Erhvervsudvalget 2024-25
ERU Alm.del Bilag 262
Offentligt
3045387_0001.png
Forslag
til
Lov om ændring af lov om detailsalg fra butikker m.v.
(Lempelse af dispensationsadgang ved særlige arrangementer samt adgang til detailsalg på
helligdage og øvrige lukkedage i visse byer)
§1
I lov om detailsalg fra butikker m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 515 af 30. april 2019, som
ændret ved § 7 i lov nr. 214 af 6. marts 2023, foretages følgende ændringer:
1.
§ 2, stk. 2,
affattes således:
»Stk. 2.
Erhvervsstyrelsen kan efter indstilling fra kommunalbestyrelsen tillade, at stk. 1
fraviges ved særlige lejligheder. Tilladelsen kan gives for en periode på op til 10 år.
Erhvervsstyrelsens afgørelse kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.«
2.
Efter § 2 indsættes før overskriften før § 3:
»§ 2 a.
I byer med færre end 16.850 indbyggere kan der ske detailsalg fra butikker, der er
beliggende i bymidten eller i lokalcentret i byer uden en afgrænset bymidte, på helligdage
(nytårsdag, skærtorsdag, langfredag, første og anden påskedag, Kr. himmelfartsdag, første og
anden pinsedag og første og anden juledag), grundlovsdag og juleaftensdag samt efter kl. 15 på
nytårsaftensdag, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Butikker i storcentre, stormagasiner eller i mindre centre med et samlet bruttoetageareal
til butiksformål på mere end 15.000 kvadratmeter er ikke omfattet af stk. 1.
Stk. 3.
Erhvervsstyrelsen fastsætter årligt, hvilke byer der er omfattet af stk. 1 i
overensstemmelse med byopgørelsen fra Danmarks Statistik.«
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2027.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
1
OFFENTLIG
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 262: Lovudkast: Høring af forslag til lov om ændring af lov om detailsalg fra butikker m.v. (Lempelse af dispensationsadgang ved særlige arrangementer samt adgang til detailsalg på helligdage og øvrige lukkedage i visse byer), fra erhvervsministeren
3045387_0002.png
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1.
2.1.1.
2.1.2.
2.1.3.
2.2.
2.2.1.
2.2.2.
2.2.3.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
Indledning
Lovforslagets hovedpunkter
Lempelse af dispensationsadgang ved særlige arrangementer
Gældende ret
Erhvervsministeriets overvejelser
Den foreslåede ordning
Adgang til detailsalg på helligdage og øvrige lukkedage i visse
byers bymidte eller lokalcenter
Gældende ret
Erhvervsministeriets overvejelser
Den foreslåede ordning
Forholdet til databeskyttelsesforordningen og
databeskyttelsesloven
Konsekvenser for opfyldelsen af FN’s verdensmål
Ligestillingsmæssige konsekvenser
Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser
for det offentlige
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Administrative konsekvenser for borgerne
Klimamæssige konsekvenser
Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Sammenfattende skema
1. Indledning
Regeringen fremlagde i oktober 2024 en ny national turismestrategi »Veje til bæredygtig
turismevækst«. Strategien indeholder flere initiativer, som skal sætte den strategiske retning for
dansk turisme frem mod 2030. Det foreslås i initiativ 2.6 at ændre lov om detailsalg fra butikker
m.v. (herefter lukkeloven) for at øge vækst og omsætning i landdistrikterne.
2
OFFENTLIG
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 262: Lovudkast: Høring af forslag til lov om ændring af lov om detailsalg fra butikker m.v. (Lempelse af dispensationsadgang ved særlige arrangementer samt adgang til detailsalg på helligdage og øvrige lukkedage i visse byer), fra erhvervsministeren
3045387_0003.png
Lukkeloven er igennem tiden blevet gradvist liberaliseret for at udvide butikkernes mulighed for
at holde åbent. Ændringer af lukkeloven er omfattet af forliget om lukkeloven fra 2009.
Den 27. maj 2025 blev
»Aftale mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne),
Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre om ændring af lukkeloven«
indgået. Der er tale om et nyt forlig om lukkeloven, og partierne bag aftalen har samtidigt opsagt
det gældende forlig om lukkeloven med virkning fra næste folketingsvalg. Partierne er enige om
fra næste folketingsvalg at videreføre det hidtidige forlig uændret bortset fra de ændringer, der
følger af aftalen. Aftalen indeholder to ændringer af lukkeloven, som har til formål, at butikker
bedre kan udnytte efterspørgslen fra turister og lokale borgere i lukkedagene. Med dette
lovforslag gennemføres aftalen.
Regeringen ønsker at skabe fleksible vilkår, så butikker bedre kan udnytte efterspørgslen fra
turister og handlende i lukkedagene. Flere af de mindre byer i Danmark oplever problemer med
butiksdød og tomme gågader. Herudover oplever disse byer, at lukkelovens regler udgør en
barriere i forhold til at tiltrække flere turister og handlende eller afholde arrangementer på
lukkelovens lukkedage.
Det er vigtigt, at bymidterne ikke er præget af tomme facader og livløse gader, men at turister
og andre handlende i stedet oplever en levende bymidte med åbne butikker. Med dette lovforslag
foreslås det, at lov om detailsalg fra butikker m.v. liberaliseres yderligere.
Det foreslås, at der gives mulighed for, at butikker i bymidten i byer med færre end 16.850
indbyggere får mulighed for at holde åbent på lukkelovens lukkedage. Hvis der ikke er udlagt en
bymidte i byen, gælder ændringen dog også for butikker placeret i et lokalcenter. Ændringen
gælder også for butikker i mindre centre med et samlet bruttoetageareal til butiksformål på op til
15.000 kvadratmeter beliggende i bymidten eller i lokalcenteret, hvis der ikke er udlagt en
bymidte. Storcentre, stormagasiner eller mindre centre med et samlet bruttoetageareal til
butiksformål på mere end 15.000 kvadratmeter er ikke omfattet af den foreslåede ændring.
Herudover foreslås det, at kommuner kan få tilladelse til, at butikker kan foretage detailsalg på
lukkelovens lukkedage i forbindelse med særlige arrangementer over en eller flere dage, i en
eller flere perioder, f.eks. både i julen, påsken og pinsen, uden at der skal gives tilladelse hvert
år. Erhvervsstyrelsen vil fremover kunne give dispensation for en periode på op til 10 år, hvis
der er tale om et tilbagevendende arrangement. Der skal fremover ikke være krav om, at
kommunerne skal dokumentere, at arrangementet har officiel karakter.
En lempelse af lukkeloven vil bl.a. muliggøre, at butikkerne i bymidten i byer med færre end
16.850 indbyggere kan udnytte efterspørgslen fra både turister og lokale borgere i helligdagene
og øvrige lukkedage. De foreslåede ændringer af lukkeloven vil bidrage til at løse problemet med
mennesketomme bymidter og butiksdød i landets mindre og mellemstore byer.
3
OFFENTLIG
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 262: Lovudkast: Høring af forslag til lov om ændring af lov om detailsalg fra butikker m.v. (Lempelse af dispensationsadgang ved særlige arrangementer samt adgang til detailsalg på helligdage og øvrige lukkedage i visse byer), fra erhvervsministeren
3045387_0004.png
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Lempelse af dispensationsadgang ved særlige arrangementer
2.1.1. Gældende ret
Efter reglerne i lukkeloven må der fra butikker, hvorfra der foregår detailsalg, som hovedregel
ikke ske detailsalg på helligdage (nytårsdag, skærtorsdag, langfredag, første og anden påskedag,
Kr. himmelfartsdag, første og anden pinsedag og første og anden juledag), grundlovsdag og
juleaftensdag samt efter kl. 15.00 på nytårsaftensdag. Ved butik forstås ethvert udsalgssted.
Lukkeloven gælder dog ikke for apoteker.
Der er i lukkeloven en række undtagelser, så der på helligdage (nytårsdag, skærtorsdag,
langfredag, første og anden påskedag, Kr. himmelfartsdag, første og anden pinsedag og første
og anden juledag), grundlovsdag og juleaftensdag samt efter kl. 15.00 på nytårsaftensdag kan
ske detailsalg. Dette gælder bl.a. for salg af visse særlige varer (f.eks. brændsel, motorkøretøjer,
planter m.v.), salg fra visse særlige butikker (f.eks. butikker beliggende i lufthavne,
bagerbutikker, byggemarkeder m.v.) samt salg fra dagligvarebutikker med en årlig omsætning
under den til enhver tid fastsatte omsætningsgrænse. Omsætningsgrænsen fastsættes årligt i
bekendtgørelse om omsætningsgrænsen og bagatelgrænsen for butikker omfattet af § 5 i lov om
detailsalg fra butikker m.v. Omsætningsgrænsen i 2025 er 44,5 mio. kr.
Lukkeloven indeholder en dispensationsbestemmelse, hvorefter Erhvervsstyrelsen efter
indstilling fra en kommunalbestyrelse kan tillade, at der sker detailsalg ved særlige lejligheder.
Der skal dog være tale om særlige arrangementer af officiel karakter. Denne tilladelse er
gældende for alle butikker inden for et nærmere afgrænset område.
