Erhvervsudvalget 2024-25
ERU Alm.del Bilag 231
Offentligt
3030278_0001.png
UDKAST
Erhvervsudvalget 2024-25
ERU Alm.del - Bilag 231
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af årsregnskabsloven og lov om uafhængige erklæringsudbydere vedrørende bære-
dygtighedsrapportering
1
(Udskydelse af virksomheders pligt til rapportering om bæredygtighed som følge af ændring til bæ-
redygtighedsdirektivet)
§1
I årsregnskabsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1057 af 23. september 2024, som ændret ved § 17 i
lov nr. 1602 af 17. december 2024, § 2 i lov nr. 1668 af 30. december 2024 og § 68 i lov nr. 52 af
28. januar 2025 foretages følgende ændringer:
1.
I
Fodnoten
til lovens titel ændres »og Kommissionens delegerede direktiv (EU) 2023/2775 af 17.
oktober 2023 om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2013/34/EU for så vidt angår
justeringer af størrelseskriterierne for mikrovirksomheder, små, mellemstore og store virksomheder
eller koncerner, EU-Tidende, L af 21. december 2023« til: »dele af Kommissionens delegerede di-
rektiv (EU) 2023/2775 af 17. oktober 2023 om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2013/34/EU for så vidt angår justeringer af størrelseskriterierne for mikrovirksomheder, små, mel-
lemstore og store virksomheder eller koncerner, EU-Tidende, L af 21. december 2023, og dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2025/794 af 14. april 2025 om ændring af direktiv (EU)
2022/2464 og (EU) 2024/1760 for så vidt angår de datoer, fra hvilke medlemsstaterne skal anvende
visse krav til virksomheders bæredygtighedsrapportering og due diligence, EU-tidende, L af 16. april
2025«.
§2
I lov nr. 480 af 22. maj 2024 om ændring af årsregnskabsloven, revisorloven og forskellige andre
love foretages følgende ændringer:
1.
I
Fodnoten
til lovens titel ændres »og Kommissionens delegerede direktiv (EU) 2023/2775 af 17.
oktober 2023 om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2013/34/EU for så vidt angår
justeringer af størrelseskriterierne for mikrovirksomheder, små, mellemstore og store virksomheder
eller koncerner, EU-Tidende, L af 21. december 2023« til: »dele af Kommissionens delegerede di-
rektiv (EU) 2023/2775 af 17. oktober 2023 om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
1
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2025/794 af 14.
april 2025 om ændring af direktiv (EU) 2022/2464 og (EU) 2024/1760 for så vidt angår de datoer, fra hvilke medlems-
staterne skal anvende visse krav til virksomheders bæredygtighedsrapportering og due diligence, EU-Tidende, L af 16.
april 2025.
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 231: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af årsregnskabsloven (Udskydelse af virksomheders pligt til rapportering om bæredygtighed som følge af ændring til bæredygtighedsdirektivet), fra erhvervsministeren
UDKAST
2013/34/EU for så vidt angår justeringer af størrelseskriterierne for mikrovirksomheder, små, mel-
lemstore og store virksomheder eller koncerner, EU-Tidende, L af 21. december 2023, og dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2025/794 af 14. april 2025 om ændring af direktiv (EU)
2022/2464 og (EU) 2024/1760 for så vidt angår de datoer, fra hvilke medlemsstaterne skal anvende
visse krav til virksomheders bæredygtighedsrapportering og due diligence, EU-tidende, L af 16. april
2025«.
2.
I
§ 14, stk. 1,
ændres »7, 8 og 10.« til: »6, 7 og 9.«
3.
§ 14, stk. 4
og
5,
affattes således:
»Stk.
4.
For store virksomheder, jf. årsregnskabslovens § 7, stk. 2, nr. 3, der er i regnskabsklasse C,
jf. årsregnskabslovens § 7, stk. 1, nr. 3, har årsregnskabslovens § 99, stk. 2, jf. denne lovs § 1, nr. 20,
virkning for regnskabsår, der begynder den 1. januar 2027 eller senere. Det samme gælder for store
virksomheder, jf. årsregnskabslovens § 7, stk. 2, nr. 3, der er omfattet af regnskabsklasse D, jf. års-
regnskabslovens § 7, stk. 1, nr. 4, og som på balancetidspunktet havde et gennemsnitligt antal hel-
tidsbeskæftigede i regnskabsåret på 500 eller mindre.
Stk. 5.
For små og mellemstore virksomheder, jf. årsregnskabslovens § 7, stk. 2, nr. 1 og 2, der er i
regnskabsklasse D, jf. årsregnskabslovens § 7, stk. 1, nr. 4, har årsregnskabslovens § 99, stk. 2, jf.
denne lovs § 1, nr. 20, virkning for regnskabsår, der begynder den 1. januar 2028 eller senere.«
4.
§ 14, stk. 6,
ophæves.
Stk. 7-11 bliver herefter stk. 6-10.
5.
I
§ 14, stk. 7,
der bliver stk. 6, ændres »Stk. 1-6« til: »Stk. 1-5«.
§3
I lov nr. 52 af 28. januar 2025 om uafhængige erklæringsudbydere vedrørende bæredygtighedsrap-
portering foretages følgende ændringer:
1.
Fodnoten
til lovens titel affattes således: »Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2022/2464 af 14. december 2022 om ændring af forord-
ning (EU) nr. 537/2014, direktiv 2004/109/EF, direktiv 2006/43/EF og direktiv 2013/34/EU for så
vidt angår virksomheders bæredygtighedsrapportering, EU-Tidende 2022, nr. L 322, side 15, og dele
af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2025/794 af 14. april 2025 om ændring af direktiv
(EU) 2022/2464 og (EU) 2024/1760 for så vidt angår de datoer, fra hvilke medlemsstaterne skal
anvende visse krav til virksomheders bæredygtighedsrapportering og due diligence, EU-tidende, L af
16. april 2025.«
2.
To steder i
§ 66, stk. 5,
ændres »2025« til: »2027«.
3.
To steder i
§ 66, stk. 6,
ændres »2026« til: »2028«.
4.
I
§ 66, stk. 7,
ændres »2026« til: »2028«.
§4
2
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 231: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af årsregnskabsloven (Udskydelse af virksomheders pligt til rapportering om bæredygtighed som følge af ændring til bæredygtighedsdirektivet), fra erhvervsministeren
UDKAST
Loven træder i kraft den 31. december 2025.
§5
Stk. 1.
For store virksomheder, jf. årsregnskabslovens § 7, stk. 2, nr. 3, der er omfattet af regnskabs-
klasse C, og som forud for lovens ikrafttræden, jf. § 4, har valgt en eller flere revisorer eller uaf-
hængige erklæringsudbydere, jf. § 149 a, stk. 1, i selskabsloven, § 11, stk. 1, i lov om visse erhvervs-
drivende virksomheder eller § 75 a, 1. og 2. pkt., i lov om erhvervsdrivende fonde, til at afgive er-
klæring om bæredygtighedsrapportering, hvor lovgrundlaget for den beslutning er bortfaldet, kræver
afregistrering af revisoren eller den uafhængige erklæringsudbyder ikke særskilt vedtagelse.
Stk. 2.
Stk. 1 finder tilsvarende anvendelse for store virksomheder, jf. årsregnskabslovens § 7, stk.
2, nr. 3, der er omfattet af regnskabsklasse D, og som på balancetidspunktet havde et gennemsnitligt
antal heltidsbeskæftigede i regnskabsåret på 500 eller mindre.
Stk. 3.
Ved afregistrering efter stk. 1 finder § 149 a, stk. 2 og 3 i selskabsloven, § 11, stk. 2 og § 19
i lov om erhvervsdrivende virksomheder og § 75 a, 3. pkt., i lov om erhvervsdrivende fonde, ikke
anvendelse.
Stk. 4.
Afregistrering efter stk. 1 kan foretages frem til afholdelse af førstkommende ordinære gene-
ralforsamling eller tilsvarende godkendelsesorgan.
§6
Stk. 1.
For virksomheder omfattet af lov om finansiel virksomhed eller lov om forsikringsvirksom-
hed, som forud for lovens ikrafttræden, jf. § 4, har valgt en eller flere revisorer eller uafhængige
erklæringsudbydere, jf. § 149 a, stk. 1, i selskabsloven, til at afgive erklæring om bæredygtigheds-
rapportering, hvor lovgrundlaget for denne beslutning er bortfaldet, kræver afregistrering af revisoren
eller den uafhængig erklæringsudbyder ikke særskilt vedtagelse.
Stk. 2.
Ved afregistrering efter stk. 1 finder § 149 a, stk. 2 og 3, i selskabsloven, ikke anvendelse.
Stk. 3.
Afregistrering efter stk. 1 kan foretages frem til afholdelse af førstkommende ordinære gene-
ralforsamling eller tilsvarende godkendelsesorgan.
§7
Stk. 1.
Loven gælder ikke for Grønland og Færøerne, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2.
Loven kan ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i kraft for Grønland med de æn-
dringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
Stk. 3.
De dele af § 6 som vedrører lov om finansiel virksomhed kan ved kongelig anordning helt
eller delvis sættes i kraft for Færøerne med de ændringer, som de færøske forhold tilsiger.
3
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 231: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af årsregnskabsloven (Udskydelse af virksomheders pligt til rapportering om bæredygtighed som følge af ændring til bæredygtighedsdirektivet), fra erhvervsministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
1.1. Funktionsområde
2. Lovforslagets baggrund
3. Lovforslagets hovedpunkter
3.1. Udskydelse af rapporteringspligten
3.1.1. Gældende ret
3.1.2. Stop-the-clock-direktivet
3.1.3 Erhvervsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3.2. Overgangsordning for afregistrering af revisorer henholdsvis uafhængige erklæringsudbydere
3.2.1. Gældende ret
3.2.2 Erhvervsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Klimamæssige konsekvenser
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
9. Ligestillingsmæssige konsekvenser
10. Forholdet til EU-retten
11. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
12. Sammenfattende skema
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 231: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af årsregnskabsloven (Udskydelse af virksomheders pligt til rapportering om bæredygtighed som følge af ændring til bæredygtighedsdirektivet), fra erhvervsministeren
3030278_0005.png
UDKAST
1. Indledning
Lovforslaget gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets Direktiv (EU) 2025/794 af 14. april
2025 om ændring af direktiv (EU) 2022/2464 og (EU) 2024/1760 for så vidt angår de datoer, fra
hvilke medlemsstaterne skal anvende visse krav til virksomheders bæredygtighedsrapportering og
due diligence (Stop-the-clock-direktivet).
Formålet med Stop-the-clock-direktivet er at udskyde virkningen af bæredygtighedsdirektivet
2
med
to år for de næste to bølger af virksomheder, som i dag er omfattet fra henholdsvis regnskabsåret 2025
og 2026. Det vil sige, at virkningstidspunktet udsættes til henholdsvis regnskabsåret 2027 og 2028.
