Udvalget for Digitalisering og It 2024-25
DIU Alm.del Bilag 172
Offentligt
3075338_0001.png
Aktstykke nr.
Folketinget -NaN
Tidligere fortroligt aktstykke I af 2. februar 2023. Fortroligheden er ophævet ved ministerens skrivelse af 2.
oktober 2025.
Digitaliseringsministeriet.
København, den 19. januar 2023.
a.
Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet anmoder om Finansudvalgets tilslutning til at gennemføre
projektet om etableringen af et nyt NemKonto-system som afløser for det nuværende NemKonto-sy-
stem. De samlede projektudgifter ekskl. renter udgør 145,7 mio. kr. (2023-pl). Projektet forventer
offentliggørelse af udbud i 2. kvartal 2023 med henblik på kontraktindgåelse i 2. kvartal 2024. Pro-
jektet forventes afsluttet primo 2027.
Udgiften afholdes af de bevillinger, som opføres på finansloven for 2023 under Digitaliseringsstyrel-
sen.
Eksistensen af nærværende aktstykke er offentlig, mens indholdet er fortroligt af hensyn til den
kommende udbudsproces. Fortroligheden vil blive ophævet efter kontraktindgåelse. Digitaliserings-
og Ligestillingsministeriet orienterer Finansudvalget, når fortroligheden kan hæves.
b.
1. Projektets formål
Det følger af
Lov om offentlige betalinger,
at borgere, virksomheder og foreninger er forpligtede til at
have en NemKonto. Som kritisk infrastruktur har NemKonto-systemets udbetalinger stor betydning
for borgere, virksomheder, foreninger og myndigheder. I 2022 gennemførte NemKonto-systemet
eksempelvis ca. 100 mio. udbetalinger for offentlige myndigheder.
Der er behov for et sikkerhedsløft af NemKonto-systemet, der samtidig kan sikre, at systemet
fortsat kan levere en stabil og sikker drift af udbetalinger fra offentlige myndigheder og private
virksomheder. Dette indebærer sikkerhedsforanstaltninger som øget kontrol med konti og udbetalin-
ger. Ydermere implementeres øgede krav til kryptering af data og større gennemsigtighed samt bedre
muligheder for dataudtræk og –analyse til brug for efterforskning og forebyggelse af økonomisk
kriminalitet. Dette er nødvendigt for at opretholde anvendernes tillid til løsningen og for at minimere
risici for svindel med NemKonti. Desuden blev den nuværende, tidsubegrænsede kontrakt for Nem-
Konto-systemet indgået i 2004 og har ikke været konkurrenceudsat siden. Dette, samt risikoen for
leverandørafhængighed, har Rigsrevisionen udtalt kritik af.
DK000144
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om ophævelse af fortrolighed på aktstykker om det nye NemKontosystem, fra digitaliseringsministeren
3075338_0002.png
2
Med tilpasningen af løsningen vil staten opnå ejerskab over det nye NemKonto-system. Gennem et
ejerskab kan systemet fremadrettet tilpasses smidigere og hurtigere til nye krav og til at understøtte
anvendernes behov. Yderligere vil systemet blive baseret på en modulær arkitektur, hvilket gør det
muligt at udvikle og udskifte dele af systemets komponenter uafhængigt af hinanden.
2. Udgifter ved projektet
De samlede udgifter til analyse- og gennemførelsesfase forventes at udgøre 145,7 mio. kr. (2023-pl)
ekskl. renter i perioden 2021-2035,
jf. tabel 1.
Tabel 1: Omkostningsbaserede projektudgifter
Omkostningsbaserde udgifter
Mio. kr., 2023-
PL
Aktiverbare pro-
jektudgifter, af-
skrivninger
Ikke-aktiverbare
projketudgifter
Risikopulje
Total ekskl. ren-
ter
Renter
Total inkl. ren-
ter
Total
202
1
202
2
202
3
202
4
202
5
202
6
202
7
202
8
202
9
203
0
203
1
203
2
203
3
203
4
203
5
51,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
5,9
6,4
6,4
6,4
6,4
6,4
6,4
6,4
0,5
77,8
16,7
145,7
18,5
164,1
2,7
0,0
2,7
0,0
2,7
16,7
0,0
16,7
0,0
16,7
13,7
0,0
13,7
0,0
13,7
18,6
0,3
18,8
0,5
19,4
17,1
1,8
18,9
1,8
20,7
8,5
0,5
9,0
2,8
11,9
0,5
1,6
7,9
3,0
10,9
0,0
1,8
8,2
2,7
10,8
0,0
1,8
8,2
2,3
10,4
0,0
1,8
8,2
1,9
10,0
0,0
1,8
8,2
1,5
9,6
0,0
1,8
8,2
1,1
9,2
0,0
1,8
8,2
0,6
8,8
0,0
1,8
8,2
0,2
8,4
0,0
0,1
0,7
0,0
0,7
Anm. : Afvigelse i total skyldes afrunding af decimaler.
