Erhvervsudvalget 2024-25
ERU Alm.del Bilag 208
Offentligt
3015180_0001.png
5. maj 2025
Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 13.05.2025
1) Konkurrenceevne, forenkling og forbedring af erhvervsvilkår i EU: Opsparings- og
investeringsunionen (SIU)
KOM-nummer foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Økonomiministeriet og Erhvervsministeriet
2) Forslag om låneinstrument til forsvarsinvesteringer (SAFE)
KOM(2025)122
Materialet er udarbejdet af Økonomiministeriet og Forsvarsministeriet
2
9
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 208: Samlenotat om Kommissionens forslag til Opsparings- og investeringsunionen (SIU), forslag om låneinstrument til forsvarsinvesteringer (SAFE), samt forhandlingsoplæg om forslag til forenkling af kulstofgrænsetilpasningsmekanismen (CBAM), fra økonomiministeren
Dagsordenspunkt 2: Konkurrenceevne, forenkling og
forbedring af erhvervsvilkår i EU:
Opsparings- og investeringsunionen
(SIU)
KOM-dokument foreligger ikke
1. Resume
ECOFIN ventes 13. maj 2025 at drøfte Kommissionens nylige meddelelse om
en opsparings- og investeringsunion (SIU), som bygger videre på arbejdet i
EU med kapitalmarkedsunionen og bankunionen. Kommissionens meddelelse
blev offentliggjort 19. marts 2025 og indeholder en beskrivelse af og en tids-
linje for en række tiltag, som Kommissionen ventes at fremsætte for at fremme
SIU. Meddelelsen skal desuden ses i sammenhæng med den overordnede mål-
sætning i EU om at styrke europæisk konkurrenceevne. Det polske formand-
skab oplyser, at drøftelsen i ECOFIN især skal ses i kontekst af formandskabets
ønske om at sætte fokus på regelforenkling og byrdelempelser i EU.
SIU har blandt andet til formål at sikre, at EU’s finansielle system i højere grad
kanaliserer europæernes store opsparinger til produktive investeringer og
dermed skaber flere finansieringsmuligheder for virksomheder og bedre af-
kast for borgere. Meddelelsen favner bredt og berører forventede emner så-
som fragmentering af kapitalmarkederne og barrierer for investeringer i EU,
behov for en markedsdrevet konsolidering af kapitalmarkederne, styrket fi-
nansiel dannelse hos forbrugere, brug af offentlige EU-midler til at mindske
risikoen ved udvalgte private investeringer samt tilsyn med kapitalmarke-
derne. Derudover understreger Kommissionen vigtigheden af nationalt at
styrke supplerende pensionsopsparinger i sammenhæng med stærke kapital-
markeder samt tiltag, der fremmer en opsparings- og investeringskonto base-
ret på nationale ’best practices’. Fremskridt på SIU vil også blive fulgt bl.a. i
det europæiske semester via landespecifikke anbefalinger.
Regeringen tager Kommissionens meddelelse om SIU til efterretning og vil
tage stilling til de kommende konkrete forslag i takt med, at de fremsættes,
herunder tilgangen til forskellige opfordringer vedr. nationale tiltag. Regerin-
gen finder det centralt, herunder for EU’s produktivitet og konkurrenceevne,
at de europæiske opsparinger i højere grad kanaliseres over i kapitalmarke-
derne, og at der mobiliseres flere private investeringer, hvilket kræver udvik-
ling af mere effektive og integrerede kapitalmarkeder. Regeringen støtter ak-
tivt arbejdet med at skabe større og mere effektive fælleseuropæiske kapital-
markeder. Regeringen finder det vigtigt, at der pågår en parallel indsats i EU-
landene med produktivitetsforbedrende nationale reformer, så det er attrak-
tivt at investere i virksomheder i EU. Regeringen finder det vigtigt, at et fokus
på mobilisering af opsparinger i EU ikke leder til omfattende omstrukturering
af eksisterende velfungerende modeller og rammer for finansielle tjenesteydel-
Side 2 af 19
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 208: Samlenotat om Kommissionens forslag til Opsparings- og investeringsunionen (SIU), forslag om låneinstrument til forsvarsinvesteringer (SAFE), samt forhandlingsoplæg om forslag til forenkling af kulstofgrænsetilpasningsmekanismen (CBAM), fra økonomiministeren
ser. Fokus bør være på tiltag, der mest effektivt tilvejebringer kapital til virk-
somhederne, samtidig med at borgerne kan opnå gavn herved. Dette kan bl.a.
gøres ved at fjerne unødvendige administrative byrder samt ved at finde nye
eller alternative løsninger, hvor gevinsterne opvejer byrder og andre omkost-
ninger, og dermed leverer reel merværdi for EU’s virksomheder og borgere.
2. Baggrund
ECOFIN skal 13. maj 2025 drøfte Kommissionens meddelelse om en opspa-
rings- og investeringsunion (SIU) fra 19. marts 2025, som indeholder en beskri-
velse af og tidslinje for en række tiltag, som Kommissionen ventes at fremsætte
i den kommende tid mhp. at fremme SIU. Meddelelsen om SIU skal desuden
ses i lyset af EU’s overordnede målsætning om at styrke europæisk konkurren-
ceevne. Det polske formandskab ønsker med drøftelsen i ECOFIN især at sætte
fokus på koblingen mellem SIU og dagsordenen vedrørende regelforenklinger
og byrdelempelser i EU, som blandt andet har været omdrejningspunktet for en
tidligere meddelelse fra Kommissionen om
gennemførelse og forenkling
fra 12.
februar 2025.
1
Kommissionen, EU-landene og Europa-Parlamentet har i de seneste år arbejdet
på at fremme en kapitalmarkedsunion (”Capital Markets Union” – CMU) i form
af en styrkelse af det finansielle indre marked for alle EU-lande. EU oplever dog
fortsat, at ikke-professionelle investorer (husholdninger) i høj grad placerer de-
res opsparede midler i bankindskud (70 pct.) frem for investeringer i kapital-
markedsinstrumenter (30 pct.). Opsparingerne via bankindskud spiller en cen-
tral rolle i EU’s økonomi, men øgede (direkte) kapitalmarkedsinvesteringer vil
kunne øge kapitalmarkedernes skala og dybde og herigennem tilvejebringe en
række finansieringsmuligheder for virksomhederne, herunder finansiering til
mere innovative investeringer med højere risiko og forventet afkast end bankfi-
nansiering typisk er egnet til.
Meddelelsen om SIU bygger også videre på den rapport, som den tidligere ECB-
formand, Mario Draghi, offentliggjorde 9. september 2024 om EU’s konkurren-
ceevne. Rapporten
2
var bestilt af kommissionsformanden som indspil til kom-
mende konkurrenceevneinitiativer fra Kommissionen og fokuserede på føl-
gende overordnede indsatsområder: 1) behovet for at lukke innovationsgabet
ift. USA og Kina, 2) øget dekarbonisering sammen med styrkelse af konkurren-
ceevnen og 3) styrket sikkerhed og reduktion af kritiske afhængigheder.
Europa-Kommissionen, "Et enklere og hurtigere Europa: Meddelelse om gennemførelse og for-
enkling" (COM(2025) 47 af 12. februar 2025).
