Erhvervsudvalget 2024-25
ERU Alm.del Bilag 201
Offentligt
3013244_0001.png
Anbefaling 4.21. Optimér deltagelse i Danmarks Statistiks undersøgelser
Arbejdsgruppen anbefaler, at Danmarks Statistik udarbejder en konkret plan for, hvordan stik-
prøver kan optimeres, og hvordan dynamiske indberetningsløsninger kan udvikles. Arbejdet
med alternative datakilder er ligeledes noget, arbejdsgruppen finder interessant. Erhvervsud-
valget ønsker at blive orienteret om, hvilke alternative datakilder der bruges i dag, og hvordan
Danmarks Statistik i fremtiden forventer at kunne udvide brugen.
Besvarelse
Baggrund: Danmarks Statistik (DST) udarbejder løbende ca. 65 statistikker om erhvervsfor-
hold iht. EU- og national lovgivning, der fastsætter krav til indhold, frekvens,
kvalitet og dækning ift. brancher, størrelsesgrupper mm. Lov om Danmarks Sta-
tistik giver hjemmel til at pålægge virksomheder
der udvælges i repræsentative
stikprøver
indberetning af de nødvendige oplysninger. Før nye dataindsamlin-
ger kan opstartes, skal de nærmere forhold godkendes af DST’s bestyrelse.
DST har sat loft over, hvor mange statistikker forskellige virksomheder kan på-
lægges at indberette til: Virksomheder med hhv. 0-9, 10-19 og 20-49 ansatte kan
makismalt udtages til hhv. 3, 6 og 9 statistikker pr. år. I 2023 var virksomheder i
disse strata i gennemsnit udtaget til hhv. 0,1, 1,3 og 2,2 statistikker. Virksomheder
med over 49 ansatte var i gennemsnit udtaget til 4,2 statistikker.
I 2023 var ca. 50.000 af de ca. 400.000 aktive virksomheder pålagt indberetning,
mens ca. 87 pct. var friholdt. Ca. 96 pct. af de soloselvstændige med 0-1 ansatte
var friholdt for indberetning, 3,5 pct. var udtaget til én statistik, 0,5 pct. til to. Ca.
150 (primært landbrug) var udtaget til tre statistikker. Antal lovpligtige indberet-
ninger er reduceret fra ca. 370.000 i 2020 til ca. 310.000 i 2024 (ca. 17 pct.).
DST indhenter mange oplysninger fra hhv.
administrative registre
(fx CVR, moms,
eIndkomst, told, husdyrregistre, arealansøgninger, motorregistret),
offentligt tilgæn-
gelige data
(fx Datafordeleren, XBRL-regnskaber, skibspositionsdata) samt
private
datakilder
(fx lønbureauer, elmålere, stregkoder, bookingsystemer). DST spørger
kun virksomheder, hvis brugbare data ikke kan findes fra andre kilder. DST har
ikke hjemmel til at indhente data fra private dataejere, men kan indgå aftaler om
adgang til data, der kan erstatte indberetninger eller bruges til nye produkter.
Økonomi
DST kan gennemføre analyser inden for egen ramme. Udgifter til evt. tilpasninger
afhænger af tilpasningernes karakter.
Svar på an- Regeringen vil følge anbefalingen.
befaling
DST optimerer løbende stikprøver til lovbestemte statistikker og dynamiske ind-
beretningsløsninger ift. forskellige virksomheders aktiviteter. DST deltager aktivt
i regeringsinitiativerne Automatisk Erhvervsrapportering og MinVirksomhed.
Optimering af stikprøver:
DST vil i 2025 analysere mulighed for yderligere optime-
ring for de mindste virksomheder - under hensyntagen til statistikkens kvalitet.
Dynamiske løsninger:
DST vil i 2025-2026 arbejde på at gøre det endnu tydeligere i
skemaerne, hvilke oplysninger den enkelte virksomhed skal udfylde.
Alternative datakilder:
DST vil fortsat afsøge nye datakilders potentiale (fx i online
økonomisystemer, vejafgiftsdata mm.) og om muligt genbruge endnu flere data
fra andre myndigheder. Nye datakilder vil primært muliggøre nye produkter uden
nye byrder, men potentiale ift. erstatning for indsamlede data vil også blive afsøgt.