Erhvervsudvalget 2024-25
ERU Alm.del Bilag 201
Offentligt
3013236_0001.png
Anbefaling
4.13. Undersøg nødvendigheden af de mange indberetningsordninger for
institutter, herunder om ordningerne har den nødvendige proportionalitet
Erhvervsudvalget 2024-25
ERU Alm.del - Bilag 201
Offentligt
penge-
Arbejdsgruppen noterer sig, at der er uoverensstemmelse mellem interessenternes oplevelse og
Erhvervsministeriets opfattelse. Derfor anbefaler arbejdsgruppen, at regeringen går i dialog
med interessenterne og afdækker, hvilke oplysninger det er interessenterne mener indberettes
dobbelt. Når dialogen er afsluttet, bedes erhvervsministeren orientere Erhvervsudvalget om
resultatet.
Besvarelse
Baggrund: Mange indberetninger er i dag forankret i EU-lovgivning med faste bindinger på
de rapporteringspligter og proportionalitetsskæringer, som de nationale tilsyns-
myndigheder skal håndhæve. Finanstilsynet indkalder ikke nationalt oplysninger,
som allerede indkaldes efter EU-lovgivning.
Indberetninger forankret i dansk lovgivning indkaldes for at understøtte tilsynet
med de finansielle virksomheder, herunder til brug for inspektioner. Der er deri
allerede indarbejdet en hensyntagen til virksomhedernes størrelse, kompleksitet
og risikotagning.
Oplysninger, der fx indkaldes til brug for en kreditgennemgang, er ikke oplysnin-
ger, der indberettes regelmæssigt i faste indberetninger, men alene til brug for
undersøgelsen.
Nye bestillinger varsles gerne i god tid og afstemmes med sektoren efter behov.
Finanstilsynets tilgang er, at tilsynet ikke indkalder de samme oplysninger, hvis
de allerede er tilgængelige for Finanstilsynet. Finanstilsynet vurderer, at der ikke
er overlap mellem de faste regulære indberetninger, der understøtter den løbende
overvågning og de oplysninger, der indkaldes til brug for Finanstilsynets inspek-
tioner.
Økonomi
Det vil kræve ressourcer at kortlægge aktuelle rapporteringskrav, herunder un-
derliggende datamodel og anvendte datadefinitioner/-skæringer i vurdering af
potentielle overlap. Det bemærkes endvidere, at det vil være en omfattende op-
gave, idet en meget stor del af de indkaldte indberetninger har et afsæt i EU-
regler, der ikke kan fraviges. Finanstilsynets egne indberetninger understøtter til-
syn og inspektioner, og her afvejes altid værdi for Finanstilsynets tilsynsopgaver
vs. proportionalitet og omkostninger for sektoren.
Svar på an- Regeringen følger anbefalingen ved, at Erhvervsministeriet går i dialog med inte-
befaling
ressenterne og efterspørger konkrete eksempler på, hvor det opleves, at der ind-
berettes dobbelt.