Europaudvalget 2024-25
EUU Alm.del Bilag 634
Offentligt
3053968_0001.png
NOTAT
16. juli 2025
2022-6121
Orientering om det danske EU-formandskabs
prioriteter på transportområdet
Danmark overtog EU-formandskabet den 1. juli 2025 og varetager
formandskabet frem til nytår. På transportområdet vil det danske
formandskab arbejde for at styrke transportsektorens konkurren-
cedygtighed, lette administrative byrder og fremme den grønne
omstilling.
Det danske formandskab vil fortsætte med
at sikre EU’s støtte til
Ukraine ved at arbejde på en revision af traktaten for transportfæl-
lesskabet (EU-Vestbalkansamarbejdet), så Ukraine og Moldova bli-
ver fuldgyldige medlemmer af transportfællesskabet. Formandska-
bet vil desuden arbejde på at håndtere spørgsmålet om en mulig
forlængelse af vejgodstransportaftaler mellem EU og henholdsvis
Ukraine og Moldova.
Der forhandles en lang række sager på Transportministeriets om-
råde. Nedenfor følger en beskrivelse af de sager, som forventes at
fylde mest under det danske formandskab.
Det drejer sig om ni forslag:
Revision af traktaten for EU-Vestbalkan-transportfælles-
skabet
Mulig forlængelse af vejgodstransportaftaler mellem EU og
henholdsvis Ukraine og Moldova
Forslag til ny Connecting Europe-facilitet
Køretøjssikkerhedspakken
Forordning om opgørelse af drivhusgasemissioner fra
transporttjenester
Forordning om jernbaneinfrastrukturkapacitet
Revision af direktiv om vægt og dimensioner
Forordning om håndhævelse af passagerrettigheder i Unio-
nen
Revision af forordning om flypassagerers rettigheder
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 634: Kopi af TRU alm. del - bilag 276 vedr. orientering om det danske EU-formandskabs prioriteter på transportområdet, fra transportministeren
3053968_0002.png
Side 2/6
Revision af traktaten for transportfællesskabet
Kommissionen fremsatte den 5. juni 2025 en henstilling med hen-
blik på at få Rådets bemyndigelse til at indlede forhandlinger om
en revision af traktaten for transportfællesskabet. Regeringen fik
den 27. juni 2025 forhandlingsmandat på forslaget.
Forslaget bemyndiger Kommissionen til at forhandle med Ukraine
og Moldova om, at de to lande bliver fuldgyldige medlemmer af
transportfællesskabet med henblik på at styrke
Ukraine og Mol-
dova i deres lovgivningsmæssige tilpasning til den relevante, gæl-
dende EU-ret.
Det danske formandskab prioriterer forhandlingerne af forslaget
og forventer, at Kommissionen får bemyndigelse til at indlede for-
handlingerne i løbet af sommeren 2025, så forhandlingerne med
tredjelandene kan starte i løbet af efteråret.
Mulig forlængelse af vejgodstransportaftaler mellem EU
og henholdsvis Ukraine og Moldova
De bilaterale vejgodstransportaftaler mellem EU og henholdsvis
Ukraine og Moldova udløber ved udgangen af 2025. Aftalerne blev
indgået den 29. juni 2022, fordi Ruslands invasion af Ukraine be-
grænsede Ukraine og Moldovas adgang til grænseovergange.
De bilaterale aftaler letter landenes adgang til godskørslen i det in-
dre marked og støtter således Ukraine og Moldovas økonomier
samtidig med, at de bidrager til stabile, globale fødevarepriser.
Det er en prioritet for det danske formandskab at håndtere spørgs-
målet om en mulig forlængelse af aftalerne.
Forslag til ny Connecting Europe-facilitet
Kommissionen forventes i dag at fremsætte forslag til en ny Con-
necting Europe-facilitet (CEF). De to tidligere infrastrukturfonde
på transportområdet, CEF I og CEF II, har haft en central rolle i at
finansiere grænseoverskridende infrastrukturprojekter til gavn for
forbindelserne mellem medlemsstaterne. Regeringen tager mandat
på forslaget i efteråret 2025.
Det danske formandskab vil prioritere at indlede forhandlingerne
om forslaget.
