Udvalget for Digitalisering og It 2024-25
DIU Alm.del Bilag 172
Offentligt
3075337_0001.png
Aktstykke nr.
Folketinget -NaN
Tidligere fortroligt aktstykke AU af 26. juni 2025. Fortroligheden er ophævet ved ministerens skrivelse af 2.
oktober 2025.
Digitaliseringsministeriet.
København, den 11. juni 2025.
a.
Digitaliseringsministeriet anmoder om Finansudvalgets fortsatte tilslutning til at gennemføre projek-
tet om etableringen af et nyt Nemkontosystem som afløser for det nuværende Nemkontosystem. An-
ledningen for anmodningen er, at der er sket væsentlige ændringer til projektets udgifter efter
udbudsprocessen, der samlet er steget med 82,7 mio. kr. (2025-pl) i perioden 2021-2037, jf. fortroligt
akt. I af 2. februar 2023.
Udgifter fra 2025 og frem finansieres af de på § 25.12.01 Digitaliseringsstyrelsen (Driftsbev.) opførte
midler. Udgiften i kommende finansår påregnes finansieret af de midler, som måtte blive fastsat på
ministeriets paragraf på kommende bevillingslove.
Eksistensen af nærværende aktstykke er offentlig, mens indholdet er fortroligt af kontraktuelle samt
forhandlingsmæssige hensyn. Fortroligheden vil blive ophævet, når kontrakten med leverandøren er
faldet endeligt på plads. Digitaliseringsministeriet orienterer Finansudvalget, når fortroligheden kan
hæves.
b.
1. Projektets formål
Nemkontosystemet er samfundskritisk it-infrastruktur, der årligt sikrer gennemførelsen af ca. 140
mio. udbetalinger til borgere og virksomheder på vegne af offentlige myndigheder og private virk-
somheder. Alle borgere og virksomheder skal så vidt muligt have en Nemkonto, og offentlige myn-
digheder er forpligtede til at benytte systemet til alle udbetalinger. Det eksisterende Nemkontosystem
blev udviklet i 2004 på en tidsubegrænset kontrakt og har ikke været konkurrenceudsat siden, hvilket
Rigsrevisionen har udtalt kritik af.
Der er behov for en modernisering af Nemkontosystemet. Systemet skal udvikles på en tidssvarende
teknologisk platform, så det sikres, at systemet fortsat leverer stabil og sikker drift af udbetalinger
fra offentlige myndigheder og private virksomheder. Dette indebærer sikkerhedsforanstaltninger, som
øger kontrol med konti og udbetalinger. Ydermere skal der implementeres nye krav til kryptering
af data og bedre muligheder for dataudtræk med henblik på analyse til brug for efterforskning og
forebyggelse af økonomisk kriminalitet.
DK000143
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om ophævelse af fortrolighed på aktstykker om det nye NemKontosystem, fra digitaliseringsministeren
3075337_0002.png
2
Projektet bidrager til at mindske leverandørafhængighed ved at lade staten hjemtage ejerskabet af
det nye Nemkontosystem. Således kan sysstemet i fremtiden tilpasses hurtigere og smidigere til nye
krav samt anvenderes behov. Yderligere følger projektet Itrådets anbefaling for større it-projekter
og baserer sytemet på en modulær arkitektur, hvilket gør det muligt at udvikle og udskifte dele af
systemets komponenter uafhængigt af hinanden.
Finansudvalget blev den 7. marts 2025 orienteret om, at DIGST havde gennemført udbudsprocessen
for Nemkontosystemet, og at Netcompany A/S var blevet tildelt kontrakten på grundlag af bedste
forhold mellem pris og kvalitet. DIGST underskrev kontrakten med Netcompany A/S den 11. marts
2025. Kontrakten kan annulleres frem til projektets gennemførelsesfase, som forventes igangsat
umiddelbart efter, at Finansudvalget måtte tilslutte sig dette aktstykke.
2. Udgifter ved projektet
Projektudgifterne i fortroligt akt. I af 2. februar 2023 var på 145,7 mio. kr. ekskl. renter (2023-pl)
svarende til 157,6 mio. kr. ekskl. renter (2025-pl).
