Erhvervsudvalget 2024-25
ERU Alm.del Bilag 207
Offentligt
3014924_0001.png
Erhvervsminister Morten Bødskov
Folketingets Erhvervsudvalg
Miljøminister Magnus Heunicke
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Formand for KL’s Klima- og Miljøudvalg
Johannes Lundsfryd Jensen
Ågård, den 29. april 2025
Vi skal ændre grundlaget for finansieringen af stormflodsordningen.
Den aktuelle finansiering af stormflods-, oversvømmelses- og tørkeordningen, som er en del af
naturskadeordningen, er usolidarisk og desuden er det beløb der opkræves, også utilstrækkeligt.
Finansieringen af ordningen, som blev indført tilbage i år 2000, er baseret på at alle, der via deres
forsikringsselskab, har tegnet en forsikring mod brand på fast ejendom eller løsøre, betaler det samme
beløb til ordningen, som i 2025 udgør kr. 40 pr. forsikring. Et beløb der i øvrigt har været uændret siden
2. halvår 2021.
Af de kr. 40 går de kr. 10 til stormfaldsordningen, som også er en del af naturskadeordningen, mens de
resterende kr. 30 går til stormflods- og oversvømmelsesordningen, som pr. 1. juli 2022 blev udvidet til
også at omfatte tørkeskadeordningen.
Ifølge Naturskaderådets seneste offentliggjorde årsrapport fra 2023, så blev der i 2023 i alt opkrævet
kr. 192,8 mio. hvilket svarer til, at der må være tegnet ca. 4,82 mio. brand- og løsøreforsikringer.
Det faste beløb på kr. 30, som opkræves til stormflods-, oversvømmelses- og tørkeskadeordningen,
sker som nævnt på grundlagt af en løsøreforsikring eller en brandforsikring, men modsat en
løsøreforsikring, så vedrører en brandforsikring en konkret ejendom, og det er uanset ejendommens
størrelse, anvendelse og beliggenhed.
I vedhæftede link ”Boligejere med havudsigt bør betale mere i stormflodssikring” fra den 12. februar
2024, skrevet af Økonomisk Institut v/Københavns Universitet, så fremgår det blandt andet af denne,
at der i perioden 2009-2020 er opført 8.000 boliger i områder, der er truet af fremtidig oversvømmelse.
https://www.econ.ku.dk/nyheder/alle_nyheder/2024/boligejere-med-havudsigt-boer-betale-mere-i-
stormflodssikring/
Denne oplysning synes jeg er meget interessant, da jeg er overbevist om, at en meget stor del af disse
nye boliger er lejligheder (ejer/leje) i etageejendomme, og som i mange tilfælde er opført på tidligere
havnearealer i København og de større byer i provinsen.
Så derfor er det efter min mening i den grad usolidarisk, når en stor etageejendom på flere tusinde m²
med mange boliger kun betaler kr. 40 til stormflodsordningen, eller det samme som et almindeligt
parcelhus på f.eks. 120 m².
Lad mig give et konkret eksempel, som slet ikke er enestående.
I Aarhus, umiddelbart ud til Aarhusbugten, er der i 2013 opført en ejerlejlighedsejendom med 209
ejerlejligheder, hvoraf de 208 ejerlejligheder er boliger, mens den sidste ejerlejlighed er en
parkeringskælder. Det samlede etageareal udgør 28.046 m², fordelt med et boligareal på 21.672 m² og
et erhvervsareal på 6.374 m².
1
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 207: Henvendelse af 29/4-25 fra Preben Boye Jørgensen, Egtved, om forslag vedrørende finansieringen af stormflodsordningen
Der er for mig ingen tvivl om, at ejendommen har én brandforsikring, så derfor betales der årligt kun
kr. 40 i bidrag til naturskadefonden. Hvis der derimod var tale om 209 boliger/ejendomme, beliggende
på hver sin matrikel, og dermed med hver sin brandforsikring, så skulle der årlig betales kr. 8.360.
Og udover grundlaget for den usolidariske opkrævning af bidraget, så er det, både på kort og lang sigt,
også utilstrækkeligt, hvilket tydeligt fremgår af Naturskaderådets årsrapport 2023, som er den seneste,
der er offentliggjort.
