Udvalget for Digitalisering og It 2024-25
DIU Alm.del Bilag 98
Offentligt
3019661_0001.png
Lovforslag nr.
L 211
Folketinget 2024-25
Fremsat den 23. april 2025 af forsvarsministeren (Troels Lund Poulsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om forsvarets formål, opgaver og organisation m.v.
(Bekæmpelse af ulovlig droneaktivitet ved militære områder m.v.)
§1
I lov om forsvarets formål, opgaver og organisation m.v.,
jf. lovbekendtgørelse nr. 582 af 24. maj 2017, som ændret
ved § 3 i lov nr. 708 af 8. juni 2018, foretages følgende
ændring:
1.
Efter § 15 indsættes:
»§ 15 a.
Forsvaret kan neutralisere droner, der ulovligt
befinder sig i en flyveforbudszone, ved henholdsvis militære
områder, midlertidige militære områder, flådefartøjer, mili-
tære luftfartøjer og afmærkede militærkolonner samt ved
civillisteslotte under forsvarets bevogtning.
Stk. 2.
I øvelsesøjemed kan forsvaret efter samtykke fra
droneejeren eller fjernpiloten neutralisere droner, der befin-
der sig i de zoner, der er nævnt i stk. 1.
Stk. 3.
Lov om radioudstyr og elektromagnetiske forhold
og lov om radiofrekvenser finder ikke anvendelse på forsva-
rets aktiviteter efter stk. 1 og 2.«
§2
Loven træder i kraft den 1. juli 2025.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan
ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer, som henholdsvis
de færøske og grønlandske forhold tilsiger.
AG001139
Forsvarsmin., j.nr. 2024/011736
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 98: Orientering om L 211 fra digitaliseringsministeren
3019661_0002.png
2
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
Indledning og baggrund
Lovforslagets nærmere indhold
2.1. Gældende ret
2.1.1. Flyvning med droner ved militære områder m.v.
2.1.2. Neutralisering af droner
2.1.2.1. Retsplejeloven
2.1.2.2. Forsvarsloven
2.1.2.3. Straffeloven
2.1.2.4. Radioudstyrsloven og frekvensloven
2.2. Forsvarsministeriets overvejelser
2.3. Den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Klimamæssige konsekvenser
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
10. Sammenfattende skema
1. Indledning og baggrund
Forsvaret har gennem de seneste år oplevet en øget ulov-
lig droneaktivitet ved bl.a. militære områder. Samtidig bliver
droner i stigende grad anvendt til bl.a. spionage, sabotage
og terrorisme. Derudover kan droner ved deres blotte tilste-
deværelse forstyrre Forsvarets aktiviteter, herunder påvirke
flyvesikkerheden ved militære flyvestationer.
Droner er i dag let tilgængelige, og de kan købes på det
private marked. Endvidere er droner typisk udstyret med
kameraer, der kan levere billeder og videoer i høj opløs-
ning. Visse af de større droner kan også bære og fragte
sprængladninger og lignende. Droner, der befinder sig i en
flyveforbudszone ved militære områder m.v., kan dermed
udgøre en væsentlig risiko for den nationale sikkerhed.
Der er både EU-retligt og nationalt fastsat regler for, hvor
og under hvilke omstændigheder der må flyves med dro-
ner, der også kaldes ubemandede luftfartøjer. Reglerne for
flyvning med droner findes i dag bl.a. i bekendtgørelse nr.
1649 af 12. december 2023 om supplerende bestemmelser
til gennemførelsesforordning (EU) 2019/947 om regler og
procedurer for operation af ubemandede luftfartøjer (drone-
bekendtgørelsen).
Dronebekendtgørelsen fastsætter bl.a. flyveforbudszoner
(zoner, hvor der ikke må flyves med droner) ved militære
områder m.v. Flyvning i strid med de fastsatte flyveforbuds-
zoner kan efter dronebekendtgørelsen straffes med bøde,
men bekendtgørelsen indeholder ikke hjemmel til at neutra-
lisere droner gennem eksempelvis påvirkning, forstyrrelse,
uskadeliggørelse og tilintetgørelse. Politiet har under visse
omstændigheder hjemmel i politiloven og retsplejeloven til
at neutralisere droner, der udgør en trussel.
Forsvarsministeriet anser det for at være afgørende for
varetagelsen af den nationale sikkerhed – herunder beskyt-
telsen af Forsvaret og allierede styrker her i landet – samt
for den ydre bevogtning af de kongelige slotte og palæer,
at Forsvaret har mulighed for efter en konkret vurdering at
reagere hurtigt og effektivt på droner, der ulovligt befinder
sig ved militære områder m.v., hvor der efter dronebekendt-
gørelsen som udgangspunkt er flyveforbud.
Det foreslås med dette lovforslag, at Forsvaret får hjem-
mel til at neutralisere droner, der ulovligt befinder sig i en
flyveforbudszone, ved henholdsvis militære områder, mid-
lertidige militære områder, flådefartøjer, militære luftfartø-
jer og afmærkede militærkolonner samt ved civillisteslotte
under Forsvarets bevogtning. Det svarer til de militære om-
råder m.v., hvor der efter dronebekendtgørelsen er fastsat
flyveforbudszoner.
Lovforslaget vil endvidere indebære, at Forsvaret i øvel-
sesøjemed efter samtykke fra droneejeren eller fjernpiloten
vil kunne neutralisere droner, der befinder sig i de zoner ved
militære områder m.v., hvor der efter dronebekendtgørelsen
er flyveforbud.
Lovforslaget er en del af et bredere arbejde i regeringen,
som skal sikre en tidssvarende regulering af droneområdet.
Henset til den hastige teknologiske udvikling på droneom-
rådet lægges der med lovforslaget op til, at Forsvaret får
frit valg i forhold til, hvilke midler Forsvaret vil anvende til
at neutralisere en drone. Det forudsættes dog, at Forsvarets
1.
2.
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 98: Orientering om L 211 fra digitaliseringsministeren
3019661_0003.png
3
neutralisering af droner vil blive tilrettelagt på en måde,
hvorefter der alene vil være en lav risiko for, at udenfor-
stående bliver påvirket af Forsvarets aktiviteter. I dag vil
neutralisering eksempelvis kunne ske ved kinetiske modfor-
anstaltninger (fysisk nedtagning) eller elektroniske modfor-
anstaltninger (såsom jamming). For at give Forsvaret mulig-
hed for at anvende elektroniske modforanstaltninger lægges
der med lovforslaget op til at fravige lov om radioudstyr og
elektromagnetiske forhold og lov om radiofrekvenser.
2. Lovforslagets nærmere indhold
2.1. Gældende ret
2.1.1. Flyvning med droner ved militære områder m.v.
Efter § 126 a i lov om luftfart, jf. lovbekendtgørelse nr.
118 af 31. januar 2024 (luftfartsloven), forstås ved en drone
ethvert ubemandet luftfartøj, der opereres eller er beregnet
til at operere autonomt eller blive fjernstyret uden en pilot
ombord.