Der kan derfor gives tilladelse i forbindelse med omfattende enkeltarrangementer, typisk af
international eller tilsvarende karakter, og ofte med deltagelse af danske og udenlandske
organisationer, men også til øvrige særlige arrangementer, som f.eks. lokale festivaler og
byfester. Der kan desuden gives dispensation til en årligt tilbagevendende begivenhed, som f.eks.
et pinse-karneval. Der skal i givet fald søges dispensation hvert år.
Det er en betingelse for, at der kan gives dispensation, at der er tale om arrangementer, der har
officiel karakter. Et eksempel på et arrangement, der har officiel karakter er, hvis kommunen
eller en anden offentlig instans er medarrangør af arrangementet. Et andet eksempel på et
arrangement, der har officiel karakter, er, hvis offentlige personer med repræsentative pligter
deltager officielt i arrangementet. For at sikre, at arrangementerne har officiel karakter, træffer
Erhvervsstyrelsen afgørelse efter indstilling fra en kommunalbestyrelse. Erhvervsstyrelsens
afgørelser kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.
En dispensation kan omfatte hele kommunen, en egn eller en hel by i kommunen eller en bydel.
Dispensationen vil omfatte butikker, som er beliggende inden for det område, som arrangementet
vedrører. Dispensation kan ikke gives til enkeltbutikker – heller ikke i forbindelse med åbninger,
4
OFFENTLIG
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 262: Lovudkast: Høring af forslag til lov om ændring af lov om detailsalg fra butikker m.v. (Lempelse af dispensationsadgang ved særlige arrangementer samt adgang til detailsalg på helligdage og øvrige lukkedage i visse byer), fra erhvervsministeren
3045387_0005.png
runde fødselsdage eller lignende. Kommunalbestyrelsens indstilling til Erhvervsstyrelsen skal
indeholde nærmere oplysninger om omfanget af arrangementet.
2.1.2. Erhvervsministeriets overvejelser
I dag oplever flere kommuner og lokale erhvervsdrivende, som ønsker at tiltrække flere turister
og som samtidig ønsker, at afholde arrangementer på lukkelovens lukkedage, at lukkelovens
regler om tilladelser til særlige arrangementer står i vejen for dette.
Barrieren vedrører bl.a., at ansøgningsprocessen for at få en tilladelse er for uhensigtsmæssig, da
tilladelse kun gives til ét enkeltstående arrangement, selv i de tilfælde hvor kommunalbestyrelsen
i den enkelte kommune skal ansøge Erhvervsstyrelsen om dispensation til at holde åbent på en
konkret lukkedag med henvisning til et tilbagevendende særligt arrangement.
Erhvervsministeriet har derfor overvejet, hvad der kan gøre processen for
dispensationsansøgninger og afholdelse af arrangementer mere smidig og herved hjælpe
kommunerne og de lokale erhvervsdrivende med at tiltrække flere turister i forbindelse med
afholdelse af arrangementer på lukkelovens lukkedage.
Erhvervsministeriet vurderer, at det er hensigtsmæssigt, at kommunerne fremadrettet får
mulighed for at få dispensation til en årligt tilbagevendende begivenhed for en længere årrække,
f.eks. et pinsekarneval, blomsterfestival eller lignende, i stedet for som nu, hvor der skal ansøges
årligt til hvert enkelt arrangement.
For at sikre en smidig proces i afholdelsen af arrangementer vurderer Erhvervsministeriet, at det
er hensigtsmæssigt, at kravet om, at et arrangement skal have officiel karakter, fjernes, og at
tilladelsen fra Erhvervsstyrelsen kan gives for en periode på op til 10 år for tilbagevendende
arrangementer.
Det er Erhvervsministeriets vurdering, at forslaget vil være et positivt tiltag, som vil gøre det
mere smidigt for kommunerne og de lokale erhvervsdrivende at afholde arrangementer på
lukkelovens lukkedage.
2.1.3. Den foreslåede ordning
Med lovforslaget foreslås en lempelse af dispensationsadgangen, så det fremover ikke skal
dokumenteres, at arrangementet har officiel karakter.
Det vil fortsat være Erhvervsstyrelsen, der efter indstilling fra en kommunalbestyrelse kan
tillade, at der sker detailsalg ved særlige lejligheder på lukkelovens lukkedage. Lukkedagene
omfatter helligdage (nytårsdag, skærtorsdag, langfredag, første og anden påskedag, Kr.
himmelfartsdag, første og anden pinsedag og første og anden juledag), grundlovsdag og
juleaftensdag samt efter kl. 15 på nytårsaftensdag.
5
OFFENTLIG
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 262: Lovudkast: Høring af forslag til lov om ændring af lov om detailsalg fra butikker m.v. (Lempelse af dispensationsadgang ved særlige arrangementer samt adgang til detailsalg på helligdage og øvrige lukkedage i visse byer), fra erhvervsministeren
3045387_0006.png
Kommunalbestyrelsen skal fortsat søge om tilladelse til, at der kan foregå detailsalg fra butikker
i forbindelse med særlige lejligheder. Med særlige lejligheder forstås bl.a. omfattende
enkeltarrangementer, typisk af international eller tilsvarende karakter, og ofte med deltagelse af
danske og udenlandske organisationer, men også til øvrige særlige arrangementer, som f.eks.
ved mindre lokale arrangementer såsom lokale festivaler og byfester. Hertil bliver der mulighed
for, at der meddeles dispensation til en årligt tilbagevendende begivenhed, som f.eks. et pinse-
karneval, blomsterfestival, idrætsarrangement eller lignende.
Derudover foreslås det, at Erhvervsstyrelsen vil kunne tildele en tilladelse ved tilbagevendende
arrangementer, og at tilladelsen vil kunne gives for en periode på op til 10 år til tilbagevendende
arrangementer. Styrelsens afgørelser vil ikke kunne indbringes for anden administrativ
myndighed.
For nærmere om dispensationsadgangen ved særlige arrangementer henvises til lovforslagets §
1, nr. 1, samt bemærkningerne hertil.
2.2. Adgang til detailsalg på helligdage og øvrige lukkedage i visse byers bymidte eller
lokalcenter
2.2.1. Gældende ret
Efter § 2, stk. 1, i lukkeloven må der fra butikker, hvorfra der foregår detailsalg, som hovedregel
ikke ske detailsalg på helligdage (nytårsdag, skærtorsdag, langfredag, første og anden påskedag,
Kr. himmelfartsdag, første og anden pinsedag og første og anden juledag), grundlovsdag og
juleaftensdag samt efter kl. 15.00 på nytårsaftensdag. Ved butik forstås ethvert udsalgssted.
Lukkeloven gælder dog ikke for apoteker.
Der er i lukkeloven en række undtagelser, for så vidt angår blandt andet salg af visse særlige
varer efter § 3 (f.eks. brændsel, motorkøretøjer, planter m.v.) og salg fra visse særlige butikker
efter § 4 (f.eks. butikker beliggende i lufthavne, bagerbutikker, byggemarkeder m.v.).
Mindre dagligvarebutikker er også undtaget og kan foretage detailsalg på lukkelovens
lukkedage. Det følger af § 5 at eksisterende samt nye butikker, hvis realiserede omsætning for
seneste regnskabsperiode ikke overstiger 44,5 mio. kr. inkl. moms kan holde åbent på
lukkedagene. Omsætningsgrænsen fastsættes årligt i bekendtgørelse om omsætningsgrænsen og
bagatelgrænsen for butikker omfattet af § 5 i lov om detailsalg fra butikker m.v.
Erhvervsstyrelsen kan efter § 6 i lukkeloven tillade, at butikker, der udelukkende eller
hovedsageligt sælger dagligvarer, og som er beliggende i landområder, kan holde åbent på
lukkelovens lukkedage. Der skal være tale om butikker, der har stor betydning for
indkøbsmulighederne i lokalsamfundet, og som typisk udgør den eneste indkøbsmulighed i
området.
Herudover gælder der i §§ 9 og 10 visse overgangsregler fra tidligere love om butikstid.
6
OFFENTLIG
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 262: Lovudkast: Høring af forslag til lov om ændring af lov om detailsalg fra butikker m.v. (Lempelse af dispensationsadgang ved særlige arrangementer samt adgang til detailsalg på helligdage og øvrige lukkedage i visse byer), fra erhvervsministeren
3045387_0007.png
Gældende tilladelser givet af kommunalbestyrelsen inden den 1. juli 1995 i henhold til tidligere
love om butikstid bevarer deres gyldighed tidsubegrænset, jf. § 9, stk. 1.
Butikker i områder, der i henhold til tidligere love om butikstid er udlagt af kommunalbestyrelsen
som områder, der i det væsentlige benyttes til sommer- og weekendophold, er undtaget fra
bestemmelserne i § 2, stk. 1. Dette gælder dog kun for de butikker, som den 5. oktober 2000 var
beliggende i de pågældende områder, samt butikker i de pågældende områder, hvor driften er
påbegyndt efter den 5. oktober 2000, og som har en omsætning, der ikke overstiger den i henhold
til § 5, stk. 1, jf. stk. 8, fastsatte beløbsgrænse, jf. § 9, stk. 2.
