Udvalget for Digitalisering og It 2024-25
DIU Alm.del Bilag 128
Offentligt
3046663_0001.png
Sekretariatet for
Dataetisk Råd
[email protected]
Dato: 19.06.2025
Folketingets Udvalg for Digitalisering og It
Christiansborg
1218 København K
Sendt elektronisk til [email protected]
Dataetisk konsekvensvurdering af lovforslag om Politiets Efterretningstjeneste (PET)
Regeringens lovforslag om PET blev fremsat uden en dataetiske konsekvensvurdering, som efter
Dataetisk Råds opfattelse
er
helt nødvendigt for så omfattende indgreb
i borgernes privatliv. Da-
taetisk Råd har derfor gennemført en konsekvensanalyse,
der viser alvorlige dataetiske proble-
mer.
Grundlaget for forslaget er, at
Danmarks høje trusselsniveau kræver, at PET har effektive digitale
værktøjer.
Lovforslaget giver PET adgang til omfattende automatiserede analyser af alle dan-
skeres
digitale fodspor uden tilstrækkelig dokumentation for effektivitet eller beskyttelse af bor-
gernes rettigheder.
På baggrund af
en dataetisk konsekvensvurdering har
Dataetisk Råd identificeret fire
generelle
områder
i lovforslaget, som rejser alvorlige dataetiske bekymringer:
Uklarhed om
nødvendighed:
Lovforslaget dokumenterer ikke, at masseindsamling af
data er effektiv til terrorbekæmpelse. Uden sådan dokumentation kan behovet for så
omfattende indgreb ikke vurderes.
Manglende proportionalitet:
PET får adgang
til omfattende data om alle danskere og kan
opbevare dem i 20 år. Dette indgreb i borgernes privatliv står ikke i forhold til de begræn-
sede beskyttelsesmekanismer og manglende dokumentation for effektivitet.
Manglende gennemsigtighed:
PET må foretage ”generelle analyser" uden præcis af-
grænsning af metoder eller
klarhed om de konkret anvendte
algoritmer. Dette gør det
svært
for Folketinget og
offentligheden at udøve demokratisk og juridisk kontrol med sy-
stemernes brug.
Manglende beskyttelsesmekanismer:
Borgere får ingen indsigt i egne data, ingen mulig-
hed for korrektion, og forbuddet mod søgning på enkeltpersoner kan potentielt omgås
gennem "generelle analyser". Eksisterende viden indikerer,
at sådan overvågning kan re-
ducere demokratisk deltagelse.
Dataetisk
Råd anbefaler, at lovforslaget ikke vedtages uden omfattende ændringer, der sikrer
dokumenteret effektivitet, stærkere beskyttelse af borgernes rettigheder og demokratisk kontrol
med systemerne.
Samtidig finder Dataetisk Råd lovforslaget så principielt,
at Folketinget med
fordel kan nedsætte en
privatlivskommission,
der kan understøtte den videre behandling og
sikre balancen mellem sikkerhed og privatliv.
Disse pointer uddybes nedenfor. Først gennemgås
lovforslagets centrale elementer, derefter konsekvensvurderingen.
1 af 8
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 128: Dataetisk konsekvensvurdering af lovforslag om Politiets Efterretningstjeneste (PET), fra Dataetisk Råd
3046663_0002.png
Sekretariatet for
Dataetisk Råd
[email protected]
Dato: 19.06.2025
1
Udvalgte dele af lovforslaget, der ligger til grund for konsekvensvurderingen
Det er Dataetisk Råds forståelse, at lovforslaget
har til hensigt at give PET bedre rammer for da-
tabaseret arbejde og digital teknologi ved at muliggøre såkaldt
bigdataanalyser. Grundprincip-
pet for bigdataanalyse er
analyse af store datamængder for at identificere hidtil ukendte møn-
stre og sammenhænge.
Dette er uforeneligt med de eksisterende rammer for PET, der
kræver
konkret begrundelse for hver dataindsamling og
individuelle anmodninger for at få adgang til
specifikke oplysninger fra andre myndigheder. Lovforslaget fjerner disse begrænsninger og ska-
ber juridisk grundlag for omfattende, ufokuseret, uforudsigelig og uigennemsigtig dataanalyse.
