BILAG
White Paper
Danmarks erhvervshavne i en funktionsbaseret fremtid
Den centrale pointe
Danske erhvervshavne skal frisættes, så de kan arbejde på kommercielle vilkår.
o
Det kræver en ændring af havnelov og rammebetingelser.
De centrale årsager
Erhvervshavnene er ikke længere havne i traditionel forstand. De er
kritisk infrastruktur, som binder landet sammen,
erhvervslokomotiver, der skaber rammer om virksomheder, virksomhedsudvikling og
netværk.
Den europæiske havnestruktur er under forandring:
EU arbejder på en fælleseuropæisk havnestrategi, hvor erhvervshavnene bliver mere
kommercielle og konkurrenceorienterede, men hvor der også er samarbejde og koordi-
nering mellem erhvervshavnene,
Tyskland og Holland arbejder allerede med nationale havnestrategier efter den europæ-
iske dagsorden og bruger aktiv industripolitik for at nå de nationale målsætninger.
De centrale forslag
Havneloven skal ændres
o
Den eksisterende havnelov fokuserer på ejerskabsformer. Den nye havnelov
skal fokusere på, hvordan havnene kan skabe merværdi og konkurrenceevne.
Der skal være to typer af havne
o
Industrihavne, der er industriområder af national betydning, som arbejder i hen-
hold til aktieselskabsloven.
Minimum 60 % kommercielt ejerskab, maksimalt 40 % kommunalt ejer-
skab.
o
Forvaltningshavne, der er lokaliteter af lokal betydning, som arbejder i henhold
til kommunal lovgivning.
100 % kommunalt ejerskab.
Aktiv industripolitisk skal være en del af en national havnestrategi
o
Der skal ske en prioritering af industrihavne i henhold til deres internationale
og nationale betydning.
o
Prioriteringen har betydning for, hvordan den enkelte industrihavn indgår i den
aktive industripolitik.