Anbefaling 4. D. Udvid karensperioden fra vedtagelse til ikrafttrædelse af ny erhvervs-
rettet lovgivning
Arbejdsgruppen anbefaler, at regeringen indkalder til drøftelser af, om den gældende 4-ugers-
karensperiode skal udvides til f.eks. 8 uger, og at bekendtgørelser skal offentliggøres senest 4
uger inden ikrafttrædelse.
Besvarelse
Baggrund: Jf. den gældende lovkvalitetsvejledning er det i dag reglen, at bekendtgørelser med
direkte konsekvenser for erhvervslivet, der skal træde i kraft på den næstkom-
mende fælles ikrafttrædelsesdato, som udgangspunkt skal være udstedt mindst 4
uger før ikrafttrædelsestidspunktet (4-ugerskravet). Det understøtter, at virksom-
hederne har god tid til at omstille sig til de nye regler. Tilsvarende skal lovforslag
som udgangspunkt være vedtaget mindst 4 uger før ikrafttrædelsestidspunktet.
En udvidelse af karensperioden vil betyde, at virksomheder har bedre mulighed
for at orientere sig i og implementere ny lovgivning. Samtidigt vil udvidelsen
medvirke til, at lovgivningsproceduren forskydes, da lovskrivende myndigheder
skal have ny lovgivning færdigbehandlet tidligere, herunder afvikle politiske for-
handlinger, offentlig høringsproces med interessenter mm., så disse efterlever
eventuelle krav om en 8 ugers karensperiode.
Økonomi
Vurderes ikke at være relevant for anbefalingen.
Svar på an- Regeringen er enig i, at virksomheder skal have god tid til at omstille sig til nye
befaling
regler. Det er imidlertid vurderingen, at 4 uger er en passende karensperiode for
virksomhederne. Det skyldes bl.a., at det pågældende stykke lovgivning har været
i offentlig høring, hvor de omfattede virksomheder ligeledes har mulighed for at
orientere sig om de kommende nye regler. I forlængelse bemærkes det, at de re-
levante myndigheder så vidt muligt bestræber sig på at orientere berørte interes-
senter om nye ændringer.
Det bemærkes, at ny lovgivning som udgangspunkt træder i kraft på en af de to
fælles ikrafttrædelsesdatoer
–
1. januar og 1. juli. Vi er dog også opmærksomme
på, at det også kræver meget af danske virksomheder
– særligt SMV’erne –
lø-
bende at forholde sig til ny lovgivning. Derfor er det noget, vi gerne vil se ned i
og drøfte med Folketingets partier