Udvalget for Digitalisering og It 2024-25
DIU Alm.del Bilag 131
Offentligt
3048319_0001.png
Fakta: Behovet for IT-studiepladser på landets universiteter
Indledning
I en tid, hvor der tales om digital suverænitet i EU, så står Danmark i sommeren 2025
overfor relativt store reduktioner af STEM IT-studiepladser på landets universiteter.
Her er samlet en række fakta, der viser, at alle interessenter og analyser peger på et stort
behov for oprustning og ikke reduktion på STEM IT-studiepladser på landets universiteter.
Fakta viser ligeledes, at dansk IT-forskning på mange områder er førende i Europa.
Danmark har således en unik mulighed for at sætte os i front i den europæiske IT-
oprustning. Omvendt, hvis vi fastholder nedskæringer, mens EU og resten af verden
opruster, vil Danmark få svært ved at rekruttere på højt niveau igen.
Fakta viser også, at Danmark, på trods af begrænset adgang til kapital til start af
virksomheder, klarer sig godt i forhold til at skabe nye værdifulde selskaber. IT-sektoren har
her gået forrest med mange konkrete eksempler. Desværre har IT-branchen ligeledes i
mange år været nødt til at placere arbejdspladser uden for Danmark, grundet manglende
arbejdskraft.
I en tid med generel mangel på arbejdskraft, er ledighedstallene svære at bruge som
målestok for, om vi uddanner til de rigtige behov. De fleste nyuddannede kommer i job –
også dem, der har læst helt andre fag end IT, og som efterfølgende omskoles af
erhvervslivet for at kunne varetage IT-opgaver. For nogle uddannelser er den primære
beskæftigelse ligefrem IT-erhvervet (bortset fra undervisning i eget fag). Dertil viser
opgørelser, at en betydelig del af arbejdsstyrken i IT-branchen er autodidakte. Det vil sige,
at mange først bliver ”IT-specialister” efter endt uddannelse og omskoling af erhvervslivet.
Fremtidsprognoser viser, at vi indenfor nogle områder uddanner for mange, mens vi
indenfor STEM-IT uddanner for få. Der er brug for en prioritering, der retter op på den store
mangel på STEM IT-kandidater både i dag og i fremtiden. En prioritering, der vil være i tråd
med EU's anbefalinger og hvad en samlet stemme (digitaliseringspartnerskabet) med
industrien og fagforeningerne anbefaler Folketinget - og hvad Folketinget ofte selv har givet
udtryk for.
Danmarks målsætning er, at ca. 25 % af en ungdomsårgang skal have en lang
videregående uddannelse, hvilket gør prioritering af uddannelse særligt vigtigt.
Erhvervslivets og samfundets behov har forandret sig markant de seneste 100 år. Ligeså
bør den del af uddannelsessystemet, der uddanner den danske arbejdsstyrke, tilpasses.
Verden er blevet digital.
Der er mange tal og holdninger, men situationen er klar:
Vi skal have flere og ikke færre
kandidater i STEM-IT på landets universiteter.
Det anbefales derfor: Stop nedlæggelse af STEM IT-studiepladser og opret mindst
1000 ekstra IT-bachelorpladser årligt.
ATV’s Digitale Vismandsråd 27/06/2025, Stephen Alstrup og Kaj Grønbæk
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 131: Anmodning om foretræde om behovet for IT-studiepladser på landets universiteter, fra Stephen Alstrup, ATV's digitale vismandsråd
3048319_0002.png
Fakta
Op til 25 % reduktion.
IT-specialistuddannelser som datalogi, datavidenskab, machine
learning, m.m. beskæres sommeren 2025 med op til 25 % på landets universiteter. Det
fremgår af de tal, der er indsamlet af ATVs digitale vismandsråd. Det bemærkes, at
processen på universiteterne er lukket og intern, så det kan være svært at få fat i
opdaterede oplysninger. Men af nedenstående (oplysninger via aktindsigt) fremgår det
f.eks., at - datalogi-økonomi på Københavns Universitet reduceres med næsten 32 %.
Se
https://uniavisen.dk/aktindsigt-afsloerer-hvilke-uddannelser-der-skal-skaere-mest-
paa-optaget/
Se endvidere appendiks for detaljer om Aarhus Universitet.
Et samlet Danmark anbefaler flere IT-studiepladser.
Folketingets egen
rådgivningsgruppe bestående af repræsentanter fra fagforeninger, dansk industri, KL,
regioner, investorer m.m. anbefaler flere IT-studiepladser.
