Enhed: Global Sundhed
Sagsbeh.: jar
Koordineret med:
Sagsnr.: 2025 - 4924
Dok. nr.: 336452
Dato: 18-05-2025
Orientering om indholdet ny international pandemiaftale
Indledning
Det ventes, at
WHO’s medlemslande
ved den kommende Verdenssundhedsforsamling i maj 2025 vil
vedtage en ny international pandemiaftale. Aftalen har til formål at styrke det globale samarbejde om
forebyggelse og bekæmpelse af pandemier med henblik på at sikre, at verden er bedre rustet over for
fremtidige pandemier. Dette notat beskriver aftalens indhold.
Sagsfremstilling
Efter Covid-19 blev det tydeligt, at pandemier er en global udfordring, som ingen lande kan håndtere
alene. Derfor
besluttede WHO’s medlemslande
i 2021 at nedsætte et mellemstatsligt forhandlingsorgan
med henblik på at forhandle en ny bindende international pandemiaftale, som skal sikre, at verden er
bedre forberedt og mere modstandsdygtig over for fremtidige pandemier.
Den daværende regering besluttede i 2021, at Danmark skulle støtte etableringen af en international
pandemiaftale med forankring i WHO.
EU-Kommissionen har forhandlet
på vegne af EU og EU’s medlemslande med udgangspunkt i et
forhandlingsdirektiv, som blev vedtaget i Rådet i foråret 2022 og som i den forbindelse blev forelagt
Folketingets Europaudvalg.
Det nu lykkedes WHO’s medlemslande
i det mellemstatslige forhandlingsorgan at blive enige om et
udkast til aftalen, som forventes vedtaget ved den kommende Verdenssundhedsforsamling i maj 2025.
Danmarks og EU’s position
Under forhandlingerne har det været væsentligt for Danmark og for EU, at pandemiaftalen medvirker til
at sikre styrket modstandsdygtighed over for pandemier på globalt, regionalt og nationalt niveau. Aftalen
skal i den forbindelse bidrage til en øget og mere ligelig global adgang til medicinske modforanstaltninger
som f.eks. vacciner med fokus på, at patentbeskyttelsen ikke udhules.
Danmark har sammen med de øvrige EU-lande lagt vægt på, at aftalen har fokus på forebyggelse af
infektioner og udbrud, herunder at den fremmer kapacitetsopbygning og implementering i lav- og
mellemindkomstlande. Ligeledes har det været vigtigt, at aftalen tager udgangspunkt i en One Health-
tilgang, dvs. med blik for at menneskers, dyrs og miljøets sundhed hænger sammen. I forhold til
finansiering har Danmark i lighed med de øvrige EU-lande arbejdet for, at støtte til implementering af
aftalen i særligt udviklingslande baseres på eksisterede finansieringsmekanismer.
Selvom om Danmark sammen de øvrige EU-lande gerne havde set mere ambitiøse bestemmelser om
forebyggelse, vurderes det foreliggende aftaletekst at være balanceret og med referencer til
antibiotikaresistens og One Health tilgangen. Aftalen indeholder også vigtige bestemmelser, som kan
bidrage til at fremme en mere geografisk diversificeret produktion samt mere ligelig adgang til
pandemiske sundhedsprodukter, uden at IP-rettigheder svækkes eller at vilkårene for forskning og
udvikling af nye produkter forringes. Aftalen etablerer ikke nye finansieringsmekanismer, men forventes