Udvalget for Digitalisering og It 2024-25
DIU Alm.del Bilag 98
Offentligt
3019662_0001.png
Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget 2024-25
L 211 - Bilag 1
Offentligt
Høringsnotat om forslag til lov om ændring af lov om
forsvarets formål, opgaver og organisation m.v.
(Bekæmpelse af ulovlig droneaktivitet ved militære
områder m.v.)
Dato:
Enhed:
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Bilag:
23. april 2025
Lovgivning
2025/002869
1017165
Ingen
Indholdsfortegnelse
1.
Høringen
............................................................................ 1
1.1. Høringsperiode ................................................................... 1
1.2. Hørte myndigheder og organisationer m.v. ............................ 2
Forsvarsministeriet
Holmens Kanal 9
1060 København K
2.
Høringssvarene
.................................................................. 3
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget ................................ 3
2.1.1. Lovlig droneflyvning i forbudszoner ................................ 4
2.1.2. Midler til brug for neutralisering ..................................... 4
2.1.3. Forstyrrelser af telenet og -tjenester .............................. 5
2.1.4. Koordination, samarbejde og inddragelse ....................... 5
2.2. Bemærkninger til de enkelte punkter i lovforslaget ................. 7
2.2.1. Administrative og økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet ........................................................................ 7
3.
Lovforslaget i forhold til lovudkastet
................................. 8
1. Høringen
1.1. Høringsperiode
Et udkast til forslag til lov om ændring af lov om forsvarets formål, op-
gaver og organisation m.v. (Bekæmpelse af ulovlig droneaktivitet ved
militære områder m.v.) har i perioden fra den 7. februar til den 7. marts
2025 (29 dage) været sendt i høring hos en række myndigheder og or-
ganisationer m.v.
Udkastet til lovforslag blev den 7. februar 2025 endvidere sendt til Fol-
ketingets Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalg til ori-
entering.
Herudover blev udkastet til lovforslag offentliggjort på Høringsportalen
den 7. februar 2025.
Side 1 af 8
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 98: Orientering om L 211 fra digitaliseringsministeren
3019662_0002.png
1.2. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Nedenfor følger en alfabetisk oversigt over hørte myndigheder og orga-
nisationer m.v.
Ud for hver høringspart er det ved afkrydsning angivet, om der er mod-
taget høringssvar, og om høringsparten i givet fald har haft bemærknin-
ger til udkastet til lovforslag.
Oversigten omfatter herudover interessenter, som ikke er blandt de
hørte myndigheder og organisationer m.v., men som på egen foranled-
ning har sendt bemærkninger til udkastet til lovforslag. Sådanne inte-
ressenter er markeret med *.
Høringspart
Hørings-
svar
modta-
get
Bemærk-
ninger
Ingen be-
mærknin-
ger
Ønsker
ikke at
afgive
hørings-
svar
Advokatrådet
Brancheforeningen
Dansk Luftfart
Dansk Erhverv
(DroneDanmark)
Dansk Industri
Danske Advokater
Danske Beredska-
ber
Danske Regioner
Dataetisk Råd
Datatilsynet
Den Danske Dom-
merforening
Domstolsstyrelsen
Erhvervsflyvnin-
gens Sammenslut-
ning
Færøernes Lands-
tyre via Rigsom-
budsmanden på
Færøerne
Institut for Menne-
skerettigheder
X
X
X
X
X
X
X
X
Sagsnr.: 2025/002869
Dok.nr.: 1017165
Side 2 af 8
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 98: Orientering om L 211 fra digitaliseringsministeren
3019662_0003.png
Justitia
Modelflyvning
Danmark
MyDefence*
Naalakkersuisut
via Rigsombuds-
manden i Grønland
Præsidenten for
Vestre Landsret
Præsidenten for
Østre Landsret
Retspolitisk For-
ening
Rådet for Større
Flyvesikkerhed
Samtlige byrets-
præsidenter
SMVdanmark
Statsadvokaten i
København
Statsadvokaten i
Viborg
Teknologisk Insti-
tut
Teleindustrien*
UAS Danmark
2. Høringssvarene
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
Nedenfor gengives de væsentligste punkter i de indkomne høringssvar
om udkastet til lovforslag.
Forsvarsministeriets bemærkninger til høringssvarene, herunder om der
er foretaget ændringer i anledning af høringssvarene, er skrevet med
kursiv.