"Digitaliseringspartnerskabet mener også, at det er afgørende, at alle kvalificerede
ansøgere i fremtiden optages på relevante it-uddannelser, således at der uddannes
flere it-specialister"
Se
https://fm.dk/media/e53hnrmu/visioner-og-anbefalinger-til-danmark-som-et-
digitalt-foregangsland_digitaliseringspartnerskabet_a.pdf
Danmark er ifølge EU på sidstepladsen i EU, når det gælder indførelse af IT-
uddannelse
(teknologiforståelse/informatik) i grundskolen og gymnasiet.
Se
https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/publications/informatics-education-school-
europe
Danmark ligger i bunden i EU, når det kommer til antal bachelorstuderende i
informatik (STEM IT) pr. mio indbyggere: vi er nr. 19 ud af 24.
Se
https://www.informatics-europe.org/data-portal/?page=index.html
og appendiks.
Universiteterne står for uddannelse af en signifikant andel af Danmarks
arbejdsstyrke.
Danmark har som målsætning, at ca. 25 % af en ungdomsårgang skal
have en lang videregående uddannelse.
Se
https://dkuni.dk/publikationer-og-notater/notat-uddannelsesniveauet-i-danmark-
er-gennemsnitligt/
ATV’s Digitale Vismandsråd 27/06/2025, Stephen Alstrup og Kaj Grønbæk
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 131: Anmodning om foretræde om behovet for IT-studiepladser på landets universiteter, fra Stephen Alstrup, ATV's digitale vismandsråd
3048319_0003.png
EU's konkurrenceevne er svækket og anbefaler kraftig oprustning inden for IT.
EU skønner, at der bør være 200.000 flere IT-specialister i Danmark i 2030 og i alt
360.000, baseret på, at der skal være 20 mio. ICT-specialister i EU i 2030, for at vi kan
matche lande som USA, Kina og Indien. Ligeledes skønnes det, at med den nuværende
vækstrate, vil EU kun nå 12 mio. ICT-specialister. Derfor konkluderes det:
”Hence, Member States should collectively more than
double
the average increase of
ICT specialists to close the gap with the Digital Decade target.”
Disse skøn er fra før Draghi-rapporten, der understreger behovet yderligere.
Se
https://commission.europa.eu/topics/eu-competitiveness/draghi-report_en
og
https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/library/2023-report-state-digital-decade
Danmark er på en 20.-plads i forhold til antal ICT-specialister
der har en tertiær
uddannelse – bachelor og derover.
Se
https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-
explained/index.php?title=File:Distribution_of_ICT_specialists_by_education_attainme
nt_level,_2023_(in_%25).png
ATV’s Digitale Vismandsråd 27/06/2025, Stephen Alstrup og Kaj Grønbæk
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 131: Anmodning om foretræde om behovet for IT-studiepladser på landets universiteter, fra Stephen Alstrup, ATV's digitale vismandsråd
3048319_0004.png
Der er særligt behov for STEM IT-kandidater og bachelorer.
Selv om der er mangel på
IT-folk, skal man stadig være præcis med, hvor behovet er størst. F.eks. er der relativ høj
dimittendarbejdsløshed hos Datamatikere 2-19 % (gennemsnit 8 %) og
multimediedesignere 7-21 % (gennemsnit 11 %), mens f.eks. Datalogi ligger på 0-5 %
(gennemsnit 2 %) over hele landet.
Se appendiks for detaljer for ovenstående tal og se desuden:
https://www.da.dk/politik-
og-analyser/beskaeftigelse/2025/hoej-ledighed-blandt-nyuddannede-inden-for-
mange-uddannelser/.
I denne reference skal man være opmærksom på, at datalogi
ikke indgår i "naturvidenskabelige it-uddannelser i øvrigt". Referencen viser bl.a. høj
ledighed (20-40 %) et halvt år efter endt uddannelse for flere fag, også for IT-fag som
ikke er STEM-IT på universiteterne.
Afviste ansøgere til IT-studiepladser vælger ofte ikke at læse IT.
Undersøgelser viser,
at det gælder for helt op til 80 % af de afviste studerende på en årgang.
Se f.eks.
https://pro.ing.dk/peopletech/artikel/kvalificerede-ansoegere-afvises-trods-
desperat-mangel-paa-it-folk-det-er-tudetosset
For mange ikke IT-uddannelser er IT hovedbeskæftigelsen,
efter at erhvervslivet har
omskolet dem.