Udskydelsen sker med henblik på at give tid til at revidere bæredygtighedsdirektivet og forenkle de
europæiske standarder for bæredygtighedsrapportering (ESRS) med det formål at reducere de admi-
nistrative byrder forbundet med bæredygtighedsrapportering og derigennem styrke EU's konkurren-
ceevne.
Forhandlingerne i EU om forenkling af bæredygtighedsdirektivet, herunder en væsentlig reduktion i
antallet af virksomheder, der fremadrettet omfattes af krav om rapportering, er igangsat. Forventnin-
gen er, at en ændring til direktivet kan vedtages inden udgangen af 2025, hvorefter den nationale
implementering går i gang. Forenklingen af standarderne forventes afsluttet i løbet af 2026.
Som konsekvens af udskydelsen og for at undgå unødige byrder for virksomhederne indfører forsla-
get en overgangsbestemmelse, der muliggør afregistrering af bæredygtighedsrevisor uden særskilt
vedtagelse af generalforsamlingen i det tilfælde, hvor virksomheden allerede har valgt en revisor i
forventning om at skulle rapportere fra regnskabsåret 2025.
Lovforslaget
gennemfører ”Aftale mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne),
Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre om udskydelse
af bæredygtighedsrapportering i to år for visse virksomheder” af 29. april
2025.
1.1 Funktionsområde
Udskydelsen af virkningen af bæredygtighedsdirektivet finder anvendelse for store virksomheder i
regnskabsklasse C samt børsnoterede og statslige aktieselskaber med 500 ansatte eller derunder. Børs-
noterede mikrovirksomheder er ikke omfattet af bæredygtighedsdirektivet og dermed heller ikke for-
slaget om udskydelse af virkningstidspunket.
Børsnoterede virksomheder og statslige aktieselskaber med over 500 ansatte, der hører under første
bølge af virksomheder, som skal rapportere om bæredygtighed, vil ikke blive påvirket af forslaget.
Udskydelsen påvirker alene tidspunktet for, hvornår visse af de virksomheder, der er omfattet af krav
om bæredygtighedsrapportering, skal begynde at rapportere fra og ikke indholdet af selve rapporte-
ringen. Udskydelsen ændrer heller ikke på, hvilke virksomheder der skal rapportere om bæredygtig-
2
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV (EU) 2022/2464 af 14. december 2022 om ændring af forord-
ning (EU) nr. 537/2014, direktiv 2004/109/EF, direktiv 2006/43/EF og direktiv 2013/34/EU for så vidt angår virksomhe-
ders bæredygtighedsrapportering
5
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 231: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af årsregnskabsloven (Udskydelse af virksomheders pligt til rapportering om bæredygtighed som følge af ændring til bæredygtighedsdirektivet), fra erhvervsministeren
UDKAST
hed. Det betyder, at de samme virksomheder, som oprindeligt var omfattet af krav om bæredygtig-
hedsrapportering, fortsat skal rapportere efter de samme krav, indtil disse måtte blive ændret som
følge af den igangværende revision af bæredygtighedsdirektivet og den forventede forenkling af de
europæiske rapporteringsstandarder.
Udskydelsen af virkningen af bæredygtighedsdirektivets anvendelsestidspunkt i medfør af Stop-the-
clock-direktivet gælder tilsvarende for finansielle virksomheder, hvor virkningstidspunktet reguleres
i de af Finanstilsynet udstedte regnskabsbekendtgørelser for henholdsvis kredit og forsikring.
2. Lovforslagets baggrund
Bæredygtighedsdirektivet er implementeret i dansk ret ved lov nr. 480 af 22. maj 2024 om ændring
af årsregnskabsloven, revisorloven og forskellige andre love. Loven trådte i kraft den 1. juni 2024.
Den første bølge af virksomheder har rapporteret om bæredygtighed fra regnskabsåret 2024 i forbin-
delse med aflæggelsen af deres årsrapport. Den nationale implementering af bæredygtighedsdirekti-
vets krav til bæredygtighedsrapporteringen, jf. årsregnskabslovens § 99 a, er senest ændret ved lov
nr. 52 af 28. januar 2025 om lov om uafhængige erklæringsudbydere, hvor det blev præciseret at
alternative investeringsfonde, som defineret i § 3, stk. 1, nr. 1, i lov om forvaltere af alternative inve-
steringsfonde m.v. ikke er omfattet af krav om bæredygtighedsrapportering.
Der har i tiden efter vedtagelsen af bæredygtighedsdirektivet og den efterfølgende danske implemente-
ring været øget fokus på de geopolitiske udfordringer for EU og på de europæiske virksomheders kon-
kurrenceevne over for resten af verdenen, jf. Draghi-rapporten. Det har resulteret i et ønske fra Europa-
Kommissionen og Det Europæiske Råd om at reducere de administrative omkostninger for virksomhe-
der forbundet med bl.a. bæredygtighedsregulering og derigennem styrke den europæiske konkurrence-
evne.
Stop-the-clock-direktivet er en del af en såkaldt forenklingsomnibuspakke bestående af tre forslag,
som Europa-Kommissionen den 26. februar 2025 fremsatte. Pakken har til hensigt at styrke europæ-
iske virksomheders konkurrenceevne ved at forenkle krav i bæredygtighedsreguleringen og dermed
reducere de administrative byrder forbundet hermed. Pakken skal bidrage til Kommissionens mål om
25 pct. byrdelettelse relateret til rapportering for store virksomheder og med 35 pct. for små og mel-
lemstore virksomheder.
Med Stop-the-clock-direktivet udskydes virkningen af bæredygtighedsdirektivet med to år for de næ-
ste to bølger af virksomheder, der endnu ikke har rapporteret. Dette sker med henblik på at give de
europæiske institutioner tid til at revidere bæredygtighedsdirektivet og Europa-Kommissionen tid til
at revidere de europæiske standarder for rapportering, som også er en del af forenklingsomnibuspak-
ken.
Siden 2009 har de største danske virksomheder, børsnoterede virksomheder og statslige aktieselska-
ber været forpligtet til at rapportere om samfundsansvar. Reglerne er undervejs blevet justeret og
udviklet i overensstemmelse med EU’s direktiver.
De seneste regler om redegørelse for samfundsan-
svar var en implementering af det såkaldte Non-financiel Reporting Directive fra 2014, som blev
erstattet af bæredygtighedsdirektivet.
6
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 231: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af årsregnskabsloven (Udskydelse af virksomheders pligt til rapportering om bæredygtighed som følge af ændring til bæredygtighedsdirektivet), fra erhvervsministeren
UDKAST
Ved implementeringen af bæredygtighedsdirektivet i 2024 og indførslen af den trinvise indfasning af
virkningstidspunktet blev det besluttet at lade de virksomheder, der ville blive omfattet af bæredyg-
tighedsdirektivet, fortsætte med at udarbejde en redegørelse om samfundsansvar frem til, at de nye
regler fik virkning.
3. Lovforslagets hovedpunkter
3.1. Udskydelse af rapporteringspligten
3.1.1. Gældende ret
Årsregnskabslovens krav til rapportering om bæredygtighed omfatter alle store virksomheder i regn-
skabsklasse C, alle børsnoterede virksomheder og statslige aktieselskaber med undtagelse af børsno-
terede mikrovirksomheder.
Reglerne indebærer en trinvis ikrafttræden af virkningstidspunktet og dermed rapporteringskravene.
For store børsnoterede virksomheder og statslige aktieselskaber med mere end 500 ansatte trådte rap-
porteringskravene i kraft for regnskabsår, der startede i 2024. Øvrige store virksomheder og børsno-
terede virksomheder skal rapportere efter kravene for regnskabsår, der starter i 2025 eller senere.
Børsnoterede SMV’er med undtagelse af børsnoterede mikrovirksomheder vil efterfølgende blive
omfattet af kravene for regnskabsår, der starter i 2026, men kan undlade at rapportere indtil 2028.
3.1.2 Stop-the-clock-direktivet
Stop-the-clock-direktivet udskyder virkningen af bæredygtighedsdirektivet med to år for de næste to
bølger af virksomheder, som i dag er omfattet bæredygtighedsdirektivet fra henholdsvis regnskabs-
året 2025 og 2026. Det vil sige, at virkningstidspunktet udsættes til henholdsvis regnskabsåret 2027
og 2028.
3.1.3. Erhvervsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
For at bæredygtighedsrapportering kan give en konkurrencefordel for de virksomheder, som bidrager
til den bæredygtige omstilling, skal rapporteringen fungere i praksis. Virksomhederne skal fokusere
på at levere de oplysninger, som markedet efterspørger for at gøre det lettere at foretage grønne inve-
steringer og undgå at bruge tid på indhentning af unødvendige data.
Det forslås at udskyde den trinvise ikrafttræden af rapporteringskravene vedrørende bæredygtighed i
årsregnskabsloven med to år, for de virksomheder der endnu ikke har rapporteret.
Den foreslåede ændring vil medføre, at store virksomheder i regnskabsklasse C og store børsnoterede
virksomheder og statslige aktieselskaber med 500 ansatte eller derunder skal rapportere efter kravene
for regnskabsår, der starter i 2027 eller senere. Børsnoterede SMV’er med undtagelse af børsnoterede
mikrovirksomheder vil efterfølgende blive omfattet fra regnskabsår, der starter i 2028 eller senere.
7
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 231: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af årsregnskabsloven (Udskydelse af virksomheders pligt til rapportering om bæredygtighed som følge af ændring til bæredygtighedsdirektivet), fra erhvervsministeren
UDKAST
Den foreslåede ændring vil give virksomhederne mere tid til at omstille sig til de forventede nye og
lempede krav for bæredygtighedsrapporteringen. En udskydelse af ikrafttræden af rapporteringskrav
for de næste to bølger af virksomheder, der endnu ikke har rapporteret, vil samtidig give den nødven-
dige tid til en gennemarbejdet revision af bæredygtighedsdirektivet og forenkling af de europæiske
bæredygtighedsstandarder med henblik på at opnå en markant og reel byrdereduktion for danske og
europæiske virksomheder.
3.2. Overgangsordning for afregistrering af revisorer henholdsvis uafhængige erklæringsudby-
dere
3.2.1. Gældende ret
Efter årsregnskabsloven, lov om finansiel virksomhed og lov om forsikringsvirksomhed skal en virk-
somhed, som er omfattet af pligten til at rapportere om bæredygtighed, lade bæredygtighedsrappor-
teringen forsyne med en erklæring om bæredygtighedsrapportering. Det er et krav, at den revisor eller
uafhængige erklæringsudbyder, som virksomheden har valgt, henholdsvis udpeget, til at afgive er-
klæringen om bæredygtighedsrapportering registreres i Erhvervsstyrelsens it-system.
