Erhvervsudvalget 2024-25
ERU Alm.del Bilag 201
Offentligt
3013258_0001.png
Side 1 af 5
Bilag 1
– Svar på initiativer under regelforenklingsprojekt ”Lug ud i lovgiv-
ningen” jf. anbefalingen 4.34
Initiativ-
nummer
1
Initiativbeskrivelse
Anbefaling/handling
Gør det muligt for virksomheder at ind-
sende ændringsanmodninger til Land-
brugsstyrelsen, uden at igangværende sa-
ger som konsekvens afvises (SMVdan-
mark).
I projektstøtteordninger, hvor det er mu-
ligt at ansøge om ændringer til et projekt,
vil der ikke ske afvisning af den aktuelle
sag, hvor ændringen anmodes om, eller af
andre sager. Baseret på SGAV’s tolkning af
anbefalingen, kan problematikken således
ikke genkendes. Det vurderes på den bag-
grund at anbefalingen kan følges, da anbe-
falingen tolkes som udtryk for gældende
praksis. Der indstilles derfor til at regerin-
gen kan følge anbefalingen.
Initiativet er pr. oktober 2022 gennemført
og helt imødekommet. Der indstilles derfor
til at regeringen kan følge anbefalingen.
2
Ligestil regler for chokolade- og kakao-
mælk, så der ikkeskelnes mellem sterilise-
rede og UHT-behandlede chokolade og ka-
kaomælke (Dansk Erhverv).
Ophæv eller revurder reglen om to opføl-
gende kontrolbesøg efter fødevaresanktio-
ner til én
kræver ændring af bekendtgø-
relse nr. 562 af 17/05/2023 (De Samvir-
kende Købmænd).
Serviceeftersyn af reglerne om tilbagetræk-
ning og tilbagekaldelse af farlige fødevarer
kræver ændring af Vejledning nr. 9078 af
10/02/2021 om tilbagetrækning og tilba-
gekaldelse af fødevarer, foder og fødevare-
kontaktmaterialer (De Samvirkende Køb-
mænd).
Nye og simplere regler for fødevaredona-
tion, herunder forenkling af regler for
sporbarhed af donerede fødevarer
kræ-
ver ændring af Fødevarestyrelsens vejled-
ning om sporbarhed af fødevarer (De Sam-
virkende Købmænd).
3
Initiativet er pr. januar 2025 gennemført
og helt imødekommet gennem Fødevare-
og veterinæraftalen. Der indstilles derfor
til at regeringen kan følge anbefalingen.
4
Initiativet kræver nærmere analyse og for-
ventes afklaret medio marts 2025.
5
Initiativet kræver nærmere analyse og dia-
log med erhvervet.
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 201: Svar på beretning om resultater fra Erhvervsudvalgets parlamentariske arbejdsgruppe om at reducere administrative byrder, fra erhvervsministeren
3013258_0002.png
Side 2 af 5
6
Ophævelse af regler om, at veterinære re-
striktioner pålagt af myndigheder medfø-
rer ændring af status som ”friland” eller
fritgående for æg og fjerkræ
kræver æn-
dring af forordning 543/2008 og forord-
ning 589/2008 (De Samvirkende Køb-
mænd).
Forenkling af dokumentationskravet vedr.
levering af animalske fødevarer fra detail-
virksomhed til detailvirksomhed (1/3-reg-
len)
kræver ændring af vejledning nr.
9195 af 16. marts 2023 om autorisation og
registrering af fødevarevirksomheder m.v.
(De Samvirkende Købmænd).
Indfør regler for salg af foder til kaniner
som selskabsdyr
kræver ændring af for-
ordning 767/2009 eller fortolkningen
heraf (De Samvirkende Købmænd).
Serviceeftersyn af reglerne for temperatu-
rer for opbevaring af fersk fisk
kræver
ændring af forordning 853/2004 eller for-
tolkningen heraf (De Samvirkende Køb-
mænd).
Ophæv krav til temperatur og tid for æg (i
skal)
kræver ændring af handelsnormen
for æg, forordning 589/2008, art. 2, pkt. 3
(De Samvirkende Købmænd).
Ophæv krav vedr. oplysning om produkt-
navn og oprindelse m.v. for frisk frugt og
grønt i fakturaer og ledsagedokumenter
kræver ændring af forordning 543/2011,
art. 5, stk. 4 (De Samvirkende Købmænd).
Opbakning til ”Ekspertgruppen for udtag-
ning af lavbundsjorde”s forslag om, at der
udarbejdes administrative vejledninger
målrettet lavbundsindsatsen (anbefaling
6). Vil sikre enkel og hurtig sagsbehandling
inden for rammerne af gældende regler
(Landbrug og Fødevarer).
