Europaudvalget 2024-25
EUU Alm.del Bilag 692
Offentligt
3068441_0001.png
Den 16. september 2025
J.nr. 2025-5572
M 46-25
KOMITÉNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om virksomheder som har tilladelse til at anvende ozonlagsnedbrydende stoffer
som industrielle proceshjælpestoffer (komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om anvendelsen af ozonlagsnedbrydende stoffer som
proceshjælpestoffer. Forslaget opdaterer listen af virksomheder, som fortsat kan anvende
ozonlagsnedbrydende stoffer som industrielle proceshjælpestoffer i EU. Listen reducerer antallet af
virksomheder fra otte til tre virksomheder, som ligger i henholdsvis Frankrig, Nederlandene og
Tyskland. Forslaget forventes drøftet og til afstemning på møde i Forvaltningskomitéen for stoffer,
der nedbryder ozonlaget (Ozon komitéen) den 24. september 2025. Anvendelsen af
ozonlagsnedbrydende stoffer som industrielle proceshjælpestoffer er kun tilladt for virksomheder
omfattet af beslutningen. Forslaget fastsætter hvilke processer, hvilke årlige mængder og hvilke
virksomheder, som fortsat kan anvende ozonlagsnedbrydende stoffer som industrielle
proceshjælpestoffer. Listen opdateres på baggrund af de årlige indberetninger fra virksomhederne,
som står på listen og deres forventede fremtidige behov. Forslaget forventes ikke at have væsentlige
økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet - ej heller statsfinansielle
konsekvenser. Forslaget forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark. Regeringen
ønsker generelt at minimere anvendelsen af ozonlagsnedbrydende stoffer så vidt muligt under
hensyntagen til de industrielle anvendelser og særlige samfundskritiske anvendelser, som fortsat er
tilladte. Forslaget drejer sig om en reduktion i antallet af virksomheder, som fortsat har behov for at
anvende ozonlagsnedbrydende stoffer. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag om anvendelsen af ozonlagsnedbrydende stoffer som
proceshjælpestoffer. Forslaget opdaterer listen af virksomheder, som fortsat kan anvende
ozonlagsnedbrydende stoffer som industrielle proceshjælpestoffer i EU.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 7, stk. 3 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning
2024/590 om stoffer, der nedbryder ozonlaget.
Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i Forvaltningskomitéen for stoffer, der nedbryder
ozonlaget (Ozon komitéen). Afgiver Komitéen en positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager
Kommissionen forslaget. Afgiver Komitéen en negativ udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 692: Notat om komitésag om virksomheder, som har tilladelse til at anvende ozonlagsnedbrydende stoffer som industrielle proceshjælpestoffer
Kommissionen ikke forslaget, idet Kommissionen inden for to måneder kan forelægge Komitéen et
ændret forslag eller inden for en måned kan forelægge forslaget for appeludvalget. Afgives der ikke
nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen vedtage forslaget/inden for to måneder
forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned forelægge forslaget for appeludvalget.
Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan Kommissionen
ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv udtalelse, vedtager
Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan
Kommissionen vedtage forslaget.
Forslaget forventes drøftet og til afstemning på møde i Forvaltningskomitéen for ozonlagsnedbrydende
stoffer (Ozon komitéen) den 24. september 2025.
Formål og indhold
Ozonlagsnedbrydende stoffer er skadelige for ozonlaget, der beskytter livet på jorden mod skadelige
UV-stråler. Langt de fleste ozonlagsnedbrydende stoffer er derudover også meget kraftige
drivhusgasser. Langt de fleste anvendelser af ozonlagsnedbrydende stoffer er i dag forbudt. Der er dog
stadigvæk en række lovlige undtagelser som blandt andet industrielle kemiske råstoffer og
proceshjælpestoffer eller særlige samfundskritiske anvendelser, hvor der ikke findes alternativer.
Anvendelsen af ozonlagsnedbrydende stoffer som proceshjælpestoffer er begrænset til en liste af
virksomheder og processer, som årligt skal rapportere deres anvendelse til Kommissionen. Listen er
sidst opdateret i 2010, som på det tidspunkt omfattede otte virksomheder fordelt i Frankrig, Italien,
Nederlandene, Polen, Portugal og Tyskland. Virksomhederne er forpligtet til at indberette deres årlige
anvendelser til Kommissionen.
Kommissionen foreslår at opdatere listen på baggrund af de senere års indberetninger og
virksomhedernes forventede fremtidige behov. Listen reducerer antallet af virksomheder fra otte til tre
virksomheder, som ligger i henholdsvis Frankrig, Nederlandene og Tyskland. De fem virksomheder,
som fjernes fra listen, vil opleve en minimal lettelse af deres administrative byrde, da de ikke længere
vil være forpligtede til at indberette til Kommissionen.
Forslaget indebærer desuden, at det fastsættes, hvilke processer og hvilke mængder, som de enkelte
virksomheder må anvende.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Forslaget påvirker ikke dansk ret.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser, da forordningen er direkte
gældende i Danmark.
2
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 692: Notat om komitésag om virksomheder, som har tilladelse til at anvende ozonlagsnedbrydende stoffer som industrielle proceshjælpestoffer
Statsfinansielle konsekvenser og administrative konsekvenser for det offentlige:
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Erhvervsøkonomiske og administrative omkostninger for virksomhederne
Forslaget forventes ikke at medføre væsentlige administrative omkostninger eller
gennemførselsomkostninger for erhvervslivet.
Konsekvenser for beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
Høring
Sagen har været i høring i EU-Miljøspecialudvalget, uden at der er indkommet høringssvar.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre
medlemsstater.
Regeringens generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at anvendelsen af ozonlagsnedbrydende stoffer skal minimeres
så vidt muligt under hensyntagen til de industrielle anvendelser og særlige samfundskritiske
anvendelser, som fortsat er tilladte. Forslaget drejer sig om en reduktion i antallet af virksomheder,
som fortsat har behov for at anvende ozonlagsnedbrydende stoffer.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3