En gennemgang af Naturskaderådets årsrapport for 2023, viser at udgifterne til skader som skyldes
stormflod eller oversvømmelse, udgjorde knap kr. 1,1 mia. i 2023, hvilket betød at den samlede
egenkapital blev reduceret med næsten kr. 850 mio. til kr. 436,7 mio.
Og her er det værd at bemærke at den andel af egenkapitalen, der vedrører stormflod, oversvømmelse
og tørke er reduceret med kr. 924,9 mio. til en negativ saldo på kr. 173,9 mio. pr. 31.12.2023. At det er
gået så galt, skyldes stormfloden i oktober måned 2023, som primært ramte store dele af den sydlige
del af Danmark.
Dermed må det konstateres, at der ved årsskiftet 2023/2024 ikke er midler til dækning af eventuelle
skader, som skyldes stormflod, oversvømmelse eller tørke.
Med det nuværende bidrag til denne pulje på kr. 30 pr. forsikring, så vil den del af egenkapitalen som
vedrører denne pulje, tidligst komme i plus i løbet af 2025 og forudsat der ikke indtræder nye skader,
der kan udløse nye erstatninger.
Samtidig skal det bemærkes, at muligheden for at opkræve et ekstraordinært beløb på kr. 20 pr. police,
jf. § 24 stk. 3 i lov om visse naturskader, ikke er bragt i anvendelse i hverken 2024 eller 2025.
Og i sidste uge, blev en ny rapport ”Skader ved stormfloder i Danmark”, som DTU har lavet for KL og
Klimaalliancen, offentliggjort, Den kaster lys over, hvad fremtidens stormfloder kan koste det danske
samfund. Af rapporten fremgår det blandt andet, at ca. 14.000 helårsboliger, ca. 10.000 sommerhuse
og ca. 7.000 erhvervsbygninger, allerede nu er i risiko for oversvømmelse ved eventuelle stormfloder.
For mig at se, så bekræfter disse tal dermed min påstand om, at puljen til udbedring af skader som
følge af stormflod eller oversvømmelse er utilstrækkelig, og at der er behov for en markant forøgelse af
puljen til dækning af mulige skader, som skyldes stormflod eller oversvømmelse.
Derfor vil jeg foreslå følgende:
Det nuværende bidrag på kr. 40, der opkræves via brandforsikringen, ændres til et arealbidrag, der
beregnes på grundlag af en ejendoms bolig- og/eller erhvervsareal og anvendelse.
Landets bygninger opdeles i 3 grupper, og arealbidraget beregnes på grundlag af de data, som
forsikringsselskaberne har på den enkelte ejendom som er brandforsikret, og som i stor udstrækning
er baseret på de samme data som fremgår af BBR.
De 3 grupper er opdelt som følgende:
1. bygning eller del af bygning med et boligareal,
2. bygning eller del af bygning med et erhvervsareal, ex. driftsbygning som til landbrug, gartneri mv.
3. driftsbygning som anvendes til landbrug, gartneri mv.
Der indføres et basisbidrag, som beregnes på grundlag af den enkelte bygnings størrelse og
anvendelse, og som erstatter det faste bidrag på kr. 40.
2
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 207: Henvendelse af 29/4-25 fra Preben Boye Jørgensen, Egtved, om forslag vedrørende finansieringen af stormflodsordningen
3014924_0003.png
Desuden indføres der et loft over, hvor meget der kan ydes i erstatning pr. m² bolig- og/eller
erhvervsareal, men hvor den enkelte bygningsejer, mod betaling af et tillæg til basisbidraget, har
mulighed for at hæve loftet for hvor meget der kan ydes i erstatning pr.m². Arealbidrag og loft for
erstatning hæves en gang årligt, så der dermed tages passende højde for den generelle prisudvikling.
Tanken med flere tillæg er, at forsikringsselskab og forsikringstager i fællesskab finder en fornuftig
balance mellem risiko for skader og værdien af den enkelte bygning.
Forslag til arealbidrag, tillæg, erstatning og årlig regulering af disse, fremgår af oversigten nedenfor.