2
For en uddybende gennemgang af rapporten, se samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN)
den 18.02.2025 omhandlende Kommissionens konkurrenceevnekompas, KOM (2025)30.
1
Side 3 af 19
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 208: Samlenotat om Kommissionens forslag til Opsparings- og investeringsunionen (SIU), forslag om låneinstrument til forsvarsinvesteringer (SAFE), samt forhandlingsoplæg om forslag til forenkling af kulstofgrænsetilpasningsmekanismen (CBAM), fra økonomiministeren
3015180_0004.png
Endelig skal meddelelsen også ses i sammenhæng med Kommissionens medde-
lelse om konkurrenceevnekompasset
3
fra 29. januar 2025, hvor SIU blev frem-
hævet som et nøgleelement i styrkelsen af europæisk konkurrenceevne.
3. Formål og indhold
Kommissionen offentliggjorde sin meddelelse om SIU 19. marts 2025. Formålet
er at forbedre, hvordan det finansielle system i EU kanaliserer opsparinger til
investeringer for at sikre en bredere vifte af bedre finansielle muligheder for
borgere og virksomheder under hensyntagen til en bæredygtig konkurrence-
evne og finansiel stabilitet.
Meddelelsen identificerer fire hovedområder for kommende tiltag, hvor nogle
fokuserer på indsatser på EU-niveau, mens andre indsatser i højere grad retter
sig mod nationale tiltag i EU-landene. Initiativerne kan inddeles i 1) borgere og
opsparing, 2) investeringer og finansiering, 3) integration og omfang og 4) ef-
fektivt tilsyn i det indre marked. Meddelelsen peger på bl.a. følgende:
1. Fokus på borgere og opsparing:
EU’s detailopsparinger spiller en
central rolle i at finansiere EU’s økonomi, men med SIU lægges op til at
tilskynde borgere til at investere mere i kapitalmarkederne frem for at
placere midlerne i bankindskud. Kommissionen fremhæver, at ordnin-
ger med opsparings- og investeringskonti kan øge detailinvestordelta-
gelsen og derfor bør udbredes i EU på grundlag af eksisterende bedste
praksis suppleret med en anbefaling om favorabel skattebehandling. Der
lægges samtidig op til en mere koordineret indsats på EU- og nationalt
plan for at øge den gennemsnitlige finansielle dannelse i hele EU på bag-
grund af erfaringer og igangværende initiativer. Derudover skal detail-
investorer have adgang til simpel information om investeringer. Afslut-
ningsvist fremhæver Kommissionen også, at der skal være støtte til yder-
ligere udbredelse af supplerende pensionsordninger, bl.a. med automa-
tisk medlemskab, bedre sporing af pensioner samt betingelser for, at
pensionssektoren kan levere bedre resultater på lang sigt.
2. Investering og finansiering:
Kommissionen vurderer, at der er et
behov for øgede finansieringsmuligheder for alle virksomheder i EU fra
opstartsfasen til mere modne virksomheder, herunder et fokus på at øge
udbuddet af risikovillig kapital og vækstkapital (også kaldet alternative
aktivklasser). Kommissionen lægger derfor op til, at institutionelle inve-
storer som fx forsikringsselskaber og pensionsselskaber skal have bedre
adgang til investeringer i egenkapital og alternative aktivklasser, og at
reglerne for venture- og vækstkapitalfonde skal være mere fleksible og
forholdsmæssige. Kommissionen vil undersøge, hvordan EU kan sup-
plere og mobilisere private investeringer inden for venture- og vækstka-
pitalområdet, ligesom det skal være lettere at komme ud af investeringer
Meddelelse:eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/PDF/?uri=CE-
LEX:52025DC0030&qid=1742376884514
3
Side 4 af 19
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 208: Samlenotat om Kommissionens forslag til Opsparings- og investeringsunionen (SIU), forslag om låneinstrument til forsvarsinvesteringer (SAFE), samt forhandlingsoplæg om forslag til forenkling af kulstofgrænsetilpasningsmekanismen (CBAM), fra økonomiministeren
(såkaldt investeringsexit). Der skal ifølge Kommissionen være en mere
harmoniseret tilgang til beskatningsforhold i EU for at fremme grænse-
overskridende investeringsaktivitet. Slutteligt angiver Kommissionen,
at der skal sættes skub i sekuritiseringsmarkederne i EU for at frigøre
kapital til långivning til private husholdninger og virksomheder ved at
bankerne får mulighed for at overføre risici til dem, der er i stand til at
bære dem.
3. Integration og omfang:
Kommissionen fremhæver, at det er vigtigt
at skabe en dynamisk og modstandsdygtig økonomi i EU. Kommission
vil derfor fjerne resterende nationale barrierer, der medfører fragmen-
tation i EU's kapitalmarkeder, bl.a. ved mere totalharmonisering i lov-
givning, øget håndhævelse af reglerne og sagsanlæg mod EU-lande, der
ikke anvender EU-reglerne korrekt, og øget samarbejde med de europæ-
iske tilsynsmyndigheder. Dette skal understøtte en markedsdrevet kon-
solidering i EU og bidrage til lettere ageren på tværs af EU-landene for
investorer, formidlere og udstedere af værdipapirer. Reglerne for inve-
steringsfondssektoren skal strømlines mhp. at fremme grænseoverskri-
dende aktivitet og koncernaktivitet, reglerne skal moderniseres ift. an-
vendelse af ny teknologi og finansiel udvikling. Overlappende byrder
skal fjernes for at fremme investeringsmuligheder og sænke gebyrer for
investorer.
4. Effektivt tilsyn i det indre marked:
Harmoniseret tilsyn er en mål-
sætning med SIU, og Kommissionen angiver, at alle operatører på det
finansielle marked skal have samme tilsynsmæssige behandling uanset
lokation i EU. De europæiske tilsynsmyndigheder vil skulle identificere
og håndtere nationale tilgange, der fører til fragmentering og unødige
administrative byrder og hindrer grænseoverskridende aktivitet, og de
skal gøre øget brug af tilsynskonvergensværktøjer samt stille deres ek-
spertise og støtte til rådighed på systematisk vis. I tilfælde, hvor mar-
kedsdeltagere har en betydelig grænseoverskridende tilstedeværelse, vil
Kommissionen overveje at fremsætte forslag om centralisering af til-
synsopgaven.
Meddelelsen peger endvidere på behovet for at fortsætte arbejdet med integra-
tion af banksektoren inden for rammerne af bankunionen og samtidig sikre, at
EU’s banker fx ikke unødigt har andre vilkår end banker i andre jurisdiktioner
(dvs. sikre fælles spilleregler (’level playing field’)), så de bevarer deres konkur-
rencedygtighed på det globale marked. I den forbindelse fremhæver Kommissi-
onen færdiggørelse af ordninger til krisehåndtering af nødlidende kreditinsti-
tutter og nationale indskydergarantiordninger (CMDI) og en sektorfinansieret
fælles indskyderforsikringsordning (EDIS).
Side 5 af 19
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 208: Samlenotat om Kommissionens forslag til Opsparings- og investeringsunionen (SIU), forslag om låneinstrument til forsvarsinvesteringer (SAFE), samt forhandlingsoplæg om forslag til forenkling af kulstofgrænsetilpasningsmekanismen (CBAM), fra økonomiministeren
Slutteligt vil Kommissionen offentliggøre en midtvejsevaluering af opsparings-
og investeringsunionen senest i 2. kvartal 2027 efter inddragelse af interessen-
ter.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om meddelelsen.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Ikke relevant.
7. Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Sagen har ikke i sig selv statsfinansielle konsekvenser. Konkrete initiativer mhp.
at fremme SIU kan have statsfinansielle konsekvenser. Det gælder fx initiativer,
der ændrer det nuværende tilsynssetup eller øger brugen af offentlige midler til
at mobilisere privat kapital.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Sagen har ikke i sig selv erhvervsøkonomiske konsekvenser. Konkrete initiati-
ver, der har til formål at styrke europæisk konkurrenceevne, vil kunne have po-
sitive erhvervsøkonomiske konsekvenser, særligt i det omfang initiativerne bi-
drager til at styrke og effektivisere rammebetingelserne for udbuddet af risiko-
villig kapital.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Sagen har ikke i sig selv samfundsøkonomiske konsekvenser. SIU kan have po-
sitive samfundsøkonomiske effekter for EU-landene ved fx at mobilisere yderli-
gere risikovillig kapital og dermed bidrage til at fremme innovation og vækst i
EU.
8. Høring
Kommissionens meddelelse blev sendt i høring i EU-specialudvalget for den fi-
nansielle sektor 20. marts 2025 med frist for bemærkninger den 3. april 2025,
jf. grund- og nærhedsnotat vedr. Kommissionens meddelelse om opsparings-
og investeringsunionen – en strategi til fremme af borgernes velstand og øko-
nomisk konkurrenceevne i EU, KOM (2025) 124
af 23. april 2025.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
EU-landene forventes at tage positivt imod meddelelsen. Der er bred støtte til
at styrke kapitalmarkederne i EU, herunder den tidligere kapitalmarkedsunion
og fortsættelsen i form af opsparings- og investeringsunionen, omend der kan
være uenighed om konkrete tiltag. Der har været bred opbakning blandt EU-
landene til at øge brugen af erfaringsudveksling for at fremme nye ideer og me-
toder på tværs af jurisdiktioner.
Side 6 af 19
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 208: Samlenotat om Kommissionens forslag til Opsparings- og investeringsunionen (SIU), forslag om låneinstrument til forsvarsinvesteringer (SAFE), samt forhandlingsoplæg om forslag til forenkling af kulstofgrænsetilpasningsmekanismen (CBAM), fra økonomiministeren
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen tager overordnet positivt imod Kommissionens meddelelse og vil
tage stilling til de kommende konkrete forslag i takt med, at de fremlægges, her-
under tilgangen til opfordringer om nationale tiltag.
For regeringen er det vigtigt at gøre det lettere at starte og drive virksomhed og
investere i Europa ved at forenkle reguleringen og derigennem fjerne unødven-
dige administrative byrder. EU skal have fælles spilleregler også for virksomhe-
der og kapital, men løsningerne skal sikre, at gevinsterne opvejer byrder og an-
dre omkostninger og leverer reel merværdi for EU’s virksomheder og borgere,
ikke mere kompleksitet. Det er vigtigt, at nye lovgivningsinitiativer er forenelige
med forenklingsdagsordenen og princippet om færrest mulige byrder, som des-
uden opvejes af gevinsterne.
Regeringen finder, at yderligere mobilisering og tiltrækning af privat kapital er
afgørende for EU’s konkurrenceevne og for at kunne finansiere øvrige politiske
prioriteter. Det kræver udvikling af mere effektive og integrerede kapitalmarke-
der i Europa, herunder igennem opsparings- og investeringsunionen. Regerin-
gen støtter aktivt et større og mere effektivt fælleseuropæisk kapitalmarked, li-
gesom regeringen løbende vil vurdere relevante nationale skridt, der vil kunne
bidrage til at styrke kapitalmarkederne. Regeringen støtter samtidig meddelel-
sens klare budskab om at EU-landene skal fokusere på, at borgerne opbygger
pensionsopsparinger, da det vil være til gavn for både kapitalmarkedernes
dybde og virksomhedernes finansieringsmuligheder, men også for at aflaste of-
fentlige budgetter på sigt samt for borgeren selv. Det danske pensionssystem
med arbejdsmarkedspensioner ventes at udgøre ”best practice” og dermed
benchmarket for Kommissionens anbefalinger.
Regeringen er åben over for alle nye initiativer, der styrker kapitalmarkederne
og øger investeringerne i EU, såfremt der påvises merværdi. Det er i den forbin-
delse vigtigt, at erhvervslivets rammevilkår samtidig forbedres, ligesom der bør
gennemføres nødvendige strukturreformer aht. virksomhedernes produktivitet
og produktionsmuligheder, så det også er attraktivt at investere i de europæiske
virksomheder.
Fælleseuropæiske markedsbaserede investerings- og opsparingsproduk-
ter/konti kan mobilisere privat kapital. Regeringen er åben over for at genbe-
søge, om eksisterende rammer for investeringsprodukter og -konti rammer den
rette balance mellem risiko ved et givet produkt og krav forbundet med at ud-
byde eller købe produktet.
Regeringen står klar til at dele danske erfaringer med fx aktiesparekontoen og
grundlaget for det danske pensionssystem.
Det er vigtigt, at overvejelser om ændringer i den nuværende tilsynsstruktur i
form af øget centraliseret tilsyn, dvs. flytning af nationale tilsynskompetencer
til europæiske finansielle tilsynsmyndigheder, eller øget harmonisering eller
Side 7 af 19
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 208: Samlenotat om Kommissionens forslag til Opsparings- og investeringsunionen (SIU), forslag om låneinstrument til forsvarsinvesteringer (SAFE), samt forhandlingsoplæg om forslag til forenkling af kulstofgrænsetilpasningsmekanismen (CBAM), fra økonomiministeren
konvergens i tilsynspraksis, tager udgangspunkt i solide konsekvensanalyser og
velbelyst merværdi.
Regeringen finder det hensigtsmæssigt med øget vidensdeling vedr. finansiel
dannelse på EU-niveau og imødeser Kommissionens kommende initiativer på
området. Samtidig er det vigtigt for regeringen, at det konkrete arbejde med
styrket finansiel dannelse foregår nationalt, da det er en national kompetence.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse vedrørende opspa-
rings- og investeringsunionen (SIU) blev oversendt til Folketingets Europaud-
valg 23. april 2025.
Side 8 af 19
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 208: Samlenotat om Kommissionens forslag til Opsparings- og investeringsunionen (SIU), forslag om låneinstrument til forsvarsinvesteringer (SAFE), samt forhandlingsoplæg om forslag til forenkling af kulstofgrænsetilpasningsmekanismen (CBAM), fra økonomiministeren
Dagsordenspunkt 3: Forslag om låneinstrument
forsvarsinvesteringer (SAFE)
til
1. Resume
ECOFIN vil 13. maj 2025 drøfte formandskabets kompromisforslag vedr. etab-
lering af et nyt låneinstrument mhp. udlån til forsvarsinvesteringer og styr-
kelse af den europæiske forsvarsindustri (’Security Action For Europe –
SAFE). Det er muligt, at der ifm. ECOFIN 13. maj vil kunne opnås overordnet
enighed om instrumentet, og at det på den baggrund vil kunne blive vedtaget
på et efterfølgende rådsmøde i maj 2025.
