Udvalget for Digitalisering og It 2024-25
DIU Alm.del Bilag 93
Offentligt
3016283_0001.png
6. maj. 2025
Åbent brev
Nedsæt en privatlivskommission og stop hastebehandling af
PET-loven
Overvågning af borgerne i det offentlige rum har gennem de seneste årtier bevæget sig fra at være
undtagelsen til gradvist at blive normen, hvilket bl.a. er dokumenteret i en nylig rapport fra
Justitia.
Teknologiske fremskridt og politiske ambitioner om øget tryghed og effektivitet har banet vejen for
en udvikling, hvor hensynet til privatlivets fred og retssikkerhed alt for ofte træder i baggrunden.
I 2025 ser vi et markant ryk i denne retning. Tre aktuelle lovinitiativer lægger yderligere pres på
grundlæggende rettigheder og understreger behovet for en grundig, principiel og uafhængig
vurdering af udviklingen:
1.
Ændring af PET-loven
vil give Politiets Efterretningstjeneste (PET) hidtil usete beføjelser til
at indsamle, overvåge og analysere data om alle danskeres personlige oplysninger og digitale
færden samt udvikle IT-systemer (kunstig intelligens) til formålet. Muliggør systematisk
overvågning af borgere uden mistanke om kriminel handling.
2.
Anvendelsen af kommercielle slægtsforskningsdatabaser i efterforskning
rejser dybt
principielle spørgsmål om, hvordan myndigheder kan bruge borgeres DNA og persondata,
der er indsamlet til helt andre formål, hvilket samtidig ofte sker uden de berørtes viden eller
samtykke. Man får nærmest sneget et nationalt DNA-register ind ad bagdøren.
3.
Tryghedspakken
baner vejen for en betydelig lempelse af reglerne for opsætning af
kameraovervågning i det offentlige rum. Den proportionalitetsvurdering, som hidtil har været
en grundlæggende forudsætning, tilsidesættes til fordel for et mere diffust tryghedshensyn.
Derudover har Københavns Politi for nylig taget ansigtsgenkendelsesteknologi i brug – en teknologi,
der indebærer et markant indgreb i retten til privatliv.
Hver for sig rejser disse tiltag bekymringer. Tilsammen tegner de et billede af en statslig tilgang til
overvågning, hvor privatlivets fred og retssikkerhed risikerer at blive reduceret til sekundære hensyn.
Der er brug for at træde et skridt tilbage og stille de grundlæggende spørgsmål: Hvor går grænsen
for overvågning i et demokratisk retssamfund? Hvilke principper bør beskytte borgerne mod
uforholdsmæssig eller vilkårlig indsamling og behandling af persondata? Og hvordan sikrer vi, at der
er effektiv kontrol med myndighedernes adgang til at gribe ind i privatlivet?
Overvågning i det omfang, vi nu ser konturerne af, risikerer ikke blot at undergrave den enkeltes ret
til privatliv, men også at kompromittere den grundlæggende tillid mellem borgere og centrale
samfundsfunktioner – som eksempelvis mellem journalister og deres kilder, forsvarsadvokater og
klienter samt læger og patienter. Når fortrolige samtaler ikke længere opleves som private, svækkes
fundamentet for åbenhed, ytringsfrihed og retssikkerhed.
1
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 93: Henvendelse af den 6. maj 2025 om nedsættelse af en privatlivskommission og stop af hastebehandling af PET-loven fra Justitia og IDA
3016283_0002.png
6. maj. 2025
Derfor bør der nedsættes en privatlivskommission. En uafhængig instans, som kan kortlægge
overvågningssamfundets udvikling, analysere de retlige og teknologiske implikationer og stille
forslag til, hvordan vi som samfund genetablerer og sikrer en bæredygtig balance mellem sikkerhed,
tryghed og retten til et privatliv. Hastebehandlingen af PET-loven bør stoppes for at sikre en grundig
lovgivningsproces, hvor kommissionens arbejde også kan indgå.
Hvis vi ønsker, at retsstaten og borgernes frihed skal overleve i den digitale tidsalder, er tiden for en
sådan kommission ikke bare moden – den er presserende.
Forslag til kommissorium for en Kommission for Privatlivets Fred
Udviklingen inden for teknologi, dataanvendelse og overvågning har de seneste årtier fundamentalt
forandret vilkårene for privatlivets fred. Nye lovgivningsinitiativer har i stigende grad udvidet
myndigheders adgang til at indsamle, analysere og dele oplysninger om borgere – ofte uden
tilsvarende styrkelse af retssikkerhed og demokratisk kontrol.
