Erhvervsudvalget 2024-25
ERU Alm.del Bilag 201
Offentligt
3013263_0001.png
Anbefaling 39. Sænk antallet af påkrævede indberetninger og betalinger, som
anpartsselskaber
Erhvervsudvalget 2024-25
ERU Alm.del - Bilag 201
Offentligt
påhviler
Arbejdsgruppen ønsker, at virksomhederne skal indberette så få oplysninger og foretage så få
betalinger som muligt. Derfor anbefaler arbejdsgruppen, at regeringen sætter fokus på de ad-
ministrative byrder for bl.a. anpartsselskaber, så det bliver undersøgt, om der er indberetninger
og betalinger, der kan slås sammen, så de administrative byrder reduceres.
Hvad angår nulindberetninger, anerkender arbejdsgruppen, at skattemyndighederne skal kunne
kontrollere, at virksomheder har indberettet alle lønudbetalinger. Arbejdsgruppen anbefaler
dog, at skattemyndighederne bibeholder fokus på at finde en løsning, der tilgodeser både skat-
temyndighederne og virksomhederne, så de administrative byrder mindskes.
Besvarelse
Baggrund: Erhvervsudvalget anbefaler, at der sættes fokus på de administrative byrder for
bl.a. anpartsselskaber, så det bliver undersøgt, om der er indberetninger og beta-
linger, der kan slås sammen, så de administrative byrder reduceres. Bortset fra et
enkelt punkt om nul-indberetninger er det ikke angivet, hvilke konkrete lettelser
der ønskes gennemført. Ønsket vedrører afskaffelse af et krav om nul-indberet-
ninger fra arbejdsgivere, der i en enkelt måned ikke udbetaler løn til nogen an-
satte. Nul-indberetningen blev indført efter kritik fra Rigsrevisionen, som havde
vurderet, at nul-indberetninger var nødvendigt for at sikre bedre kontrolmulig-
heder.
Økonomi
Der er stor variation i påkrævede indberetninger og betalinger, herunder for an-
partsselskaber, og det vil således kræve en yderligere konkretisering af de ønskede
byrdelettelser og en nærmere analyse heraf at kunne vurdere, hvordan initiativet
evt. vil kunne udmøntes, og hvad konsekvenserne måtte være, herunder er-
hvervsøkonomiske og statsfinansielle konsekvenser.
Det er ikke undersøgt nærmere, hvorvidt en afskaffelse af nul-indberetninger in-
debærer af administrative konsekvenser.
Svar på an- En afskaffelse af nul-indberetningerne vil kræve en ændring af en bekendtgørelse,
befaling
men må forventes at give fornyet kritik fra Rigsrevisionen, hvorfor regeringen
ikke har til hensigt at følge anbefalingen.
Regeringen har forståelse for, at byrderne
særligt for nystartede og mindre virk-
somheder
kan virke store. Regeringen har derfor fokus på de byrder, erhvervs-
livet påføres. Det er således obligatorisk at foretage en vurdering af de admini-
strative konsekvenser for erhvervslivet ved ny erhvervsrettet lovgivning. Rege-
ringen har derudover i sit arbejde til stedse fokus på ikke at påføre erhvervslivet
unødige byrder.