Erhvervsudvalget 2024-25
ERU Alm.del Bilag 314
Offentligt
3067241_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
12. september 2025
Kommissionens meddelelse om en handlingsplan for europæisk kemi-
kalieindustri
KOM(2025) 530
Nyt notat
1. Resume
Europa-Kommissionens offentliggjorde den 8. juli 2025 en meddelelse om
en handlingsplan for europæisk kemikalieindustri. Målet er at styrke sek-
toren, som vurderes afgørende for EU’s industrielle konkurrenceevne og
grønne omstilling. Der er endnu ikke modtaget en dansk sprogversion af
meddelelsen.
Handlingsplanen fokuserer på fire søjler: 1) Sikring af modstandsdygtig-
hed og opretholdelse af kritisk produktion i EU, 2) sikring af energiforsy-
ning gennem lavere energipriser og tiltag til at støtte til dekarbonisering,
3) markedsadgang og innovation, 4) regelforenkling for at reducere virk-
somheders byrder.
Meddelelsen har ikke lovgivningsmæssige eller økonomiske konsekvenser
og vil ikke påvirke beskyttelsesniveauet.
Regeringen hilser meddelelsen velkommen og støtter generelt tiltag, der
kan styrke EU’s konkurrenceevne og reducere byrderne
for europæiske
virksomheder.
2. Baggrund
Kemikalieindustrien er EU’s fjerde største produktionssektor og
leverer til
mere end 96 pct. af alle industriprodukter. Branchen står dog over for mar-
kante udfordringer, herunder et fald på 50 pct. i globale markedsandele
siden 2003, hvilket bl.a. skyldes kinesiske producenters fremkomst. Sek-
toren er også udfordret af høje priser på energi, som udgør 75 pct. af de
samlede produktionsomkostninger, hvilket gør dem mindre konkurrence-
dygtige over for producenter fra andre verdensdele. Udviklingen har bl.a.
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 314: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om en handlingsplan for europæisk kemikalieindustri, fra erhvervsministeren
ført til, at mere end 20 større produktionsanlæg i EU er lukket i løbet af de
sidste to år.
I handlingsplanen peges også på behovet for at skifte til en ren og cirkulær
økonomimodel, der omfatter innovation, styrkelse af den globale konkur-
renceevne og sikrer beskyttelsen af sundhed og miljø.
På denne baggrund lanceres handlingsplanen med en række konkrete tiltag,
der skal sikre den europæiske kemikalieindustris konkurrenceevne og
overlevelse.
3. Formål og indhold
Handlingsplanen er bygget op omkring fire søjler, bl.a. med følgende væsent-
lige initiativer af både lovgivnings- og ikke-lovgivningsmæssig karakter:
1) Modstandsdygtighed og opretholdelse af kritisk produktion i EU:
- Etableringen af en "Critical Chemicals Alliance" i fjerde kvartal
2025, der har til formål at monitorere globale markeder, fremme in-
vesteringer samt identificere produktionsanlæg i Europa, som er kri-
tiske for EU’s strategiske målsætninger
- Nye frihandelsaftaler eller sektoraftaler, hvor frihandelsaftaler ikke er
mulige, der skal skabe bedre adgang til eksportmarkeder
- Brugen af de defensive handelsinstrumenter til at beskytte EU-produ-
center mod urimelig konkurrence
-
Øget overvågning og håndhævelse af EU’s kemikalielovgivning og
kontrol af import, via integration af REACH og toldregler, som blandt
andet skal lukke smuthuller for import af produkter, der ikke overhol-
der EU-standarder, særligt via onlineplatforme og uregulerede onli-
neformidlere.
2) Sikring af energiforsyning gennem lavere energipriser, støtte til dekar-
bonisering og overgangen til cirkulær økonomi:
- Vedtage en EU bioøkonomi-strategi, der fastlægger vision og retning
for at øge fremstillingen af bæredygtige biobaserede materialer og
udvikle bioteknologier
- Fremsætte en cirkulær økonomi-regler, der skal stimulere markedet
for sekundære råmaterialer og for kemikaliers cirkularitet
- Fremme kemisk genanvendelse under engangsplastdirektivet
-
EU’s statsstøtteretningslinjer
under ETS skal opdateres til at omfatte
flere kemisektorer, så industrien herigennem kan opnå kompensation
for høje energipriser
- Adressere udfordringer i godkendelsesprocedurerne i henholdsvis
miljøomnibus og den kommende Industrial Decarbonisation Accele-
rator Act samt lette netadgangen til elektrificeringsprojekter i energi-
intensive industrier
2
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 314: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om en handlingsplan for europæisk kemikalieindustri, fra erhvervsministeren
-
Vedtagelsen af en delegeret retsakt, der skal fremme brugen af kul-
stoffattig brint, som kan erstatte naturgas og andre former for fossile
brændsler i kemikalieindustrien.
