Erhvervsudvalget 2024-25
ERU Alm.del Bilag 216
Offentligt
3019368_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAU DVALG
12. maj 2025
Europa-Kommissionens henstilling om koordinering af nationale kon-
trollister
C 2025/683
1.
Resumé
Europa-Kommissionen (herefter Kommissionen) har d. 16. april 2025 of-
fentliggjort henstilling om koordinering af nationale kontrollister (herefter
henstillingen). Heri opfordres medlemsstaterne til at understøtte en øget
koordinering af de nationale kontrollister, der vedtages med henblik på at
fastsætte ny kontrol af produkter og teknologier med dobbelt anvendelse.
Regeringen støtter intentionen med henstillingen om at øge koordineringen
af nationale kontrollister, da det fremmer en transparent og effektiv ek-
sportkontrol med produkter med dobbelt anvendelse i hele EU.
Regeringen anser nationale kontrollister som et midlertidigt tiltag, der ud-
fases når medlemsstaterne opnår enighed om en fælleseuropæisk løsning
for eksportkontrollen med produkter med dobbelt anvendelse. Regeringen
vurderer, at der er et behov for henstillingen, så længe der ikke er opnået
enighed om en fælleseuropæisk løsning. Regeringen vil derfor arbejde for
at øge koordineringen med Kommissionen og medlemslandene. Henstillin-
gen har ingen direkte lovgivningsmæssige konsekvenser og forventes ikke
i sig selv at have væsentlige økonomiske konsekvenser.
2.
Baggrund
Lister med produkter og teknologier, der skal omfattes eksportkontrol, ved-
tages i multilaterale fora. Kommissionen udarbejder hvert år en konsolideret
liste over alle tilføjelser og ændringer, der er vedtaget i de multilaterale ek-
sportkontrolfora. Det har i flere år har været vanskeligt at vedtage nye opda-
teringer af
EU’s
kontrolliste for produkter og teknologier med dobbelt anven-
delse, da det ikke er lykkedes at opnå konsensus i de multilaterale fora. Den
manglende aktivitet skyldes, at forslag, som der er opnået teknisk enighed om
i de multilaterale fora, blokeres af politiske årsager af ét medlemsland
Formålet med opdateringerne af produkter og teknologier er at opretholde
en effektiv eksportkontrol, hvor produkter og teknologier, der potentielt kan
have militær anvendelse, ikke falder i de forkerte hænder.
Tyskland, Frankrig, Spanien, Finland, Italien og Nederlandene har, som re-
aktion på den manglende enighed i de multilaterale fora, indført nationale
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 216: Grund- og nærhedsnotat om Europa-Kommissionens henstilling om bedre koordination af nationale kontrollister, som er offentliggjort i dansk sprogversion den 16. april 2025, fra erhvervsministeren
3019368_0002.png
kontrollister. Listerne opdateres med de produkter, hvor der ikke er opnået
konsensus om at føre kontrol, grundet de blokeringer af politiske årsager af
ét medlemsland.
Danmark har også i juli 2024 vedtaget en national kontrolliste, der er ved at
blive opdateret med yderligere produkter og teknologier vedtaget i fora. Den
nationale kontrolliste anses som en midlertidig løsning, indtil EU-landene op-
når enighed om en varig fælles europæisk løsning.
I Kommissionens hvidbog om eksportkontrol fra d. 24. januar 2024 foreslås,
at de nationale kontrollister understøttes af en henstilling, der skal forbedre
koordineringen og effektiviteten landene imellem.
3.
Formål og indhold
Henstillingen har til formål at øge koordineringen blandt medlemsstaterne af
det stigende antal af nationale kontrollister. Et stigende antal nationale kon-
trollister, som ikke indeholder de samme produkter og teknologier, betyder
at koordinering er central for at sikre at europæiske virksomheder har det
samme udgangspunkt på tværs af det indre marked. Henstillingen sigter mod
at skabe overblik og transparens om den kontrol, der føres fra de enkelte med-
lemsstater. Derudover skal den understøtte harmonisering mellem de natio-
nale kontrollister. Koordinering foretages på frivillig basis.
Af henstillingen fremgår, at medlemsstater bør forelægge Kommissionen
og medlemsstaterne et skriftligt udkast til den nationale kontrolliste samt bag-
grunden for tiltagene inden vedtagelse. Her kan fremgå overvejelser om be-
tydningen for erhvervsdrivende i EU. Det giver Kommissionen og de øvrige
medlemsstater mulighed for at fremsætte bemærkninger. Udkastet kan der-
udover drøftes i EU-Kommissionens Koordinationsgruppe for produkter
med dobbelt anvendelse efter anmodning fra den medlemsstat, der planlæg-
ger at vedtage eller ændre kontrollisten.