Se
https://dm.dk/akademikerbladet/aktuelt/2022/juni/brancheindblik-her-er-
kandidater-ansat/
Linket indeholder ligeledes en database hvor man kan se på de enkelte uddannelser.
ATV’s Digitale Vismandsråd 27/06/2025, Stephen Alstrup og Kaj Grønbæk
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 131: Anmodning om foretræde om behovet for IT-studiepladser på landets universiteter, fra Stephen Alstrup, ATV's digitale vismandsråd
3048319_0005.png
Majoriteten af den danske IT-arbejdsstyrke er autodidakt.
”Mens uddannelsesniveauet bliver højere, viser tallene også, at 51,4 procent af de IT-
professionelle ikke er uddannet inden for IT.”
Se
https://www.prosa.dk/nyhed/nu-er-der-over-100000-it-professionelle
Det opgøres ofte at IT-arbejdsstyrken i Danmark er 160.000, men samtidig viser tal fra
Danmarks statistik, opgjort af ATV, at der kun findes 77.740 IT-uddannede på
arbejdsmarkedet (KOT-tal), og at kun ca. 18.000 af dem har en af de eftertragtede
Cand.
Scient.
eller
Cand. Polyt.
kandidatgrader indenfor IT
Uforståeligt hårde nedskæringer på IT.
Som det fremgår af Tabel 1 har Folketinget
valgt en gennemsnitlig reduktion på 10,2 % på universiteterne, dog med 6-7 %
reduktion på DTU og IT. De kraftige nedskæringer kan således ikke forklares alene som
en grønthøstermodel. Tabel 1 er fra
https://www.ft.dk/samling/20231/almdel/UFU/bilag/61/2854487/index.htm
Dansk IT-forskning er i top.
Danmark er placeret med et eller to universiteter i top-11
over universiteter i Europa med flest toppublikationer inden for et stort antal IT-felter
som algoritmer, databaser, kryptologi, Human Computer Interaction, NLP
(sprogmodeller), programmeringssprog, visualisering m.m. Se referencer samt flere
detaljer i appendiks.
Danske forskere er verdenskendte for deres indflydelse på IT. F.eks.
-
Peter Naur modtog Turing-prisen – computerverdenens Nobelpris – for sine bidrag
til programmeringssprog og datalogiens grundlag.
ATV’s Digitale Vismandsråd 27/06/2025, Stephen Alstrup og Kaj Grønbæk
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 131: Anmodning om foretræde om behovet for IT-studiepladser på landets universiteter, fra Stephen Alstrup, ATV's digitale vismandsråd
3048319_0006.png
-
Bjarne Stroustrup skabte C++, et af verdens mest anvendte programmeringssprog,
som stadig driver alt fra spil til operativsystemer i dag.
Flere udenlandske studerende.
I den seneste reform af uddannelser er det besluttet,
at der skal være flere udenlandske studerende. Hvis de går til STEM IT-kandidat- og
bacheloruddannelser, er det naturligvis positivt og vil veldokumenteret bidrage positivt
til samfundsøkonomien. Dertil kommer, at universiteterne pga. deres høje IT-
forskningsniveau kan skaffe særdeles kvalificeret studerende. Men det er samtidig
vigtigt at sikre IT-uddannelse på højt niveau for den danske befolkning.
Se
https://www.dtu.dk/english/newsarchive/2023/04/rektors-kronik-om-
internationale-studerende
og
https://ufm.dk/uddannelse/videregaende-uddannelse/temaer/forberedt-pa-
fremtiden/reform-af-universitetsuddannelserne-i-danmark
Danmark er topplaceret i Europa med tech unicorns.
Danmark har produceret den
ene IT-unicorn efter den anden, f.eks. Tradeshift, TrustPilot, Unity, Zendesk og Sitecore.
” Denmark now has the highest number of unicorns per capita in Europe with 7.7 per
million inhabitants – surpassing both the UK and Finland in unicorn density.”
Se f.eks.
https://techsavvy.media/en/european-media-identifies-the-unicorns-of-the-
future 3-startups-from-aarhus-on-the-list/
og
https://www.mm.dk/artikel/danske-startups-skal-laere-at-taenke-stort
Dette sker til trods for, at det har været svært at skaffe kapital til at starte virksomhed
sammenlignet med f.eks. Sverige.
