Erhvervsudvalget 2024-25
ERU Alm.del Bilag 201
Offentligt
3013251_0001.png
Anbefaling 4.28
Kortlæg kravene og implementeringen af kravene om arbejdstidsre-
gistreringer
Arbejdsgruppen noterer sig, at der er tale om minimumsimplementering, men anbefaler, at
regeringen kortlægger, hvordan implementeringen af arbejdstidsregistrering er implementeret i
andre lande. Formålet er at undersøge om andre lande har fundet bedre, mindre byrdefulde
løsninger, som vi i Danmark kan læne os op ad, hvormed det kan gøres lettere for alle virk-
somheder at registrere arbejdstid, uanset størrelsen på virksomheden. Arbejdsgruppen anbefa-
ler, at en del af kortlægningen skal belyse, om der findes de samme frustrationer i andre lande,
og om dette kunne give anledning til en fælles drøftelse på EU-niveau. Endvidere anbefaler
arbejdsgruppen, at reglerne om arbejdstidsregistrering evalueres inden for en 3-årig periode.
Besvarelse
Baggrund: Ændringen af arbejdstidsloven sker som konsekvens af en afgørelse fra EU-
Domstolen og for at bringe dansk ret i overensstemmelse med EU-retten ud fra
et grundlæggende princip om minimumsimplementering, herunder færrest mu-
lige byrder for erhvervslivet. Lovændringen gennemfører en partsaftale indgået
af arbejdsmarkedets parter.
Økonomi
Hvis reglerne skal kortlægges og evalueres yderligere, skal der afsættes passende
midler til dette.
Svar på an- De danske regler om arbejdstidsregistrering giver arbejdsgiveren metodefrihed.
befaling
Der er ikke krav til formen på registreringen. Det betyder, at det eneste krav er,
at systemet for registrering er ”objektivt, pålideligt og tilgængeligt”.
Det har været en afgørende forudsætning for de nye regler om arbejdstidsregi-
strering, at arbejdsgiverne ikke skal pålægges unødige byrder. Dette hensyn er
varetaget i den partsaftale, som er indgået mellem arbejdsgiverforeningerne og
lønmodtagerorganisationerne i juni 2023. Implementering af arbejdsretlige EU-
direktiver sker i regi af Beskæftigelsesministeriets Implementeringsudvalg, hvor
arbejdsmarkedets parter er repræsenteret.
Regeringen er løbende i dialog med andre EU-lande, særligt de nordiske, om,
hvordan kravet om arbejdstidsregistrering implementeres og opsamler erfaringer
i den forbindelse. Regeringen holder løbende øje med, om andre EU-lande finder
mindre byrdefulde løsninger på arbejdstidsregistrering, når kravet implementeres,
som vil kunne benyttes i lovgivningen i Danmark. Da der er tale om implemen-
tering af et direktiv, er der ikke krav om harmonisering mellem medlemslandene.
De øvrige EU-medlemslande har således haft samme frihed til at implementere
reglerne, som de har fundet hensigtsmæssigt. Nogle lande havde i forvejen (de-
taljerede) regler om arbejdstidsregistrering, mens andre endnu ikke har imple-
menteret reglerne.
Fælles opfølgning på EU-niveau kan blive relevant, når implementeringerne er
gennemført på tværs af flere lande, herunder ift. evt. regelændringer. For så vidt
angår evaluering af reglerne bemærker regeringen, at der allerede pågår en opføl-
gende måling af administrative konsekvenser for virksomhederne.