For at muliggøre
bigdataanalyser
lemper lovforslaget på tre centrale begrænsninger:
Lettere praktisk adgang til myndigheders data:
I dag skal PET anmode konkret om data fra an-
dre myndigheder baseret på en specifik begrundelse, hvilket udgør en praktisk begrænsning af
kapaciteten til at indhente oplysninger. Med lovforslaget kan PET få direkte elektronisk adgang til
andre myndigheders registre uden at gå gennem myndigheden selv. PET kan også få hele da-
tasæt udleveret i stedet for kun enkeltstående oplysninger. Selvom PET stadig skal følge eksiste-
rende regler for databehandling, får de markant lettere praktisk adgang til oplysninger fra of-
fentlige registre uden mulighed for, at en konkret anmodning kan udfordres af de afgivende
myndigheder og med forringede muligheder for, at disse kan tage forbehold for datenes kon-
tekst og kvalitet.
Bredere betingelser for dataindsamling:
I dag må PET kun behandle oplysninger, der efter kon-
kret vurdering sandsynligvis har betydning for deres arbejde. Med lovforslaget oprettes et "sær-
ligt
miljø", hvor PET kan indsamle hele datasæt fra offentligt tilgængelige kilder og andre myn-
digheder, så længe datasættet i sin helhed "kan have betydning" for
PETs opgaver. Denne mar-
kant bredere relevansbetingelse
fra
enkeltstående oplysninger til hele datasæt
- betyder, at
PET får adgang til data om potentielt hele den danske befolkning, herunder borgere der ikke er
eller har været
under konkret mistanke.
Mulighed for ”generelle analyser” i større sammenhængende datasæt:
I det særlige miljø kan
PET samkøre data fra forskellige kilder og skabe store sammenhængende datasæt, som kan
opbevares i op til 20 år. Dette giver PET mulighed for at indsamle data
proaktivt til eventuel
fremtidig analyse. PET må foretage generelle analyser på disse datasæt
- det vil sige automati-
serede analyser, der søger efter mønstre og sammenhænge på tværs af hele befolkningen.
Det
vil antageligt være muligt at
identificere personer gennem de generelle analyser. Oplysninger
om personer identificeret gennem sådanne analyser kan overføres
til PETs almindelige system
til videre efterforskning. Borgere får ikke ret til indsigt i, hvilke oplysninger PET har om dem i det
særlige miljø.
Disse ændringer skal forstås i sammenhæng med PETs allerede bredt definerede arbejdsom-
råde. Udover direkte bekæmpelse af trusler mod staten skal PET også "bistå" det almindelige po-
liti med deres opgaver. Lovforslaget udvider desuden PETs muligheder for at videregive oplys-
ninger til politiet og andre myndigheder, hvilket betyder at data indsamlet gennem bigdata-
analyser
potentielt kan bruges til bredere politimæssige formål.
2 af 8
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 128: Dataetisk konsekvensvurdering af lovforslag om Politiets Efterretningstjeneste (PET), fra Dataetisk Råd
3046663_0003.png
Sekretariatet for
Dataetisk Råd
[email protected]
Dato: 19.06.2025
2
Dataetisk konsekvensvurdering:
Dataetisk Råd har gennemført en dataetisk konsekvensvurdering
1
af disse aspekter af lovforsla-
get. På den baggrund har Dataetisk Råd følgende kommentarer
til udvalgte dele af konsekvens-
vurderingen, der var særligt kritiske:
Er alle formål med datasamkøringen strengt nødvendige?
Lovforslaget tillader indsamling af data om potentielt hele den danske befolkning, herunder bor-
gere der ikke er under konkret mistanke.
Dette er en væsentlig udvidelse af PETs indsamling af
data. Imidlertid er begrundelsen for udvidelsen uklar, idet lovforslaget ikke indeholder konkret
belæg for, hvordan den påtænkte
dataindsamling og -behandling vil forbedre PETs opgaveva-
retagelse.