Efter gældende regler i selskabsloven, lov om visse erhvervsdrivende virksomheder og lov om er-
hvervsdrivende fonde tilfalder kompetencen til at afsætte en revisor eller uafhængig erklæringsudby-
der den, der har valgt revisoren eller den uafhængige erklæringsudbyder. Afsættelse af en revisor
eller uafhængig erklæringsudbyder, som er valgt til at forsyne et kapitalselskabs bæredygtighedsrap-
portering med en erklæring, vil f.eks. skulle besluttes af generalforsamlingen, da det kun er dette
organ, der kan vælge en sådan revisor henholdsvis uafhængig erklæringsudbyder.
Efter gældende regler i selskabsloven, lov om visse erhvervsdrivende virksomheder og lov om er-
hvervsdrivende fonde kan en revisor eller en uafhængig erklæringsudbyder alene afsættes før hver-
vets udløb, hvis der foreligger et begrundet forhold. I sådanne tilfælde skal virksomheden ved afre-
gistreringen i Erhvervsstyrelsens it-system, sammen med anmeldelsen eller registreringen herom,
vedlægge en fyldestgørende forklaring på årsagen til hvervets udløb. Tilsvarende skal revisoren eller
den uafhængige erklæringsudbyder, hvis fratrædelsen sker før hvervets udløb, hurtigst muligt med-
dele dette til Erhvervsstyrelsen og vedlægge en fyldestgørende forklaring på årsagen til hvervets op-
hør.
3.2.2. Erhvervsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Det er forventningen, at en række af de virksomheder, der efter gældende regler skulle have rappor-
teret om bæredygtighed for regnskabsåret 2025, forud for lovens ikrafttræden allerede, f.eks. på den
ordinære generalforsamling, vil have valgt en revisor eller uafhængig erklæringsudbyder til at skulle
afgive erklæring om virksomhedens bæredygtighedsrapportering.
Som konsekvens af forslaget om at udskyde den trinvise ikrafttræden af rapporteringskravene vedrø-
rende bæredygtighed med to år, for de virksomheder der endnu ikke har rapporteret, vil den eventuelt
8
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 231: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af årsregnskabsloven (Udskydelse af virksomheders pligt til rapportering om bæredygtighed som følge af ændring til bæredygtighedsdirektivet), fra erhvervsministeren
UDKAST
valgte revisor eller uafhængige erklæringsudbyder skulle afsættes igen. Med henvisning til at lov-
grundlaget for beslutningen om valg af revisor henholdsvis uafhængig erklæringsudbyder er bortfal-
det og for at undgå unødige byrder forbundet med afsættelsen for de berørte virksomheder, indfører
forslaget en midlertidig overgangsbestemmelse, der muliggør afsættelse uden særskilt beslutning af
virksomhedens kompetente ledelsesorgan
f.eks. generalforsamlingen i et kapitalselskab. Ligeledes
muliggør forslaget at afregistrering i Erhvervsstyrelsens it-system kan ske uden at skulle vedlægge
fyldestgørende forklaring på årsagen til hvervets ophør.
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Forslaget har ingen umiddelbare statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller andre konsekvenser, da
der udelukkende er tale om en udskydelse af virkningsdatoer. Af samme årsag har forslaget heller har
ingen umiddelbare implementeringskonsekvenser for stat, regioner og kommuner.
De 7 principper for digitaliseringsklar lovgivning vurderes ikke at være relevante for forslaget, da der
alene er tale om en udskydelse af virkningstidspunkter.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
En udskydelse af virkningstidspunktet har ingen direkte påvirkning af de økonomiske og administra-
tive konsekvenser for erhvervslivet. Ved måling af de administrative konsekvenser forudsættes fuld
implementering og kendskab til reglerne, og da en udskydelse isoleret ikke ændrer ved substansen i
de krav virksomhederne skal efterleve, vil forslaget ikke påvirke de direkte konsekvenser for er-
hvervslivet.
En udskydelse vil give virksomhederne mere tid til at omstille sig til forventede nye og lempede krav
for bæredygtighedsrapporteringen.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Ved implementeringen af bæredygtighedsdirektivet blev det vurderet at reglerne indirekte forventes
at medføre positive klimakonsekvenser, idet de ville skabe gennemsigtighed om virksomheders bæ-
redygtighedsoplysninger, så det ville blive lettere at foretage grønne investeringer.
Forslaget om udskydelse af virkningstidspunktet for de næste virksomheder, der skal rapportere, vur-
deres ikke at have klimamæssige konsekvenser eller medføre CO2-besparelser.
9
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 231: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af årsregnskabsloven (Udskydelse af virksomheders pligt til rapportering om bæredygtighed som følge af ændring til bæredygtighedsdirektivet), fra erhvervsministeren
UDKAST
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Ved implementeringen af bæredygtighedsdirektivet blev det vurderet at reglerne indirekte forventes
at medføre positive miljø- og naturmæssige konsekvenser, idet de ville skabe gennemsigtighed om
virksomheders bæredygtighedsoplysninger, så det vil blive lettere at foretage grønne investeringer.
Forslaget om udskydelse af virkningstidspunktet for de næste virksomheder, der skal rapportere, vur-
deres ikke at have miljø- og naturmæssige konsekvenser.
9. Ligestillingsmæssige konsekvenser
Ved implementeringen af bæredygtighedsdirektivet blev det vurderet, at reglerne kunne have mulige
positive ligestillingsmæssige konsekvenser som følge af indførslen af krav om beskrivelse af virk-
somhedens mangfoldighedspolitik. En virksomhed, der er omfattet af reglerne om bæredygtigheds-
rapportering, vil kunne undlade at redegøre særskilt for sin mangfoldighedspolitik, hvis oplysnin-
gerne allerede fremgår af bæredygtighedsrapporteringen og opfylder de gældende krav.
Forslaget udskyder alene virkningstidspunktet for de næste virksomheder, der skal rapportere og æn-
drer ikke ved substansen af kravene til bæredygtighedsrapporteringen, herunder krav til beskrivelse
af mangfoldighedspolitik. Forslaget vurderes derfor ikke at have ligestillingsmæssige konsekvenser.
10. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets Direktiv (EU) 2025/794 af 14. april
2025 om ændring af direktiv (EU) 2022/2464 og (EU) 2024/1760 for så vidt angår de datoer, fra
hvilke medlemsstaterne skal anvende visse krav til virksomheders bæredygtighedsrapportering og
due diligence.
Direktivet skal være gennemført i Danmark senest den 31. december 2025.
Europa-Parlamentet og Rådet har vedtaget direktivet under henvisning til traktaten om Den Europæ-
iske Unions funktionsmåde, særlig artikel 50 og 114.
11. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den … til den … været sendt i høring hos følgende myndig-
heder og organisationer m.v.:
10
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 231: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af årsregnskabsloven (Udskydelse af virksomheders pligt til rapportering om bæredygtighed som følge af ændring til bæredygtighedsdirektivet), fra erhvervsministeren
3030278_0011.png
UDKAST
12. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
»Ingen«)
før »Ingen«)
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Implemente-
Ingen
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen
konsekvenser for
borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Miljø- og natur- Ingen
mæssige konse-
kvenser
Forholdet til EU- Lovforslaget gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets Direktiv
retten
(EU) 2025/794 af 14. april 2025 om ændring af direktiv (EU) 2022/2464 og
(EU) 2024/1760 for så vidt angår de datoer, fra hvilke medlemsstaterne skal
anvende visse krav til virksomheders bæredygtighedsrapportering og due
diligence.
11
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 231: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af årsregnskabsloven (Udskydelse af virksomheders pligt til rapportering om bæredygtighed som følge af ændring til bæredygtighedsdirektivet), fra erhvervsministeren
3030278_0012.png
UDKAST
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
»Ingen«)
før »Ingen«)
Er i strid med de
fem principper
for implemente-
ring af erhvervs-
rettet EU-regule-
ring/ Går videre
end minimums-
krav i EU-regu-
lering (sæt X)
Ja
Nej
X
12
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 231: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af årsregnskabsloven (Udskydelse af virksomheders pligt til rapportering om bæredygtighed som følge af ændring til bæredygtighedsdirektivet), fra erhvervsministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås at
fodnoten
til lovens titel ændres således, at »og Kommissionens delegerede direktiv
(EU) 2023/2775 af 17. oktober 2023 om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2013/34/EU for så vidt angår justeringer af størrelseskriterierne for mikrovirksomheder, små, mel-
lemstore og store virksomheder eller koncerner, EU-Tidende, L af 21. december 2023« ændres til:
»dele af Kommissionens delegerede direktiv (EU) 2023/2775 af 17. oktober 2023 om ændring af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2013/34/EU for så vidt angår justeringer af størrelseskriteri-
erne for mikrovirksomheder, små, mellemstore og store virksomheder eller koncerner, EU-Tidende,
L af 21. december 2023, og dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2025/794 af 14.
april 2025 om ændring af direktiv (EU) 2022/2464 og (EU) 2024/1760 for så vidt angår de datoer,
fra hvilke medlemsstaterne skal anvende visse krav til virksomheders bæredygtighedsrapportering og
due diligence, EU-tidende, L af 16. april 2025«.
Den ændrede affattelse vil medføre, at fodnoten vil indeholde en opdateret oversigt over gældende
EU-forskrifter, som udgør årsregnskabslovens EU-retlige baggrund.
Til § 2
Til nr. 1
Det foreslås at
fodnoten
til lovens titel ændres således, at »og Kommissionens delegerede direktiv
(EU) 2023/2775 af 17. oktober 2023 om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2013/34/EU for så vidt angår justeringer af størrelseskriterierne for mikrovirksomheder, små, mel-
lemstore og store virksomheder eller koncerner, EU-Tidende, L af 21. december 2023« ændres til:
»dele af Kommissionens delegerede direktiv (EU) 2023/2775 af 17. oktober 2023 om ændring af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2013/34/EU for så vidt angår justeringer af størrelseskriteri-
erne for mikrovirksomheder, små, mellemstore og store virksomheder eller koncerner, EU-Tidende,
L af 21. december 2023, og dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2025/794 af 14.
april 2025 om ændring af direktiv (EU) 2022/2464 og (EU) 2024/1760 for så vidt angår de datoer,
fra hvilke medlemsstaterne skal anvende visse krav til virksomheders bæredygtighedsrapportering og
due diligence, EU-tidende, L af 16. april 2025«.
Den ændrede affattelse vil medføre, at fodnoten vil indeholde en opdateret oversigt over gældende
EU-forskrifter, som udgør årsregnskabslovens EU-retlige baggrund.