Projektudgifterne dækker over gennemførelse af udbud, udvikling af en moderniseret NemKonto-
løsning, etablering af og migrering til en moderne driftsplatform samt sikring af alle relevante inte-
grationer. Derudover kommer en række udgifter til kvalitetssikring, dokumentation, organisatorisk
implementering samt projekt- og leverandørstyring.
3. Gevinster ved projektet
Ved at gennemføre projektet sikres det, at NemKonto-systemet opnår et sikkerhedsløft og i højere
grad understøtter anvendernes behov. Ligeledes vil det fremadrettet muliggøre løbende konkurren-
ceudsættelse og mindske leverandørafhængigheden. I tabel 2 beskrives NemKonto-projektets ikke-
økonomiske gevinster:
Tabel 2: Gevinster
Gevinst
Beskrivelse
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om ophævelse af fortrolighed på aktstykker om det nye NemKontosystem, fra digitaliseringsministeren
3075338_0003.png
3
Sikkerhedsløft
Sikkerhedsløftet tilvejebringes gennem øget kontrol med
konti og udbetalinger samt øget it-sikkerhed (eksempelvis
i forhold til brugerrettighedsstyring, logning, genetable-
ringsplan og –test mv.)
NemKonto-projektet muliggør hurtigere og smidigere vi-
dereudvikling fremadrettet. Dette er baseret på, at Digi-
taliseringsstyrelsen sikrer rettighederne til softwaren og
dermed får ejerskab over den samfundskritiske løsning.
Det nye NemKonto-system vil forbedre understøttelsen af
anvendernes forretningsbehov. Dette indebærer elementer
såsom, at betalinger kan afvikles inden for få sekunder
(straksbetalinger) samt mere informative retursvar.
Hurtigere og smidigere vi-
dereudvikling
Forbedret understøttelse af
anvendernes forretningsbe-
hov
Nedenfor i tabel 3 er angivet de samlede udgifter til systemdrift, forvaltning og vedligehold mv. af
NemKonto-systemet.
Tabel 3: Driftsudgifter
Samlede udgifter til systemdrift, forvaltning og vedligehold
mv. af NemKonto-systemet
Mio. kr.,
2023-PL
Driftssce-
narie 1
Driftssce-
narie 0
Bruttoge-
vinster
Total
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
2031
2032
2033
2034
2035
624,1
33,7
33,4
33,9
34,5
46,6
46,6
44,4
42,4
42,9
43,5
44,0
44,6
44,6
44,6
44,6
551,1
33,7
33,4
33,9
34,5
35,1
35,6
36,2
36,8
37,5
38,1
38,7
39,4
39,4
39,4
39,4
-73,0
-
-
-
-
-11,5
-11,0
-8,1
-5,6
-5,5
-5,4
-5,3
-5,2
-5,2
-5,2
-5,2
Driftsscenarie 1 angiver de fremtidige forventede omkostninger til systemdrift, forvaltning og vedli-
gehold mv. af det nye NemKonto-system. Dertil dækker driftsudgifter over udgifter forbundet med
paralleldrift primært i 2025 og 2026. Driftsscenarie 0 angiver en fremskrivning af de nuværende
omkostninger til det eksisterende NemKonto-system. Bruttogevinsterne angiver forskellen mellem
de nuværende og fremtidige omkostninger til NemKonto-systemet.
NemKonto-projektet er således begrundet i de ikke-økonomiske gevinster, da projektet ikke vil
medføre positive økonomiske gevinster.
4. Risikoprofil
NemKonto-projektet indeholder en række risici, der kan forringe eller forsinke projektets gevin-
ster. Da NemKonto-systemet er samfundskritisk infrastruktur, er projektet tilrettelagt med henblik
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om ophævelse af fortrolighed på aktstykker om det nye NemKontosystem, fra digitaliseringsministeren
3075338_0004.png
4
på at minimere risikoen og påvirkningen hos de offentlige myndigheder, private virksomheder og
borgerne.
Nedenfor i tabel 4 er projektets fem væsentligste risici samt håndteringen af disse beskrevet:
Tabel 4: Risici
Risiko
Anvenderne er ikke tilkob-
let, når det eksisterende
NemKonto-system lukker
grundet manglende commit-
ment. Projektet forsinkes og
fordyres.
Teknisk og/eller organisato-
risk kompleksitet medfører,
at integrationen til Skattefor-
valtningens systemer fejler,
og projektet forsinkes
Brugerrettighedsstyring kan
ikke understøttes af Nem-
Log-in3-løsningen, hvilket
giver en fordyrelse og forsin-
kelse.