Dataetisk
Råd anerkender, at der kan være legitime grunde til at styrke PETs analytiske kapaci-
teter i lyset af øgede sikkerhedstrusler. Imidlertid kræver ethvert indgreb i borgernes grundlæg-
gende rettigheder, at staten dokumenterer både nødvendigheden og effektiviteten
af de fore-
slåede metoder. Det er ikke tilstrækkeligt at henvise til generelle sikkerhedshensyn
uden konkret
dokumentation for, at de påtænkte metoder er både nødvendige og proportionale i forhold til
det problem, de skal løse.
Selvom efterretningstjenesternes
legitime hemmeligholdelse af deres aktiviteter gør det svært
at vurdere effektiviteten af omfattende dataindsamling, peger den tilgængelige viden
- eksem-
pelvis om det amerikanske NSA -
på, at masseindsamling og omfattende datasamkøring sjæl-
dent er effektive til at forhindre terror og alvorlig kriminalitet. I stedet indikerer
tilgængelig viden
på området, at målrettede efterforskningsmetoder er mere effektive.
2
Uden nærmere kendskab
til effektiviteten af de dataanalyser, som PET påtænker, kan proportionaliteten
mellem indgreb
og nytte ikke vurderes.
Det vanskeliggør den dataetiske afvejning mellem positive og negative
hensyn, som ligger til grund for en dataetisk vurdering af lovforslaget.
Dataetisk Råd påpeger derfor,
at
Folketinget bør præsenteres for
en begrundelse
for øn-
sket om de nye
beføjelser, herunder især vedrørende effektiviteten af de påtænkte mas-
seanalyser sammenlignet med målrettede metoder.
Gennemgangen tager udgangspunkt i 'Dataetisk Vurderingsskema' og ’Dataetisk Konsekvensanalyse’ som tilsammen
et værktøj Dataetisk Råd har udviklet for at gøre det lettere at forstå konsekvenserne af en ønsket datasamkøring. Værk-
tøjet består af en række spørgsmål man skal forholde sig til, når man samkører data fra forskellige kilder. Samtidig hjæl-
per værktøjet med at identificere tiltag, der kan forebygge negative konsekvenser.
2 USA's Privacy and Civil Liberties Oversight Board (PCLOB),
der fører tilsyn på området,
konkluderede i deres
2014-rap-
port,
at NSA's masseindsamling af telefonmetadata under Section 215 "ikke var essentiel for at forhindre terrorangreb".
Samtidig fandt
Tænketanken
New America Foundation i deres
analyse af 225 terrorismesager
efter 9/11, at NSA's masse-
overvågningsprogrammer kun spillede en identificerbar rolle i igangsættelsen af højst 1,8% af sagerne, mens traditio-
nelle efterforskningsmetoder var mere effektive.
Det kan på denne baggrund dog ikke afvises, at de metoder, der søges
anvendt af PET, kan være mere effektive.
1
3 af 8
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 128: Dataetisk konsekvensvurdering af lovforslag om Politiets Efterretningstjeneste (PET), fra Dataetisk Råd
3046663_0004.png
Sekretariatet for
Dataetisk Råd
[email protected]
Dato: 19.06.2025
Vil resultatet blive delt med andre myndigheder?
I et dataetisk perspektiv
er det et skærpende forhold, at lovforslaget
udvider PETs muligheder for
at "bistå" almindeligt politi og videregive oplysninger til andre myndigheder.
Det
rejser spørgs-
mål om "function creep"
-
det fænomen, at overvågningsværktøjer gradvist bruges
til andre for-
mål end dem, de oprindeligt blev indført til.
Dataetisk Råd påpeger derfor,
at der
bør
etableres klare juridiske barrierer mod function
creep, herunder præcise afgrænsninger af, hvornår og til hvilke formål data kan videre-
gives til andre myndigheder
ligesom der bør sikres parlamentarisk kontrol over fremtidig
udvidelse af beføjelser til at udveksle data.
Kan datasamkøringen have negative konsekvenser for borgere?
