Udvalget for Digitalisering og It 2024-25
DIU Alm.del Bilag 125
Offentligt
3043628_0001.png
Udskriftsdato: 3. juni 2025
BEK nr 613 af 02/06/2025 (Gældende)
Bekendtgørelse om tilskud til etablering af højhastighedsbredbånd i 2025
Ministerium: Digitaliseringsministeriet
Journalnummer: Digitaliseringsministeriet
Digitaliseringsstyrelsen, j.nr. 2025­4034
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 125: Bekendtgørelsen om Bredbåndspuljen 2025, fra digitaliseringsministeren
Bekendtgørelse om tilskud til etablering af højhastighedsbredbånd i 2025
I medfør af tekstanmærkning nr. 119 ad 29.72.03 til § 29 på finansloven for finansåret 2025 fastsættes:
Kapitel 1
Formål og definitioner
§ 1.
Formålet med bekendtgørelsen er at fastlægge rammerne for tildeling og udbetaling af tilskud fra
den statslige Bredbåndspulje til projekter om etablering af net til højhastighedsbredbånd.
§ 2.
Tilskud til etablering af net til højhastighedsbredbånd efter denne bekendtgørelse udgør statsstøtte
i medfør af artikel 107, stk. 1, i Traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde. Støtteordningen er
notificeret efter Europa-Kommissionens forordning nr. 651/2014/EU af 17. juni 2014 om visse kategorier
af støttes forenelighed med det indre marked i henhold til traktatens artikel 107 og 108 (den generelle
gruppefritagelsesforordning) med senere ændringer, EU-Tidende 2014, nr. L 187, s. 1, og administreres i
overensstemmelse hermed.
§ 3.
I denne bekendtgørelse forstås ved følgende:
1) Højhastighedsbredbånd: Fiberbaserede adgangsnet (FTTx), avancerede opgraderede kabel-tv-net,
der mindst anvender DOCSIS 3.0-standarden, og visse avancerede trådløse net, der muliggør vedva-
rende høje hastigheder til den enkelte abonnent.
2) Partnerskab: En gruppe bestående af en eller flere bredbåndsudbydere, en sammenslutning af bor-
gere og virksomheder samt eventuelt en kommune, som ønsker at medvirke til etablering af net
i et projekt omfattet af § 4, stk. 2, nr. 1. Et partnerskab kan ligeledes bestå af en borger og en
bredbåndsudbyder, som ønsker at medvirke til etablering af net i et projekt omfattet af § 4, stk. 2, nr.
2.
3) Sammenslutning af borgere og virksomheder: En forening eller lignende, der enten er stiftet til
formålet eller tidligere er stiftet til et andet formål. I sammenslutningen skal der være medlemmer, i
form af borgere eller virksomheder, der repræsenterer hver enkelt adresse, der deltager i projektet, jf.
§ 4.
4) Sammenhængende område: Et område bestående af to eller flere tilskudsberettigede adresser, der
ligger i samme lokalområde, og som i henhold til Digitaliseringsstyrelsens kortlægning, jf. § 5, har
medtaget alle tilskudsberettigede adresser inden for området.
5) Netejer: Den udbyder af elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester, der på ethvert givet tids-
punkt i den i § 24, stk. 8, afgrænsede periode, ejer, lejer eller på anden måde råder over de for
levering af kommunikationstjenester nødvendige frekvenser eller kanaler i et støttet elektronisk
kommunikationsnet.
6) Kriseramt: Som defineret i artikel 2, nr. 18, i den generelle gruppefritagelsesforordning.
7) Bitstrømsprodukt: Et produkt, hvorved bredbåndsudbyderen leverer transmissionskapacitet mellem
en slutbrugers tilslutningspunkt til nettet og det punkt i nettet, hvor øvrige udbydere kan opsamle og
overtage trafikken, og som derved sætter den adgangssøgende udbyder af elektroniske kommunikati-
onsnet eller -tjenester i stand til at levere kommunikationstjenester til den forbundne slutbruger.
8) Annoncering af projekt: En teknologineutral konkurrenceudsættelse af projektet efter en åben, gen-
nemsigtig og ikkediskriminerende udvælgelsesprocedure, jf. § 6, stk. 2 eller 3, som foretages af
ansøger forud for dennes indsendelse af ansøgning om tilskud.
9) Bredbåndsudbyder: Begrebet bredbåndsudbyder dækker over selskaber m.v., der tilbyder internetad-
gang med én eller flere typer bredbåndsteknologier, fx antenneforeninger, mobilselskaber, fibersel-
skaber m.v. En bredbåndsudbyder kan udbyde bredbåndstjenester til slutkunder, engroskunder eller
begge dele.
BEK nr 613 af 02/06/2025
1
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 125: Bekendtgørelsen om Bredbåndspuljen 2025, fra digitaliseringsministeren
10) Interesseforbunden virksomhed: En virksomhed, der er interesseforbunden med en eller flere af
projektets samarbejdspartnere på grund af et indbyrdes ejerforhold, en bestemmende eller betydelig
indflydelse eller familiemæssige relationer.
11) Tilslutning: Ved tilslutning forstås, at der er etableret forbindelse og tilslutningsstik helt ind i huset
på den enkelte adresse. Det er derimod ikke en forudsætning for tilskuddet, at der er et aktivt
abonnement på adressen.
12) Store og mellemstore private virksomheder: Ved store og mellemstore private virksomheder forstås
virksomheder, der beskæftiger 50 eller flere årsværk, og hvis årlige omsætning eller årlige samlede
balance overstiger 10 mio. EUR.
13) Små private virksomheder: Ved små private virksomheder forstås virksomheder, der beskæftiger
færre end 50 årsværk, herunder enkeltmandsvirksomheder, og virksomheder, hvis årlige omsætning
og årlige samlede balance maksimalt er 10 mio. EUR.
14) En særligt enkeltstående adresse: Ved en særligt enkeltstående adresse forstås en tilskudsberettiget
adresse, hvor vejafstanden er mere end 500 meter til nærmeste tilskudsberettigede adresse og mere
end 100 meter til nærmeste adresse, der allerede har adgang til bredbånd med en downloadhastighed
på mindst 1 Gbit/s.
