Anbefaling 4.20 Begræns hvidvaskdefinitionen til alene at omfatte forsætlige
trædelser
Erhvervsudvalget 2024-25
ERU Alm.del - Bilag 201
Offentligt
lovover-
Arbejdsgruppen anbefaler, at regeringen tager sagen op på EU-niveau med henblik på at sikre,
at ubetydelige mellemværender, der alligevel ikke undersøges nærmere af politiet, skal undtages
for indberetninger.
Besvarelse
Baggrund: Anbefalingen tager udgangspunkt i ulovlige kapitalejerlån. Når revisorer opda-
ger, at der er ydet et lån fra et selskab til dets kapitalejere eller ledelse, skal Hvid-
vasksekretariatet underrettes. Revisorer har oplevet denne proces som byrdefuld,
hvilket har ført til, at interessenter har forslået arbejdsgruppen at begrænse hvid-
vaskdefinitionen til alene at omfatte forsætlige overtrædelser. Med begrænsnin-
gen af hvidvaskdefinitionen vil mindre væsentlige mellemværender falde uden
for hvidvaskdefinitionen og dermed ikke kræve underretning til Hvidvasksekre-
tariatet.
Definitionen af hvidvask i hvidvaskloven implementerer hvidvaskdirektivernes
definition direktivnært. Hvidvaskloven stiller krav til, at virksomheder har foran-
staltninger til at forebygge hvidvask og finansiering af terrorisme. Det omfatter
eksempelvis kundekendskab og overvågning. Tilregnelseskravet er forsæt og
grov uagtsomhed.
Hvis begrænsningen af hvidvaskdefinitionen gennemføres, så de underretnings-
pligtige, herunder revisorer, kun skal underrette forsætlige overtrædelser, vil det
pålægge dem ansvaret for vurdere deres kunders tilregnelse i forbindelse med en
mulig overtrædelse. Den opgave ligger i dag under politiets kompetence. Hvid-
vasksekretariatets nationale risikovurdering fremhæver, at underretninger om
ulovlige kapitalejerlån udgør to tredjedele af underretningerne fra godkendte re-
visorer. Blandt underretningerne er der også mistanke om, at revisors klienter
angiver ukorrekte moms- og skatteforhold samt eksempler på virksomheder, der
overtræder kontantforbuddet.
Med den nyligt vedtagne lov (Lov
nr. 1668 af 30. december-2024)
er betingelserne i
selskabsloven for at yde økonomisk bistand (kapitalejerlån) til selskabets kapital-
ejere, ledelsesmedlemmer samt tilsvarende personer i moderselskabet m.fl. op-
hævet. Adgangen til at yde lovlige kapitalejerlån er derved blevet udvidet, hvorfor
revisorerne ikke i samme omfang længere vil skulle underrette Hvidvasksekreta-
riatet, hvis de konstaterer lån fra et selskab til dets kapitalejere. Revisorerne vil
således opleve en administrative lettelse herigennem.
Økonomi Ved at følge anbefalingen vil de underretningspligtige virksomheder opleve en
administrativ lettelse, da der vil være underretninger, som de ikke længere er for-
pligtede til at indsende til Hvidvasksekretariatet. Omvendt medfører anbefalin-
gen en væsentlig ekstra byrde for virksomhederne, da de i stedet skal foretage en
mere omfattende vurdering af tilregnelsesgraden. Dertil vil der kunne ske ulov-
lige aktiviteter, uden at revisorerne indberetter herom.
Svar på an- Anbefalingen forudsætter en ændring af hvidvaskdirektiverne og den kommende
befaling
hvidvaskforordning og vil indebære, at revisorerne vil skulle vurdere tilregnelses-
kravet fra sag til sag, hvilket vurderes at ville være byrdefuldt. Samtidig skal det
bemærkes, at det med den nyligt vedtagne lov nr. 1668 af 30. december 2024
ikke længere i samme omfang er påkrævet at underrette Hvidvasksekretariatet
om kapitalejerlån, hvorfor revisorerne herigennem vurderes at opnå den ønskede
administrative lettelse. Regeringen følger dermed ikke anbefalingen.