Erhvervsudvalget 2024-25
ERU Alm.del Bilag 179
Offentligt
3000819_0001.png
Aktstykke nr.
196
Folketinget 2024-25
196
Erhvervsministeriet.
København, den 26. marts 2025.
a.
Erhvervsministeriet anmoder om Finansudvalgets tilslutning til, at der under
§ 08.33.13. Ordninger
under Danmarks Eksport- og Investeringsfond
gives hjemmel til, at Danmarks Eksport- og Investe-
ringsfonds (EIFO) statslige genudlånsadgang forhøjes med 685,4 mio. kr. for at sikre, at EIFO har
den nødvendige likviditet til at yde eksportfinansieringer under en låne- og garantiordning vedr. gen-
opbygning af kritisk infrastruktur i Ukraine.
Forslaget medfører ikke udgifter i finansåret.
b.
Med Aftale mellem regeringen, Socialistisk Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Liberal Alliance,
Det Konservative Folkeparti, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti og Nye Borgerlige om etablering
af en Ukrainefond af marts 2023 blev det som en del af Ukrainefondens erhvervsspor bl.a. aftalt
at etablere en statslig låne- og garantiordning i EIFO med en kapacitet på i alt 1,0 mia. kr. til
finansiering af dansk eksport og danske investeringer til tidlig genopbygning af kritisk infrastruktur
og udvikling af det private erhvervsliv i Ukraine. Heraf blev der afsat 500,0 mio. kr. til projekter
målrettet offentlige købere i Ukraine og 500,0 mio. kr. til private virksomheder i Ukraine.
Ved ordningens etablering blev EIFO tildelt adgang til at optage lån, herunder statslige genudlån,
for i alt 700,0 mio. kr. for at sikre, at der tilvejebringes tilstrækkelig likviditet til EIFO’s administra-
tion af ordningen.
Låne- og garantiordningen fik ved akt. 13 af 10. oktober 2024 tilført en yderligere tabsramme på
258,0 mio. kr., så EIFO fik mulighed for at behandle nye ansøgninger om finansiering af dansk
eksport og danske investeringer til tidlig genopbygning af kritisk infrastruktur og udvikling af det
private erhvervsliv i Ukraine inden for en kapacitetsramme på 774,0 mio. kr. Tilsvarende blev
EIFO’s statslige genudlånsadgang forhøjet med 516,0 mio. kr. for at sikre, at EIFO har likviditet til at
yde eksportfinansiering under låne- og garantiordningen.
Med finansloven for 2025 har låne- og garantiordningen under
§ 08.33.13.10. Låne- og garanti-
ordning ift. investeringer i genopbygning af kritisk infrastruktur og dansk eksport
fået tilført en
yderligere tabsramme på 342,7 mio. kr. Formålet med dette er at sikre, at EIFO kan behandle nye
ansøgninger om finansiering af dansk eksport og danske investeringer til tidlig genopbygning af kri-
tisk infrastruktur og udvikling af det private erhvervsliv i Ukraine inden for en kapacitetsramme på
yderligere 1.028,1 mio. kr. Kapacitetsudvidelsen medfører, at det er nødvendigt, at EIFO’s statslige
CQ003173
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 179: Aktstykke 196 fra Erhvervsministeriet om forhøjelse af Danmarks Eksport- og Investeringsfonds (EIFO) genudlånsadgang
3000819_0002.png
2
genudlånsadgang forhøjes med 685,4 mio. kr. Dette er for at sikre, at EIFO har den nødvendige
likviditet til at yde eksportfinansieringer under ordningen. EIFO afregnes en garantipræmie på 0,15
pct. til staten for EIFO’s brug af genudlånsadgangen. Forhøjelsen af EIFO’s statslige genudlånsad-
gang på 685,4 mio. kr. er imidlertid ikke indarbejdet i anmærkningerne under
§ 08.33.13.10. Låne-
og garantiordning ift. investeringer i genopbygning af kritisk infrastruktur og dansk eksport
finansloven for 2025. Der vurderes derfor ikke at være hjemmel til at forhøje genudlånet i 2025.
På grund af vanskeligheden ved at vurdere risikoen ved finansieringer i Ukraine indebærer ordnin-
gen, at staten hæfter for tab på ordningen, der overstiger de afsatte tabsrammer. Udvidelsen af
ordningens likviditetsfacilitet medfører, at staten hæfter for eventuelle tab på ordningen, der oversti-
ger tilskuddet på samlet 1.000,7 mio. kr. Dermed hæfter staten for et evt. samlet tab på ordningen på
op til 1.901,4 mio. kr. ved en direkte statslig garanti. Såfremt der derimod kan konstateres en samlet
gevinst, tilbageføres denne gevinst til staten. Samlet tab såvel som samlet gevinst tilgår således
staten, hvormed EIFO udelukkende er administrator af ordningen.
De nærmere rammer for ovennævnte adgang til låneoptag samt direkte statslig garanti fastsættes
ved bekendtgørelse udstedt af erhvervsministeren, jf. lov om Danmarks Eksport- og Investerings-
fonds § 21, stk. 2, og § 26, stk. 2.
c.
Aktstykket forelægges Finansudvalget nu med henblik på at etablere hjemmel i 2025 til, at EIFO’s
statslige genudlånsadgang forhøjes med 685,4 mio. kr. for at sikre, at EIFO har likviditeten til at yde
eksportfinansiering under låne- og garantiordningen.
Udvidelsen af låne- og garantiordningens genudlånsadgang ydes inden for rammerne af OECD-ar-
rangementet for eksportkreditter og kræver ikke yderligere statsstøtteretlig håndtering.
Under henvisning til overstående anmodes om tilslutning til, at der under
§ 08.33.13. Ordninger
under Danmarks Eksport- og Investeringsfond
gives hjemmel til, at EIFO’s statslige genudlånsad-
gang forhøjes med 685,4 mio. kr. for at sikre, at EIFO har den nødvendige likviditet til at yde
eksportfinansieringer under ordningen.
Finansministeriets tilslutning foreligger.
d.
e.
f.
København, den 26. marts 2025
Morten Bødskov
/ Kasper Hjortebjerg Lund
Til Finansudvalget.