Erhvervsudvalget 2024-25
ERU Alm.del Bilag 312
Offentligt
3066025_0001.png
SAMLENOTAT FOR RÅDSMØDE
(KONKURRENCEEVNE
INDRE MARKED OG
INDUSTRI) DEN 29. SEPTEMBER 2025.
10. september 2025
Indhold
Politisk drøftelse ved konkurrenceevnerådsmødet den 29. september
2025 af byrdereduktion og forenkling ....................................................... 2
Kommissionens forslag til en forordning af Europa-Parlamentet og
Rådet om oprettelsen af Den Europæiske Konkurrenceevnefond,
herunder de specifikke programmer for forsvarsforskning og
innovationsaktiviteter, som ophæver Forordning (EU) 2021/52, (EU)
2021/694, (EU) 2021/697, EU 2021/783, ophæver bestemmelser i
forordning (EU) 2021/696, (EU) 2023/588 og ændrer forordningen
om det europæiske forsvarsindustriprogram (under forhandling i
Rådet). ........................................................................................................ 5
OFFENTLIG
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 312: Notater til forelæggelse i Folketingets Europaudvalg den 19. september 2025, fra erhvervsministeren
2/16
Politisk drøftelse ved konkurrenceevnerådsmødet den 29. september
2025 af byrdereduktion og forenkling
KOM nr. foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resume
Det danske EU-formandskab lægger på konkurrenceevnerådsmødet den
29. september 2025 op til en politisk drøftelse af byrdereduktion og forenk-
ling, herunder status for igangværende forenklingspakker, Europa-Kom-
missionens fremskridt på deres 25 procent byrdereduktionsmålsætning
samt håndtering af kommende byrdefuld lovgivning.
Drøftelsen skal ses i lyset af, at Kommissionen har udpeget forenkling og
strømlining af EU-lovgivning som fokusområde samt at trioformandskabet
under Konkurrenceevnerådet har byrdereduktion som en topprioritet.
Drøftelsen har ikke lovgivningsmæssige, økonomiske eller øvrige konse-
kvenser.
Regeringen støtter forenklingspakkernes mål om at forenkle eksisterende
lovgivning og den generelle indsats for at reducere byrder for virksomhe-
der. Desuden finder Regeringen det vigtigt, at anvendelsen af konsekvens-
analyser øges for at undgå unødvendige byrder for erhvervslivet.
2. Baggrund
EU's stats- og regeringschefer opfordrede i Budapest-erklæringen den 8.
november 2024 til ”en forenklingsrevolution” som drastisk skulle reducere
de administrative, lovgivningsmæssige og rapporteringsmæssige byrder,
herunder særligt for SMV'erne. Kommissionen har på den baggrund fastsat
en målsætning om at reducere administrative byrder med 25 pct. for virk-
somheder generelt og 35 pct. for små og mellemstore virksomheder
(SMV’er). Kommissionen indtil nu fremsat seks forenklingspakker som led
i at nå dette, og forventes at præsentere flere. Dette blev gentaget på Det
Europæiske Råd den 26. juni 2025 med opfordring til at fastholde momen-
tum for at nå hurtigt enighed om forenklingspakkerne.
Kommissionen har i sin meddelelse om gennemførelse og håndhævelse
bl.a. fastlagt, at hver kommissær skal udarbejde årlige fremdriftsrapporter
om arbejdet mod at nå byrdereduktionsmålene samt bedre implementering
på deres respektive porteføljer. Desuden har trioformandskabet i Konkur-
renceevnerådet (Polen, Danmark og Cypern) sat sig for at fokusere på bedre
regulering og byrdereduktion og udlagt ambitionerne i et trioformand-
skabspapir.
OFFENTLIG
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 312: Notater til forelæggelse i Folketingets Europaudvalg den 19. september 2025, fra erhvervsministeren
3/16
3. Formål og indhold
På Konkurrenceevnerådsmødet den 29. sep. 2025 ventes en bred politisk
drøftelse af byrdereduktion og forenkling af EU-lovgivning. Ledende næst-
formand for velstand og industripolitik, Stéphane Séjourné, ventes at præ-
sentere sin fremdriftsrapport om opnåelsen af byrdereduktionsmål samt på
bedre implementering og håndhævelse på det industripolitiske område.
Denne skal bidrage til at holde fokus på vigtigheden af at nedbringe byr-
derne for europæisk erhvervsliv og dermed styrke EU's konkurrenceevne.
Desuden vil formandskabet orientere om forhandlingssituationen for rele-
vante forenklingspakker på Konkurrenceevnerådets område, herunder for-
enklingspakke I om bæredygtighedsrapportering og IV om udvidelse af
visse formildende foranstaltninger til små midcap virksomheder samt digi-
talisering og fælles specifikationer. I forlængelse heraf vil der være en po-
litiske drøftelse af byrder fra kommende lovgivning på tværs af rådsforma-
tioner. Fokus vil være på byrder for virksomheder og proportionaliteten
mellem nye byrder og politiske formål, samt hvilke værktøjer der kan an-
vendes i lovgivningsprocessen til at undgå unødvendige byrder.