3) Markedsadgang og innovation:
- Efterspørgslen på europæisk producerede produkter skal øges gen-
nem krav om europæisk produceret indhold og krav til modstands-
dygtigheds- og bæredygtighedsdygtighed i udbud i det kommende
forslag til
”Industrial Decarbonisation Accelerator Act”
- For at styrke innovation vil der blive udarbejdet en plan for udfasning
af dyreforsøg, skabt incitamenter til at fremme brugen af nye materi-
aler i kemikalieindustrien. Derudover vil der blive oprettet en række
innovationshubs for at fremme brugen af bæredygtige kemikalier.
4) Forenkling af regulering for at reducere virksomheders byrder:
- Der er fremsat en sjette forenklingspakke med fokus på kemikalielov-
givning. Den indeholder bl.a. reviderede krav til skriftstørrelser og
linjeafstand for mærkning af farlige kemikalier
omfattet af EU’s for-
ordning om klassificering, mærkning og emballering af stoffer og
blandinger (CLP-forordningen)
- Regler
under EU’s kemikalielovgivning
(REACH) vil blive tilpasset
for at forenkle og sikre hurtigere procedurer for industrien
- For at bidrage til klarhed og virksomhedernes investeringssikkerhed
vil et forslag om selvstændig regulering af det europæiske kemikalie-
agentur, ECHA, styrke agenturet, med mål om, at det mere effektivt
kan løfte sit ansvar og levere rettidige videnskabelige vurderinger
- For at støtte udfasning af PFAS foreslås et forbud i forbrugerproduk-
ter og anvendelser i industrien, der ikke anses for kritiske. Der vil i
den forbindelse blive oprettet en EU-dækkende overvågningsramme
- Arbejdsmiljø og sundhed fremhæves som et centralt tema i forbin-
delse med fremsættelsen af flere initiativer.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har på nuværende tidspunkt ikke udtalt sig om med-
delelsen.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller økonomiske kon-
sekvenser. De konkrete initiativer i handlingsplanen kan have statsfinan-
sielle, erhvervsøkonomiske og samfundsøkonomiske konsekvenser, som
3
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 314: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om en handlingsplan for europæisk kemikalieindustri, fra erhvervsministeren
vil blive beskrevet nærmere, når initiativerne fremsættes. Meddelelsen vil
ikke påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.
8. Høring
Meddelelsen er sendt i høring i EU-specialudvalget for konkurrenceevne,
vækst og forbrugerspørgsmål den 9. juli 2025 med frist for høringssvar den
14. august 2025 samt i EU-specialudvalget for miljø den 10. juli med frist
for høringssvar den 14. august 2025. Der er modtaget høringssvar fra Bran-
chehuset, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Forbrugerrådet TÆNK, Kemi &
Life Science, Kosmetik- og Hygiejnebranchen samt Landbrug & Fødeva-
rer.
Branchehuset
velkommer EU-Kommissionens handlingsplan for den eu-
ropæiske kemikaliesektor samt de fremsatte forslag til ændringer af
ECHA-mandatet og de fremsatte omnibusforslag. De støtter en forsimpling
af reglerne på kemikalieområde under forudsætning af, at man bibeholder
et risikobaseret og højt beskyttelsesniveau. For så vidt handelspolitik har
Branchehuset forståelse for behovet for at adressere unfair handelspraksis.
De er imidlertid bekymrede, hvis man ukritisk øger anvendelsen af defen-
sive handelsinstrumenter, da det kan skabe en mere fragmenteret handels-
politik med voldsomme administrative byrder for virksomheder, der indgår
i større globale værdikæder. De støtter harmonisering og øge integrationen
af kemikaliesektoren på det indre marked herunder en snarlige vedtagelse
af en fælles dataplatform for kemikalier. Branchehuset havde gerne set for-
slag til forenklinger, der rakte udover CLP-forordningen, idet andre dele af
kemikalieområdet, herunder REACH, kunne nyde godt af en forsimpling.
De ser derfor frem til revisionen af REACH senere på året og håber, at man
i den forbindelse vil se nærmere på en simplere og smartere anvendelse af
SCIP-databasen.
Dansk Erhverv (DE)
anerkender Kommissionens arbejde med at adres-
sere de udfordringer, som den europæiske kemiske industri står overfor og
peger på behovet for at styrke konkurrenceevnen og sikre en stærk euro-
pæisk produktionsbase. Dansk Erhverv ser gerne at handlingsplanen følges
op med initiativer, der reelt kan forbedre virksomhedernes adgang til kon-
kurrencedygtig grøn energi, sikre mere forudsigelige og effektive tilladel-
sesprocesser samt fremme cirkulære løsninger i den kemiske industri.