Beløb pr. m²
Beløb pr. m²
Erhverv ex. landbrug
Landbrug/drift
Basis
0,30
0,15
Basis inkl. tillæg A
0,66
0,33
Basis inkl. tillæg B
1,02
0,51
Basis inkl. tillæg C
1,38
0,69
Basis inkl. tillæg D
1,74*
*Tillæg D tilbydes kun erhverv, hvor lovlig overnatning er en mulighed, f.eks. hotel eller efterskole.
Årligt forhøjelse af
Beløb pr. m²
Beløb pr. m²
Beløb pr. m²
arealbidrag
Bolig
Erhverv ex. landbrug*
Landbrug/drift*
Basis
0,04
0,02
0,01
Basis inkl. tillæg A
0,12
0,06
0,03
Basis inkl. tillæg B
0,20
0,10
0,05
Basis inkl. tillæg C
0,28
0,14
0,07
Basis inkl. tillæg D
0,18*
*Tillæg D tilbydes kun erhverv, hvor lovlig overnatning er en mulighed, f.eks. hotel eller efterskole.
Max. beløb kr. pr. m²
Max. beløb kr. pr. m²
Erhverv ex. landbrug
Landbrug mv.
Basis
3.000
1.500
Basis inkl. tillæg A
6.000
3.000
Basis inkl. tillæg B
9.000
4.500
Basis inkl. tillæg C
12.000
6.000
Basis inkl. tillæg D
15.000*
*Tillæg D tilbydes kun erhverv, hvor lovlig overnatning er en mulighed, f.eks. hotel eller efterskole.
Årlig forhøjelse af
Beløb kr. pr. m²
Beløb kr. pr. m²
Beløb kr. pr. m²
erstatning
Bolig
Erhverv ex. landbrug
Landbrug mv.
Basis
160
80
40
Basis inkl. tillæg A
320
160
80
Basis inkl. tillæg B
480
240
120
Basis inkl. tillæg C
640
320
160
Basis inkl. tillæg D
400*
*Tillæg D tilbydes kun erhverv, hvor lovlig overnatning er en mulighed, f.eks. hotel eller efterskole.
Bemærkninger:
Består en ejendom af flere bygninger, jf. BBR så beregnes erstatning/bidrag for hver enkelt bygning.
En bygning, der indeholder både et bolig- og erhvervsareal, betragtes og beregnes dermed som to
selvstændige enheder.
3
Oversigt erstatning
Max. beløb kr. pr. m²
Bolig
6.000
12.000
18.000
24.000
Årligt arealbidrag
Beløb pr. m²
Bolig
0,60
1,32
2,04
2,76
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 207: Henvendelse af 29/4-25 fra Preben Boye Jørgensen, Egtved, om forslag vedrørende finansieringen af stormflodsordningen
Nybyggeri, hvor en bygning helt eller delvist, opføres mindre end f.eks. 100 meter fra havet eller f.eks.
50 meter fra et vandløb eller en sø jf. § 1, stk. 3 i lov om visse naturskader, kan ikke blive omfattet af
ordningen.
Brandforsikring skal være tegnet med fuld- og nyværdi dækning.
Er en brandforsikring tegnet med hel eller delvis sumforsikring, så kan den eller de bygninger der er
sumforsikret, ikke blive omfattet af ordningen.
Forsikringstager afgør selv om der skal gøres brug af muligheden for tilkøb af et tillæg og dermed hæve
loftet for mulig erstatning. Tilkøb af tillæg kan ske med et varsel på f.eks. mindst 30 dage eller i
forbindelse med ejerskifte.
Forsikringsselskab kan ved tegning af forsikring, kræve at forsikringstager tegner tillæg.
Her følger 3 eksempler på beregning af arealbidrag:
1. Parcelhus med et boligareal på 127 m², beliggende i en mindre landsby, og hvor der ikke er
risiko for stormflod eller oversvømmelse.
- ejer vælger derfor jf. forslaget kun basisdækning.
- der skal derfor årligt betales kr. 76,20 til naturskadeordningen, som årligt forhøjes med kr.
5,08.
- maksimal erstatning for bygningen kan beregnes til kr. 762.000, som årligt forhøjes med
kr. 20.320.
2. Mindre landbrug med et stuehus som har et boligareal på 144 m², beliggende i det åbne land
og ca. 300 meter fra en større å, der er omfattet af § 1 stk. 3 i lov om visse naturskader.