Under afsnit 3 er det opsummeret, hvilke ændringer der er foretaget i
forhold til det udkast, som har været i offentlig høring. Her omtales også
ændringer, som ikke har baggrund i modtagne høringssvar, men som er
foretaget på Forsvarsministeriets egen foranledning.
Bemærkninger af generel politisk karakter samt forslag og bemærknin-
ger, der ikke vedrører lovforslaget, indgår ikke i høringsoversigten.
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget
Sagsnr.: 2025/002869
Dok.nr.: 1017165
Side 3 af 8
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 98: Orientering om L 211 fra digitaliseringsministeren
3019662_0004.png
Erhvervsflyvningens Sammenslutning er enig i, at det er afgørende for
varetagelsen af den nationale sikkerhed
herunder beskyttelsen af For-
svaret og allierede styrker her i landet
samt for den ydre bevogtning
af de kongelige slotte og palæer, at Forsvaret har mulighed for hurtigt
og effektivt at bekæmpe ulovlig droneaktivitet ved militære områder
m.v. Erhvervsflyvningens Sammenslutning kan således tilslutte sig den
foreslåede hjemmel.
MyDefence støtter lovforslaget og anser det som et vigtigt led i at sikre,
at Forsvaret kan reagere effektivt på trusler i luftrummet og beskytte
både personel, materiel og strategiske faciliteter mod uautoriseret over-
vågning og potentielle angreb.
2.1.1. Lovlig droneflyvning i forbudszoner
Modelflyvning Danmark ønsker indskrevet i lovforslaget, at allerede ek-
sisterende dispensationer for flyvning med modelfly ved militære områ-
der m.v. skal respekteres.
Formålet med lovforslaget er at give Forsvaret hjemmel til at neutrali-
sere droner, der ulovligt befinder sig i en flyveforbudszone, ved militære
områder m.v. Flyvning med droner, herunder modelfly, på baggrund af
en meddelt tilladelse eller dispensation vil som udgangspunkt ikke være
ulovlig. Der er i øvrigt tale om eksisterende flyveforbudszoner, og der er
således ikke tale om en ændring af gældende ret i forhold til, hvor flyv-
ning med droner, herunder modelfly, må ske.
2.1.2. Midler til brug for neutralisering
MyDefence støtter, at Forsvaret får metodefrihed med hensyn til, hvilke
midler der anvendes til at neutralisere droner, og MyDefence anbefaler,
at der ved indkøb af anti-droneudstyr tages højde for behovet for lø-
bende opdateringer, så udstyret altid er på forkant med udviklingen og i
stand til at håndtere trusler effektivt.
Teleindustrien anerkender, at elektroniske modforanstaltninger ofte kan
være den mest effektive måde at uskadeliggøre en drone på afstand.
Teleindustrien opfordrer samtidig til, at Forsvaret anvender målrettede
teknologier såsom spoofing eller overtagelse af dronesignaler, når tek-
nologien og situationen tillader det, frem for bredbåndet jamming. Alter-
nativt opfordrer Teleindustrien til, at Forsvaret overvejer fysisk nedskyd-
ning eller retningsbestemt jamming.
Henset til den hastige teknologiske udvikling på droneområdet lægger
Forsvarsministeriet med lovforslaget op til, at Forsvaret får frit valg i
Sagsnr.: 2025/002869
Dok.nr.: 1017165
Side 4 af 8
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 98: Orientering om L 211 fra digitaliseringsministeren
3019662_0005.png
forhold til, hvilke midler Forsvaret anvender til at neutralisere en drone.
Lovforslaget er således ikke til hinder for, at Forsvaret løbende tager nye
teknologier i brug.
Det forudsættes i den forbindelse, at Forsvaret i overensstemmelse med
det forvaltningsretlige proportionalitetsprincip anvender den mindst ind-
gribende foranstaltning m.v. blandt dem, der er egnede, og at foran-
staltningen m.v. står i rimeligt forhold til det mål, der forfølges. Forsva-
rets anvendelse af eksempelvis bredbåndet jamming vil således alene
kunne ske i situationer, hvor andre mindre indgribende foranstaltninger
ikke vurderes formålstjenelige, eller hvor tiden ikke tillader mindre ind-
gribende foranstaltninger.
Det bemærkes, at Forsvarets neutralisering af droner herudover vil
skulle tilrettelægges på en måde, hvor der alene vil være en lav risiko
for, at udenforstående bliver påvirket af Forsvarets aktiviteter.