Undervurdering af omfanget
af integrationer til NemKon-
to, fx de decentrale integrati-
oner til bogføringscentraler,
datafordeler og stamdata for-
sinkes.
Risiko for sikkerhedsbrud i
forhold til myndighedssyste-
mer og dataudveksling, hvil-
ket giver kompromittering af
fortrolighed, integritet eller
tilgængelighed.
Mitigerende tiltag
Projektet planlægger en struktureret implementer-
ings- og kommunikationsindsats for at sikre, at
anvendernes omstillingsopgaver og tilkobling til
det nye NemKonto-system er gennemført inden
fristen. Derudover inddrages interessenter i pro-
jektet, og derved motiveres de for overgangen til
det nye NemKonto.
Den trinvise implementering muliggør en grundig
driftsmodning af gældsmodregning og ventekon-
to (funktionaliteter som er integreret til Skattefor-
valtningens systemer). Projektet søger tidlig afkla-
ring i samarbejde med Skatteforvaltningen, som er
repræsenteret i styregruppen.
Projektet afdækker behov og krav til brugerrettig-
hedsstyring for det nye NemKonto i forhold til
muligheder i NemLog-in3 og MitID Erhverv. Pro-
jektet har løbende og tæt dialog med NemLog-in.
Projektet kortlægger og analyserer integrationer
og specificerer de decentrale integrationer tid-
ligt. Der foretages ydermere en grundig afprøv-
ning af de decentrale integrationer inden idriftsæt-
telsen af det nye NemKonto-system. Analysen
skal ligeledes bidrage til at kvalificere udbudsma-
terialet.
Grundig afprøvning af sikkerheden ved integrati-
oner til myndighedssystemer ved dataudveksling
foretages.
I det følgende udfoldes Digitaliseringsstyrelsens håndtering af projektets tre største risici om anven-
dernes tilkobling, integrationen til Skatteforvaltningens systemer og brugerrettighedsstyring.
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om ophævelse af fortrolighed på aktstykker om det nye NemKontosystem, fra digitaliseringsministeren
3075338_0005.png
5
Frem mod primo 2027 vil der blive gennemført en implementerings- og kommunikationsindsats,
således at overgangen til det nye system sker så smidigt som muligt og inden anvendernes frist for
overgang til det nye NemKonto. Desuden implementeres det nye NemKonto-system trinvist med
paralleldrift af det eksisterende NemKonto-system til og med primo 2027. Dette gøres for at sikre en
stabil og driftssikker overgangsfase med kontinuitet i udbetalingerne i hele projektets forløb.
Den trinvise idriftsættelse har ligeledes til hensigt at mitigere projektets risiko i forhold til anven-
dernes tilkobling samt integrationerne til Skatteforvaltningen. Derudover minimeres risikoen ved
integrationerne gennem en løbende inddragelse af Skatteforvaltningen og test af integrationerne.
I forhold til brugerrettighedsstyring er der afhængigheder mellem NemKonto-projektet og NemLo-
gin3-projektet. Projektet holder sig orienteret om NemLog-in3s fremdrift og konsekvensvurderer
løbende ændringer i tidsplan samt analyserer mulighederne for at anvende den kommende funktiona-
litet i NemLog-in3. Ydermere analyseres alternative løsninger for at sikre brugerrettighedsstyring
ved lanceringen af det nye NemKonto-system.
Ændringer siden sidste aktstykke
NemKonto-projektet forelagde aktstykket af 26. september 2022 for FiU i oktober 2022. Der blev
i FiU stillet et spørgsmål, som ikke kunne besvares grundet valgudskrivelsen samme dag. Derfor
blev aktstykket ikke tiltrådt. Fra det sidste aktstykke til nuværende aktstykke er projektets tidsplan
og økonomi for anskaffelse og udvikling justeret. For så vidt angår anskaffelsen, giver ændringerne
i tidsplanen bedre tid til udbudsprocessen som anbefalet af projektets styregruppe, referencegruppe
for udbud samt It-rådet i forbindelse med risikovurderingen,
jf. bilag 1 og 3.
Samtidig tages der
højde for forsinkelsen i forbindelse med behandlingen af aktstykket af 26. september 2022. Desuden
har projektet vundet tid ved en tidligere igangsættelse af paralleldriften, hvilket vil bidrage til at
modne og styrke stabiliteten i løsningen forud for de offentlige myndigheders overgang. Tilsammen
giver dette en forlængelse på syv måneder. For så vidt angår udvikling, har projektet afsat en
udviklingspulje for at kunne understøtte afdækkede krav til eksempelvis udstilling og analyse af data
samt til fakturering af private udbetalere. Endvidere er der behov for at øge driftsudgifterne for at
sikre stabil bemanding til at varetage ejerskabet af systemet. Opjusteringen er baseret på erfaringer
fra andre projekter i Digitaliseringsstyrelsen. Dette har betydet, at gevinsten om reducerede driftsog
videreudviklingsomkostninger er udgået. Samlet er der et behov for at øge projektudgifterne til
anskaffelse og udvikling med 26,3 mio. kr. (2023-pl) samt at øge driftsudgifterne med 10,4 mio. kr.