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 231: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af årsregnskabsloven (Udskydelse af virksomheders pligt til rapportering om bæredygtighed som følge af ændring til bæredygtighedsdirektivet), fra erhvervsministeren
UDKAST
Til nr. 2
Efter § 14, stk. 1, har lovens §§ 1, 7, 10 og 11 virkning for regnskabsår, der begynder den 1. januar
2024 eller senere, jf. dog bestemmelsens stk. 2-5, 7, 8 og 10.
Det foreslås i
§ 14, stk. 1,
at ændre »7, 8 og 10.« til: »6, 7 og 9.«
Den foreslåede ændring er en konsekvensændring af forslaget om ophævelse af § 14, stk. 6, jf. lov-
forslagets § 2, nr. 4. En ophævelse af § 14, stk. 6, vil medføre, at bestemmelsens stk. 7-11 oprykkes
og herefter bliver stk. 6-10.
Det foreslåede vil medføre, at lovens §§ 1, 7, 10 og 11 vil have virkning for regnskabsår, der begynder
den 1. januar 2024 eller senere, jf. dog bestemmelsens stk. 2-5, 6, 7 og 9.
Til nr. 3
§ 14 angiver virkningstidspunktet for visse af bestemmelserne i lov nr. 480 af 22. maj 2024 om æn-
dring årsregnskabsloven, revisorloven og forskellige andre love, som gennemfører bæredygtigheds-
direktivet.
Det fremgår af årsregnskabslovens § 14, stk. 4, at for store virksomheder i regnskabsklasse C, jf.
årsregnskabslovens § 7, stk. 1, nr. 3, har årsregnskabslovens § 99, stk. 2, og § 99 a virkning for
regnskabsår, der begynder den 1. januar 2025 eller senere. Det samme gælder for store virksomheder,
jf. årsregnskabslovens § 7, stk. 2, nr. 3, der er omfattet af regnskabsklasse D, jf. årsregnskabslovens
§ 7, stk. 1, nr. 4, og som på balancetidspunktet havde et gennemsnitligt antal heltidsbeskæftigede i
regnskabsåret på 500 eller mindre. For regnskabsår, der er påbegyndt inden den 1. januar 2025, finder
§ 99 a og regler udstedt i medfør af § 99 a, stk. 9 og 10, som affattet ved lov nr. 1716 af 27. december
2018 anvendelse.
Det fremgår af årsregnskabslovens § 14, stk. 5, at for små og mellemstore virksomheder, jf. årsregn-
skabslovens § 7, stk. 2, nr. 1 og 2, der er omfattet af regnskabsklasse D, har årsregnskabslovens § 99,
stk. 3, og § 99 a virkning for regnskabsår, der begynder den 1. januar 2026 eller senere. For regn-
skabsår, der er påbegyndt inden den 1. januar 2026, finder § 99 a samt regler udstedt i medfør af § 99
a, stk. 9 og 10, som affattet ved lov nr. 1716 af 27. december 2018, anvendelse.
Årsregnskabslovens § 99 a, der implementerer bæredygtighedsdirektivet, jf. § 1, nr. 22, er senest
blevet ændret ved lov nr. 52 af 28. januar 2025.
Årsregnskabslovens § 99, stk. 2, fastsætter krav om, store virksomheder skal medtage oplysninger
om immaterielle nøgleressourcer i ledelsesberetningen og redegøre for, hvordan virksomhedens for-
retningsmodel grundlæggende afhænger af sådanne immaterielle nøgleressourcer, og hvorledes disse
ressourcer er en kilde til værdiskabelse for virksomheden.
Det foreslås i
§ 14, stk. 4,
at for store virksomheder, jf. årsregnskabslovens § 7, stk. 2, nr. 3, der er i
regnskabsklasse C, jf. årsregnskabslovens § 7, stk. 1, nr. 3, har årsregnskabslovens § 99, stk. 2, jf.
denne lovs § 1, nr. 20, virkning for regnskabsår, der begynder den 1. januar 2027 eller senere. Det
samme gælder for store virksomheder, jf. årsregnskabslovens § 7, stk. 2, nr. 3, der er omfattet af
14
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 231: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af årsregnskabsloven (Udskydelse af virksomheders pligt til rapportering om bæredygtighed som følge af ændring til bæredygtighedsdirektivet), fra erhvervsministeren
UDKAST
regnskabsklasse D, jf. årsregnskabslovens § 7, stk. 1, nr. 4, og som på balancetidspunktet havde et
gennemsnitligt antal heltidsbeskæftigede i regnskabsåret på 500 eller mindre.
Det foreslåede stk. 4 har baggrund i artikel 1, stk. 1, litra a, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
(EU) 2025/794 af 14. april 2025, der ændrer bæredygtighedsdirektivets artikel 5, stk. 2, litra b, der
fastsætter virkningstidspunktet for bæredygtighedsdirektivets artikel 1, med undtagelse af nr. 14, for
store virksomheder, jf. regnskabsdirektivets artikel 3, stk. 4, samt modervirksomheder i en stor kon-
cern, jf. regnskabsdirektivets artikel 3, stk. 7, som på balancetidspunktet havde et gennemsnitligt antal
heltidsbeskæftigede i regnskabsåret på 500 eller mindre.
Efter artikel 1, stk. 1, litra a, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2025/794 af 14. april
2025, ændres bæredygtighedsdirektivets artikel 5, stk. 2, litra b, fra at have virkning for regnskabsår,
der begynder den 1. januar 2025 eller derefter til regnskabsår, der begynder den 1. januar 2027 eller
derefter.
Den foreslåede ændring af § 14, stk. 4 vil medføre en toårig udskydelse af tidspunktet for, hvornår
store børsnoterede virksomheder, der har mindre en 500 heltidsbeskæftigede og store virksomheder
i regnskabsklasse C, vil blive omfattet af kravene i årsregnskabslovens § 99, stk. 2. De omfattede
virksomheder vil således skulle oplyse om immaterielle nøgleressourcer for regnskabsår der begynder
den 1. januar 2027 eller senere.
Det foreslås i
stk. 5,
at for små og mellemstore virksomheder, jf. årsregnskabslovens § 7, stk. 2, nr. 1
og 2, der er i regnskabsklasse D, jf. årsregnskabslovens § 7, stk. 1, nr. 4, har årsregnskabslovens §
99, stk. 2, jf. denne lovs § 1, nr. 20, virkning for regnskabsår, der begynder den 1. januar 2028 eller
senere.
Det foreslåede stk. 5 har baggrund i artikel 1, stk. 1, litra b, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
(EU) 2025/794 af 14. april 2025, der ændrer bæredygtighedsdirektivets artikel 5, stk. 2, litra c, der
fastsætter virkningstidspunktet for bæredygtighedsdirektivets artikel 1, med undtagelse af nr. 14, for
små og mellemstore virksomheder, jf. regnskabsdirektivets artikel 3 stk. 4, som er virksomheder af
interesse for offentligheden, jf. regnskabsdirektivets artikel 2, nr. 1, litra a, og som ikke er mikrovirk-
somheder, jf. regnskabsdirektivets artikel 3, stk. 1.
Det foreslåede stk. 5 vil medføre, at børsnoterede små og mellemstore virksomheder vil blive omfattet
af kravene for regnskabsår, der begynder den 1. januar 2028 eller senere.
Den foreslåede affattelse af § 14, stk. 4 og 5, angår ikke virkningstidspunktet for § 99 a, jf. lovens §
1, nr. 22, da bestemmelsen senere er blevet ændret ved lov nr. 52 af 28. januar 2025. Der henvises i
den forbindelse til lovforslagets § 3, nr. 2 og 3, hvor virkningstidspunktet for § 99 a, jf. bæredygtig-
hedsdirektivet, udskydes med tilsvarende to år. Tilsvarende angår den foreslåede affattelse ikke over-
gangsordningen vedrørende virksomheders pligt til at udarbejde en redegørelse for samfundsansvar,
jf. § 99 a, som affattet ved lov nr. 1716 af 27. december 2018, da bestemmelsen ligeledes senere er
blevet ændret ved lov nr. 52 af 28. januar 2025. Der henvises til bemærkningerne til den foreslåede
§ 3.
Til nr. 4
15
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 231: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af årsregnskabsloven (Udskydelse af virksomheders pligt til rapportering om bæredygtighed som følge af ændring til bæredygtighedsdirektivet), fra erhvervsministeren
UDKAST
Det følger af § 14, stk. 6, at uanset stk. 4, 3. pkt., og stk. 5, 2. pkt., kan virksomheder, der er omfattet
af stk. 4 og 5, for regnskabsår, der begynder tidligere end den 1. januar 2026, vælge at udarbejde
deres bæredygtighedsrapportering efter årsregnskabslovens § 99 a, jf. lovens § 1, nr. 22.
Stk. 4, 3. pkt., og stk. 5, 2. pkt., vedrører overgangsordningen, som indebærer, at virksomheder, indtil
de bliver omfattet af årsregnskabslovens § 99 a, som affattet ved lovens § 1, nr. 22, fortsat skal udar-
bejde en redegørelse for samfundsansvar, jf. § 99 a, som affattet ved lov nr. 1716 af 27. december
2018.
Det foreslås, at
§ 14, stk. 6,
ophæves.
Det foreslåede skal ses i sammenhæng med lovforslagets § 2, nr. 2 og 3, som nyaffatter § 14, stk. 4
og 5, hvor indholdet af lovens nuværende stk. 4, 3. pkt., og stk. 5, 2. pkt., ikke vil blive videreført.
Dette skyldes at § 99 a, jf. lovens § 1, nr. 22, senere er blevet ændret ved lov nr. 52 af 28. januar 2025,
hvorfor virkningstidspunkter og overgangsbestemmelser for årsregnskabslovens § 99 a fremgår af
denne ændringslov.
Der henvises i den forbindelse til bemærkningerne til lovforslagets § 3, nr. 2-4.
Det foreslåede vil medføre, at virksomheder, der er omfattet af § 14, stk. 4 og 5, for regnskabsår, der
begynder tidligere end den 1. januar 2026, ikke vil kunne vælge at udarbejde deres bæredygtigheds-
rapportering efter årsregnskabslovens § 99 a, som affattet ved lovens § 1, nr. 22.
Til nr. 5
Ifølge § 14, stk. 7, finder bestemmelsens stk. 1-6 tilsvarende anvendelse på modervirksomheder, som
aflægger koncernregnskab.
Det foreslås i
§ 14, stk. 7,
der bliver stk. 6, at ændre »Stk. 1-6« til: »Stk. 1-5«.
Den foreslåede ændring er en konsekvensændring af forslaget om ophævelse af § 14, stk. 6, jf. lov-
forslagets § 2, nr. 4. En ophævelse af § 14, stk. 6 vil medføre, at bestemmelsens stk. 7-11 oprykkes
og herefter vil blive stk. 6-10.
Det foreslåede vil medføre, at § 14, stk. 1-5, vil finde tilsvarende anvendelse på modervirksomheder,
som aflægger koncernregnskab.