15) Spidsbelastningsvilkår: De vilkår, som forventes at opleves på den time af dagen, hvor netbelastnin-
gen er på sit højeste.
Stk. 2.
Ved anvendelse af denne bekendtgørelse gælder endvidere definitionerne i lov om elektroniske
kommunikationsnet og -tjenester og lov om graveadgang, etablering og udnyttelse af infrastruktur til
telekommunikationsformål samt udnyttelse af infrastruktur på tværs af forsyningssektorer m.v.
Kapitel 2
Vilkår for tilskudsberettigelse og kortlægning
§ 4.
Digitaliseringsstyrelsen kan efter ansøgning yde tilskud til projekter om etablering af net til
højhastighedsbredbånd.
Stk. 2.
Tilskud kan dække investeringsomkostninger ved bredbåndsrelaterede anlægsarbejder, herunder
etablering af passiv fysisk infrastruktur, og kan ydes til
1) projekter, der omfatter et sammenhængende område, jf. § 3, stk. 1, nr. 4, eller
2) projekter, der omfatter en særligt enkeltstående adresse, jf. § 3, stk. 1, nr. 14.
Stk. 3.
Projektet skal som minimum omfatte en investering på 70 pct. i bredbåndsrelaterede arbejder,
herunder etablering af passiv fysisk infrastruktur.
Stk. 4.
Der kan ydes tilskud til etablering af net til højhastighedsbredbånd til boliger, virksomheder og
sommerhuse, jf. dog stk. 5.
Stk. 5.
Der kan ikke ydes tilskud til følgende:
1) Dækning af adresser, som er beliggende i byzone, jf. dog stk. 6.
2) Dækning af adresser ejet af staten, en kommune eller region (offentligt ejede adresser).
3) Etablering af bredbåndsforbindelser til samlet nybyggeri eller udstykninger. Dog kan enkeltstående
nybyggeri eller en enkeltstående udstykning modtage tilskud.
Stk. 6.
Der kan ydes tilskud til etablering af net til højhastighedsbredbånd til boliger, virksomheder og
sommerhuse, der er beliggende i byzone, jf. stk. 5, nr. 1, hvis der er tale om små bysamfund med mindre
end 2.000 indbyggere.
Stk. 7.
Der kan ikke ydes tilskud til partnerskaber, jf. § 3, stk. 1, nr. 2, hvor udbetalingen skal ske
til en part, der ikke har efterkommet et krav om tilbagebetaling af tilskud, herunder tilbagebetaling af
tilskud, som Europa-Kommissionen har erklæret ulovlig og uforenelig med statsstøttereglerne. Der kan
endvidere ikke ydes tilskud til partnerskaber, hvor udbetalingen skal ske til en part, der må anses for
kriseramt, jf. § 3, stk. 1, nr. 6. Digitaliseringsstyrelsen fastsætter en frist for, hvornår erklæringerne
senest skal være indsendt til styrelsen. Styrelsens skabeloner for disse erklæringer skal benyttes, og de
BEK nr 613 af 02/06/2025
2
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 125: Bekendtgørelsen om Bredbåndspuljen 2025, fra digitaliseringsministeren
skal være underskrevet af et ledende medlem af den virksomhed, tilskuddet skal udbetales til, typisk en
bredbåndsudbyder.
Stk. 8.
Det net, der etableres med tilskud, skal ved etableringen kunne levere en downloadhastighed på
mindst 1 Gbit/s under spidsbelastningsvilkår.
§ 5.
For at kunne anses som tilskudsberettiget skal en adresse have adgang til mindre end 100 Mbit/s
download via en fast bredbåndsforbindelse, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
En adresse, der har adgang til minimum 600 Mbit/s download via mobilt bredbånd, er ikke
tilskudsberettiget.
Stk. 3.
Digitaliseringsstyrelsen kortlægger de tilskudsberettigede adresser, der kan indgå i projekter
omfattet af § 4, og offentliggør et interaktivt kort med en oversigt over disse adresser. Kortet indeholder
også andre oplysninger om adresser, som anvendes til pointgivning i de objektive pointmodeller, jf. § 10,
stk. 2 og 3. I kortlægningen indgår en vurdering af, om det kan forventes, at adressen vil få bedre dækning
inden for de kommende 3 år.
Stk. 4.
Digitaliseringsstyrelsen indhenter oplysninger til brug for kortlægningen, jf. stk. 3, fra udbydere
af elektroniske kommunikationsnet og -tjenester. I den forbindelse fastsætter Digitaliseringsstyrelsen en
frist for udbydernes afgivelse af oplysninger. Efter udløbet af denne frist vil det kun i særlige tilfælde væ-
re muligt for udbyderne at få ændret kortlægningen med nye oplysninger om egen dækning, medmindre
dette skyldes indsigelser fra andre parter, jf. stk. 5.
Stk. 5.
Digitaliseringsstyrelsen fastsætter en frist for indsigelser over kortlægningen i forhold til de
oplysninger, som fremgår om adresser på det i stk. 3 omtalte kort over tilskudsberettigede adresser. Efter
udløbet af denne frist vil det ikke længere være muligt at få ændret en adresses status. Dog kan Digita-
liseringsstyrelsen frem til tidspunktet for afgørelser om tilskud ændre adressers status i kortlægningen,
såfremt dette skyldes fejl i BBR.
Stk. 6.
Digitaliseringsstyrelsen kan anmode udbydere af elektroniske kommunikationsnet og -tjenester
om at fremlægge dokumentation for, at deres udrulningsplaner er troværdige inden for en tidsramme,
der er passende og står i rimeligt forhold til de oplysninger, der anmodes om. Styrelsen vil vurdere, om
udrulningsplanen findes troværdig, og om adressen dermed ikke er tilskudsberettiget, jf. stk. 1.
Kapitel 3
Ansøgninger og ansøgningsrunde
§ 6.
Digitaliseringsstyrelsen foretager offentlige indkaldelser af ansøgninger om tilskud.
Stk. 2.
Ansøgning om tilskud til projekter, der omfatter et sammenhængende område, jf. § 3, stk.
1, nr. 4, indsendes til Digitaliseringsstyrelsen af en kommune eller en sammenslutning af borgere og
virksomheder på vegne af det partnerskab, der medvirker i projektet.