Der er både EU-retligt og nationalt fastsat regler for, hvor
og under hvilke omstændigheder der må flyves med droner.
Den EU-retlige regulering af flyvning med droner fin-
des bl.a. i Kommissionens gennemførelsesforordning (EU)
2019/947 af 24. maj 2019 om regler og procedurer for ope-
ration af ubemandede luftfartøjer (droneforordningen). Dro-
neforordningen fastsætter de nærmere bestemmelser for
operation af ubemandede luftfartøjssystemer (det vil sige
flyvning med droner) samt for personale, herunder fjernpilo-
ter og organisationer, der er involveret i disse operationer.
Droneforordningen er suppleret af reglerne i Trafikstyrel-
sens bekendtgørelse nr. 1649 af 12. december 2023 om sup-
plerende bestemmelser til gennemførelsesforordning (EU)
2019/947 om regler og procedurer for operation af ubeman-
dede luftfartøjer (dronebekendtgørelsen).
Dronebekendtgørelsen fastsætter bl.a. i § 9 regler om af-
standskrav til såkaldte flyvesikringskritiske områder. Flyve-
sikringskritiske områder er områder, hvor der er særlig stor
risiko for sammenstød med andre luftfartøjer eller lavthæn-
gende genstande, som vil kunne resultere i et havari.
Det følger af dronebekendtgørelsens § 9, stk. 1, bl.a., at
droneoperationer ikke må finde sted nærmere end 8 km
horisontal afstand fra en bane på en militær flyvestation. Er
fjernpiloten indehaver af et kompetencecertifikat, må dro-
neoperationer finde sted fra 5 km indtil 3 km horisontal af-
stand fra en bane på en militær flyvestation, og flyvehøjden
må ikke overstige 40 meter over banehøjden, jf. bekendtgø-
relsens § 9, stk. 2. Er fjernpiloten indehaver af et kompeten-
cecertifikat, må droneoperationer finde sted fra 3 km indtil 2
km horisontal afstand fra en bane på en militær flyvestation,
og flyvehøjden må ikke overstige 30 meter over banehøjden,
jf. bekendtgørelsens § 9, stk. 3.
Trafikstyrelsen har i medfør af dronebekendtgørelsens §
30 udstedt en generel dispensation til, at en fjernpilot, der
er indehaver af et kompetencecertifikat, må flyve i afstanden
fra 8 km indtil 5 km fra den militære flyvestation, jf. § 9
i dronebekendtgørelsen, når flyvehøjden ikke overstiger 40
meter over banehøjden.
Trafikstyrelsen kan i medfør af dronebekendtgørelsens §
9, stk. 4, give tilladelse til, at bekendtgørelsens § 9, stk. 1-3,
fraviges. Tilladelsen kan gives, bl.a. hvis droneoperationen
har et samfundsnyttigt, forskningsmæssigt eller kommercielt
formål, droneoperationen er nødvendig, og formålet med
opgaven i væsentlighed forspildes, fordyres eller på anden
måde forringes, hvis den skal gennemføres på en anden
måde end med en drone. Derudover er det en betingelse,
at fjernpiloten har et kompetencecertifikat, jf. bekendtgørel-
sens § 9, stk. 4, nr. 3.
Dronebekendtgørelsen fastsætter i § 12 regler om dro-
neoperationer ved civillisteslotte og kulturejendomme og
-slotte.
Det følger af dronebekendtgørelsens § 12, stk. 1, at dro-
neoperationer som udgangspunkt ikke må finde sted nærme-
re end 150 meter horisontal afstand fra følgende civilliste-
slotte: 1) De fire palæer på Amalienborg, 2) Fredensborg
Slot, 3) Sorgenfri Slot, 4) Gråsten Slot, 5) Jagtslottet Ere-
mitagen og 6) Amaliegade 18 (Det Gule Palæ), jf. dog be-
kendtgørelsens § 12, stk. 4-6.
Det følger af dronebekendtgørelsens § 12, stk. 4, at Tra-
fikstyrelsen eller den, som Trafikstyrelsen efter forudgående
aftale overlader beføjelsen efter § 152 i luftfartsloven, i
særlige tilfælde kan give tilladelse til droneoperationen, hvis
ansøgeren kan godtgøre, dels at droneoperationen har et
samfundsnyttigt, kommercielt eller forskningsmæssigt for-
mål, dels at droneoperationen er nødvendig, og formålet
med opgaven i væsentlighed forspildes, fordyres eller på an-
den måde forringes, hvis den skal gennemføres på en anden
måde end med en drone. Derudover følger det af bestem-
melsen, at fjernpiloten skal have et kompetencecertifikat.
Det følger af dronebekendtgørelsens § 12, stk. 5, at hvis et
civillisteslot er under Forsvarets bevogtning, skal Forsvarets
samtykke indhentes. Droneoperationer må i sådanne tilfælde
ikke finde sted nærmere end 300 meter horisontal afstand
fra slottet uden tilladelse.
I dronebekendtgørelsens § 13 er der fastsat regler om
afstandskrav til militære områder og fartøjer.
Det følger af dronebekendtgørelsens § 13, stk. 1, at dro-
neoperationer ikke må finde sted nærmere end 1000 meter
horisontal afstand fra militære områder, herunder skydeter-
ræner og andre øvelsesområder, og midlertidige militære
områder, medmindre der forinden er indhentet tilladelse fra
Forsvarskommandoen.
Efter dronebekendtgørelsens § 13, stk. 2, må droneopera-
tioner ikke finde sted nærmere end 300 meter horisontal
afstand fra militært område, der ligger i en byzone, medmin-
dre der forinden er indhentet tilladelse fra Forsvarskomman-
doen.
Droneoperationer må ikke finde sted nærmere end 1000
meter horisontal afstand fra militære luftfartøjer og afmær-
kede militærkolonner, medmindre der forinden er indhentet
tilladelse fra Forsvarskommandoen, jf. dronebekendtgørel-
sens § 13, stk. 3.
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 98: Orientering om L 211 fra digitaliseringsministeren
3019661_0004.png
4
Det følger af dronebekendtgørelsens § 13, stk. 4, at dro-
neoperationer ikke må finde sted nærmere end 300 meter
horisontal afstand fra militære flådefartøjer, der ligger til kaj
i en havn, der ikke er en flådehavn, medmindre der forinden
er indhentet tilladelse fra Forsvarskommandoen. Når et flå-
defartøj er lagt fra land, må en droneoperation ikke finde
sted nærmere end 1000 meter horisontal afstand fra flådefar-
tøjer, medmindre der forinden er indhentet tilladelse fra For-
svarskommandoen. Flyveforbudszonen for droner omkring
flådefartøjer strækker sig dog i intet tilfælde mere end 300
meter ind over land målt fra højeste daglige vandstandslinje.
Dronebekendtgørelsen fastsætter i bekendtgørelsens §§ 28
og 29 regler om droneoperationer tæt på eller over flyvesik-
ringskritiske områder og andre geografiske dronezoner.