Butikker, der er beliggende på eller ved havnearealer, og som forud for den 5. oktober 2000 har
holdt åbent i overensstemmelse med undtagelsesbestemmelsen i § 3, stk. 5, i lov om butikstid
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 614 af 26. juni 2000, og som af kommunalbestyrelsen har fået
tilladelse til efter den 1. juli 2007 at foretage detailsalg i en nærmere angivet periode, kan uanset
§ 2, stk. 1, fortsætte hermed i den periode, tilladelsen angiver, jf. § 9, stk. 3.
Derudover følger det af § 10 i lukkeloven, at gældende tilladelser givet af Erhvervsstyrelsen i
henhold til lov om butikstid m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 614 af 26. juni 2000, og lov nr. 1260
af 20. december 2000 om butikstid, bevarer deres gyldighed.
2.2.2. Erhvervsministeriets overvejelser
Udgangspunktet i lov om detailsalg fra butikker m.v. er, at der ikke må ske detailsalg fra butikker
på helligdage (nytårsdag, skærtorsdag, langfredag, første og anden påskedag, Kr.
himmelfartsdag, første og anden pinsedag og første og anden juledag), grundlovsdag og
juleaftensdag samt efter kl. 15.00 på nytårsaftensdag.
I dag oplever mange små og mellemstore danske byer, at ikke alle butikker kan holde åbent på
lukkelovens lukkedage. Især i forbindelse med lukkedagene i foråret, specifikt påsken, pinsen,
Kr. himmelfartsdag og grundlovsdag må butikkerne i bymidterne eller lokalcentrene holde
lukket. Butikkerne i bymidten eller lokalcentret har derfor ikke mulighed for at servicere de
turister og handlende, som opholder sig i byen.
Langt hovedparten af de danske byer på tværs af landet har færre end 16.850 indbyggere. For
borgere der bor i små og mellemstore byer, spiller bymidterne eller lokalcentrene en vigtig rolle
for det lokale fællesskab. Det er dér, man mødes, og hvor man kan mærke livet i sin by. Derfor
er det vigtigt, at bymidterne eller lokalcentrene ikke er præget af tomme facader og livløse gader.
Afgrænsningen af hvornår der er tale om en bymidte, kan tage udgangspunkt i den
detailhandelsmæssige afgrænsning af bymidten i kommuneplanen, jf. lov om planlægning § 5
m. Efter denne regel skal beliggenheden og afgrænsningen af bymidter tage udgangspunkt i
7
OFFENTLIG
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 262: Lovudkast: Høring af forslag til lov om ændring af lov om detailsalg fra butikker m.v. (Lempelse af dispensationsadgang ved særlige arrangementer samt adgang til detailsalg på helligdage og øvrige lukkedage i visse byer), fra erhvervsministeren
3045387_0008.png
tilstedeværelsen af en række funktioner, herunder butikker, kulturtilbud, privat og offentlig
service. Hver by kan kun have én bymidte, jf. lov om planlægning § 5 m, stk. 2.
Det er regeringens ønske at styrke udviklingen i hele landet og hjælpe små og mellemstore byer
med at udvikle og omstille sig. De små og mellemstore byer spiller en vigtig rolle i at skabe
vækst og arbejdspladser i Danmark. En lempelse vil være et virkemiddel til at sikre sig imod
butiksdød i lokalcentre og bymidter i små og mellemstore byer, særligt i Danmarks yderområder.
En lempelse vil derfor tilgodese byer over hele landet.
Ændringen er målrettet de mindre byer i Danmark, fordi et aktivt byliv er vigtigt for de mindre
byer og lokalsamfund i Danmark. Ændringerne af lukkeloven vil være særligt gavnlige for
udviklingsmulighederne i de mindre byer, fordi de nu får mulighed for at have åbne butikker på
lukkedage, og dermed kan imødekomme efterspørgslen fra både lokale borgere og danske og
udenlandske turister.
Intentionen er at give et rygstød til de mindre butikker i bymidten eller lokalcentret i landets små
og mellemstore byer. Butikker i storcentre, stormagasiner, eller øvrige mindre centre med et
samlet bruttoetageareal til butiksformål på mere end 15.000 kvadratmeter er ikke omfattet af
reglen.
Stormagasiner er kendetegnet ved at udgøre én større, sammenhængende butiksenhed uden
skillevægge mellem de enkelte dele af butikken, der fremtræder designmæssigt som en
identificerbar enhed, der kan åbnes og lukkes som en enhed. I stormagasiner udgør den
overvejende andel af varer et bredt sortiment af udvalgsvarer.
Til forskel herfra er storcentre kendetegnet ved at være en større samling selvstændige butikker
og erhvervsdrivende under fælles tag, som typisk arbejder sammen i en centerforening med egen
administration, der varetager fælles opgaver, f.eks. koordineret salgsindsats for centret som
helhed. Ligesom i butiks- og indkøbscentre vil der i storcentre være tale om selvstændige
butikker, men antallet af butikker i et storcenter vil være væsentligt større og typisk strække sig
over et stort bruttoetageareal.
Bruttoetageareal til butiksformål er kendetegnet ved at være alle salgsarealer samt eventuelle
arealer til brug for produktion eller opbevaring af varer eller remedier, der er nødvendige for
butiksdriften.
Lempelsen af lukkeloven vil bl.a. muliggøre, at butikker i byer med færre end 16.850 indbyggere
kan udnytte efterspørgslen både fra turisterne og lokale borgere i helligdagene og øvrige
lukkedage, hvilket vil bidrage til at styrke væksten i de omfattede byer. Det vil f.eks. være
butikker i Ribe, Bogense og Rønne, som historisk lever af turisme, der får muligheden for at
holde åbent. Omvendt vil butikker i større byer som København samt større provinsbyer som
8
OFFENTLIG
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 262: Lovudkast: Høring af forslag til lov om ændring af lov om detailsalg fra butikker m.v. (Lempelse af dispensationsadgang ved særlige arrangementer samt adgang til detailsalg på helligdage og øvrige lukkedage i visse byer), fra erhvervsministeren
3045387_0009.png
f.eks. Svendborg, Haderslev m.fl., ikke få mulighed for at holde åbent, medmindre de lever op
til en af de andre undtagelser i lukkeloven.
Det er Erhvervsministeriets vurdering, at en lempelse af lukkeloven vil være et positivt tiltag,
som vil sikre at butikker i byer med færre end 16.850 indbyggere, kan holde åbent for turister og
øvrige handlende på lukkelovens lukkedage.
2.2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås at give mulighed for, at butikker i bymidten eller lokalcentret i byer med færre end
16.850 indbyggere vil kunne holde åbent på lukkelovens lukkedage, som er helligdage
(nytårsdag, skærtorsdag, langfredag, første og anden påskedag, Kr. himmelfartsdag, første og
anden pinsedag og første og anden juledag), grundlovsdag og juleaftensdag samt efter kl. 15 på
nytårsaftensdag.
Danmarks Statistik definerer i byopgørelsen en by som en naturligt sammenhængende
bebyggelse med mindst 200 indbyggere.
Det foreslås, at de butikker, der vil blive omfattet af lempelsen, skal være beliggende i bymidten.
Med bymidten menes det centrale område i byen, hvor der er en tæthed og variation af en række
bymidtefunktioner som f.eks. butikker og kulturtilbud samt privat og offentlig service.
Ifølge bemærkningerne til bestemmelsen i lovforslaget, jf. Folketingstidende 2006-07, tillæg A,
side 4876, følger det, at bymidtens udgangspunkt typisk er den historiske del af den oprindelige
by, der oftest er karakteriseret ved, at der foruden butikker er forskellige offentlige institutioner
som f.eks. kommunekontor, skole, læge, privat service og diverse kultur- og
underholdningstilbud inden for indbyrdes ret korte afstande.
Det følger desuden af lovbemærkningerne, at inden for en vis afstand fra de øvrige »service-
institutioner« ligger der i bymidten i de mindre byer typisk én eller flere butikker, der både sælger
daglig- og udvalgsvarer. I de større byer er der et større udbud af butikker – ofte placeret omkring
en hovedgade eller et butiksstrøg. Sidegaderne udgør ofte sekundære butiksstrøg. Butikkerne i
bymidterne er en blanding af dagligvarebutikker og udvalgsvarebutikker, og det er i bymidterne,
at de mere specialiserede og større butikker inden for dagligvarer og udvalgsvarer placerer sig.
Bymidternes store variation af funktioner bidrager til en samlet set større kundestrøm og dermed
synergieffekt i form af et generelt attraktivt by- og kulturmiljø, der understøtter byens mulighed
for at tiltrække bosætning, erhverv og turisme. Butikkerne i bymidten medvirker til at skabe liv
og mangfoldighed i byen.
Det foreslås, at afgrænsningen af hvornår der er tale om en bymidte, tager udgangspunkt i den
detailhandelsmæssige afgrænsning af bymidten i kommuneplanen, jf. lov om planlægning § 5
m. Efter denne regel skal beliggenheden og afgrænsningen af bymidter tage udgangspunkt i
9
OFFENTLIG
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 262: Lovudkast: Høring af forslag til lov om ændring af lov om detailsalg fra butikker m.v. (Lempelse af dispensationsadgang ved særlige arrangementer samt adgang til detailsalg på helligdage og øvrige lukkedage i visse byer), fra erhvervsministeren
3045387_0010.png
tilstedeværelsen af en række funktioner, herunder butikker, kulturtilbud, privat og offentlig
service. Hver by kan kun have én bymidte, jf. lov om planlægning § 5 m, stk. 2.
