Europaudvalget 2024-25
EUU Alm.del Bilag 477
Offentligt
3024954_0001.png
Den 15. maj 2025
Journalnr. 2021-2051
MIM 20-25
KOMITÉNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om forslag til Kommissionsforordninger om godkendelse af aktivstofferne 2-methyl-
2H-isothiazol-3-on (MIT) og 2-methyl-2,3-dihydro-1,2-thiazol-3-on-hydrochlorid
(MIT-HCl) til in-can konservering (produkttype 6) i henhold til forordning 528/2012
om tilgængeliggørelse på markedet og anvendelse af biocidholdige produkter
(komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen foreslår godkendelse af aktivstofferne 2-methyl-2H-isothiazol-3-on (MIT) og 2-methyl-2,3-
dihydro-1,2-thiazol-3-on-hydrochlorid (MIT-HCl) i produkttypen
”konserveringsmidler for produkter
under opbevaring” (produkttype 6)
i henhold til forordning 528/2012 om biocidholdige produkter
(komitesag). Hvis forslagene om optagelse af aktivstofferne bliver vedtaget, vil det betyde, at stofferne må
indgå som aktivstof i biocidholdige produkter i den vurderede produkttype. Samlet set vurderes forslagene
ikke at få væsentlige økonomiske og/eller administrative konsekvenser for erhvervslivet og staten. Der er
ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for regioner og kommuner. Der er vist sikker
anvendelse til de i EU ansøgte anvendelsesområder, men det er umiddelbart ikke muligt at vurdere alle
konsekvenser for beskyttelsesniveauet ved forslagene. Forslaget om godkendelse af MIT påvirker samlet
set beskyttelsesniveauet positivt, fordi der sættes begrænsninger for brugen af stoffet i blandinger til ikke-
professionel brug. Forslaget om godkendelse af MIT-HCl påvirker beskyttelsesniveauet neutralt, da det er
et nyt aktivstof, som først må anvendes efter godkendelsen. Forslagene er drøftet i den stående komité for
biocidholdige produkter den 19. marts 2025 med forventet efterfølgende skriftlig afstemning. Det vurderes,
at der er vist sikker anvendelse til de i EU ansøgte anvendelsesområder for aktivstofferne MIT og MIT-HCl
i
produkttype 6 (”konserveringsmidler for produkter under opbevaring”).
Regeringen agter på den
baggrund at støtte forslagene.
Baggrund
Kommissionen forventes at fremsætte forslag til Kommissionsforordninger om godkendelse af aktivstofferne
2-methyl-2H-isothiazol-3-on (MIT) og 2-methyl-2,3-dihydro-1,2-thiazol-3-on-hydrochlorid (MIT-HCl) i
produkttypen
”konserveringsmidler for produkter under opbevaring” (produkttype 6)
i henhold til
forordning 528/2012 om tilgængeliggørelse på markedet og anvendelse af biocidholdige produkter.
Forslagene har hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 528/2012 om
tilgængeliggørelse på markedet og anvendelse af biocidholdige produkter.
Aktivstoffet MIT i produkttype 6 er et eksisterende aktivstof, der har været på markedet i EU før den 14. maj
2000, og som skal vurderes, idet det fremgår af forordningens artikel 89, stk. 1, at alle aktivstoffer, der var på
markedet i EU før den 14. maj 2000, skal vurderes. Aktivstoffet MIT-HCl er et nyt aktivstof, og baggrunden
for dette forslag er derfor forordningens artikel 9, stk. 1.
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 477: Notat om komitésag om godkendelse af aktivstoffer til in-can konservering (produkttype 6)
3024954_0002.png
Forslagene behandles i en undersøgelsesprocedure i den stående komité for biocidholdige produkter. Afgiver
komitéen en positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver komitéen en
negativ udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget. Afgives der ikke nogen
udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen inden for to måneder forelægge komitéen et ændret
forslag eller inden for en måned forelægge forslaget for appeludvalget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret
flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget
med kvalificeret flertal en positiv udtalelse, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke
nogen udtalelse med kvalificeret flertal kan Kommissionen vedtage forslaget.