Det følger af dronebekendtgørelsens § 28, stk. 1, at en
offentlig myndighed kan foretage operative operationer over
områder samt over flyvehøjder eller tættere på end de af-
standskrav, der bl.a. er fastsat for indehavere af kompeten-
cecertifikat i bekendtgørelsens § 9, efter procedurer aftalt
mellem den offentlige myndighed og Trafikstyrelsen.
Efter dronebekendtgørelsens § 29, stk. 1, 1. pkt. kan en
offentlig myndighed foretage operative operationer over el-
ler horisontalt tættere på end de afstandskrav, der er fastsat
for områder og bygninger, som bl.a. er omfattet af bekendt-
gørelsens §§ 9-19.
Det følger desuden af dronebekendtgørelsens § 30 vedrø-
rende dispensation, at Trafikstyrelsen i særlige tilfælde kan
dispensere fra bestemmelserne, herunder afstandskrav og
kompetencekrav, i bekendtgørelsen, når det skønnes forene-
ligt med de hensyn, der ligger til grund for de pågældende
bestemmelser, herunder internationale bestemmelser på om-
rådet. Rigspolitiet og Forsvarskommandoen skal give sam-
tykke, hvis Trafikstyrelsen dispenserer fra bestemmelserne i
§ 9 og §§ 11-13.
Overtrædelse af bestemmelserne i dronebekendtgørelsens
§ 9, stk. 1-3, § 12, stk. 1-3 og stk. 5, samt § 13 straffes med
bøde, jf. bekendtgørelsens § 33, stk. 1.
Politiet er ikke omfattet af dronebekendtgørelsen, herun-
der flyveforbudsbestemmelserne. Det følger af § 2 i be-
kendtgørelse nr. 2274 af 29. december 2020 om politiets
anvendelse af droner, at politiets anvendelse af droner til
brug for løsningen af politimæssige opgaver samt for poli-
tiets uddannelses- og øvelsesvirksomhed er undtaget fra §
126 b i luftfartsloven og forskrifter udstedt med hjemmel i
bestemmelsen.
2.1.2. Neutralisering af droner
Dronebekendtgørelsen indeholder ikke hjemmel til at neu-
tralisere droner.
Politiet har imidlertid under visse omstændigheder hjem-
mel til at neutralisere droner, der udgør en trussel.
2.1.2.1. Retsplejeloven
Politiet har i retsplejeloven under visse betingelser hjem-
mel til at forstyrre eller afbryde radio- og telekommunika-
tion i et område.
Det følger således af retsplejelovens § 791 c, stk. 1, at
politiet kan forstyrre eller afbryde radio- eller telekommu-
nikation i et område, hvis der er afgørende grunde til det
med henblik på at forebygge, at der i det pågældende områ-
de vil blive begået en lovovertrædelse, der efter loven kan
straffes med fængsel i 6 år eller derover, eller en forsætlig
overtrædelse af straffelovens kapitel 12 eller 13, og som
kan medføre fare for menneskers liv eller velfærd eller for
betydelige samfundsværdier.
Efter retsplejelovens § 791 c, stk. 3, sker indgreb efter
stk. 1 efter rettens kendelse. Såfremt indgrebets øjemed ville
forspildes, dersom retskendelse skulle afventes, kan politiet
træffe beslutning om at foretage indgrebet, jf. retsplejelo-
vens § 791 c, stk. 4, 1. pkt.
Hjemlen i retsplejelovens § 791 c, stk. 1, tager navnlig
sigte på forhindring af terrorhandlinger. Anvendelse af elek-
troniske modforanstaltninger til at forstyrre signalet til dro-
ner vil være omfattet af bestemmelsen, f.eks. hvis droner-
ne måtte blive anvendt som led i terrorangreb eller anden
alvorlig kriminalitet. Eftersom overtrædelse af reglerne i
dronebekendtgørelsen og eventuelle andre relevante regler
alene straffes med bøde, vil dette dog ikke i sig selv opfylde
kriterierne for anvendelse af retsplejelovens § 791 c, stk.
1. Hjemlen vil således alene kunne bringes i anvendelse i
tilfælde, hvor en drone anvendes på en sådan måde, at de i
bestemmelsen fastsatte krav til strafferammer og farevurde-
ring er opfyldt.
2.1.2.2. Forsvarsloven
Lov om forsvarets formål, opgaver og organisation m.v.
(forsvarsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 582 af 24. maj
2017, regulerer Forsvarets formål, opgaver og organisation
m.v.
Efter forsvarslovens § 4 skal forsvaret kunne konstatere
og afvise krænkelser af dansk suverænitet og varetage myn-
dighedsopgaver. Med hjemmel i denne bestemmelse kan
Forsvaret som led i afvisningsberedskabet og håndhævelsen
af dansk suverænitet bl.a. neutralisere droner, der måtte bli-
ve benyttet til at krænke dansk suverænitet, herunder ved at
krænke dansk territorialhøjhed.
Derudover følger det af forsvarslovens § 17, stk. 1, nr.
3, at forsvarsministeren under krig eller andre ekstraordinæ-
re forhold kan regulere og kontrollere lufttrafik inden for
dansk luftrum og uden for dette udøve kontrol med danske
flys lufttrafik. Lufttrafik omfatter også flyvning med droner,
som derfor vil være omfattet af bestemmelsen, der dog som
nævnt kun finder anvendelse under krig eller andre ekstraor-
dinære forhold.
Forsvarsloven indeholder ikke i øvrigt hjemmel til at neu-
tralisere droner.
2.1.2.3. Straffeloven
Neutralisering af droner ved militære områder m.v. vil
efter omstændighederne kunne omfattes af straffelovens §
13 om nødværge.
Det følger af straffelovens § 13, stk. 1, at handlinger
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 98: Orientering om L 211 fra digitaliseringsministeren
3019661_0005.png
5
foretagne i nødværge er straffri, for så vidt de har været
nødvendige for at modstå eller afværge et påbegyndt eller
overhængende uretmæssigt angreb og ikke åbenbart går ud
over, hvad der under hensyn til angrebets farlighed, angribe-
rens person og det angrebne retsgodes betydning er forsvar-
ligt.
Det vil være domstolene, som i sidste ende vil skulle
foretage vurderingen af, om en handling, såsom neutralise-
ringen af en drone, var en straffri nødværgehandling i den
pågældende situation.
2.1.2.4. Radioudstyrsloven og frekvensloven
Det udstyr, som Forsvaret vil skulle anvende til brug
for elektroniske modforanstaltninger mod droner, vil som
udgangspunkt være omfattet af lov om radioudstyr og elek-
tromagnetiske forhold (radioudstyrsloven), jf. lovbekendtgø-
relse nr. 958 af 22. juni 2022, som ændret ved § 1 i lov nr.
1555 af 12. december 2023.
Radioudstyrsloven gennemfører dele af Europa-Parlamen-
tets og Rådets direktiv 2014/53/EU af 16. april 2014
om harmonisering af medlemsstaternes love om tilgænge-
liggørelse af radioudstyr på markedet og om ophævelse
af direktiv 1999/5/EF (radioudstyrsdirektivet), og direktiv
2014/30/EU af 26. februar 2014 om harmonisering af
medlemsstaternes love om elektromagnetisk kompatibilitet
(EMC-direktivet).
