Erhvervsudvalget 2024-25
ERU Alm.del Bilag 201
Offentligt
3013262_0001.png
Anbefaling 38. Minimer de administrative omkostninger ved punktafgifter
Erhvervsudvalget 2024-25
ERU Alm.del - Bilag 201
Offentligt
Arbejdsgruppen anbefaler regeringen, at bagatelgrænsen på 10.000 kr. underlægges indeksre-
gulering. Derudover anbefaler arbejdsgruppen, at regeringen undersøger, om der vil kunne fo-
retages yderligere ændringer omkring punktafgifterne, der mindsker de administrative byrder
for virksomhederne.
Besvarelse
Baggrund: Bagatelgrænser findes alene i batteri-, cfc-, emballage-, kvælstof-, opløsningsmid-
dels-, isafgifts- og dele af forbrugsafgiftsloven. Grænserne er afhængige af afgifts-
værdien af virksomhedens samlede årlige import eller produktion og indebærer,
at en virksomhed, der ligger under bagatelgrænsen, hverken skal registreres for
afgiften eller betale afgiften. Bagatelgrænserne blev indført for at lette de admini-
strative byrder for små virksomheder. Ved indførelsen blev det vurderet, at de
dagældende regler indebar en række administrative byrder for små virksomheder,
som samfundsøkonomisk ikke umiddelbart stod mål med bl.a. det årlige mindre-
provenu, som bagatelgrænsen ville medføre. Hverken bagatelgrænserne eller af-
giftssatserne på de pågældende områder reguleres løbende efter fx løn- og pris-
udviklingen.
Løbende regulering af bagatelgrænserne vil kræve lovændring. Bagatelgrænser ud-
gør som udgangspunkt statsstøtte, da små virksomheder gives en fordel i forhold
til virksomheder, der ligger over bagatelgrænsen. Det er ikke muligt at fastsætte
en klar beløbsgrænse for, hvornår bagatelgrænserne vil blive anset for at udgøre
selektive foranstaltninger og dermed statsstøtte, da vurderingen indebærer flere
forskellige forhold.
Økonomi
Med udgangspunkt i, at det i forbindelse med indførelsen af bagatelgrænsen på
10.000 kr. for visse afgifter (herunder kaffe, glødelamper, is og emballage) blev
vurderet, at bagatelgrænsen ville medføre et mindreprovenu på ca. 5 mio. kr.
(2018-niveau), skønnes de provenu- og adfærdsmæssige konsekvenser ved en lø-
bende regulering af bagatelgrænserne at være ikke-nævneværdige. Skatteforvalt-
ningen har på det foreliggende grundlag vurderet, at ordningen vil have admini-
strative konsekvenser på ca. 0,1 årsværk pr. år til vejledning, og at ordningen vil
have en implementeringstid på ca. en måned.
Svar på an- Mange afgifter er primært begrundet med et fiskalt hensyn. Flere af de afgifter,
befaling
der i dag indeholder en bagatelgrænse, er dog begrundet ud fra et miljø- eller
sundhedshensyn. Da afgiftssatserne ikke reguleres, vil en regulering alene af ba-
gatelgrænserne på sigt udhule afgifternes eventuelle adfærdsregulerende virkning.
Disse effekter bliver mere udtalte, jo mere bagatelgrænsen hæves.
For så vidt angår arbejdsgruppens anbefaling om yderligere ændringer om punkt-
afgifterne, der kan mindske virksomhedernes administrative byrder, er Skattemi-
nisteriet ikke umiddelbart bekendt med ændringer af hensyn til virksomhedernes
administrative byrder, som ikke vil kræve, at der anvises finansiering, eller ikke
har negative konsekvenser i forhold til andre hensyn.