Fakta: Behovet for IT-studiepladser på landets universiteter
Indledning
I en tid, hvor der tales om digital suverænitet i EU, så står Danmark i sommeren 2025
overfor relativt store reduktioner af STEM IT-studiepladser på landets universiteter.
Her er samlet en række fakta, der viser, at alle interessenter og analyser peger på et stort
behov for oprustning og ikke reduktion på STEM IT-studiepladser på landets universiteter.
Fakta viser ligeledes, at dansk IT-forskning på mange områder er førende i Europa.
Danmark har således en unik mulighed for at sætte os i front i den europæiske IT-
oprustning. Omvendt, hvis vi fastholder nedskæringer, mens EU og resten af verden
opruster, vil Danmark få svært ved at rekruttere på højt niveau igen.
Fakta viser også, at Danmark, på trods af begrænset adgang til kapital til start af
virksomheder, klarer sig godt i forhold til at skabe nye værdifulde selskaber. IT-sektoren har
her gået forrest med mange konkrete eksempler. Desværre har IT-branchen ligeledes i
mange år været nødt til at placere arbejdspladser uden for Danmark, grundet manglende
arbejdskraft.
I en tid med generel mangel på arbejdskraft, er ledighedstallene svære at bruge som
målestok for, om vi uddanner til de rigtige behov. De fleste nyuddannede kommer i job –
også dem, der har læst helt andre fag end IT, og som efterfølgende omskoles af
erhvervslivet for at kunne varetage IT-opgaver. For nogle uddannelser er den primære
beskæftigelse ligefrem IT-erhvervet (bortset fra undervisning i eget fag). Dertil viser
opgørelser, at en betydelig del af arbejdsstyrken i IT-branchen er autodidakte. Det vil sige,
at mange først bliver ”IT-specialister” efter endt uddannelse og omskoling af erhvervslivet.
Fremtidsprognoser viser, at vi indenfor nogle områder uddanner for mange, mens vi
indenfor STEM-IT uddanner for få. Der er brug for en prioritering, der retter op på den store
mangel på STEM IT-kandidater både i dag og i fremtiden. En prioritering, der vil være i tråd
med EU's anbefalinger og hvad en samlet stemme (digitaliseringspartnerskabet) med
industrien og fagforeningerne anbefaler Folketinget - og hvad Folketinget ofte selv har givet
udtryk for.
Danmarks målsætning er, at ca. 25 % af en ungdomsårgang skal have en lang
videregående uddannelse, hvilket gør prioritering af uddannelse særligt vigtigt.
Erhvervslivets og samfundets behov har forandret sig markant de seneste 100 år. Ligeså
bør den del af uddannelsessystemet, der uddanner den danske arbejdsstyrke, tilpasses.
Verden er blevet digital.
Der er mange tal og holdninger, men situationen er klar:
Vi skal have flere og ikke færre
kandidater i STEM-IT på landets universiteter.
Det anbefales derfor: Stop nedlæggelse af STEM IT-studiepladser og opret mindst
1000 ekstra IT-bachelorpladser årligt.
ATV’s Digitale Vismandsråd 27/06/2025, Stephen Alstrup og Kaj Grønbæk