Stk. 3.
Ansøgning om tilskud til projekter, der omfatter en særligt enkeltstående adresse, jf. § 3, stk. 1,
nr. 14, indsendes til Digitaliseringsstyrelsen af ansøgeren eller af udbyderen, på vegne af ansøgeren, der
medvirker i projektet.
Stk. 4.
Digitaliseringsstyrelsen fastsætter, hvordan indsendelse af ansøgninger skal ske, og fastsætter
retningslinjer samt frist for annoncering af projektet med henblik på valg af bredbåndsudbyder.
Stk. 5.
Ansøgningen skal være fyldestgørende og indeholde den information og dokumentation, der er
nødvendig for sagsbehandlingen, jf. § 7 eller § 8. Ansøgeren skal efter anmodning fra Digitaliseringssty-
relsen fremsende yderligere oplysninger, der er nødvendige for at vurdere ansøgningen.
Stk. 6.
Digitaliseringsstyrelsen meddeler afslag på en ansøgning, hvis en ansøgning ikke er modtaget
inden ansøgningsfristen, eller hvis ansøgeren ikke efter anmodning har indsendt en fyldestgørende ansøg-
ning eller nødvendige oplysninger om projektet inden en fastsat frist.
Stk. 7.
Der kan ikke ansøges om tilskud til de samme adresser i flere projekter i samme ansøgningsrun-
de.
BEK nr 613 af 02/06/2025
3
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 125: Bekendtgørelsen om Bredbåndspuljen 2025, fra digitaliseringsministeren
Stk. 8.
Stk. 7 er ikke til hinder for, at særligt enkeltstående adresser, der ikke har fået tilskud, kan indgå i
ansøgninger efter stk. 2.
§ 7.
Ansøgning om tilskud til projekter, der omfatter et sammenhængende område, jf. § 3, stk. 1, nr. 4,
skal indeholde følgende
1) liste over adresser i projektet, herunder placering af disse i et sammenhængende område, som kan
dannes på Digitaliseringsstyrelsens interaktive kort, jf. § 5, stk. 3,
2) projektets start- og afslutningsdato,
3) beskrivelse af partnerskabet, herunder beskrivelse af dets organisering, ansvarsfordeling og ledelse,
4) fuldmagt fra deltagere på de adresser, der deltager i projektet, og fra de øvrige medlemmer af partner-
skabet, fx bredbåndsudbyder og kommune, til den, som tegner partnerskabet, hvorefter denne kan
søge på alle deltageres vegne. Den af Digitaliseringsstyrelsen udarbejdede skabelon for fuldmagt skal
anvendes. Fuldmagten skal indeholde en bekræftelse på, at fuldmagtsgiver ikke har viden om, at der
allerede er eller vil komme dækning på egen adresse med højere hastighed end de tilskudsberettigede,
jf. § 5, stk. 1,
5) budget for projektet, herunder angivelse af egenbetaling, jf. § 13, stk. 2, bredbåndsudbyderens egen
investering, jf. § 13, stk. 3, og eventuel medfinansiering fra kommunen, jf. § 13, stk. 4. Kommunen
skal anvende den af Digitaliseringsstyrelsen udarbejdede formular, hvis kommunen bidrager med
finansiering,
6) oplysninger fra partnerskabet, hvis partnerskabet har modtaget eller vil modtage anden statsstøtte til
det ansøgte bredbåndsprojekt. Oplysningerne skal indeholde navnet på den støttetildelende myndig-
hed, det eksakte støttebeløb og hvilke støtteberettigede omkostninger, som støtten vedrører,
7) bekræftelse på, at det net, hvortil der søges om støtte, ikke allerede er etableret med en hastighed, som
overstiger de i § 5, stk. 1, beskrevne hastigheder, og
8) bekræftelse på, at projektet kun vil blive gennemført, hvis der opnås støtte.
§ 8.
Ansøgning om tilskud til projekter, der omfatter en særligt enkeltstående adresse, jf. § 3, stk. 1, nr.
14, skal indeholde følgende
1) adressens beliggenhed,
2) projektets start- og afslutningsdato,
3) beskrivelse af partnerskabet, herunder beskrivelse af dets organisering, ansvarsfordeling og ledelse,
4) udfyldt ansøgningsblanket, som skal indeholde en bekræftelse på, at ansøger ikke har viden om, at
der allerede er eller vil komme dækning på egen adresse med højere hastighed end de tilskudsberetti-
gede, jf. § 5, stk. 1. Den af Digitaliseringsstyrelsen udarbejdede ansøgningsblanket skal anvendes,
5) budget for projektet, herunder angivelse af egenbetaling, jf. § 13, stk. 2, bredbåndsudbyderens egen
investering, jf. § 13, stk. 3, og eventuel medfinansiering fra kommunen, jf. § 13, stk. 4. Kommunen
skal anvende den af Digitaliseringsstyrelsen udarbejdede formular, hvis kommunen bidrager med
finansiering,
6) oplysninger fra partnerskabet, hvis partnerskabet har modtaget eller vil modtage anden statsstøtte til
det ansøgte bredbåndsprojekt. Oplysningerne skal indeholde navnet på den støttetildelende myndig-
hed, det eksakte støttebeløb og hvilke støtteberettigede omkostninger, som støtten vedrører,
7) bekræftelse på, at det net, hvortil der søges om støtte, ikke allerede er etableret med en hastighed, som
overstiger de i § 5, stk. 1, beskrevne hastigheder, og
8) bekræftelse på, at projektet kun vil blive gennemført, hvis der opnås støtte.
§ 9.
Ansøgere skal bekræfte, at projektet er annonceret efter de retningslinjer, som Digitaliseringsstyrel-
sen offentliggør ved indkaldelse af ansøgninger, jf. § 6, og at valget af, hvem der skal etablere og eje
projektets infrastruktur, er sket på baggrund af resultatet af denne annoncering.
BEK nr 613 af 02/06/2025
4
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 125: Bekendtgørelsen om Bredbåndspuljen 2025, fra digitaliseringsministeren
§ 10.