4. Europa-Parlamentets holdning
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Den politiske drøftelse har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
7. Konsekvenser
Drøftelsen har ikke lovgivningsmæssige, statsfinansielle, samfunds- eller
erhvervsøkonomiske konsekvenser. Drøftelsen påvirker ikke beskyttelses-
niveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generel opbakning til forenklings- og byrdereduktionsar-
bejde, herunder fremtidige forenklingspakker samt at sætte større fokus på
at undgå at unødvendige byrder fra ny lovgivning.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter både regelforenkling gennem forenklingspakkerne og
via fokus på at nedbringe byderne i retsakter under forhandling. Det er en
kerneprioritet for regeringen at nedbringe byrder for erhvervsliv, både af
OFFENTLIG
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 312: Notater til forelæggelse i Folketingets Europaudvalg den 19. september 2025, fra erhvervsministeren
4/16
nuværende og kommende lovgivning, samtidig med at de politiske mål
fastholdes.
Regeringen finder det vigtigt, at Kommissionen styrker anvendelsen af
principperne for bedre regulering, så lovgivningskvaliteten øges og unød-
vendige byrder for erhvervslivet undgås. Her er et øget brug af konsekvens-
analyser centralt.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg
OFFENTLIG
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 312: Notater til forelæggelse i Folketingets Europaudvalg den 19. september 2025, fra erhvervsministeren
5/16
Kommissionens forslag til en forordning af Europa-Parlamentet og
Rådet om oprettelsen af Den Europæiske Konkurrenceevnefond, her-
under de specifikke programmer for forsvarsforskning og innovati-
onsaktiviteter, som ophæver Forordning (EU) 2021/52, (EU)
2021/694, (EU) 2021/697, EU 2021/783, ophæver bestemmelser i for-
ordning (EU) 2021/696, (EU) 2023/588 og ændrer forordningen om
det europæiske forsvarsindustriprogram (under forhandling i Rådet).
KOM(2025) 555
Nyt notat
1. Resumé
Det danske EU-formandskab lægger på konkurrenceevnerådsmødet op til
en politisk drøftelse om Kommissionens forslag til en forordning om Den
Europæiske Konkurrenceevnefond.
Kommissionen har den 16. juli 2025 præsenteret et forslag til en forord-
ning, der opretter Den Europæiske Konkurrenceevnefond samt ophæver en
række tidligere forordninger om støtteprogrammer under EU's budget.
Formålet med forslaget er at styrke EU's konkurrenceevne og formåen på
centrale teknologiske og strategiske områder. Det skal ske ved at samle og
forenkle forskellige støtte- og investeringsordninger i én fælles fond med et
samlet budget på 234,3 mia. euro (løbende priser), svarende til 1.755 mia.
kr., i 2028–2034. Fonden skal gøre det nemmere at støtte virksomheder og
forskningsinstitutioner gennem hele innovationsprocessen, tiltrække flere
private investeringer og mindske EU's afhængighed af teknologier fra tred-
jelande.
Forslaget vurderes at indebære statsfinansielle merudgifter via en for-
øgelse af det danske bidrag til EU-budgettet. Samtidig ventes forslaget at
have positive samfundsøkonomiske og erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Regeringen er overordnet positiv over for forslaget, som er et væsentligt
bidrag til at styrke EU's konkurrenceevne og evner inden for strategiske
områder, herunder særligt mhp. at øge europæisk forsvarsparathed. Det er
vigtigt for regeringen, at fonden målrettes mobilisering af private investe-
ringer i strategiske teknologier, gør brug af excellence-princippet i pro-
jektudvælgelse samt simplificerer adgangen til EU-støtte via et samlet re-
gelsæt, én samlet portal og strømlinede, proportionelle administrative pro-
cedurer.
2. Baggrund
I lyset af den stigende globale konkurrence og den forandrende geopoli-
tiske situation er der kommet øget fokus på, hvordan man forbedrer EU's
OFFENTLIG
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 312: Notater til forelæggelse i Folketingets Europaudvalg den 19. september 2025, fra erhvervsministeren
6/16
konkurrenceevne. Den tidligere italienske premierminister Enrico Letta of-
fentliggjorde den 16. april 2024 en højniveaurapport, hvor han frem-satte
en række anbefalinger til styrkelse af det indre marked. Dertil præ-sente-
rede den tidligere italienske premierminister og tidligere formand for Den
Europæiske Centralbank, Mario Draghi, den 9. september 2024 en rapport
om fremtiden for EU's konkurrenceevne.
