Anbefaling 4. C Forlæng høringsprocesser ved ny regulering
Arbejdsgruppen anbefaler, at regeringen overvejer brugen af længere høringsperioder og alene
ved hastelovgivning benytter høringsperioder kortere end 4 uger.
Besvarelse
Baggrund: Det fremgår af pkt. 7.1 i regeringsgrundlaget »Ansvar for Danmark« fra december
2022, at regeringen vil lægge vægt på offentlighedens mulighed for at afgive hø-
ringssvar. Regeringen vil derfor have fokus på, at den vejledende høringsfrist på
fire uger som klar hovedregel overholdes.
Det følger ligeledes af vejledning nr. 9964 af 23. november 2023 om lovkvalitet,
at hvis et forslag har været i offentlig høring i mindre end fire uger, bør der med-
tages en begrundelse herfor i lovforslagets obligatoriske punkt om hørte myndig-
heder og organisationer m.v. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Der er således klare rammer for, hvor lang en høring som minimum bør være,
samt hvordan det håndteres i lovforslag, hvis en høring har varet mindre end 4
uger.
Vurderes ikke at være relevant for anbefalingen.
Økonomi
Svar på an- Det er det klare udgangspunkt for ny regulering, at principperne om høring i
befaling
regeringsgrundlaget og lovkvalitetsvejledningen følges.
Der kan dog være særlige tilfælde, hvor lovgivning kan være af hastende karakter,
og hvor høringen derfor bliver kortere end de fire uger. I sådanne tilfælde med-
tages en begrundelse herfor i lovforslaget i overensstemmelse med lovkvalitets-
vejledningen.
Såfremt planlægningen af et lovforslag giver mulighed for det, kan det tilstræbes,
at der gives mere end 4 uger til høring. Dette gælder bl.a. for lovforslag, der sen-
des i høring i eller over skolernes sommerferie, hvor høringsfristen først bør ud-
løbe tidligst 10 dage efter skoleferiens afslutning.
Planlægning af lovforslag, herunder høringsperioder, er op til de enkelte ministe-
rier.