(2023-pl) årligt for at sikre en stabil drift på sigt ved hjemtagelse.
5. Behandling i Statens It-råd
Projektet blev i maj 2022 forelagt og risikovurderet af Statens It-råd. Rådet vurderede NemKonto-
projektet som et projekt med normal risiko. Anbefalingsbrevet og Digitaliseringsstyrelsens håndte-
ring af anbefalingsbrevet er vedlagt som bilag,
jf. bilag 1 og 2.
Siden er der foretaget justeringer
til projektet, som blev præsenteret for Statens It-råd på møde den 9. december 2022. Herefter blev
det vurderet af Statens It-råd i et opfølgningsbrev, at risikovurderingen og anbefalingsbrevet fra maj
2022 fortsat er dækkende,
jf. bilag 3.
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om ophævelse af fortrolighed på aktstykker om det nye NemKontosystem, fra digitaliseringsministeren
3075338_0006.png
6
Statens It-råds anbefalinger til NemKonto-projektet og Digitaliseringsstyrelsens håndtering heraf er
angivet herunder:
– It-rådet anbefaler, at projektet genbesøger beslutningsgrundlaget for projektet.
Tiltag: Projektet har genbesøgt beslutningsgrundlaget og ser fortsat et behov for at modernisere,
sikre og konkurrenceudsætte NemKonto-systemet for at overholde udbudspligten samt at opnå
ejerskab over løsningen. Således er det udbudsretligt ikke muligt med en vedligeholdelsesløsning
jf. bilag 3. For at kunne understøtte anvendernes behov er der ligeledes behov for at modernisere
NemKonto-systemet. På baggrund heraf vælger Digitaliseringsstyrelsen at fastholde sit beslut-
ningsgrundlag om at udbyde NemKonto.
– It-rådet anbefaler, at projektet i højere grad har fokus på de myndigheder og virksomheder, der skal
anvende det nye NemKonto til udbetalinger.
Tiltag: Projektet vil øge sit fokus på anvenderne, herunder deres overgang til den kommende
løsning. Dette indebærer et fokus på værdiskabelse for anvenderne gennem øget forretningsun-
derstøttelse i det nye NemKonto-system for at skabe incitament til overgangen. Ydermere vil
anvendernes transition understøttes gennem en tæt inddragelse i udarbejdelse af implemente-
ringsplanen.
– It-rådet anbefaler, at styregruppens rolle og den øvrige organisatoriske struktur i projektet gøres
klarere.
Tiltag: Styregruppeaftalen er revideret for at operationalisere succeskriterierne og konkretisere
opgaver, roller og ansvar for styregruppemedlemmerne. Ydermere undersøger Digitaliseringssty-
relsen mulige modeller for etableringen af en referencegruppe for at opnå en tæt inddragelse
gennem projektet.
6. Tidsplan for fremtidige orienteringer
Finansudvalget forventes orienteret om status for NemKonto-projektet på følgende tidspunkter:
– 2. kvartal 2024: Orientering om valg af leverandør og kontraktsum.
– 2. kvartal 2027: Orientering om projektstatus, herunder implementering og overgang til drift.
– 2. kvartal 2028: Orientering om projektets drift og effekt.
c.
Aktstykket forelægges Finansudvalget med henblik på at opnå tilslutning til, at NemKonto-projek-
tet igangsættes, og at udbuddet kan offentliggøres med henvisning til budgetvejledningens pkt.
2.2.18.1.2.
Projektet har været forelagt Statens It-råd i maj 2022 samt haft dialog med Statens It-råd i december
2022, hvis udtalelser vedlægges til dette aktstykke,
jf. bilag 1 og bilag 3.
Under henvisning til ovenstående anmodes om Finansudvalgets tilslutning til at gennemføre projek-
tet om det nye NemKonto som afløser for det nuværende NemKonto-system. De samlede projek-
tudgifter ekskl. renter udgør 145,7 mio. kr. Udgiften afholdes af de bevillinger, som opføres på
d.
e.
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om ophævelse af fortrolighed på aktstykker om det nye NemKontosystem, fra digitaliseringsministeren
3075338_0007.png
7
finansloven for 2023 under Digitaliseringsstyrelsen. Projektet forventer offentliggørelse af udbudsbe-
kendtgørelse i 2. kvartal 2023 med henblik på kontraktindgåelse i 2. kvartal 2024. Projektet forventes
afsluttet primo 2027.
f.
Finansministeriets tilslutning foreligger
København, den 19. januar 2023
Marie Bjerre
/ Tanja Franck
Til Finansudvalget.