Forslagene er drøftet i den stående komité for biocidholdige produkter den 19. marts 2025 med forventet
efterfølgende skriftlig afstemning.
Formål og indhold
Forslagene drejer sig om beslutning om godkendelse af aktivstofferne MIT og MIT-HCl inden for følgende
anvendelsesområde;
”konserveringsmidler for produkter under opbevaring” (produkttype 6
(PT6)).
MIT (CAS nr. 2682-20-4)
Stoffet har en harmoniseret klassificering: Giftig ved indtagelse; Giftig ved
hudkontakt; Livsfarlig ved indånding; Forårsager svære ætsninger af huden og øjenskader; Forårsager
alvorlig øjenskade; Kan udløse allergisk hudreaktion; Meget giftig for vandlevende organismer; Meget giftig
med langvarige virkninger for vandlevende organismer.
Aktivstoffet er ikke omfattet af udelukkelseskriterierne
1
i henhold til artikel 5, stk. 1, og det er heller ikke
kandidat til substitution
2
i henhold til artikel 10.
MIT-HCl (CAS nr. 26172-54-3)
En harmoniseret klassificering er vedtaget af Kommissionen og forventes
at træde i kraft primo juni 2025: Giftig ved indtagelse; Giftig ved hudkontakt; Livsfarlig ved indånding;
Forårsager svære ætsninger af huden og øjenskader; Forårsager alvorlig øjenskade; Kan udløse allergisk
hudreaktion; Meget giftig for vandlevende organismer; Meget giftig med langvarige virkninger for
vandlevende organismer.
Aktivstoffet er ikke omfattet af udelukkelseskriterierne i henhold til artikel 5, stk. 1, og det er heller ikke
kandidat til substitution i henhold til artikel 10.
Stofferne er blevet vurderet af en medlemsstat, og vurderingerne er derefter behandlet i arbejdsgrupper
under Kommissionen, hvor alle medlemsstaternes biocidmyndigheder og ECHA har deltaget. I forbindelse
med dette arbejde er der udarbejdet en risikovurderingsrapport for hvert aktivstof/produkttype
kombination. Disse rapporter har dannet grundlaget for biocidkomitéens udtalelser. I biocidkomitéen er
samtlige medlemsstaters biocidmyndigheder og ECHA repræsenteret. Komitéen har støttet optagelsen af
aktivstofferne i den respektive produkttype, hvilket har resulteret i ovennævnte forslag, der har til
hovedformål at optage aktivstofferne på en EU-liste over godkendte aktivstoffer i den respektive
produkttype. Miljøstyrelsen har oplyst, at de er enige i konklusionerne i biocidkomitéens udtalelser.
Ifølge udkast til de vurderingsrapporter, som er knyttet til de respektive forordningsforslag, har vurderingen
1
Udelukkelseskriterierne er de kriterier i biocidforordningen, som gør, at et aktivstof som udgangspunkt ikke kan
godkendes, hvis det for eksempel er kræftfremkaldende, mutagent eller reproduktionstoksisk i kategori 1A eller 1B.
2
Aktivstoffer, der er kandidater til substitution, vil ved fornyelse og produktvurdering få foretaget en sammenlignende
vurdering med andre kemiske og fysiske alternativer og godkendes i kortere perioder end andre biocidaktivstoffer og
produkter.
2
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 477: Notat om komitésag om godkendelse af aktivstoffer til in-can konservering (produkttype 6)
af stofferne omfattet af beslutning om optagelse af aktivstofferne i den respektive produkttype ud fra de
angivne anvendelsesområder vist, at stoffet
og produkter indeholdende disse stoffer
opfylder
betingelserne i artikel 19 i forordning (EU) Nr. 528/2012; det vil sige, at der ikke er uacceptable effekter på
sundhed og miljø ved de angivne anvendelsesområder. I forbindelse med godkendelsen af aktivstoffer i EU er
det tilstrækkeligt at vise, at der er én sikker anvendelse. Dette vil sige, at man ved miljø- og
sundhedsvurdering har vist, at produktet ikke udgør en risiko for menneskers sundhed eller for miljøet.