Efter radioudstyrsdirektivets artikel 1, stk. 3, finder direk-
tivet imidlertid ikke anvendelse på radioudstyr, der udeluk-
kende anvendes i forbindelse med aktiviteter vedrørende den
offentlige sikkerhed, forsvar, statens sikkerhed, herunder
statens økonomiske stabilitet, hvis der er tale om aktiviteter,
der vedrører statslige sikkerhedsanliggender, eller med sta-
tens aktiviteter på det strafferetlige område.
Radioudstyrsloven indeholder bestemmelser om apparater
og radioudstyr, som bringes i omsætning og gøres tilgæn-
gelige på markedet, og på apparater, radioudstyr og faste
anlæg, som tilsluttes og anvendes.
Det følger af radioudstyrslovens § 1, stk. 5, at Styrelsen
for Dataforsyning og Infrastruktur (nu Digitaliseringsstyrel-
sen) fastsætter nærmere regler om, at loven eller dele heraf
ikke finder anvendelse på apparater, faste anlæg og radioud-
styr, der udelukkende anvendes i forbindelse med aktiviteter
vedrørende forsvaret.
Det fremgår bl.a. af bemærkningerne til radioudstyrslo-
vens § 1, stk. 5, jf. Folketingstidende 2015-16, tillæg A, L
92, som fremsat den 16. december 2015, side 26, at det ale-
ne er produkter, som er udviklet, konstrueret og fremstillet
til militære formål og udelukkende anvendes i forbindelse
med aktiviteter vedrørende forsvaret, der er omfattet af und-
tagelsen.
Det fremgår endvidere af bemærkningerne til radioud-
styrslovens § 1, stk. 5, at erhvervsdrivende kan sælge ap-
parater, faste anlæg eller radioudstyr til forsvaret, selvom
de pågældende produkter ikke er i overensstemmelse med
lovforslaget eller regler udstedt i medfør heraf, under forud-
sætning af, at produkterne er udviklet, konstrueret og frem-
stillet til militære formål og alene anvendes af forsvaret i
forbindelse med dets aktiviteter.
Bestemmelsen er udmøntet i § 1, stk. 3, i bekendtgørelse
nr. 1710 af 12. december 2023 om radioudstyr og elektro-
magnetiske forhold, hvoraf fremgår, at radioudstyrsloven og
bekendtgørelsen ikke finder anvendelse på apparater, faste
anlæg og radioudstyr, som udelukkende anvendes i forbin-
delse med forsvarets aktiviteter.
Det udstyr, som Forsvaret vil anvende til brug for elek-
troniske modforanstaltninger mod droner, vil som udgangs-
punkt være omfattet af undtagelsesbestemmelsen. Det kan
imidlertid ikke udelukkes, at der vil kunne opstå situationer,
hvor Forsvaret har brug for at anskaffe udstyr, der ikke er
omfattet af undtagelsesbestemmelsen i bekendtgørelsens §
1, stk. 3, hvorefter udstyret vil være omfattet af loven og
bekendtgørelsen.
Det følger af radioudstyrslovens § 3 og § 17, stk. 1, nr. 2,
at et apparat eller radioudstyr skal være konstrueret således,
at apparatet eller radioudstyret ikke frembringer kraftigere
elektromagnetiske forstyrrelser, end at andre apparater, faste
anlæg eller radioudstyr kan fungere efter hensigten.
I det omfang de apparater eller radioudstyr (f.eks. jam-
ming-udstyr), som Forsvaret vil anvende til brug for elek-
troniske modforanstaltninger mod droner, er omfattet af ra-
dioudstyrsloven, vil det ikke være lovligt for Forsvaret at
anvende dem.
Derudover kan der ved anvendelse af elektroniske mod-
foranstaltninger, som f.eks. jamming, anvendes udstyr, der
tilsigtet udsender radiofrekvenser med henblik på at forstyr-
re andre produkters signal, herunder en drone. En sådan
anvendelse af radiofrekvenser er reguleret i lov om radiofre-
kvenser (frekvensloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 151 af 7.
januar 2021.
Frekvensloven gennemfører dele af Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2018/1972/EU af 11. december 2018 om
oprettelse af en europæisk kodeks for elektronisk kommuni-
kation (omarbejdning).
Ifølge direktivets artikel 1, stk. 3, litra c, berører direktivet
imidlertid ikke tiltag, der gennemføres af medlemsstaterne
ud fra hensynet til den offentlige orden og den offentlige
sikkerhed og til forsvaret.
Det følger af frekvenslovens § 6, stk. 1, at anvendelse
af radiofrekvenser alene kan ske på grundlag af tilladelse
udstedt af Energistyrelsen (nu Digitaliseringsstyrelsen), jf.
dog frekvenslovens § 6, stk. 2-5.
Det følger af frekvenslovens § 6, stk. 2, at Energistyrelsen
(nu Digitaliseringsstyrelsen) fastsætter regler om, at visse
radiofrekvenser kan anvendes uden tilladelse, og fastsætter
regler for denne anvendelse.
Bestemmelsen er udmøntet i bekendtgørelse nr. 1234 af
25. november 2024 om anvendelse af radiofrekvenser uden
tilladelse samt om amatørradioprøver og kaldesignaler m.v.
Bekendtgørelsen fastsætter bl.a. de nærmere rammer for til-
ladelsesfri anvendelse af frekvenser.
Det følger af frekvenslovens § 6, stk. 4, at klima-, energi-
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 98: Orientering om L 211 fra digitaliseringsministeren
3019661_0006.png
6
og forsyningsministeren (nu digitaliseringsministeren) efter
forhandling med forsvarsministeren kan fastsætte regler om
forsvarets anvendelse af radiofrekvenser, herunder at forsva-
rets anvendelse af radiofrekvenser kan ske uden tilladelse.
Bestemmelsen er udmøntet i bekendtgørelse nr. 689 af 10.
juni 2024 om forsvarets anvendelse af radiofrekvenser. Be-
kendtgørelsen fastsætter regler for Forsvarets anvendelse af
radiofrekvenser, der er afsat til eksklusiv militær anvendel-
se. Bekendtgørelsen fastsætter derimod ikke regler om, at
Forsvaret kan anvende øvrige radiofrekvenser uden tilladel-
se.
2.2. Forsvarsministeriets overvejelser
Efter Forsvarsministeriets opfattelse er der i gældende ret
ikke den fornødne hjemmel for Forsvaret til at neutralisere
droner, der ulovligt befinder sig i en flyveforbudszone, ved
militære områder m.v.
Forsvarslovens § 4 vil typisk ikke kunne anvendes, idet
den forudsætter, at droneaktiviteten kan tilskrives en frem-
med stats suverænitetskrænkende handling. Forsvarslovens
§ 17 forudsætter, at der er tale om krig eller andre ekstraor-
dinære forhold.