Samtidig har Danmark – som følge af retsforbeholdet på retsområdet – en særlig forpligtelse til selv
at sikre, at nationale rammer for eksempelvis anvendelse af ny teknologi, overvågning og kontrol
med myndighedernes indgreb i borgernes privatliv bliver udviklet og vedligeholdt på et oplyst,
demokratisk og retsstatsligt grundlag.
Det er ikke nok at stille spørgsmålet
"kan vi?"
– vi må også insistere på at spørge:
"bør vi?"
Derfor bør der nedsættes en uafhængig kommission med det formål at:
1. Kortlægge udviklingen i overvågning, databehandling og indgreb i privatlivet i Danmark over
de seneste årtier på områder som offentlig overvågning, efterretningsvirksomhed, brug af
biometriske data, genetiske databaser, datasamkøring og digital forvaltning.
2. Analysere de principielle og retssikkerhedsmæssige udfordringer, der knytter sig til denne
udvikling – med særligt fokus på borgernes grundlæggende rettigheder, proportionalitet,
domstolskontrol og demokratiske kontrolmekanismer.
3. Vurdere, hvordan balancen mellem sikkerhed, tryghed og privatliv kan (gen)etableres, så
Danmark fortsat kan være et åbent og frit samfund, hvor borgerne kan færdes uden
uforholdsmæssig statslig eller teknologisk overvågning.
4. Sætte rammen for en bredere samfundsdebat om digital overvågning og privatliv i en dansk
kontekst – herunder hvordan vi som samfund forholder os til den teknologiske udviklings
muligheder og risici. Det handler om at kvalificere beslutninger, så teknologiske potentialer
ikke bliver til retspolitiske glidebaner.
5. Afgive anbefalinger til, hvordan Danmark bedst kan sikre privatlivets fred fremadrettet – både
gennem lovgivning, institutionelle rammer og offentlig oplysning.
2
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 93: Henvendelse af den 6. maj 2025 om nedsættelse af en privatlivskommission og stop af hastebehandling af PET-loven fra Justitia og IDA
3016283_0003.png
6. maj. 2025
Underskrivere
Dette åbne brev er underskrevet af følgende organisationer, eksperter og civilsamfundsaktører:
Birgitte Arent Eiriksson, direktør,
Justitia
Laura Klitgaard, formand,
IDA
Jeanette Hartz, adm. dir,
Dansk IT
Sara Vergo, formand,
Djøf
Jesper Lund, formand,
IT-Politisk Forening
Jes Brinchmann, direktør,
Cepos
Vibe Klarup, generalsekretær,
Amnesty
Janne Gleerup, forperson,
Dansk Magisterforening
Kåre Pihlmann, formand,
Landsforeningen af Forsvarsadvokater
Niels Bertelsen, formand,
PROSA
Mads Julius Elf, præsident,
Dansk PEN
Dicle Duran Nielsen, adm. Direktør,
Danske Medier
Karsten Lauritzen, adm. Direktør,
Danske Advokater
Henning Mortensen, formand,
Rådet for Digital Sikkerhed
Jesper Olsen, formand,
Transparency International Danmark
Birgitte Kofod Olsen, formand,
dataethics.eu
Allan Boye Thulstrup, forperson,
Dansk Journalistforbund
Søren Peter Hansen, direktør,
Tænketanken Prospekt
Natali Arent Eiriksson, forperson,
Dataetisk Ungeråd
Jakob Willer, direktør,
Teleindustrien
Kristine Mærkedahl Jensen, forperson,
Globalt Fokus
Asbjørn Storgaard, forperson,
Den Danske Helsinki-komité for Menneskerettigheder
Regitze H. Rohlfing, Konstitueret Politisk Sekretariatschef,
Nyt Europa
Niels Ivar Larsen, formand,
Fri Debat
Natasha Friis Saxberg, adm. direktør,
IT-Branchen
Jacob Vrist Nielsen,
Postdoc, PhD, Aarhus Universitet
Anders Kjærulff,
bestyrelsesmedlem, Borgerretsfonden
Peter Kurrild-Klitgaard,
Professor, Københavns Universitet
Robert Klemmensen,
Professor of Comparative Politics, Lund University
Gry Hasselbalch,
PhD, Mediamocracy
Jakob Linaa Jensen,
ph.d., Lektor i kritiske sociale mediestudier, Aarhus Universitet
Amalie Lyhne,
skribent
Marlene Wind,
Professor. Københavns Universitet.
Adam Diderichsen,
Lektor, ph.d. Forsvarsakademiet
3