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 634: Kopi af TRU alm. del - bilag 276 vedr. orientering om det danske EU-formandskabs prioriteter på transportområdet, fra transportministeren
3053968_0003.png
Side 3/6
Køretøjssikkerhedspakken
Køretøjssikkerhedspakken blev fremsat den 24. april 2025. Pakken
består af to forslag. Det ene forslag har til hensigt at ændre gæl-
dende regler om periodisk syn (periodesynsdirektivet) og syn ved
vejsiden (vejsidesynsdirektivet). Det andet forslag er et forslag til et
nyt direktiv om registreringsdokumenter for motorkøretøjer, der er
Skatteministeriets ressort. Orienteringen omhandler derfor forslag
om ændring af periodesynsdirektivet og vejsidesynsdirektivet. Re-
geringen tager mandat på forslaget i efteråret 2025.
Formålet med forslaget om ændring af periodesynsdirektivet og
vejsidesynsdirektivet er at forbedre trafiksikkerheden i EU ved at
sikre tidssvarende regler og effektiv emissionskontrol af køretø-
jerne, samt reducere manipulation af køretøjers systemer og kilo-
metertæller.
Det danske formandskab vil arbejde henimod at opnå enighed i
Rådet og vedtage en generel indstilling på forslaget ved TTE(trans-
port)-rådsmødet den 4. december 2025.
Forordning om opgørelse af drivhusgasemissioner fra
transporttjenester
Forslag til forordning om opgørelse af drivhusgasemissioner fra
transporttjenester blev fremsat af Kommissionen den 12. juli 2023.
Der blev opnået generel indstilling på forslaget i Rådet den 4. de-
cember 2023.
Formålet med forslaget er at skabe grundlag for at harmonisere
måling, beregning, formidling og dokumentation af CO
2
e
1
- emissi-
oner fra transporttjenester i EU. Harmoniseringen skal medføre, at
oplysninger om CO
2
e-emissioner er troværdige, hvilket vil med-
virke til at skabe lige konkurrencevilkår mellem virksomheder på
tværs af EU i forhold til at udbyde energieffektive transporter.
Siden den generelle indstilling blev vedtaget, har Europa-Parla-
mentet vedtaget deres betænkning. Det danske formandskab går
derfor efter at indgå en endelig aftale med Europa-Parlamentet om
forslaget.
1
CO
2
e (CO
2
-ækvivalenter) er en samlet betegnelse for drivhusgasser.
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 634: Kopi af TRU alm. del - bilag 276 vedr. orientering om det danske EU-formandskabs prioriteter på transportområdet, fra transportministeren
3053968_0004.png
Side 4/6
Forordning om jernbaneinfrastrukturkapacitet
Forslag til forordning om jernbaneinfrastrukturkapacitet blev
fremsat af Kommissionen den 11. juli 2023. Regeringen fik den 12.
april 2024 forhandlingsmandat på forslaget.
Forslaget har til formål at optimere anvendelsen af kapacitet på
EU’s jernbaneinfrastruktur og sikre en mere effektiv styring af tra-
fikken således, at der skabes plads til mere trafik på jernbanenet-
tet, og kvaliteten højnes. Forslagets hovedelementer består blandt
andet i nye procedurer for tildeling af kapacitet på jernbanen, så
der tages hensyn til de forskellige behov, der er for henholdsvis
passagertransport og godstransport samt en ny kompensationsord-
ning, der vil medføre, at infrastrukturforvaltere skal betale kom-
pensation til jernbanevirksomheder ved ændring af tildelt kapaci-
tet.
Der blev vedtaget en generel indstilling på forslaget ved rådsmødet
den 18. juni 2024, som Danmark støttede. Forslagets omfang gør,
at det har taget tid at opnå enighed mellem Rådet og Europa-Parla-
mentet om en endelig tekst. Senest har det polske formandskab
imidlertid formået at sikre fremgang i forhandlingerne med Eu-
ropa-Parlamentet på forslaget. Forhandlingerne vil fortsætte under
det danske formandskab, der vil arbejde for at opnå en endelig af-
tale med Europa-Parlamentet.
Revision af direktiv om vægt og dimensioner
Forslag til revision af direktiv om vægt og dimensioner blev frem-
sat den 11. juli 2023. Regeringen har den 3. november 2023 fået
forhandlingsmandat på forslaget.
Formålet med forslaget er at fremme anvendelsen af nulemissions-
køretøjer samt harmonisere reglerne for længere og tungere lastbi-
ler på tværs af EU.
