Erhvervsudvalget 2024-25
ERU Alm.del Bilag 284
Offentligt
Kære medlemmer af Erhvervdsudvalget,
Jeg skriver til jer som borger og passioneret spiller med stor interesse for digitale medier og kultur.
Jeg vil gerne gøre opmærksom på en bekymrende udvikling, der i stigende grad påvirker adgangen til
spil og kulturelle værker – også for danske forbrugere. Internationale betalingsgiganter som
Mastercard og Visa er begyndt at presse platforme som Steam (verdens største digitale spilbutik) til at
fjerne eller nægte betaling for visse typer indhold, særligt spil med seksuelle temaer, uanset om de er
lovlige eller ikke-krænkende.
Denne praksis betyder, at
private, globale virksomheder reelt sætter grænser for, hvad voksne
danskere må købe og hvilke kulturelle produkter, der må eksistere digitalt – helt uden demokratisk
kontrol, gennemsigtighed eller appelmulighed.
Det handler ikke blot om enkeltstående titler, men
sætter en farlig præcedens, hvor
økonomisk infrastruktur bruges til at filtrere kultur.
Jeg beder jer som folkevalgte overveje følgende:
Hvordan beskytter vi
digital kunst og spil som kulturform
mod uformel censur fra
udenlandske, private aktører?
Er det i overensstemmelse med danske værdier og EU’s principper om
ytrings- og
forbrugersuverænitet,
at betalingsnetværk får så stor magt over kulturdistribution?
Skal der indledes en
politisk drøftelse af betalingsmonopolers rolle i digital adgang og
markedsstyring,
fx i samarbejde med Erhvervsudvalget eller relevante EU-repræsentanter?
Jeg ønsker mig en fremtid, hvor Danmark er med til at værne om
kreativ frihed og borgerens adgang
til digital kultur,
også når den er anderledes, provokerende eller nichepræget.
Tak for jeres tid og opmærksomhed.
Med venlig hilsen
- Tobias Johansson