Til § 3
Til nr. 1
Det foreslås, at
fodnoten
til lovens titel affattes således: »Loven indeholder bestemmelser, der gen-
nemfører Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2022/2464 af 14. december 2022 om ændring
af forordning (EU) nr. 537/2014, direktiv 2004/109/EF, direktiv 2006/43/EF og direktiv 2013/34/EU
for så vidt angår virksomheders bæredygtighedsrapportering, EU-Tidende 2022, nr. L 322, side 15,
og dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2025/794 af 14. april 2025 om ændring af
direktiv (EU) 2022/2464 og (EU) 2024/1760 for så vidt angår de datoer, fra hvilke medlemsstaterne
16
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 231: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af årsregnskabsloven (Udskydelse af virksomheders pligt til rapportering om bæredygtighed som følge af ændring til bæredygtighedsdirektivet), fra erhvervsministeren
UDKAST
skal anvende visse krav til virksomheders bæredygtighedsrapportering og due diligence, EU-tidende,
L af 16. april 2025.«
Den ændrede affattelse vil medføre, at fodnoten vil indeholde en opdateret oversigt over gældende
EU-forskrifter, som udgør lov om uafhængige erklæringsudbyderes EU-retlige baggrund.
Til nr. 2
Det følger af § 66, stk. 5, at for store virksomheder, jf. årsregnskabslovens § 7, stk. 2, nr. 3, der er i
regnskabsklasse C, jf. årsregnskabslovens § 7, stk. 1, nr. 3, har årsregnskabslovens § 99 a som affattet
ved lovens § 68, nr. 2, virkning for regnskabsår, der begynder den 1. januar 2025 eller senere. Det
samme gælder for store virksomheder, jf. årsregnskabslovens § 7, stk. 2, nr. 3, der er omfattet af
regnskabsklasse D, jf. årsregnskabslovens § 7, stk. 1, nr. 4, og som på balancetidspunktet havde et
gennemsnitligt antal heltidsbeskæftigede i regnskabsåret på 500 eller mindre. For regnskabsår, der er
påbegyndt inden den 1. januar 2025, finder § 99 a og regler udstedt i medfør af § 99 a, stk. 9 og 10,
som affattet ved lov nr. 1716 af 27. december 2018 anvendelse.
Det foreslås to steder i
§ 66, stk. 5,
at ændre »2025« til: »2027«.
Det foreslåede stk. 5 har baggrund i artikel 1, stk. 1, litra a, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
(EU) 2025/794 af 14. april 2025, der ændrer bæredygtighedsdirektivets artikel 5, stk. 2, litra b, der
fastsætter virkningstidspunktet for bæredygtighedsdirektivets artikel 1, med undtagelse af nr. 14, for
store virksomheder, jf. regnskabsdirektivets artikel 3, stk. 4, samt modervirksomheder i en stor kon-
cern, jf. regnskabsdirektivets artikel 3, stk. 7, som på balancetidspunktet havde et gennemsnitligt antal
heltidsbeskæftigede i regnskabsåret på 500 eller mindre.
Efter artikel 1, stk. 1, litra a, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2025/794 af 14. april
2025, ændres bæredygtighedsdirektivets artikel 5, stk. 2, litra b, fra at have virkning for regnskabsår,
der begynder den 1. januar 2025 eller derefter til regnskabsår, der begynder den 1. januar 2027 eller
derefter.
Den foreslåede ændring af § 66, stk. 5 vil medføre en toårig udskydelse af tidspunktet for, hvornår
store virksomheder i regnskabsklasse C samt store børsnoterede virksomheder, der har mindre en 500
heltidsbeskæftigede, vil blive omfattet af kravene i årsregnskabslovens § 99 a. De omfattede virk-
somheder vil således skulle rapportere om bæredygtighed for regnskabsår, der begynder den 1. januar
2027 eller senere. For regnskabsår, der er påbegyndt inden den 1. januar 2027, vil § 99 a med tilhø-
rende bekendtgørelser, som affattet ved lov nr. 1716 af 27. december 2018, skulle finde anvendelse.
Til nr. 3
Det følger af § 66, stk. 6, at for små og mellemstore virksomheder, jf. årsregnskabslovens § 7, stk. 2,
nr. 1 og 2, der er i regnskabsklasse D, jf. årsregnskabslovens § 7, stk. 1, nr. 4, har årsregnskabslovens
§ 99 a som affattet ved lovens § 68, nr. 2, virkning for regnskabsår, der begynder den 1. januar 2026
eller senere. For regnskabsår, der er påbegyndt inden den 1. januar 2026, finder § 99 a og regler
udstedt i medfør af § 99 a, stk. 9 og 10, som affattet ved lov nr. 1716 af 27. december 2018 anvendelse.
17
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 231: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af årsregnskabsloven (Udskydelse af virksomheders pligt til rapportering om bæredygtighed som følge af ændring til bæredygtighedsdirektivet), fra erhvervsministeren
UDKAST
Det foreslås to steder i
§ 66, stk. 6,
at ændre »2026« til: »2028«.
Det foreslåede har baggrund i artikel 1, stk. 1, litra b, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU)
2025/794 af 14. april 2025, der ændrer bæredygtighedsdirektivets artikel 5, stk. 2, litra c, der fastsæt-
ter virkningstidspunktet for bæredygtighedsdirektivets artikel 1, med undtagelse af nr. 14, for små og
mellemstore virksomheder, jf. regnskabsdirektivets artikel 3 stk. 4, som er virksomheder af interesse
for offentligheden, jf. regnskabsdirektivets artikel 2, nr. 1, litra a, og som ikke er mikrovirksomheder,
jf. regnskabsdirektivets artikel 3, stk. 1.
Den foreslåede ændring af § 66, stk. 6 vil medføre en toårig udskydelse af tidspunktet for, hvornår
børsnoterede små og mellemstore virksomheder vil blive omfattet af kravene i årsregnskabslovens §
99 a. De omfattede virksomheder vil således skulle rapportere om bæredygtighed for regnskabsår,
der begynder den 1. januar 2028 eller senere. For regnskabsår, der er påbegyndt inden den 1. januar
2028, vil § 99 a med tilhørende bekendtgørelser, som affattet ved lov nr. 1716 af 27. december 2018,
skulle finde anvendelse.
Til nr. 4
Det følger af § 66, stk. 7, at uanset stk. 5, 3. pkt., og stk. 6, 2. pkt., kan virksomheder, der er omfattet
af stk. 5 og 6, for regnskabsår, der begynder tidligere end den 1. januar 2026, vælge at udarbejde
deres bæredygtighedsrapportering efter årsregnskabslovens § 99 a, som affattet i lovens ved lovens §
68, nr. 2.
Stk. 5, 3. pkt., og stk. 6, 2. pkt., vedrører overgangsordningen, som indebærer, at virksomheder, indtil
de bliver omfattet af årsregnskabslovens § 99 a, som affattet ved lovens § 68, nr. 2, fortsat skal udar-
bejde en redegørelse for samfundsansvar, jf. § 99 a, som affattet ved lov nr. 1716 af 27. december
2018.
Det foreslås i
§ 66, stk. 7,
at ændre »2026« til: »2028«.
Det foreslåede er en konsekvens af lovforslagets § 3, nr. 2 og 3, der udskyder tidspunktet for, hvornår
store virksomheder i regnskabsklasse C, store børsnoterede virksomheder, der har mindre en 500
heltidsbeskæftigede samt små og mellemstore børsnoterede virksomheder, omfattes af § 99 a, som
affattet ved lovens § 68, nr. 2.
Med det foreslåede vil virksomheder, der i medfør af § 66, stk. 5 og 6, først bliver omfattet af års-
regnskabslovens § 99 a, som affattet ved denne lovs § 68, nr. 2, for regnskabsår, der begynder den 1.
januar 2027, henholdsvis den 1. januar 2028 eller senere, i stedet vil kunne vælge at udarbejde deres
bæredygtighedsrapportering efter § 99 a, som affattet ved lovens § 68, nr. 2, for regnskabsår, der
begynder den 1. januar 2025 eller senere. Herved vil de omfattede virksomheder få mulighed for at
rapportere om bæredygtighed i overensstemmelse med den nye affattelse af § 99 a, der gennemfører
bæredygtighedsdirektivet, før forpligtigelsen hertil indtræder. Samtidig vil de pågældende virksom-
heder blive fritaget fra at skulle udarbejde en redegørelse for samfundsansvar efter § 99 a, som affattet
ved lov nr. 1716 af 27. december 2018.
18
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 231: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af årsregnskabsloven (Udskydelse af virksomheders pligt til rapportering om bæredygtighed som følge af ændring til bæredygtighedsdirektivet), fra erhvervsministeren
UDKAST
Det foreslåede § 66, stk. 7 vil medføre, at uanset bestemmelsens stk. 5, 3. pkt., og stk. 6, 2. pkt., vil
virksomheder, der er omfattet af stk. 5 og 6, for regnskabsår, der begynder tidligere end den 1. januar
2028, kunne vælge at udarbejde deres bæredygtighedsrapportering efter årsregnskabslovens § 99 a
som affattet ved denne lovs § 68, nr. 2.
Til § 4
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 31. december 2025.
Til § 5
§ 149 a, stk. 1, i selskabsloven, § 11, stk. 1, i lov om visse erhvervsdrivende virksomheder og § 75 a,
1. og 2. pkt., i lov om erhvervsdrivende fonde, fastsætter regler om valg henholdsvis udpegning,
fratræden og afsættelse af revisorer og uafhængige erklæringsudbydere, som er valgt eller udpeget til
at forsyne virksomhedens bæredygtighedsrapportering med en erklæring, jf. årsregnskabslovens §
135 c.
Efter årsregnskabslovens § 135 c, skal en virksomhed, som er omfattet af pligten til at rapportere om
bæredygtighed i henhold til, jf. årsregnskabslovens § 99 a, lade bæredygtighedsrapporteringen for-
syne med en erklæring om bæredygtighedsrapportering. Det er et krav, at den revisor eller uafhængige
erklæringsudbyder som virksomheden har valgt, henholdsvis udpeget, til at afgive erklæringen om
bæredygtighedsrapportering, registreres i Erhvervsstyrelsens it-system.
Efter gældende regler i selskabsloven, lov om visse erhvervsdrivende virksomheder og lov om er-
hvervsdrivende fonde tilfalder kompetencen til at afsætte en revisor eller uafhængig erklæringsudby-
der den, der har valgt revisoren eller den uafhængige erklæringsudbyder.