Draghi-rapporten påpegede, at EU bør forbedre sin konkurrenceevne gen-
nem 1) lukke innovationsgabet mellem EU og USA; 2) skabe bedre sam-
menhæng mellem konkurrenceevne og den grønne omstilling; 3) reducere
EU's kritiske afhængigheder. De tre indsatser bør understøttes af en bety-
delig forøgelse af både offentlige og private investeringer i strategiske sek-
torer, ligesom der er behov for at nedbringe administrati-ve byrder og ge-
nerelt styrke forvaltningen i EU. Mange af de anbefalin-ger er siden blevet
indarbejdet i Kommissionens meddelelse af 29. janu-ar 2025 om et Kon-
kurrenceevnekompas for Den Europæiske Union, der fastlægger Kommis-
sionens strategi for forbedring af konkurrenceevnen i de kommende fem
år.
Den 11. februar 2025 præsenterede Kommissionen sin meddelelse om ve-
jen til den næste flerårige finansielle ramme (MFF) med fokus på bed-re at
understøtte Unionens politiske prioriteter som bæredygtig velstand, tekno-
logisk suverænitet, forsvar og sikkerhed, social og territorial sam-hørighed
samt gøre EU til det første klimaneutrale kontinent. Meddelel-sen lægger
vægt på nødvendigheden af et reformeret og styrket EU-budget, der kan
møde udfordringer som stigende sikkerhedstrusler, geo-grafiske og økono-
miske forandringer samt behovet for langsigtede inve-steringer i teknologi,
industriel resiliens, forsvar og grøn omstilling.
Forslaget til en Europæisk Konkurrenceevnefond er fremsat som del af
Kommissionens første pakke om den kommende MFF, hvor den udgør én
af de tre søjler under MFF-forslaget (øvrige søjler er Forslaget til Nationale
og Regionale Partnerskaber og Global Europe).
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 43(2), 168(5), 172, 173(3), 175,
182(4), 183, 188, 189(2), 192(1), 194(2), 212(2) og 322(1) i Trakta-ten om
Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF) og skal behand-les efter
den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF-artikel 294 med Europa-
Parlamentet som medlovgiver. Rådet træffer afgørelse med kva-lificeret
flertal. Der tages dog forbehold for, at visse elementer i forsla-get indgår i
det centrale spor for forhandlingerne af den kommende fler-årige finan-
sielle ramme for 2028–2034, hvor der træffes beslutning ved enstemmig-
hed i Det Europæiske Råd.
OFFENTLIG
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 312: Notater til forelæggelse i Folketingets Europaudvalg den 19. september 2025, fra erhvervsministeren
7/16
3. Formål og indhold
Formålet med Kommissionens forslag om en europæisk konkurrenceevne-
fond er at skabe en samlet og forbedret investeringskapacitet for at styrke
EU's konkurrenceevne inden for strategiske sektorer og teknologier.
Det foreslås at helt eller delvist samle 14 programmer, der har eksisteret
under MFF’en for 2021–2027
(Horisont Europa, EU Innovation Fonden,
Digital Europe Programmet, CEF Digital, den Europæiske Forsvarsfond,
ASAP, EDIRPA, EDIP, EU4Health, det Europæiske Rumprogram, IRIS,
InvestEU, Indre Markedsprogrammet og LIFE) til ét samlet program med
fælles processer og retningslinjer samt adgang til samme finansielle instru-
menter. Der er lagt op til et budget for konkurrenceevnefonden på 234,3
mia. euro, svarende til 1.755 mia. kr., i perioden 2028–2034.
Målet er, at EU-støtten gennem fonden skal bidrage til den overordnede
konkurrenceevne; maksimere udbyttet af EU-støtten inden for grøn, tekno-
logisk og miljømæssig udvikling; reducere EU's strategiske afhængigheder
og styrke EU's økonomiske sikkerhed; adressere markedsfejl og fremme
integrationen af EU's kapitalmarkeder; koble innovations- og industripoli-
tikken bedre sammen; styrke SMV'er og midcap-virksomheder; adressere
manglen på færdigheder inden for strategiske teknologier; forbedre inte-
grationen af det indre marked; og sikre en retfærdig grøn og digital omstil-
ling.
Forslaget er struktureret om fire policy-vinduer:
1. Grøn omstilling og industriel dekarbonisering.
2. Sundhed, bioteknologi, landbrug og bioøkonomi.
3. Digitalt lederskab.
4. Modstandsdygtighed og sikkerhed, forsvarsindustri og rum.
Foruden de tværgående målsætninger nævnt oven for fastsættes der en
række mål for de enkelte vinduer.
Policy-vinduet for grøn omstilling og industriel dekarbonisering fokuserer
på at støtte den grønne omstilling og nedbringelse af CO₂-udledning
i EU.