I nogle byer har kommunen ikke afgrænset en bymidte, evt. fordi området ikke lever op til
kriterierne for en bymidte efter lov om planlægning. Det vil typisk være tilfældet i små byer med
omkring eller under 1.000 indbyggere. I nogle tilfælde er der i de små byer udlagt et lokalcenter
eller enkeltstående butikker jf. lov om planlægning § 5 n, stk. 1, nr. 2, dvs. butikker som alene
tjener til lokalområdets daglige forsyning, primært i form af dagligvarer, eventuelt suppleret med
mindre butikker med udvalgsvarer. Det vil således afhænge af den enkelte kommunes
planlægning, om det centrale område i en by er udlagt til bymidte, lokalcenter eller enkeltstående
butikker. Det foreslås, at butikker i et lokalcenter eller enkeltstående butikker, der i praksis udgør
bymidten, skal være omfattet af lempelsen i byer, hvor der ikke er afgrænset en bymidte jf. lov
om planlægning § 5 m.
Det vil være de enkelte butikker i bymidten eller lokalcentret i en by med færre end 16.850
indbyggere, som vil være omfattet af bestemmelsen.
Butikker i mindre centre vil også have mulighed for at holde åbent på lukkelovens lukkedage,
hvis de er beliggende i bymidten eller lokalcentret i en by med færre end 16.850 indbyggere.
Mindre centre såsom butiks- og indkøbscentre, arkader og basarer i bymidten eller lokalcentret
er kendetegnet ved at være centre med et samlet bruttoetageareal til butiksformål på op til 15.000
kvadratmeter.
Herudover er et butiks- og indkøbscenter kendetegnet ved at være en samling af selvstændige
butikker, med hver sit særpræg i form af design og skiltning. Butikkerne er både funktionelt og
fysisk adskilte enheder, og har hver sin identitet. Arkader og basarer deler også disse
karaktertræk, men basarer kan have præg af en mere åben indretning.
Storcentre, stormagasiner og butikker i disse vil ikke være omfattet af den foreslåede regel, og
vil fortsat skulle overholde lukkelovens lukkedage. Afgrænsningen i forhold til mindre centre
såsom butiks- og indkøbscentre, arkader og basarer beror udover grænsen for bruttoetagearealet
til butiksformål på en vurdering af størrelsen, indretningen og antallet af butikker i
centret/magasinet. Denne vurdering kan også være relevant ved samlinger af butikker m.v. under
åben himmel, hvis sammenslutningen ellers bærer præg af at være et storcenter, stormagasin
eller mindre center.
Det foreslås, at afgrænsningen af bruttoetagearealet til butiksformål følger afgrænsningen i lov
om planlægning § 5 t, hvorefter bruttoetagearealet til butiksformål beregnes efter
bygningsreglementets bestemmelser om beregning af bebyggelsens etageareal, idet dog den del
af kælderen, hvor det omgivende terræn ligger mindre end 1,25 meter under loftet i kælderen
medregnes. I denne afgrænsning indgår arealer til brug for produktion og/eller opbevaring af
varer eller remedier, der er nødvendige for butiksdriften, i beregningen af bruttoetagearealet.
10
OFFENTLIG
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 262: Lovudkast: Høring af forslag til lov om ændring af lov om detailsalg fra butikker m.v. (Lempelse af dispensationsadgang ved særlige arrangementer samt adgang til detailsalg på helligdage og øvrige lukkedage i visse byer), fra erhvervsministeren
3045387_0011.png
Som eksempler på arealer til brug for produktion af varer kan f.eks. nævnes bager- fiske- eller
slagterproduktionslokaler i en dagligvarebutik. Det er altså lokaler, der bruges i selve
butiksvirksomheden og ikke i forbindelse med personalets pauser eller personlige pleje. Det
samme gælder lagerlokaler, teknikrum, kølerum og lignende samt arealer til opbevaring af
diverse maskiner til brug for rengøring og/eller behandling af varer.
Erhvervsstyrelsen vil årligt udarbejde en bekendtgørelse, hvor de omfattede byer med færre end
16.850 indbyggere fremgår. Fastsættelsen af byer med færre end 16.850 indbyggere vil ske på
baggrund og i umiddelbar forlængelse af den årlige byopgørelse fra Danmarks Statistik, der
udstedes omkring den 1. juni hvert år. På den måde vil det årligt kunne tilpasses, hvis en bys
indbyggertal vokser og når grænsen på 16.850 eller flere indbyggere, eller hvis en bys
indbyggertal falder til under 16.850 indbyggere, og byen dermed vil være omfattet af
undtagelsen.
Det vil således årligt blive fastsat i en bekendtgørelse, hvilke byer, der har et indbyggertal på
færre end 16.850 indbyggere, som vil være omfattet, og dermed om de enkelte butikker samt
mindre centre såsom butiks- og indkøbscentre, arkader, og basarer med et samlet
bruttoetageareal til butiksformål på op til 15.000 kvadratmeter i bymidten eller i lokalcentret,
kan holde åbent på helligdage og øvrige lukkedage i det pågældende år.
For nærmere om adgangen til detailsalg på helligdage og øvrige lukkedage i visse byers bymidte
eller lokalcenter henvises til lovforslagets § 1, nr. 2, samt bemærkningerne hertil.
3. Forholdet til databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven
Lovforslaget har ikke databeskyttelsesretlige aspekter.
4. Konsekvenser for opfyldelsen af FN’s verdensmål
Lovforslaget vurderes at have positive konsekvenser for verdensmål nr. 8 ”Anstændige jobs og
økonomisk vækst”, idet formålet med lovforslaget er at give mulighed for at flere butikker kan
holde åbent på lukkelovens lukkedage og derigennem skabe flere arbejdspladser.
Ligeledes vurderes lovforslaget at have positive konsekvenser for verdensmål nr. 11
”Bæredygtige byer og lokalsamfund”, idet formålet med lovforslaget sikrer, at butikkerne i byer
med færre end 16.850 indbyggere kan udnytte efterspørgslen både fra turister og lokale borgere
ved at holde åbent på lukkelovens lukkedage. Lovændringen vil bidrage til at styrke væksten i
byer med færre end 16.850 indbyggere.
5. Ligestillingsmæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have ligestillingsmæssige konsekvenser.
6. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen negative økonomiske konsekvenser for stat, regioner og kommuner.
11
OFFENTLIG
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 262: Lovudkast: Høring af forslag til lov om ændring af lov om detailsalg fra butikker m.v. (Lempelse af dispensationsadgang ved særlige arrangementer samt adgang til detailsalg på helligdage og øvrige lukkedage i visse byer), fra erhvervsministeren
3045387_0012.png
Forslaget har ingen implementeringskonsekvenser for regioner og kommuner. Efter lovforslaget
vil Erhvervsstyrelsen hvert år skulle bekendtgøre, hvilke byer der har færre end 16.850
indbyggere, og hvor der dermed kan ske detailsalg fra de butikker på helligdage (nytårsdag,
skærtorsdag, langfredag, første og anden påskedag, Kr. himmelfartsdag, første og anden
pinsedag og første og anden juledag), grundlovsdag og juleaftensdag samt efter kl. 15 på
nytårsaftensdag.
Lovforslaget vurderes at have positive administrative konsekvenser, da kommunerne fremover
ikke skal søge dispensation hos Erhvervsstyrelsen hvert år, da offentlige personer ikke skal
deltage i de særlige arrangementer, og da Erhvervsstyrelsen ikke årligt skal udarbejde
dispensationer til tilbagevendende arrangementer.
Erhvervsministeriet vurderer, at lovforslaget efterlever principperne for digitaliseringsklar
lovgivning.
Princip 1: Lovforslaget følger princippet om enkle og klare regler, idet de vil blive udformet på
en entydig og konsistent måde.
Princip 2: Lovforslaget understøtter digital kommunikation, da lovforslaget ikke ændrer på
kommunikationsmåden, hvorpå kommunalbestyrelsen skal indstille overfor Erhvervsstyrelsen,
at der afholdes et arrangement på en eller flere af lukkelovens lukkedage.
Princip 3: Det vurderes, at princippet om muliggørelse af automatisk sagsbehandling efterleves,
da den foreslåede ordning ikke medfører ændringer i ansøgningsprocessen.
Princip 4: Lovforslaget understøtter princippet om sammenhæng på tværs – ensartede begreber
og genbrug af data, idet der med lovforslaget vil blive taget udgangspunkt i begreber, der allerede
følger af lukkeloven og lov om planlægning.
Princip 5: Lovforslaget behandles i overensstemmelse med princippet om tryg og sikker
datahåndtering som en naturlig følge af, at datasikkerhed prioriteres højt af myndighederne.
Princip 6: Ved udarbejdelse af lovforslaget er der taget hensyn til princippet om anvendelse af
eksisterende offentlig infrastruktur, da ændringerne i lukkeloven, ikke vil påvirke den måde,
hvorpå kommunalbestyrelsen indstiller overfor Erhvervsstyrelsen, at der afholdes et arrangement
på en eller flere af lukkelovens lukkedage.