Eksempelvis vil afsættelse af en revisor eller uafhængig erklæringsudbyder, som er valgt til at forsyne
et kapitalselskabs bæredygtighedsrapportering med en erklæring, skulle besluttes af generalforsam-
lingen, da det kun er dette selskabsorgan, der kan vælge en sådan revisor henholdsvis uafhængig
erklæringsudbyder, jf. selskabslovens § 149 a, hvorefter lovens § 144, stk. 1, finder tilsvarende an-
vendelse.
Efter gældende regler i selskabsloven, lov om visse erhvervsdrivende virksomheder og lov om er-
hvervsdrivende fonde, kan en revisor eller en uafhængig erklæringsudbyder alene afsættes før hver-
vets udløb, hvis der foreligger et begrundet forhold. I sådanne tilfælde skal virksomheden ved afre-
gistreringen i Erhvervsstyrelsens it-system, sammen med anmeldelsen eller registreringen herom,
vedlægge en fyldestgørende forklaring på årsagen til hvervets udløb. Tilsvarende skal revisoren eller
den uafhængige erklæringsudbyder, hvis fratrædelsen sker før hvervets udløb, hurtigst muligt med-
dele dette til Erhvervsstyrelsen og vedlægge en fyldestgørende forklaring på årsagen til hvervets op-
hør.
Det foreslås i
§ 5, stk. 1,
at for store virksomheder, jf. årsregnskabslovens § 7, stk. 2, nr. 3, der er
omfattet af regnskabsklasse C, og som forud for lovens ikrafttræden, jf. § 4, har valgt en eller flere
revisorer eller uafhængige erklæringsudbydere, jf. § 149 a, stk. 1, i selskabsloven, § 11, stk. 1, i lov
19
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 231: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af årsregnskabsloven (Udskydelse af virksomheders pligt til rapportering om bæredygtighed som følge af ændring til bæredygtighedsdirektivet), fra erhvervsministeren
UDKAST
om visse erhvervsdrivende virksomheder eller § 75 a, 1. og 2. pkt., i lov om erhvervsdrivende fonde,
til at afgive erklæring om bæredygtighedsrapportering, hvor lovgrundlaget for den beslutning er bort-
faldet, kræver afregistrering af revisoren eller den uafhængige erklæringsudbyder ikke særskilt ved-
tagelse.
Det foreslåede skal ses i sammenhæng med lovforslagets § 3, nr. 2, hvorefter det foreslås at udskyde
af tidspunktet for, hvornår store virksomheder i regnskabsklasse C vil blive omfattet af kravene i
årsregnskabslovens § 99 a, som affattet ved § 68, nr. 2, i lov om uafhængige erklæringsudbydere.
Den foreslåede ændring indebærer, at virksomheder, som efter gældende regler er forpligtet til at
udarbejde en bæredygtighedsrapportering for regnskabsår, der begynder den 1. januar 2025 eller se-
nere, vil få udskudt denne forpligtelse med to år. De omfattede virksomheder vil dermed først skulle
rapportere om bæredygtighed for regnskabsår, der begynder den 1. januar 2027 eller senere.
Som konsekvens af udskydelsen af tidspunktet for rapporteringspligtens indtræden, udskydes tilsva-
rende virksomhedernes pligt til at vælge en revisor eller uafhængig erklæringsudbyder til at afgive
erklæring om bæredygtighedsrapporteringen, idet denne forpligtelse er direkte betinget af tidspunktet
for virksomhedens udarbejdelse af bæredygtighedsrapporteringen, jf. årsregnskabslovens § 99 a.
Det foreslåede stk. 1 vil medføre, at såfremt en stor virksomhed i regnskabsklasse C forud for lovens
ikrafttræden, jf. lovforslagets § 4, har valgt eller udpeget en revisor eller uafhængig erklæringsudby-
der, jf. selskabslovens § 149 a, stk. 1, § 11, stk. 1, i lov om visse erhvervsdrivende virksomheder eller
§ 75 a, 1. og 2. pkt., i lov om erhvervsdrivende fonde, til at afgive erklæring om bæredygtighedsrap-
portering, vil udskydelsen af rapporteringspligten, jf. lovforslagets § 3, nr. 2, kunne danne grundlag
for afregistrering af den pågældende revisor eller erklæringsudbyder i Erhvervsstyrelsens it-system.
Efter det foreslåede vil det således ikke være nødvendigt, at virksomhedens kompetente ledelsesorgan
eksempelvis generalforsamlingen i et kapitalselskab
træffer særskilt beslutning om afsættelse af
den revisor eller uafhængige erklæringsudbyder, der er valgt eller udpeget til at afgive erklæring om
bæredygtighedsrapportering, jf. årsregnskabslovens § 135 c, idet virksomheden som følge af udsky-
delsen ikke længere vil være omfattet af rapporteringspligten for regnskabsår, der påbegyndes den 1.
januar 2025.
Det foreslås i
stk. 2,
at bestemmelsens stk. 1 finder tilsvarende anvendelse for store virksomheder, jf.
årsregnskabslovens § 7, stk. 2, nr. 3, der er omfattet af regnskabsklasse D, og som på balancetids-
punktet havde et gennemsnitligt antal heltidsbeskæftigede i regnskabsåret på 500 eller mindre.
Det foreslåede skal ses i sammenhæng med lovforslagets § 3, nr. 2, hvorefter det foreslås at udskyde
af tidspunktet for, hvornår store børsnoterede virksomheder, der har mindre en 500 heltidsbeskæfti-
gede, vil blive omfattet af kravene i årsregnskabslovens § 99 a, som affattet ved § 68, nr. 2, i lov om
uafhængige erklæringsudbydere. Den foreslåede ændring indebærer, at virksomheder, som efter gæl-
dende regler er forpligtet til at udarbejde en bæredygtighedsrapportering for regnskabsår, der begyn-
der den 1. januar 2025 eller senere, vil få udskudt denne forpligtelse med to år. De omfattede virk-
somheder vil dermed først skulle rapportere om bæredygtighed for regnskabsår, der begynder den 1.
januar 2027 eller senere.
20
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 231: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af årsregnskabsloven (Udskydelse af virksomheders pligt til rapportering om bæredygtighed som følge af ændring til bæredygtighedsdirektivet), fra erhvervsministeren
UDKAST
Som konsekvens af udskydelsen af tidspunktet for rapporteringspligtens indtræden, udskydes tilsva-
rende virksomhedernes pligt til at vælge en revisor eller uafhængig erklæringsudbyder til at afgive
erklæring om bæredygtighedsrapporteringen, idet denne forpligtelse er direkte betinget af tidspunktet
for virksomhedens pligt til udarbejdelse af bæredygtighedsrapporteringen, jf. årsregnskabslovens §
99 a.
Det foreslåede stk. 2 vil medføre, at såfremt en stor børsnoteret virksomhed, der har mindre end 500
heltidsbeskæftigede forud for lovens ikrafttræden, jf. lovforslaget § 4, har valgt eller udpeget en re-
visor eller uafhængig erklæringsudbyder, jf. selskabslovens § 149 a, stk. 1, § 11, stk. 1, i lov om visse
erhvervsdrivende virksomheder eller § 75 a, 1. og 2. pkt., i lov om erhvervsdrivende fonde, til at
afgive erklæring om bæredygtighedsrapportering, vil udskydelsen af rapporteringspligten, jf. lov-
forslagets § 3, nr. 2, kunne danne grundlag for afregistrering af den pågældende revisor eller erklæ-
ringsudbyder i Erhvervsstyrelsens it-system.
Efter det foreslåede vil det således ikke være nødvendigt, at virksomhedens kompetente ledelsesorgan
eksempelvis generalforsamlingen i et kapitalselskab
træffer særskilt beslutning om afsættelse af
den revisor eller uafhængige erklæringsudbyder, der er valgt eller udpeget til at afgive erklæring om
bæredygtighedsrapportering, jf. årsregnskabslovens § 135 c, idet virksomheden som følge af udsky-
delsen ikke længere vil være omfattet af rapporteringspligten for regnskabsår, der påbegyndes den 1.
januar 2025.
Det foreslås i
stk. 3,
at ved afregistrering efter bestemmelsens stk. 1 finder § 149 a, stk. 2 og 3, i
selskabsloven, § 11, stk. 2, og § 19 i lov om erhvervsdrivende virksomheder og § 75 a, 3. pkt., i lov
om erhvervsdrivende fonde, ikke anvendelse.
Det foreslåede stk. 3 vil medføre, at vælger en stor virksomhed i regnskabsklasse C eller en stor
børsnoteret virksomhed, med mindre end 500 heltidsbeskæftigede, at afregistrere revisor eller en uaf-
hængig erklæringsudbyder i henhold til stk. 1, vil virksomheden kunne afregistrere den valgte revisor
eller uafhængige erklæringsudbyder, uden at skulle vedlægge en fyldestgørende forklaring på årsagen
til, hvorfor revisor eller den uafhængige erklæringsudbyder afregistreres inden hvervets udløb. Til-
svarende vil revisoren eller den uafhængige erklæringsudbyder, hvis fratrædelsen sker før hvervets
udløb, ikke skulle vedlægge en fyldestgørende forklaring på årsagen til hvervets ophør, når dette
meddeles til Erhvervsstyrelsen.
Det foreslås i
stk. 4,
at afregistrering efter stk. 1 kan foretages frem til afholdelse af førstkommende
ordinære generalforsamling eller tilsvarende godkendelsesorgan.
Det foreslåede stk. 4 vil medføre, at de omfattede virksomheder vil kunne afregistrere revisor eller
den uafhængige erklæringsudbyder i henhold til bestemmelsen stk. 1, frem til afholdelsen af først-
kommende generalforsamling eller tilsvarende godkendelsesorgan, som afholdes efter lovforslagets
ikrafttræden, jf. § 4.
Overgangsordningen i § 5, stk. 1-4, vil give store virksomheder mulighed for at kunne afregistrere en
revisor eller uafhængig erklæringsudbyder uden særskilt beslutning fra det kompetente ledelsesorgan,
idet det oprindelige lovgrundlag for valget er bortfaldet som følge af udskydelsen af rapporterings-
pligten.
21
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 231: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af årsregnskabsloven (Udskydelse af virksomheders pligt til rapportering om bæredygtighed som følge af ændring til bæredygtighedsdirektivet), fra erhvervsministeren
UDKAST
Det bemærkes, at overgangsordningen alene finder anvendelse i en afgrænset periode - fra lovens
ikrafttræden og frem til afholdelsen af virksomhedens førstkommende ordinære generalforsamling
eller tilsvarende godkendelsesorgan.
Såfremt et omfattet selskabs regnskabsår følger kalenderåret, vil den ordinære generalforsamling ty-
pisk skulle finde sted i første halvår af 2026, da årsrapporten skal godkendes i perioden efter regn-
skabsårets udløb den 31. december 2025, og før fristens udløb for årsrapportens indberetning til Er-
hvervsstyrelsen den 30. juni 2026.