Indsatsen retter sig mod udvikling og implementering af rene teknologier,
øget ressourceeffektivitet, cirkulær økonomi og opbygning af bæredygtige
og klimavenlige værdikæder for fødevarer, landbrug og forbedret klima-
og vandresiliens og skovbrug. Initiativer omfatter alt fra energi-effektivi-
sering, intelligente infrastrukturer, produktion og introduktion af bæredyg-
tige brændstoffer og produkter til støtte for innovation, opgradering af in-
dustrier og kompetenceudvikling.
Vinduet for sundhed, bioteknologi, landbrug og bioøkonomi prioriterer in-
novation og konkurrenceevne i sundhed, bioteknologi, landbrug, fiskeri,
OFFENTLIG
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 312: Notater til forelæggelse i Folketingets Europaudvalg den 19. september 2025, fra erhvervsministeren
8/16
akvakultur og bioøkonomi ved at styrke Europas evne til at forebygge og
håndtere sundhedstrusler, fremme udvikling og adgang til nye bioteknolo-
giske løsninger og sikre en bæredygtig, konkurrencedygtig fødevarepro-
duktion. Vinduet støtter også styrkelse af værdikæder inden for bioøkono-
mien, innovation, samt adgang til finansiering for SMV’er og start-ups.
Policy-vinduet
for digitalt lederskab skal fremme EU’s digitale førerposi-
tion gennem investeringer i kritiske teknologier som kunstig intelligens,
højtydende databehandling (supercomputere), halvledere og cybersikker-
hed og kritisk infrastruktur. Der arbejdes for at sikre teknologisk suveræni-
tet, styrke den digitale infrastruktur, kompetencer og interoperabilitet, samt
understøtte digital innovation i erhverv og offentlig sektor.
Det fjerde policy-vindue om modstandsdygtighed, sikkerhed, forsvarsin-
dustri og rum lægger vægt på at øge Europas modstandsdygtighed, sikker-
hed og autonomi gennem styrket forsvarsindustri, råvareforsyning, civil
sikkerhedsindustri og rumteknologi. Fokus er på at udvikle fælleseuropæi-
ske forsvarsprojekter, sikre råstofforsyningskæder, fremme teknologisk fø-
ring, beskytte vitale samfundsfunktioner samt fortsætte og videreudvikle
EU’s rumbaserede tjenester. Indsatsen omfatter både civile og militære
aspekter samt synergier mellem forsvar og rumfart.
Fonden skal udmøntes i konkurrenceudsatte opslags- og udbudsrunder,
som fastsættes i arbejdsprogrammer for hvert policy-vindue. Arbejdsprog-
rammerne fastsætter tiltag og budget for det givne år samt en række krav
for projekterne for, at de kan være tilskudsberettigede. Kommissionen fast-
sætter de enkelte arbejdsprogrammer i gennemførselsretsakter. Kommissi-
onen rådgives af et "strategisk interessentudvalg", bestående af medlemmer
udpeget af Kommissionen, om den generelle implementering af konkurren-
ceevnefonden.
Foruden støttetiltagene i de enkelte arbejdsprogrammer oprettes der også
et horisontalt instrument under navnet ECF InvestEU-instrument. ECF In-
vestEU-instrumentet kan udmønte bl.a. lån, garantier og kapitalmarkedsin-
strumenter mv. i samarbejde med implementeringspartnere, herunder Den
Europæiske Investeringsbank (EIB). Der foreslås oprettet en rådgivnings-
komité bestående af repræsentanter fra implementeringspartnere og med-
lemslande, der rådgiver om strategisk og operationel retning for brug af de
finansielle instrumenter. De enkelte investeringer vil blive evalueret af et
uafhængigt investeringsudvalg.
Kommissionen foreslår, at governance-strukturen for konkurrenceevnefon-
den skal ensrettes med det kommende 10. rammeprogram for forskning
(Horisont Europa), der blev fremsat samtidig med forslaget til konkurren-
ceevnefonden.
OFFENTLIG
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 312: Notater til forelæggelse i Folketingets Europaudvalg den 19. september 2025, fra erhvervsministeren
3066025_0009.png
9/16
Kommissionen foreslår endvidere at, der i konkurrenceevnefonden er mulig-
hed for at fastsætte EU-præference i udbudsrunderne mhp. at målrette støtte
til udvikling, produktion og anvendelse af strategiske teknologier og sektorer
inden for EU, herunder gennem betingelser om lokal produktion og kontrol.
Derudover muliggør forslaget ”målrettede handlinger”, hvor der kan dispen-
seres for en række krav og betingelser for indretningen af udbudsrunder og
udbetalingen af støtte for at kunne støtte projekter, som Kommissionen mener
er af særlig offentlig interesse eller med akut tidshorisont.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at handling for at fremme EU's konkurrenceevne
bedst varetages på EU-niveau for at skabe rette skala og effekt på den mest
omkostningseffektive måde.
Regeringen er enig i Kommissionens vurdering og vurderer derfor at nær-
hedsprincippet er overholdt.