Princip 7: Ved udarbejdelsen af lovforslaget er der taget hensyn til princippet om forebyggelse
af snyd og fejl, da lempelsen af lukkeloven stadig sikrer, at der vil ske en konkret og individuel
sagsbehandling i Erhvervsstyrelsen, som vil træffe afgørelse på baggrund af
kommunalbestyrelsens ansøgning og oplysninger.
12
OFFENTLIG
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 262: Lovudkast: Høring af forslag til lov om ændring af lov om detailsalg fra butikker m.v. (Lempelse af dispensationsadgang ved særlige arrangementer samt adgang til detailsalg på helligdage og øvrige lukkedage i visse byer), fra erhvervsministeren
3045387_0013.png
På den baggrund vurderes det, at lovforslaget følger principperne for digitaliseringsklar
lovgivning.
7. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget forventes ikke at medføre væsentlige økonomiske og administrative konsekvenser
for erhvervslivet.
Lovforslaget vil give en adgang til, at butikker i bymidten eller lokalcentret i byer uden en
afgrænset bymidte, i byer, der har færre end 16.850 indbyggere, vil have mulighed for at holde
åbent på lukkelovens lukkedage.
Det er vurderingen, at ændringen af lukkeloven vil få positive økonomiske konsekvenser,
herunder i byer med færre end 16.850 indbyggere, da lempelsen af lukkeloven vil give mulighed
for, at butikkerne i byer med færre end 16.850 indbyggere kan udnytte efterspørgslen både fra
turisterne, men også fra lokale borgere og borgere fra de større byer i helligdagene og øvrige
lukkedage, hvilket vil bidrage til at styrke væksten i bymidterne eller i lokalcentrene.
Der vurderes ikke at være øvrige efterlevelsesomkostninger forbundet med lovforslaget.
Den foreslåede ændring af lukkeloven vil give de omfattede detailbutikker mulighed for at opnå
ekstra indtjening, hvis de fremover holder åbent. Det vurderes derfor, at lovforslaget giver
detailbutikkerne en yderligere produktionsmulighed, som vurderes at give en væsentlig løbende
besparelse for erhvervslivet.
8. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
9. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have klimamæssige konsekvenser.
10. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have miljø- og naturmæssige konsekvenser.
11. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget har ikke EU-retlige aspekter.
12. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 23. juni 2025 til den 21. august 2025 (59 dage)
været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
13
OFFENTLIG
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 262: Lovudkast: Høring af forslag til lov om ændring af lov om detailsalg fra butikker m.v. (Lempelse af dispensationsadgang ved særlige arrangementer samt adgang til detailsalg på helligdage og øvrige lukkedage i visse byer), fra erhvervsministeren
3045387_0014.png
3F,
Advokatsamfundet/Advokatrådet,
Akademiet for de Tekniske Videnskaber (ATV),
Akademikerne (AC),
Alle biskopper, Alle byretter, Ankestyrelsen,
Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, ATP - Arbejdsmarkedets Tillægspension,
Bager- og Konditormestre i Danmark
(BKD),
Beskæftigelsesrådet
(BER),
Bryggeriforeningen,
Business
Danmark,
Centralorganisationernes Fællesudvalg (CFU),
CEPOS – Center for Politiske Studier, CEREDA,
CO10, Coop Danmark A/S, Copenhagen Business School, Danish Venture Capital and Private
Equity Association, Danmarks Restauranter og Caféer (DRC), Danmarks Statistik, Dansk
Aktionærforening, Dansk Annoncørforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri,
Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk Erhverv, Dansk Erhvervsfremme (DEF), Dansk
Industri, Dansk Metal, Dansk Standard, Dansk Transport og Logistik (DTL), Danske Advokater,
Danske Forsikringsfunktionærers Landsforening, Danske Handicaporganisationer (DH), Danske
Helsekostforretningers Brancheforening, Danske Iværksættere, Danske Regioner, Datatilsynet,
De Samvirkende Købmænd (DSK), Den Danske Aktuarforening, Den Danske Dommerforening,
Den Danske Finansanalytikerforening, Den Danske Fondsmæglerforening, Den Danske
Præsteforening, Det Faglige Hus, Det Økonomiske Råds Sekretariat, DIRF - Dansk Investor
Relations Forening, DM, DM&T, Domstolsstyrelsen, DSR – Dansk Sygeplejeråd, Effektivt
Landbrug, FH – Fagbevægelsens Hovedorganisation, Finans Danmark, Finansforbundet,
Finansiel Stabilitet, First North, FOA, Forbundet af Kirke- og Kirkegårdsansatte,
Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet Tænk, Foreningen af Danske Kirkegårdsledere,
Foreningen Danske Revisorer, Forhandlingsfællesskabet, Forsikring & Pension, Frie, FSR –
Danske Revisorer, Gartneri-, Land- og Skovbrugets Arbejdsgivere (GLS-A), GRAKOM, HK,
HORESTA, Ingeniørforeningen i Danmark, Institut for Menneskerettigheder, Intertrust
(Denmark), IT-Branchen, KL, ITD/ITD Arbejdsgiver, Komiteen for God Selskabsledelse,
Kommunekredit,
Kommunernes
Landsforening
(KL),
Kooperationen,
Kristelig
Arbejdsgiverforening (KA), Kristelig Fagbevægelse (KRIFA), Kuratorforeningen, Københavns
Universitet, Landbrug og Fødevarer, Landdistrikternes Fællesråd, Landsdækkende Banker, LD
Fonde,
Landsforeningen
af
Menighedsråd,
Lederne,
Lokale
Pengeinstitutter,
Managementrådgiverne, Maskinmestrenes Forening, NASDAQ OMX Copenhagen A/S,
Nærbutikkernes Landsforening (NBL), OAO, OXFAM IBIS – International Bistand,
International Solidaritet Oxfam, Provsteforeningen, Salling Group A/S, Rigsadvokaten,
Rigsrevisionen, Roskilde Universitetscenter, SEGES, SMV Danmark, Syddansk Universitet,
Udbetaling Danmark (UDK), Vestre Landsret, VP Securities og værdipapircentralen, XBRL
Danmark, Østre Landsret. Aalborg Universitet, Aarhus BSS og Aarhus Universitet
13. Sammenfattende skema
Positive
Negative
konsekvenser/mindreudgifter konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/hvis nej, (hvis ja, angiv omfang/hvis
anfør »Ingen«)
nej, anfør »Ingen«)
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Ingen
Ingen
14
OFFENTLIG
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 262: Lovudkast: Høring af forslag til lov om ændring af lov om detailsalg fra butikker m.v. (Lempelse af dispensationsadgang ved særlige arrangementer samt adgang til detailsalg på helligdage og øvrige lukkedage i visse byer), fra erhvervsministeren
3045387_0015.png
Implementeringskonsekvenser
for stat, kommuner og
regioner
Ingen
Ingen
Økonomiske konsekvenser for Lovforslaget forventes ikke
erhvervslivet m.v.
at medføre væsentlige
økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet.
Administrative konsekvenser
Lovforslaget forventes ikke
for erhvervslivet m.v.
at medføre væsentlige
administrative konsekvenser
for erhvervslivet.
Administrative konsekvenser
for borgerne
Klimamæssige konsekvenser
Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de fem
principper for implementering
af erhvervsrettet EU-
regulering (der i relevant
omfang også gælder ved
implementering af ikke-
erhvervsrettet EU-regulering)
(sæt X)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
Ja
Nej
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af § 1, stk. 1, i lov om detailsalg fra butikker m.v., at denne lov omfatter butikker,
hvorfra der foregår detailsalg. Efter bestemmelsens stk. 2 forstås ved en butik ethvert
udsalgssted. Bestemmelsens stk. 3 fastsætter, at loven ikke gælder for apoteker.
Det følger af § 2, stk. 1, i lov om detailsalg fra butikker m.v., at der ikke må ske detailsalg fra de
butikker, der er nævnt i § 1, stk. 1, på helligdage (nytårsdag, skærtorsdag, langfredag, første og
anden påskedag, Kr. himmelfartsdag, første og anden pinsedag og første og anden juledag),
grundlovsdag og juleaftensdag samt efter kl. 15.00 på nytårsaftensdag. Efter bestemmelsens stk.
15
OFFENTLIG
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 262: Lovudkast: Høring af forslag til lov om ændring af lov om detailsalg fra butikker m.v. (Lempelse af dispensationsadgang ved særlige arrangementer samt adgang til detailsalg på helligdage og øvrige lukkedage i visse byer), fra erhvervsministeren
3045387_0016.png
2, kan Erhvervsstyrelsen efter indstilling fra kommunalbestyrelsen tillade, at stk. 1 fraviges ved
særlige lejligheder. Erhvervsstyrelsens afgørelse kan ikke indbringes for anden administrativ
myndighed. Bestemmelsens stk. 3 fastsætter, at stk. 1 ikke finder anvendelse på salg fra
automater.
Ifølge bemærkningerne til bestemmelsen i lovforslaget Folketingstidende 2014-15, L 153, som
fremsat side 4 og side 14, følger det, at Erhvervsstyrelsen efter indstilling fra en
kommunalbestyrelse kan tillade, at der sker detailsalg ved særlige lejligheder. Der skal dog være
tale om særlige arrangementer, der har officiel karakter. Denne tilladelse er gældende for alle
butikker inden for et nærmere afgrænset område.