Dansk Erhverv noterer med tilfredshed, at handlingsplanen fremhæver be-
tydningen af biobaserede alternativer til fossile input i den kemiske pro-
duktion. I den forbindelse bør der sikret tæt samspil med Kommissionens
kommende Biotech Act. Dansk Erhverv ser positivt på den fremlagte Ke-
mikalie Omnibus VI, som tager et første konkret skridt for at mindske de
administrative byrder for branchen, herunder for SMV’er.
Dansk Erhverv
ser frem til Kommissionens forslag til revision af REACH-forordningen,
som bør etablere et moderne og mere strømlinet regelsæt, som fremmer
innovation og letter de administrative byrder
– især for SMV’er–
uden at
4
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 314: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om en handlingsplan for europæisk kemikalieindustri, fra erhvervsministeren
gå på kompromis med beskyttelsen af menneskers sundhed og miljøet. En-
delig er der fortsat behov for, at det samlede regulatoriske rammeværk for
branchen fremmer investeringer i nye, bæredygtige produktionsformer og
styrke industriens samlede konkurrenceevne på globalt plan.
Dansk Industri (DI)
ser handlingsplanen som et vigtigt skridt mod at for-
enkle og reducere de regulatoriske byrder, der påvirker kemikalieindu-
strien, samtidig med at sundhed, klima og miljø sikres. DI støtter oprettel-
sen en alliance for kritiske kemikalier for bl.a. at beskytte kritisk produkti-
onskapacitet, afhjælpe handelsforvridninger og forstyrrelser i forsynings-
kæden. DI ser positivt på handelspolitiske beskyttelsesforanstaltninger,
herunder en styrkelse af overvågningen af import af kemikalier, for at sikre
europæiske virksomheder mod unfair konkurrence. DI ser adgangen til
energi og alternative klimavenlige energikilder som essentiel for at opret-
holde den europæiske kemiske industri. DI mener, at en forudsætning for
en stærk europæisk konkurrencekraft er en fortsat ambitiøs grøn omstilling
i EU. DI bakker op om en kommende bioøkonomistrategi med fokus på
opskalering af produktion af biomaterialer og biosolutions. DI ser betyde-
lige muligheder i den kommende ’Circular Economy Act’ for at styrke
EU’s konkurrenceevne, resiliens samt levere på grønne målsætninger.
DI
foreslår, at Kommissionen ved revisionen af REACH sikrer, en tydelig ad-
skillelse af generel kemikalieregulering fra specifik regulering af arbejds-
miljøet, så det undgås at grænseværdier bliver mere restriktive, end hvad
der sagligt kan begrundes på de enkelte arbejdspladser. DI støtter et euro-
pæisk forbud mod PFAS i forbrugerprodukter. Der er dog industrielle an-
vendelser, hvor det endnu ikke er muligt eller hensigtsmæssigt at erstatte
en række af de materialer, der defineres som PFAS. Derfor skal det sikres,
at der kan findes brugbare alternativer, før der stilles krav om endelig ud-
fasning.
Forbrugerrådet Tænk
anbefaler regeringen, at være meget opmærk-
somme på at sætte forbrugerbeskyttelsen højt og sikre, at den ikke sænkes,
men tværtimod styrkes, i udviklingen af EU's kemikalielovgivning, For-
brugerrådet Tænk noterer, at Kommissionen forsikrer, at de ønsker at sikre
“…the protection of human health and environment”, og vi hilser styrkel-
sen af ECHA, revisionen af REACH og øget kontrol og markedsovervåg-
ning velkommen. Men Forbrugerrådet Tænk er samtidig bekymrede fordi
det primære fokus i handlingsplanen er lagt på forenklinger og lempelser,
der primært kommer den kemiske industri til gavn, og at dette fokus både
kan medføre væsentlige forringelser og udelade tiltrængte opgraderinger
af forbrugerbeskyttelsen. Det er derfor helt afgørende, at EU prioriterer
maksimal beskyttelse af miljø og mennesker frem for forenklinger for in-
dustrien i deres indsats for at modernisere kemikalielovgivningen.
Kemi & Life Science
værdsætter Kommissionens arbejde med at adres-
sere de stigende udfordringer, som den europæiske kemiske industri står
5
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 314: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om en handlingsplan for europæisk kemikalieindustri, fra erhvervsministeren
overfor og peger på behovet for at styrke konkurrenceevnen og sikre en
stærk europæisk produktionsbase. Kemi & Life Science opfordrer til, at
handlingsplanen følges op med initiativer, der reelt kan forbedre virksom-
hedernes adgang til konkurrencedygtig grøn energi, sikre mere forudsige-
lige og effektive tilladelsesprocesser samt fremme cirkulære løsninger i
den kemiske industri. Kemi & Life Science ser desuden positivt på den
fremlagte Kemikalie Omnibus VI, som tager et første konkret skridt for at
mindske de administrative byrder for branchen, herunder for SMV’er.