Forslaget vil kunne bidrage til den grønne omstilling af vejtrans-
porten, fordi det vil tillade længere og tungere nulemissionskøretø-
jer på vejene. Det vil både reducere CO2-udledning samt effekti-
vere den internationale godstransport via vej, fordi det vil blive
muligt at fragte mere gods per køretøj. Forslaget understøtter også
brug af standardiserede fragtenheder, som anvendes på flere for-
skellige transportformer, fx lastbil og tog. Endelig har forslaget til
formål at sikre en mere ensartet og effektiv håndhævelse af krav
om vægt og dimensioner blandt medlemslandene.
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 634: Kopi af TRU alm. del - bilag 276 vedr. orientering om det danske EU-formandskabs prioriteter på transportområdet, fra transportministeren
3053968_0005.png
Side 5/6
Det polske formandskab genoptog forhandlingerne og præsente-
rede en fremskridtsrapport på forslaget ved rådsmødet den 5. juni
2025. Det var tredje gang, der blev præsenteret en fremskridtrap-
port på forslaget.
Forhandlingerne i Rådet vil fortsætte under det danske formand-
skab, hvor regeringen vil fortsætte med at afsøge kompromisser og
arbejde på at opnå en generel indstilling.
Forordning om håndhævelse af passagerrettigheder i
Unionen
Forslag til forordning om håndhævelse af passagerrettigheder i
Unionen blev fremsat den 23. november 2023. Regeringen fik den
11. oktober 2024 forhandlingsmandat på forslaget.
Formålet med forslaget er at tilskynde til brugen af kollektiv trans-
port ved at strømline og styrke håndhævelsen af de eksisterende
passagerrettigheder på tværs af medlemsstaterne i EU. Forslaget
lægger derfor op til at styrke håndhævelsen af passagerrettigheder i
Unionen og ændrer de eksisterende forordninger om passagerret-
tigheder inden for områderne søfart, luftfart, bus- og jernbane-
transport.
Der blev vedtaget en generel indstilling på forslaget ved rådsmødet
den 5. december 2024, som regeringen støttede. Rådets tekst har
slanket Kommissionens oprindelige forslag med det resultat, at
teksten letter de administrative byrder, som Kommissionen havde
lagt op til at indføre ved at pålægge virksomheder og myndigheder
yderligere krav.
Det danske formandskab vil påbegynde trilogforhandlingerne med
Europa-Parlamentet om forslaget, der har tæt sammenhæng med
forslaget til revision af forordning om flypassagerers rettigheder.
Formandskabet vil derfor sikre tæt koordination med de øvrige for-
handlinger om flypassagers rettigheder.
Revision af forordning om flypassagerers rettigheder
Forslag til revision af forordning om flypassagerers rettighe-
der
blev fremsat den 18. marts 2013. Regeringen fik et opdateret
forhandlingsmandat på forslaget den 21. februar 2025. Rådet ved-
tog en politisk aftale på forslaget ved det seneste TTE(transport)-
rådsmøde den 5. juni 2025.
Forordningen, som foreslås ændret, er fra 2004 og indeholder be-
stemmelser om kompensation og bistand til luftpassagerer ved
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 634: Kopi af TRU alm. del - bilag 276 vedr. orientering om det danske EU-formandskabs prioriteter på transportområdet, fra transportministeren
3053968_0006.png
Side 6/6
boardingafvisning og ved aflysning eller lange forsinkelser. Gæl-
dende ret er løbende blevet fastsat gennem EU-Domstolens prak-
sis, hvilket bidrager til at gøre passagerernes rettigheder uklare.
Forslaget sigter mod at finde en passende balance mellem at højne
beskyttelsesniveauet for passagerer og samtidigt at tage hensyn til
byrderne og de omkostninger, som pålægges luftfartsselskaberne.
Det polske formandskab formåede at få vedtaget en førstelæsnings-
aftale i Rådet i henhold til artikel 294 i traktaten om Den Europæi-
ske Unions Funktionsmåde og afsluttede derfor Rådets 12 år lange
forhandlingsforløb. Regeringen støttede den politiske aftale, hvori
Rådet har opdateret Kommissionens oprindelige forslag ved at tage
stilling til EU-Domstolens afgørelser over de seneste 10 år.
Det danske formandskab vil påbegynde forhandlingerne med Eu-
ropa-Parlamentet, som vil tage sit udgangspunkt i Rådets opdate-
rede position. Formandskabet vil sikre tæt koordination med tri-
logforhandlingerne om forslag til forordning om håndhævelse af
passagerrettigheder i Unionen.