Formandskabets kompromisforslag til SAFE-instrument ventes at ligge tæt op
ad Kommissionens forslag af 19. marts 2025, som blev forelagt Folketingets
Europaudvalg til forhandlingsoplæg 4. april 2025. De væsentligste justeringer
i kompromisforslaget sammenholdt med Kommissionens forslag ventes at
vedrøre de områder, som instrumentet kan anvendes til at finansiere samt be-
slutningsproceduren, hvor der nu lægges op til, at det er Rådet der træffer af-
gørelse om tildeling af lån frem for Kommissionen, hvilket der blev lagt op til
i Kommissionens forslag.
Kompromisforslaget indebærer som Kommissionens forslag et nyt finansielt
instrument på op til 150. mia. euro til støtte i form af lån til EU-landene, som
under instrumentet kan anmode om finansiel assistance til finansiering af fæl-
lesindkøb og anskaffelse af forsvarsmateriel og forsvarsunderstøttende pro-
dukter, der falder inden for en række fastsatte områder.
Med låneinstrumentet bemyndiges Kommissionen til at låne penge på de fi-
nansielle markeder, mhp. at provenuet herfra genudlånes til de EU-lande, der
måtte anmode herom. Lånene vil skulle udmøntes gennem fælles indkøb og
anskaffelser af forsvarsmateriel, hvor mindst et land, der deltager i et fælles
indkøb eller anskaffelse, modtager lån fra instrumentet. Ud over EU-lande vil
EØS-EFTA-lande (Norge, Island eller Liechtenstein), EU-kandidatlande (Al-
banien, Bosnien-Hercegovina, Georgien, Moldova, Montenegro, Nordmake-
donien, Serbien, Tyrkiet og Ukraine), potentielle EU-kandidatlande (Kosovo)
og lande som EU har en sikkerheds- og forsvarsaftale med (Albanien, Japan,
Moldova, Nordmakedonien, Norge og Sydkorea) også kunne deltage i fælles
indkøb og anskaffelser, såfremt de selv tilvejebringer finansiering.
De første 12 måneder af instrumentets levetid vil være undtaget kravet om fæl-
les indkøb, men det skal fortsat være muligt for andre lande at tilgå kontrakter
indgået af enkeltlande i denne periode. Der lægges desuden op til, at fælles
indkøb eller anskaffelser foretages inden for rammerne af en række betingel-
ser for udbudsproceduren, som skal sikre at den europæiske forsvarsindustri
styrkes. Det gælder bl.a. krav til lokation for leverandører og krav om at
Side 9 af 19
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 208: Samlenotat om Kommissionens forslag til Opsparings- og investeringsunionen (SIU), forslag om låneinstrument til forsvarsinvesteringer (SAFE), samt forhandlingsoplæg om forslag til forenkling af kulstofgrænsetilpasningsmekanismen (CBAM), fra økonomiministeren
mindst 65 pct. af komponenter i et fælles indkøbt slutprodukt – målt som om-
kostningers andel af de samlede omkostninger - skal have oprindelse i et EU-
land, et EØS-EFTA-land eller Ukraine.
Lande, der ønsker at anvende instrumentet, skal inden for seks måneder efter
ikrafttrædelse indsende en anmodning i form af en låneansøgning, der sup-
pleres af en investeringsplan. Planen vil skulle indeholde en række beskrivel-
ser, herunder en beskrivelse af indkøbet og dets overensstemmelse med instru-
mentets anvendelsesområde. Kommissionen vil på baggrund af en vurdering
af modtagne ansøgninger stille forslag om tildeling af lån, hvorefter Rådet vil
have fire uger til at vedtage det pågældende lån. Fordelingen af udlån mellem
landene skal leve op til en bestemmelse om at de tre lande med den største an-
del af den samlede finansielle assistance ikke tilsammen må modtage mere end
60 pct. af den samlede finansielle assistance.
Regeringen finder det væsentligt, at EU-landene investerer mere i forsvar, og
at det gøres hurtigt for at sikre europæisk oprustning og styrkelsen af Europas
forsvarsevne med henblik på, at Europa skal kunne forsvare sig selv senest i
2030, herunder som bidrag til transatlantisk sikkerhed. Regeringen støtter
generelt indholdet i det ventede kompromisforslag til et låneinstrument, her-
under at instrumentet er midlertidigt og udmøntes gennem udlån til EU-lan-
dene, samt at instrumentet bidrager til en hurtig og effektiv oprustning, der
samtidig kan styrke den europæiske forsvarsindustri. Regeringen kan på den
baggrund tilslutte sig en evt. enighed i Rådet om et SAFE-instrument på linje
med det ventede kompromisforslag, der vurderes i overensstemmelse med for-
handlingsoplægget af 4. april 2025 i Folketingets Europaudvalg.
2. Baggrund
Kommissionen og EU’s Fælles Udenrigstjeneste har 19. marts 2025 fremlagt en
forsvarspakke, der skal understøtte opbygningen af EU’s forsvarsevne frem mod
2030. Pakken kommer i forlængelse af Kommissionens
REARM Europe
plan
for oprustning af europæisk forsvar, som blev annonceret af kommissionsfor-
manden 4. marts 2025. Pakken indeholder følgende udspil fra Kommissionen:
Hvidbog om fremtiden for europæisk forsvar
Forslag til nyt låneinstrument mhp. udlån til forsvarsinvesteringer (’Security
Action for Europe’ - SAFE), der skal sikre en styrket forsvarsindustriel kapa-
citet i Europa
Meddelelse vedr. anvendelse af de finanspolitiske reglers nationale undta-
gelsesklausul mhp. fremme af forsvarsinvesteringer
Hvidbogen om fremtiden for europæisk forsvar,
European Defence Readiness
2030,
skitserer det aktuelle trusselsbillede i Europa og understreger vigtigheden
af, at EU hurtigt opbygger sin forsvarsevne frem mod 2030. Det skal sikre, at
EU er i stand til at tage et større ansvar for egen sikkerhed, og derved også bi-
drage til transatlantisk sikkerhed. Hvidbogen peger på syv områder for kritiske
Side 10 af 19
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 208: Samlenotat om Kommissionens forslag til Opsparings- og investeringsunionen (SIU), forslag om låneinstrument til forsvarsinvesteringer (SAFE), samt forhandlingsoplæg om forslag til forenkling af kulstofgrænsetilpasningsmekanismen (CBAM), fra økonomiministeren
forsvarskapabiliteter: 1) luft- og missilforsvar, 2) artillerisystemer, 3) ammuni-
tion og missiler, 4) droner og anti-drone systemer, 5) militær mobilitet, 6) kun-
stig intelligens, kvante, cyber og elektronisk krigsførelse og 7) forudsætnings-
skabende kapabiliteter og beskyttelse af kritisk infrastruktur. Disse områder går
igen i forslaget til låneinstrumentet.
