Udvalget for Digitalisering og It 2024-25
DIU Alm.del Bilag 82
Offentligt
3003734_0001.png
Til høringsparterne, jf. vedlagte høringsliste
8. april 2025
Kontor for Tele/mahol
J. nr. 2025-1353
Digitaliseringsstyrelsen
Landgreven 4
1013 Københaven K
Høring over udkast til bekendtgørelser om undtagelse af
visse udbydere fra pligten til registrering hos politiet,
døgnbetjent kontaktpunkt og sikkerhedsgodkendelse af
personale
Justitsministeriet og Digitaliseringsministeriet sender vedlagte udkast til
bekendtgørelser i høring:
1. Digitaliseringsministeriets bekendtgørelse om undtagelse af visse
udbydere af elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester fra
pligten til at registrere deres virksomhed hos politiets centrale data-
sektion. (Ny)
2. Justitsministeriets bekendtgørelse om udbyderes pligt til at etablere
et døgnbetjent kontaktpunkt, der kan bistå politiet ved indgreb i
meddelelseshemmeligheden. (Erstatter og ophæver bekendtgørelse
nr. 1145 af 20. november 2006).
3. Justitsministeriets bekendtgørelse om udbyderes pligt til at sikre
sikkerhedsgodkendelse af medarbejdere og repræsentanter, der fo-
restår kontakten til politiet ved indgreb i meddelelseshemmelighe-
den. (Erstatter og ophæver bekendtgørelse nr. 1144 af 20. novem-
ber 2006).
De tre bekendtgørelser har sammenhæng og medfører samlet følgende
ændringer:
Hotspotudbydere og små foreninger undtages fra pligten til registre-
ring hos politiet, mens hotspotudbydere – ligesom det i dag er tilfæl-
det for små foreninger – undtages fra pligten til etablering af døgn-
betjent kontaktpunkt og brug af sikkerhedsgodkendt personale.
Pligtsubjektet i bekendtgørelser om døgnbetjent kontaktpunk og sik-
kerhedsgodkendelse af personale ændres til at omfatte alle udby-
dere af elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester, bortset fra
de små udbydere, som undtages.
Ministerierne anmoder hermed om at modtage eventuelle høringssvar
senest tirsdag den 6. maj 2025.
Side 1 af 4
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 82: Orientering om 3 bekendtgørelser i høring
3003734_0002.png
Høringssvar bedes sendt til
[email protected]
med kopi til
strafferetskonto-
[email protected]
og
[email protected]
med angivelse af Digitaliseringsstyrelens jour-
nalnummer ”DIGST 2025-1353” og Justitsministeriets journalnummer
”2025-02607”. Eventuelle spørgsmål kan rettes til Marianne Holm på
[email protected]
eller på 20 58 88 49.
Undtagelse for visse små udbydere
Det følger af telelovens § 12, at udbydere af elektroniske kommunikati-
onsnet og -tjenester, som defineret i telelovens § 2, nr. 1, jf. nr. 4 og 9,
(dvs. udbydere af traditionelle teletjenester) skal registrere deres virk-
somhed hos politiet. Digitaliseringsministeren kan efter forhandling
med justitsministeren fastsætte regler om at fravige kravet for mindre
udbydere.
Det følger desuden af retsplejelovens § 786, stk. 4, at justitsministeren
efter forhandling med digitaliseringsministeren kan fastsætte regler om
udbydere af elektroniske kommunikationstjenesters praktiske bistand
til politiet ved indgreb i meddelelseshemmeligheden. Med hjemmel heri
er der i bekendtgørelse nr. 1144 af 20. november 2006 og bekendtgø-
relse nr. 1145 af 20. november 2006 fastsat regler om, at udbydere
har pligt til at etablere et døgnbetjent kontaktpunkt og til at sikre, at
medarbejdere, der forestår kontakten til politiet, er sikkerhedsgod-
kendt.
Det fremgår af forarbejderne til de nævnte bestemmelser, at bestem-
melserne har nær sammenhæng, jf. navnlig bemærkningerne til telelo-
vens § 12, jf. Folketingstidende 2010-11, tillæg A, L 59 som fremsat,
side 48, samt anbefaling 19, 20 og 21 i rapporten ”Det danske sam-
funds beredskab og indsats mod terror” fra oktober 2005, som ligger
bag ”Regeringens handlingsplan for terrorbekæmpelse” fra november
2005. Hvis en kategori af udbydere undtages fra ét af de nævnte regel-
sæt, er det således relevant også at undtage denne kategori af udby-
dere fra de andre regelsæt.