Indsendte ansøgninger vil blive vurderet og prioriteret af Digitaliseringsstyrelsen efter udløbet af
ansøgningsfristen, hvorefter Digitaliseringsstyrelsen vil meddele tilsagn om tilskud til tilskudsberettigede
ansøgere inden for de midler, der er til rådighed, og afslag på de resterende ansøgninger.
Stk. 2.
For sammenhængende områder, jf. § 3, stk. 1, nr. 4, anvendes en objektiv pointmodel til
prioritering af de indkomne ansøgninger, som lever op til de krav, der gælder for tilskudsordningen, jf.
bilag 1.
Stk. 3.
For særligt enkeltstående adresser, jf. § 3, stk. 1, nr. 14, anvendes en objektiv pointmodel til
prioritering af de indkomne ansøgninger, som lever op til de krav, der gælder for tilskudsordningen, jf. bi-
lag 2. Ved pointlighed vil den adresse, der har ydet den højeste egenbetaling, blive prioriteret højest. Ved
fortsat pointlighed vil den adresse, der har den største vejafstand til nærmeste anden tilskudsberettigede
adresse, blive prioriteret højest.
Stk. 4.
Hvis de resterende midler ikke er tilstrækkelige til at kunne dække det ansøgte beløb til det
næste projekt i rækkefølgen fuldt ud, kan Digitaliseringsstyrelsen foretage en skønsmæssig vurdering af,
hvorvidt det er hensigtsmæssigt at tilbyde dette projekt et tilsagn om delvist tilskud.
§ 11.
Digitaliseringsstyrelsen kan efter ansøgning godkende, at et projekt ændres, herunder en even-
tuel udsættelse af projektets afslutningsdato, jf. § 7 og § 8. Ændringen kan godkendes, når den er i
overensstemmelse med projektets oprindelige formål, og det ændrede projekt fortsat opfylder kriterierne
for tilskud på ansøgningstidspunktet. I forbindelse med godkendelsen af ændringen fastsættes et nyt
tilsagnsbeløb og en ny tilskudsprocent. Tilsagnsbeløbet og tilskudsprocenten for det ændrede projekt kan
ikke være højere end det oprindeligt godkendte tilsagnsbeløb og tilskudsprocent. Ændringen må ikke
gennemføres af ansøgeren, før Digitaliseringsstyrelsens godkendelse foreligger.
Stk. 2.
Anmodning om ændring af et projekt, jf. stk. 1, skal indsendes til Digitaliseringsstyrelsen uden
ugrundet ophold, og senest inden sagen er afsluttet i Digitaliseringsstyrelsen ved udbetaling af tilskuddet.
Kapitel 4
Tilsagn om tilskud
§ 12.
I forbindelse med tilsagn om tilskud fastsætter Digitaliseringsstyrelsen et tilskudsgrundlag i form
af et godkendt budget for projektet, herunder en frist for hvornår projektet senest skal være afsluttet.
Stk. 2.
Digitaliseringsstyrelsen kan nedsætte det ansøgte tilskudsgrundlag, bl.a. hvis
1) de oplyste omkostninger vurderes for højt fastsat,
2) der i budgettet for projektet er medtaget følgearbejder af urimeligt stort omfang,
3) de oplyste omkostninger skønnes at omfatte arbejder uden betydning for projektet,
4) der ikke er modregnet opnåede eller forventede tilbagekrediteringer, rabatter og lignende, eller
5) der er medtaget omkostninger, hvortil der ikke kan ydes tilskud.
Stk. 3.
Digitaliseringsstyrelsen kan i tilsagnet fastsætte en tilskudsprocent, der er forholdet mellem
tilsagnet om tilskud og det godkendte ansøgningsbudget.
Stk. 4.
Tilsagn om tilskud meddeles for et maksimalt tilskudsbeløb, dog således at udbetaling af tilskud,
herunder eventuel rateudbetaling, ikke kan overstige den fastsatte tilskudsprocent.
Stk. 5.
Digitaliseringsstyrelsen kan fastsætte yderligere vilkår for tilsagn om tilskud.
Kapitel 5
Tilskudsberettigede omkostninger og vilkår om medfinansiering
§ 13.
Der kan ydes tilskud til projekter omfattet af § 4 med op til 125.000 kr. pr. adresse i gennemsnit
beregnet på baggrund af de samlede tilskudsberettigede omkostninger, der indgår i projektet, jf. § 14.
Stk. 2.
For hver adresse, der indgår i projektet, skal der bidrages med en egenbetaling på mindst
2.000 kr. i gennemsnit inklusive moms til projektets finansiering. Bidrag fra bredbåndsudbyderen eller
kommunen kan ikke medregnes som egenbetaling.
BEK nr 613 af 02/06/2025
5
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 125: Bekendtgørelsen om Bredbåndspuljen 2025, fra digitaliseringsministeren
Stk. 3.
For hver adresse, der indgår i projektet, skal udbyderen bidrage med mindst 12.500 kr. eksklusi-
ve moms til projektets finansiering.
Stk. 4.
Hvis en kommune indgår i partnerskabet, skal kommunen bidrage med midler til finansiering af
projektet.
§ 14.
De tilskudsberettigede omkostninger er de investeringsomkostninger ved anlægsarbejdet, der er
nødvendige for at etablere net til adresser omfattet af et projekt, jf. § 4. Indirekte omkostninger (overhead)
kan medtages som projektomkostning og beregnes som højst 18 pct. af lønomkostningerne.
Stk. 2.
Omkostningerne opgøres eksklusive moms. Ved opgørelsen af de tilskudsberettigede omkostnin-
ger modregnes opnåede eller forventede tilbagekrediteringer, rabatter eller lignende.
Stk. 3.
Ved køb af varer eller tjenesteydelser fra en interesseforbunden virksomhed udgør de tilskudsbe-
rettigede omkostninger alene den interesseforbundne virksomheds faktisk afholdte og betalte kostpris.
Stk. 4.
De tilskudsberettigede omkostninger omfatter ikke
1) finansieringsomkostninger,
2) omkostninger forbundet med én samarbejdsparts betaling til en anden samarbejdspart i samme pro-
jekt, og
3) omkostninger til drift af det etablerede net, herunder efterlevelse af krav om åben adgang til den
etablerede infrastruktur.
Kapitel 6
Udbetaling af tilskud
§ 15.