Se f.eks.
https://www.eifo.dk/media/5mcpl2f3/venture-market-analysis-2024_march-
2025.pdf
Problemet er, at flere danske virksomheder vælger at flytte aktiviteterne ud af landet.
Se f.eks.
https://www.danskerhverv.dk/siteassets/mediafolder/dokumenter/ivarksatter/denmar
k---a-unicorn-factory-2023-.pdf
ATV’s Digitale Vismandsråd 27/06/2025, Stephen Alstrup og Kaj Grønbæk
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 131: Anmodning om foretræde om behovet for IT-studiepladser på landets universiteter, fra Stephen Alstrup, ATV's digitale vismandsråd
3048319_0007.png
ATV’s Digitale Vismandsråd 27/06/2025, Stephen Alstrup og Kaj Grønbæk
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 131: Anmodning om foretræde om behovet for IT-studiepladser på landets universiteter, fra Stephen Alstrup, ATV's digitale vismandsråd
3048319_0008.png
Appendiks
Dansk IT-forskning er i top.
På siden
https://csrankings.org/#/fromyear/2000/toyear/2025/index?none&europe
kan
man se toppen af universiteter i Europa indenfor forskellige områder. Universiteterne
måles på antal toppublikationer. ”Faculty” angiver antal ansatte forskere. I flere tilfælde er
Danmark helt i top selv om der er meget færre ansatte. Generelt er danske universiteter
helt i top indenfor mange områder. Så nedenstående er kun eksempler.
Algoritmer
ATV’s Digitale Vismandsråd 27/06/2025, Stephen Alstrup og Kaj Grønbæk
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 131: Anmodning om foretræde om behovet for IT-studiepladser på landets universiteter, fra Stephen Alstrup, ATV's digitale vismandsråd
3048319_0009.png
Databaser
Kryptologi
ATV’s Digitale Vismandsråd 27/06/2025, Stephen Alstrup og Kaj Grønbæk
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 131: Anmodning om foretræde om behovet for IT-studiepladser på landets universiteter, fra Stephen Alstrup, ATV's digitale vismandsråd
3048319_0010.png
NLP
Programmeringssprog
ATV’s Digitale Vismandsråd 27/06/2025, Stephen Alstrup og Kaj Grønbæk
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 131: Anmodning om foretræde om behovet for IT-studiepladser på landets universiteter, fra Stephen Alstrup, ATV's digitale vismandsråd
3048319_0011.png
Visualisering
HCI
ATV’s Digitale Vismandsråd 27/06/2025, Stephen Alstrup og Kaj Grønbæk
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 131: Anmodning om foretræde om behovet for IT-studiepladser på landets universiteter, fra Stephen Alstrup, ATV's digitale vismandsråd
3048319_0012.png
Danmark ligger i bunden i EU, når det kommer til antal bachelorstuderende i
informatik (STEM IT) pr. mio indbyggere: vi er nr. 19 ud af 24.
Der er særligt behov for STEM IT-kandidater og bachelorer.
Her følger en række data fra
https://www.ug.dk/vaerktoej/uddannelseszoom/
tilhørende uddannelses- og forskningsministeriet.
ATV’s Digitale Vismandsråd 27/06/2025, Stephen Alstrup og Kaj Grønbæk
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 131: Anmodning om foretræde om behovet for IT-studiepladser på landets universiteter, fra Stephen Alstrup, ATV's digitale vismandsråd
3048319_0013.png
Op til 25 % reduktion.
På Aarhus Universitet er der
ifølge
https://omnibus.au.dk/arkiv/vis/artikel/natural-sciences
sket en 25 % reduktion
af studiepladser på de tre dansksprogede IT-uddannelser (Datalogi, IT-
produktudvikling, Datavidenskab) fra BA-optag i 2023 til 2025.
Der er dog også oprettet 75 internationale studiepladser på tre nye
uddannelsesvarianter (Computer Science, IT Product Development, Data Science).
Hvis ministeriet havde givet flere internationale studiepladser til AU, kunne man både
have undgået en reduktion i danske studiepladser. Med tilstrækkelige pladser kunne
man ligeledes samtidig have optaget flere internationale studerende. Der er nemlig
efter ansøgningsfristen i marts for internationale, allerede over 500
førsteprioritetsansøgere til de 75 internationale pladser. Se
https://cs.au.dk/news-
events/record-breaking-number-of-quota-2-applicants-for-aarhus-universitys-
international-it-programmes
ATV’s Digitale Vismandsråd 27/06/2025, Stephen Alstrup og Kaj Grønbæk