Aktivstoffet i sig selv kan godt have iboende skadelige egenskaber, men en faktisk risiko for sundhed eller
miljø afhænger af, hvor meget af det pågældende aktivstof, miljøet eller mennesker udsættes for ved den
ansøgte anvendelse. Til at vurdere denne risiko findes forskellige eksponeringsscenarier, hvor man kan
estimere, hvor meget enten miljø eller mennesker udsættes for ved brugen af det repræsentative produkt.
Hvis denne eksponering ikke overskrider de fastsatte værdier for skadelig effekt af stoffet, kan aktivstoffet
godkendes på EU-plan.
Når et aktivstof er optaget på EU-listen over godkendte aktivstoffer, er det en national eller en EU-opgave
(for så vidt angår EU-godkendelser) at tage stilling til, om de biocidprodukter, aktivstoffet indgår i, kan
godkendes til brug i det pågældende land eller i hele EU. Denne stillingtagen skal ske på grundlag af de
såkaldte ”ensartede principper” (bilag VI til forordningen)
samt den viden om aktivstoffet, der er opnået ved
vurderingen. I forslagene om beslutning om optagelse af aktivstofferne på EU-listen er der skrevet en
restriktion ind om, at landene eller EU skal foretage en risikovurdering og sikre passende
risikobegrænsningsforanstaltninger på de anvendelsesområder, som ikke er beskrevet i
optagelsesforordningen.
Et godkendt aktivstof kan desuden indgå i behandlede artikler, der ikke i sig selv er godkendelsespligtige.
Blandinger som maling og vaske-/rengøringsmidler er eksempler på behandlede artikler, hvor
biocidproduktet er tilsat for at konservere blandingen i emballagen. Biocidproduktet, som indgår i den
behandlede artikel, vil være godkendelsespligtig i det EU-land, hvor den behandlede artikel produceres. For
behandlede artikler produceret uden for EU gælder, at biocidaktivstoffet skal være godkendt i EU, og den
behandlede artikel skal overholde de eventuelle begrænsninger, der fremgår af optagelsen. Desuden skal den
behandlede artikel mærkes efter reglerne i biocidforordningen. For aktivstofferne MIT og MIT-HCl er det i
EU vurderet, at der er behov for at begrænse indholdet af stofferne som konserveringsmiddel i blandinger til
ikke-professionel brug pga. stoffernes allergifremkaldende egenskaber. Derfor indgår der i forslagene et
forbud mod, at blandinger (ikke maling) til ikke-professionel brug må indeholde stofferne i en koncentration,
der udløser en klassificering som hudsensibiliserende, kat. 1A (15 ppm). For maling accepteres stofferne i
koncentrationer over klassificeringsgrænsen, såfremt der udleveres passende handsker sammen med
malingen, idet brugen af handsker vil mindske den direkte kontakt med malingen betydeligt.
Aktivstofferne har ikke været i høring i Kommissionens videnskabelige komité for sundhed og miljørisiko
(SCHEER), da Kommissionen ikke har fundet det nødvendigt at stille specifikke spørgsmål til stofferne og
vurderingerne.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslagene.
Nærhedsprincippet
Kommissionen har ikke redegjort for nærhedsprincippet. Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger af
en allerede vedtaget retsakt, hvorfor regeringen vurderer, at forslagene er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Der er tale om vedtagelse af nye forordninger, som er direkte gældende i Danmark.
3
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 477: Notat om komitésag om godkendelse af aktivstoffer til in-can konservering (produkttype 6)
3024954_0004.png
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Hvis forslagene om optagelse af stofferne bliver vedtaget, vil stofferne blive optaget på EU-listen over
godkendte aktivstoffer. Denne liste er direkte gældende i Danmark.