Er afregistreringen efter stk. 1 ikke sket forud for denne ordinære generalforsamling, vil afsættelse af
revisor eller den uafhængige erklæringsudbyder herefter skulle ske efter de almindelige regler, dvs.
ved særskilt beslutning på generalforsamlingen og med vedlæggelse af en fyldestgørende forklaring
i forbindelse med registreringen i Erhvervsstyrelsens it-system, såfremt hvervet bringes til ophør in-
den udløb.
Til § 6
§ 149 a, stk. 1, i selskabsloven, fastsætter regler om valg, fratræden og afsættelse af revisorer og
uafhængige erklæringsudbydere, som er valgt til at forsyne virksomhedens bæredygtighedsrapporte-
ring med en erklæring, jf. lov om finansiel virksomheds § 193 a eller lov om forsikringsvirksomheds
§ 187 a.
Det følger af § 193 a i lov om finansiel virksomhed og § 187 a i lov om forsikringsvirksomhed, at en
virksomhed, som er omfattet af pligten til at rapportere om bæredygtighed i henhold til disse bestem-
melser, skal lade bæredygtighedsrapporteringen forsyne med en erklæring om bæredygtighedsrap-
portering. Det er et krav, at den revisor eller uafhængige erklæringsudbyder som virksomheden har
valgt til at afgive erklæringen om bæredygtighedsrapportering, registreres i Erhvervsstyrelsens it-
system.
Efter gældende regler i selskabsloven tilfalder kompetencen til at afsætte en revisor eller uafhængig
erklæringsudbyder den, der har valgt revisoren eller den uafhængige erklæringsudbyder.
Eksempelvis vil afsættelse af en revisor eller uafhængig erklæringsudbyder, som er valgt til at forsyne
et kapitalselskabs bæredygtighedsrapportering med en erklæring, skulle besluttes af generalforsam-
lingen, da det kun er dette selskabsorgan, der kan vælge en sådan revisor henholdsvis uafhængig
erklæringsudbyder, jf. selskabslovens § 149 a, hvorefter selskabslovens § 144, stk. 1, finder tilsva-
rende anvendelse.
Efter gældende regler i selskabsloven kan en revisor eller en uafhængig erklæringsudbyder alene
afsættes før hvervets udløb, hvis der foreligger et begrundet forhold. I sådanne tilfælde skal virksom-
heden ved afregistreringen i Erhvervsstyrelsens it-system, sammen med anmeldelsen eller registre-
ringen herom, vedlægge en fyldestgørende forklaring på årsagen til hvervets udløb. Tilsvarende skal
revisoren eller den uafhængige erklæringsudbyder, hvis fratrædelsen sker før hvervets udløb, hurtigst
muligt meddele dette til Erhvervsstyrelsen og vedlægge en fyldestgørende forklaring på årsagen til
hvervets ophør.
22
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 231: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af årsregnskabsloven (Udskydelse af virksomheders pligt til rapportering om bæredygtighed som følge af ændring til bæredygtighedsdirektivet), fra erhvervsministeren
UDKAST
Det foreslås i
§ 6, stk. 1,
at for virksomheder omfattet af lov om finansiel virksomhed eller lov om
forsikringsvirksomhed, som forud for lovens ikrafttræden, jf. § 4, har valgt en eller flere revisorer
eller uafhængige erklæringsudbydere, jf. § 149 a, stk. 1, i selskabsloven, til at afgive erklæring om
bæredygtighedsrapportering, hvor lovgrundlaget for den beslutning er bortfaldet, kræver afregistre-
ring af revisoren eller den uafhængige erklæringsudbyder ikke særskilt vedtagelse.
Det foreslåede skal ses i sammenhæng med bæredygtighedsdirektivets anvendelsestidspunkt i medfør
af Stop-the-clock-direktivet, hvorefter tidspunktet for, hvornår finansielle virksomheder vil blive om-
fattet af kravene om bæredygtighedsrapportering i lov om finansiel virksomhed henholdsvis lov om
forsikringsvirksomhed, udskydes. Selve virkningstidspunktet reguleres i de af Finanstilsynet udstedte
regnskabsbekendtgørelser for henholdsvis kredit og forsikring. Disse bekendtgørelser foreslås ændret
således, at virksomheder, som efter gældende regler er forpligtet til at udarbejde en bæredygtigheds-
rapportering for regnskabsår, der begynder den 1. januar 2025 eller senere, vil få udskudt denne for-
pligtelse med to år. De omfattede virksomheder vil dermed først skulle rapportere om bæredygtighed
for regnskabsår, der begynder den 1. januar 2027 eller senere.
Som konsekvens af udskydelsen af tidspunktet for rapporteringspligtens indtræden, udskydes tilsva-
rende virksomhedernes pligt til at vælge en revisor eller uafhængig erklæringsudbyder til at afgive
erklæring om bæredygtighedsrapporteringen, idet denne forpligtelse er direkte betinget af tidspunktet
for virksomhedens udarbejdelse af bæredygtighedsrapporteringen, jf. lov om finansiel virksomheds
§ 193 a, stk. 4, eller lov om forsikringsvirksomheds § 187 a, stk. 4.
Det foreslåede stk. 1 vil medføre, at såfremt en virksomhed forud for lovens ikrafttræden, jf. lov-
forslagets § 4, har valgt en revisor eller uafhængig erklæringsudbyder, jf. selskabslovens § 149 a, stk.
1, til at afgive erklæring om bæredygtighedsrapportering, vil udskydelsen af rapporteringspligten, jf.
Finanstilsynets regnskabsbekendtgørelser for henholdsvis kredit og forsikring, kunne danne grundlag
for afregistrering af den pågældende revisor eller erklæringsudbyder i Erhvervsstyrelsens it-system.
Efter det foreslåede vil det således ikke være nødvendigt, at virksomhedens kompetente ledelsesorgan
eksempelvis generalforsamlingen i et kapitalselskab
træffer særskilt beslutning om afsættelse af
den revisor eller uafhængige erklæringsudbyder, der er valgt til at afgive erklæring om bæredygtig-
hedsrapportering, jf. lov om finansiel virksomheds § 193 a eller lov om forsikringsvirksomheds § 187
a, idet virksomheden som følge af udskydelsen ikke længere vil være omfattet af rapporteringspligten
for regnskabsår, der påbegyndes den 1. januar 2025.
Det foreslås i
stk. 2,
at ved afregistrering efter bestemmelsens stk. 1 finder § 149 a, stk. 2 og 3, i
selskabsloven, ikke anvendelse.
Det foreslåede stk. 2 vil medføre, at hvis en virksomhed vælger at afregistrere revisor eller en uaf-
hængig erklæringsudbyder i henhold til stk. 1, vil virksomheden kunne afregistrere den valgte revisor
eller uafhængige erklæringsudbyder, uden at skulle vedlægge en fyldestgørende forklaring på årsagen
til, hvorfor revisor eller den uafhængige erklæringsudbyder afregistreres inden hvervets udløb. Til-
svarende vil revisor eller den uafhængige erklæringsudbyder, hvis fratrædelsen sker før hvervets ud-
løb, ikke skulle vedlægge en fyldestgørende forklaring på årsagen til hvervets ophør, når dette med-
deles til Erhvervsstyrelsen.
23
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 231: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af årsregnskabsloven (Udskydelse af virksomheders pligt til rapportering om bæredygtighed som følge af ændring til bæredygtighedsdirektivet), fra erhvervsministeren
UDKAST
Det foreslås i
stk. 3,
at afregistrering efter stk. 1 kan foretages frem til afholdelse af førstkommende
ordinære generalforsamling eller tilsvarende godkendelsesorgan.
Det foreslåede stk. 3 vil medføre, at de omfattede virksomheder vil kunne afregistrere revisoren eller
den uafhængige erklæringsudbyder i henhold til bestemmelsen stk. 1, frem til afholdelse af førstkom-
mende generalforsamling eller tilsvarende godkendelsesorgan, som afholdes efter lovforslagets
ikrafttræden, jf. § 4.
Til § 7
Det forslås i
stk. 1,
at loven ikke skal gælde for Grønland og Færøerne, jf. dog stk. 2 og 3.
Det foreslås i
stk. 2,
at loven ved kongelig anordning kan sættes helt eller delvis i kraft for Grønland
med de ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
Det følger af årsregnskabsloven og lov om uafhængige erklæringsudbyder vedrørende bæredygtig-
hedsrapportering, at lovene kan sættes helt eller delvis i kraft for Grønland med de ændringer, som
de grønlandske forhold tilsiger.
Tilsvarende følger det generelt af lovene på det finansielle område, at lovene ikke gælder for Grøn-
land, men at lovene ved kongelig anordning kan sættes helt eller delvis i kraft for Grønland med de
ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
Lov nr. 453 af 10. juni 2003 om finansiel virksomhed er anordnet på Grønland ved kongelig anord-
ning nr. 1252 af 15. december 2004.
Af § 355 i lov om forsikringsvirksomhed følger, at loven kan sættes i kraft for Grønland ved kongelig
anordning.
Det foreslås i
stk. 3,
at de dele af § 6 som vedrører lov om finansiel virksomhed ved kongelig anord-
ning kan sættes helt eller delvis i kraft for Færøerne med de ændringer, som de færøske forhold tilsi-
ger.
Sagsområdet i det foreslåede §§ 1-3 og § 5 er overtaget af de færøske myndigheder, og årsregnskabs-
loven og lov om uafhængige erklæringsudbydere vedrørende bæredygtighedsrapportering kan derfor
ikke sættes i kraft for Færøerne. Tilsvarende er forsikrings- og realkreditområdet overtaget af de fæ-
røske myndigheder, og dele herom i § 6 kan derfor ikke sættes i kraft for Færøerne for disse virksom-
heder.
24
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 231: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af årsregnskabsloven (Udskydelse af virksomheders pligt til rapportering om bæredygtighed som følge af ændring til bæredygtighedsdirektivet), fra erhvervsministeren
3030278_0025.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lovbekendtgørelse nr. 1057 af 23. september
2024, som ændret ved § 17 i lov nr. 1602 af 17.
december 2024, § 2 i lov nr. 1668 af 30. decem-
ber 2024 og § 68 i lov nr. 52 af 28. januar 2025
foretages følgende ændringer
25
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 231: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af årsregnskabsloven (Udskydelse af virksomheders pligt til rapportering om bæredygtighed som følge af ændring til bæredygtighedsdirektivet), fra erhvervsministeren
3030278_0026.png
UDKAST
Fodnoten.
