Erhvervsministeriet
A-.: Morten Bødskov
Humlebæk, d. 26/5 2025
Vedr. den uhjemlede forvaltningspraksis i Erhvervsstyrelsen og erstatning for de tab som jeg og mange
andre er blevet påført som konsekvens heraf.
Med henvisning Bl din besvarelse af d. 28/4 2025 Bllader jeg mig at re-e henvendelse Bl dig igen, da den
besvarelse som Erhvervsstyrelsen afgav, ikke indeholdt besvarelse af mit spørgsmål Bl dig.
Jeg finder derfor anledning Bl at præcisere og uddybe mit spørgsmål Bl dig.
•
Det basale spørgsmål var om Erhvervsministeriet, som du er ansvarlig for, ikke overholdt sin
forpligtelse Bl at sikre personer og virksomheder, som blev ramt at folkeBngets tvangsindgreb
kompensaBon, i overensstemmelse med det pålæg som folkeBnget vedtog ved aktstykke 122 af 27/3
2020.
idet din besvarelse i øvrigt giver mig anledning Bl at sBlle nogle supplerende spørgsmål, jfr. eRerfølgende
nedenfor.
Som statsminister Me-e Frederiksen udtalte ved pressemødet d. 11/3 2020 ”kommer
vi )l at begå fejl? Ja,
det gør vi”,
og mit spørgsmål d. 23/3 2025 var derfor i høj grad begrundet i et ønske om at få besvaret, hvorvidt
det var en fejl, at der i forhold Bl min situaBon og mange andres ikke blev Blvejebragt den fornødne hjemmel,
eller hvorvidt det var en bevidst beslutning fra FolkeBngets side at udelukke en bestemt gruppe af personer
for re-en Bl kompensaBon.
Juridisk lapsus fra Erhvervsministeriets side
Der er kun én saglig begrundelse for de Blbagebetalingskrav som Erhvervsstyrelsen har re-et mod mig, og
det er en åbenbar juridisk lapsus fra Erhvervsministeriets side som kan skyldes mange forskellige årsager.
Ét af de første spørgsmål man må spørge sig selv er, hvorfor Erhvervsministeriet valgte at bruge
ska-elovgivningen som bærende element i stø-eordningen. Erhvervsministeriet kunne lige så godt have
henset Bl definiBonerne af, hvad der er en medarbejdende ægtefælle i den sociale lovgivning,
arbejdsskadeforsikringsloven og mange andre steder, hvor begrebet har været sprogligt anvendt.
Der er intet i aktstykke 122 som indikerer, at FolkeBnget har haR ska-elovningen i tankerne, da de pålagde
Erhvervsministeriet at få udarbejdet hjemmelsgrundlaget.
ObjekBvt var ska-elovgivningen så givet det rigBge sted at finde stø-e, hvad også var det som blev gjort i den
første lovbekendtgørelse som Erhvervsministeriet udarbejdede, hvor der i BEK nr. 332 af 1/4 2020 blev
foretaget den relevante henvisning Bl kildeska-elovens § 25 A.