Produkttype 6 har ikke været omfattet af den nationale godkendelsesordning, og der er derfor ikke i dag
godkendt biocidprodukter med MIT og MIT-HCl som aktivstoffer i produkttype 6 af Miljøstyrelsen. Der kan
dog være ikke-godkendelsespligtige MIT-indeholdende biocidprodukter på markedet, da stoffet er et
eksisterende aktivstof. Biocidprodukter med MIT-HCl må derimod først markedsføres efter godkendelse, da
det er et nyt aktivstof.
Økonomiske konsekvenser
Hvis forslaget om optagelse af MIT på EU-listen over godkendte aktivstoffer vedtages, skal forordningen
træde i kraft ca. 1-1�½ år efter afstemningen. Eventuelle ansøgninger om nationale eller EU-godkendelser af
biocidholdige produkter indeholdende MIT skal indsendes til vurderingsmyndighederne eller ECHA senest
på ikrafttrædelsesdatoen for forordningen. Fsva. forslaget om optagelse af MIT-HCl vil forordningen skulle
træde i kraft kort efter afstemningen, da det er et nyt aktivstof, og produkter med stoffet derfor først må
markedsføres efter godkendelse.
Produktansøgningerne skal vurderes i henhold til de ensartede principper. Denne vurdering af
produktansøgninger vurderes ikke at få væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det
offentlige. De begrænsede statsfinansielle og administrative konsekvenser for det offentlige er primært en
følge af biocidforordningen snarere end af det aktuelle forslag om, at stofferne kan godkendes i EU. Dette
skyldes, at statens omkostninger i forbindelse med godkendelsen af biocidprodukter er gebyrfinansieret. Det
bemærkes, at evt. afledte nationale udgifter, som følger af EU-retsakter, afholdes inden for de berørte
ministeriers eksisterende bevillingsrammer, jf. budgetvejledningens bestemmelser herom. De konkrete
forslag om optagelse af MIT og MIT-HCl i produkttype 6
påvirker ikke EU’s budget.
Forslagene skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Forslagenes vedtagelse vurderes ud fra en samlet betragtning kun at få begrænsede økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet. De relativt få danske firmaer, der importerer og sælger biocidholdige
produkter, vil inden for få år blive mødt med biocidforordningens gradvise forøgelse af antallet af
biocidprodukter, der bliver godkendelsespligtige, skærpede krav om dokumentationsmateriale samt et gebyr
i forbindelse med godkendelsesbehandlingen. Til gengæld betyder harmoniseringen i EU af ansøgningskrav
mv., at virksomheder, som markedsfører i flere lande, inden for visse rammer kan genbruge ansøgninger
indgivet i andre EU-medlemsstater med besparelser til følge. Forøgelsen af antallet af biocidprodukter, der
bliver godkendelsespligtige, krav om forøget dokumentation og gebyr mv. er en følge af biocidforordningen
og ikke af de nærværende forslag om, at stofferne kan godkendes i EU.
For maling har Danmarks Farve- og Limindustri (DFL) oplyst, at branchen i de senere år har arbejdet på at
reducere eller helt udfase brugen af MIT, og at de vurderer, at Kommissionens forslag om begrænsning af
brugen af MIT i maling ikke vil medføre erhvervsøkonomiske omkostninger for branchens virksomheder i
Danmark. En undersøgelse fra Forbrugerrådet Tænk fra 2024 fandt MIT i halvdelen af 30 malinger, men kun
i meget små koncentrationer (op til 4,6 ppm).
