Europaudvalget 2024-25
EUU Alm.del Bilag 640
Offentligt
3055879_0001.png
DELEGERET RETSAKT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
13. august 2025
2025 - 8033
askmyr
Kommissionens delegerede forordning (EU) [xx/xx] af 11. juli 2025,
der ændrer den delegerede forordning (EU) 2023/2772 for så vidt an-
går udskydelse af anvendelsesdatoen for oplysningskrav for visse virk-
somheder
C(2025) 4812
Nyt notat.
1.
Resume
Kommissionen fremsatte den 26. februar 2025 en forenklingspakke på bæ-
redygtighedsområdet. Pakken har til hensigt at styrke europæiske virksom-
heders konkurrenceevne ved bl.a. at forenkle krav og reducere byrder i bæ-
redygtighedsrapporteringen (CSRD). Som del af denne pakke lægges der
op til at reducere i antallet af omfattede virksomheder samt udskyde ikraft-
trædelsestidspunktet med to år.
Europa-Kommissionen (Kommissionen) har fremsat nærværende delege-
rede forordning, der forlænger indfasningen af visse oplysningskrav i stan-
darder for bæredygtighedsrapportering med to år. Forslaget udvider lige-
ledes de indfasningsmuligheder, der i øjeblikket gælder for virksomheder
med op til 750 medarbejdere, til også at omfatte virksomheder med mere
end 750 medarbejdere (Quick-fix-forordningen). Med Quick-fix forordnin-
gen undgås, at virksomheder skal rapportere på yderligere oplysningskrav
for regnskabsåret 2025 og 2026 i overgangen til, at de forenklede regler
træder i kraft. Når Kommissionen har oversendt den delegerede retsakt til
Rådet og Europa-Parlamentet, vil der være en to måneders indsigelsespe-
riode.
Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den
delegerede retsakt, da det sikrer, at virksomhederne ikke underlægges nye
krav med den ene hånd, mens reglerne og standarderne bliver forenklet
med den anden hånd.
2.
Baggrund
Europa-Kommissionen har gjort forenkling af EU-lovgivningen til et af
sine primære fokusområder for at styrke EU’s konkurrenceevne. Kommis-
sionen fremsatte den 26. februar 2025 en forenklingspakke på
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 640: Delegeret retsakt vedr. udskydelse af anvendelsesdatoen for oplysningskrav for visse virksomheder
2/4
bæredygtighedsområdet. Pakken indeholder bl.a. forenkling af reglerne for
bæredygtighedsrapportering (CSRD) og due diligence. Der lægges blandt
andet op til at reducere antallet af virksomheder, som er omfattet af CSRD.
Det betyder, at nogle af de virksomheder, der siden regnskabsåret 2024 har
lavet bæredygtighedsrapportering ikke længere vil skulle rapportere efter
2027. Pakken lægger også op til at reducere kravene i de nuværende stan-
darder for bæredygtighedsrapportering. Det er for, at standarderne fokuse-
rer på de mest relevante og målbare oplysninger.
Desuden er der som en del af forenklingspakken vedtaget et direktiv, der
bl.a. udskyder ikrafttrædelsen af rapporteringskravene i CSRD for de virk-
somheder, som skulle rapportere fra regnskabsåret 2025. Det ændrer dog
ikke ved, at der stadig er virksomheder, som siden 2024 har rapporteret og
fortsat skal rapportere. Det er den gruppe af virksomheder, som dette for-
slag til en delegeret forordning skal hjælpe.
3.
Formål og indhold
CSRD er ved at blive ændret, og det forventes, at færre virksomheder bliver
omfattet. Ligeledes vil kravene til rapporteringen blive simplere. Forenk-
lingen af CSRD forventes at træde i kraft for regnskabsåret 2027. Indtil da
gælder det nuværende CSRD, som virksomhederne stadig rapporterer efter.
Under de nuværende standarder for bæredygtighedsrapportering indfases
visse rapporteringskrav. Det betyder, at virksomheder først skal inkludere
nogle oplysningskrav fra andet eller tredje rapporteringsår. Nogle af ind-
fasningsmulighederne gælder for alle virksomheder, mens andre gælder
virksomheder med op til 750 ansatte.
Dette forslag lægger op til at forlænge indfasningsmulighederne med to år.
Dertil åbnes indfasningsmulighederne op for alle virksomheder og ikke kun
for virksomheder med under 750 ansatte som tidligere. Det er for, at virk-
somhederne ikke underlægges flere krav, mens reglerne er ved at blive for-
enklet.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Forslaget har endnu ikke været drøftet i Europa-Parlamentet.
5.
Nærhedsprincippet
Den oprindelige delegerede retsakt, der fastsatte bæredygtighedsrapporte-
ringsstandarder, blev vurderet til at være i overensstemmelse med nærheds-
princippet. Det er derfor regeringens vurdering, at nærværende forordning
også er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6.
Gældende dansk ret
Ikke relevant.
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 640: Delegeret retsakt vedr. udskydelse af anvendelsesdatoen for oplysningskrav for visse virksomheder
3055879_0003.png
3/4
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Den delegerede retsakt vil ikke have lovgivningsmæssige konsekvenser, da
den vil være direkte gældende i Danmark.
8.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Den delegerede retsakt vil ikke i sig selv medføre statsfinansielle konse-
kvenser.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
En forlængelse og udvidelse af mulighederne for indfasning af rapporte-
ringskrav vil medføre reducerede byrder for erhvervslivet. Det skyldes, at
virksomheder har bedre tid til at omstille sig til kravene, og at det undgås,
at virksomheder pålægges flere krav, imens en forenkling af kravene er un-
dervejs.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Den delegerede retsakt vil ikke i sig selv medføre samfundsøkonomiske
konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Det vurderes ikke, at den delegerede retsakt vil have andre konsekvenser
eller påvirke beskyttelsesniveauet for borgere, forbruge og samfundet.
9.
Høring
Nærværende delegerede forordning har været sendt i høring i EU-special-
udvalget for konkurrenceevne, vækst og forbrugerspørgsmål og EU-speci-
aludvalget for den finansielle sektor.
Der er ikke modtaget nogen høringssvar.
10. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være bred opbakning til forslaget, som har været efterspurgt
af en række lande.
11. Regeringens generelle holdning
Det er vigtigt for regeringen at skabe en markant og reel byrdereduktion
ved forenklingen af bæredygtighedsrapportering samtidig med, at reglernes
politiske mål bevares.
Regeringen mener, at den delegerede forordning understøtter den vedtagne
udskydelse af implementeringen af bæredygtighedsrapporteringen.
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 640: Delegeret retsakt vedr. udskydelse af anvendelsesdatoen for oplysningskrav for visse virksomheder
4/4
Forslaget gør, at virksomheder, der rapporterer i dag, ikke bliver pålagt
yderligere rapporteringsbyrder, imens en forenkling af reglerne er under-
vejs.
Regeringen kan derfor støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen
af den delegerede retsakt.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.