Anbefaling 4.11. Definitionen i eksponeringer i lov om forsikringsvirksomhed bør gen-
besøges, da bestemmelsen fokuserer på eksponeringer i banksektoren
Arbejdsgruppen anmoder regeringen om en redegørelse for, om forsikringsvirksomheder kan
undtages fra banksektorens rapporteringsregler inden for EU's rammer. Derudover anbefales
det at undersøge muligheden for et risikobaseret tilsyn samt undtagelser fra bankrettede be-
stemmelser.
Besvarelse
Baggrund: I bilag 1. til besvarelse af ERU alm. del spørgsmål 244 er der oplistet fem områ-
der, hvor forsikringsselskaber reguleres på linje med banker:
1.
Variabel aflønning i forsikrings- og pensionssektoren:
Reglerne kommer fra kapital-
kravsdirektivet (CRD) og blev indført efter finanskrisen for at sikre ensartede
vilkår i hele den finansielle sektor.
2.
Definitionen af eksponeringer:
Bestemmelsen har til formål at definere begrebet
"eksponeringer", som anvendes i en række materielle regler og er afgørende
for forståelsen af reglerne.
3.
Afsættelse af tilstrækkelig tid til at varetage hvervet som direktør eller bestyrelsesmedlem:
Kravet kommer fra CRD og understøtter en forsvarlig og effektiv ledelse og
virksomhedsstyring af forsikringsselskaber.
4.
Krav om grundkursus for bestyrelsesmedlemmer:
Kravet udspringer af Rangvid-ud-
valget for at sikre, at nye bestyrelsesmedlemmer får en basal faglig viden om
deres funktioner.
5.
Whistleblowerordning:
Kravet blev indført i 2014 som en del af CRD for at give
ansatte en uafhængig kanal til at rapportere lovovertrædelser.
Økonomi
Finanstilsynet vurderer, at der ikke er økonomiske konsekvenser ved at følge an-
befalingen.
Svar på an- Det er uklart, hvilke specifikke rapporteringsregler forsikringsselskaber ønskes
befaling
undtaget fra. Den eneste relevante indberetning vedrører aflønning i finansielle
virksomheder, som følger af kravene til variabel løn. Disse regler understøtter en
forsvarlig aflønningspolitik og effektiv risikostyring. Som led i de politiske aftaler
efter finanskrisen skal aflønningen være ensartet i den finansielle sektor. Det vur-
deres fortsat hensigtsmæssige, og at reglerne, herunder rapporteringskravet, ikke
bør ændres.
Fsva. definitionen af eksponering, fører Finanstilsynet et risikobaseret tilsyn med
fokus på at begrænse de største risici. En veldefineret definition af "eksponering"
er afgørende for forståelsen af lovens materielle regler. Det vurderes, at de gæl-
dende regler fortsat er hensigtsmæssige, og bør ikke ændres.
Det vurderes ikke hensigtsmæssigt at undtage forsikringsvirksomheder fra kravet
om, at bestyrelse og direktion afsætter tilstrækkelig tid til deres hverv, da det sikrer
ensartede regler i den finansielle sektor og muliggør tilsyn med ledelsens ansvar.
Ligeledes bør kravet om grundkursus for bestyrelsesmedlemmer fastholdes for
at sikre, at de opnår basal faglig viden om relevante kompetenceområder ved
indtræden i bestyrelsen.
Endelig anses det ikke for hensigtsmæssigt at fjerne kravet om en whistleblo-
werordning. Ordningen giver virksomheder mulighed for at forebygge og rea-
gere på lovovertrædelser samt gribe tidligt ind, hvis andre foranstaltninger ikke
har virket.