Erhvervsudvalget 2024-25
ERU Alm.del Bilag 277
Offentligt
3049575_0001.png
26. juni 2025
Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 8.7.2025
1) Præsentation af det danske formandskabsprogram
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Økonomiministeriet, Erhvervsministeriet, Skattemini-
steriet og Finansministeriet
2) Pakken om den fælles valuta
[KOM(2023)364], KOM(2023)368, KOM(2023)369
Materialet er udarbejdet af Økonomiministeriet og Erhvervsministeriet
3) Implementering af EU's fælles finanspolitiske regler
KOM(2025)616, KOM(2025)341, KOM(2025)343 og KOM(2025)345
Materialet er udarbejdet af Økonomiministeriet
4) Europæiske semester, udkast til landespecifikke anbefalinger m.m.
KOM (2025)200-227
Materialet er udarbejdet af Økonomiministeriet
5) Opsparings- og investeringsunionen (SIU): Ændrede rammer for securitisering i EU
KOM(2025)825, KOM(2025)826
Materialet er udarbejdet af Økonomiministeriet og Erhvervsministeriet
6) Bulgariens optagelse i euroen
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Økonomiministeriet
7) Økonomiske og finansielle konsekvenser af Ruslands invasion af Ukraine
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Økonomiministeriet, Finansministeriet, Udenrigsmini-
steriet og Forsvarsministeriet
8) Implementeringen af genopretningsfaciliteten (RRF)
KOM(2020)408, KOM(2022)231, KOM(2025)56
Materialet er udarbejdet af Økonomiministeriet
3
20
26
38
50
56
60
70
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 277: Samlenotater af relevans for udvalget forud for ECOFIN d. 8. juli 2025, fra økonomiministeren
9) Internationale møder: Forberedelse af G20-møder 17-18. juli 2025
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Økonomiministeriet
80
Side 2 af 83
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 277: Samlenotater af relevans for udvalget forud for ECOFIN d. 8. juli 2025, fra økonomiministeren
Dagsordenspunkt 1: Præsentation
af
det
formandskabsprogram
danske
1. Resume
Danmark varetager EU-formandskabet i 2. halvår af 2025. Det danske for-
mandskab vil på ECOFIN 8. juli 2025 præsentere sit arbejdsprogram. Der
ventes en generel støtte i Rådet til formandskabets prioriteter i ECOFIN. Den
danske holdning til de enkelte sager fastlægges som vanligt i den hjemlige EU-
beslutningsprocedure.
2. Baggrund
Danmark har EU-formandskabet i 2. halvår af 2025. Det danske formandskab
vil på ECOFIN 8. juli 2025 præsentere sit arbejdsprogram og prioriteter på
ECOFIN-området. Det danske formandskabs overordnede prioriteter for ECO-
FIN er dels Europas forsvar og sikkerhed og dels Europas økonomi og konkur-
renceevne.
Det danske formandskab for ECOFIN vil fokusere på 1) håndtering af EU’s nu-
værende udfordringer, herunder konkurrenceevne og finansiering af forsvar og
sikkerhed i EU og Ukraine, 2) det økonomisk-politiske område, herunder im-
plementering af EU’s finanspolitiske regler, 3) forslag på det finansielle område,
4) forslag på skatteområdet (både direkte og indirekte skatter) samt reform af
toldunionen og 5) EU-budgettet.
Der henvises til
bilag 1
for en oversigt over centrale ECOFIN-sager under det
danske formandskab.
1. Håndtering af EU’s nuværende udfordringer
Formandskabet vil prioritere indsatsen med at sikre, at EU kan forsvare sig selv
senest i 2030. I ECOFIN vil det danske formandskab bl.a. arbejde for at skabe
gode rammevilkår for oprustning af europæisk forsvar ved at mobilisere finan-
siering og udvikle den europæiske forsvarsindustri. Formandskabet vil fortsætte
arbejdet med Kommissionens REARM Europe-pakke, herunder vedtagelsen af
lån til EU-landene under det nye finansielle instrument til at finansiere for-
svarsinvesteringer (SAFE) og implementeringen af de finanspolitiske reglers
fleksibilitet i forhold til øgede forsvarsinvesteringer for medlemsstaterne, der
anmoder om aktivering af den nationale undtagelsesklausul.
EU’s finansielle støtte til Ukraine i lyset af Ruslands ulovlige fuldskalainvasion
vil fortsat være en central prioritet for ECOFIN under det danske formandskab.
ECOFIN ventes løbende at drøfte situationen og adressere eventuelle finansie-
ringsbehov, også i perspektiv af den langsigtede genopbygning af landet efter
Ruslands invasion. ECOFIN vil fortsat overvåge implementeringen af EU’s
sanktioner mod Rusland og Belarus og de økonomiske konsekvenser.
Indsatsen med at styrke den europæiske konkurrenceevne og vækstbetingel-
serne i EU-landene vil være en prioritet under det danske formandskab. Arbej-
det i ECOFIN vil bl.a. fokusere på at fremme nationale strukturreformer, der
Side 3 af 83
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 277: Samlenotater af relevans for udvalget forud for ECOFIN d. 8. juli 2025, fra økonomiministeren
3049575_0004.png
styrker økonomiernes produktivitet. Formandskabet vil derudover prioritere
håndteringen af potentielle forslag til tiltag på EU-niveau mhp. styrkelse af EU’s
konkurrenceevne. Det gælder blandt andet initiativerne annonceret i Kommis-
sionens konkurrenceevnekompas, herunder et eventuelt forslag til et værktøj,
der kan bidrage til koordinationen af konkurrenceevnetiltag samt forslag om
etablering af en ny konkurrenceevnefond som led i den kommende flerårige fi-
nansielle ramme (MFF) efter 2027.
Det vil ligeledes være en prioritet for formandskabet at gøre fremskridt på for-
enklingsdagsordenen med henblik på at reducere byrder for virksomheder og
dermed styrke den europæiske konkurrenceevne. Det gælder et stort fokus på
både reduktioner af eksisterende byrder samt minimering af byrder i kom-
mende forslag.
Det vil endvidere være væsentligt at mobilisere mere privat kapital for at styrke
EU’s konkurrenceevne, hvor det danske formandskab vil prioritere arbejdet
med opsparings- og investeringsunionen (SIU) og fokusere på byrdereduktio-
ner samt en mere simpel og proportional regulering i den finansielle sektor. Det
er afgørende for EU’s konkurrenceevne at tiltrække og mobilisere private inve-
steringer, hvilket kræver effektive og integrerede kapitalmarkeder i Europa.
2. Økonomisk-politiske område
ECOFIN vil under dansk formandskab fortsætte implementeringen af EU’s fi-
nanspolitiske regler. ECOFIN vil bl.a. skulle vedtage rådshenstillinger vedr. nye
og/eller eventuelle, reviderede mellemfristede planer for finans- og strukturpo-
litik, herunder på ECOFIN 8. juli 2025 hvor Rådet ventes at vedtage rådshen-
stillinger vedr. Østrigs og Litauens mellemfristede planer, og på senere ECO-
FIN-møder bl.a. Tysklands mellemfristede plan. Planerne indeholder en sti for
udviklingen i de offentlige nettoudgifter samt reformer og investeringer.
ECOFIN vil under dansk formandskab ligeledes implementere de finanspoliti-
ske reglers bestemmelser vedr. henstillinger i tilfælde af uforholdsmæssigt store
underskud pba. udspil og forslag fra Kommissionen, herunder på mødet 8. juli
2025, hvor ECOFIN ventes at vedtage en underskudshenstilling til Østrig og en
revideret underskudshenstilling til Rumænien. Kommissionen vil derudover lø-
bende foretage helhedsvurderinger af underskud, der overstiger 3 pct. af BNP i
lande, hvor der ikke allerede er åbnet en underskudshenstilling. På den bag-
grund ventes Kommissionen ifm. efterårsprognosen i november 2025 at vur-
dere, om der skal stilles forslag til, at ECOFIN vedtager yderligere underskuds-
henstillinger.
Det er desuden forventningen, at Rådet ifm. EOCOFIN 8. juli 2025 vil vedtage
rådshenstillinger om aktivering af den nationale undtagelsesklausul for de
lande, som foreløbigt har anmodet herom (Belgien, Bulgarien, Danmark, Est-
land, Finland, Grækenland, Kroatien, Letland, Litauen, Polen, Portugal, Slova-
Side 4 af 83
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 277: Samlenotater af relevans for udvalget forud for ECOFIN d. 8. juli 2025, fra økonomiministeren
3049575_0005.png
kiet, Slovenien, Tjekkiet, Tyskland og Ungarn). ECOFIN vil muligvis skulle ved-
tage yderligere rådshenstillinger om aktivering af den nationale undtagelses-
klausul under dansk formandskab i tilfælde af nye anmodninger.
Gennemførelsen af det europæiske semester vil være prioritet under dansk for-
mandskab, herunder særligt ECOFIN’s godkendelse af de
landespecifikke an-
befalinger
samt vedtagelse af rådskonklusioner om makroøkonomiske ubalan-
cer den 8. juli 2025. ECOFIN’s godkendelse af de
landespecifikke anbefalinger
er med til at konkludere det europæiske semester for 2025. Formandskabet vil
derudover også prioritere opstarten af det europæiske semester for 2026 på
baggrund af udspil fra Kommissionen, herunder
varslingsrapporten
(som
identificerer EU-lande med risiko for makroøkonomiske ubalancer) samt ud-
kast til
anbefalinger til euroområdet
som helhed, som ventes offentliggjort i
slutningen af 2025. Arbejdet med det europæiske semester ventes generelt at
tage højde for den fortsatte implementering af EU-landenes genopretningspla-
ner, herunder initiativer relateret til REPowerEU, samt implementeringen af
EU’s finanspolitiske regler.
