Anbefaling 4. F. Sørg for, at administrative byrder har proportionalitet i forhold til risici
og gevinster
Arbejdsgruppen anbefaler, at der ved erhvervsrettet regulering fremadrettet kan lempes på de
krav, der stilles til f.eks. opstartsvirksomheder og mindre virksomheder i øvrigt med få eller
ingen ansatte. Det anbefales desuden, at myndighederne tager i betragtning, hvilket formål re-
guleringen har, og om alle virksomheder nødvendigvis skal underlægges det samme indberet-
ningsregime.
Besvarelse
Baggrund: Jf. svar på ERU alm. del spørgsmål 279 (folketingsåret 2023-24) tilstræbes det
allerede i dag, at erhvervsrettet regulering efter en konkret vurdering udformes til
kun at omfatte de virksomheder, som det er nødvendigt at regulere for at opnå
reguleringens formål. Dette indebærer også, at mindre virksomheder ikke nød-
vendigvis skal efterleve de samme krav som store virksomheder, såfremt dette
vurderes hensigtsmæssigt ift. reguleringens formål. Dette sker gennem inddra-
gelse af erhvervsorganisationerne, offentlig høring og i Folketingets behandling
af lovforslag.
Når erhvervsrettet regulering indføres, overvejes det, om reguleringen er relevant
og nødvendig for alle regnskabsklasser. Reglerne i dag er derfor allerede forskel-
lige for de mindste og de største virksomheder. Som eksempel kan nævnes krav
om digital bogføring, der trådte i kraft 1. juli 2024 for regnskabspligtige virksom-
heder og forventes at træde i kraft 1. januar 2026 for ikke-regnskabspligtige virk-
somheder med en nettoomsætning over 300.000 kr. om året. Indfasningen sker
gradvist af hensyn til virksomhedstypen. Det medvirker bl.a. til at give mindre
virksomheder mere tid til at omstille sig efter de nye regler. Der lægges også op
til at undtage op imod 270.000 af de mindste virksomheder.
Ift. opstartsvirksomheder er udfordringen ift. at friholde dem fra regulering, at
det vil kunne give for stort frirum for kriminelle, som udnytter virksomheder til
at lave svindel. Jo tidligere en virksomhed skal indberette oplysninger mm. til
offentlige myndigheder, jo tidligere kan evt. svindel blive opdaget. Regeringen er
derfor opmærksom på denne balance.
Regeringen har herudover iværksat et tværministerielt arbejde omkring kontrol-
og tilsyn. Her vil det bl.a. blive undersøgt, om statens tilsyn med virksomheder i
højere grad kan tilrettelægges efter at mindske virksomhedernes byrder.
Økonomi
Vurderes ikke at være relevant for anbefalingen.
Svar på an- Regeringen vil fastholde sin praksis med at holde proportionalitet for øje, når der
befaling
vedtages erhvervsrettet lovgivning, som særligt kan påvirke både nystartede virk-
somheder og mindre virksomheder. Derfor vil vi også løbende have øje for, at
ny erhvervsrettet regulering gennemføres på en måde, som i særlig grad tager
hensyn til iværksættere og mindre virksomheder. Med udgangspunkt i ovenstå-
ende forklaring lægges der ikke op til, at regeringen lemper på de krav, der stilles
til mindre virksomheder.