Forsvarets neutralisering af droner vil således i dag i prak-
sis skulle ske inden for rammerne af straffelovens § 13
om nødværge. For at straffelovens § 13 kan anvendes, vil
neutraliseringen af dronen bl.a. skulle være nødvendig for
at modstå eller afværge et påbegyndt eller overhængende
uretmæssigt angreb.
Imidlertid vil der for Forsvaret dels være behov for at
kunne neutralisere droner, som udgør en spionagerisiko, dels
være behov for at kunne neutralisere eventuelle angrebsdro-
ner på et tidspunkt, hvor et egentligt angreb endnu ikke vil
kunne anses for overhængende eller påbegyndt.
Set i lyset af den stigende trussel, som droner generelt
udgør, er der således efter Forsvarsministeriets opfattelse
behov for, at Forsvaret fremadrettet har hjemmel til at kun-
ne neutralisere droner, der ulovligt befinder sig i en flyve-
forbudszone, ved henholdsvis militære områder, midlertidi-
ge militære områder, flådefartøjer, militære luftfartøjer og
afmærkede militærkolonner samt ved civillisteslotte under
Forsvarets bevogtning.
Det er således afgørende for beskyttelsen af Forsvaret og
allierede styrker her i landet, samt for den ydre bevogtning
af de kongelige slotte og palæer, at Forsvaret har mulighed
for at reagere hurtigt og effektivt på droner, der ulovligt
befinder sig ved militære områder m.v., hvor der efter dro-
nebekendtgørelsen er flyveforbud.
Forsvarsministeriet har overvejet, om der som led i den
foreslåede hjemmel bør etableres en ordning, hvor Forsvaret
skal indhente en retskendelse, forinden en drone neutralise-
res.
Det vil imidlertid sjældent være praktisk muligt at indhen-
te en retskendelse forud for neutralisering af en drone, idet
der så godt som altid vil være tale om en akut opstået situ-
ation, hvor øjemedet ville forspildes, hvis Forsvaret skulle
afvente rettens kendelse.
I det omfang de apparater eller radioudstyr (f.eks. jam-
ming-udstyr), som Forsvaret vil anvende til brug for elektro-
niske modforanstaltninger mod droner, er omfattet af radio-
udstyrsloven, vil det i dag ikke være lovligt for Forsvaret at
anvende dem.
Det er derfor Forsvarsministeriets opfattelse, at radioud-
styrsloven bør fraviges for at muliggøre Forsvarets neutrali-
sering af droner, der ulovligt befinder sig i en flyveforbuds-
zone, ved militære områder m.v.
Frekvensloven er som udgangspunkt til hinder for For-
svarets brug af elektroniske modforanstaltninger mod dro-
ner. Det er derfor Forsvarsministeriets opfattelse, at fre-
kvensloven bør fraviges for at muliggøre Forsvarets neutra-
lisering af droner, der ulovligt befinder sig i en flyvefor-
budszone, ved militære områder m.v.
Det er i øvrigt Forsvarsministeriets opfattelse, at Forsvaret
tillige i øvelsesøjemed efter samtykke fra droneejeren eller
fjernpiloten bør kunne neutralisere droner, der befinder sig i
de zoner ved militære områder m.v., hvor der efter dronebe-
kendtgørelsen er flyveforbud.
Da der i øvelsessituationer typisk vil være tale om neu-
tralisering af egne eller samarbejdspartneres droner, kræver
dette som udgangspunkt ikke hjemmel. Ved brug af elektro-
niske modforanstaltninger som led i øvelsesaktivitet kan der
imidlertid være behov for en undtagelse fra reglerne i radio-
udstyrsloven og frekvensloven.
2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at Forsvaret får hjemmel til at neutralise-
re droner, der ulovligt befinder sig i en flyveforbudszone,
ved henholdsvis militære områder, midlertidige militære
områder, flådefartøjer, militære luftfartøjer og afmærkede
militærkolonner samt ved civillisteslotte under Forsvarets
bevogtning. Det svarer til de militære områder m.v., hvor
der efter dronebekendtgørelsen er fastsat flyveforbudszoner.
Ved ulovlig flyvning forstås flyvning i strid med dronebe-
kendtgørelsens flyveforbudszoner samt flyvning i strid med
en eventuel tilladelse eller dispensation meddelt efter drone-
bekendtgørelsen. Eksempelvis vil droneaktivitet til formål,
der ikke er omfattet af tilladelsen eller dispensationen –
såsom spionage mod Forsvaret – være ulovlig.
Det bemærkes, at der er tale om eksisterende flyvefor-
budszoner, og der er således ikke tale om en ændring af
gældende ret i forhold til, hvor flyvning med droner må ske.
Forsvaret vil med den foreslåede ordning få frit valg i for-
hold til, hvilke midler Forsvaret anvender til at neutralisere
en drone. Forsvaret vil i den forbindelse kunne neutralisere
droner gennem bl.a. påvirkning, forstyrrelse, uskadeliggø-
relse og tilintetgørelse af dronen. Neutralisering vil således
skulle fortolkes bredt.
I dag vil neutralisering eksempelvis kunne ske ved ki-
netiske modforanstaltninger, såsom fysisk nedskydning el-
ler indfangning, eller elektroniske modforanstaltninger, så-
som jamming (udsendelse af elektromagnetiske bølger, som
forstyrrer styringssignalet mellem dronen og fjernpiloten),
spoofing (udsendelse af f.eks. GPS-styringssignaler, hvor-
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 98: Orientering om L 211 fra digitaliseringsministeren
3019661_0007.png
7
ved dronen omdirigeres) eller cyber-takeover (hvor dronen
kan tvinges til at flyve til en forudbestemt landingszone eller
flyve retur til dronens ”hjem-position”).
Forsvaret vil desuden som led i neutraliseringen af droner
kunne detektere og identificere droner. Den foreslåede ord-
ning giver dog ikke hjemmel til, at Forsvaret i forbindelse
med identificering og detektering af droner kan foretage
indgreb i rettigheder omfattet af grundlovens § 72.
Det forudsættes, at Forsvaret vil koordinere med øvrige
relevante myndigheder, herunder navnlig politiet, for at sik-
re, at øvrige myndigheders droner identificeres, således at
disse ikke forveksles med droner, der ulovligt befinder sig i
en flyveforbudszone.
Det forudsættes derudover, at Forsvaret i overensstemmel-
se med det forvaltningsretlige proportionalitetsprincip vil
anvende den mindst indgribende foranstaltning m.v. blandt
dem, der er egnede, og at foranstaltningen m.v. skal stå i
rimeligt forhold til det mål, der forfølges. Det betyder også,
at eksempelvis fysisk nedskydning, der indebærer, at dronen
bliver ødelagt, alene vil kunne anvendes i situationer, hvor
andre mindre indgribende foranstaltninger ikke vurderes for-
målstjenlige, eller hvor tiden ikke tillader mindre indgriben-
de foranstaltninger.
Forsvarets neutralisering af droner vil herudover skulle
tilrettelægges på en måde, hvorefter der alene vil være en
lav risiko for, at udenforstående bliver påvirket af Forsvarets
aktiviteter.