Det følger desuden af lovbemærkningerne, at der skal være tale om arrangementer, der har
officiel karakter, og for at sikre at arrangementerne har officiel karakter, træffer
Erhvervsstyrelsen afgørelse efter indstilling fra en kommunalbestyrelse. Et eksempel på et
arrangement, der har officiel karakter er, hvis kommunen eller en anden offentlig instans er
medarrangør af arrangementet. Et andet eksempel på et arrangement, der har officiel karakter er,
hvis offentlige personer med repræsentative pligter deltager officielt i arrangementet. Styrelsens
afgørelser kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.
Det fremgår herudover af lovbemærkningerne, at der derfor kan gives tilladelse i forbindelse
med omfattende enkeltarrangementer, typisk af international eller tilsvarende karakter, og ofte
med deltagelse af danske og udenlandske organisationer, men også til øvrige særlige
arrangementer, som f.eks. ved mindre, lokale arrangementer, såsom lokale festivaler og byfester.
Hertil er der også mulighed for, at der meddeles dispensation til en årligt tilbagevendende
begivenhed, som f.eks. et pinse-karneval.
Endvidere fremgår det af lovbemærkningerne, at dispensation kan omfatte hele kommunen, en
egn eller en hel by i kommunen eller en bydel. De omfattede butikker vil være de, som er
beliggende inden for det område, som arrangementet vedrører. Dispensation kan ikke gives til
enkeltbutikker – heller ikke i forbindelse med åbninger, runde fødselsdage eller lignende.
Kommunalbestyrelsens indstilling skal indeholde nærmere oplysninger om omfanget af
arrangementet.
Det foreslås i
§ 2, stk. 2, 1. pkt.,
at Erhvervsstyrelsen efter indstilling fra kommunalbestyrelsen
kan tillade, at stk. 1 fraviges ved særlige lejligheder.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at Erhvervsstyrelsen efter indstilling fra en
kommunalbestyrelse kan tillade, at der sker detailsalg ved særlige lejligheder. Tilladelsen er
gældende for alle butikker inden for et nærmere afgrænset område. Tillige vil det ikke længere
være et krav, at arrangementet har officiel karakter.
16
OFFENTLIG
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 262: Lovudkast: Høring af forslag til lov om ændring af lov om detailsalg fra butikker m.v. (Lempelse af dispensationsadgang ved særlige arrangementer samt adgang til detailsalg på helligdage og øvrige lukkedage i visse byer), fra erhvervsministeren
3045387_0017.png
Med særlige lejligheder forstås bl.a. omfattende enkeltarrangementer, typisk af international
eller tilsvarende karakter, og ofte med deltagelse af danske og udenlandske organisationer, men
også til øvrige særlige arrangementer, som f.eks. ved mindre lokale arrangementer, såsom lokale
festivaler og byfester. Hertil kan der også gives mulighed for, at der meddeles dispensation til en
årligt tilbagevendende begivenhed, som f.eks. et pinse-karneval, blomsterfestival,
idrætsarrangement eller lignende.
Det foreslås i
§ 2, stk. 2, 2. pkt.,
at tilladelsen kan gives for en periode på op til 10 år.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at Erhvervsstyrelsen ved tilbagevendende
arrangementer kan give tilladelsen for en periode på op til 10 år.
Det vil være en forudsætning, at arrangementet afholdes hvert år i den givne
dispensationsperiode og ikke ændrer karakter eller lokation. Hvis arrangementet ikke afholdes i
dispensationsperioden, eller ændrer karakter eller lokation, skal kommunalbestyrelsen søge om
en ny tilladelse hos Erhvervsstyrelsen.
Dispensation kan omfatte hele kommunen, en egn eller en hel by i kommunen eller en bydel. De
omfattede butikker vil være dem, som er beliggende inden for det område, som arrangementet
vedrører. Dispensation kan ikke gives til enkeltbutikker – heller ikke i forbindelse med åbninger,
runde fødselsdage eller lignende. Kommunalbestyrelsens indstilling til Erhvervsstyrelsen skal
indeholde nærmere oplysninger om omfanget af arrangementet.
Det foreslås i
§ 2, stk. 2, 3. pkt.,
at Erhvervsstyrelsens afgørelse ikke kan indbringes for anden
administrativ myndighed.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at Erhvervsstyrelsens afgørelser ikke vil kunne
indbringes for anden administrativ myndighed. Det betyder, at Erhvervsstyrelsens afgørelser
ikke kan påklages til en anden administrativ myndighed. Det er dog muligt at anlægge sag ved
domstolene.
Til nr. 2
Ifølge § 2, stk. 1, i lov om detailsalg fra butikker m.v., må der fra butikker, hvorfra der foregår
detailsalg, som hovedregel ikke ske detailsalg på helligdage (nytårsdag, skærtorsdag, langfredag,
første og anden påskedag, Kr. himmelfartsdag, første og anden pinsedag og første og anden
juledag), grundlovsdag og juleaftensdag samt efter kl. 15.00 på nytårsaftensdag.
Efter § 2, stk. 2, i lov om detailsalg fra butikker m.v., kan Erhvervsstyrelsen efter indstilling fra
kommunalbestyrelsen tillade, at stk. 1 fraviges ved særlige lejligheder. Erhvervsstyrelsens
afgørelse kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.
Efter § 2, stk. 3, finder stk. 1 ikke anvendelse på salg fra automater.
17
OFFENTLIG
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 262: Lovudkast: Høring af forslag til lov om ændring af lov om detailsalg fra butikker m.v. (Lempelse af dispensationsadgang ved særlige arrangementer samt adgang til detailsalg på helligdage og øvrige lukkedage i visse byer), fra erhvervsministeren
3045387_0018.png
Det følger af § 3 i lov om detailsalg fra butikker m.v., at § 2, stk. 1, ikke gælder for salg af
følgende særlige varer 1) brændsel, 2) motorkøretøjer, traktorer, landbrugs- og
entreprenørmaskiner, skibe og luftfartøjer samt brændstof og tilbehør hertil, 3) lystbåde og
tilbehør hertil, campingvogne, telte og andet lejrudstyr, 4) planter, blomster, kranse og tilbehør
hertil samt havebrugsvarer, 5) husdyr, 6) løsøre, der afhændes ved tvangsauktion eller er
indleveret fra et bo og afhændes ved frivillig offentlig auktion, 7) brugte genstande, der sælges
fra en butik, hvis indehaver har bevilling til handel med brugte genstande, jf. lov om handel med
brugte genstande samt pantelånervirksomhed, 8) brød, mejeriprodukter og aviser samt 9)
fødevarer og husflidsprodukter, der sælges ved torvehandel.
Efter § 4 i lov om detailsalg fra butikker m.v., gælder § 2, stk. 1, ikke for 1) butikker i
udstillingslokaler, forlystelseshaver, dyreparker og lign., 2) serviceanlæg beliggende på
motorvejsnettet, 3) butikker beliggende i passagerskibe, fly og tog til betjening af de rejsende,
4) butikker beliggende i lufthavne, hvorved forstås butikker i samme bygning som lufthavnens
egne faciliteter til betjening af de rejsende, 5) butikker beliggende på lejrpladser for den tid af
året, hvor lejrpladsen er åben for lejrgæster, 6) butikker beliggende i jernbanestationer og
rutebilstationer, hvorved forstås butikker i samme bygning som stationens egne faciliteter til
betjening af de rejsende. Omsætningen må dog ikke overstige den i henhold til § 5, stk. 1, jf. stk.
8, fastsatte beløbsgrænse, 7) bagerbutikker, 8) byggemarkeder, 9) butikker, hvis omsætning
hovedsagelig stammer fra salg af udvalgsvarer, der hører til hus og have. Den enkelte butiks
samlede omsætning må dog ikke overstige den fastsatte beløbsgrænse i § 5, stk. 1, samt 10)
markeder, udstillinger, messer, dyrskuer, homeparties og lignende. Efter § 4, stk. 2, kan
Erhvervsstyrelsen fastsætte nærmere regler om afgrænsningen af de i stk. 1 nævnte butikker.
Det følger af § 5, stk. 1, i lov om detailsalg fra butikker m.v., at undtaget fra § 2, stk. 1, er
eksisterende butikker, hvis realiserede omsætning for seneste regnskabsperiode ikke overstiger
30,5 mio. kr. inkl. moms, samt nye butikker, hvis budgetterede omsætning for første
regnskabsperiode ikke overstiger 30,5 mio. kr. inkl. moms. Omsætningen skal omregnes til
helårstal og opgøres inkl. punktafgifter. Butikker, der udelukkende eller hovedsagelig sælger
udvalgsvarer, er ikke omfattet af undtagelsen.
Efter § 5, stk. 8, i lov om detailsalg fra butikker m.v. reguleres omsætningsgrænsen årligt i
overensstemmelse med stigningen i Danmarks Statistiks forbrugerprisindeks respektive
detailomsætningsindeks.
