Erhvervsudvalget 2024-25
ERU Alm.del Bilag 201
Offentligt
3013228_0001.png
Anbefaling 4.5. Færre og lempeligere krav til mindre revisionsvirksomheder med om-
sætning under 10 mio. kr. årligt
Arbejdsgruppen anbefaler regeringen at analysere,
om implementeringen af EU’s hvidvaskreg-
ler i dansk ret ligger på linje med implementeringen i sammenlignelige lande med henblik på at
lette de krav, der stilles om »tilstrækkelige procedurer« m.v. for mindre revisionsvirksomheder.
Besvarelse
Baggrund: 4. hvidvaskdirektiv
Kravet om, at bl.a. revisionsvirksomheder skal have politikker, kontroller og pro-
cedurer til effektiv begrænsning og styring af risici for hvidvask af penge og fi-
nansiering af terrorisme fremgår af 4. hvidvaskdirektiv
(Europa-Parlamentets og Rå-
dets direktiv (EU) 2015/849).
Implementering i hvidvaskloven
4. hvidvaskdirektiv er implementeret ved lovforslag L41 fremsat den 13. oktober
2016,
Forslag til Lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask og finansiering af terro-
risme (hvidvaskloven).
Seneste hvidvaskpakke fra EU (AML-pakken)
I forbindelse med den seneste europæiske hvidvaskpakke er der vedtaget en for-
ordning,
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2024/1624 om forebyggende for-
anstaltninger mod misbrug af det finansielle system til hvidvask af penge og finansiering af
terrorisme.
Forordningen fastsætter krav om etablering af interne politikker, pro-
cedurer og kontroller for forpligtede enheder. Forordningen træder i kraft i juli
2027.
Vurderes ikke at være relevant for anbefalingen.
Økonomi
Svar på an- Kravet, om at bl.a. revisionsvirksomheder skal have tilstrækkelige politikker, pro-
befaling
cedurer og kontroller til effektiv begrænsning og styring af risici for hvidvask af
penge og finansiering af terrorisme, fremgår af 4. hvidvaskdirektiv, der er imple-
menteret i den danske hvidvasklov. Implementeringen af kravet er direktivnær.
Derfor er der ikke indført strengere regler end dem, direktivet foreskriver, ved
implementeringen af kravet.
Hvis andre medlemsstater har valgt at implementere kravet anderledes, vil det
sandsynligvis indebære strengere krav end de danske. Det fremgår af arbejdsgrup-
pens anbefaling, at en analyse af implementeringen skal gennemføres med hen-
blik på at lempe de danske krav. Da en sådan analyse ikke forventes at identificere
muligheder for en mere lempelig implementering af kravet, finder regeringen det
ikke formålstjenligt at udføre analysen.
Det bemærkes hertil, at den senest vedtagne europæiske hvidvaskpakke indehol-
der en forordning, som udvider de eksisterende regler og introducerer nye krav.
Forordningen fastsætter krav om udarbejdelse af interne politikker, procedurer
og kontroller. Efter forordningens ikrafttrædelse i 2027 vil dette krav være regu-
leret på forordningsniveau. Da forordninger er bindende retsakter, der gælder
direkte i alle medlemsstater, vil der fremover ikke være forskelle i implementerin-
gen af kravet mellem medlemsstaterne. Forordningen fastslår desuden, at omfan-
get af politikker, procedurer og kontroller skal stå i rimeligt forhold til virksom-
hedens størrelse, risikoprofil og kompleksitet.