Digitaliseringsstyrelsen fastlægger, hvordan ansøgning om udbetaling af tilskud skal indgives.
Stk. 2.
Ansøgningen om udbetaling af tilskud skal indsendes til Digitaliseringsstyrelsen inden 3 måne-
der efter projektets afslutning. Digitaliseringsstyrelsen kan træffe afgørelse om, at tilsagnet bortfalder,
hvis ansøgning om udbetaling ikke indgives rettidigt.
Stk. 3.
Udbetaling af tilskud er betinget af
1) at projektet er gennemført som beskrevet i tilsagnet med eventuelle senere ændringer, jf. § 11, stk.
1, herunder at den anførte tilslutningsprocent er opnået, at egen- og medfinansiering er givet til
bredbåndsudbyderen, og at den etablerede infrastruktur vil kunne levere en downloadhastighed på
mindst 1 Gbit/s under spidsbelastningsvilkår, og
2) at der kun er anvendt momsregistrerede virksomheder til udførelse eller levering af tilskudsberettige-
de arbejdsopgaver, for hvilke der kræves betaling.
Stk. 4.
Digitaliseringsstyrelsen kan fravige betingelsen i stk. 3, nr. 2, når de tilskudsberettigede aktivite-
ter er momsfritaget i henhold til lov om merværdiafgift (momsloven).
Stk. 5.
Ansøgningen om udbetaling skal være fyldestgørende og indeholde den information og doku-
mentation, der er nødvendig for sagsbehandlingen. Ansøgeren skal efter anmodning fra Digitaliserings-
styrelsen aflevere yderligere oplysninger, der er nødvendige for at vurdere ansøgningen.
§ 16.
Enhver, der søger om udbetaling af tilskud efter denne bekendtgørelse, er forpligtet til efter
anmodning fra Digitaliseringsstyrelsen at afgive enhver oplysning, der har betydning for udbetalingen af
tilskuddet.
§ 17.
Ansøgning om udbetaling af tilskud skal indeholde et projektregnskab, der angiver de afholdte
og betalte tilskudsberettigede omkostninger. Regnskabet skal være underskrevet af den partner, der ejer
den infrastruktur, der er etableret i projektet, og skal være vedlagt en liste over regnskabsbilagene samt en
ledelseserklæring udformet efter Digitaliseringsstyrelsens anvisning.
Stk. 2.
Såfremt tilskudsmodtageren er en stor eller mellemstor privat virksomhed skal slutregnskabet re-
videres og påtegnes af en godkendt revisor, når anmodningen om tilskud er på over 1 mio. kr. Regnskabet
revideres i overensstemmelse med en revisionsinstruks udarbejdet af Digitaliseringsstyrelsen.
BEK nr 613 af 02/06/2025
6
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 125: Bekendtgørelsen om Bredbåndspuljen 2025, fra digitaliseringsministeren
Stk. 3.
Såfremt tilskudsmodtageren er en lille privat virksomhed skal slutregnskabet revideres og
påtegnes af en godkendt revisor, når anmodningen om tilskud er over 500.000 kr. Regnskabet revideres i
overensstemmelse med en revisionsinstruks udarbejdet af Digitaliseringsstyrelsen.
Stk. 4.
Regnskab uden revisorpåtegning vedlægges kopi af regningsbilag vedrørende de tilskudsberetti-
gede omkostninger, jf. § 18.
§ 18.
Regningsbilag, der anvendes som dokumentation for afholdte og betalte tilskudsberettigede
omkostninger eller lægges til grund for regnskaber herover, skal af det udførende firma være påført
oplysninger om følgende:
1) Hvilken virksomhed og hvilket projekt, som arbejdet vedrører.
2) Hvilke indkøb eller arbejde der er udført i forhold til det støtteberettigede projekt.
3) Fakturadato.
4) Start- og slutdato for indkøb og udført arbejde.
5) Det udførende firmas CVR-nummer.
6) Hvis et regningsbilag indeholder tilskudsberettigede såvel som ikketilskudsberettigede omkostninger,
skal det tydeligt fremgå, hvilke omkostninger, der er medtaget i tilskudsregnskabet.
Stk. 2.
Digitaliseringsstyrelsen kan til enhver tid forlange at få originale bilag forevist.
Stk. 3.
Hvis indkøb sker hos en interesseforbunden virksomhed, jf. § 14, stk. 3, kan Digitaliseringssty-
relsen forlange, at tilskudsmodtager foreviser dokumentation for kostprisen hos den virksomhed, hvor
indkøbet er sket.
§ 19.
Digitaliseringsstyrelsen kan forlænge fristen for ansøgning om udbetaling, jf. § 15, stk. 2. Forlæn-
gelse kan dog kun ske, hvis projektet er afsluttet.
Stk. 2.
Digitaliseringsstyrelsen kan efter ansøgning tillade, at tilskud vedrørende tilskudsberettigede
omkostninger udbetales helt eller delvist, selv om ansøger ikke har gennemført projektet, som det var
forudsat i tilsagnet med eventuelle senere ændringer, jf. § 11, stk. 1. Ved vurderingen af anmodningen
lægges vægt på, at projektet i det væsentlige er indeholdt i den oprindelige projektansøgning, at væsent-
lige dele af projektet er gennemført, eller at en fuldstændig gennemførelse ville være forbundet med
betydelige vanskeligheder.
Stk. 3.
Digitaliseringsstyrelsen kan efter anmodning tillade, at en ny tilskudsberettiget aktør indtræder
i partnerskabet, efter et tilsagn er meddelt, også selv om projektet er påbegyndt. Anmodningen skal
være underskrevet af dem, der tegner partnerskabet. Hvis en partner erstattes af en ny partner, skal
den udtrædende partner bekræfte, at denne ønsker at træde ud, og den nye partner bekræfte, at denne
overtager den udtrædende partners forpligtelser.
§ 20.
Udbetaling af tilskud sker til den udbyder i partnerskabet, der ejer infrastrukturen etableret i
projektet.
Stk. 2.
Udbetaling af tilskud sker til tilskudsmodtagerens NemKonto, jf. dog stk. 3.
Stk. 3.
