Anbefaling 36. Afskaf krav om beskatning af arbejdsgiverbetalt telefon anvendt
vattelefoni
Erhvervsudvalget 2024-25
ERU Alm.del - Bilag 201
Offentligt
til pri-
Arbejdsgruppen anbefaler, at regeringen undersøger, hvorvidt mængden af kontrol står mål
med de afledte administrative byrder, og hvordan byrderne kan reduceres.
Besvarelse
Baggrund: Reglen om beskatning af arbejdsgiverbetalt telefon udspringer af et grundlæg-
gende skatteretligt princip, om at alle indkomsterhvervelser beskattes, uanset om
indkomsten er kontantløn eller naturalydelser. Hvis der udelukkende er tale om
en arbejdstelefon, skal arbejdstageren ikke beskattes. I sådanne tilfælde skal ar-
bejdstageren underskrive en erklæring om, at telefonen er en arbejdstelefon, og
arbejdsgiver skal føre kontrol med, at telefonen ikke anvendes privat.
En arbejdstager, der helt eller delvist vederlagsfrit får stillet en telefon til rådighed
for privat benyttelse, skal beskattes af denne. I 2024 beskattes fri telefon med
3.200 kr. For ægtefæller, der begge har fri telefon, nedsættes værdien med 25 pct.
For erhvervslivet vil initiativet betyde begrænsede administrative lettelser, idet
arbejdsgivere ikke længere vil skulle indeholde A-skat og AM-bidrag af værdien
af den fri telefon. Arbejdsgivere vil desuden ikke længere skulle føre kontrol med,
om arbejdstelefon benyttes privat.
Det bemærkes, at kravene til arbejdsgiverens kontrol af en skattefri arbejdsmo-
biltelefon er lempet i forhold til de kontrolkrav, der var gældende under multi-
mediebeskatningen. Det er således kun, hvis arbejdsgiveren konstaterer, at der
for en medarbejder sker væsentlige afvigelser fra det "sædvanlige samtalemøn-
ster" uden nogen arbejdsmæssig grund, at arbejdsgiveren vil skulle foretage en
nærmere kontrol af, om medarbejderen har anvendt arbejdstelefonen i strid med
det aftalte (tro og love-erklæringen). En sådan kontrol vil arbejdsgiveren også
skulle foretage, hvis arbejdsgiveren via afregningen fra udbyderen konstaterer, at
en af arbejdstageren har brugt arbejdsmobiltelefonen til betaling af private udgif-
ter fx donation til indsamlinger, køb af varer osv. Selvom betalingen af private
udgifter ikke er omfattet af beskatningen af fri telefon, og derfor beskattes sær-
skilt, er betalingen en indikation af, at der er behov for en nærmere kontrol af,
om telefonen er anvendt i strid med den afgivne erklæring.
Skattestyrelsen udtager sager til kontrol på baggrund af risiko og væsentlighed.
Skattestyrelsen gennemfører tilfældigt udvalgte stikprøvekontroller, hvorfor der
er en opdagelsesrisiko for alle skatteområder uagtet risiko og væsentlighed.
Økonomi
En skattefritagelse vil gøre det mere attraktivt at få fri telefon som led i en lønaf-
tale, hvilket skønnes at medføre, at flere lønmodtagere får fri telefon. Det skøn-
nes, at en generel afskaffelse af beskatningen af fri telefon vil medføre et mindre-
provenu på ca. 1,0 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd. Initiativet kan medføre
administrative konsekvenser for det offentlige, fx til vejledning, som vil skulle
afklares nærmere.
Svar på an- En afskaffelse af kravet om beskatning af arbejdsgiver betalt telefon vil koste ca.
befaling
1,0 mia. kr. Det vil skulle finansieres. Afskaffelsen vil indebære en fravigelse fra
udgangspunktet om at beskatte alle indkomsterhvervelser. Der er desuden ikke
afsat finansiering til initiativet. Regeringen kan ikke følge anbefalingen.