Lovforslaget indebærer et betydeligt indgreb i privatlivet, når PET får mulighed
for at indsamlede
og
samkøre data
om
hele den danske befolkning. Privatliv er et grundlæggende dataetisk prin-
cip, der danner fundamentet for blandt andet demokratisk deltagelse og borgerens personlige
frihed. Lovforslaget
sætter
borgernes ret til at bevare kontrollen over egne personoplysninger
under et betydeligt pres.
Konkret vil lovforslaget tillade samkøring af oplysninger om borgernes digitale færden fra så-
kaldte 'Data Brokers' med myndighedsoplysninger, herunder følsomme sundhedsdata
om fysisk
og psykisk helbred. Kombinationen kan tegne omfattende profiler af alle borgeres
bevægelses-
mønstre, adfærd, præferencer, sociale relationer og livssituation
i det hele taget-
også borgere,
der ikke i forvejen var i myndighedernes søgelys. Dette rejser grundlæggende spørgsmål om
værdighed
- et dataetisk princip der fordrer, at mennesker behandles med respekt og ikke re-
duceres til datapunkter i sammenkørte datasæt.
Lovforslaget giver PET mulighed for at "oversætte, strukturere, foretage
generelle analyser, ana-
lyser som led i målopdagelse og på lignende måder." Denne afgrænsning er så bred og uklar, at
det reelt giver PET frie hænder til næsten enhver form for statistisk analyse, så længe det ikke er
en direkte søgning på en navngiven person.
De nye beføjelser åbner for omfattende automatiserede systemer, der konstant analyserer hele
befolkningens data,
hvilket eksempelvis kan være:
Løbende analyse
af sociale medier
til at overvåge tendenser i danskernes aktiviteter og
diskussionsemner
og disse kan blive detaljerede
selvom de er ”generelle analyser”
Automatisk kortlægning af sociale netværk baseret på kommunikationsdata.
Algoritmer til forudsigelse af begivenheder gennem analyse af millioner af opslag kryd-
set med myndighedsdata
Identifikation af mistænkelige mønstre baseret på indkøb, bibliotekslån
mv.
4 af 8
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 128: Dataetisk konsekvensvurdering af lovforslag om Politiets Efterretningstjeneste (PET), fra Dataetisk Råd
3046663_0005.png
Sekretariatet for
Dataetisk Råd
[email protected]
Dato: 19.06.2025
Disse eksempler viser, at selvom
PET ikke må søge på navngivne personer,
har PET vide rammer
for at udføre søgninger, der har til formål at identificere potentielt mistænkelige personer.
Efter-
som loven gør det muligt for PET at anvende datasæt, der "som helhed kan have betydning" for
deres arbejde, vil der potentielt
være data om hele den danske befolkning i disse sammenhæn-
gende datasæt. Dette betyder ikke aktiv, personlig overvågning
konstant, men automatiserede
systemer, der i baggrunden
analyserer alle de digitale fodspor, borgere sætter som led i hver-
dagen i et digitaliseret samfund som Danmarks. Da alle borgeres data er i systemet, er hele be-
folkningen potentielt et mål for at blive udpeget som mistænkelig.
Dette undergraver det data-
etiske princippet om
frihed, der kræver, at databehandling og digitale teknologier fremmer sna-
rere end begrænser menneskers muligheder for at handle, tænke og tale frit. Herved påvirkes
ikke blot privatlivet, men
også andre
fundamentale demokratiske frihedsrettigheder.
Samtidig
får borgerne ikke kendskab til, hvilke kriterier der afgør, om deres adfærd vurderes som
relevant for PETs arbejde. Dette er karakteristisk for bigdata-analyser, hvor systemerne selv
identificerer mønstre uden forudbestemte parametre, hvilket gør det umuligt
for borgerne at
forstå eller forudsige, hvordan deres data fortolkes.
Dette bryder med det dataetiske princip om
forklarlighed, som fordrer, at mennesker skal kunne forstå, hvordan deres personlige data be-
handles, og hvordan digitale teknologier virker,
når disse påvirker deres liv.
Hertil kommer, at data
opbevares i op til 20 år. Den lange tidshorisont øger risikoen for, at oplys-
ningerne bliver forældede, unøjagtige eller misfortolket.