6. Gældende dansk ret
Forordningen er umiddelbart anvendelig i alle medlemsstater, og der er
ikke et behov for ændring, ophævelse eller vedtagelse af ny dansk ret.
7. Konsekvenser
Drøftelsen på rådsmødet har ingen økonomiske konsekvenser og påvirker
ikke beskyttelsesniveauet. Følgende gør sig dog gældende ift. forslaget:
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget udgør en del af den flerårige finansielle ramme for 2028-2034.
Kommissionen har foreslået et udgiftsniveau til Den Europæiske Konkur-
renceevnefond på 234,3 mia. euro. Danmark finansierer ca. 2 pct. af det
samlede EU-budget, hvorfor den danske andel udgør ca. 35 mia. kr. i peri-
oden 2028-2034. Udgiftsniveauet fastsættes som led i de centrale MFF-
forhandlinger. MFF-forslagets konsekvenser for det danske EU-bidrag er
nærmere beskrevet i Finansministeriets notater herom.
Det bemærkes, at afledte nationale udgifter, som følger af EU-retsakter,
afholdes inden for de berørte ministeriers eksisterende bevillingsrammer,
jf. budgetvejledningens bestemmelser herom
OFFENTLIG
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 312: Notater til forelæggelse i Folketingets Europaudvalg den 19. september 2025, fra erhvervsministeren
3066025_0010.png
10/16
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes at kunne have positive samfundsøkonomiske konse-
kvenser gennem strategisk forskning, øget innovation, udvikling af færdig-
heder, investeringer, øget forsvarsparathed, styrket produktivitet, beskæfti-
gelse m.fl. Effekten vil afhænge af graden af dansk hjemtag af fondsmid-
lerne. Kommissionen har vurderet, at oprettelsen af fonden vil bidrage po-
sitivt til EU's BNP og eksport og vil give en højere effekt af de afsatte mid-
ler sammenlignet med en situation, hvor den nuværende struktur blev fast-
holdt.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes at give positive erhvervsøkonomiske konsekvenser ved,
at støttemodtagere får lettere adgang til finansiering.
Dertil forventes en positiv effekt for ansøgere af EU-midler ved, at der bru-
ges mindre tid på ansøgnings-, afrapporterings- og kontrolprocedurer end i
den nuværende programperiode. Kommissionen estimerer besparelserne til
at være mellem 33.500–215.000 kr. pr. ansøgning, hvilket Kommissionen
vurderer at være en omkostningsreduktion på 10 pct. i forhold til status quo.
Kommissionen vurderer, at forslaget vil kunne give mindre omstillingsom-
kostninger i virksomheder og institutioner, som tidligere aktivt har søgt
EU-finansiering, men dette vurderes at være af marginal karakter.
Øvrige konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forslaget har ikke i sig selv konsekvenser for beskyttelsesniveauet. Beskyt-
telsesniveauet kan dog påvirkes alt efter det danske hjemtagsniveau inden
for miljø-, natur- og klimaindsatser under policy-vindue I.
8. Høring
Forslaget blev sendt i høring i EU-specialudvalget for konkurrenceevne,
vækst og forbrugerspørgsmål den 21. juli 2025 med frist den 14. august
2025.
Der er modtaget følgende høringssvar:
Danmarks Apotekerforening
Danmarks Apotekerforening har forståelse for behovet for at styrke den
europæiske konkurrenceevne, men finder, at det er bekymrende, at sund-
hedsområdet i forslaget tænkes så tydeligt ind i et initiativ til fordel for
konkurrenceevnen, da det kan give indtryk af, at sundhed kun er et anlig-
gende for industrien og ikke et anliggende af offentlig interesse. Forslaget
risikerer at udvande fokus på folkesundhed.
OFFENTLIG
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 312: Notater til forelæggelse i Folketingets Europaudvalg den 19. september 2025, fra erhvervsministeren
3066025_0011.png
11/16
Apotekerforeningen bemærker endvidere, at EU4Health-budgettet blev re-
duceret under midtvejsrevisionen af det nuværende budget for at omfordele
EU-ressourcer, og denne ændring kan risikere at forværre situationen.
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv støtter Kommissionens forslag om en Europæisk Konkur-
renceevnefond (EKF), der samler 14 programmer og skaber mere målrettet
investering i strategiske teknologier og sektorer. Fonden bør bidrage til at
styrke Europas konkurrenceevne og suverænitet
særligt inden for forsvar,
digitalisering, grøn omstilling, life science og transport. Derfor glæder det
Dansk Erhverv at
se, at der er sat en strategisk retning med de fire ’policy
windows’, der reflekterer EU’s centrale politiske prioriteter. Dansk Er-
hverv anbefaler, at mindst 25 % af EU’s budget øremærkes teknologi og
digitalisering på tværs af alle sektorer. AI og kvanteteknologi bør priorite-
res som særskilte indsatsområder. EKF-midler skal være let tilgængelige
med minimal administration og kommercielt attraktive finansieringsmo-
deller, der kan inspirere samfinansiering gennem fx kredit- eller rabatmo-
deller.