ECOFIN vil også fortsætte arbejdet med implementeringen af genopretningsfa-
ciliteten (”Recovery and Resilience Facility” – RRF)
1
, som skal bidrage til at
imødegå de økonomiske konsekvenser af COVID-19-krisen og styrke den
grønne og digitale omstilling i EU-landene.
ECOFIN ventes i 2. halvår 2025 at skulle tage stilling til Kommissionens forslag
til rådsimplementerende beslutninger vedr. eventuelle revisioner af EU-lande-
nes genopretningsplaner, herunder REPowerEU-kapitler. REPower-kapitlerne
indeholder tiltag, der bidrager til udfasning af russisk fossil energi.
3. Det finansielle område
Formandskabet vil fortsætte forhandlingerne om igangværende lovforslag og
overordnet fokusere på at styrke opsparings- og investeringsunionen (SIU), der
bygger videre på kapitalmarkedsunionen og bankunionen. Kommissionen for-
ventes at fremsætte en række forslag, som en del af SIU.
Kommissionen præsenterede 17. juni 2025 det første lovgivningsinitiativ under
SIU, som vedrører rammerne for securitisering i EU. Securitiering er en proces,
hvor en udsteder, fx et kreditinstitut, strukturerer eller ”pakker” en række udlån
sammen og lavere det til et værdipapir, som sælges til investorer mhp. at frigøre
kapital til nye lån. Forslaget indeholder en pakke af tiltag, der skal fremme an-
Genopretningsfaciliteten skal yde finansiel assistance på op til 672,5 mia. euro (2018-priser),
heraf 312,5 mia. euro i tilskud og op til 360 mia. euro i lån. Rammerne for genopretningsfacilite-
ten er fastlagt i en forordning, som trådte i kraft 19. februar 2021. Forordningen er efterfølgende
revideret mhp. at tage højde for REPowerEU-planen, der har til formål at udfase EU's afhængig-
hed af fossile brændstoffer fra Rusland så hurtigt som muligt. Den reviderede forordning trådte i
kraft 1. marts 2023.
1
Side 5 af 83
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 277: Samlenotater af relevans for udvalget forud for ECOFIN d. 8. juli 2025, fra økonomiministeren
vendelse af securitisering i EU mhp. at øge bankernes udlånskapacitet og der-
med understøtte investeringer i EU samtidig med, at man fortsat sikrer den fi-
nansielle stabilitet.
Det gælder også en revision af EU’s rammer for yderligere pensionsopsparing
gennem direktivet for arbejdsmarkedsrelaterede pensionskasser (IORPs) og det
paneuropæiske personlige pensionsprodukt (PEPP).
Som en del af SIU ventes Kommissionen ligeledes at fremsætte en pakke om
markedsinfrastruktur for at forbedre sammenhængen og effektiviteten af EU's
handels- og efterhandelsinfrastrukturer for værdipapirhandel, dvs. særligt
fondsbørser og værdipapircentraler. Kommissionen forventes også at fremsætte
et forslag om at mindske kapitalbarrierer på tværs af EU mhp. at gøre nemmere
at tilvejebringe midler på tværs af grænser og mindske operationelle hindringer
for kapitalforvaltere.
Som en del af SIU forventes Kommissionen at fremsætte et forslag om mere
integreret og effektivt tilsyn på det finansielle område. Forslaget tager udgangs-
punkt i, at alle operatører på det finansielle marked skal have samme tilsyns-
mæssige behandling, uanset hvor i EU de befinder sig.
Kommissionen forventer også at fremsætte forslag til ændring af Disclosure-
forordningen (SFDR), som fastsætter krav om offentliggørelse af informationer
om bæredygtige investeringer og risici for finansielle markedsdeltagere og fi-
nansielle rådgivere.
Øvrige finansielle lovgivningsforslag, hvor der udestår enighed i Rådet
Der udestår fortsat enighed om forslagene fra juni 2023 vedr. en digital euro og
legal tender. Rådet vil fortætte forhandlingerne om sagerne mhp. enighed for-
slagene under dansk formandskab.
Finansielle forslag i trilogforhandlinger mellem Rådet og Europa-Parlamen-
tet
Det polske formandskab nåede en foreløbig og principbaseret politisk aftale
mellem Rådet og Europa-Parlamentet i trilogforhandlinger d. 25. juni 2025 om
revision af EU-rammerne for krisehåndtering af kreditinstitutter, som kommer
i problemer og bliver nødlidende, herunder krisehåndteringsdirektivet (”Bank
Recovery and Resolution Directive” – BRRD) og direktivet om nationale ind-
skydergarantimidler (”Deposit Guarantee Schemes Directive” – DGSD). Det
danske formandskab vil få til opgave at udfylde den principbaserede aftale med
konkret lovtekst i tekniske trilogforhandlinger. Et overordnet formål med pak-
ken er bl.a., at flere institutter skal krisehåndteres inden for rammerne af
BRRD, herunder princippet om, at omkostningerne ved bankkriser skal bæres
af bankernes aktionærer og kreditorer (bail-in) og ikke af statslige midler (bail-
out).
Rådet nåede i juni 2024 til enighed om en styrket ramme for detailinvesteringer
(”Retail Investor Strategy” – RIS). Detailinvestorer skal i højere grad deltage på
de finansielle markeder og opnå værdi herved, modtage bedre rådgivning, have
bedre mulighed for at træffe investeringsbeslutninger og være bedre beskyttet
på tværs af EU. Trilogforhandlinger med Europa-Parlamentet startede i 1.
Side 6 af 83
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 277: Samlenotater af relevans for udvalget forud for ECOFIN d. 8. juli 2025, fra økonomiministeren
3049575_0007.png
halvår 2025 og forventes at fortsætte i 2. halvår 2025 med et forstærket fokus
på at forenkle forslaget og reducere byrder.
Rådet nåede til enighed om en generel indstilling på forslaget om revision af
betalingstjenestedirektivet (PSD3) og forordning om betalingstjenester (PSR) i
juni 2025. Forslagene skal bl.a. styrke forbrugerbeskyttelsen, herunder indsat-
ser imod svindel samt styrke konkurrencen inden for elektroniske betalinger.
Det skal bl.a. ske ved at betalingstjenester forpligtes til at stille en løsning til
verifikation af internationale kontonumre til rådighed for almindelige bankkun-
der. Trilogforhandlingerne påbegyndes i 2. halvår 2025.
Rådet nåede i december 2024 til enighed om et finansielt rammeværk for data-
deling (FIDA el. Open Finance). Forslaget pålægger finansielle virksomheder at
dele kundedata på anmodning og under hensyn til databeskyttelsesregler. Ud-
bydere af finansielle oplysningstjenester vil fx kunne anvende kundernes data
om lån og investeringer mv. til at sammenligne produkter, priser og vilkår, hvil-
ket kan give forbrugerne et bedre overblik over valgmuligheder. Trilogforhand-
linger med Europa-Parlamentet startede i 1. halvår 2025 og forventes at fort-
sætte i 2. halvår 2025 med et forstærket fokus på at forenkle forslaget og redu-
cere byrder.
4. Skatte- og toldområdet
På afgiftsområdet vil ECOFIN arbejde videre med revision af energibeskat-
ningsdirektivet, som det danske formandskab vil søge at opnå enighed om. Re-
visionen lægger op til, at minimumssatserne for beskatning af energiprodukter
forhøjes, indekseres automatisk og fastsættes pba. energiprodukternes energi-
indhold samt miljø- og klimapåvirkning, ligesom det drøftes, om anvendelses-
området for minimumssatser bør udvides til at omfatte fx energiprodukter an-
vendt ifm. passagerflyvning og færgefart inden for EU.
Endvidere vil ECOFIN muligvis blive præsenteret for en revision af tobaksbe-
skatningsdirektivet. Revisionen forventes at omfatte forhøjelse af minimums-
satserne, udvidelse af direktivets anvendelsesområde til nye nikotinholdige pro-
dukter samt introducere købekraftindeksering af direktivets minimumssatser.
Ift. indsatsen for bekæmpelse af skatteundgåelse og -unddragelse vil ECOFIN
som vanligt foretage den halvårlige opdatering af EU’s sortliste over skattely
uden for EU. Opdatering af sortlisten ventes vedtaget i Rådet i oktober 2025 og
forberedes af
Adfærdskodeksgruppen for Erhvervsbeskatning
(Code of Con-
duct on Business Taxation). Adfærdskodeksgruppen forventes at arbejde videre
med udvikling af et nyt kriterium 1.4 om informationsudveksling om selskabers
reelle ejere og udvidelse af sortlistens geografiske anvendelsesområde.
Mod slutningen af det danske formandskab vil forberedelserne til næste revi-
sion af direktivet om administrativt samarbejde (DAC10) muligvis begynde.
Formålet med revisionen ventes at være at forenkle direktivet mhp. at reducere
unødvendige byrder for erhvervslivet og skattemyndighederne.
Side 7 af 83
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 277: Samlenotater af relevans for udvalget forud for ECOFIN d. 8. juli 2025, fra økonomiministeren
3049575_0008.png
ECOFIN ventes også at skulle behandle forslag på momsområdet. Først og frem-
mest vil man behandle forslaget om fjernsalg af indførte varer fra tredjelande.
Forslaget skal give større forbrugersikkerhed, mindske administrative byrder
for erhvervsliv og forhindre momssvig ved at give virksomheder incitament til
at tilslutte sig Import One Stop Shop (IOSS)-ordningen. Der ventes enighed om
forslaget under dansk formandskab, afhængigt af udviklingen i trilogforhand-
lingerne på toldområdet.
Dertil forventes det, at Kommissionen vil præsentere et forslag om administra-
tivt samarbejde på momsområdet. Forslaget skal forbedre muligheden for sam-
arbejde mellem de europæiske kontrolmyndigheder som OLAF (Det europæiske
kontor for bekæmpelse af svig) og EPPO (Den Europæiske Anklagemyndighed).