Ophæv Landbrugsstyrelsens ”Bekendtgø-
relse om tilsyn med spildevandsslam m.m.
til jordbrugsformål”, og at der
i stedet sam-
arbejdes med Miljøstyrelsen og Fødevare-
Initiativet blev pr. november 2023 gen-
nemført for æg og betragtes som delvist
imødekommet, med en forventning om hel
imødekommelse i fremtiden, hvor også
fjerkræ vil være omfattet. Der indstilles
derfor til at regeringen kan følge anbefalin-
gen.
Initiativet kræver nærmere analyse og for-
ventes afklaret i efteråret 2025.
7
8
Initiativet kræver nærmere analyse og for-
følges ikke i dette arbejde men i EU-regi.
9
Initiativet kræver nærmere analyse og for-
ventes afklaret i efteråret 2025.
10
Initiativet kræver nærmere analyse og for-
følges ikke i dette arbejde men i EU-regi.
11
Initiativet kræver nærmere analyse og for-
følges ikke i dette arbejde men i EU-regi.
12
Flere dele af reguleringen er nu samlet un-
der SGAV, der løbende vil have fokus på
administrativt at forenkle administratio-
nen på området indenfor rammerne af reg-
lerne, herunder gennem øget vejledning.
Der indstilles derfor til at regeringen kan
følge anbefalingen.
Der har været drøftelser med MLM om at
overtage ansvaret for spildevandsslam. Det
forventes således, at der fra ultimo 2025
13
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 201: Svar på beretning om resultater fra Erhvervsudvalgets parlamentariske arbejdsgruppe om at reducere administrative byrder, fra erhvervsministeren
3013258_0003.png
Side 3 af 5
styrelsen om regulering og tilsyn. Skal for-
enkle regulering og forhindre dobbeltrap-
portering (Landbrug og Fødevarer).
14
Skepsis vedrørende EU’s Farm Sustaina-
bility Data Network (FSDN). Det skal i vi-
dest muligt omfang undgås, at der define-
res nye variable, som kræver ekstra indbe-
retninger fra landmændene (Landbrug og
Fødevarer).
kun skal indberettes til MLM. Der indstil-
les derfor til at regeringen kan følge anbe-
falingen.
FSDN er en frivillig ordning, der skal ind-
samle data fra europæiske landbrugere for
at give indblik i konkurrenceforhold i er-
hvervet. Det er i videst muligt omfang und-
gået at definere nye variable og deltagelse i
FSDN fører kun til indrapportering af rela-
tivt få nye variable. Der indstilles derfor til
at regeringen kan følge anbefalingen.
Initiativet kræver nærmere analyse og for-
følges ikke i dette arbejde men i EU-regi.
15
Ændre bagatelgrænsen på grundbetalings-
ordningen fra 100 m2 til 500 m2, så det
ikke er nødvendigt at indtegne mindre
ikke-støtteberettigede elementer på kort
(Landbrug og Fødevarer).
Forenkling af krav til indtegning i EU-an-
søgning: at arealer, der vokser i natur eller
lignende indenfor de eksisterende grænser
af markblokkene, fortsat kan få støtte, og
arealerne skal ikke registreres og indtegnes
på kort (Landbrug og Fødevarer).
Gøre det muligt at søge tilskud til ”mosaik-
marker” (Landbrug og Fødevarer).
Forslag vedr. aktiv landbruger: At ansø-
gere, der ikke har søgt støtte et enkelt år,
kan blive betragtet som aktive landbru-
gere, når de søger støtte igen, således de
ikke udelukkes fra at søge støtte i en 3-årig
periode (Landbrug og Fødevarer).
Forenkle komplicerede indtegningsregler,
så det er lettere at søge grundbetaling til
økologiske hønsegårde og udearealer til
grise (Landbrug og Fødevarer).
16
Initiativet kræver nærmere analyse og for-
følges ikke i dette arbejde men i EU-regi.
17
Initiativet kræver nærmere analyse og for-
følges ikke i dette arbejde men i EU-regi.
Initiativet kræver nærmere analyse og for-
følges ikke i dette arbejde men i EU-regi.
18
19
Landbrugsarealer skal registreres i over-
ensstemmelse med EU-reglerne, opdelt i
omdriftsarealer, permanent græs og per-
manente afgrøder, og med identifikation af
hhv. ikke-produktive og produktive ele-
menter og arealer. Dog vil der blive arbej-
det på fra regeringens side at forenkle EU’s
registreringskrav. Der indstilles derfor til
at regeringen ikke kan følge anbefalingen.
GLM 6 og de nationale jordbearbejdnings-
regler har forskellige formål, og det vurde-
res ikke muligt at ensrette fuldstændigt.