Dansk Industri
DI fremhæver EU-Kommissionens forslag til en Europæisk Konkurrence-
evnefond (ECF) som et positivt skridt mod styrkelsen af europæisk kon-
kurrencekraft. DI understreger vigtigheden af som minimum at fastholde
det foreslåede finansieringsniveau på 409,3 mia. euro samt prioritere stra-
tegiske sektorer som grøn omstilling, digitalisering, sundhed og bioøko-
nomi samt forsvar. DI betoner behovet for, at den endelige aftale om ECF
sikrer mærkbare reduktioner af administrative byrder og lettere adgang til
EU-midler for virksomhederne
ikke mindst for små og mellemstore virk-
somheder. DI opfordrer til forsigtighed vedrørende EU-præference, da det
har potentiale til at påføre virksomhederne øgede administrative byrder,
gøre processen mere kompleks, og være vanskelig at implementere. DI stil-
ler sig kritiske overfor EU’s finansieringsforslag med en ny skat på virk-
somheder (CORE), der vil have negative konsekvenser for EU’s konkur-
rencekraft.
Dansk Metal
Dansk Metal støtter ECF’s ambition om at styrke europæisk konkurrence-
evne og gøre Europa til et produktionskontinent. Fonden skal være enkel at
søge og kunne støtte hele værdikæden
fra forskning og udvikling til op-
skalering og produktion. Der skal indføres værnsregler mod national mod-
regning, så EU-støtte ikke fører til lavere nationale investeringer i forsk-
ning og innovation.
OFFENTLIG
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 312: Notater til forelæggelse i Folketingets Europaudvalg den 19. september 2025, fra erhvervsministeren
3066025_0012.png
12/16
Sociale konditionaliteter bør være en forudsætning for støtte
herunder
overholdelse af overenskomster og arbejdstagerrettigheder samt udeluk-
kelse af virksomheder, der ikke lever op til sociale standarder.
Efter- og videreuddannelse (reskilling og upskilling) skal ske i respekt for
kompetencefordelingen mellem EU og medlemsstaterne og med inddra-
gelse af arbejdsmarkedets parter. Denne del er særligt vigtigt efter, at Kom-
missionen forslag til ny MFF nedlægger globaliseringsfonden som selv-
stændig fond.
Fonden bør sammentænkes med EU’s øvrige politikker –
særligt handels-,
udenrigs- og udviklingspolitik
så de samlet bidrager til at styrke europæ-
isk industri og forsyningssikkerhed.
Dansk Standard
Standarder er et vigtigt værktøj til at bygge bro mellem forskning, innova-
tion og markedet, derfor er det vigtigt at standardisering tænkes ind i støtte
til de sektorer, der er omfattet af ECF. Det kan være i form af uddannelse
og støtte til europæiske eksperter, der bidrager til internationale standarder
indenfor det digitale, det grønne, produktion m.v.
Forbedret koordinering mellem forskning, innovation og standardisering
vil være afgørende for at styrke Europas konkurrenceevne og sikre, at
forskningsinvesteringerne får reel samfundsmæssig effekt. Standardisering
kan spille en central rolle i at bygge bro over ”innovationskløften” ved at
støtte tidlig optagelse og markedsdannelse. For at styrke europæisk kon-
kurrenceevne bør ECF, FP10 og andre EU-programmer systematisk inte-
grere standardisering og sikre europæisk deltagelse i udvikling af standar-
der.
Fagbevægelsens Hovedorganisation
Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) mener, at en styrket konkurren-
ceevne for EU skal hvile på fire grundelementer: investering i mennesker,
stærke innovationsøkosystemer, sociale standarder og dialog samt enkle og
hurtige procedurer.
Kompetenceindsatsen skal omfatte alle sektorer med omstillingsbehov
ikke kun strategiske sektorer
og understøtte en EU Skills Guarantee med
ret til efter- og videreuddannelse for arbejdstagere i omstillingsramte bran-
cher. Investeringer bør ske gennem partnerskaber mellem virksomheder,
fagbevægelsen og uddannelsesinstitutioner og sikre livslang læring og
gode arbejdsforhold.
Der bør indføres sociale konditionaliteter som betingelse for støtte, herun-
der krav om overenskomster, arbejdstagerrettigheder, et sikkert og sundt
OFFENTLIG
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 312: Notater til forelæggelse i Folketingets Europaudvalg den 19. september 2025, fra erhvervsministeren
3066025_0013.png
13/16
arbejdsmiljø og udelukkelse af virksomheder, der modarbejder faglig orga-
nisering. ECF’s governance skal give arbejdsmarkedets
parter reel indfly-
delse, samtidig med at nationale investeringer må ikke erstattes af EU-mid-
ler.