Af øvrige sager på skatteområdet, vil ECOFIN muligvis blive præsenteret for en
evaluering af kulstofsgrænsetilpasningsmekanismen (CBAM), som kan blive
ledsaget af et revisionsforslag fra Kommissionen. Evalueringen og den eventu-
elle revision vil blandt andet omhandle muligheden for at udvide anvendelses-
området for mekanismen.
På et mere generelt plan forventes dagsordenen om regelforenkling for virksom-
heder på skatteområdet at blive aktuel under det danske formandskab, hvor
Kommissionen vil præsentere analyser af en række af de gældende direktiver.
Toldområdet
Toldreformpakken består af en ny EU-toldkodeks, ændring af forordningen om
toldfrihed samt en ændring af momsdirektivet og indebærer blandt andet ind-
førelsen af en ny fælles EU-toldmyndighed og indførelse af ”told fra første
krone” på e-handel (dvs. at den nuværende toldfri bundgrænse på 150 euro af-
skaffes). Det danske EU-formandskab vil efter enighed i Rådet, forventeligt un-
der polsk formandskab, opstarte trilogforhandlinger med Europa-Parlamentet
og Kommissionen i juli 2025. Der arbejdes efter at opnå politisk enighed med
Parlamentet inden udgangen af året.
6. Budgetområdet
På budgetområdet vil Danmark lede forhandlingerne om
EU’s 2026-budget.
Desuden ventes præsentation af Revisionsrettens årsrapport om implemente-
ring af EU-budgettet for 2024.
Herudover vil der muligvis være drøftelser af Kommissionens forslag om
egne
indtægter
til EU’s budget. Det nuværende forslag fra 2023 indebærer nye ind-
tægtskilder til EU’s budget fra henholdsvis EU’s kvotehandelssystem (ETS),
indførslen af en CO
2
-grænsetilpasningsmekanisme (CBAM) samt en ny ind-
tægtskilde, hvor EU-landene indbetaler på basis af statistikdata om bruttoover-
skud i selskaber i det pågældende EU-land. Egne indtægter forventes at indgå i
forhandlingerne om EU’s flerårige finansielle ramme for perioden efter 2027.
Side 8 af 83
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 277: Samlenotater af relevans for udvalget forud for ECOFIN d. 8. juli 2025, fra økonomiministeren
3049575_0009.png
Øvrige sager
ECOFIN vil også skulle forberede fælles EU-holdninger forud for IMF-møder
og G20-møder for finansministre og centralbankchefer, herunder G20-møder
17.-18. juli 2025 og IMF- og G20-møder under IMF’s årsmøder 13.-18. oktober
2025.
3. Formål og indhold
Ikke relevant.
4. Europa-Parlamentets holdning
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Ikke relevant.
7. Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Formandskabsprogrammet har ikke i sig selv statsfinansielle konsekvenser for
Danmark.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Formandskabsprogrammet har ikke i sig selv erhvervsøkonomiske konsekven-
ser for Danmark.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Formandskabsprogrammet har ikke i sig selv samfundsøkonomiske konsekven-
ser for Danmark.
8. Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes generelt bred opbakning blandt EU-landene til det danske formand-
skabsarbejdsprogram og prioriteter for ECOFIN i 2. halvår 2025.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen mener, at ECOFIN bør arbejde for at sikre en sund økonomisk po-
litik i EU, fremme den europæiske konkurrenceevne og produktivitet samt
styrke Europas forsvar og sikkerhed i en verden og en international økonomi i
forandring.
Regeringen vil med det danske formandskab arbejde for sunde og robuste eu-
ropæiske økonomier med finanspolitisk råderum til de politiske prioriteter ved
bl.a. at fremme nationale strukturreformer og implementering af EU’s finans-
politiske regler, sikre færre byrder og bedre rammebetingelser for de europæi-
Side 9 af 83
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 277: Samlenotater af relevans for udvalget forud for ECOFIN d. 8. juli 2025, fra økonomiministeren
ske virksomheder samt at øge mobilisering af private investeringer i en integre-
ret europæisk opsparings- og investeringsunion. Det vil kræve reformer og en
ansvarlig økonomisk politik.
Formandskabet vil også prioritere arbejdet med finansiering af et styrket euro-
pæisk forsvar, herunder via opfølgning på REARM EUROPE-planen samt fort-
sat finansiel støtte til Ukraine.
Den danske holdning til de enkelte sager bliver fastlagt i den hjemlige EU-be-
slutningsprocedure.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 10 af 83
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 277: Samlenotater af relevans for udvalget forud for ECOFIN d. 8. juli 2025, fra økonomiministeren
3049575_0011.png
Bilag 1: Oversigt over væsentligste ECOFIN-sager
Økonomisk-politiske sager
Sag/initiativ
Forløb/status
Styrkelse af det økono- Det Europæiske Råd (DER) og EU’s økonomi- og fi-
miske samarbejde i EU nansministre (den udvidede eurogruppe) har i de se-
(styrkelse af ØMU’en)
nere år løbende haft drøftelser af yderligere styrkelser
af det økonomiske samarbejde i EU / ØMU’en.
Styrkelse af bankunionen, kapitalmarkedsunionen og
den finansielle regulering for alle EU-lande ventes
fortsat at være en central del af ØMU-drøftelserne.
ØMU-arbejdet kan også komme til at omfatte andre
emner inden for det økonomisk-politiske område.
Genopretningsfaciliteten
skal understøtte reformer og
investeringer mhp. økonomisk genopretning i lyset af
COVID-19-krisen samt grøn og digital omstilling.
Fra
genopretningsfaciliteten
kan der ydes finansiel as-
sistance til EU-landene i form af direkte støtte og/eller
lån. Den samlede finansielle assistance fra
genopret-
ningsfaciliteten
kan udgøre op til 672,5 mia. euro
(2018-priser), heraf 312,5 mia. euro i tilskud og 360
mia. euro i lån.
På baggrund af positive vurderinger fra Kommissionen
har Rådet siden juli 2021 behandlet og godkendt alle
EU-landenes
genopretningsplaner.
Processen med
udbetaling af midler
fra genopretningsfaciliteten på
baggrund af opfyldte milepæle og mål har været i gang
siden ultimo 2021. De fleste lande har også i løbet af
2022, 2023, 2024 og 2025 fået godkendt opdaterede
genopretningsplaner i Rådet inklusiv REPowerEU-ka-
pitler, der har til formål at udfase EU's afhængighed af
import af fossile brændstoffer fra Rusland.
ECOFIN ventes i 2. halvår 2025 på baggrund af forslag
fra Kommissionen at skulle godkende yderligere råds-
beslutninger om EU-landenes opdaterede genopret-
ningsplaner.
Genopretningsfacilitet
(RRF)
Side 11 af 83
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 277: Samlenotater af relevans for udvalget forud for ECOFIN d. 8. juli 2025, fra økonomiministeren
3049575_0012.png
Økonomiske
konse- ECOFIN har siden Ruslands fuldskalainvasion af
kvenser af Ruslands Ukraine 24. februar 2022 løbende drøftet de økonomi-
krig i Ukraine
ske og finansielle aspekter af Ruslands krig i Ukraine,
herunder økonomisk assistance til Ukraine, imple-
menteringen af EU’s sanktioner mod Rusland, immo-
biliserede russiske centralbankaktiver, konsekven-
serne af krigen for Ukraine og EU’s økonomier samt
håndteringen heraf.
ECOFIN ventes i 2. halvår 2025 fortsat løbende at
drøfte økonomiske og finansielle konsekvenser af Rus-
lands krig i Ukraine,
jf. også nedenfor.
Finansiel assistance til Som led i EU’s stats- og regeringschefers aftale om en
Ukraine
revision af EU’s flerårige finansielle ramme (MFF)
vedtog EU i februar 2024 etableringen af en
Ukraine-
facilitet,
som skal yde støtte til Ukraines genopretning,
genopbygning og modernisering mhp. et fremtidigt
EU-medlemskab. Støtten tager form af lån og tilskud
på i alt 50 mia. euro i perioden 2024-2027 og er betin-
get af, at Ukraine efterlever aftalte reformlån fremlagt
i
Ukraineplanen.
Ukraineplanen er et omfattende re-
formprogram, der skitserer reformer og investeringer,
som myndighederne vil gennemføre i perioden 2024-
2027 sammen med en tidslinje for implementeringen
af planen.
EU vedtog 23. oktober 2024 oprettelsen af ny ekstra-
ordinær makrofinansiel assistance (MFA) til Ukraine
på op til 35 mia. euro og etableringen af samarbejds-
mekanismen for lån til Ukraine, som kan understøtte
bilaterale lån fra EU og G7-partnere på samlet op til 45
mia. euro, der tilbagebetales med ekstraordinære ind-
tægter fra immobiliserede russiske centralbankakti-
ver. Lånene skal ses i lyset af G7-aftalen fra juni 2024
om at yde nye lån til Ukraine baseret på fremtidige ind-
tægter fra de immobiliserede aktiver inden udgangen
af 2024. Ud over EU vil USA, Canada, Japan og Stor-
britannien også yde væsentlige lånebidrag under sa-
marbejdsmekanismen. EU’s MFA-lån er derfor blevet
nedjusteret fra de maksimale 35 mia. euro til godt 18
mia. euro, som udbetales i trancher i løbet af 2025.
Finansielle sager
Sag/initiativ
Forløb/status
Side 12 af 83
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 277: Samlenotater af relevans for udvalget forud for ECOFIN d. 8. juli 2025, fra økonomiministeren
3049575_0013.png
Securitisering
Forslaget er fremsat i juni 2025 og er det første forslag
som led i Kommissionens opsparing- og investerings-
union, der bygger videre på kapitalmarkedsunionen og
bankunionen. Derfor ligger der et stort politisk pres for
at drive sagen frem.