Medlemsstaterne bør ifølge henstillingen regelmæssigt opdatere de øvrige
medlemsstater og Kommissionen om fremskridtene hen imod færdiggørelsen
af kontrollisten. Efter vedtagelsen heraf bør der udveksles oplysninger om
den nye kontrol.
Henstillingen fastsætter, at Kommissionen skal stille sikre kommunikations-
midler til rådighed til brug for medlemslandenes udveksling af oplysninger,
og at Kommissionen skal tage de nødvendige skridt til at sikre fortroligheden
af de oplysninger.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet om henstillingen.
5.
Nærhedsprincippet
2
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 216: Grund- og nærhedsnotat om Europa-Kommissionens henstilling om bedre koordination af nationale kontrollister, som er offentliggjort i dansk sprogversion den 16. april 2025, fra erhvervsministeren
3019368_0003.png
En vurdering af henstillingen i relation til nærhedsprincippet vurderes ikke at
være relevant, da der ikke er tale om et lovgivningsmæssigt initiativ. Vurde-
ringen af nærhedsprincippet foretages ved eventuel fremsættelse af konkrete
retsakter.
6.
Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Henstillingen har ingen direkte lovgivningsmæssige konsekvenser. Den
øgede koordinering af medlemslandenes nationale kontrollister sker på
baggrund af frivillighed fra medlemslandene.
Økonomiske konsekvenser
Det vurderes ikke at henstillingen medfører
erhvervsøkonomiske konse-
kvenser.
Henstillingen fastsætter ikke nye krav eller fjerner nuværende
krav for danske virksomheder og sikre øget gennemsigtighed for danske
virksomheder. Da formålet med henstillingen er at minimere uregelmæs-
sigheder, sikre gennemsigtighed og i sidste ende lige konkurrencevilkår for
europæiske virksomheder, kan den derfor udgøre en indirekte byrdelettelse
for virksomhederne.
Henstillingen medfører ikke
statsfinansielle konsekvenser
i sig selv, da op-
datering af nationale kontrollister er frivillig. Løbende opdatering af kon-
trollister medfører dog administrative konsekvenser. Danmark har vedta-
get en national kontrollise, der er under opdatering.
Henstillingen forventes ikke at have
samfundsøkonomiske
konsekvenser.
8.
Høring
Forslaget har været sendt i høring i EU-specialudvalget for hhv. konkurren-
ceevne, vækst og forbrugerspørgsmål, handelspolitik og forskning. Der er
ikke modtaget høringssvar.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at medlemsstaterne er positivt indstillet over for en øget koor-
dinering af nationale kontrollister.
10.
Regeringens foreløbige generelle holdning
I lyset af de geopolitiske spændinger og udfordringer med at vedtage nye
opdateringer af kontrollen med produkter og teknologier med dobbelt an-
vendelse i eksportkontrolforaene finder regeringen, at nationale kontrolli-
ster er en nødvendig midlertidig løsning, der skal sikre, at EU's eksport-
kontrol udvides med nye og kritiske teknologier.
3
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 216: Grund- og nærhedsnotat om Europa-Kommissionens henstilling om bedre koordination af nationale kontrollister, som er offentliggjort i dansk sprogversion den 16. april 2025, fra erhvervsministeren
3019368_0004.png
Regeringen anser nationale kontrollister som et midlertidigt tiltag, der ud-
fases når medlemsstaterne opnår enighed om en fælleseuropæisk løsning
for eksportkontrollen med produkter med dobbelt anvendelse, der ikke er
opnået konsensus om i de multilaterale fora. Regeringen vurderer, at der er
et behov for henstillingen, så længe der ikke er opnået enighed om en fæl-
leseuropæisk løsning. Regeringen vil derfor arbejde for at øge koordine-
ringen med Kommissionen og medlemslandene.
Regeringen finder, at fælles EU-løsninger er nødvendige for at sikre effek-
tiviteten af det europæiske eksportkontrolsystem med produkter og tekno-
logier med dobbelt anvendelse og for at sikre lige vilkår for virksomheder
på tværs af EU.
Regeringen støtter intentionen med henstillingen om at øge koordineringen
af nationale kontrollister, da det fremmer en transparent og effektiv ek-
sportkontrol med produkter med dobbelt anvendelse i hele EU.
11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
4