Europaudvalget 2024-25
EUU Alm.del Bilag 517
Offentligt
3034821_0001.png
30. maj 2025
2025 - 5697
jothwu
Orienteringsnotat til Folketingets Europaudvalg om den danske rege-
rings høringssvar til
Kommissionens ”call for evidence” ifm.
revision
af disclosureforordningen (SFDR)
Kommissionen planlægger i 4. kvartal 2025 at fremlægge et forslag til re-
vision af disclosureforordningen (SFDR). Kommissionen har som led heri
igangsat en offentlig
høring (”call for evidence”) til brug for konsekvens-
analysen.
Kommissionen forventer ikke at gennemføre yderligere offentlige hørin-
ger, men kan evt. vælge at udføre yderligere målrettede konsultationer
1
.
SFDR har til formål at tiltrække finansiering til omstillingen af samfundet
i en mere bæredygtig retning. Forordningen stiller krav om, at finansielle
markedsdeltagere og finansielle rådgivere skal oplyse, hvordan de tager
hensyn til bæredygtighedsfaktorer og -risici i deres investeringer og råd-
givning på både virksomheds- og produktniveau. Dette skal gøre det muligt
for investorer at sammenligne finansielle produkter og virksomheders til-
gang til bæredygtighed.
Kommissionen angiver, at revisionen af SFDR har til formål at forbedre
funktionaliteten af reguleringen og reducere unødige byrder. Fokus er på
at forenkle rapporteringen og fokusere på de oplysninger, som er mest me-
ningsfulde for investorer. Det er også tanken, at revisionen vil tage højde
for de ændringer i virksomhedernes rapporteringskrav, der følger med om-
nibus-forenklingspakkerne. Endelig skal revisionen ifølge Kommissionen
undersøge mulighederne for at indføre nye letforståelige produktkatego-
rier, der afspejler de finansielle produkters forskellige bæredygtighedsmål.
Den danske regerings høringssvar støtter generelt revisionen af SFDR. Det
fremgår af Kommissionens høring, at fokus for revisionen bør være på for-
enkling, strømlining af oplysningskravene på tværs af reglerne for bære-
dygtig finansiering og byrdelempelser for de finansielle markedsdeltagere.
Regeringen foreslår i høringssvaret konkrete tiltag, som har til formål at
1
Kommissionen iværksatte i december 2022 en mere omfattende høring, tekniske workshops med
industrien, samt engagement med medlemsstater, tilsynsmyndigheder m.fl.
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 517: Notat og høringssvar vedr. Kommissionens call for evidence ifm. revision af disclosureforordningen (SFDR)
2/2
forenkle SFDR, strømline SFDR med CSRD og EU-taksonomien
herun-
der ændringerne i omnibusforslaget for bæredygtighedsrapportering
og
reducere byrderne under hensyntagen til investorbeskyttelsen og behovet
for troværdige oplysninger om bæredygtighed.
Regeringen støtter også indførelsen af produktkategorier, men foretrækker
at holde antallet af produktkategorier til et minimum for at gøre systemet
så enkelt og brugervenligt som muligt. Det kan f.eks. være to kategorier
for hhv. ”bæredygtige” produkter (som investerer i virksomheder eller ak-
tiviteter, som allerede er bæredygtige) og for ”omstillings”-produkter
(som
investerer i virksomheder eller aktiviteter, som arbejder på at omstille sig i
en mere bæredygtig retning, men som ikke kan kaldes bæredygtige endnu).
Forslaget forventes først at blive fremlagt efter afslutningen af de igang-
værende forhandlinger om omnibusforslaget om CSRD, CSDDD og tak-
sonomiforordningen.