For at kunne etablere og vedligeholde et retvisende risiko-
billede vil Forsvaret sikre, at der er en løbende dialog med
relevante interessenter, herunder eksempelvis repræsentanter
for civile lufthavne, som ligger i nærheden af militære områ-
der m.v., og telebranchen.
Det forudsættes i den forbindelse, at Forsvaret vil udarbej-
de klare procedurer for risikohåndtering, herunder for koor-
dination og kommunikation.
Det kan imidlertid ikke helt udelukkes, at Forsvarets neu-
tralisering af droner ved brug af eksempelvis jamming vil
kunne forårsage forstyrrelser i telenet og -tjenester af kortere
varighed. Forsvaret vil derfor i relevant omfang orientere
interessenter, herunder repræsentanter for telebranchen, så-
fremt Forsvaret vurderer, at brugen af eksempelvis jamming
må antages at have forårsaget forstyrrelser i telenet og -tje-
nester. Forsvaret vil dog kunne undlade at foretage en sådan
orientering, såfremt hensyn til statens sikkerhed taler deri-
mod.
Det foreslås desuden, at Forsvaret i øvelsesøjemed får
hjemmel til efter samtykke fra droneejeren eller fjernpiloten
at neutralisere droner, der befinder sig i de zoner ved mili-
tære områder m.v., hvor der efter dronebekendtgørelsen er
flyveforbud.
Begrebet fjernpilot skal forstås i overensstemmelse med
definitionen i dronebekendtgørelsens § 2, stk. 1, nr. 9, hvor-
efter en fjernpilot skal forstås som en fysisk person, der er
ansvarlig for sikker udførelse af en flyvning af en drone ved
at betjene dets styregrejer enten manuelt eller, når dronen
flyver automatisk, ved at overvåge dets kurs og til enhver tid
være i stand til at gribe ind og ændre kursen.
Det forudsættes, at Forsvaret i øvelsesøjemed vil tilrette-
lægge neutralisering af droner, således at der vil være en
meget lav risiko for, at udenforstående påvirkes.
Desuden foreslås det, at radioudstyrsloven og frekvenslo-
ven ikke skal finde anvendelse på Forsvarets aktiviteter efter
den foreslåede ordning.
Den foreslåede fravigelse af radioudstyrsloven vil medfø-
re, at Forsvaret til brug for neutralisering af droner efter den
foreslåede ordning vil kunne anvende apparater eller radio-
udstyr, der udsender elektromagnetiske bølger, som vil kun-
ne forstyrre øvrige apparater eller radioudstyr, der anvender
samme frekvens.
Den foreslåede fravigelse af frekvensloven vil medføre,
at Forsvaret til brug for neutralisering af droner efter den
foreslåede ordning vil kunne anvende radiofrekvenser, som
andre har tilladelse til at benytte, eller anvende radiofre-
kvenser, som må anvendes uden tilladelse efter bekendtgø-
relse om anvendelse af radiofrekvenser uden tilladelse samt
om amatørradioprøver og kaldesignaler m.v., i strid med de
rammer, som i medfør af bekendtgørelsen gælder for den
tilladelsesfri anvendelse af de pågældende radiofrekvenser.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonse-
kvenser for det offentlige
Lovforslaget har ikke økonomiske konsekvenser og im-
plementeringskonsekvenser for det offentlige.
Principperne for digitaliseringsklar lovgivning er ikke re-
levante for lovforslaget.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for er-
hvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske og administrative kon-
sekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljø- og naturmæssige konsekven-
ser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 7. februar
til den 7. marts 2025 (29 dage) været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Brancheforeningen Dansk Luftfart, Dansk
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 98: Orientering om L 211 fra digitaliseringsministeren
3019661_0008.png
8
Erhverv (DroneDanmark), Dansk Industri, Danske Advo-
kater, Danske Beredskaber, Danske Regioner, Dataetisk
Råd, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Domstols-
styrelsen, Erhvervsflyvningens Sammenslutning, Færøernes
Landsstyre via Rigsombudsmanden på Færøerne, Institut
for Menneskerettigheder, Justitia, Modelflyvning Danmark,
10. Sammenfattende skema
Naalakkersuisut via Rigsombudsmanden på Grønland, Præ-
sidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Østre Lands-
ret, Retspolitisk Forening, Rådet for Større Flyvesikkerhed,
Samtlige byretspræsidenter, SMVdanmark, Statsadvokaten
i København, Statsadvokaten i Viborg, Teknologisk Institut
og UAS Denmark.
Positive konsekvenser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang/hvis nej, anfør »In-
gen«)
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Implementeringskonsekvenser
for stat, kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet m.v.
Administrative konsekvenser
for borgerne
Klimamæssige konsekvenser
Miljø- og naturmæssige konse-
kvenser
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de fem princip-
per for implementering af er-
hvervsrettet EU-regulering (der
i relevant omfang også gæl-
der ved implementering af ikke-
erhvervsrettet EU-regulering)
(sæt X)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/hvis nej, anfør »Ingen«)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
Ja
Nej
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Forsvaret har ikke i dag den fornødne hjemmel til at neu-
tralisere droner, der ulovligt befinder sig i en flyveforbuds-
zone, ved militære områder m.v.
Det følger af § 4 i lov om forsvarets formål, opgaver
og organisation m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 582 af 24.
maj 2017 (forsvarsloven), at forsvaret skal kunne konstate-
re og afvise krænkelser af dansk suverænitet og varetage
myndighedsopgaver. Forsvaret kan således som led i afvis-
ningsberedskabet og håndhævelsen af dansk suverænitet
neutralisere droner, der måtte blive benyttet til at krænke
dansk suverænitet, herunder ved at krænke dansk territorial-
højhed. Forsvarslovens § 4 vil typisk ikke kunne anvendes
til neutralisering af droner, der ulovligt befinder sig ved
militære områder m.v., idet den forudsætter, at droneaktivi-
teten kan tilskrives en fremmed stats suverænitetskrænkende
handling.
Derudover følger det af forsvarslovens § 17, stk. 1, nr. 3,
at forsvarsministeren under krig eller andre ekstraordinære
forhold kan regulere og kontrollere lufttrafik inden for dansk
luftrum og uden for dette udøve kontrol med danske flys
lufttrafik. Forsvarslovens § 17 vil typisk ikke kunne anven-
des til at neutralisere droner, der ulovligt befinder sig ved
militære områder m.v., idet bestemmelsen forudsætter, at der
er tale om krig eller andre ekstraordinære forhold.
Efter omstændighederne vil Forsvaret kunne anvende
straffelovens § 13 om nødværge til at neutralisere droner
ved militære områder m.v. Det følger således af straffelo-
vens § 13, stk. 1, at handlinger foretagne i nødværge er
straffri, for så vidt de har været nødvendige for at modstå
eller afværge et påbegyndt eller overhængende uretmæssigt
angreb og ikke åbenbart går ud over, hvad der under hensyn
til angrebets farlighed, angriberens person og det angrebne
retsgodes betydning er forsvarligt.