2.1.3. Forstyrrelser af telenet og -tjenester
Teleindustrien anerkender fuldt ud behovet for at kunne neutralisere
ulovlige droner over militære anlæg og særligt beskyttede områder. Li-
geledes støtter Teleindustrien intentionen om at styrke mulighederne for
at neutralisere ulovlige droner på en hurtig og sikker måde.
Teleindustrien finder det imidlertid bekymrende, at lovforslaget ikke be-
handler risikoen for, at elektroniske modforanstaltninger, herunder jam-
ming, kan forstyrre kritisk mobilkommunikation.
Teleindustrien anfører, at organisationen mener, at der bør opstilles
klare procedurer for, hvordan der må jammes i nærheden af teleinstal-
lationer for at undgå uforvarende udfald på eksempelvis mobilmaster
eller internetforbindelser.
Som det fremgår af afsnit 2.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger,
forudsættes det i lovforslaget, at Forsvarets neutralisering af droner vil
blive tilrettelagt på en måde, hvor der alene vil være en lav risiko for, at
udenforstående bliver påvirket af Forsvarets aktiviteter. Det betyder, at
Forsvaret i eksempelvis tæt bebyggede områder alene vil anvende ek-
sempelvis elektroniske modforanstaltninger, herunder jamming, på en
måde, hvor der vil være en lav risiko for forstyrrelser i telenet og -tje-
nester.
2.1.4. Koordination, samarbejde og inddragelse
Sagsnr.: 2025/002869
Dok.nr.: 1017165
Side 5 af 8
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 98: Orientering om L 211 fra digitaliseringsministeren
3019662_0006.png
Dansk Erhverv anser det for nødvendigt, at Forsvaret skal have hjemmel
til at bekæmpe ulovlig droneaktivitet over militære områder som beskre-
vet i lovudkastet.
Dansk Erhverv finder desuden, at Forsvarsministeriet i loven bør give
mulighed for, at private virksomheder inden for anti-drone teknologi, i
rammen af offentlige-private samarbejder med Forsvaret, kan være in-
volverede i detektion, klassificering og imødegåelse af ulovlig droneakti-
vitet, herunder i forbindelse med øvelsesaktivitet.
Brancheforeningen Dansk Luftfart stiller sig ligeledes positivt over for
den foreslåede ordning.
Foreningen bemærker imidlertid, at militære anlæg i visse tilfælde be-
finder sig fysisk tæt på civile lufthavne, herunder Aalborg Lufthavn og
Midtjyllands Lufthavn, hvilket
i forhold til Forsvarets neutralisering af
droner
efter Brancheforeningen Dansk Luftfarts opfattelse øger risi-
koen for utilsigtede konsekvenser i forhold til flyvesikkerhed, og derfor
vil stille krav til tæt koordination mellem Forsvaret og den civile aktør
ikke mindst når der er tale om elektroniske modsvar ved indgreb mod
ulovlig droneaktivitet.
Brancheforeningen Dansk Luftfart opfordrer derfor til, at der udarbejdes
klare procedurer for risikohåndtering, koordination og kommunikation.
Teleindustrien anbefaler, at mobiloperatørerne gennem et formaliseret
samarbejde inddrages tæt i processen vedrørende dronebekæmpelse,
således at teleselskaberne får adgang til oplysninger om, hvor og hvor-
når Forsvaret har foretaget jamming, så eventuelle forstyrrelser i tele-
nettene kan identificeres som forårsaget af ”lovlig jamming”.
Teleindustrien anbefaler desuden en balanceret tilgang, hvor Forsvaret
får de nødvendige beføjelser til at handle mod droner, men hvor der
samtidig indbygges garantier og samarbejdsprocedurer, som varetager
hensynet til mobilnetværkene og kommunikationssikkerheden.
Forsvarsministeriet er enig i, at der med fordel kan ses på mulighederne
for et offentligt-privat samarbejde i relation til neutralisering af ulovlig
droneaktivitet. Et sådant samarbejde vil bl.a. kunne ske i forbindelse
med udvikling af udstyr til neutralisering af droner.
Som det fremgår af afsnit 2.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger,
forudsættes det i lovforslaget, at Forsvarets neutralisering af droner vil
blive tilrettelagt på en måde, hvorefter der alene vil være en lav risiko
for, at udenforstående bliver påvirket af Forsvarets aktiviteter. Denne
Sagsnr.: 2025/002869
Dok.nr.: 1017165
Side 6 af 8
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 98: Orientering om L 211 fra digitaliseringsministeren
3019662_0007.png
risikovurdering gælder også i forhold til eksempelvis civile lufthavne,
som ligger i nærheden af militære områder.
