Udvalget for Digitalisering og It 2024-25
DIU Alm.del Bilag 140
Offentligt
3052290_0001.png
Folketingets Udvalg for Digitalisering og It
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2025 - 3105
Doknr.
158059
Dato
16-07-2025
Kære ordførere
Kommissionen offentliggjorde den 14. juli 2025 retningslinjer for artikel 28 i Digital Services
Act (”DSA”), der handler om beskyttelse af mindreårige på onlineplatforme.
Jeg deltog i pres-
semødet ved præsentationen i Bruxelles sammen med næstformand for EU-Kommissionen,
Henna Virkkunen.
Kommissionen har i vid udstrækning lyttet til bl.a. den danske regerings ønsker om ambitiøse
retningslinjer. Udkastet er grundigt og adresserer næsten alle de ønsker, som den danske re-
gering spillede ind med i sit første høringssvar om artikel 28 i foråret 2024. Herudover har
Kommissionen
blandt andet efter den danske regerings andet høringssvar
strammet yder-
ligere op ift. aldersverifikation.
Retningslinjerne peger således blandt andet på aldersverifikation i de tilfælde hvor national
lovgivning fastsætter en minimumsalder for adgangen til en digital tjeneste fx sociale medier.
Der kan nationalt fastsættes en minimumsalder for adgang til sociale medier, fordi en sådan
lov ikke direkte pålægger
onlineplatformene
yderligere krav og dermed ikke falder ind under
DSA anvendelsesområde.
Linket til DSA er, at onlineplatformene ifølge DSA er forpligtede til at respektere både national
og EU-lovgivning. Hvis en dansk lov tilskriver, at børn under en bestemt alder ikke må være på
fx sociale medier, vil onlineplatformene således være forpligtede til at minimere risikoen for,
at dette sker. I den forbindelse peger Kommissionen i retningslinjerne på, at aldersverifikation
vil være det rette værktøj at bruge.
Herudover peger retningslinjerne på aldersverifikation:
Ifm. salg af alkohol, tobak og lignende, adgang til enhver form for pornografisk ind-
hold og adgang til gambling.
Hvor en onlineplatforms vilkår foreskriver, at brugerne skal være over 18 år (selvom
der ikke er fastsat en aldersgrænse i lovgivningen
fx dating).
I andre situationer, hvor en udbyder af en onlineplatform, der er tilgængelig for min-
dreårige, har identificeret risici for mindreåriges privatliv, sikkerhed eller tryghed
herunder risici forbundet med indhold, adfærd, forbrug og kontakt (f.eks. via funktio-
ner som livechat, billed-/videodeling eller anonym beskedudveksling)
og hvor disse
risici ikke kan håndteres lige så effektivt med mindre indgribende foranstaltninger.
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 140: Orientering om retningslinjer til artikel 28 i DSA med fokus på aldersverifikation, fra ministeren for digitalisering
3052290_0002.png
I er velkommen til at række ud, hvis I ønsker yderligere information. Jeg ser frem til det videre
samarbejde, når de nye muligheder for nationale aldersgrænser for blandt andet sociale me-
dier skal undersøges.
Med venlig hilsen
Caroline Stage
Bilag:
Bilag 1 - Tale ved præsentation af retningslinjer til art. 28 i DSA
Bilag 2 - Kommissionens retningslinjer til art. 28 i DSA
2