I tidligere undersøgelser fra 2010’erne af maling i flere
europæiske lande blev fundet en del højere koncentrationer (op til 181 ppm i en dansk maling). Det er på
baggrund af ovenstående ministeriets vurdering, at Kommissionens forslag om begrænsning af brugen af
MIT i maling til ikke-professionel brug ikke vil få økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
For vaske-/rengøringsmidler til privat brug i Danmark foreligger en kortlægningsrapport fra 2018. MIT blev
kun fundet på ingredienslisten for 19 % af 417 undersøgte produkter. Typiske koncentrationer ifølge
4
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 477: Notat om komitésag om godkendelse af aktivstoffer til in-can konservering (produkttype 6)
rapporten var ca. 50 ppm. Af rapporten fremgår desuden, at en af de danske brancheforeninger på området
den gang oplyste, at de fleste af deres producerende medlemmer havde fjernet MIT fra deres produkter og
iværksat en udfasning af stoffet. Kosmetik- og hygiejnebranchen har i april 2025 bekræftet, at brugen af
isothiazolinoner generelt har været faldende i nyere tid i al fald i Danmark. De indhentede oplysninger viser
således, at MIT kun indgår i en mindre del af vaske-/rengøringsmidler til private i Danmark, og at brugen er
faldende. Det er derfor ministeriets vurdering, at Kommissionens forslag om begrænsning af brugen af MIT i
vaske-/rengøringsmidler til ikke-professionel brug ikke vil medføre væsentlige økonomiske omkostninger for
erhvervslivet.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Det vurderes, at forslaget om en godkendelse af MIT-HCl vil have en neutral indflydelse på
beskyttelsesniveauet i Danmark, idet produkter med stoffet ikke må anvendes i dag, da der er tale om et nyt
aktivstof. For stoffet MIT vurderes det, at forslaget om godkendelse i produkttype 6 vil have en positiv
indflydelse på beskyttelsesniveauet i Danmark, fordi brugen i blandinger til ikke-professionel brug
begrænses. Det må ifølge Videncenter for Allergi forventes, at en begrænsning af MIT til 15 ppm i blandinger
til ikke-professionel brug vil bidrage til en reduceret forekomst af nye allergitilfælde i Danmark, da MIT i dag
ofte anvendes i højere koncentrationer. Dog kan personer med en eksisterende allergi sandsynligvis opleve
symptomer ved 15 ppm, og formentlig vil der også forsat i mindre omfang kunne forekomme nye
allergitilfælde. Ift. maling bemærker Videncenteret desuden, at koncentrationen af MIT i maling ideelt set
også burde reduceres, da dette ville være mere effektivt i forebyggelsen af nye allergitilfælde end
produktmærkning. Ministeriet bemærker, at der udover mærkning af produktet er krav om udlevering af
passende handsker sammen med malingen, hvis indholdet af MIT overskrider 15 ppm. Ministeriet vurderer,
at kravene giver branchen incitament til at reducere indholdet af MIT til under 15 ppm, og at det samlet set
begrænser risikoen tilstrækkeligt.
Generelt set er det dog ikke muligt på nuværende tidspunkt at give en præcis vurdering af konsekvenserne
for beskyttelsesniveauet i Danmark ved optagelsen af stoffet i produkttype 6. Det skyldes, at det er
tilstrækkeligt at påvise én sikker anvendelse af stoffet i hver relevant produkttype ved optagelsen af et
aktivstof på EU-listen over godkendte aktivstoffer i en produkttype. Efterfølgende vil der kunne søges
godkendelse af produkter, der ikke bruges på nøjagtig samme måde. Sundheds- og miljøpåvirkningen ved
alle potentielle anvendelser er således ikke afdækket ved aktivstofgodkendelsen. Fremtidige konsekvenser for
beskyttelsesniveauet i Danmark ved godkendelse af aktivstofferne vil derfor afhænge af, om der konkret
søges om godkendelse af produkter med de pågældende aktivstoffer i de respektive produkttyper i Danmark
eller EU, og af den efterfølgende vurdering af, om produkterne kan godkendes under danske forhold.
Sundheds- og miljøpåvirkningen ved anvendelse af de konkrete produkter vurderes, før de bliver tilladt på
det danske marked.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i EU Miljøspecialudvalget. Der er indkommet bemærkninger til sagen fra
Danmark Farve- og Limindustri (DFL) og Forbrugerrådet Tænk (FBRT).
DFL kvitterer for, at Danmark agter at støtte forslaget om godkendelse af MIT i produkttype 6. Branchen har
arbejdet med at begrænse eller udfase MIT igennem efterhånden mange år og tilstræber generelt at undgå at
bruge MIT. Det er ikke altid muligt, og MIT er derfor stadig et vigtigt aktivstof for branchen at have
tilgængeligt.