Forslaget til låneinstrument (’Security Action For Europe’ – SAFE), indebærer
et nyt finansielt instrument til støtte i form af lån til EU-landene til investeringer
i forsvarsmateriel mhp. at styrke den forsvarsindustrielle base i Europa. Med-
delelsen om aktivering af den nationale undtagelsesklausul inden for EU’s fi-
nanspolitiske regler udlægger overordnede retningslinjer og Kommissionens
intentioner ift. anvendelse af den nationale undtagelsesklausul til fremme af
forsvarsinvesteringer i EU-landene.
På det ekstraordinære møde i Det Europæiske Råd den 6. marts 2025, var der
fuld opbakning til REARM Europe-planen, mens Det Europæiske Råd 20.-21.
marts havde en første drøftelse af pakken publiceret 19. marts, hvor der generelt
var enighed om hurtigt at tage arbejdet med pakken videre.
Forslaget til et nyt låneinstrument målrettet forsvarsinvesteringer bliver haste-
behandlet, og der kan muligvis opnås enighed i Rådet i maj 2025. Efter en even-
tuel vedtagelse af låneinstrumentet i Rådet vil Kommissionen påbegynde imple-
menteringen af instrumentet på linje med de vedtagne bestemmelser.
Hvidbogen ventes at være genstand for kommende drøftelser i Rådet og være
retningsgivende for kommende udspil og indsatser på det sikkerheds- og for-
svarspolitiske område. Konkrete forslag til Rådets beslutninger om anvendelsen
af den nationale undtagelsesklausul ventes præsenteret i juni mhp. behandling
på ECOFIN i juli. Folketingets Europaudvalg forelægges de to sager i særskilte
forløb.
Hjemmel
Kommissionen anfører i sit forslag til låneinstrument (SAFE), at det har hjem-
mel i EU-traktatens (TEUF) artikel 122 om vedtagelse af foranstaltninger i til-
fælde af vanskeligheder i en medlemsstat, der fremgår af EU-traktatens afsnit
VIII om den økonomiske og monetære politik. Artiklen indebærer, at der kan
ydes finansiel assistance fra EU til et EU-land truet af alvorlige vanskeligheder
som følge af naturkatastrofer eller exceptionelle omstændigheder uden for lan-
dets kontrol. Forslag med hjemmel i artikel 122 skal vedtages af Rådet med kva-
lificeret flertal og vil omfatte alle EU-lande.
3. Formål og indhold
ECOFIN vil 13. maj 2025 drøfte formandskabets kompromisforslag vedr. etab-
lering af et ny låneinstrument mhp. udlån til forsvarsinvesteringer og styrkelse
af den europæiske forsvarsindustri (’Security Action For Europe – SAFE). Det
er muligt, at der ifm. ECOFIN 13. maj vil kunne opnås overordnet enighed om
Side 11 af 19
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 208: Samlenotat om Kommissionens forslag til Opsparings- og investeringsunionen (SIU), forslag om låneinstrument til forsvarsinvesteringer (SAFE), samt forhandlingsoplæg om forslag til forenkling af kulstofgrænsetilpasningsmekanismen (CBAM), fra økonomiministeren
3015180_0012.png
instrumentet, og at det på den baggrund vil kunne blive vedtaget på et efterføl-
gende rådsmøde i maj 2025.
Formandskabets kompromisforslag til SAFE-instrument ventes at ligge tæt op
ad Kommissionens forslag af 19. marts 2025, som Folketingets Europaudvalg
blev forelagt til forhandlingsoplæg 4. april 2025. De væsentligste justeringer i
kompromisforslaget sammenholdt med Kommissionens forslag ventes at ved-
røre følgende bestemmelser:
Områderne som instrumentet kan anvendes til at finansiere. Kompromis-
forslaget lægger bl.a. op til at tilføje
kapabiliteter til landoperationer og sup-
portsystemer hertil
samt
maritime kapabiliteter til overflade- og under-
vandsoperationer.
Beslutningsproceduren. Kompromisforslaget lægger op til, at det er Rådet
der træffer beslutning om tildeling af lån fra SAFE-instrumentet i stedet for
Kommissionen, som der var lagt op til i Kommissionens forslag.
Fremskridtsrapporter. Kompromisforslaget lægger op til, at lande, der opta-
ger lån under instrumentet, alene skal aflevere betalingsanmodninger mhp.
at få udbetalt lån, og derfor ikke skal aflevere fremskridtsrapporter hvert
halve år, som der var lagt op til i Kommissionens forslag. Der er ikke ændret
på kriterierne for udbetaling af lån pba. betalingsanmodningerne.
SAFE-instrumentet forhandles på teknisk niveau fremmod ECOFIN 13. maj
2025. I det følgende gennemgås det ventede hovedindhold i det kompromisfor-
slag fra formandskabet, som ventes behandlet på ECOFIN 13. maj 2025. Sub-
standsændringer ift. gengivelsen af Kommissionens forslag beskrevet i samle-
notatet oversendt til Folketingets Europaudvalg 27. marts er markeret med fed
samt streger i venstre margen.
Formandskabets ventede kompromisforslag
Formandskabets ventede kompromisforslag, indebærer, at der etableres et EU-
finansieringsinstrument til at yde finansiel assistance i form af lån til EU-landes
fællesindkøb og anskaffelse af forsvarsmateriel.
Instrumentet har til formål at styrke den europæiske forsvarsindustri, hvilket
skal ske gennem lånebetingelser, der forpligter låntagerne til at indkøbe mate-
riel, hvor minimum 65 pct. af omkostningerne forbundet med komponenter i
slutproduktet er produceret i Europa, og hvor indkøb af forsvarsmateriel sker
som et fællesindkøb mellem flere lande.
Anvendelsesområde og betingelser
Forslaget ventes at lægge op til, at et EU-land kan anmode om finansiel assi-
stance til at finansiere fælles indkøb og anskaffelser af forsvarsmateriel, hvis fi-
nansiering af aktiviteter falder inden for følgende to kategorier, der overordnet
svarer til de kapabilitetsprioriteter, som defineres i hvidbogen:
1. Ammunition og missiler, artillerisystemer,
kapabiliteter til landopera-
tioner og supportsystemer hertil,
mindre droner og relaterede anti-
Side 12 af 19
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 208: Samlenotat om Kommissionens forslag til Opsparings- og investeringsunionen (SIU), forslag om låneinstrument til forsvarsinvesteringer (SAFE), samt forhandlingsoplæg om forslag til forenkling af kulstofgrænsetilpasningsmekanismen (CBAM), fra økonomiministeren
3015180_0013.png
dronesystemer (NATO klasse 1), beskyttelse af kritisk infrastruktur, cyber og
militær mobilitet
inklusiv mobilitetshæmmende kapabiliteter.
2. Luft- og missilforsvar,
maritime kapabiliteter til overflade- og un-
dervandsoperationer,
øvrige droner og relaterede anti-dronesystemer
(NATO klasse 2 og 3), forudsætningsskabende kapabiliteter, beskyttelse af
rumbaserede kapaciteter, kunstig intelligens og elektronisk krigsførelse.
Kompromisforslaget ventes at lægge op til, at instrumentet kan anvendes til køb
og anskaffelse af forsvarsprodukter som falder inden for direktiv 2009/81/EC,
der regulerer indkøb af militært udstyr. Der lægges også op til, at andre produk-
ter til brug for forsvar, dvs. produkter, som falder uden for områderne fastsat af
direktiv 2009/81/EC, men som er nødvendige for eller har til formål at under-
støtte forsvarsmæssige formål, vil indgå i definitionen. Der lægges desuden op
til, at lånene under instrumentet også kan benyttes til fællesanskaffelser til gavn
for Ukraine.