Tilskuddet kan efter skriftlig anmodning fra den udbyder, der ejer infrastruktur etableret i
projektet, udbetales til et pengeinstitut, realkreditinstitut eller lignende.
§ 21.
Digitaliseringsstyrelsen kan efter ansøgning foretage ratevise udbetalinger af tilskud vedrørende
gennemførte arbejder i projekter, hvor tilsagnsbeløbet overstiger 1 mio. kr.
Stk. 2.
I samme tilskudssag kan der højst foretages tre ratevise udbetalinger, og den ratevise udbetaling
sker forholdsmæssigt på grundlag af samtlige afholdte tilskudsberettigede udgifter og den tilskudsprocent,
der er givet tilsagn om.
Stk. 3.
For store og mellemstore private virksomheder kan der udbetales op til 80 pct. af tilsagnsbeløbet.
Stk. 4.
For små private virksomheder kan der udbetales op til 90 pct. af tilsagnsbeløbet.
Stk. 5.
Ansøgning om ratevis udbetaling skal vedlægges et delregnskab, der angiver de afholdte,
tilskudsberettigede omkostninger. Delregnskabet skal være underskrevet af den udbyder, der ejer infra-
BEK nr 613 af 02/06/2025
7
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 125: Bekendtgørelsen om Bredbåndspuljen 2025, fra digitaliseringsministeren
strukturen, der er etableret i projektet, og skal være vedlagt en liste over regnskabsbilagene samt en
ledelseserklæring udformet efter Digitaliseringsstyrelsens anvisning.
Stk. 6.
Såfremt en stor eller mellemstor virksomhed ansøger om ratevis udbetaling, skal delregnskabet
revideres og påtegnes af en godkendt revisor, når anmodningen om udbetaling er på over 1 mio. kr.
Regnskabet revideres i overensstemmelse med en revisionsinstruks udarbejdet af Digitaliseringsstyrelsen.
Stk. 7.
Såfremt en lille virksomhed ansøger om ratevis udbetaling, skal delregnskabet revideres og på-
tegnes af en godkendt revisor, når anmodningen om udbetaling er over 500.000 kr. Regnskabet revideres i
overensstemmelse med en revisionsinstruks udarbejdet af Digitaliseringsstyrelsen.
Stk. 8.
Revisorpåtegning, jf. stk. 6 og 7, får virkning allerede ved mindre udbetalinger, når disse
akkumuleret overstiger beløbsgrænsen for revisorpåtegning.
Stk. 9.
Regnskab uden revisorpåtegning vedlægges kopi af regningsbilag vedrørende de tilskudsberetti-
gede omkostninger, jf. § 18.
Stk. 10.
Muligheden for at benytte ratevis udbetaling bortfalder, hvis tilskudsmodtageren ikke opfylder
de nærmere fastsatte vilkår for ratevis udbetaling, og allerede udbetalt tilskud kan kræves helt eller delvist
tilbagebetalt.
Stk. 11.
Digitaliseringsstyrelsen kan fastsætte yderligere vilkår for ratevis udbetaling.
§ 22.
Digitaliseringsstyrelsen kan træffe afgørelse om, at tilsagn om tilskud bortfalder helt eller delvist,
hvis
1) tilskudsmodtageren har givet urigtige eller vildledende oplysninger eller fortiet oplysninger af betyd-
ning for ansøgning om tilsagn eller ansøgning om udbetaling,
2) projektet ikke er gennemført som forudsat i tilsagnet om tilskud med eventuelle senere ændringer,
jf. § 11, stk. 1, medmindre der er opnået tilladelse hertil, jf. § 19, stk. 2, herunder at den anførte
tilslutningsprocent er opnået, at egen- og medfinansieringen er givet til bredbåndsudbyderen, og
at den etablerede infrastruktur, under spidsbelastningsvilkår, kan levere en downloadhastighed på
mindst 1 Gbit/s,
3) den i tilsagnet fastsatte frist for projektets gennemførelse og indsendelse af udbetalingsansøgning
overskrides,
4) der er indgået aftaler om arbejder eller leverancer før gennemførelse af annonceringen, jf. § 9,
5) tilskudsmodtageren ikke opfylder de nærmere fastsatte vilkår for tilskuddet,
6) øvrige betingelser for tilsagnet eller udbetaling af tilskud ikke er opfyldt, eller
7) tildeling af tilskuddet er i strid med Europa-Kommissionens forordning (EU) nr. 651/2014 (med
senere ændringer).
Stk. 2.
Hvis tilskuddet er udbetalt, kan det kræves helt eller delvist tilbagebetalt i de i stk. 1 opregnede
tilfælde.
Stk. 3.
Tilbagebetaling af tilskud skal ske senest 14 dage efter påkrav. Tilbagebetales det skyldige beløb
ikke rettidigt, tillægges beløbet rente efter forfaldsdagen svarende til den rente, der er fastsat i § 5 i lov
om renter og andre forhold ved forsinket betaling.
Kapitel 7
Tilsynsbestemmelser og oplysningspligt
§ 23.
Digitaliseringsstyrelsen kan føre tilsyn med overholdelse af bestemmelserne i denne bekendtgø-
relse, herunder foretage regnskabsmæssig stikprøvekontrol af ansøgninger om udbetalinger og afsluttede
sager om tilskud.
Stk. 2.
Enhver, der deltager i projekter, der modtager tilskud efter denne bekendtgørelse, er forpligtet til
efter anmodning fra Digitaliseringsstyrelsen at afgive enhver oplysning, der har betydning for styrelsens
tilsyn med, at de fastsatte vilkår overholdes.
BEK nr 613 af 02/06/2025
8
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 125: Bekendtgørelsen om Bredbåndspuljen 2025, fra digitaliseringsministeren
Kapitel 8
Åben adgang
§ 24.
Netejer skal tilbyde åben engrosadgang på rimelige, transparente og ikkediskriminerende vilkår
og betingelser til hele den støttede infrastruktur, herunder de dele af et sådant net, som anvender eksister-
ende infrastruktur, for udbydere af elektroniske kommunikationsnet og -tjenester. Netejer skal endvidere
tilbyde engrosadgang til dele af nettet, som ikke er offentligt finansieret, eller som støttemodtageren ikke
har etableret.
Stk. 2.