- stuehuset er i et stort omfang moderniseret.
- desuden staldbygning med på 340 m² i god stand og en gammel lade på 483 m², og begge
med et erhvervsareal af tilsvarende størrelse.
- ejer vælger på grund af den relativ tætte beliggenhed på åen, og stuehusets stand, at tilkøbe
tillæg A, for så vidt angår stuehuset.
- basis vælges for så vidt angår stalden på 340 m².
- den gamle lade er kun sumforsikret, og indgår dermed ikke i naturskadeordningen.
- der skal derfor årligt betales kr. 190,08 for stuehuset, som årligt forhøjes med kr. 17,28 og
kr. 102,00 for stalden, som årligt forhøjes med 6,80.
- maksimal erstatning for stuehuset kan beregnes til kr. 1.728.000, som årligt forhøjes med
kr. 46.080 og for stalden til kr. 1.020.000, som årligt forhøjes med kr. 27.200.
3. Det sidste eksempel, vedrører den tidligere omtalte ejendom i Århus, som består af 4
bygninger, beliggende på samme matrikelnummer, med et boligareal på 21.672 m² og et
erhvervsareal på 6.374m².
- ejerforeningen beslutter, at der tegnes basisdækning for så vidt angår boligerne og tilkøbe
tillæg A for så vidt angår parkeringskælderen med erhvervsarealet på de 6.374 m², som
begrundes med, at den er mest udsat for oversvømmelse.
- der skal derfor for boligarealet med de 208 ejerligheder årligt betales kr. 13.003,20 som årligt
forhøjes med kr. 866,88 og kr. 4.206,84 for erhvervsarealet med parkeringskælderen, som årligt
forhøjes med kr. 382,44.
- maksimal erstatning for boligarealet med de 208 boliger kan beregnes til kr. 130.032.000 som
årligt forhøjes med kr. 3.467.520 og kr. 38.244.000 for erhvervsarealet, som årligt forhøjes med
kr. 1.019.840.
4
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 207: Henvendelse af 29/4-25 fra Preben Boye Jørgensen, Egtved, om forslag vedrørende finansieringen af stormflodsordningen
3014924_0005.png
Det skal desuden bemærkes, at opkrævning og fordeling af bidraget på de kr. 40, som sker på grundlag
af en løsøreforsikring, fortsætter uændret.
Indføres et arealbidrag som foreslået, så anslår jeg, at alene indtægterne fra basisbidraget, bliver mere
end fordoblet.
Hvad bør vi gøre:
1. Folketinget bør straks ændre lov om visse naturskader, så det nuværende bidrag på kr. 40, der
opkræves på grundlag af en brandforsikring, ændres til et bidrag, der beregnes og opkræves på
grundlag af en bygnings bolig- og/eller erhvervsareal og anvendelse.
2. Pr. 1. januar 2026 erstatter det nye ”basisbidrag” det nuværende faste bidrag på kr. 40.
3. Et år senere, pr. 1. januar 2027, indføres loft over hvor meget man kan få i erstatning pr. m² bolig
og/eller erhvervsareal. I den mellemliggende periode, altså i år 2026, har den enkelte ejer i
samråd med sit forsikringsselskab mulighed for at afklare om basisdækningen er tilstrækkelig
eller der skal tegnes et tillæg, så loftet for maksimal erstatning hæves til et niveau, som
matcher værdien af den enkelte bygning bedst muligt.
4. Ejerne af de 31.000 ejendomme, som allerede nu anses for at være truet, skal snarest muligt
lokaliseres i et samarbejde mellem kommunerne via KL og forsikringsselskaberne via
Forsikring & Pension, og derefter skal de pågældende ejere informeres herom af deres
respektive forsikringsselskaber, for herefter at få rådgivning om, hvilke tiltag der kan reducere
risikoen ved stormflod eller oversvømmelse.
Med venlig hilsen
Preben Boye Jørgensen
Forslagsstiller:
Fhv. ejendomsmægler
Preben Boye Jørgensen
Majsvænget 13
6040 Egtved
Tlf.: 24 67 80 16
Mail.:
[email protected]
5