Telelovens udbyderbegreb er bredt og omfatter alle, som stiller teletje-
nester (fx internetadgang) kommercielt til rådighed for andre enten mod
betaling eller på anden måde kommercielt, herunder indirekte kommer-
cielt fx med henblik på at markedsføre virksomheden. Antenneforenin-
ger, boligforeninger og lignende foreninger, som i eget navn udbyder fx
internetadgang til medlemmerne mod betaling, er omfattet af udbyder-
begrebet. Caféer, hoteller, kommuner og persontransportselskaber (tog,
Side 2 af 4
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 82: Orientering om 3 bekendtgørelser i høring
3003734_0003.png
busser, fly og skibe) – såkaldte hotspotudbydere – der stiller lokal inter-
netadgang til rådighed for besøgende via radiobaserede lokalnet, RLAN
(hotspot), eller kablede lokalnet, LAN, er også omfattet.
Med de tre nye bekendtgørelser undtages de nævnte caféer, hoteller,
kommuner og persontransportselskaber fra de tre regelsæt. Baggrun-
den for at undtage denne gruppe af små udbydere er, at de typisk base-
rer deres tilbud om lokal internetadgang til besøgende på et almindeligt
internetabonnement hos en erhvervsmæssig udbyder af en offentlig in-
ternetadgangstjeneste. Eventuelle elektroniske spor i form af kilde-IP-
adresser vil derfor føre tilbage til den erhvervsmæssige udbyder, der er
registreret i registeret over IP-adresser (RIPE), og normalt ikke til den
lille udbyder af lokal internetadgang. Derudover er undtagelsen relevant
i lyset af, hvordan registreringsordningen hidtil har fungeret.
Små boligforeninger og lignende foreninger, der inden for foreningen
udbyder elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester til færre end
100 enheder, er allerede undtaget fra kravene i bekendtgørelserne om
døgnbetjent kontaktpunkt og sikkerhedsgodkendt personale, som er
fastsat i medfør i retsplejeloven § 786, stk. 4. Med den nye bekendtgø-
relse om undtagelse af visse udbydere fra pligten til at registrere deres
virksomhed hos politiets centrale datasektion, vil sådanne foreninger
også blive undtaget fra registreringskravet i telelovens § 12.
Det bemærkes, at de nye bekendtgørelser om døgnbetjent kontakt-
punkt og sikkerhedsgodkendt personale alene undtager de nævnte små
udbydere fra forpligtelsen til at registrere deres virksomhed hos politiet,
etablere døgnbetjent kontaktpunkt og sikre sikkerhedsgodkendt perso-
nale. De øvrige forpligtelser i retsplejelovens § 786, stk. 1, til at bistå
politiet ved gennemførelsen af indgreb i meddelelseshemmeligheden
gælder således fortsat.
Undtagelserne for de nævnte små udbydere vil indebære en lettelse af
administrative byrder for disse erhvervsdrivende.
Ændring af det generelle pligtsubjekt i bekendtgørelser om døgnbetjent
kontaktpunkt og sikkerhedsgodkendt personale
Det fremgår af de gældende bekendtgørelser om døgnbetjent kontakt-
punkt og sikkerhedsgodkendt personale, at udbydere af elektroniske
kommunikationsnet eller -tjenester
til slutbrugere
er forpligtet af reg-
lerne.
Side 3 af 4
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 82: Orientering om 3 bekendtgørelser i høring
3003734_0004.png
Med de nye bekendtgørelser om døgnbetjent kontaktpunkt og sikker-
hedsgodkendt personale udgår den hidtidige afgrænsning af pligtsub-
jektet, således at pligtsubjektet fremover omfatter alle udbydere af
elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester, bortset fra de nævnte
små udbydere som undtages.
Med de nye bekendtgørelser vil alle relevante udbydere blive forpligtet,
herunder også netværksoperatører, som ikke har det direkte kundefor-
hold til slutbrugere, men som indgår som leverandør eller underleveran-
dør i produktionen af den tjeneste, som slutbrugeren anvender.
Pligtsubjektet i Justitsministeriets nye bekendtgørelser svarer til gæl-
dende praksis i samarbejdet mellem teleudbyderne og politiet, og pligt-
subjektet vil herefter være samme pligtsubjekt som i de øvrige regler
om udbyderes bistand til politiet m.v. i retsplejelovens kapitel 71.
Det bemærkes, at Digitaliseringsministeriet forventer at fremsætte et
lovforslag i 2026, hvormed pligtsubjektet ændres tilsvarende i telelo-
vens § 10.
Andet
Det er hensigten, at bekendtgørelserne skal træde i kraft den 1. juli
2025.
De modtagne høringssvar vil blive offentliggjort på Høringsportalen. Ved
afgivelse af høringssvar giver høringsparten samtykke til offentliggø-
relse af høringssvaret, herunder afsenders navn og mailadresse samt
eventuelt øvrige kontaktoplysninger, der fremgår af høringssvaret.
Med venlig hilsen
Marianne Légaré Holm
Specialkonsulent
T +45 2058 8849
E
[email protected]
Side 4 af 4