Det udstyr, som Forsvaret vil anvende til brug for elek-
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 98: Orientering om L 211 fra digitaliseringsministeren
3019661_0009.png
9
troniske modforanstaltninger mod droner, er omfattet af
lov om radioudstyr og elektromagnetiske forhold (radioud-
styrsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 958 af 22. juni 2022,
som ændret ved § 1 i lov nr. 1555 af 12. december 2023. Lo-
ven indeholder bestemmelser om apparater og radioudstyr,
som bringes i omsætning og gøres tilgængelige på markedet,
og på apparater, radioudstyr og faste anlæg, som tilsluttes og
anvendes.
Det følger af radioudstyrslovens § 1, stk. 5, at Styrelsen
for Dataforsyning og Infrastruktur (nu Digitaliseringsstyrel-
sen) fastsætter nærmere regler om, at loven eller dele heraf
ikke finder anvendelse på apparater, faste anlæg og radioud-
styr, der udelukkende anvendes i forbindelse med aktiviteter
vedrørende forsvaret.
Bestemmelsen er udmøntet i § 1, stk. 3, i bekendtgørelse
nr. 1710 af 12. december 2023 om radioudstyr og elektro-
magnetiske forhold, hvoraf fremgår, at radioudstyrsloven og
bekendtgørelsen ikke finder anvendelse på apparater, faste
anlæg og radioudstyr, som udelukkende anvendes i forbin-
delse med forsvarets aktiviteter.
Det udstyr, som Forsvaret vil anvende til brug for elek-
troniske modforanstaltninger mod droner, vil som udgangs-
punkt være omfattet af undtagelsesbestemmelsen. Det kan
imidlertid ikke udelukkes, at der vil kunne opstå situationer,
hvor Forsvaret har behov for at anskaffe udstyr, der ikke er
omfattet af undtagelsesbestemmelsen i bekendtgørelsens §
1, stk. 3, og at udstyret derfor vil være omfattet af loven og
bekendtgørelsen.
Det følger af radioudstyrslovens § 3 og § 17, stk. 1, nr. 2,
at et apparat eller radioudstyr skal være konstrueret således,
at apparatet eller radioudstyret ikke frembringer kraftigere
elektromagnetiske forstyrrelser, end at andre apparater, faste
anlæg eller radioudstyr kan fungere efter hensigten.
Ved anvendelse af elektroniske modforanstaltninger som
f.eks. jamming, kan der anvendes udstyr, som tilsigtet ud-
sender radiofrekvenser med henblik på at forstyrre andre
produkters signal, herunder en drone. Anvendelsen af radio-
frekvenser er reguleret i lov om radiofrekvenser (frekvenslo-
ven), jf. lovbekendtgørelse nr. 151 af 7. januar 2021.
Det følger af frekvenslovens § 6, stk. 1, at anvendelse
af radiofrekvenser, alene kan ske på grundlag af tilladelse
udstedt af Energistyrelsen (nu Digitaliseringsstyrelsen), jf.
dog frekvenslovens § 6, stk. 2-5.
Det følger af frekvenslovens § 6, stk. 2, at Energistyrelsen
(nu Digitaliseringsstyrelsen) fastsætter regler om, at visse
radiofrekvenser kan anvendes uden tilladelse, og fastsætter
regler for denne anvendelse.
Bestemmelsen er udmøntet i bekendtgørelse nr. 1234 af
25. november 2024 om anvendelse af radiofrekvenser uden
tilladelse samt om amatørradioprøver og kaldesignaler m.v.
Bekendtgørelsen fastsætter bl.a. de nærmere rammer for til-
ladelsesfri anvendelse af frekvenser.
Det foreslås, at der indsættes en ny bestemmelse som § 15
a i forsvarslovens kapitel 5, som vil give Forsvaret hjemmel
til at neutralisere droner, der ulovligt befinder sig i en flyve-
forbudszone, ved militære områder m.v.
Det foreslås med bestemmelsen i
§ 15 a, stk. 1,
at forsva-
ret kan neutralisere droner, der ulovligt befinder sig i en fly-
veforbudszone, ved henholdsvis militære områder, midlerti-
dige militære områder, flådefartøjer, militære luftfartøjer og
afmærkede militærkolonner samt ved civillisteslotte under
forsvarets bevogtning.
Det bemærkes, at militære flyvestationer vil være omfattet
af begrebet militære områder i den foreslåede bestemmelse i
§ 15 a, stk. 1.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at Forsvaret,
for så vidt angår militære områder m.v., mere effektivt vil
kunne håndhæve de til enhver tid gældende flyveforbudszo-
ner. I dag er flyveforbudszonerne oplistet i bekendtgørelse
nr. 1649 af 12. december 2023 om supplerende bestemmel-
ser til gennemførelsesforordning (EU) 2019/947 om regler
og procedurer for operation af ubemandede luftfartøjer (dro-
nebekendtgørelsen).
Forsvaret vil med den foreslåede bestemmelse få frit valg
i forhold til, hvilke midler Forsvaret anvender til at neutra-
lisere en drone. Forsvaret vil i den forbindelse kunne neu-
tralisere droner gennem bl.a. påvirkning, forstyrrelse, uska-
deliggørelse og tilintetgørelse af dronen. Neutralisering vil
således skulle fortolkes bredt.
I dag vil neutralisering eksempelvis kunne ske ved ki-
netiske modforanstaltninger, såsom fysisk nedskydning el-
ler indfangning, eller elektroniske modforanstaltninger, så-
som jamming (udsendelse af elektromagnetiske bølger, som
forstyrrer styringssignalet mellem dronen og fjernpiloten),
spoofing (udsendelse af f.eks. GPS-styringssignaler, hvor-
ved dronen omdirigeres) eller cyber-takeover (hvor dronen
kan tvinges til at flyve til en forudbestemt landingszone eller
flyve retur til dronens ”hjem-position”).
Forsvaret vil desuden som led i neutraliseringen af droner
kunne detektere og identificere droner. Den foreslåede ord-
ning giver dog ikke hjemmel til, at Forsvaret i forbindelse
med identificering og detektering af droner kan foretage
indgreb i rettigheder omfattet af grundlovens § 72.
Det forudsættes, at Forsvaret vil koordinere med øvrige
relevante myndigheder, herunder navnlig politiet, for at sik-
re, at øvrige myndigheders droner identificeres, således at
disse ikke forveksles med droner, som ulovligt befinder sig i
en flyveforbudszone.
Det forudsættes derudover, at Forsvaret i overensstemmel-
se med det forvaltningsretlige proportionalitetsprincip vil
anvende den mindst indgribende foranstaltning m.v. blandt
dem, der er egnede, og at foranstaltningen m.v. skal stå i
rimeligt forhold til det mål, der forfølges. Det betyder også,
at eksempelvis fysisk nedskydning, der indebærer, at dronen
bliver ødelagt, alene vil kunne anvendes i situationer, hvor
andre mindre indgribende foranstaltninger ikke vurderes for-
målstjenlige, eller hvor tiden ikke tillader mindre indgriben-
de foranstaltninger.