Det vil være en betingelse for at modtage lån under instrumentet, at lånet an-
vendes til at finansiere fælles indkøb af forsvarsmateriel og forsvarsunderstøt-
tende produkter, samt at selve långivningen er afgrænset til udlån til EU-lande.
Fælles indkøb er i forslaget defineret som et indkøb af forsvarsmateriel inden
for ovennævnte kategorier gennemført af ét EU-land sammen med et andet EU-
land, eller sammen med et EØS-EFTA-land (Norge, Island og Lichtenstein) eller
Ukraine. EU-kandidatlande (Albanien, Bosnien-Hercegovina, Georgien, Mol-
dova, Montenegro, Nordmakedonien, Serbien, Tyrkiet og Ukraine), potentielle
EU-kandidatlande (Kosovo) eller lande som EU har en sikkerheds- og forsvars-
aftale med (Albanien, Japan, Moldova, Nordmakedonien, Norge og Sydkorea)
kan også deltage i de fælles indkøb. Definitionen indebærer, at mindst et af de
deltagende EU-lande modtager lån gennem SAFE. Lande uden for EU, som del-
tager i de fælles indkøb, skal selv tilvejebringe finansiering. Inden for de første
12 måneder efter ikrafttrædelse af SAFE-forordningen kan et land, der får støtte
fra SAFE, dog være undtaget fra kravet om fællesanskaffelser, såfremt landet
aktivt sikrer, at mindst et andet land senere kan tilslutte sig indkøbet på lige
vilkår.
Fælles indkøb og anskaffelse af forsvarsmateriel, hvor mindst et land modtager
finansiel assistance under SAFE-instrumentet, vil være fritaget for moms.
Derudover indeholder formandskabets ventede kompromisforslag en række ge-
nerelle betingelser om, hvor forsvarsmateriellet kan indkøbes. Der stilles en
række kriterier til indgåelse af kontrakter, der skal sikre, at instrumentet pri-
mært målrettes investeringer i den europæiske forsvarsindustri, herunder bl.a.
et kriterie om, at 65 pct. af omkostninger til komponenterne i et slutprodukt der
indkøbes i fælleskab skal have oprindelse i et EU-land, EØS-EFTA -land eller
Ukraine.
Side 13 af 19
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 208: Samlenotat om Kommissionens forslag til Opsparings- og investeringsunionen (SIU), forslag om låneinstrument til forsvarsinvesteringer (SAFE), samt forhandlingsoplæg om forslag til forenkling af kulstofgrænsetilpasningsmekanismen (CBAM), fra økonomiministeren
3015180_0014.png
En indgået kontrakt eller rammeaftale, der opfylder forslagets kriterier, kan i
visse tilfælde ændres, såfremt lande, der står uden for kontrakten eller ramme-
aftalen, ønsker at indgå i fællesindkøb. Der lægges op til, at det være tilstrække-
ligt, at blot et af landene modtager lån under instrumentet.
Fælles indkøb un-
der instrumentet kan desuden indeholde eksisterende kontrakter,
der er indgået forud for ikrafttrædelse af instrumentet, såfremt kri-
terierne for fælles indkøb er opfyldt.
Ved brug af instrumentet forpligter de respektive EU-lande sig til at inkludere
en beskrivelse af aktiviteter, som styrker forsyningssikkerhed og modstands-
dygtighed, særligt ved at facilitere adgang til forsvarssektoren for SMV’er, mid-
caps og nye aktører på markedet.
Finansiering og type af finansiel assistance
Den finansielle assistance vil være i form af lån fra Kommissionen til et EU-land.
Modtagerlandet skal tilbagebetale lån, inkl. en rente, som svarer til Kommissi-
onens omkostninger forbundet med at finansiere lånene. Den finansielle assi-
stance kan ikke overstige 150 mia. euro for alle EU-lande samlet set.
Med instrumentet bemyndiges Kommissionen til at optage lån på de finansielle
markeder mhp. at provenuet herfra genudlånes til de EU-lande, der måtte an-
mode herom. Det er de enkelte modtagerlande af lån, som er ansvarlige for til-
bagebetalingen af lånene samt rente- og administrationsomkostninger.
De lån, som Kommissionen optager på markederne, garanteres under EU-bud-
gettets indtægtsloft, der angiver den øvre grænse for EU-landenes årlige beta-
linger. Indtægtsloftet er fastsat højere (1,4 pct. af EU’s BNI) end de årlige ud-
giftslofter for EU-budgettet (ca. 1 pct. af EU’s BNI) af hensyn til, at Kommissio-
nen kan anmode om betalinger fra EU-landene ud over udgiftslofterne i tilfælde
af eventuel indfrielse af garantiforpligtigelser. Forskellen mellem disse to lofter
betegnes ofte som EU-budgettets ”headroom”.
Indfrielse af garantien vil alene være relevant, hvis et modtagerland midlertidigt
ikke kan tilbagebetale forfaldne afdrag og renter. De nærmere betingelser for
tilbagebetaling af lån fastlægges i låneaftaler mellem Kommissionen og de mod-
tagende lande. De udstedte obligationer til at finansiere lånene kan dog maksi-
malt have en løbetid på 45 år.
Operationalisering
SAFE-instrumentet vil være et midlertidigt låneinstrument, hvor lande, der an-
søger, kan få tildelt lån, som kan blive udbetalt i rater frem til den 31. december
2030 pba. betalingsanmodninger. Det ventede forslag indebærer op til to an-
søgningsrunder:
1. En runde med frist for ansøgninger seks måneder efter låneinstrumentets
ikrafttrædelse. Forslaget til låneinstrument lægger op til, at Kommissionen
Side 14 af 19
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 208: Samlenotat om Kommissionens forslag til Opsparings- og investeringsunionen (SIU), forslag om låneinstrument til forsvarsinvesteringer (SAFE), samt forhandlingsoplæg om forslag til forenkling af kulstofgrænsetilpasningsmekanismen (CBAM), fra økonomiministeren
3015180_0015.png
skal arbejde for en hurtig godkendelse af ansøgninger indsendt i denne før-
ste runde.
2. En eventuel anden runde vedr. eventuelle tilbageværende midler med frist
for ansøgning 31. december 2026. Forslaget indebærer, at Kommissionen
skal
behandle
ansøgninger indsendt ifm. denne eventuelle anden runde se-
nest 30. juni 2027.
Låneansøgningerne skal suppleres af en
investeringsplan for europæisk for-
svarsindustri,
som skal indeholde følgende elementer:
3. En beskrivelse af indkøbet og dets overensstemmelse med instrumentets an-
vendelsesområde.
4. En beskrivelse af planlagte aktiviteter, estimerede udgifter og foranstaltnin-
ger ifm. indkøbet.
5. Hvor relevant, en beskrivelse af eventuel involvering af Ukraine i aktiviteter,
udgifter og tiltag, eller af forventede aktiviteter, som vil være til gavn for
Ukraine i forsvarsplanen.
