Erhvervsudvalget 2024-25
ERU Alm.del Bilag 201
Offentligt
3013264_0001.png
Anbefaling 4.40. Fjern krav om udbetaling af løn til dansk bankkonto for udlænding, der gives
opholdstilladelse
Arbejdsgruppen anbefaler, at der 2 år efter ikrafttrædelsen af L 147 foretages en evaluering af afskaf-
felsen af kravet om dansk bankkonto for visse erhvervsordninger, og hvis der er gode erfaringer, at
kravet fjernes fra flere erhvervsordninger. Arbejdsgruppen anbefaler, at der er et stort fokus på, om
afskaffelsen gør det vanskeligere at forhindre hvidvask.
Besvarelse
Baggrund:
Kravet om dansk bankkonto blev oprindeligt indført i forlængelse af indførelsen af
beløbsordningen som et krav alene for denne ordning. Formålet med bankkontokravet
var at forebygge misbrug af ordningen. Ved lov nr. 2194 af 29. december 2020 blev
bankkontokravet udvidet til at gælde for samtlige erhvervsordninger.
Ved lov nr. 687 af 11. juni 2024 blev udlændinge med opholdstilladelse efter forsker-
ordningen eller fast track-ordningens forskerspor, almindelige beløbsspor, uddannel-
sesspor og korttidsspor undtaget fra bankkontokravet. Det skete på baggrund af, at
Styrelsen for International Rekruttering og Integrations kontrolresultater på tværs af
kontrolindsatser viste en særlig høj regelefterlevelse på fast track-ordningen og forsker-
ordningen sammenlignet med andre erhvervsordninger. Kravet om dansk bankkonto
blev derfor ophævet for disse ordninger for derved at skabe balance mellem hensynet
til at forebygge snyd og misbrug og de administrative byrder for virksomheder og ud-
lændinge, der ansøger om opholdstilladelser efter erhvervsordningerne.
Ved lov nr. 687 af 11. juni 2024 fik udlændinge med opholdstilladelse efter de erhvervs-
ordninger, som fortsat er omfattet af bankkontokravet, forlænget fristen for at oprette
en dansk bankkonto fra 90 dage til 180 dage.
Ikke relevant.
Økonomi
Svar på an- Udlændinge- og Integrationsministeriet vurderer, at der på nuværende tidspunkt fortsat
befaling
er behov for krav om dansk bankkonto på de resterende erhvervsordninger til at un-
derstøtte SIRIs mulighed for at kontrollere om en udenlandsk arbejdstager får den løn,
som personen er berettiget til, hvorfor der ikke lægges op til en evaluering eller afskaf-
felse af kravet. De foreløbige erfaringer med eksempelvis den supplerende beløbsord-
ning eller positivlisten for faglærte, hvor bankkontokravet stadig gælder, viser, at det i
høj grad er udlændinge med beskæftigelse i hotel- og restaurationsbranchen eller bygge-
og anlægsbranchen, der får opholds- og arbejdstilladelse efter ordningerne. Netop
bygge- og anlægsbranchen samt hotel- og restaurationsbranchen har været et særligt
fokus i myndighedernes indsats mod social dumping. Ud over dette hensyn har Udlæn-
dinge- og Integrationsministeriet heller ikke kunne konstatere samme høje grad af re-
gelefterlevelse på øvrige erhvervsordninger som på de ordninger, hvor kravet blev af-
skaffet i forbindelse med lov nr. 687 af 11. juni 2024. Endvidere bemærkes det, at ud-
lændinge med opholdstilladelse efter de erhvervsordninger, som fortsat er omfattet af
bankkontokravet, har fået forlænget fristen for at oprette en dansk bankkonto fra 90
dage til 180 dage.