Den samlede projektøkonomi fremgår af tabel 1. De forventede projektudgifter er forøget med 82,7
mio. kr. ekskl. renter i perioden 2021-2037 fra 157,6 mio. kr. til 240,3 mio. kr. (2025-pl). Dette skyl-
des bl.a. øgede udgifter til overdragelsen fra den afgivende til den kommende udviklingsleverandør,
juridisk bistand relateret til udbudsprocessen samt øgede projektomkostninger fra de indkomne tilbud
samt en forøgelse af risikopuljen.
Tabel 1
Omkostningsbaserede projektudgifter
Mio. kr. (2025-pl)
Total
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030-
2037
53,0
Aktiverbare projektudgif-
ter
Ikke-aktiverbare projek-
tudgifter
Risikopulje
Total, ekskl. Renter
Renter
Total, inkl. Renter
61,3
-
-
-
-
-
-
-
0,6
7,7
150,8
2,1
12,5
13,7
16,1
26,2
26,0
27,1
23,5
3,6
-
28,2
240,3
24,6
264,9
-
2,1
-
2,1
-
12,5
-
12,5
-
13,7
-
13,7
0,3
16,4
-
16,4
1,9
28,1
0,2
28,3
0,5
26,5
0,9
27,4
-
27,1
2,2
29,3
-
24,2
3,7
27,8
1,9
13,1
4,1
17,2
23,7
76,7
13,6
90,3
Anm. : Afvigelser i total skyldes afrunding af decimaler
Kilde: Digitaliseringsministeriet
3. Gevinster ved projektet
Det styrende formål for projektet er at sikre, at borgere og virksomheder fortsat kan modtage
udbetalinger nemt og sikkert via en moderniseret Nemkontoløsning. Dette opnås gennem de tre
styrende gevinster, der er beskrevet i tabel 2.
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om ophævelse af fortrolighed på aktstykker om det nye NemKontosystem, fra digitaliseringsministeren
3075337_0003.png
3
Tabel 2: Gevinster
Gevinst
Øget sikkerhed
Beskrivelse
Tilliden til Nemkonto styrkes ved at øge både it-sikkerheden
samt de forretningsmæssige kontroller med indberetning og
ændring af konti samt ved udbetalerens gennemførelse af ud-
betalinger.
Det nye Nemkontosystem vil forbedre understøttelsen af an-
vendernes forretningsbehov. Dette indebærer elementer sås-
om, at betalinger kan afvikles inden for få sekunder (straksbe-
talinger) samt mere informative retursvar.
Digitaliseringsstyrelsen hjemtager ejerskab for løsningen og
arbejder med agile metoder. Formålet er at opnå en smidigere
og hurtigere videreudvikling, hvor det bliver muligt at agere
hurtigt, når nye krav og behov opstår – eksempelvis på cyber-
sikkerhedsområdet. Hjemtagelse af ejerskab bevirker hertil, at
konkurrenceudsættelse af de løbende ydelser drift, vedligehol-
delse, videreudvikling og support forenkles.
Forbedret understøt-
telse af forretnings-
behov
Smidigere og hurti-
gere videreudvikling
Nemkontoprojektet er begrundet i ovenstående ikke-økonomiske gevinster, og projektet vil ikke
medføre økonomiske, driftsmæssige gevinster.
Projektet har driftsomkostninger på gennemsnitligt 48,2 mio. kr. om året i perioden 2021-2037,
svarende til 819,5 mio. kr. i hele perioden (2025-pl). Dette er en forøgelse fra akt. I af 2. februar
2023 på 2,8 mio. kr. om året, svarende til 48,2 mio. kr. i hele perioden (2025-pl). Driftsudgifterne
dækker over de løbende udgifter til drift, vedligehold og videreudvikling af Nemkontosystemet
samt kompensationen af finanssektoren for deres ydelse af offentlig tjeneste ifm. anvisning af en
NemKonto, jf. også lov om Nemkonto.
4. Risikoprofil
Projektet om udviklingen af et nyt Nemkontosystem indeholder en række komplekse risici, der kan
have direkte indvirkning på muligheden for at opnå de styrende gevinster. Risikoprofilen er blevet
opdateret efter gennemført udbudsproces, hvor visse risici er revurderet, nye risici er tilføjet og andre
ikke længere er relevante.