Forslaget indeholder justeringen i de eksisterende reg-
ler for securitiseringer, herunder krav til due diligence
samt ændringer til behandlingen i kapitalkravsforord-
ningen.
Revision af rammer for
krisehåndtering af nød-
lidende kreditinstitutter
og nationale indskyder-
garantiordninger
(CMDI)
Rådet opnåede i juni 2024 enighed om forslag til
revi-
sion af EU-rammerne for krisehåndtering af nødli-
dende kreditinstitutter
i form af en revision af direktiv
om genopretning og afvikling af kreditinstitutter
(BRRD) og en revision af direktiv om nationale indsky-
dergarantiordninger (DGSD). BRRD og DGSD omfat-
ter alle EU-lande.
Der foreslås bl.a. ændringer af anvendelsesområdet for
BRRD, så reglerne på tværs af EU skal omfatte flere
mindre og mellemstore kreditinstitutter, når dette kan
opnå afviklingsmålene i samme grad sammenlignet
med nationale insolvensprocedurer (konkursregler).
Det polske formandskab nåede en foreløbig og princip-
baseret politisk aftale mellem Rådet og Europa-Parla-
mentet i trilogforhandlinger d. 25. juni 2025. Det dan-
ske formandskab vil få til opgave at udfylde den prin-
cipbaserede aftale med konkret lovtekst i tekniske tri-
logforhandlinger.
Styrket ramme for de- Rådet nåede i juni 2024 enighed om en pakke af for-
tailinvesteringer
slag til en styrket ramme for detailinvesteringer.
Det overordnede formål med strategien og tilhørende
forslag er ifølge Kommissionen at sikre varetagelsen af
private investorers (detailinvestorers) interesser. De-
tailinvestorer skal i højere grad deltage på de finan-
sielle markeder og opnå værdi herved, modtage bedre
rådgivning, have bedre mulighed for at træffe investe-
ringsbeslutninger, opnå bedre resultater og være bedre
beskyttet på tværs af EU.
Side 13 af 83
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 277: Samlenotater af relevans for udvalget forud for ECOFIN d. 8. juli 2025, fra økonomiministeren
3049575_0014.png
Forslaget lægger bl.a. op til at styrke regler for proce-
durer for udvikling og godkendelse af investeringspro-
dukter, offentliggørelse og markedsføring af investe-
ringsprodukter, egnethed- og hensigtsmæssighedstest
af kunder samt tilsyn og standarder for rådgivning.
Rådets generelle indstilling indeholdt
ikke
Kommissi-
onens forslag om en udvidelse af det delvise forbud
mod formidlingsprovision som i Kommissionens for-
slag, så forbuddet omfatter Execution Only-handler,
hvor investorer kan foretage værdipapirhandler på
egen hånd og uden, at der forinden foretages personlig
rådgivning. Man startede trilogforhandlinger med Eu-
ropa-Parlamentet i 1. halvår 2025, og de fortsætter i 2.
halvår 2025
Målsætning for det danske formandskab er forenkling
af forslaget og dernæst en politisk aftale med Europa-
Parlamentet.
Kommissionen har i juni 2023 fremsat forslag til
digi-
tal euro
(digital centralbankvaluta, CBDC).
En digital euro vil være en digital version af central-
bankpenge, hvor der i dag kun findes fysiske central-
bankpenge i form af eurokontanter. For indehaver in-
debærer en digital euro en digital fordring på Den Eu-
ropæiske Centralbank (ECB) og supplerer således kon-
tanter, som er fysiske fordringer på ECB. De mest al-
mindelige anvendte penge er i dag elektroniske euro,
hvor den direkte fordring (via indestående på konti
mv.) er mod en bank.
Formålet med forslaget om en digital euro er ifølge
Kommissionen overordnet at sikre adgang til central-
bankpenge i en digitaliseret økonomi. En digital euro
skal ifølge forslaget udgøre et simpelt, sikkert og billigt
digitalt betalingsmiddel i eurolandene, som er udstedt
af en centralbank, dvs. ECB. Forslaget indebærer, at
ikke-eurolande også kan få adgang til en digital euro
på frivillig basis og efter aftale med ECB. Forhandlin-
ger i Rådet om digital euro fortsætter i 2. halvår 2025
mhp. enighed i Rådet.
Digital euro
Side 14 af 83
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 277: Samlenotater af relevans for udvalget forud for ECOFIN d. 8. juli 2025, fra økonomiministeren
3049575_0015.png
Forslag på betalingsom- Kommissionen har i juni 2023 fremsat forslag til æn-
rådet
dringer på betalingsområdet. Pakken inkluderer for-
slag til ændring af rammen for betalingstjenester
(PSDII) samt forslag til finansielt rammeværk for da-
tadeling (”Framework for Financial Data Access” –
FIDA el. Open Finance).
Forslaget til revision af betalingstjenestedirektivet og
forordning om betalingstjenester (PSD3/PSR) samt
forslag til en finansiel ramme deling af data (FIDA)
skal styrke forbrugerbeskyttelse og konkurrence inden
for elektroniske betalinger og gøre det lettere for for-
brugere at dele deres finansielle data på en sikker
måde mhp. at opnå adgang til flere og bedre finansielle
produkter og services. Rådet nåede til enighed om en
generel indstilling i Rådet om PSD3/PSR i juni 2025.
Trilogforhandlingerne sættes i gang under dansk for-
mandskab.
Der er opnået enighed i Rådet om FIDA i december
2024. Der blev i 2. halvår 2025 påbegyndt trilogfor-
handlinger med Europa-Parlamentet. Målsætning for
det danske formandskab er forenkling af forslaget og
dernæst at indgå aftale i trilog.
Skatte- og afgiftssager
Sag/initiativ
Forløb/status
Fælles ramme for sel- Kommissionen har offentliggjort forslaget om en
fæl-
skabsbeskatning i EU-
les ramme for selskabsbeskatning i EU-landene
landene (BEFIT)
(”Business in Europe: Framework for Income Ta-
xation” - BEFIT), som indebærer et fælles selskabs-
skatteregelsæt i EU med en fælles selskabsskattebase.
ECOFIN ventes ikke at behandle forslaget under dansk
formandskab.
sortliste ECOFIN vedtog 5. december 2017 rådskonklusioner
om
en fælles sortliste over skattely uden for EU.
Listen
samt den tilhørende observationsliste er siden løbende
blevet opdateret.
Under det dansk formandskab ventes sortlisten og ob-
servationslisten opdateret (forventeligt ifm. ECOFIN
10. oktober). Derudover vil Adfærdskodeksgruppen
EU’s fælles
over skattely
Side 15 af 83
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 277: Samlenotater af relevans for udvalget forud for ECOFIN d. 8. juli 2025, fra økonomiministeren
3049575_0016.png
muligvis arbejde videre med udvidelse af listens geo-
grafiske anvendelsesområde samt udvikling af et nyt
kriterium om informationsudveksling om reelle ejere
af selskaber mv. (kriterium 1.4).
Revision af tobaksbe- Kommissionen vil muligvis fremsætte et forslag om re-
skatningsdirektivet
vision af tobaksbeskatningsdirektivet. Revisionen for-
ventes bl.a. at omfatte forhøjelse af mindsteafgifter,
udvidelse af direktivets anvendelsesområde til nye ni-
kotinholdige produkter.
ECOFIN vil muligvis behandle forslaget under dansk
formandskab.
Fjernsalg af indførte va- Forslaget skal give større forbrugersikkerhed, mindske
rer fra tredjelande
administrative byrder for erhvervsliv og forhindre
momssvig ved at give virksomheder incitament til at
tilslutte sig Import One Stop Shop (IOSS)-ordningen.
Der ventes enighed om forslaget under dansk for-
mandskab, afhængigt af hvordan de sideløbende og
samspillende trilogforhandlinger på toldområdet går.
Kulstofgrænsetilpas-
ningsmekanismen
(CBAM)
Kulstofsgrænsetilpasningsmekanismen (CBAM) skal
forhindre CO2-lækage og derved understøtte grøn om-
stilling og europæisk konkurrenceevne. CBAM sætter
en pris på CO2-indholdet i visse importerede varer fra
ikke-EU-lande. Det drejer sig for nu om importeret ce-
ment, aluminium, brint, gødning, elektricitet, jern og
stål. En ventet revision af forordningen skal udvide
anvendelsesområdet og reducere svig.
Direktivet om admini- Direktivet om administrativt samarbejde (DAC) skal
strativt
samarbejde sikre forbedre regler og procedurer for informations-
(DAC10)
udveksling mellem skattemyndigheder.
Der vil muligvis blive fremsat et forslag til revision af
direktivet (DAC10) under dansk formandskab. Formå-
let med revisionen ventes at være at forenkle direktivet
mhp. at reducere unødvendige byrder for erhvervslivet
og skattemyndighederne.
Det grønne område/klima
Sag/initiativ
Energibeskatning
Forløb/status
Kommissionen har i juli 2021 fremsat forslag til en re-
vision af energibeskatningsdirektivet. Forslaget er en
Side 16 af 83
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 277: Samlenotater af relevans for udvalget forud for ECOFIN d. 8. juli 2025, fra økonomiministeren
3049575_0017.png
del af
”Fit for 55”-pakken
med forslag, der skal ud-
mønte EU’s 2030-klimamål.
Forslaget indebærer en omlægning af minimumssat-
serne for energiafgifter. Omlægningen skal sikre en ge-
nerel forhøjelse og automatisk indeksering af mini-
mumssatserne i EU, ligesom omlægningen indebærer,
at minimumsafgifterne fastsættes efter energiproduk-
ternes energiindhold og ikke efter volumen, som er til-
fældet i dag. Minimumssatserne skal afhænge af ener-
giprodukternes klima- og miljøpåvirkning, idet pro-
dukter med højere klima- og miljøpåvirkning indføres
på højere trin for minimumssatser. Minimumssat-
serne indekseres automatisk, så man sikrer et tidssva-
rende prissignal, som ikke udhules med tiden.
