Erhvervsudvalget 2024-25
ERU Alm.del Bilag 228
Offentligt
3025863_0001.png
Erhvervsminister Morten Bødskov
[email protected]
Transportminister Thomas Danielsen
[email protected]
Folketingets Erhvervsudvalg
Folketingets Transportudvalg
Den 21. maj 2025
Truet konkurrence på lademarkedet
Kære Morten Bødskov, Thomas Danielsen og medlemmer af Folketingets Er-
hvervsudvalg og Transportudvalg
Der er brug for politisk handling nu, hvis vi skal sikre et åbent og velfungerende
lademarked i Danmark.
Det er mere end 500 dage siden, at Konkurrencerådet offentliggjorde sin rapport
om konkurrencen på markedet for opladning af elbiler og anbefalede et midlerti-
digt forbud mod bundling af hjemme- og udeopladning. Den politiske opfølgning
på denne klare og entydige anbefaling mangler fortsat.
Siden rapportens offentliggørelse har markedet udviklet sig i netop den forkerte
retning, som Konkurrencerådet advarede imod. Flere aktører tilbyder nu bund-
lingsprodukter, som reducerer prisgennemsigtigheden og låser forbrugerne sam-
tidig med, at det bliver stadigt vanskeligere at sammenligne og skifte mellem
operatører.
Resultatet er, at markedet i dag er domineret af en stor aktør, hvilket i praksis
betyder, at de resterede aktører har mindre end halvdelen af markedet at kon-
kurrere om.
Konkurrencerådet konkluderede allerede i december 2023, at bundling af
hjemme- og udeladning risikerer at:
-
-
-
reducere prisgennemsigtigheden,
mindske incitamentet til at vælge andre løsninger, og
føre til en opdeling af markedet i lukkede netværk.
Jacob Stahl Otte
Direktør
M
+45 3138 2858
E
[email protected]
Derfor anbefalede Konkurrencerådet et midlertidigt forbud mod bundling i op til
fem år.
Både Forbrugerrådet Tænk og Klimarådet har bakket op om Konkurrencerådets
rapport.
Esplanaden 34A, 1. sal th.
DK-1263 Copenhagen K
T
+45 3345 6510
E
[email protected]
W
drivkraftdanmark.dk
1/2
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 228: Henvendelse af 21/5-25 fra Drivkraft Danmark, om konkurrencen på markedet for opladning af elbiler
3025863_0002.png
Siden rapportens udgivelse er der kommet yderligere bundlingsprodukter på
markedet. Det sker ikke af fri vilje, men af nødvendighed for at bevare konkur-
renceevnen. Det er et klart tegn på, at markedet er ved at lukke sig om sig selv.
Når én model dominerer, og de regulatoriske rammer ikke justeres, presses flere
aktører til at tilpasse sig – ikke fordi de ønsker det, men fordi det er nødvendigt
for overhovedet at kunne operere på markedet.
Det er ikke udtryk for sund konkurrence, men for en markedsstruktur præget af
indlåsning og lav mobilitet, som beskrevet i Konkurrencerådets rapport.
Vi nærmer os med hast en situation, hvor valgfrihed bliver en illusion, og marke-
det de facto opdeles i lukkede netværk.
Faste abonnementsordninger reducerer forbrugernes incitament til at lade, når
strømmen er billigst og mest klimavenlig. Under energikrisen i 2022 blev det ty-
deligt, at danskerne er villige til at tilpasse deres forbrug, når prissignalerne er
klare. Denne fleksibilitet forsvinder imidlertid, når opladning er pakket ind i fa-
ste, månedlige abonnementer. Når hovedparten af elbilisterne er tilknyttet all-
inclusive-løsninger med fast pris, bortfalder det økonomiske incitament til at
lade, når strømmen er grøn og billig.
Bundlingsmodellen er i praksis kun udbredt i Danmark. I andre EU-lande tilby-
des opladning typisk som separate løsninger, hvor forbrugeren bevarer fleksibili-
teten.
Det er blevet anført, at bundling alene er et resultat af forbrugernes præferencer.
Det er ikke korrekt. Valgfrihed afhænger af de muligheder, markedet reelt tilby-
der. Når konkurrencen er begrænset, gennemsigtigheden lav og de reelle alterna-
tiver få, bliver forbrugernes valg stærkt påvirket af strukturen. Tilvalg af bund-
ling er derfor ikke udtryk for efterspørgsel, men resultatet af en særlig dansk
markedsmodel. En model der hæmmer mobiliteten, forvrider markedet og redu-
cerer forbrugernes mulighed for at skifte mellem ladeløsninger.
Internationale ladeoperatører, der i høj grad investerer i ladning på farten med
gennemsigtige afregningsformer, fravælger i stigende grad Danmark – selvom de
ellers investerer massivt i vores nabolande. Disse ladeoperatører har svært ved at
se en bæredygtig forretningscase i Danmark, da den dominerende bundlings-
struktur skaber en adgangsbarriere og gør det vanskeligt at konkurrere på lige
vilkår.
Danmark har brug for betydelige investeringer i ladeinfrastruktur fra flere aktø-
rer, og det nuværende marked udgør en barriere for netop det.
Markedet er ved at låse sig fast. Bundling bliver normen, og konkurrencen risike-
rer at gå i stå. Derfor er det afgørende med politisk handling nu. Drivkraft Dan-
mark opfordrer derfor til, at regeringen følger op på Konkurrencerådets anbefa-
ling om et midlertidigt forbud mod bundling.
Med venlig hilsen
Jacob Stahl Otte
Direktør
2/2