Åben engrosadgang efter stk. 1 skal til slutbrugere, der i accessleddet er forbundet med fiberka-
bler, som minimum omfatte netadgang til et bitstrømsprodukt frem til slutbrugeren fra et centralt punkt i
nettet, og et fysisk netadgangsprodukt frem til slutbrugeren fra et decentralt punkt, det vil sige sort fiber.
Stk. 3.
Netejer kan tilbyde et virtuelt netadgangsprodukt i stedet for et fysisk netadgangsprodukt, jf. stk.
2, hvis Digitaliseringsstyrelsen, efter høring af Erhvervsstyrelsen, godkender det virtuelle netadgangspro-
dukt.
Stk. 4.
Åben engrosadgang efter stk. 1 skal til slutbrugere, der i accessleddet er forbundet med kabel-
tv-net eller en trådløs forbindelse, som minimum omfatte netadgang til et bitstrømsprodukt frem til
slutbrugeren fra et centralt punkt i nettet.
Stk. 5.
Netadgangsprodukter omfattet af stk. 2, 3 eller stk. 4 skal tilbydes sammen med netadgang til de
tillægsydelser (accessoriske delelementer), der er nødvendige for, at andre udbydere reelt og på lige vilkår
med netejeren kan tilbyde detailprodukter til slutbrugere baseret på de tilbudte netadgangsprodukter,
herunder blandt andet driftsstøttesystemer, bestillingssystemer, transport, samhusning eller lignende.
Stk. 6.
Vilkår og betingelser, herunder pris, for åben engrosadgang fastsættes på baggrund af kommerci-
elle forhandlinger.
Stk. 7.
Prisen for engrosadgang skal baseres på de regulerede priser, der allerede er fastsat eller
godkendt af Erhvervsstyrelsen på det relevante engrosmarked. I de tilfælde, hvor der ikke findes en
reguleret pris, der er fastsat eller godkendt af Erhvervsstyrelsen, skal prisen være omkostningsbaseret
eller baseret på en metode, som stemmer overens med de prisfastsættelsesmetoder, der gælder i medfør af
de sektorspecifikke regler for elektronisk kommunikation.
Stk. 8.
Åben engrosadgang skal tilbydes, efterhånden som den støttede infrastruktur etableres, og skal
holdes åben i en periode på 10 år, regnet fra datoen for Digitaliseringsstyrelsens godkendelse af projektet
og udbetaling af endeligt tilskud. Adgang baseret på et virtuelt netadgangsprodukt skal gives for en
periode, der svarer til levetiden for den infrastruktur, som det virtuelle netadgangsprodukt er en erstatning
for.
Stk. 9.
Stk. 1-8 finder ikke anvendelse for en udbyder af elektroniske kommunikationsnet, såfremt der
er truffet afgørelse i medfør af afsnit IV i lov om elektroniske kommunikationsnet og -tjenester eller
fastsat regler i medfør af afsnit IV eller V i lov om elektroniske kommunikationsnet og tjenester, der
pålægger den pågældende udbyder forpligtelser om adgang, som går videre, end hvad der følger af stk.
1-8. Om en forpligtelse efter stk. 1-8 går videre end en allerede pålagt forpligtelse vurderes konkret i
forhold til det enkelte stykke.
Stk. 10.
Adgangsforpligtelserne håndhæves uden hensyn til ændringer i den støttede infrastrukturs
ejerforhold, forvaltning eller drift.
Kapitel 9
Passiv fysisk infrastruktur
§ 25.
Ved etablering af passiv fysisk infrastruktur i projekter, jf. § 4, skal den passive fysiske infrastruk-
tur dimensioneres, så der ud over det støttede net er tilstrækkelig kapacitet til at nettet kan give adgang til
minimum tre adgangssøgende udbydere og at minimum 50 pct. af kapaciteten stilles til rådighed for disse.
BEK nr 613 af 02/06/2025
9
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 125: Bekendtgørelsen om Bredbåndspuljen 2025, fra digitaliseringsministeren
Stk. 2.
Adgang til passiv fysisk infrastruktur etableret efter stk. 1 skal gives i overensstemmelse med
reglerne om fælles udnyttelse af eksisterende passiv fysisk infrastruktur i kap. 2 i lov om graveadgang,
etablering og udnyttelse af infrastruktur til telekommunikationsformål samt udnyttelse af infrastruktur
på tværs af forsyningssektorer m.v., og reglerne om fælles udnyttelse af master til radiokommunikations-
formål i kap. 2 i lov om etablering og fælles udnyttelse af master til radiokommunikationsformål og
udnyttelse af infrastruktur til opsætning af trådløse adgangspunkter med lille rækkevidde m.v. Adgangen
skal gives i hele det pågældende netelements levetid.
Stk. 3.
Uanset stk. 2 finder § 9 f, stk. 3, nr. 6, i lov om graveadgang, etablering og udnyttelse af
infrastruktur til telekommunikationsformål samt udnyttelse af infrastruktur på tværs af forsyningssektorer
m.v. ikke anvendelse på passiv fysisk infrastruktur, der etableres i henhold til stk. 1.
Kapitel 10
Klagebestemmelser
§ 26.
Klager over vilkår og betingelser, herunder pris, for åben engrosadgang, kan af udbydere af
elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester indbringes for Digitaliseringsstyrelsen.
Stk. 2.
Ved klager efter stk. 1 kan Digitaliseringsstyrelsen efter høring af Erhvervsstyrelsen træffe
afgørelse om fastsættelse af vilkår, betingelser, herunder pris, for åben engrosadgang til det støttede net.
Stk. 3.
Digitaliseringsstyrelsen kan af sagens parter indhente enhver oplysning, der har betydning for
Digitaliseringsstyrelsens afgørelser efter stk. 2.
Stk. 4.
Digitaliseringsstyrelsens afgørelser efter stk. 2 træffes hurtigst muligt og så vidt muligt senest
4 måneder efter, at en udbyder af elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester har indbragt sagen for
Digitaliseringsstyrelsen.
§ 27.
Digitaliseringsstyrelsens afgørelser efter denne bekendtgørelse kan påklages til digitaliserings-
ministeren, jf. dog stk. 2. For klager efter denne bekendtgørelse gælder at Digitaliseringsstyrelsens
afgørelser, skal indbringes inden fire uger efter, at klageren har modtaget afgørelsen.