På baggrund af bemærkningerne fra Brancheforeningen Dansk Luftfart
og Teleindustrien, har Forsvarsministeriet tilføjet følgende to afsnit i lov-
forslaget almindelige bemærkninger afsnit 2.3 og i de specielle bemærk-
ninger:
”For
at kunne etablere og vedligeholde et retvisende risiko-
billede vil Forsvaret sikre, at der er en løbende dialog med
relevante interessenter, herunder eksempelvis repræsentan-
ter for civile lufthavne, som ligger i nærheden af militære
områder m.v., og telebranchen.
Det forudsættes i den forbindelse, at Forsvaret vil udarbejde
klare procedurer for risikohåndtering, herunder for koordina-
tion og kommunikation.”
og
”Det kan imidlertid
ikke helt udelukkes, at Forsvarets neutra-
lisering af droner ved brug af eksempelvis jamming vil kunne
forårsage forstyrrelser i eksempelvis telenet og -tjenester af
kortere varighed. Forsvaret vil derfor i relevant omfang ori-
entere interessenter, herunder repræsentanter for telebran-
chen, såfremt Forsvaret vurderer, at brugen af eksempelvis
jamming må antages at have forårsaget forstyrrelser i tele-
net og -tjenester. Forsvaret kan dog undlade at foretage en
sådan orientering, såfremt hensyn til statens sikkerhed taler
derimod.”
2.2. Bemærkninger til de enkelte punkter i lovforslaget
2.2.1. Administrative og økonomiske konsekvenser for er-
hvervslivet
Teleindustrien anfører, at organisationen er uenig i, at lovforslaget ikke
har økonomiske konsekvenser har for erhvervslivet. Teleindustrien på-
peger, at mobilnettene udgør en central del af erhvervslivets infrastruk-
tur, og at selv små forstyrrelser kan have betydelige afledte omkostnin-
ger.
Forsvarets neutralisering af droner vil blive tilrettelagt på en måde, hvor
der alene vil være en lav risiko for, at udenforstående bliver påvirket af
Forsvarets aktiviteter. Det er derfor Forsvarsministeriets vurdering, at
Sagsnr.: 2025/002869
Dok.nr.: 1017165
Side 7 af 8
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 98: Orientering om L 211 fra digitaliseringsministeren
lovforslaget ikke vil have økonomiske og administrative konsekvenser
for erhvervslivet.
Et eventuelt erstatningsansvar i forbindelse med Forsvarets neutralise-
ring af droner vil skulle vurderes efter de almindelige regler for offentlige
myndigheders erstatningsansvar.
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
I forhold til det udkast til lovforslag, der har været i offentlig høring,
indeholder det fremsatte lovforslag følgende indholdsmæssige ændrin-
ger:
Der er i afsnit 2.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger og i
de specielle bemærkninger til den foreslåede § 15 a, stk. 1, indsat
et afsnit om, at Forsvaret for at kunne etablere og vedligeholde
et retvisende risikobillede vil sikre, at der er en løbende dialog
med relevante interessenter, herunder eksempelvis repræsen-
tanter for civile lufthavne, som ligger i nærheden af militære om-
råder m.v., og telebranchen. Forsvaret skal i den forbindelse ud-
arbejde klare procedurer for risikohåndtering, herunder for koor-
dination og kommunikation.
Der er i afsnit 2.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger og i
de specielle bemærkninger til den foreslåede § 15 a, stk. 1, be-
skrevet en ny orienteringsordning, hvor Forsvaret i relevant om-
fang vil orientere interessenter, herunder repræsentanter for te-
lebranchen, såfremt Forsvaret vurderer, at brugen af eksempelvis
jamming kan have forårsaget forstyrrelser i telenet- og -tjene-
ster. Forsvaret kan dog undlade at foretage en sådan orientering,
såfremt hensyn til statens sikkerhed taler derimod.
Der er desuden foretaget følgende ændring i lovforslaget på Forsvarsmi-
nisteriets egen foranledning:
Det er i de specielle bemærkninger til den foreslåede § 15 a, stk.
1, præciseret, at Forsvaret, for så vidt angår militære områder
m.v., vil kunne håndhæve de til enhver tid gældende flyvefor-
budszoner, som i dag er oplistet i dronebekendtgørelsen.
Herudover er der foretaget ændringer af sproglig, redaktionel og lovtek-
nisk karakter.
Sagsnr.: 2025/002869
Dok.nr.: 1017165
Side 8 af 8