Det fremgår af § 1 i bekendtgørelse om omsætningsgrænsen og bagatelgrænsen for butikker
omfattet af § 5 i lov om detailsalg fra butikker m.v., at omsætningsgrænsen i § 5, stk. 1, og
bagatelgrænsen i § 5, stk. 4, i lov om detailsalg fra butikker m.v. udgør henholdsvis 44,5 mio.
kr. inkl. moms og 19,2 mio. kr. inkl. moms i 2025.
18
OFFENTLIG
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 262: Lovudkast: Høring af forslag til lov om ændring af lov om detailsalg fra butikker m.v. (Lempelse af dispensationsadgang ved særlige arrangementer samt adgang til detailsalg på helligdage og øvrige lukkedage i visse byer), fra erhvervsministeren
3045387_0019.png
Efter § 6 i lov om detailsalg fra butikker m.v., kan Erhvervsstyrelsen tillade, at butikker, der
udelukkende eller hovedsageligt sælger dagligvarer, og som er beliggende i landområder,
undtages fra § 2, stk. 1. Erhvervsstyrelsens afgørelser kan ikke indbringes for anden
administrativ myndighed.
Det følger af § 9, stk. 1, i lov om detailsalg fra butikker m.v., at gældende tilladelser givet af
kommunalbestyrelsen inden den 1. juli 1995 i henhold til tidligere love om butikstid bevarer
deres gyldighed tidsubegrænset.
Efter § 9, stk. 2, er butikker i områder, der i henhold til tidligere love om butikstid er udlagt af
kommunalbestyrelsen som områder, der i det væsentlige benyttes til sommer- og
weekendophold, undtaget fra bestemmelserne i § 2, stk. 1. Dette gælder dog kun for de butikker,
som den 5. oktober 2000 var beliggende i de pågældende områder, samt butikker i de pågældende
områder, hvor driften er påbegyndt efter den 5. oktober 2000, og som har en omsætning, der ikke
overstiger den i henhold til § 5, stk. 1, jf. stk. 8, fastsatte beløbsgrænse.
Det fremgår af § 9, stk. 3, at butikker, der er beliggende på eller ved havnearealer, og som forud
for den 5. oktober 2000 har holdt åbent i overensstemmelse med undtagelsesbestemmelsen i § 3,
stk. 5, i lov om butikstid m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 614 af 26. juni 2000, og som af
kommunalbestyrelsen har fået tilladelse til efter den 1. juli 2007 at foretage detailsalg i en
nærmere angivet periode, kan uanset § 2, stk. 1, fortsætte hermed i den periode, tilladelsen
angiver.
Derudover følger det af § 10 i lov om detailsalg fra butikker m.v., at gældende tilladelser givet
af Erhvervsstyrelsen i henhold til lov om butikstid m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 614 af 26. juni
2000, og lov nr. 1260 af 20. december 2000 om butikstid bevarer deres gyldighed.
Det foreslås i
§ 2 a, stk. 1,
at der i byer med færre end 16.850 indbyggere kan ske detailsalg fra
butikker, der er beliggende i bymidten eller i lokalcentret i byer uden en afgrænset bymidte, på
helligdage (nytårsdag, skærtorsdag, langfredag, første og anden påskedag, Kr. himmelfartsdag,
første og anden pinsedag og første og anden juledag), grundlovsdag og juleaftensdag samt efter
kl. 15 på nytårsaftensdag, jf. dog stk. 2.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at butikker i bymidten i byer med færre end 16.850
indbyggere får mulighed for at holde åbent på lukkelovens lukkedage. Hvis der ikke er udlagt en
bymidte i byen, gælder ændringen dog også for butikker placeret i et lokalcenter.
Lukkedagene omfatter helligdage (nytårsdag, skærtorsdag, langfredag, første og anden
påskedag, Kr. himmelfartsdag, første og anden pinsedag og første og anden juledag),
grundlovsdag og juleaftensdag samt efter kl. 15 på nytårsaftensdag.
19
OFFENTLIG
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 262: Lovudkast: Høring af forslag til lov om ændring af lov om detailsalg fra butikker m.v. (Lempelse af dispensationsadgang ved særlige arrangementer samt adgang til detailsalg på helligdage og øvrige lukkedage i visse byer), fra erhvervsministeren
3045387_0020.png
Ifølge Danmarks Statistik defineres en by som: En naturligt sammenhængende bebyggelse med
mindst 200 indbyggere. At bebyggelsen er naturligt sammenhængende vil sige, at afstanden
mellem husene normalt ikke overstiger 200 meter, medmindre afbrydelsen skyldes større
gennemgående veje (uden direkte adgangsveje mellem bebyggelserne) kirkegårde,
sportspladser, parkerings- og parkanlæg, jernbane- og lagerarealer, jorde under udstykning og
lignende. Spredt bebyggelse langs en landevej henregnes ikke som hørende til en by – også selv
om afstanden imellem er mindre end 200 meter. For at to byer kan klassificeres som værende
vokset sammen, forudsætter det, at både afstanden mellem dem er under 200 meter, samt at de
ud fra et topografisk skøn hører naturligt sammen, udover begrænsningerne nævnt ovenfor.
Afgrænsningen af hvornår der er tale om en bymidte, vil tage udgangspunkt i den
detailhandelsmæssige afgrænsning af bymidten i kommuneplanen, jf. lov om planlægning § 5
m. Efter denne bestemmelse skal beliggenheden og afgrænsningen af bymidter tage
udgangspunkt i tilstedeværelsen af en række funktioner, herunder butikker, kulturtilbud, privat
og offentlig service. Hver by kan kun have én bymidte, jf. lov om planlægning § 5 m, stk. 2.
Det vil være de butikker, der er beliggende i bymidten, eller lokalcentret, hvis der er tale om byer
uden en afgrænset bymidte, som vil være omfattet af bestemmelsen. Med bymidten menes det
centrale område i byen, hvor der er en tæthed og variation af en række bymidtefunktioner som
f.eks. butikker og kulturtilbud samt privat og offentlig service. Butikkerne på en havn vil f.eks.
være omfattet, hvis havnen er beliggende i bymidten.
I nogle byer har kommunen ikke afgrænset en bymidte, evt. fordi området ikke lever op til lov
om planlægnings kriterier for en bymidte. Det vil typisk være tilfældet i små byer med omkring
eller under 1.000 indbyggere. I de små byer kan der være udlagt et lokalcenter eller enkeltstående
butikker jf. lov om planlægning § 5 n, stk. 1, nr. 2, dvs. butikker som alene tjener til
lokalområdets daglige forsyning, primært i form af dagligvarer, eventuelt suppleret med mindre
butikker med udvalgsvarer. Det vil således afhænge af den enkelte kommunes planlægning, om
det centrale område i en by er udlagt til bymidte, lokalcenter eller enkeltstående butikker.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at butikker i et lokalcenter eller enkeltstående butikker,
der i praksis udgør bymidten, vil være omfattet af lempelsen i byer, hvor der ikke er afgrænset
en bymidte jf. lov om planlægning § 5 m.
Ifølge bemærkningerne til bestemmelsen i lovforslaget, jf. Folketingstidende 2006-07, tillæg A,
side 4876, følger det, at bymidtens udgangspunkt typisk er den historiske del af den oprindelige
by, der oftest er karakteriseret ved, at der foruden butikker er forskellige offentlige institutioner
som f.eks. kommunekontor, skole, læge, privat service og diverse kultur- og
underholdningstilbud inden for indbyrdes ret korte afstande.
Det følger desuden af lovbemærkningerne, at inden for en vis afstand fra de øvrige »service-
institutioner« ligger der i bymidten i de mindre byer typisk én eller flere butikker, der både sælger
20
OFFENTLIG
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 262: Lovudkast: Høring af forslag til lov om ændring af lov om detailsalg fra butikker m.v. (Lempelse af dispensationsadgang ved særlige arrangementer samt adgang til detailsalg på helligdage og øvrige lukkedage i visse byer), fra erhvervsministeren
3045387_0021.png
daglig- og udvalgsvarer. I de større byer er der et større udbud af butikker – ofte placeret omkring
en hovedgade eller et butiksstrøg. Sidegaderne udgør ofte sekundære butiksstrøg. Butikkerne i
bymidten er en blanding af dagligvarebutikker og udvalgsvarebutikker. Det er i bymidten, at de
mere specialiserede og større butikker inden for dagligvarer og udvalgsvarer placerer sig,
herunder f.eks. butiks- og indkøbscentre, arkader og basarer. Bymidternes store variation af
funktioner bidrager til en samlet set større kundestrøm og dermed synergieffekt i form af et
generelt attraktivt by- og kulturmiljø, der understøtter byens mulighed for at tiltrække bosætning,
erhverv og turisme. Butikkerne i bymidten eller lokalcentret medvirker til at skabe liv og
mangfoldighed i byen.
Ændringen vil ikke gælde for butikker beliggende i stormagasiner, storcentre, eller mindre centre
med et samlet bruttoetageareal til butiksformål på mere end 15.000 kvadratmeter, jf. det
foreslåede stk. 2.
Det foreslås i
§ 2 a, stk. 2,
at butikker i storcentre, stormagasiner eller i mindre centre med et
samlet bruttoetageareal til butiksformål på mere end 15.000 kvadratmeter er ikke omfattet af stk.