De mange sensitive data og den lange
opbevaringstid gør også sådanne databaser sårbare over for angreb og andre forsøg på at
skaffe sig uberettiget adgang, hvilket udgør en
separat risiko for borgernes privatliv.
Dataetisk Råd påpeger derfor at
lovforslagets
grundlæggende elementer udgør et væ-
sentligt indgreb i borgernes privatliv gennem den omfattende indsamling, den lange op-
bevaring, manglen på gennemsigtighed og det faktum, at borgerne ikke ved, hvilke krite-
rier der afgør, om deres adfærd vurderes som relevant for PETs arbejde. Folketinget bør
overveje om skærpede relevanskriterier
for PETs indsamling af data, kortere slettefrister
og
andre beskyttelsesmekanismer kan indføres.
Kan datasamkøringen have
utilsigtede negative konsekvenser for samfundet?
I et dataetisk perspektiv kan indgrebet i borgernes privatliv også have
utilsigtede negative kon-
sekvenser,
der rækker ud over det individuelle niveau.
Dette
hænger tæt sammen med det for-
hold, at den enkeltes privatliv udgør en forudsætning for ytringsfrihed, bevægelsesfrihed
og an-
dre frihedsrettigheder, der er fundamentet for demokratiet.
Når mange borgere samtidig ople-
ver begrænsninger i deres privatliv og frihed, kan det påvirke grundlæggende samfundsmæs-
sige værdier som f.eks. ønsket om bred demokratisk deltagelse.
Undersøgelser
indikerer at alene
bevidstheden om dataovervågning
kan
påvirke
borgernes ad-
færd på måder, der skader demokratiet. Et
studie af det norske datatilsyn om "chilling effect" vi-
ser at bevidsthed om overvågning underminerer demokratisk deltagelse: 26% undlod at under-
skrive underskriftsindsamlinger
og 16% begrænsede deres søgninger online af frygt for, hvordan
5 af 8
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 128: Dataetisk konsekvensvurdering af lovforslag om Politiets Efterretningstjeneste (PET), fra Dataetisk Råd
3046663_0006.png
Sekretariatet for
Dataetisk Råd
[email protected]
Dato: 19.06.2025
deres data kan blive fortolket nu eller i fremtiden
3
. Denne selvovervågning, hvor borgere be-
grænser lovlig adfærd, svækker den demokratiske kultur og sociale sammenhængskraft.
Dette
kan
svække den demokratiske kultur og sociale sammenhængskraft og står i direkte modsæt-
ning til det dataetiske princip om frihed, der skal sikre borgernes muligheder for uhindret delta-
gelse i det demokratiske samfund.
Dataetisk Råd fremhæver i den forbindelse,
at
det er afgørende
hvem,
der indsamler data. Der
er mere på spil, når borgernes data indsamles og anvendes af efterretningstjenester som PET,
end når de bruges til at målrette online-annoncer. Statens omfattende dataindsamling ændrer
magtforholdet mellem borger og stat.
Denne effekt må antages at holde uanset om data over-
vågningen foregår igennem et automatiseret system, som i lovforslaget, eller af et menneske.
Der er yderligere risiko for at skade samfundet som helhed, fordi borgernes viden om systema-
tisk datasamkøring kan påvirke interaktionen
med offentlige myndigheder. Der er risiko for, at
borgere bliver mindre villige til at afgive oplysninger til læger, sagsbehandlere og offentlige in-
stanser, hvis de bekymrer sig for, hvordan oplysningerne senere anvendes. I et dataetisk per-
spektiv bør det understreges, at denne effekt er betinget af selve
indsamlingen
af data
og ikke
af de præcise metoder for databehandling.