Forslaget indebærer også, at direktivets anvendelses-
område udvides (med ny teknologi og energiprodukter
anvendt ifm. bl.a. passagerflyvning samt færgefart in-
den for EU), og at frivillige og obligatoriske afgiftsfri-
tagelser i nogen grad afvikles.
Det danske formandskab ventes at arbejde videre med
sagen, og ECOFIN nå til enighed om den.
Forslag om et EU-kli- Kommissionen har den 6. februar 2024 offentliggjort
mamål for 2040
en meddelelse om et
nyt EU-klimamål for 2040.
2040-klimamålet skal vedtages som en del af revisio-
nen af EU’s klimalov. Revisionen ventes fremsat 2. juli
2025.
Der forventes ikke en drøftelse på ECOFIN under
dansk formandskab.
Toldområdet
Sag/initiativ
Toldreformen
Forløb/status
Kommissionen fremlagde forslag om en omfattende
toldreformpakke i maj 2023. Reformpakken består
af en ny EU-toldkodeks, ændring af forordningen om
toldfrihed samt en ændring af momsdirektivet og in-
debærer blandt andet indførelse af en ny fælles EU-
toldmyndighed og indførelse af ”told fra første krone”
Side 17 af 83
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 277: Samlenotater af relevans for udvalget forud for ECOFIN d. 8. juli 2025, fra økonomiministeren
3049575_0018.png
på e-handel (dvs. at den nuværende toldfri bund-
grænse på 150 euro afskaffes).
Det polske formandskab har arbejdet intensivt for at
opnå enighed i Rådet om toldreformpakken under det
polske formandskab. På ECOFIN den 20. juni 2025
præsenterede det polske formandskab en fremskridts-
rapport for arbejdet med toldreformpakken. Det dan-
ske formandskab forventer at opstarte trilogforhand-
lingerne i juli 2024. Der arbejdes efter at opnå politisk
enighed med Parlamentet inden udgangen af året.
Sager vedr. EU-budgettet
Sag/initiativ
EU’s budget for 2026
Forløb/status
Rådet forventes at fastlægge sin position til budgetfor-
slaget på ECOFIN-Budget i juli 2025 under dansk for-
mandskab. Forhandlingerne indledes under dansk le-
delse inden Danmark officielt overtager formandska-
bet. Forhandlingerne med Europa-Parlamentet for-
ventes afsluttet i november 2025.
EU
Genopretningsinstrument (NGEU) på 750 mia. euro
finansierer en række EU-budgetprogrammer til øko-
nomisk genopretning i lyset af COVID-19, særligt gen-
opretningsfaciliteten (RRF).
Finansieringen tilvejebringes af et
genopretningsin-
strument
på 750 mia. euro (2018-priser), som finan-
sierer en række EU-budgetprogrammer til økonomisk
genopretning i lyset af COVID-19, særligt genopret-
ningsfaciliteten RRF samt også forskningsprogram-
met Horisont Europa, investeringsprogrammet In-
vestEU, og REACT EU-mekanismen under samhørig-
hedspolitikken.
Der skal under dansk formandskab arbejdes videre
med implementeringen af instrumentet, herunder den
videre gældsforvaltning.
Decharge for EU-bud- Revisionsretten præsenterer i efteråret 2025 sin års-
gettet 2024
rapport om implementeringen af EU-budgettet i 2024.
Rapporten danner grundlag for decharge-proceduren,
hvor Europa-Parlamentet, efter henstilling fra Rådet,
meddeler Kommissionen decharge for budgetgennem-
førelsen.
Next Generation
(NGEU)
Side 18 af 83
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 277: Samlenotater af relevans for udvalget forud for ECOFIN d. 8. juli 2025, fra økonomiministeren
3049575_0019.png
Processen vedr. decharge for 2024-budgettet ventes
endeligt afsluttet på ECOFIN i første kvartal af 2026
under cypriotisk formandskab.
Forslag om ordning for Kommissionen fremsatte 20. juni 2023 ændret forslag
Den Europæiske Unions til Kommissionens forslag af 22. december 2021 om in-
troduktion af
nye egne indtægter til EU’s budget.
egne indtægter
Kommissionens oprindelige forslag af 22. december
2021 indebar, at der etableres nye indtægtskilder ba-
seret på EU’s CO2-kvotehandelssystem (ETS), CO2-
grænsetilpasningsmekanisme (CBAM) samt spor 1 i
OECD-aftalen om international selskabsbeskatning.
Kommissionens ændrede forslag af 20. juni 2023 ju-
sterer Kommissionens oprindelige forslag, således at
der lægges op til et højere bidrag fra den foreslåede
indtægtskilde baseret på EU’s CO2-kvotehandelssy-
stem samt en ny indtægtskilde baseret på statistikdata
om bruttooverskud i selskaber i EU-lande.
Egne indtægter forventes at indgå i forhandlingerne af
EU’s kommende flerårige finansielle ramme (MFF).
Det er muligt, at Kommissionen fremsætter et revide-
ret forslag som led i en samlet MFF-pakke. Der forven-
tes drøftelser om egne indtægter i ECOFIN i oktober
2025.
Øvrige sager
Sag/initiativ/hjemmel Forløb/status
IMF/G20-møder
ECOFIN ventes også at skulle forberede fælles EU-
holdninger forud for IMF-møder og G20-møder for fi-
nansministre og centralbankchefer, herunder G20-
møder 17-18. juli 2025 og IMF- og G20-møder under
IMF’s forårsmøder 13-18. oktober 2025.
Side 19 af 83
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 277: Samlenotater af relevans for udvalget forud for ECOFIN d. 8. juli 2025, fra økonomiministeren
Dagsordenspunkt 2: Pakken om den fælles valuta
1. Resume
ECOFIN skal 8. juli 2025 drøfte pakken om den fælles valuta (herefter ”valu-
tapakken”), som består af to forordninger vedr. den digitale euro, hhv. forord-
ning om indførelse af en digital euro og forordning om digitale eurotjenester
fra betalingstjenesteudbydere hjemmehørende i ikke-eurolande, samt et for-
slag som har til formål at præcisere eurokontanters status som lovligt beta-
lingsmiddel i euroområdet i EU-retten (herefter ”legal tender”-forslaget).
En digital euro vil udgøre en digital form af euro-kontanter og formålet med
en digital euro er at sikre en bred adgang til et simpelt, sikkert og billigt digi-
talt betalingsmiddel i eurolande, udstedt af ECB. Som digitale centralbank-
penge udgør digitale euro en økonomisk fordring mod Den Europæiske Cen-
tralbank, ECB. Det adskiller sig fra eksisterende digitale bankindskud i euro,
hvor den direkte fordring er mod den bank, hvor indehaveren har konto.
Forslaget indfører ikke en digital euro, men skaber rammerne for, at ECB kan
træffe beslutning om at udstede (og dermed indføre) en digital euro. I så fald
vil den digitale euro blive indført i eurolandene, men ikke i lande uden for eu-
roen, herunder Danmark. Forslagene indebærer mulighed for, at et ikke-euro-
land kan få adgang til at anvende den digitale euro på frivillig basis, hvis lan-
det ønsker det, og der indgås en aftale mellem det pågældende lands central-
bank og ECB.
Forordningerne vedr. den digitale euro skal skabe de juridiske rammer for ud-
stedelsen af digitale euro og sikring af adgang til digitale euro, samt ret til at
de kan anvendes, herunder ved at give digital euro status som lovligt beta-
lingsmiddel i euroområdet. Det indebærer bl.a., at betalingsmodtagere i euro-
området påkræves at modtage den digitale euro som betalingsmiddel. ”Legal
tender” er et mindre forslag, som har til formål at præcisere euro-kontanters
status som lovligt betalingsmiddel i euroområdet.
Drøftelsen forventes at have fokus på forordningen om indførelse af en digital
euro. Formålet med drøftelsen er at undersøge, om der er politisk støtte til at
opnå enighed i Rådet om valutapakken i 2025 samt at afklare en vej til enighed
om valutapakken i kraft af en afgrænsning af de større udeståender, hvor der
er behov for politiske kompromisser. På den måde kan drøftelsen sætte retning
og fokus for det videre arbejde med valutapakken.
Af større udeståender ventes EU-landene bl.a. at pege på beslutningsprocessen
og særligt rollen for hhv. den ECB og Rådet ift. den såkaldte ”beholdnings-
grænse” for digitale euro, dvs. grænsen for, hvor mange digitale euro, man må
have på en digital euro-konto. Grænsen skal sikre, at den digitale euro funge-
rer som et betalingsmiddel og ikke til værdiopbevaring. Øvrige større udestå-
ender ventes at være beslutningskompetencen til en evt. lancering af en digital
euro, bestemmelser om privatlivsbeskyttelse ved anvendelse af digital euro
samt bestemmelser om gebyrer for banker og betalingstjenesteudbydere, som
Side 20 af 83
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 277: Samlenotater af relevans for udvalget forud for ECOFIN d. 8. juli 2025, fra økonomiministeren
vil have omkostninger forbundet med at tilbyde digital euro-tjenester. Den di-
gitale euro skal være gratis at anvende for borgere, og forretninger skal betale
et gebyr til deres betalingstjenesteudbyder for modtagelse af betalinger i digi-
tale euro. Forretningens betalingstjenesteudbyder betaler dernæst et gebyr til
den betalingstjenesteudbyder, der fører kontoen med digitale euro for den be-
talende borger (typisk borgerens bank).