Etableringen af det nye Nemkontosystem er et komplekst projekt, der har påvirkning på alle offentli-
ge og mange private udbetalinger i Danmark, og som har tekniske snitflader til den offentlige sektor
og hele finanssektoren. Det er en væsentlig målsætning for projektet, at der ikke opleves nedetider
i løbet af projektperioden for borgere og virksomheder. Projektet skal gennemføres i en kompliceret
organisatorisk og interessentmæssig omverden, der inkluderer cirka 700 offentlige udbetalere og
10 private kontoformidlere, der foretager opslag på Nemkonti på vegne af cirka 2.600 private
udbetalere. Nedenfor er projektets fire væsentligste risici samt håndteringen heraf beskrevet:
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om ophævelse af fortrolighed på aktstykker om det nye NemKontosystem, fra digitaliseringsministeren
3075337_0004.png
4
– Der er risiko for forsinkelse og fordyrelse af projektet som følge af den høje kompleksitet i data-
migreringen fra det eksisterende Nemkontosystem til det nye Nemkontosystem. Datamigreringen
involverer håndteringen af store datamængder med mange tekniske afhængigheder. Risikoen
mitigeres ved at fremrykke centrale aktiviteter og analyser relateret til datamigreringen i tæt
samarbejde med både den afgivende og kommende leverandør.
– Der er risiko for forsinkelse og fordyrelse af projektet som følge af behov for fallback til tidligere
systemversioner ved kritiske fejl i udviklingen af det nye Nemkontosystem. Givet systemets
kritiske betydning for stabiliteten og sikkerheden af offentlige udbetalinger vil fejl, der kræver
fall-back, potentielt kunne forårsage omfattende driftsforstyrrelser og øgede omkostninger. Risi-
koen mitigeres ved at implementere et struktureret test- og prøveforløb samt at benytte en trinvis
ibrugtagning af systemet med mulighed for fall-back til tidligere version.
– Der er risiko for forøgede projektomkostninger som følge af kompleksiteten ved tilslutningen af
de offentlige udbetalere. Denne kompleksitet vil forstærkes ved manglende ressourcer og/eller
utilstrækkelig forståelse for tilslutningsprocessen hos de offentlige udbetalere, hvilket kan føre
til forsinkelser og yderligere omkostninger for projektet. En forsinket tilslutning af de offentlige
udbetalere vil have konsekvenser for projektets fremdrift. Risikoen mitigeres ved tæt inddragel-
se af de offentlige udbetalere, udarbejdelse og brugertest af vejledningsmaterialet målrettet de
offentlige udbetaleres tilslutning til systemet samt ved at udvide pilotinddragelsen til at inkludere
forskellige typer af offentlige udbetalere.
– Der er risiko for forsinkelse og fordyrelse af projektet, hvis der opstår sikkerhedsbrud i Nemkon-
tosystemets integration til eksterne systemer og dataudveksling. Systemet skal integreres til en
bred række af aktører, herunder alle offentlige udbetalere, private kontoformidlere, finanssektoren
samt fællesoffentlige komponenter, hvilket øger kompleksiteten og sårbarheden. Givet systemets
centrale rolle i håndtering af persondata og økonomiske transaktioner kan et sikkerhedsbrud få
alvorlige konsekvenser, herunder datatab, systemnedbrud eller udbetaling af forkerte beløb. Ri-
sikoen mitigeres gennem grundig sikkerhedstest af integrationer ved dataudveksling, herunder
årlige eksterne penetrationstest og risikobaserede sikkerhedstest.
Risikopuljen er opjusteret fra 18,2 til 28,2 mio. kr. for at imødekomme projektets mange og kom-
plekse risici. Statens It-råd har ændret projektets risikoprofil fra ”normal” til ”høj” risiko.
5. Behandling i Statens It-råd
På baggrund forsinkelserne og fordyrelserne har projektet gennemført et opfølgningsforløb med
Statens It-råd d. 30. januar 2025, der afgav en opdateret, aktuel vurdering af projektets status og
fremdrift.