Det er erfaret fra forhandlinger med Kom-
missionen om udformningen af GLM 6.
20
GLM 6: Krav om jorddække skal ensrettes
med de nationale jordbearbejdningsregler,
så dobbeltregulering undgås. Det vil desu-
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 201: Svar på beretning om resultater fra Erhvervsudvalgets parlamentariske arbejdsgruppe om at reducere administrative byrder, fra erhvervsministeren
3013258_0004.png
Side 4 af 5
den gøre det nemmere at overskue og over-
holde lovgivningen (Landbrug og Fødeva-
rer).
Desuden vil en ændring af nationale regler,
så de flugter med GLM 6, føre til øget ud-
vaskning af kvælstof fra landbrugsarealer
til kystnære farvande. Der indstilles derfor
til, at regeringen ikke kan følge anbefalin-
gen.
Det vurderes, at omfanget for undtagelsen
ikke kan udvides, idet der i forordningen er
fastsat rammer for bagatelgrænsen. Der
indstilles derfor til at regeringen ikke kan
følge anbefalingen.
3-årskravet har til formål at forbedre jor-
dens dyrkningsmæssige potentiale.
En
lempelse af kravet skal godkendes af KOM,
og det vurderes meget usandsynligt, da en
lempelse af 3-årskravet af KOM vil blive
betegnet som et tilbageskridt i ambition og
effekt. Der indstilles derfor til at regerin-
gen ikke kan følge anbefalingen.
Hvis reglerne under de generelle definitio-
ner for landbrugsarealer skal lempes, skal
det ske ved forhandlinger med EU-Kom-
missionen, som ikke vurderes at være mu-
ligt. Der indstilles derfor til at regeringen
ikke kan følge anbefalingen.
21
Forslag til ændring af bagatelgrænse for
GLM 7 kravet om afgrøderotation, så det
bliver lettere at dyrke afgrøder for mindre
bedrifter (Landbrug og Fødevarer).
22
Fjerne 3-årskravet i GLM7. Det vil redu-
cere de administrative byrder i forbindelse
med udarbejdningen af EU-ansøgningen
(Landbrug og Fødevarer).
23
Tiltag om at øge maksstørrelsen på småbi-
otoper mhp., at ansøgere undgår at skulle
indtegne og etablere mange små småbioto-
per (Landbrug og Fødevarer).
24
GLM 8: Forslag om at anvende den i EU-
lovgivningen beskrevne bagatelgrænse for
etablering af 4 pct. ikke produktive arealer
på 10 ha i omdrift. Det vil mindske den ad-
ministrative byrde både for Landbrugssty-
relsen og for de mindre bedrifter betydeligt
(Landbrug og Fødevarer).
Med forordning (EU) 2024/1468 af 14. maj
2024 er landbrugere med en maksimal be-
driftsstørrelse, der ikke overstiger 10 hek-
tar landbrugsareal, undtaget fra kontrol og
sanktioner under konditionalitet. Dette
omfatter også 4 pct.-kravet under GLM 10
(tidligere GLM 8). Dette er allerede imple-
menteret via den nævnte tilpasning af for-
ordningsgrundlaget, hvorfor anbefalingen
ikke giver anledning til yderligere initiati-
ver. Det vurderes derfor, at den admini-
strative byrde for både landbrugere og Sty-
relsen for Grøn Arealomlægning og Vand-
miljø er reduceret. Det vil betyde øget ud-
ledning af kvælstof, hvis bedrifter med et
landbrugsareal, der ikke overstiger 10 ha,
fritages fra GLM 10. Der indstilles derfor
til, at regeringen kan følge anbefalingen
delvist.
Mulighederne for på længere sigt at imple-
mentere et "Claimless system" undersøges.
25
Forslag
om ”Claimless application” –
auto-
matisk ansøgning om EU-støtte
ved brug
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 201: Svar på beretning om resultater fra Erhvervsudvalgets parlamentariske arbejdsgruppe om at reducere administrative byrder, fra erhvervsministeren
3013258_0005.png
Side 5 af 5
af nye teknologiske muligheder, herunder
data fra satellitter. Vil være en stor forenk-
ling og spare ressourcer i forbindelse med
ansøgningsprocessen (Landbrug og Føde-
varer).
På nuværende tidspunkt vurderes det
imidlertid, at teknologien endnu ikke er til-
strækkeligt moden til at gennemføre en
grundlæggende omstrukturering af styrel-
sens ansøgningssystem. Der indstilles der-
for til, at regeringen på nuværende tids-
punkt ikke kan svare entydigt på, om anbe-
falingen kan følges eller ej.