Kemi & Life Science ser frem til Kommissionens forslag til revision af
REACH-forordningen, som bør etablere et moderne, enklere og mere
strømlinet regelsæt, som fremmer innovation og letter de administrative
byrder
især for
SMV’er–
uden at gå på kompromis med beskyttelsen af
menneskers sundhed og miljøet. Endelig er der fortsat behov for, at det
samlede regulatoriske rammeværk for branchen simplificeres, så det kan
fremme investeringer i nye, bæredygtige produktionsformer og styrke in-
dustriens samlede konkurrenceevne på globalt plan.
Kosmetik- og hygiejnebranchen
hilser EU-Kommissionens handlings-
plan for den europæiske kemikaliesektor velkommen og støtter dens am-
bition om at reducere de administrative byrder, som hæmmer branchens
konkurrenceevne og innovationskraft. Branchen opererer i et af verdens
mest regulerede markeder og det er afgørende, at reglerne forenkles og gø-
res mere forudsigelige for at fremme innovationen og understøtte den
grønne omstilling. De bakker op om planens forslag om at strømline lov-
givningen via omnibusser, herunder Omnibus VI, som er et konkret skridt
mod et mere forenklet regelsæt. Det er vigtigt at kontrol og håndhævelse
styrkes for at sikre en fair konkurrere med virksomheder fra tredjelande.
De ser frem til en målrettet revision af REACH og fremhæver vigtigheden
af, at SCCS bevarer sin uafhængighed for at sikre kosmetikforordningens
grundlæggende principper om sikkerhed. Endelig støtter de ambitionen om
at begrænse PFAS i kosmetik og understreger behovet for regulering af e-
handel fra tredjelande, så produkter med uønskede stoffer ikke frit kan sæl-
ges til europæiske forbrugere.
Landbrug & Fødevarer
er positive overfor handlingsplanens initiativer i
forhold til forurening med PFAS, om end de er mindre vidtgående end den
danske PFAS-handlingsplan. Det er særlig vigtigt at fremme kvalificerede
EU-grænseværdier for PFAS i fødevarer samt at øge viden om forekomst
i fødevarekæden. Landbrug & Fødevarer mener, at det skal være nemmere
og hurtigere at opnå en miljøgodkendelse for alle virksomheder, som er
omfattet af IE-direktivet, ikke kun virksomheder i kemikaliebranchen.
Landbrug & Fødevarer støtter handlingsplanens fokus på at fremme bioba-
serede råstoffer som alternativ til fossilt-baserede råstoffer og ser et stort
potentiale i udvikling af en cirkulær bioøkonomi. Landbrug og Fødevarer
er positive overfor at lette markedsadgangen for biologiske bekæmpelses-
midler, men det kan ikke stå alene. Generelt er der brug for at gøre
6
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 314: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om en handlingsplan for europæisk kemikalieindustri, fra erhvervsministeren
godkendelsessystemet for alle plantebeskyttelsesmidler mere tidssvarende
og agilt.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Medlemsstaterne er generelt enige om behovet for at forenkle EU-regler
og styrke
EU’s konkurrenceevne.
Derfor forventes der generelt opbakning
til handlingsplanens ambitioner. Der forventes dog forskellige holdninger
til handlingsplanens konkrete initiativer, herunder balancen mellem indu-
striens konkurrenceevne og hensyn til beskyttelse af sundhed og miljø.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser meddelelsen velkommen og støtter generelt tiltag, der
kan styrke EU’s konkurrenceevne og reducere byderne for europæiske
virksomheder.
For så vidt angår de konkrete tiltag i handlingsplanen finder regeringen det
vigtigt, at byrdelettelser ikke sker på bekostning af hensyn til beskyttelsen
af sundhed og miljø. En konkret vurdering heraf vil ske, når de enkelte
tiltag fremsættes.
Derudover støtter regeringen tiltag, der effektivt er med til at lukke smut-
huller for onlineplatforme og uregulerede onlineformidlere, der sælger pro-
dukter, som ikke lever op til EU-kemikalieregulering.
Derudover finder regeringen det vigtigt, at initiativer, der kan påvirke den
internationale samhandel, fx anvendelsen af defensive handelsinstrumen-
ter og tiltag til at øge efterspørgslen på europæisk producerede produkter,
er i overensstemmelse med gældende WTO-regler.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
7