Finans Danmark
Finans Danmark støtter Kommissionens forslag om at etablere Den Euro-
pæiske Konkurrenceevnefond (ECF).
Initiativet adresserer på effektiv vis de udfordringer, EU står overfor i for-
hold til innovation, strategisk autonomi og industriel kapacitet.
Ved at samle 14 eksisterende programmer i én integreret fond skabes der
en mere fokuseret, fleksibel og slagkraftig investeringsramme, som kan
styrke Europas globale position.
Vi ser særligt positivt på fondens brede anvendelsesområde
fra digitali-
sering og grøn omstilling til forsvar og sundhed
samt dens fokus på
SMV’er, startups og forskningsinstitutioner. Forenklingen af regler og til-
delingskriterier
vil gøre det lettere for aktører at navigere i EU’s finansie-
ringslandskab og dermed fremme innovation og vækst.
ECF er et vigtigt skridt mod et mere konkurrencedygtigt, resilient og bæ-
redygtigt Europa.
Green Power Denmark
Implementeringen af EU's konkurrencefond skal være enkel, effektiv og
uden komplekse regler for at sikre, at den får den ønskede effekt. Det er
afgørende, at EU Kommissionen laver en gennemskuelig og simpel ramme
for, hvordan man i praksis får adgang til midlerne, så bureaukratiet ikke
spænder ben for målet med Konkurrencefonden. Det er altafgørende, hvis
man skal understøtte den europæiske industri for vedvarende energi, at
midlerne udmøntes i reelle projekter og ikke bliver låst i en fond pga. ad-
ministrative byrder.
Green Power Denmark finder det vigtigt, at der gives forrang og prioritet
til projekter, der fremmer udbygningen og integreringen af vedvarende
energi, herunder gennem direkte elektrificering ved Power-to-X i henhold
til REPowerEU og RED III.
GTS-foreningen
GTS hilser Kommissionens forslag om en Europæisk Konkurrenceevne-
fond på 450 mia. euro velkommen og bakker op om ambitionen om mere
enkle ansøgnings-processer for virksomheder og innovationsaktører. Vi er
især glade for budgetløftet til Horizon Europe og Søjle II og for den øgede
OFFENTLIG
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 312: Notater til forelæggelse i Folketingets Europaudvalg den 19. september 2025, fra erhvervsministeren
3066025_0014.png
14/16
anerkendelse af forsknings- og teknologi-infrastrukturer. GTS-foreningen
påpeger dog, at forenkling hidtil primært har tilgodeset SMV’er, mens de
administrative byrder for RTO’er og universiteter er blevet øget. RTO’er,
herunder GTS-institutterne, har en central rolle som brobyggere for virk-
somhedsdeltagelse og operatører på tværs af EU’s funding-instrumenter.
For fondens succes er det essentielt, at rammer og vilkår sikrer økonomisk
og administrativ bæredygtighed for disse aktører. Vi anbefaler derfor, at de
nuværende Horizon Europe-vilkår fastholdes
og gerne forbedres.
Ingeniørforeningen IDA
IDA støtter etableringen af ECF for at fremme europæisk teknologiudvik-
ling, da der er akut behov for EU-investeringer, især i nye teknologier. ECF
bør ikke blot supplere eksisterende EU-programmer, men forenkle og øge
investeringerne markant. Fondens brede fokus kræver et stort budget
det
nuværende kommissionsforslag vurderes som for lavt. Positivt med fokus
på forenkling, fastholdelse af et selvstændigt Horizon Europe fremover,
sammentænke de civile og forsvarsmæssige programmer i fonden m.m.
Men den europæiske succes afhænger også af STEM-kompetencer, og der
peger regeringens seneste reform af kandidatuddannelserne i den forkerte
retning.
Landbrug og Fødevarer
Forslaget om etablering af en europæisk konkurrenceevnefond er en del af
en samlet pakke af forslag fra EU-Kommissionen, der blev fremlagt den
16. juli sammen med forslaget til EU’s budget for perioden 2028-34
(MFF-
forslaget).
MFF-forslaget nedlægger de to selvstændige fonde, der gennem en årrække
har været grundlaget for EU’s landbrugspolitik (EAGF og EAFRD) og i
stedet får landbrugspolitikken en kraftigt reduceret budgetlinje i den nye
fond for økonomisk, social og territorial samhørighed, landbrug, landdi-
striktsudvikling, fiskeri, sikkerhed m.v.
Landbrug & Fødevarer opfordrer i den sammenhæng kraftigt til, at budget-
tet for EU’s landbrugspolitik (CAP’en) ikke reduceres, og at CAP’en fort-
sat udgøres af to selvstændige fonde.