En sådan tillidssvækkelse kan få konsekvenser for effektiviteten af offentlige
indsatser og ser-
viceydelser, der afhænger af borgernes åbenhed og samarbejdsvilje. Det særlige danske CPR-
system betyder, at denne risiko kan være særligt stor. I Danmark muliggør CPR-nummeret
auto-
matisk sammenkædning af personoplysninger på tværs af alle offentlige registre. Dette står i
modsætning til andre lande, hvor borgere har separate identifikationsnumre til forskellige for-
mål. Problemet kan ikke løses ved blot at udelukke bestemte datatyper. Samkøring af data kan
afsløre følsomme oplysninger om politiske, religiøse og sundhedsmæssige forhold, selvom disse
ikke direkte indgår i datasættet. Kombinationen af tilsyneladende harmløse data kan i sig selv
skabe nye følsomme informationer.
Dataetisk Råd påpeger derfor at,
lovforslaget
i sin nuværende form
risikerer at skade den
demokratiske deltagelse og tillid til offentlige institutioner, hvilket kan svække samfun-
dets grundlæggende funktioner. Folketinget bør overveje hvorledes rammerne for deling
af data mellem PET og øvrige myndigheder kan begrænses.
Er
der taget tilstrækkelige forholdsregler mod negative konsekvenser?
I lovforslag anerkendes behovet for beskyttelse af borgernes privatliv gennem etablering af et
'særligt miljø' med specifikke rammer for databehandling og opbevaring. Dataetisk Råd vurderer
dog, at
de foreslåede
beskyttelsesmekanismer er
utilstrækkelige.
Forbuddet mod at søge på navngivne personer kan ikke forventes reelt at forhindre personnære
søgninger. Når PET gennem "generelle analyser" potentielt kan identificere personer baseret på
Der er i forskningen enighed om, at det af metodiske grunde er svært at studere og måle ’chilling effect’. Trods denne
vanskelighed er det dog et vigtige emne, som det
norske datatilsyn her undersøgt.
3
6 af 8
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 128: Dataetisk konsekvensvurdering af lovforslag om Politiets Efterretningstjeneste (PET), fra Dataetisk Råd
3046663_0007.png
Sekretariatet for
Dataetisk Råd
[email protected]
Dato: 19.06.2025
adfærdsmønstre og karakteristika bliver grænsen til søgninger på enkeltpersoner i praksis vag
grænsende til illusorisk. Procedurerne for overførsel af data mellem det særlige miljø og det al-
mindelige system er heller
ikke tilstrækkeligt specificeret.
Dette skaber usikkerhed om, hvorvidt
de foreslåede begrænsninger reelt beskytter mod personnære analyser.
Dataetisk Råd påpeger derfor at de foreslåede beskyttelsesmekanismer ikke
er
tilstræk-
kelige til at imødegå de identificerede risici for borgernes privatliv og demokratiske ret-
tigheder.
Folketinget bør overveje, om andre beskyttelsesmekanismer såsom
krav om
anonymisering i store sammenhængende datasæt kan indføres.
Inddragelse af Folketinget forud for beslutning om lovforslaget
Det er Dataetisk Råds vurdering, at lovforslaget mangler væsentlige oplysninger, der er nødven-
dige for Folketingets behandling og vurdering. Der foreligger ikke klarhed over
de konkrete værk-
tøjer og algoritmer, som PET planlægger at anvende. Denne mangel på
gennemsigtighed om-
kring den
teknisk specificering gør det umuligt at vurdere systemernes effektivitet, præcision og
potentielle risici,
herunder under hensyn til den meget varierede datakvalitet, som må antages
at være gældende med så bred en afgrænsning. Hertil kommer, at data
fra offentlige registre
ikke nødvendigvis
kan afkodes uden for den kontekst, de er blevet til i.. Der er
således
ofte impli-
cit viden og kontekst knyttet til registreringsprocesser, som ikke fremgår af selve dataene. Dette
skaber betydelig risiko for fejlfortolkning og
bias i automatiserede analyser. Uden større gen-
nemsigtighed omkring de anvendte metoder er det umuligt at vurdere, hvordan datakvaliteten
og behovet for kontekstoplysninger sikres, og hvordan systemerne kontrollerer for disse iboende
begrænsninger.
Uden detaljeret viden om de anvendte teknologier kan hverken Folketinget eller offentligheden
foretage en kvalificeret vurdering af, om systemerne lever op til grundlæggende krav om pro-
portionalitet og retssikkerhed.