Der er i stigende grad politiske ønsker om enighed vedr. valutapakken under
dansk formandskab, bl.a. fordi den digitale euro potentielt kan bidrage til at
styrke EU’s strategiske autonomi, hvilket den geopolitiske situation har øget
behovet for. Det danske formandskab vil derfor prioritere valutapakken i
overensstemmelse med særligt eurolandenes ønsker. EU-landene har overord-
net vist opbakning til en digital euro, men der udestår fortsat en række spørgs-
mål af både teknisk og politisk karakter, hvor der skal opnås enighed.
2. Baggrund
Kommissionen fremsatte 28. juni 2023 et forslag til to forordninger, hhv. en
forordning der udgør et juridisk rammeværk for indførelse af en digital euro og
en forordning vedr. distribution af digitale euro fra betalingstjenesteudbydere
hjemmehørende i ikke-eurolande samt et forslag vedr. eurokontanters status
som lovligt betalingsmiddel i euroområdet (”legal tender”).
Forordningen om indførelse af en digital euro fastlægger de regulatoriske ram-
mer for en digital euro og giver Den Europæiske Centralbank, ECB, og central-
banker i euroområdet, mulighed for at udstede en digital euro, hvis ECB måtte
træffe beslutning herom. En digital euro vil på samme måde som euro-kontan-
ter, der er fysiske centralbankpenge, udgøre en økonomisk fordring mod ECB,
da digitale euro vil udgøre digitale centralbankpenge. Digitale euro kan derfor
ses som en digital form for kontanter og fordringen mod ECB sikrer på samme
måde som for kontanter sikkerhed for værdien af de digitale euro. For eksiste-
rende digitale bankindskud i euro gælder, at den direkte fordring er mod den
bank, hvor indehaveren har konto.
Forslaget indfører ikke en digital euro, men skaber rammerne for at ECB kan
træffe beslutning om at udstede (og dermed indføre) en digital euro. I så fald vil
den digitale euro blive indført i eurolandene, men ikke i lande uden for euroen,
herunder Danmark. Forslagene indebærer mulighed for, at et ikke-euroland kan
få adgang til at anvende den digitale euro på frivillig basis, hvis landet ønsker
det, og der indgås en aftale mellem det pågældende lands centralbank og ECB.
Kommissionen anfører i forslaget, at den digitale euro er blevet udpeget som et
element i EU’s åbne strategiske autonomi på det økonomiske og finansielle om-
råde i en åben økonomi. I dag er det primært internationale kortselskaber fra
USA (fx Visa og Mastercard), som leverer betalingsløsningerne anvendt til be-
talinger på tværs af landegrænser i EU.
Side 21 af 83
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 277: Samlenotater af relevans for udvalget forud for ECOFIN d. 8. juli 2025, fra økonomiministeren
3049575_0022.png
Det fremgår også af erklæringen fra Eurotopmødet d. 20. marts 2025
2
, at det i
en mere fragmenteret og digital verden er afgørende at sætte fart i fremskrid-
tene med en digital euro for at støtte et konkurrencedygtigt og modstandsdyg-
tigt europæisk betalingssystem, bidrage til Europas økonomiske sikkerhed og
styrke euroens internationale rolle.
Forordningen om digitale eurotjenester fra betalingstjenesteudbydere hjemme-
hørende i ikke-eurolande gør det muligt for betalingstjenesteudbydere i ikke-
eurolande at distribuere og håndtere betalinger med den digitale euro.
”Legal tender” forordningen er et mindre forslag, som har til formål at præcisere
eurokontanters status som lovligt betalingsmiddel i euroområdet i EU-retten.
Forslaget er fremsat på baggrund af en dom afsagt af EU-domstolen, der gjorde
det klart, at konceptet ”lovligt betalingsmiddel” for euro-kontanter er et anlig-
gende, der bør reguleres på EU-niveau, så eurokontanters status er ensartet på
tværs af euroområdet.
Danmark og de øvrige lande uden for euroen har stemmeret ift. forordningen
om distribuering af digitale euro fra betalingstjenesteudbydere i ikke-euro-
lande, der dog kun er relevant, hvis eurolandene vedtager forordningen om ind-
førelse af en digital euro, hvor Danmark og de øvrige lande uden for euroen
ikke
har stemmeret.
3. Formål og indhold
Formålet med drøftelsen er at undersøge, om der er politisk støtte til at opnå
enighed i Rådet om valutapakken i 2025 samt at afklare en vej til enighed om
valutapakken i kraft af en afgrænsning af de større udeståender, hvor der er be-
hov for politiske kompromisser.
Der er i stigende grad politiske ønsker om enighed vedr. valutapakken under
dansk formandskab bl.a. fordi den digitale euro potentielt kan bidrage til at
styrke EU’s strategiske autonomi, hvilket den geopolitiske situation har øget be-
hovet for. Det danske formandskab vil derfor prioritere valutapakken i overens-
stemmelse med særligt eurolandenes ønsker, hvilket drøftelsen til ECOFIN 8.
juli skal ses i lyset af.
EU-landene har overordnet vist opbakning til en digital euro, men der udestår
fortsat løsning på en række spørgsmål af både teknisk og politisk karakter, her-
under beholdningsgrænsen, beslutningen om lancering af den digitale euro, ge-
byrer (kompensation) samt privatlivsbeskyttelse, jf. tabel 1.
Der henvises til samlenotat af 4. juni 2024 for en dybdegående beskrivelse af
forslagene vedr. den digitale euro.
2
Erklæring fra Eurotopmødet fra marts 2025.
Side 22 af 83
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 277: Samlenotater af relevans for udvalget forud for ECOFIN d. 8. juli 2025, fra økonomiministeren
3049575_0023.png
Tabel 1
Primære udestående spørgsmål ang. forslag om den digitale euro
Kommissionens forslag
Beholdningsgrænsen
Der indføres en øvre grænse for beholdning
af den digitale euro, så den alene fungerer
som betalingsmiddel og ikke som et værdi-
opbevaringsmiddel, og ECB får bemyndi-
gelse til at fastsætte denne beholdnings-
grænse. Beholdningsgrænsen skal fastsæt-
tes under hensyntagen til det overordnede
formål med den digitale euro, hvor det skal
sikres, at indførslen ikke forstyrrer den fi-
nansielle stabilitet i både euro- og ikke-euro-
lande.
Indførsel af digital euro
Medlovgiverne skal blive enige om ram-
merne for, at ECB og centralbanker i euro-
området kan udstede en digital euro, hvis
ECB måtte træffe beslutning herom.
Privatliv
Det skal sikres, at hverken ECB eller de na-
tionale centralbanker direkte kan identificere
borgeres individuelle beholdninger af digi-
tale euro. Kravene om privatliv og databe-
skyttelse må dog samtidig ikke hindre, at fx
betalingstjenesteudbyderne kan overholde
grænsen for den enkelte bruger, ligesom
der skal findes en balance med krav, der
mindsker hvidvaskrisici mv.
Gebyrer
Den digitale euro skal være gratis at an-
vende for borgere. Forretninger skal betale
et såkaldt indløsningsgebyr til deres beta-
lingstjenesteudbyder (fx en bank) for modta-
gelse af betalinger i digitale euro. Dette ge-
byr må ikke være højere end tilsvarende ge-
byrer ved sammenlignelige digitale beta-
lingsmidler. Forretningens betalingstjeneste-
udbyder betaler dernæst et såkaldt ”inter-
bankgebyr” til dén bank (eller anden beta-
lingstjenesteudbyder), der fører kontoen
med digitale euro for den betalende borger
(typisk borgerens bank).
Udestående spørgsmål
Et antal lande ønsker en form for medbestemmelse over be-
holdningsgrænsen, fx ved at kunne fastsætte et loft, hvorun-
der ECB skal fastlægge beholdningsgrænsen.
Der arbejdes på at finde et kompromis med en balance mel-
lem ECB’s beslutningskompetence i lyset af ECB’s uaf-
hængighed og en rolle for Rådet.
Et antal lande har et ønske om at være med til at træffe be-
slutningen om lanceringen af en digital euro og timingen
heraf, hvis der opnås enighed om rammerne for den digitale
euro.
En række lande har udtrykt bekymring for privatliv og databe-
skyttelse.
Nogle lande lægger vægt på regler for gebyrer evt. inkl.
grænser herfor, mens nogle lande lægger vægt på, at regler
for gebyrer skal være mindre regulerede og mere markeds-
baserede, så reglerne bl.a. ikke forhindrer betalingstjeneste-
udbydere i at dække de investeringsomkostninger, der er for-
bundet med at tilbyde digital euro-tjenester. Gebyrerne påvir-
ker banker og betalingstjenesteudbyders omkostninger og
indtægter ved den digitale euro.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet er medlovgiver på forslagene. Europa-Parlamentet har
endnu ikke fastlagt sin holdning til Kommissionens forslag.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant. Der henvises til samlenotat af 4. juni 2024 for en beskrivelse af
Kommissionens begrundelse for, at forslaget om den digitale euro er i overens-
stemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Drøftelsen i sig selv har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser. Der henvises til
samlenotat af 4. juni 2024 for en beskrivelse af den digitale euro’s lovgivnings-
mæssige konsekvenser.
Side 23 af 83
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 277: Samlenotater af relevans for udvalget forud for ECOFIN d. 8. juli 2025, fra økonomiministeren
3049575_0024.png
7. Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Drøftelsen i sig selv har ikke statsfinansielle konsekvenser.
Der henvises til samlenotat af 4. juni 2024 for en beskrivelse af den digitale
euro’s konsekvenser, men i tilfælde af en frivillig aftale om distribution og an-
vendelse af den digitale euro i Danmark, ventes der omkostninger for Finanstil-
synet forbundet med tilsyn med reglerne. Det bemærkes, at Finanstilsynet fi-
nansieres af afgifter pålagt virksomhederne under tilsyn.