6. En beskrivelse af de planlagte indkøb og aktiviteters overensstemmelse med
betingelserne for långivning via SAFE.
Betalingsanmodninger
kan indsendes op til to gange årligt,
og skal inde-
holde tilstrækkelige begrundelser for anmodningen,
hvilket indebærer do-
kumentation for fremskridt ift. opfyldelsen af investeringsplanen.
Ved en positiv vurdering af en
betalingsanmodning
træffer Kommissionen
beslutning om udbetaling af lånet. Hvis Kommissionen vurderer en betalings-
anmodning som utilstrækkelig kan hele eller dele af det tildelte lån suspenderes.
Ansøgerlande kan i deres investeringsplaner dog anmode om en forudbetaling
på op til 15 pct. af det samlede tildelte lånebeløb, som udbetales efter Kommis-
sionens vurdering, når låneaftalen er trådt i kraft.
For at kunne træffe beslutning om tildeling af lån under instrumentet og god-
kendelse af betalingsanmodninger skal Kommissionen have fuld adgang til op-
lysninger, herunder klassificerede oplysninger, der er nødvendige for at verifi-
cere betingelserne for udbetaling af betalinger og for at gennemføre relevante
kontroller, vurderinger, revisioner og undersøgelser.
Regler og beslutning om fordeling
Det ventede forslag fastlægger en regel for fordelingen af den finansielle assi-
stance mellem EU-landene. Det indebærer, at de tre lande med den største an-
del af den samlede finansielle assistance ikke tilsammen kan have en andel, som
overstiger 60 pct. af den samlede finansielle assistance på op til 150 mia. euro.
Det skal sikre, at den finansielle assistance ikke i for høj grad koncentreres på
nogle få og store lande.
Side 15 af 19
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 208: Samlenotat om Kommissionens forslag til Opsparings- og investeringsunionen (SIU), forslag om låneinstrument til forsvarsinvesteringer (SAFE), samt forhandlingsoplæg om forslag til forenkling af kulstofgrænsetilpasningsmekanismen (CBAM), fra økonomiministeren
3015180_0016.png
Pba. en vurdering af et ansøgerlands investeringsplan for europæisk forsvarsin-
dustri vil Kommissionen
stille forslag til Rådet
om tildeling af lån under in-
strumentet. Kommissionens
forslag
skal indeholde 1) en vurdering af ansøger-
landenes investeringsplan og 2) størrelse på det tildelte lån, såfremt Kommissi-
onen vurderer ansøgningen positivt. Kommissionen skal foretage sin vurdering
og fremsætte sit forslag
uden unødig forsinkelse.
I
sine forslag
om tildeling af lån under instrumentet, skal Kommissionen tage
hensyn til ansøgende landes aktuelle og forventede finansieringsbehov samt
omfanget af øvrige modtagne og planlagte ansøgninger. I tilfælde af behov for
prioritering mellem ansøgere skal tildeling ske pba. principper om ligebehand-
ling, solidaritet, proportionalitet og transparens.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet er ikke medlovgiver på forslaget.
Forslaget indebærer, at Kommissionen årligt skal orientere Europa-Parlamen-
tet om anvendelsen af den finansielle assistance tilgængelig via låneinstrumen-
tet.
5. Nærhedsprincippet
Idet der er tale om finansiel assistance til
nationale
indsatser, vurderes forslaget
at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget har karakter af en forordning, som er direkte gældende i EU-landene.
Fsva. eksisterende lovgivning om moms, følger det af momsloven, som i vidt
omfang udgør en implementering af momssystemdirektivet, at levering af varer
og ydelser mod vederlag i Danmark som udgangspunkt er momspligtig. Leve-
ring af en række varer og ydelser er allerede fritaget for momspligt. Det gælder
blandt andet salg, ombygning, vedligeholdelse, befragtning og udlejning af skibe
og luftfartøjer og tilhørende udstyr.
Forslaget indeholder et forslag om momsfritagelse af levering, indførsel og er-
hvervelse af følgende varer, når disse indkøbes med midler fra låneinstrumen-
tet:
7. Ammunition og missiler, artillerisystemer, kapabiliteter til landoperationer
og supportsystemer hertil, mindre droner og relaterede anti-dronesystemer
(NATO klasse 1), beskyttelse af kritisk infrastruktur, cyber og militær mobi-
litet inklusiv mobilitetshæmmende kapabiliteter.
8. Luft- og missilforsvar, maritime kapabiliteter til overflade- og undervands-
operationer, øvrige droner og relaterede anti-dronesystemer (NATO klasse
2 og 3), forudsætningsskabende kapabiliteter, beskyttelse af rumbaserede
kapaciteter, kunstig intelligens og elektronisk krigsførelse.
Side 16 af 19
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 208: Samlenotat om Kommissionens forslag til Opsparings- og investeringsunionen (SIU), forslag om låneinstrument til forsvarsinvesteringer (SAFE), samt forhandlingsoplæg om forslag til forenkling af kulstofgrænsetilpasningsmekanismen (CBAM), fra økonomiministeren
Idet der er tale om en forordning, skal fritagelsen ikke indsættes i hverken
momssystemdirektivet eller momsloven for at få virkning. Fritagelsen gælder
således umiddelbart fra og med datoen for ikrafttrædelse af forordningen.
Det undersøges, hvorledes fritagelsen konkret skal administreres. Der udestår
således en stillingtagen til, om der konkret skal udarbejdes en fritagelsesattest,
som leverandøren skal opbevare som dokumentation for det momsfrie salg.
7. Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Garantien for lånet via EU-budgettets indtægtsloft indebærer, at EU-landene
indirekte garanterer for lånet. Evt. manglende tilbagebetaling af lån vil således
kunne have betydelige negative statsfinansielle konsekvenser sfa. garantistillel-
sen i EU-budgettet. Danmark hæfter for omkring 2,3 pct. af EU’s samlede for-
pligtelser under EU’s indtægtsloft, hvilket svarer til ca. 3,5 mia. euro eller 25,7
mia. kr. af instrumentets samlede lånekapacitet på 150 mia. euro.
Ved udstedelse af en garanti skal der tilvejebringes finansiering svarende til den
beregnede statsfinansielle risiko ved garantien,
jf. budgetvejledningen 2.2.15.
Garantien medfører således behov for, at der finansieres en risikopræmie sva-
rende til den danske andel af den kreditrisiko, der er forbundet med genudlå-
nene. De statsfinansielle risici forbundet med ordningen vurderes til en risiko-
præmie på 0,3 pct. af den danske andel af den samlede låneramme der derved
skønnes isoleret at ville indebære statsfinansielle udgifter på ca. 76 mio. kr. år-
ligt.