It-rådet har på baggrund af opfølgningen vurderet, at projektets risikoprofil har ændret sig fra normal
risiko til høj risiko. Vurderingen baserer sig på, at der er tale om et langvarigt projekt, der har været
udsat for væsentlige ændringer til tid og økonomi, at kompleksiteten forbundet med datamigreringen
fra det nuværende til det kommende Nemkontosystem vurderes højere end først antaget, samt at
kontrakten med Netcompany A/S er underskrevet med forbehold for den bevillingsmæssig hjemmel.
På baggrund af opfølgningsforløbet, har Statens It-råd givet følgende to anbefalinger til projektet.
– Anbefaling 1:
It-rådet anbefaler, at projektet skaber størst mulig transparens ift. fremdrift for
datamigreringen ved den afgivende og modtagende leverandør, og at det følger op på den aftalte
fremdrift.
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om ophævelse af fortrolighed på aktstykker om det nye NemKontosystem, fra digitaliseringsministeren
3075337_0005.png
5
– Projektets håndtering: Datamigreringen organiseres i et separat delprojekt, hvor der afholdes faste
statusmøder om fremdrift, risici og økonomi med den afgivende leverandør. Derudover etableres
såvel en arbejdsgruppe med den afgivende samt kommende leverandør om datamigrering og
transition samt en styregruppe på ledelsesniveau med den afgivende leverandør, der vil følge
datamigreringen tæt i hele projektforløbet.
– Anbefaling 2:
It-rådet anbefaler, at Digitaliseringsstyrelsen tydeliggør, hvilke risici risikopuljen
dækker, og sikrer en tæt styring af træk på risikopuljen.
– Projektets håndtering: Udmøntning af risikopuljen håndteres efter etablerede økonomistyringspro-
cesser. Projektets styregruppe vil fortsat blive præsenteret for de største risici. For at sikre bedre
styring og transparens i forbindelse med udmøntningen fra risikopuljen vil styregruppen som
noget nyt blive præsenteret for en estimering af de væsentligste risicis økonomiske konsekvenser
for projektet. I estimering vil de tidsmæssige konsekvenser blive opgjort økonomisk, så der
sikres en entydig styring af risici. Dertil vil styregruppen blive præsenteret for en log over alle
udmøntninger fra risikopuljen samt restbeløbet.
6. Udgifter og indtægter i indeværende finansår
Projektet har ikke behov for yderligere bevilling i indeværende finansår, da udgifterne kan holdes
inden for eksisterende bevilling i 2025.
7. Tidsplan for fremtidige orienteringer
Finansudvalget forventes orienteret om status for projektet på følgende tidspunkter:
– 3. kvartal 2026: Orientering om projektstatus, herunder implementering og overgang til drift.
– 2. kvartal 2029: Orientering om projektstatus og afvikling af projektorganisationen.
– 2. kvartal 2030: Orientering om projektets drift og effekter ét år efter afslutningen af projektet.
c.
Aktstykket forelægges Finansudvalget med henblik på at søge fortsat tilslutning til at gennemføre
projektet, jf. budgetvejledningens pkt. 2.2.18.1.2.
Projektet har været forelagt Statens It-råd d. 30. januar 2025, hvis udtalelse vedlægges som bilag til
dette aktstykke,
jf. bilag 2.
It-rådet har i forbindelse med replanlægning af projektet den 30. januar 2025 vurderet, at projektet
har høj risiko.
e.
Under henvisning til ovenstående anmodes om fortsat tilslutning til at gennemføre projektet som
afløser for det eksisterende Nemkontosystem. De samlede projektudgifter ekskl. renter udgør 240,3
mio. kr. Projektet forventes afsluttet med udgangen af 2. kvartal 2029.
Udgifter fra 2025 og frem finansieres af de på § 25.12.01 Digitaliseringsstyrelsen (Driftsbev.) opførte
midler.
d.
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 172: Orientering om ophævelse af fortrolighed på aktstykker om det nye NemKontosystem, fra digitaliseringsministeren
3075337_0006.png
6
f.
Finansministeriets tilslutning foreligger.
København, den 11. juni 2025
Caroline Stage Olsen
/ Tanja Franck
Til Finansudvalget.