Det bemærkes, at udgifter, som følge af EU-retsakter, der medfører statslige
merudgifter, skal holdes inden for berørte ministeries eksisterende bevillinger,
jf. budgetvejledningens pkt. 2.4.1.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Drøftelsen i sig selv har ikke erhvervsøkonomiske konsekvenser. Der henvises
til samlenotat af 4. juni 2024 for en beskrivelse af den digitale euros konsekven-
ser, men umiddelbart vil de primære erhvervsøkonomiske konsekvenser følge
af en evt. aftale om distribution af den digitale euro til borgere i Danmark og
dennes udformning.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Drøftelsen i sig selv har ikke samfundsøkonomiske konsekvenser. Der henvises
til samlenotat af 4. juni 2024 for en beskrivelse af den digitale euros konsekven-
ser, men de forventede samfundsøkonomiske konsekvenser i Danmark heraf
vurderes at være begrænsede uden en aftale, mens en evt. aftale om den digitale
euro i Danmark kan have konsekvenser afhængigt af aftalens udformning.
8. Høring
Ikke relevant. Der henvises til samlenotat af 4. juni 2024 for en beskrivelse af
høringssvarene vedr. den digitale euro.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
I erklæringen fra Eurotopmødet i marts 2025 blev det gjort klart, at det er ”af-
gørende at sætte fart i fremskridtene med en digital euro for at støtte et kon-
kurrencedygtigt og modstandsdygtigt europæisk betalingssystem”
3
.
EU-landene viser således overordnet opbakning til en digital euro, men der ude-
står fortsat løsninger på centrale spørgsmål af både teknisk og politisk karakter,
jf. tabel 1,
hvor der skal indgås kompromisser.
Et antal lande ønsker en form for medbestemmelse over beholdningsgrænsen,
fx ved at kunne fastsætte et loft, hvorunder ECB skal fastlægge beholdnings-
grænsen. ECB skal ifølge Kommissionens forslag fastlægge beholdningsgræn-
sen. Der arbejdes på kompromis med en balance mellem ECB’s beslutnings-
kompetence og en rolle for Rådet.
3
Erklæring fra Eurotopmødet fra marts 2025.
Side 24 af 83
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 277: Samlenotater af relevans for udvalget forud for ECOFIN d. 8. juli 2025, fra økonomiministeren
Et antal lande har et ønske om at være med til at træffe beslutningen om lance-
ringen af en digital euro og timingen heraf, hvis der opnås enighed om ram-
merne for den digitale euro.
Flere lande lægger stor vægt på privatlivsbeskyttelse, og der arbejdes på en løs-
ning, der tilgodeser både privatliv og kravet om at håndhæve beholdningsgræn-
sen og forebygge hvidvask.
Landene har divergerende holdninger til udformningen af gebyrstrukturen for
den digitale euro, der er et centralt spørgsmål, fordi gebyrerne vil påvirke ban-
ker og betalingstjenesteudbyderes omkostninger og indtægter ved den digitale
euro. Nogle lande lægger vægt på regler for gebyrer evt. inkl. grænser herfor,
mens andre lande lægger vægt på, at betalingstjenesteudbydere kan få dækket
investeringsomkostninger forbundet med at tilbyde den digitale euro, og at der
ikke skal være grænser for gebyrer, men en markedsbaseret tilgang.
Landene vurderes at være tæt på enighed om ”legal tender”-forslaget, men et
antal lande ønsker, at der først opnås enighed om forslaget samtidig med enig-
hed om forslaget vedr. indførelsen af den digitale euro.
10. Regeringens generelle holdning
Det danske formandskab vil søge at opnå enighed om valutapakken i 2025 i
overensstemmelse med særligt eurolandenes ønsker.
Der henvises til samlenotat af 4. juni 2024 for regeringens holdning til den di-
gitale euro.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Samlenotat om forslaget er forelagt Folketingets Europaudvalg forud for ECO-
FIN 8. december 2023, hvor ECOFIN blev forelagt en fremskridtsrapport om
forhandlingerne. Grund- og nærhedsnotat om forslaget er oversendt til Folke-
tingets Europaudvalg den 7. september 2023. Regeringens forhandlingsoplæg
om forslag om en digital euro er forelagt Folketingets Europaudvalgt forud for
ECOFIN d. 21. juni 2024.
Side 25 af 83
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 277: Samlenotater af relevans for udvalget forud for ECOFIN d. 8. juli 2025, fra økonomiministeren
Dagsordenspunkt 5: Opsparings-
og
investeringsunionen (SIU): Ændrede
rammer for securitisering i EU
1. Resume
ECOFIN 8. juli 2025 skal drøfte Kommissionens pakke af forslag fra 17. juni
2025 vedr. ændring af rammerne for securitisering i EU. Securitiseringer er
en proces, hvor en udsteder, fx et kreditinstitut, strukturerer eller ”pakker” en
række udlån sammen og laver det til et værdipapir, som sælges til investorer
mhp. at frigøre kapital til nye lån eller lette balancen for at opnå et lavere ka-
pitalkrav. Pakken indeholder ændringer til de nuværende rammer for securi-
tiseringer, som skal fremme anvendelsen af securitisering i EU mhp. bl.a. at
øge kreditinstitutternes udlånskapacitet og øge investeringer i EU samtidig
med at fastholde finansiel stabilitet.
Pakken indeholder bl.a. forslag til målrettede ændringer af securitiseringsfor-
ordningen, som skal forenkle kravene til ’due diligence’ og gennemsigtighed
for securitiseringer.
Pakken indeholder også forslag til ændringer til kapitalkravsforordningen
(CRR), som bl.a. har til formål at skabe større risikofølsomhed for kapitalkra-
vene til investorer m.v., der holder securitiseringer, og medføre kapitallettel-
ser, der kan frigøre kapital til yderligere udlån til europæiske husholdninger
og virksomheder.
Forslaget er det første lovgivningsinitiativ under opsparings- og investerings-
unionen (SIU). SIU-dagsordenen omfatter en bred vifte af initiativer og tiltag,
der har til formål at sikre, at EU’s finansielle system i højere grad transforme-
rer europæernes store opsparinger til produktive investeringer og dermed
skabe flere finansieringsmuligheder for virksomheder og bedre afkast for bor-
gere.
Regeringen går konstruktivt til forhandlingerne vedr. forslaget om ændrede
rammer for securitisering i EU, som kan understøtte markederne for securiti-
sering, samtidig med fortsat at sikre finansiel stabilitet. Regeringen forelæg-
ger sagen til forhandlingsoplæg forud for enighed i Rådet, evt. i efteråret 2025.
2. Baggrund
ECOFIN skal 8. juli drøfte Kommissionens pakke fra 17. juni 2025 vedrørende
ændring af rammerne for securitisering i EU. Pakken indeholder en række ini-
tiativer, der har til formål at fremme anvendelsen af securitisering i EU, mens
den finansielle stabilitet fortsat sikres. Ifølge Kommissionen kan tiltagene bi-
drage til at kanalisere flere investeringer ind i realøkonomien og dermed under-
støtte økonomisk vækst, innovation og jobskabelse i hele EU.
Forslaget er det første lovgivningsinitiativ under opsparings- og investerings-
unionen (SIU), der med Kommissionens meddelelse fra 19. marts 2025 samler
Side 50 af 83
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 277: Samlenotater af relevans for udvalget forud for ECOFIN d. 8. juli 2025, fra økonomiministeren
de tidligere dagsordener omkring kapitalmarkedsunionen (CMU) og bankunio-
nen under ét. SIU-dagsordenen omfatter en bred vifte af initiativer og tiltag, der
har til formål at sikre, at EU’s finansielle system i højere grad transformerer
europæernes store opsparinger til produktive investeringer og dermed skabe
flere finansieringsmuligheder for virksomheder og bedre afkast for borgere.
I Kommissionens meddelelse vedrørende SIU blev securitisering fremhævet,
som et redskab der potentielt kan være med til at løfte investeringsomfanget i
EU ved at gøre det muligt for banker at overføre risici til investorer, hvormed
der frigøres kapital til yderligere långivning til husholdninger og virksomheder.
Securitisering er en proces, hvor kreditinstitutter, investeringsselskaber eller
andre virksomheder sælger puljer af aktiver til investorer for at fjerne aktiver
fra balancen og gøre plads til nye udlån. Ved traditionelle ”true sale”-securitise-
ringer sælges de underliggende aktiver gennem en separat juridisk enhed –
”special purpose vehicle” (SPV), som strukturerer aktiverne og sælger securiti-
seringer til investorer.
Securitiseringer struktureres typisk i tre dele (trancher) – senior-, mezzanin- og
juniortrancher – hvor junior-tranchen tager de første tab i takt med, at tab rea-
liseres, dernæst mezzanin-tranchen og til sidst senior-tranchen. Næsten alle ak-
tivtyper kan som udgangspunkt indgå i en securitisering, herunder lån til fast
ejendom, forbrugslån, erhvervslån eller leasingkontrakter.
I true sale-securitiseringer sælges de underliggende aktiver til en SPV. Med sik-
kerhed i aktiverne udsteder SPV’en securitiseringer, der kan sælges til instituti-
onelle investorer, fx pensionsselskaber, forsikringsselskaber og private investe-
ringsfonde. Fordelen for investorerne er, at securitiseringen kan tilbyde inve-
steringer med en brede vifte af kreditrisikoprofiler, da opdelingen i trancher i
securitiseringen skaber både aktiver med højere risiko (og større afkast) og ak-
tiver med lav kreditrisiko (med tilsvarende lavt afkast). Desuden gør securitise-
ringer, at der kan investeres i en større, ensartet pulje af aktiver, hvor det kan
være nemmere at vurdere og diversificere fx kreditrisiko, end ved at investere
direkte i udlån til de enkelte virksomheder.