Dette skal ses i lyset at det er væsentligt at sikre, fortsat lige konkurrence-
vilkår for landbruget på tværs af medlemslandene, og at der er et stort be-
hov for sikring af både fødevareforsyningssikkerhed og grøn omstilling af
europæisk landbrug.
OFFENTLIG
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 312: Notater til forelæggelse i Folketingets Europaudvalg den 19. september 2025, fra erhvervsministeren
15/16
I forbindelse med reduktionen af landbrugsbudgettet har EU-Kommissio-
nen indikeret, at der skal sikres synergi mellem landbrugspolitikken og an-
dre EU-fonde, herunder peges der særligt på den europæiske konkurrence-
evnefond. Landbrug & Fødevarer opfordrer derfor til, at den danske
regering arbejder for, at der i fonden øremærkes et minimumsbeløb, som
skal anvendes til grøn omstilling af landbrugssektoren.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Øvrige medlemslande har generelt udtrykt støtte til forslagets forenklings-
tanker. Der ventes imidlertid divergerende holdninger til de generelle mål-
sætninger samt policy-vinduernes specifikke målsætninger. Dertil forven-
tes det også, at forslagets konsolidering af 14 eksisterende programmer til
ét overordnet program kan skabe skepsis i visse lande i forhold til fremtidig
støtte til nationale prioriteter og styrkepositioner. Medlemsstaterne ventes
desuden at være delt ift. udmøntningen af midlerne, hvor visse medlems-
stater på den ene side ønsker at prioritere brugen af udbudsrunder efter ex-
cellence-princippet, mens andre medlemslande på den anden side ønsker
øget fokus på geografisk balance i udmøntningen. Endelig ventes flere
medlemsstater at understrege behovet for fleksibilitet til at flytte midler
mellem de politiske fokusområder.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er generelt positiv over for Kommissionens forslag til en euro-
pæisk konkurrenceevnefond, som er et væsentligt tiltag til at styrke EU's
konkurrenceevne og kapaciteter inden for prioriterede områder, såsom for-
svarsindustri og -parathed.
Det er vigtigt for regeringen, at konkurrenceevnefonden bidrager til strate-
gisk og målrettet anvendelse af EU-midler,
der understøtter EU’s hoved-
prioriteter, dvs. forsvar og sikkerhed, bæredygtighed og grøn omstilling og
øget digitalisering i Europa.
Regeringen støtter Kommissionens målsætninger om at have færre, men
større og mere fleksible investeringsprogrammer, der kan målrettes EU's
politiske prioriteter og som har fokus på hele værdikæden, herunder også
på udrulning og opskalering.
Regeringen finder, at EU-midler i højere grad udmøntes via budgetgaran-
tier for derved at mobilisere private investeringer, herunder gennem meka-
nismer som ECF InvestEU. Der bør fokuseres på, at hensættelser faktisk
bliver brugt til at øge private investeringer ved, at risikoen for private inve-
storer nedbringes.
Ligeledes er det vigtigt for regeringen, at EU’s støtteprogrammer udmøntes
med en stor grad af autonomi i valget af løsninger på de politisk definerede
OFFENTLIG
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 312: Notater til forelæggelse i Folketingets Europaudvalg den 19. september 2025, fra erhvervsministeren
16/16
problemer i konkurrenceudsatte udbudsrunder og understøtter et regelba-
seret indre marked. En konkurrencebaseret udmøntning af offentlige midler
tilskynder støtteansøgere til at udforme de bedst mulige projekter for at
opnå støtte og derved bidrage til de bedst mulige resultater og bidrage med
størst mulige europæisk merværdi.
Det er også vigtigt for regeringen, at adgang og vejledning om EU-støtte-
muligheder forenkles markant, bl.a. ved at etablere en enkel indgang, et
fælles regelsæt, og et administrativt let og tilgængeligt set up for virksom-
heder og myndigheder mv.
Det er vigtigt for regeringen, at mindske de administrative byrder for virk-
somheder mv. forbundet med ansøgning, udbetaling, afrapportering og
kontrol.
Det er centralt for regeringen, at der arbejdes for sammenhæng og sammen-
spil mellem konkurrenceevnefonden og Horisont Europa til gavn for ansø-
gere. Dette med henblik på at understøtte en smidig investeringsrejse fra
grundforskning, innovation, markedsføring, opskalering og storskala pro-
duktion.
Regeringen ønsker en tydeligere prioritering af målsætninger inden for de
fire policy-vinduer
for at styrke EU’s konkurrenceevne, innovation og ev-
ner inden for strategiske områder. Regeringen er særlig opmærksom på, at
konkurrenceevnefonden understøtter en omkostningseffektiv og hastig eu-
ropæisk oprustning, og dermed en øget forsvarsparathed på tværs af med-
lemsstaterne.
Regeringen finder det centralt, at forhandlingerne om forslaget ikke fore-
griber forhandlingerne om EU’s kommende flerårige finansielle ramme for
2028-2034.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
OFFENTLIG