FBRT er bekymret over antallet af allergitilfælde grundet brugen af allergifremkaldende isothiazolinoner,
som f.eks. MIT, til konservering af produkter, som forbrugerne udsættes direkte for. FBRT finder det derfor
problematisk, at endnu en isothiazolinon MIT-HCl med tilsvarende problematiske egenskaber som MIT står
til at blive godkendt. FBRT opfordrer desuden til, at der ikke tillades unødvendige høje koncentrationer over
klassificeringsgrænsen af MIT og MIT-HCl i maling. FBRT vurderer, at udlevering af handsker ifm. køb ikke
5
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 477: Notat om komitésag om godkendelse af aktivstoffer til in-can konservering (produkttype 6)
er tilstrækkeligt til at beskytte forbrugeren mod udsættelse for de højere koncentrationer af MIT og MIT-HCl
i maling, da de høje koncentrationer øger risikoen for allergi. FBRT ser ingen teknisk grund til at
koncentrationer over klassificeringsgrænsen accepteres, da MIT også er effektivt i lavere koncentrationer,
som bl.a. vist i FBRT’s undersøgelse. Ift. vaske-/rengøringsmidler er det FBRT’s erfaring, at midler til
professionelle ofte er tilgængelige for forbrugerne blandt andet via e-handel. FBRT mener derfor, at
begrænsningen også bør omfatte vaske-/rengøringsmidler til professionel brug, hvilket iflg. FBRT også vil
begrænse nye tilfælde af allergi hos professionelle samt uønsket påvirkning af miljøet.
Til høringssvaret fra FBRT bemærker Miljø- og Ligestillingsministeriet, at det i forbindelse med
godkendelsen af et aktivstof i EU er tilstrækkeligt at vise én sikker anvendelse. Stoffet MIT-HCl er ifølge
vurderingsrapporten især tiltænkt til konservering af laboratorie-reagenser til videnskabelig forskning og
udvikling i life science-sektoren og i produktionen af biomolekyler, og den type anvendelse er vist sikker.
Stoffet opfylder dermed betingelserne i forordningen for at blive godkendt, og derfor støttes godkendelsen af
stoffet. Af hensyn til konsistens med de andre isothiazolinoner er indsat samme begrænsninger for brug i
maling og vaske-/rengøringsmidler til privat brug, såfremt nogle producenter skulle finde MIT-HCl relevant
at anvende til disse anvendelser. Ministeriet bemærker, at såfremt en producent ønsker at tilsætte over 15
ppm MIT eller MIT-HCl til maling til brug af private, skal malingen mærkes, og der skal udleveres passende
handsker sammen med malingen. Ministeriet vurderer, at kravene giver branchen incitament til at reducere
indholdet af MIT til under 15 ppm, og at det samlet set begrænser risikoen tilstrækkeligt. Det bemærkes
desuden, at Danmarks Farve- og Limindustri har oplyst, at branchen tilstræber at undgå at bruge MIT.
Ift. vaske-/rengøringsmidlerne bemærker ministeriet, at detergentforordningen er under revision, og det i
den forbindelse diskuteres, hvorledes man kan sikre tydelig mærkning af detergenter til professionel
anvendelse. Det kan desuden forventes, at professionelle anvender evt. påkrævede værnemidler. Ministeriet
vurderer derfor, at det er acceptabelt, at der i aktivstofoptagene skelnes mellem, hvilke koncentrationer, som
er tilladt i midler til privat og til professionel brug.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være et kvalificeret flertal for forslagene blandt medlemsstaterne.
Regeringens generelle holdning
Det vurderes, at der er vist sikker anvendelse til de i EU ansøgte anvendelsesområder for aktivstofferne MIT
og MIT-HCl til
”konserveringsmidler for produkter under opbevaring” (produkttype 6).
Regeringen agter på
den baggrund at støtte forslagene.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
6