Fsva. forslaget om momsfritagelse gælder dette kun for indkøb, der foretages
ved fællesindkøb ifm. udmøntningen af låneinstrumentet. Der vurderes ikke at
være provenumæssige og dermed statsfinansielle konsekvenser forbundet med
denne del af forslaget. Det skyldes, at momsfritagelsen ikke gælder for statens
eksisterende aftaler, men alene for de indkøb, der er foretaget under SAFE-ord-
ningen. Idet momsfritagelsen indebærer reducerede omkostninger ifm. indkøb
af forsvarsmateriel, som modsvares af en tilsvarende reduceret indtægt på
momskontoen, vil det ikke have provenumæssige konsekvenser for staten. Det
bemærkes dog, at det vil være nødvendigt at tage højde for momsfritagelsen i
forbindelse med kontrakter indgået ifm. fælles indkøb under låneinstrumentet.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Udmøntningen af låneinstrumentet vil kunne have positive erhvervsøkonomi-
ske konsekvenser i det omfang udlån fra instrumentet anvendes til indkøb af
vare- og tjenesteydelser fra europæiske virksomheder, som ikke havde været fo-
retaget uden støtte fra instrumentet. EU-tiltag der er med til at sætte mål og
retning for europæisk oprustning vil generelt kunne bidrage til større og mere
langsigtede ordrer, og dermed forudsigelighed i efterspørgslen på forsvarsrela-
terede produkter og ydelser i den europæiske forsvarsindustri. Dette vil sand-
synligvis være med til at skabe forudsigelige rammer for europæiske forsvars-
virksomhedernes produktion af forsvarsmateriel, hvilket kan styrke det indre
Side 17 af 19
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 208: Samlenotat om Kommissionens forslag til Opsparings- og investeringsunionen (SIU), forslag om låneinstrument til forsvarsinvesteringer (SAFE), samt forhandlingsoplæg om forslag til forenkling af kulstofgrænsetilpasningsmekanismen (CBAM), fra økonomiministeren
marked for forsvarsmateriel i sin helhed og dermed have positive spillover-ef-
fekter i Danmark.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Etablering af et låneinstrument på linje med Kommissionens forslag vurderes
ikke i sig selv at have samfundsøkonomiske konsekvenser for Danmark.
8. Høring
Forslaget har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
EU-landene er generelt enige om behovet for en hurtig og effektiv europæisk
oprustning, som kan styrke europæisk sikkerhed og forsvar, og der opleves bred
opbakning til Kommissionens forslag om SAFE-instrumentet. Fra Kommissio-
nens side ventes desuden et ønske om, at lande med robuste økonomier, herun-
der Danmark, vil deltage i fælles indkøb, hvor finansiering fra låneinstrumentet
til nogle af de deltagende lande indgår.
Formandskabets kompromisforslag, som der ventes overordnet støtte til blandt
mange EU-lande, afspejler en række balancer mellem EU-landenes forskellige
hensyn. Nogle lande har fx givet udtryk for forskellige holdninger fsva. kriterier
for udmøntning af låneinstrumentet. Nogle lande har udtrykt støtte til kravet
om, at indkøb og anskaffelse af forsvarsmateriel primært skal ske hos europæi-
ske virksomheder, mens andre lande understreger behovet for en hurtig oprust-
ning og vigtigheden af fortsat militær støtte til Ukraine, hvor fokus på europæi-
ske leverandører kan begrænse udbuddet af forsvarsmateriel og herved forsinke
processen. Dertil har der været forskellige ønsker til anvendelsesområdet og de
specifikke kapabilitetsområder, der skal inkluderes i anvendelsesområdet.
Der har bl.a. også været drøftelse af, hvorvidt kredsen af lande uden for EU, der
kan deltage i projekter finansieret af instrumentet, er passende, eller om denne
kreds eventuelt bør udvides med øvrige ligesindede lande.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen ser med stor alvor på den aktuelle sikkerhedspolitiske situation og
arbejder for, at EU hurtigst muligt kan tage vare på egen sikkerhed samt sikre
fortsat støtte til Ukraine. Regeringen finder det i det lys væsentligt, at EU-lan-
dene investerer mere i forsvar, at det gøres i fællesskab og at det gøres hurtigt
for at sikre europæisk oprustning og styrkelsen af Europas forsvarsevne med
henblik på, at Europa skal kunne forsvare sig selv senest i 2030, herunder som
bidrag til transatlantisk sikkerhed. Regeringen støtter på den baggrund og på
linje med forhandlingsoplæggene af 4. april og 5. marts 2025 i Folketingets Eu-
ropaudvalg, at Kommissionen har fremsat forslag til et låneinstrument (SAFE),
samt at dette behandles hurtigt og effektivt i Rådet.
Regeringen støtter generelt indholdet i formandskabets ventede kompromisfor-
slag til låneinstrument. Regeringen kan på den baggrund tilslutte sig det kom-
promisforslag om et SAFE-instrument, som der kan opnås enighed om i Rådet,
Side 18 af 19
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 208: Samlenotat om Kommissionens forslag til Opsparings- og investeringsunionen (SIU), forslag om låneinstrument til forsvarsinvesteringer (SAFE), samt forhandlingsoplæg om forslag til forenkling af kulstofgrænsetilpasningsmekanismen (CBAM), fra økonomiministeren
evt. på linje med det ventede kompromisforslag, og som vurderes i overensstem-
melse med forhandlingsoplægget af 4. april 2025 i Folketingets Europaudvalg.
Regeringen finder det væsentligt, at instrumentet er midlertidigt og udmøntes
gennem udlån til EU-landene, der giver EU-lande med relativt høje finansie-
ringsomkostninger på de finansielle markeder mulighed for at optage lån på
mere favorable vilkår til opbygning af kritiske forsvarskapabiliteter i Europa.
Det er vigtigt at instrumentet generelt baseres på sunde økonomiske principper,
der bevarer incitamentet til ansvarlig økonomisk politik i EU-landene.
Regeringen finder det væsentligt, at låneinstrumentet bidrager til reel og hastig
opbygning af europæisk forsvarsevne, der afspejler den aktuelle, sikkerhedspo-
litiske situation, og målrettes udlån til finansiering af aktiviteter, der vurderes
at styrke europæisk forsvar og sikkerhed på linje med det nuværende forslag.
Regeringen støtter dertil, at instrumentet bidrager til en styrket europæisk for-
svarsindustri og et styrket fælleseuropæisk forsvarssamarbejde, som en central
forudsætning for europæisk oprustning og forsvarsevne samt med henblik på at
understøtte NATOs forsvarsplanlægning. Det er derfor vigtigt, at man med in-
strumentet sender et styrket efterspørgselssignal til europæisk forsvarsindustri,
at man bidrager til øget interoperabilitet mellem EU-lande, samt at man frem-
mer stordriftsfordele i form af forbedrede pris- og leveringsvilkår. Ligeledes er
det positivt, at man sikrer god adgang for SMV’er på tværs af landene. Det er
derfor væsentligt, at der sikres en balanceret tilgang til procedurer for indkøb,
hvor der tages hensyn til behovet for en hurtig og omkostningseffektiv europæ-
isk oprustning samtidig med, at den europæiske forsvarsindustri styrkes.
Det er ligeledes vigtigt for regeringen, at kompetencefordelingen i EU-traktaten
respekteres.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen om forslag til et nyt låneinstrument (SAFE) blev forelagt Folketingets Eu-
ropaudvalg til forhandlingsoplæg 4. april 2025.
Sagen om Kommissionens
REARM Europe
plan for oprustning af europæisk
forsvar blev forelagt Folketingets Europaudvalg til forhandlingsoplæg 5. marts
2025.
Udvidet grund- og nærhedsnotat om Kommissionens Hvidbog om fremtiden for
europæisk forsvar blev oversendt til Folketingets Europaudvalg 29 april 2025.
Side 19 af 19