1.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at butikker i storcentre, stormagasiner eller i mindre
centre med et samlet bruttoetageareal til butiksformål på mere end 15.000 kvadratmeter i byer
med færre end 16.850 indbyggere ikke er omfattet af undtagelsen i stk. 1 og skal overholde
lukkelovens almindelige lukkeregler.
Ved mindre centre forstås butiks- og indkøbscentre, arkader og basarer, som er kendetegnet ved
at være centre med et samlet bruttoetageareal til butiksformål på op til 15.000 kvadratmeter.
Disse vil have mulighed for at holde åbent på lukkelovens lukkedage, hvis de er beliggende i
bymidten eller i lokalcentret i byer uden en afgrænset bymidte.
Herudover er et butiks- og indkøbscenter kendetegnet ved at være en samling af selvstændige
butikker, med hver sit særpræg i form af design og skiltning. Butikkerne er både funktionelt og
fysisk adskilte enheder, og har hver sin identitet.
Arkader svarer begrebsmæssigt til butiks- og indkøbscentre, men er typisk arkitektonisk indrettet
med rækker af buer båret af søjler eller piller.
Basarer er kendetegnet ved at være permanente markeder, der finder sted på en fast lokalitet,
hvor salget ikke er kortvarigt, og det er de samme virksomheder, som driver standene. Konceptet
svarer til det, der gør sig gældende for butiks- og indkøbscentre, men kan have præg af en mere
åben indretning.
Storcentre, stormagasiner og butikker i disse vil ikke være omfattet af den foreslåede
bestemmelse, og vil fortsat skulle overholde lukkelovens lukkedage. Afgrænsningen i forhold til
21
OFFENTLIG
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 262: Lovudkast: Høring af forslag til lov om ændring af lov om detailsalg fra butikker m.v. (Lempelse af dispensationsadgang ved særlige arrangementer samt adgang til detailsalg på helligdage og øvrige lukkedage i visse byer), fra erhvervsministeren
3045387_0022.png
butiks- og indkøbscentre, arkader og basarer beror udover grænsen for bruttoetagearealet til
butiksformål på en vurdering af størrelsen, indretningen og antallet af butikker i
centret/magasinet. Denne vurdering kan også være relevant ved samlinger af butikker m.v. under
åben himmel, hvis sammenslutningen ellers bærer præg af at være et storcenter, stormagasin
eller mindre center.
Stormagasiner er kendetegnet ved at udgøre én større butik, at den overvejende andel af varer
skal være udvalgsvarer og et bredt sortiment heraf, at der er en sammenhængende butiksenhed
uden skillevægge mellem de enkelte dele af butikken, at butikken fremtræder designmæssigt
som en identificerbar enhed, og at butikken kan åbnes og lukkes som en enhed.
Til forskel herfra er storcentre kendetegnet ved at være en større samling selvstændige butikker,
restauranter, banker og erhvervsdrivende, der leverer tjenesteydelser, under fælles tag, som dog
arbejder sammen i en centerforening med egen administration, der varetager fælles opgaver,
herunder en koordineret salgsindsats for centret som helhed. Ligesom i butiks- og indkøbscentre
vil der i storcentre være tale om butikker med hver sit særpræg i form af design og skiltning.
Butikkerne er både funktionelt og fysisk adskilte enheder, og har hver sin identitet, men antallet
af butikker i et storcenter vil være væsentligt større og typisk strække sig over et stort
bruttoetageareal.
Afgrænsningen af bruttoetagearealet til butiksformål følger definitionen i lov om planlægning §
5 t, hvorefter bruttoetagearealet til butiksformål beregnes efter bygningsreglementets
bestemmelser om beregning af bebyggelsens etageareal, idet dog den del af kælderen, hvor det
omgivende terræn ligger mindre end 1,25 meter under loftet i kælderen medregnes. Ifølge
bemærkningerne til bestemmelsen i lovforslaget, jf. Folketingstidende 2006-07, tillæg A, side
4883, følger det, at arealer til brug for produktion og/eller opbevaring af varer eller remedier, der
er nødvendige for butiksdriften, indgår i beregningen af bruttoetagearealet. Som eksempler på
arealer til brug for produktion af varer kan fx nævnes bager-, fiske- eller
slagterproduktionslokaler i en dagligvarebutik. Det er altså lokaler, der bruges i selve
butiksvirksomheden og ikke i forbindelse med personalets pauser eller personlige pleje. Det
samme gælder lagerlokaler, teknikrum, kølerum og lignende samt arealer til opbevaring af
diverse maskiner til brug for rengøring og/eller behandling af varer.
Det karakteristiske for et butiks- og indkøbscenter er, at der ligger flere afgrænsede
butiksenheder omkring et fælles adgangsareal, der ikke indgår i beregningen af den enkelte
butiks bruttoetageareal. Fælles offentlige arealer som f.eks. gangarealer/centerstrøg, centertorv,
trapper og parkeringsarealer skal altså ikke tælles med i bruttoetagearealet til butiksformål.
Det foreslås i
§ 2 a, stk. 3,
at Erhvervsstyrelsen årligt fastsætter, hvilke byer der er omfattet af
stk. 1 i overensstemmelse med byopgørelsen fra Danmarks Statistik.
22
OFFENTLIG
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 262: Lovudkast: Høring af forslag til lov om ændring af lov om detailsalg fra butikker m.v. (Lempelse af dispensationsadgang ved særlige arrangementer samt adgang til detailsalg på helligdage og øvrige lukkedage i visse byer), fra erhvervsministeren
3045387_0023.png
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at Erhvervsstyrelsen vil blive bemyndiget til at
fastsætte hvilke byer, der vil kunne holde åben på helligdage (nytårsdag, skærtorsdag,
langfredag, første og anden påskedag, Kr. himmelfartsdag, første og anden pinsedag og første
og anden juledag), grundlovsdag og juleaftensdag samt efter kl. 15 på nytårsaftensdag.
Bemyndigelsen vil blive udmøntet i en bekendtgørelse, hvori det fastsættes hvilke byer, der har
et indbyggertal på færre end 16.850 indbyggere.
Den foreslåede bestemmelse vil dermed sikre klarhed om i hvilke byer de enkelte butikker samt
mindre centre såsom butiks- og indkøbscentre, arkader, og basarer med et samlet
bruttoetageareal til butiksformål på op til 15.000 kvadratmeter i bymidten, eller i lokalcentret i
byer uden en afgrænset bymidte, kan holde åbent på helligdage og øvrige lukkedage i det
pågældende år.
Fastsættelsen vil ske på baggrund af den årlige byopgørelse fra Danmarks Statistik, der udgives
omkring den 1. juni hvert år. Bekendtgørelsen vil årligt blive ændret i overensstemmelse hermed.
Til § 2
Det foreslås i
§ 2,
at loven træder i kraft den 1. januar 2027.
Til § 3
Den foreslåede
§ 3
angiver lovens territoriale gyldighedsområde.
Det foreslås, at loven ikke skal gælde for Færøerne og Grønland.
Lovforslaget skal ikke kunne sættes i kraft for Færøerne og Grønland, da hovedloven ikke
indeholder en sådan anordningshjemmel.
23
OFFENTLIG
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 262: Lovudkast: Høring af forslag til lov om ændring af lov om detailsalg fra butikker m.v. (Lempelse af dispensationsadgang ved særlige arrangementer samt adgang til detailsalg på helligdage og øvrige lukkedage i visse byer), fra erhvervsministeren
3045387_0024.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om detailsalg fra butikker m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 515 af 30. april 2019,
som ændret ved § 7 i lov nr. 214 af 6. marts
2023, foretages følgende ændringer:
§ 2. ---
Stk. 2.
Erhvervsstyrelsen kan efter indstilling
fra kommunalbestyrelsen tillade, at stk. 1
fraviges ved særlige lejligheder.
Erhvervsstyrelsens afgørelse kan ikke
indbringes for anden administrativ myndighed.
1.
§ 2, stk. 2, affattes således:
»Stk.
2.
Erhvervsstyrelsen kan efter
indstilling fra kommunalbestyrelsen tillade, at
stk. 1 fraviges ved særlige lejligheder.
Tilladelsen kan gives for en periode på op til
10 år. Erhvervsstyrelsens afgørelse kan ikke
indbringes
for
anden
administrativ
myndighed.«
2.
Efter § 2 indsættes:
»§ 2 a.
I byer med færre end 16.850
indbyggere kan der ske detailsalg fra butikker,
der er beliggende i bymidten eller i
lokalcentret i byer uden en afgrænset bymidte,
på helligdage (nytårsdag, skærtorsdag,
langfredag, første og anden påskedag, Kr.
himmelfartsdag, første og anden pinsedag og
første og anden juledag), grundlovsdag og
juleaftensdag samt efter kl. 15 på
nytårsaftensdag, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Butikker i storcentre, stormagasiner
eller i mindre centre med et samlet
bruttoetageareal til butiksformål på mere end
15.000 kvadratmeter er ikke omfattet af stk. 1.
Stk. 3.
Erhvervsstyrelsen fastsætter årligt,
hvilke byer der er omfattet af stk. 1 i
overensstemmelse med byopgørelsen fra
Danmarks Statistik.«
24
OFFENTLIG