopolitisk vægt. Det er også vigtigt for Europas sik-
kerhed og stabilitet samt vores evne til at forsvare os selv. Desværre er situationen låst, fordi Un-
garn som det eneste land blokerer. Vi arbejder stadig væk på at nå til enighed med Ungarn om at
løfte den blokade, så man rent faktisk kan komme videre ad et formelt spor. Kan det ikke lade sig
gøre, forsøger vi at opretholde momentum hos ukrainerne og hjælpe dem med at lave reformer, så
man kan lukke forhandlingskapitlerne relativt hurtigt, når vi har mulighed for at åbne formelle opta-
gelsesforhandlinger.
Det er korrekt,
at MFF’en ikke tager højde for optagelse af Ukraine. Den løber fra 2028-2034,
der er ikke taget højde for, at Ukraine bliver medlem i den periode. Det kan måske godt lade sig
gøre, men så ville man skulle revidere nogle ting. Det ville kunne lade sig gøre i forhold til Montene-
gro, for det kræver ikke et nyt budget, da det er et relativt lille land med omkring 600.000 indbyg-
gere og uden de store reformer.
Side 30
OFFENTLIG
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 705: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 5/9-25
39. europaudvalgsmøde 5/9 2025
5. Kommissionens forslag til rådsafgørelser om hhv. indgåelse og undertegning af
aftalepakke mellem EU og Schweiz
Sagen er ikke på rådsmødet, men forventes vedtaget i Rådet snarligt
KOM (2025) 0159, KOM (2025) 0160, KOM (2025) 0309, KOM (2025) 0308
EUU alm. del (20241)
Bilag 274 (udvalgsmødereferat side 67, senest behandlet
i EUU 13/12-24)
EUU alm. del (20181)
Bilag 88 (udvalgsmødereferat side 83 FO,
forhandlingsoplæg forelagt 12/10-18)
Europaministeren (Marie Bjerre):
Aftalepakken er ikke på rådsmødet, men forventes vedtaget i
Rådet snarlig.
Som Europaudvalget tidligere er blevet orienteret om, har EU forhandlet en aftalepakke med
Schweiz. Parterne nåede til enighed i december 2024.
Aftalepakken indeholder en række opdateringer til eksisterende aftaler om betingelserne for
Schweiz’ adgang til det indre
marked. Det drejer sig bl.a. om fri bevægelighed, handel med land-
brugsprodukter og luft- og landtransport. Dertil indeholder pakken nye aftaler, bl.a. vedrørende han-
del med elektricitet og samarbejde om grænseoverskridende sundhedstrusler.
I forhandlingerne
har det været vigtigt for Schweiz igen at få mulighed for at deltage i EU’s pro-
grammer for forskning, innovation og uddannelse, som f.eks. Horisont Europa og Erasmus+.
For EU har det været vigtigt at få en række tværgående institutionelle bestemmelser på plads. Det
handler bl.a. om en effektiv model for tvistbilæggelse med en rolle for EU-Domstolen, når det hand-
ler om fortolkningen af EU-ret. Det handler også om, at Schweiz automatisk tilpasser sin lovgiv-
ning, når EU-lovgivningen revideres.
Resultatet er blevet en balance mellem rettigheder og forpligtelser, som ligger inden for rammerne
af regeringens forhandlingsoplæg af den 12. oktober 2018. Derfor støtter regeringen aftalepakken.
Rådet skal nu vedtage rådsafgørelser om undertegnelse af aftalerne, og Europa-Parlamentet skal
godkende aftalepakken. Det sker i to tempi: i
indeværende år for Schweiz’ deltagelse i EU-pro-
grammer og i begyndelsen af 2026 for de øvrige aftaler.
På den schweiziske side vil aftalerne skulle godkendes dels i det føderale parlament, dels ved fol-
keafstemning i Schweiz.
Medlemmerne havde ingen kommentarer til dette punkt.
Side 31
OFFENTLIG
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 705: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 5/9-25
39. europaudvalgsmøde 5/9 2025
6. Eventuelt
Ministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt.
7. Siden sidst
Ministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt.
Mødet sluttede kl. 11.05.
Side 32
OFFENTLIG