Erhvervsudvalget 2024-25
ERU Alm.del Bilag 201
Offentligt
3013220_0001.png
Anbefaling 4. E. Indfør løbende konsekvensvurderinger ved EU-lovgivning
Erhvervsudvalget 2024-25
ERU Alm.del - Bilag 201
Offentligt
Arbejdsgruppen anbefaler, at regeringen i større omfang foretager konkrete konsekvensvurde-
ringer jf. Letta-rapporten
om EU’s globale konkurrenceevne
(»Much more than a market
Speed, security, solidarity. Empowering the Single Market to deliver a sustainable future and all
EU Citizens«, Enrico Letta, april 2024) og i højere grad indhenter et revideret mandat i Folke-
tingets Europaudvalg, f.eks. i forbindelse med trilogforhandlingerne, så man træffer en beslut-
ning i Europaudvalget tættere på den endelige aftaletekst.
Besvarelse
Baggrund: Den parlamentariske arbejdsgruppe har fra flere interessenter modtaget tilkende-
givelser om, at EU-regulering giver udfordringer og byrder for erhvervslivet. Det
drejer sig hovedsagelig om, at de større EU-lovgivningspakker ændrer sig mar-
kant undervejs i lovbehandlingen, mens at Europa-Kommissionens konsekvens-
vurderinger alene tager afsæt i det første lov-udkast. Letta-Rapporten har ligele-
des anbefalet, at Rådet og Europa-Parlamentet i langt højere grad skal udarbejde
konsekvensvurderinger af deres ændringsforslag mhp. at analysere nye potentielle
erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Økonomi
De økonomiske konsekvenser kendes ikke. Det vurderes, at flere forelæggelser
for FEU, samt behandling af reviderede konsekvensvurderinger, vil påføre res-
sortministerierne merarbejde og dermed et øget ressourceforbrug i Staten. Øget
brug af konsekvensvurderinger af lovforslag i EU kan potentielt skabe færre byr-
der, da medlemsstaterne ventes at kunne vedtage lovgivning på et mere oplyst
grundlag. Samtidig kan en øget brug af konsekvensvurderinger forsinke lovgiv-
ningsprocessen i EU, da konsekvensvurderingerne tager tid at udarbejde og
trække forhandlingsprocessen i Rådet og med Europa-Parlamentet ud.
Svar på an- Regeringen har det som
erklæret mål at arbejde aktivt for at mindske mængden
befaling
af byrder på erhvervslivet, herunder fra
EU-regulering.
Regeringen er derfor op-
mærksom på de byrder, der stammer fra ændringsforslag i forhandlingerne i Rå-
det og med Europa-Parlamentet. Derfor arbejder regeringen for,
at Rådet og
Eu-
ropa-Parlamentet i højere grad
foretager nye konsekvensvurderinger ved substan-
tielle ændringsforslag under forhandlinger. Yderligere arbejder regeringen for, at
det processuelt under forhandlinger bliver lettere for Rådet og
Europa-Parlamen-
tet at foretage konsekvensvurderinger af substantielle ændringsforslag
I de tilfælde, hvor der under forhandlingerne sker grundlæggende ændringer i
forslaget, er regeringen enig i, at det kan være nødvendigt, at regeringen forelæg-
ger et revideret forhandlingsoplæg for Folketingets Europaudvalg. Denne vurde-
ring skal dog foretages fra sag til sag af det relevante ressortministerium. Det
bemærkes i den forbindelse, at Folketingets Europaudvalg tidligere har udtrykt et
ønske om, at forhandlingsoplæg indhentes så tidligt i lovgivningsprocessen som
muligt, med henblik på at kunne påvirke forhandlingerne videst muligt. Med ud-
gangspunkt i ovenstående vil regeringen følge anbefalingen.