EU’s nuværende rammer for securitisering i EU trådte i kraft 2019 og har bl.a.
til formål at sikre investorbeskyttelsen, gennemsigtighed og finansiel stabilitet.
Desuden gennemgik reglerne en mindre revision ifm. Covid-pandemien i 2021.
Kommissionen vurderer, at det europæiske offentlige securitiseringsmarked
havde et samlet omfang på 1.200 mia. euro ved udgangen af 2023, som i høj
grad er koncentreret i fem EU-lande (Frankrig, Italien, Tyskland, Nederlandene
og Spanien).
Der lægges med Kommissionens forslag ikke op til en omkalfatring af rammerne
for securitisering i EU, men om mere målrettede tiltag, som komplementerer
hinanden. Strømlining af rapporteringskrav og mere risikofølsomme kapital-
krav skal forbedre kreditinstitutternes mulighed for at anvende securitisering,
Side 51 af 83
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 277: Samlenotater af relevans for udvalget forud for ECOFIN d. 8. juli 2025, fra økonomiministeren
3049575_0028.png
mens enklere krav til undersøgelse af risikoen i en securitisering og de under-
liggende aktiver (’due diligence’) har til formål at gøre det lettere og mere at-
traktivt at investere i securitiseringsprodukter. Kommissionen understreger, at
ændringer i de regulatoriske rammer ikke alene kan skabe den ønskede frem-
drift i udviklingen af det europæiske securitiseringsmarked, men at det i høj
grad også vil være op til sektoren at gøre brug af de nye rammer. Desuden note-
res det, at ændringer kan have en potentiel effekt på andre finansieringskilder i
EU, herunder covered bonds (realkreditobligationer) i Danmark.
Ud over pakken med forslag til ændringer i nuværende regler har Kommissio-
nen vedtaget en delegeret retsakt, som giver en bedre likviditetsstatus for secu-
ritiseringer, og Kommissionen ventes i juli – i forbindelse med en større pakke
af delegerede retsakter om regler for forsikringsselskaber – at vedtage en dele-
geret retsakt om kapitalbelastningen af securitiseringer for forsikringsselska-
ber.
3. Formål og indhold
Pakken indeholder forslag om målrettede ændringer af securitiseringsforord-
ningen (STSR), som fastsætter en række krav for securitiseringer. Ændringerne
skal bl.a. forenkle kravene til due diligence og gennemsigtighed samt ændringer
til tilsynsprocesser for securitiseringer.
Pakken indeholder også forslag til ændringer af kapitalkravsforordningen
(CRR), som fastsætter, hvor meget kapital kreditinstitutterne skal holde i for-
hold til deres securitiseringseksponeringer. Disse ændringer har især til formål
at skabe større risikofølsomhed for kapitalkravene og dermed forbedre kredit-
institutters muligheder for at holde seniorpositioner, dvs. trancher med lav ri-
siko.
Endvidere indeholder pakken ændringer af den delegerede forordning om likvi-
ditetsdækningsgrad (LCR), der fastsætter, hvor likvidt et aktiv er, og hvor meget
likviditet en bank skal holde. Her foreslås en bedre status for securitiseringer.
Forenkling af regler om ’due diligence’ og gennemsigtighed
Efter eksisterende EU-regler er institutionelle investorer, som fx pensionskas-
ser og investeringsfonde, forud for investering i securitiseringer, pålagt at lave
due diligence. Den eksisterende regulering pålægger investorerne at kontrol-
lere, at udstederen af securitiseringen overholder de krav, som udsteder er på-
lagt. Forslaget lægger bl.a. op til at fjerne denne del af due-diligence-kravet, idet
de kompetente myndigheder forventes at føre tilsyn med udsteders kravover-
holdelse.
Reglerne stiller desuden krav til gennemsigtighed ved udstedelse af securitise-
ringer for at sikre investorernes adgang til information om securitisering. I for-
slaget til STSR foreslås en forenkling og lempelse af gennemsigtighedskrav gen-
nem en betydelig reduktion af oplysningsforpligtelser.
Side 52 af 83
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 277: Samlenotater af relevans for udvalget forud for ECOFIN d. 8. juli 2025, fra økonomiministeren
3049575_0029.png
Ændring af kapitalkrav
Ændringerne til kapitalkrav vedrører bl.a. kalibreringen af to nøgleparametre,
der anvendes i beregningerne af kapitalkrav ifm. securitiseringseksponeringer,
herunder den nedre grænse for risikovægte for senior-securitiseringspositioner
samt den såkaldte ’p-faktor’. Derudover lægges op til at ændre rammerne for
såkaldte signifikante risikooverførsler.
Med forslaget indføres et koncept med risikofølsomme gulve for risikovægte,
hvor gulvene for seniorpositioner afspejler risici i den underliggende pulje af
eksponeringer. Det vil ifølge Kommissionen øge risikofølsomheden af kapital-
kravene for securitisering, og dermed styrke incitamenterne til securitisering af
puljer af lån med forholdsvis lave risikovægte.
Den såkaldte p-faktor er en parameter, som anvendes i formlen for beregningen
af risikovægte. P-faktoren (”penalty-factor”) sikrer, at det samlede kapitalkrav
ved at holde alle trancher er større end kapitalkravet ved at holde de underlig-
gende aktiver i ikke-securitiseret form.
Formålet med p-faktoren, sammen med andre bestemmelser, er at sikre til-
strækkelig kapital i de forskellige trancher i securitiseringen og imødegå den ri-
siko, der opstår, da udsteder har bedre information om risikoen i de underlig-
gende aktiver end investor. Denne asymmetri i viden kan indebære et incita-
ment til ikke korrekt at afspejle de reelle risici i vilkårene for investor, hvilket
kaldes ”agency risk”.
I den gældende regulering er kapitalkravet ved at holde alle trancher mindst 30
pct. større end kapitalkravet ved at holde de underliggende aktiver i ikke-secu-
ritiseret form og for nogle securitiseringer 100 pct. større. I forslaget lægges der
op til reduktioner i p-faktor, som vil give en mindre kapitalbelastning af de
mindst risikable dele af en securitisering og potentielt give relativt lidt risikable
seniortrancher en lav kapitalbelastning svarende til den lave kapitalbelastning
af realkreditobligationer.
Desuden ændres der i kravene til såkaldte ”signifikant risk transfer (SRT)”, hvor
en bank får kapitallettelser for den del af risikoen, der er overført til investorer
gennem securitiseringer - typisk syntetiske securitiseringer. I syntetiske securi-
tiseringer forbliver aktiverne på balancen hos kreditinstituttet og securitiserin-
gen sker internt, mens kreditrisikoen overføres til tredjepart. Kreditrisikoover-
førslen skal godkendes af den kompetente tilsynsmyndighed. Der foreslås en
mere forudsigelig proces, som kan strømline og lette processen for SRT.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om sagen.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at forslaget er i overenstemmelse med nærhedsprin-
cippet. Dette vurderes i grund- og nærhedsnotatet.
Side 53 af 83
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 277: Samlenotater af relevans for udvalget forud for ECOFIN d. 8. juli 2025, fra økonomiministeren
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Der er alene tale om ændringer i eksisterende forordninger, der er direkte gæl-
dende i EU-landene.
7. Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Sagen vurderes umiddelbart ikke i sig selv at have direkte statsfinansielle kon-
sekvenser for Danmark.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Kommissionen vurderer som udgangspunkt, at de foreslåede ændringer vedr.
kravene til due diligence og gennemsigtighed som udgangspunkt vil medføre
administrative besparelser for den finansielle sektor på 310 mio. euro på tværs
af EU. Ændringerne til kapitalkrav vil ifølge Kommissionen medføre kapitallet-
telser for knap 6 mia. euro, som potentielt kan understøtte nye udlån.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget kan have positive samfundsøkonomiske konsekvenser i det omfang
markedsdeltagerne gør brug af de forbedrede muligheder for securitisering og
anvender evt. frigjort kapital til yderligere udlån, og at det ikke sker på bekost-
ning af den finansielle stabilitet.
8. Høring
Forslaget er sendt i ekstern høring hos EU-Specialudvalget for den finansielle
sektor med frist for bemærkninger 11. august. 2025
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
EU-landene forventes generelt at være positive over for pakkens formål om at
øge anvendelsen af securitiseringer og frigøre kapital til yderligere udlån til eu-
ropæiske husholdninger og virksomheder, samtidig med at man fortsat sikrer
den finansielle stabilitet. Der er generelt bred støtte til at fremme opsparings-
og investeringsunionen mhp. at styrke kapitalmarkederne i EU. Kommissionen
har dog først præsenteret sin pakke af forslag samt konsekvensanalyse for Rådet
den 25. juni 2025, så landenes holdninger til de konkrete tiltag kendes ikke
endnu.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen går konstruktivt til forhandlingerne vedr. forslaget om ændrede
rammer for securitisering i EU, som kan understøtte markederne for securitise-
ring, samtidig med fortsat at sikre finansiel stabilitet.
Regeringen finder, at yderligere mobilisering og tiltrækning af privat kapital er
afgørende for styrkelsen af EU’s konkurrenceevne og for finansieringen af øv-
rige politiske prioriteter. Det kræver udvikling af mere effektive og integrerede
kapitalmarkeder i Europa, herunder ved at fremme initiativer under opspa-
rings- og investeringsunionen. Regeringen er åben over for alle nye initiativer,
der styrker kapitalmarkederne og øger investeringerne i EU, hvis der påvises
merværdi.
Side 54 af 83
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 277: Samlenotater af relevans for udvalget forud for ECOFIN d. 8. juli 2025, fra økonomiministeren
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget blev offentliggjort 17. juni 2025 og har ikke tidligere været forelagt
Folketingets Europaudvalg.
Side 55 af 83