Stk. 2.
Digitaliseringsstyrelsens afgørelser over indsigelser efter § 5, stk. 5, kan ikke påklages.
Kapitel 11
Ikrafttrædelse
§ 28.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. juli 2025.
Digitaliseringsministeriet, den 2. juni 2025
Caroline Stage Olsen
/ Tanja Franck
BEK nr 613 af 02/06/2025
10
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 125: Bekendtgørelsen om Bredbåndspuljen 2025, fra digitaliseringsministeren
3043628_0012.png
Bilag 1
Pointmodel for sammenhængende områder, jf. § 10, stk. 2, indeholder følgende elementer:
Kriterie
Forklaring
Tilslutningsprocent i projek- Kriteriet giver point for, hvor stor en andel af de adresser,
tet
som kunne være med i projektet, der konkret søges om
tilskud til.
Småøer
0-100 point
Kriteriet giver point til projekter fra beboede øer med mak-
simalt 1.200 indbyggere, som ikke har broforbindelse, og
som ikke er en selvstændig kommune. Øer, hvorfra der tidli-
gere er modtaget tilskud fra Bredbåndspuljen, eller hvortil
der allerede er etableret højhastighedsinfrastruktur, kan ikke
opnå point. De omfattede småøer er oplistet i bilag 3.
100 point
Kriteriet giver point for, hvor stor en andel af de adresser,
der søges om tilskud til, som er beliggende i landzone. Der
gives maksimum point, hvis alle adresser ligger i landzone.
0-100 point
Kriteriet giver point for, hvor stor en andel af de deltagende
adresser, som ligger mere end 200 meter fra nærmeste:
1) tilskudsberettigede adresse, og
2) adresse, der allerede har adgang til mindst 1 Gbit/s down-
load via en fast bredbåndsforbindelse.
Projektets størrelse
0-100 point
Kriteriet giver point for antallet af adresser i projektet, der
konkret søges om tilskud til. Der gives maksimum point,
hvis projektet har 20 adresser eller flere.
1/7
Vægt
1/7
1/7
Andel af landzoneadresser
1/7
Afstand
1/7
0-100 point
Begrænset adgang til mobilt Kriteriet giver point for de deltagende adresser i projektet,
bredbånd
som har begrænset adgang til mobilt bredbånd. De tilskud-
ssøgende adresser i projektet rangeres ud fra den download-
hastighed, som udbyderne har indberettet.
Værdien 1 gives til adresser med en hastighed under 50
Mbit/s.
Værdien 0,5 gives til adresser med en hastighed fra 50
Mbit/s og op til 200 Mbit/s.
1/7
BEK nr 613 af 02/06/2025
11
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 125: Bekendtgørelsen om Bredbåndspuljen 2025, fra digitaliseringsministeren
3043628_0013.png
Værdien 0 gives til adresser med en hastighed på 200 Mbit/s
og derover.
Pointscoren udregnes ud fra gennemsnittet af værdierne. Der
gives maksimum point, hvis alle adresser har adgang til mo-
bilt bredbånd med en hastighed på under 50 Mbit/s down-
load.
Ansøgt tilskud pr. adresse
0-100 point
Kriteriet giver point for, hvor stort et tilskud, der ansøges
om pr. deltagende adresse i projektet. Det ansøgte tilskud pr.
adresse udgør de samlede budgetterede omkostninger fra-
trukket de deltagende adressers egenbetaling, bredbåndsud-
byderens bidrag til projektet og en eventuel kommunal med-
finansiering divideret med antal deltagende adresser. Der
gives maksimum point, hvis det gennemsnitlige tilskud pr.
adresse er 10.000 kr. eller derunder. Herefter falder point-
scoren lineært indtil 125.000 kr., hvor der ikke gives point.
0-100 point
1/7
BEK nr 613 af 02/06/2025
12
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 125: Bekendtgørelsen om Bredbåndspuljen 2025, fra digitaliseringsministeren
3043628_0014.png
Bilag 2
Pointmodel for særligt enkeltstående adresser, jf. § 10, stk. 3, indeholder følgende elementer:
Kriterie
Forklaring
Vægt
1/3
Adresse med adgang Kriteriet giver point, hvis den tilskudssøgende adresses eksisterende
til maksimalt 5/1
dækning via en fast bredbåndsforbindelse er på højst 5 Mbit/s down-
Mbit/s
load eller højst 1 Mbit/s upload.
Afstand
0 eller 100 point
Kriteriet giver point i forhold til vejafstanden til nærmeste tilskudsbe-
rettigede adresse.
For hver 100 meter til nærmeste tilskudsberettigede adresse, der ligger
udover 500 meter, gives der 10 point. Der gives ikke point ved en
afstand på mindre end 600 meter.
Maksimumpoint gives ved en afstand på mindst 1.500 meter til nærme-
ste tilskudsberettigede adresse.
Ansøgt tilskud
0-100 point
Kriteriet giver point for størrelsen af det tilskud, som der ansøges om.
Der gives maksimum point, hvis det ansøgte tilskud er 25.000 kr. eller
derunder. Herefter falder pointscoren lineært indtil 125.000 kr., hvor
der ikke gives point.
0-100 point
1/3
1/3
BEK nr 613 af 02/06/2025
13
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 125: Bekendtgørelsen om Bredbåndspuljen 2025, fra digitaliseringsministeren
3043628_0015.png
Bilag 3
Småøer, som kan få point i kriterie to i pointmodellen for sammenhængende områder, jf. § 10, stk.
2 og bilag 1:
Ø
Barsø
Birkholm
Bågø
Endelave
Eskilsø
Hjortø
Klaus Nars Holm
Livø
Nekselø
Saltholm
Strynø
Tunø
Vejrø
Vorsø
Postnummer
6210 Barsø
5965 Birkholm
5610 Assens
8789 Endelave
4050 Skibby
5700 Svendborg
3520 Farum
9681 Ranum
4591 Nekselø
2770 Kastrup
5943 Strynø
8799 Tunø
4943 Torrig L
8700 Horsens
BEK nr 613 af 02/06/2025
14