1) Loven indeholder bestemmelser,
der gennemfører dele af Rådets direktiv
1982/891/EØF af 17. december 1982 om spalt-
ning af aktieselskaber, EF-Tidende 1982, nr. L
378, side 47, dele af Rådets direktiv
1989/666/EØF af 21. december 1989 om offent-
lighed vedrørende filialer oprettet i en medlems-
stat af visse former for selskaber henhørende un-
der en anden stats retsregler, EF-Tidende 1989,
nr. L 395, side 36, dele af Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2004/25/EF af 21. april 2004
om overtagelsestilbud, EU-Tidende 2004, nr. L
142, side 12, dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2004/109/EF af 15. december
2004 om harmonisering af gennemsigtigheds-
krav i forbindelse med oplysninger om udste-
dere, hvis værdipapirer er optaget til handel på
et reguleret marked, og om ændring af direktiv
2001/34/EF, EU-Tidende 2004, nr. L 390, side
38, dele af Europa-Parlamentets og Rådets di-
rektiv 2006/43/EF af 17. maj 2006 om lovpligtig
revision af årsregnskaber og konsoliderede
regnskaber, om ændring af Rådets direktiv
1978/660/EØF og om ophævelse af Rådets di-
rektiv 1984/253/EØF, EU-Tidende 2006, nr. L
157, side 87, dele af Rådets direktiv 2006/99/EF
af 20. november 2006 om tilpasning af visse di-
rektiver vedrørende selskabsret på grund af Bul-
gariens og Rumæniens tiltrædelse, EU-Tidende
2006, nr. L 363, side 137, dele af Europa-Parla-
mentets og Rådets direktiv 2011/35/EU af 5.
april 2011 om fusioner af aktieselskaber, EU-Ti-
dende 2011, nr. L 110, side 1, dele af Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2012/30/EU af
25. oktober 2012 om samordning af de garantier,
der kræves i medlemsstaterne af de i artikel 54,
stk. 2, i traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde nævnte selskaber til beskyttelse
af såvel selskabsdeltagernes som tredjemands
interesser, for så vidt angår stiftelsen af aktiesel-
skabet samt bevarelse af og ændringer i dets ka-
pital, med det formål at gøre disse garantier lige
1.
I
Fodnoten
til lovens titel ændres »og Kom-
missionens delegerede direktiv (EU) 2023/2775
af 17. oktober 2023 om ændring af Europa-Par-
lamentets og Rådets direktiv 2013/34/EU for så
vidt angår justeringer af størrelseskriterierne for
mikrovirksomheder, små, mellemstore og store
virksomheder eller koncerner, EU-Tidende, L af
21. december 2023« til: »dele af Kommissio-
nens delegerede direktiv (EU) 2023/2775 af 17.
oktober 2023 om ændring af Europa-Parlamen-
tets og Rådets direktiv 2013/34/EU for så vidt
angår justeringer af størrelseskriterierne for
mikrovirksomheder, små, mellemstore og store
virksomheder eller koncerner, EU-Tidende, L af
21. december 2023, og dele af Europa-Parla-
mentets og Rådets direktiv (EU) 2025/794 af 14.
april 2025 om ændring af direktiv (EU)
2022/2464 og (EU) 2024/1760 for så vidt angår
de datoer, fra hvilke medlemsstaterne skal an-
vende visse krav til virksomheders bæredygtig-
hedsrapportering og due diligence, EU-tidende,
L af 16. april 2025«.
26
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 231: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af årsregnskabsloven (Udskydelse af virksomheders pligt til rapportering om bæredygtighed som følge af ændring til bæredygtighedsdirektivet), fra erhvervsministeren
3030278_0027.png
UDKAST
byrdefulde, EU-Tidende 2012, nr. L 315, side
74, dele af Rådets direktiv 2013/24/EU af 13.
maj 2013 om tilpasning af visse direktiver ved-
rørende selskabsret på grund af Republikken
Kroatiens tiltrædelse, EU-Tidende 2013, nr. L
158, side 365, dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2013/34/EU af 26. juni 2013 om
årsregnskaber, konsoliderede regnskaber og til-
hørende beretninger for visse virksomhedsfor-
mer, om ændring af Europa-Parlamentets og Rå-
dets direktiv 2006/43/EF og om ophævelse af
Rådets direktiv 78/660/EØF og 83/349/EØF,
EU-Tidende 2013, nr. L 182, side 19, som æn-
dret ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2014/95/EU af 22. oktober 2014 om ændring af
direktiv 2013/34/EU, for så vidt angår offentlig-
gørelse af ikke-finansielle oplysninger og oplys-
ninger om mangfoldighed for visse store virk-
somheder og koncerner, EU-Tidende 2014, nr.
L 330, side 1, og som ændret ved Europa-Parla-
mentets og Rådets direktiv 2014/102/EU af 7.
november 2014 om tilpasning af Europa-Parla-
mentets og Rådets direktiv 2013/34/EU om års-
regnskaber, konsoliderede regnskaber og tilhø-
rende beretninger for visse virksomhedsformer
på grund af Republikken Kroatiens tiltrædelse,
EU-Tidende 2014, nr. L 334, side 86, dele af Eu-
ropa-Parlamentets
og
Rådets
direktiv
2013/50/EU af 22. oktober 2013 om ændring af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2004/109/EF om harmonisering af gennemsig-
tighedskrav i forbindelse med oplysninger om
udstedere, hvis værdipapirer er optaget til han-
del på et reguleret marked, Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2003/71/EF om det prospekt,
der skal offentliggøres, når værdipapirer udby-
des til offentligheden eller optages til handel, og
Europa-Kommissionens direktiv 2007/14/EF
om gennemførelsesbestemmelser til visse be-
stemmelser i direktiv 2004/109/EF, EU-Tidende
2013, nr. L 294, side 13, og dele af Europa-Par-
lamentets og Rådets direktiv (EU) 2021/2101 af
27
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 231: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af årsregnskabsloven (Udskydelse af virksomheders pligt til rapportering om bæredygtighed som følge af ændring til bæredygtighedsdirektivet), fra erhvervsministeren
3030278_0028.png
UDKAST
Gældende formulering
24. november 2021 om ændring af direktiv
2013/34/EU for så vidt angår offentliggørelse af
selskabsskatteoplysninger for visse virksomhe-
der og filialer, EU-Tidende 2021, nr. L 429, side
1, dele af Europa-Parlamentets og Rådets direk-
tiv (EU) 2022/2464 af 14. december 2022 om
ændring af forordning (EU) nr. 537/2014, direk-
tiv 2004/109/EF, direktiv 2006/43/EF og direk-
tiv 2013/34/EU for så vidt angår virksomheders
bæredygtighedsrapportering, EU-Tidende 2022,
nr. L 322, side 15, og Kommissionens delege-
rede direktiv (EU) 2023/2775 af 17. oktober
2023 om ændring af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2013/34/EU for så vidt angår ju-
steringer af størrelseskriterierne for mikrovirk-
somheder, små, mellemstore og store virksom-
heder eller koncerner, EU-Tidende, L af 21. de-
cember 2023.
Gældende formulering
Lovforslaget
Lovforslaget
§2
I lov nr. 480 af 22. maj 2024 om ændring af års-
regnskabsloven, revisorloven og forskellige an-
dre love foretages følgende ændringer:
28
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 231: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af årsregnskabsloven (Udskydelse af virksomheders pligt til rapportering om bæredygtighed som følge af ændring til bæredygtighedsdirektivet), fra erhvervsministeren
3030278_0029.png
UDKAST
Gældende formulering
Fodnoten.
1) Loven indeholder bestemmelser,
der gennemfører Europa-Parlamentets og Rå-
dets direktiv (EU) 2022/2464 af 14. december
2022 om ændring af forordning (EU) nr.
537/2014, direktiv 2004/109/EF, direktiv
2006/43/EF og direktiv 2013/34/EU for så vidt
angår virksomheders bæredygtighedsrapporte-
ring, EU-Tidende 2022, nr. L 322, side 15, og
Kommissionens delegerede direktiv (EU)
2023/2775 af 17. oktober 2023 om ændring af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2013/34/EU for så vidt angår justeringer af stør-
relseskriterierne for mikrovirksomheder, små,
mellemstore og store virksomheder eller koncer-
ner, EU-Tidende, L af 21. december 2023.
Lovforslaget
1.
I
Fodnoten
til lovens titel ændres »og Kom-
missionens delegerede direktiv (EU) 2023/2775
af 17. oktober 2023 om ændring af Europa-Par-
lamentets og Rådets direktiv 2013/34/EU for så
vidt angår justeringer af størrelseskriterierne for
mikrovirksomheder, små, mellemstore og store
virksomheder eller koncerner, EU-Tidende, L af
21. december 2023« til: »dele af Kommissio-
nens delegerede direktiv (EU) 2023/2775 af 17.
oktober 2023 om ændring af Europa-Parlamen-
tets og Rådets direktiv 2013/34/EU for så vidt
angår justeringer af størrelseskriterierne for
mikrovirksomheder, små, mellemstore og store
virksomheder eller koncerner, EU-Tidende, L af
21. december 2023, og dele af Europa-Parla-
mentets og Rådets direktiv (EU) 2025/794 af 14.
april 2025 om ændring af direktiv (EU)
2022/2464 og (EU) 2024/1760 for så vidt angår
de datoer, fra hvilke medlemsstaterne skal an-
vende visse krav til virksomheders bæredygtig-
hedsrapportering og due diligence, EU-tidende,
L af 16. april 2025«.
§3
I lov nr. 52 af 28. januar 2025 om uafhængige
erklæringsudbydere vedrørende bæredygtig-
hedsrapportering foretages følgende ændringer:
29
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 231: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af årsregnskabsloven (Udskydelse af virksomheders pligt til rapportering om bæredygtighed som følge af ændring til bæredygtighedsdirektivet), fra erhvervsministeren
3030278_0030.png
UDKAST
Gældende formulering
Fodnoten.
1) Loven indeholder bestemmelser,
der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv (EU) 2022/2464 af 14. december
2022 om ændring af forordning (EU) nr.
537/2014, direktiv 2004/109/EF, direktiv
2006/43/EF og direktiv 2013/34/EU for så vidt
angår virksomheders bæredygtighedsrapporte-
ring, EU-Tidende 2022, nr. L 322, side 15.
Lovforslaget
1.
Fodnoten
til lovens titel affattes således: »Lo-
ven indeholder bestemmelser, der gennemfører
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU)
2022/2464 af 14. december 2022 om ændring af
forordning (EU) nr. 537/2014, direktiv
2004/109/EF, direktiv 2006/43/EF og direktiv
2013/34/EU for så vidt angår virksomheders
bæredygtighedsrapportering, EU-Tidende 2022,
nr. L 322, side 15, og dele af Europa-Parlamen-
tets og Rådets direktiv (EU) 2025/794 af 14.
april 2025 om ændring af direktiv (EU)
2022/2464 og (EU) 2024/1760 for så vidt angår
de datoer, fra hvilke medlemsstaterne skal an-
vende visse krav til virksomheders bæredygtig-
hedsrapportering og due diligence, EU-tidende,
L af 16. april 2025.«
30