Rådet er opmærksom på, at der kan være efterretningsmæssige
årsager til ikke at offentliggøre algoritmerne, men finder det betænkeligt, hvis dette hensyn får
som konsekvens, at demokratisk kontrol helt udelukkes.
En sådan mangel på gennemsigtighed
vil dels
svække kvaliteten af den politiske beslutning og
risikerer at underminere tilliden til den
politiske beslutningsproces i sig
selv. Når borgerne ikke kan forstå eller vurdere grundlaget for de
politiske beslutninger, der påvirker deres rettigheder, svækkes
den demokratiske legitimitet af
lovgivningen.
Dette strider mod det dataetiske princip om forklarlighed, som kræver, at borgere
skal kunne forstå og vurdere de digitale systemer og processer, der påvirker deres liv og ret-
tigheder.
Dataetisk Råd påpeger
derfor, at Folketinget ikke er forsynet oplysninger om
det nødven-
dige faglige grundlag for forslaget og
bør
have adgang til tekniske specifikationer om de
mulige analysemetoder samt dokumentation for deres effektivitet.
3
Afsluttende kommentarer
Dataetisk Råd vil afslutningsvist påpege, at national sikkerhed og privatliv begge er afgørende
for Danmark.
Rådet finder det misvisende, at disse i den offentlige debat undertiden
som
7 af 8
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 128: Dataetisk konsekvensvurdering af lovforslag om Politiets Efterretningstjeneste (PET), fra Dataetisk Råd
3046663_0008.png
Sekretariatet for
Dataetisk Råd
[email protected]
Dato: 19.06.2025
modsatrettede værdier,
herunder i debatten om det aktuelle lovforslag.
Rådet
finder, at de i ste-
det bør forstås som gensidigt afhængige og som nødvendige for et velfungerende demokratisk
samfund
og tillid er et
nøgleord i denne sammenhæng.
Lovforslaget risikerer at underminere den tillid, som er fundamental for både sikkerhed og
pri-
vatliv. Når overvågning bliver for omfattende, kan det resultere i tab af tillid til myndighederne
med "chilling effect" som konsekvens. Paradoksalt nok vil dette ikke kun skade privatlivet, men
også svække sikkerheden. Hvis myndighederne mister befolkningens tillid, bliver både effektiv
forvaltning og efterretningsarbejde vanskeligere. Vi risikerer, at borgernes villighed til at
støtte
myndighedernes arbejde for at sikre fælles værdier
reduceres, herunder ved at borgerne tilba-
geholder oplysninger fra det offentlige, som i dag bliver tillidsfuldt delt.
Den dataetiske konsekvensvurdering viser, at lovforslaget indeholder så omfattende ændringer
af forholdet mellem stat og borgere, at det
kræver en bredere samfundsmæssig diskussion.
Lovforslaget overskrider
tidligere grænser for statens dataindsamling og
-behandling betyde-
ligt. De fire identificerede kritiske mangler -
manglende nødvendighed, proportionalitet, gen-
nemsigtighed og beskyttelsesmekanismer -
peger på behovet for at drøfte grundlæggende
principielle
spørgsmål om magtbalancen i et demokratiske samfund.
En overvågningsbyrde, der er for tung,
kan
resultere i tab af både privatliv og sikkerhed. Dette
understreger nødvendigheden af at finde den rette balance gennem grundig demokratisk pro-
ces.
Dataetisk
Råd finder, at dette spørgsmål
er for komplekst
og vidtrækkende
til at blive afgjort
gennem et enkelt lovforslag. Der er principielle forhold på spil vedrørende forholdet mellem stat
og borgere, som med fordel
kunne drøftes i
en privatlivskommission, der kan
sikre den nødven-
dige brede samfundsmæssige debat og faglige gennemgang.
Dataetisk Råd står til rådighed
for
en sådan kommission, ligesom rådet tilbyder sin hjælp i for-
bindelse med yderligere drøftelser af nærværende PET-lovforslag.
Med venlig hilsen
Johan Busse
Formand for Dataetisk Råd
8 af 8