Forsvarets neutralisering af droner vil skulle tilrettelægges
på en måde, hvorefter der alene vil være en lav risiko for, at
udenforstående bliver påvirket af Forsvarets aktiviteter.
For at kunne etablere og vedligeholde et retvisende risiko-
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 98: Orientering om L 211 fra digitaliseringsministeren
3019661_0010.png
10
billede vil Forsvaret sikre, at der er en løbende dialog med
relevante interessenter, herunder eksempelvis repræsentanter
for civile lufthavne, som ligger i nærheden af militære områ-
der m.v., og telebranchen.
Det forudsættes i den forbindelse, at Forsvaret vil udarbej-
de klare procedurer for risikohåndtering, herunder for koor-
dination og kommunikation.
Det kan imidlertid ikke helt udelukkes, at Forsvarets neu-
tralisering af droner ved brug af eksempelvis jamming vil
kunne forårsage forstyrrelser i telenet og -tjenester af kortere
varighed. Forsvaret vil derfor i relevant omfang orientere
interessenter, herunder repræsentanter for telebranchen, så-
fremt Forsvaret vurderer, at brugen af eksempelvis jamming
må antages at have forårsaget forstyrrelser i telenet og -tje-
nester. Forsvaret vil dog kunne undlade at foretage en sådan
orientering, såfremt hensyn til statens sikkerhed taler deri-
mod.
Et eventuelt erstatningsansvar i forbindelse med Forsva-
rets neutralisering af droner – herunder såfremt en drone
beskadiges – vil skulle vurderes efter de almindelige regler
for offentlige myndigheders erstatningsansvar.
Droner, der er kommet i Forsvarets varetægt gennem neu-
tralisering, vil i relevant omfang blive overdraget til politiet
med henblik på efterforskning og retsforfølgelse af eventu-
elle strafbare forhold.
Det foreslås med bestemmelsen i
§ 15 a, stk. 2,
at for-
svaret i øvelsesøjemed efter samtykke fra droneejeren eller
fjernpiloten kan neutralisere droner, der befinder sig i de
zoner, der er nævnt i stk. 1.
Den forslåede bestemmelse vil indebære, at Forsvaret i
øvelsesøjemed vil kunne træne neutralisering af droner ved
militære områder, midlertidige militære områder, flådefartø-
jer, militære luftfartøjer og afmærkede militærkolonner samt
ved civillisteslotte under Forsvarets bevogtning, således at
Forsvarets personel vil kunne oparbejde viden om og erfa-
ring heri.
Øvelsesøjemed vil både omfatte test af udstyr i forbindel-
se med bl.a. anskaffelse og udvikling heraf, øvelser med
civile og militære samarbejdspartnere, herunder allierede,
samt daglig træning og uddannelsesaktiviteter. Det vil være
et krav, at neutralisering af droner sker efter samtykke fra
droneejeren eller fjernpiloten. I praksis vil Forsvaret i øvel-
sessituationer typisk benytte egne eller allieredes droner, og
der vil derfor ikke være behov for at indhente et formelt
samtykke.
Det forudsættes, at Forsvaret i øvelsesøjemed vil tilrette-
lægge neutralisering af droner, således at der vil være en
meget lav risiko for, at udenforstående påvirkes.
Det foreslås med bestemmelsen i
§ 15 a, stk. 3,
at lov om
radioudstyr og elektromagnetiske forhold og lov om radio-
frekvenser ikke finder anvendelse på forsvarets aktiviteter
efter stk. 1 og 2.
Bestemmelsen har bl.a. til formål at sikre, at Forsvaret vil
kunne bruge de nødvendige midler til at neutralisere droner,
der ulovligt flyver, ved militære områder m.v.
Den foreslåede fravigelse af radioudstyrsloven vil indebæ-
re, at Forsvaret til brug for neutralisering af droner efter
det foreslåede stk. 1, vil kunne anvende apparater eller ra-
dioudstyr, der udsender elektromagnetiske bølger, som vil
kunne forstyrre øvrige apparater og radioudstyr, der anven-
der samme frekvens. Det samme vil gøre sig gældende i
øvelsesøjemed efter det foreslåede stk. 2.
Dette vil være en fravigelse af radioudstyrslovens § 3 og
§ 17, stk. 1, nr. 2, hvorefter et apparat eller radioudstyr
skal være konstrueret, så apparatet eller radioudstyret ikke
frembringer kraftigere elektromagnetiske forstyrrelser, end
at andre apparater, faste anlæg eller radioudstyr kan fungere
efter hensigten.
Den foreslåede fravigelse af frekvensloven vil medføre, at
Forsvaret til brug for neutralisering af ulovlige droner efter
det foreslåede stk. 1 kan anvende radiofrekvenser, som an-
dre har tilladelse til at benytte, eller anvende radiofrekven-
ser, som må anvendes uden tilladelse efter bekendtgørelse
om anvendelse af radiofrekvenser uden tilladelse samt om
amatørradioprøver og kaldesignaler m.v., i strid med de ram-
mer, som i medfør af bekendtgørelsen gælder for den tilla-
delsesfri anvendelse af de pågældende radiofrekvenser. Det
samme vil gøre sig gældende i øvelsesøjemed efter det fore-
slåede stk. 2.
Dette vil være en fravigelse af frekvenslovens § 6, stk. 1,
hvorefter anvendelse af radiofrekvenser som udgangspunkt
alene kan ske på grundlag af tilladelse udstedt af Digitalise-
ringsstyrelsen (tidligere Energistyrelsen) og på grundlag af
de bestemmelser, som er fastsat i medfør af frekvenslovens
§ 6, stk. 2.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2025.
Til § 3
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighed.
Det foreslås, at loven ikke skal gælde for Færøerne og
Grønland, men at loven ved kongelig anordning helt eller
delvis skal kunne sættes i kraft for Færøerne og Grønland
med de ændringer, som henholdsvis de færøske og de grøn-
landske forhold tilsiger.
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 98: Orientering om L 211 fra digitaliseringsministeren
3019661_0011.png
11
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om forsvarets formål, opgaver og organisation m.v.,
jf. lovbekendtgørelse nr. 582 af 24. maj 2017, som ændret
ved § 3 i lov nr. 708 af 8. juni 2018, foretages følgende
ændring:
1.
§ 15 a
affattes således:
»§ 15 a.
Forsvaret kan neutralisere droner, der ulovligt
befinder sig i en flyveforbudszone, ved henholdsvis militære
områder, midlertidige militære områder, flådefartøjer, mili-
tære luftfartøjer og afmærkede militærkolonner samt civilli-
steslotte under forsvarets bevogtning.
Stk. 2.
I øvelsesøjemed kan forsvaret efter samtykke fra
droneejeren eller fjernpiloten neutralisere droner, der befin-
der sig i de zoner, der er nævnt i stk. 1.
Stk. 3.
Lov om radioudstyr og elektromagnetiske forhold
og lov om radiofrekvenser finder ikke anvendelse på forsva-
rets aktiviteter efter stk. 1 og 2.«