Udvalget for Digitalisering og It 2024-25
DIU Alm.del Bilag 120
Offentligt
3040771_0001.png
Høringsnotat
Høringsnotat over høringssvar om bekendtgørelse om validering,
verifikation og udlevering af domænenavnsregistreringsdata
1. Høringen
Høringsperiode:
Udkastet til bekendtgørelse om validering, verifikation og udlevering af
domænenavnsregistreringsdata har fra den 26. marts 2025 til den 29. april
2025 været sendt i høring hos en række myndigheder, organisationer m.v.
Udkastet blev den 27. marts 2025 endvidere sendt til Udvalget for Digitalisering
og It til orientering. Herudover blev udkastet til bekendtgørelsen, høringsbrev og
høringsliste offentliggjort på Høringsportalen den 26. marts 2025.
Hørte myndigheder og organisationer m.v.:
Der er modtaget 11 høringssvar fra de hørte myndigheder og organisationer,
heraf ni med bemærkninger. Nedenfor i tabel 1 følger en alfabetisk oversigt over
hørte myndigheder, organisationer m.v. Ud for hver høringspart er det ved
afkrydsning angivet, om der er modtaget høringssvar, og om høringsparten i givet
fald har haft bemærkninger til bekendtgørelsesudkastet. Oversigten omfatter
herudover interessenter, som ikke er blandt de hørte myndigheder,
organisationer m.v., men som på egen foranledning har sendt bemærkninger.
Sådanne interessenter er i oversigten markeret med *.
Tabel 1: Oversigt over eksterne høringsparter og afgivne høringssvar
Høringspart
Høringssv
ar
modtaget
Bemærk-
ninger
Ingen
bemærk
-ninger
Ønsker
ikke at
afgive
hørings-
svar
14. maj 2025
KDRT/SEBYVI og JULCHR
J. nr. 2024-13336
Christian Schmidt*
Dansk Erhverv
Dansk
Arbejdsgiverforening
Dansk Industri (DI)
Dansk Internet Forum
(DIFO)
Dataetisk Råd
Datatilsynet
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
Side 1 af 12
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 120: Høring af udkast til bekendtgørelse om validering, verifikation og udlevering af domænenavnsdata, fra digitaliseringsministeren
3040771_0002.png
Internetaktører
1
Norid*
One Registry
Rettighedsalliancen
Stiftelsen for
Internetinfrastruktur
(Internetstiftelsen)*
Aarhus Universitet
2. Høringssvarene
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar.
Digitaliseringsstyrelsens bemærkninger til høringssvarene, herunder om der er
foretaget ændringer i anledning af høringssvarene, er skrevet med kursiv. Under
pkt. 3 er det opsummeret, hvilke ændringer der er foretaget i forhold til det
udkast, som har været i offentlig høring.
Samtlige høringssvar, der indeholder indholdsmæssige ændringer, er vedlagt
særskilt.
2.1 Generelle bemærkninger til bekendtgørelsen:
DI, Internetstiftelsen, Dansk Erhverv, DIFO, One Registry, Norid og
Internetaktørerne angiver, at bekendtgørelsen i sin nuværende form fraviger
minimumsimplementeringen, som er nævnt i NIS 2-loven og udgør en
overimplementering af NIS 2-direktivet. Flere nævner i den forbindelse, at
bekendtgørelsen medfører betydelige ekstra byrder og omkostninger for borgere
og erhvervslivet, risiko for suspendering eller sletning af domænenavne, risiko
for dårligere cybersikkerhed, og at det bliver mindre attraktivt at anvende .dk
domænenavne. Derudover nævnes også, at Danmark for nu er det eneste EU-
land, der pålægger så omfattende verifikationskrav. Flere opfordrer til, at
bekendtgørelsen justeres, så den er mere risikobaseret, proportional og
driftsnær ift. at sikre cybersikkerhed uden at skabe uforholdsmæssige byrder
eller sårbarheder for danske virksomheder.
DIFO og Norid understreger, at danske virksomheder pålægges flere
administrative byrder end andre europæiske virksomheder, som vil skabe ulige
konkurrencevilkår på det europæiske marked. One Registry anfører, at man
hverken teknisk eller kontraktuelt vil kunne opfylde kravene i bekendtgørelsen.
Det skyldes bl.a., at det er forhandlere, der har den direkte relation til
1
Høringssvar fra mere end 60 nationale og internationale internetsamfundsaktører. For en fuld liste henvises til bilaget over
de modtagne høringssvar
Side 2 af 12
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 120: Høring af udkast til bekendtgørelse om validering, verifikation og udlevering af domænenavnsdata, fra digitaliseringsministeren
3040771_0003.png
registranterne, og at verifikationssystem vil kunne komme i konflikt med
forhandlernes processer. Det kan føre til uønsket suspension af hjemmesider.
Digitaliseringsstyrelsens kommentarer:
Med hensyn til spørgsmålet om, hvorvidt udkastet til bekendtgørelsen udgør en
overimplementering af NIS 2-direktivet skal Digitaliseringsstyrelsen bemærke,
at bekendtgørelsesudkastet i vidt omfang følger de retningslinjer, som NIS 2-
samarbejdsgruppen har udstedt, jf. Recommendations for the implementation
of NIS2 Directive Article 28 (Database of domain name registration data) - Final
Version, September 2024. Det fremgår eksplicit af retningslinjerne, at disse “are
to be considered as minimum requirements that the Member States are
recommended to include in their transposition laws to fulfil the objectives of
Article 28 of the NIS2 Directive”. NIS 2-samarbejdsgruppen, som består af alle
EU-medlemsstaterne, har således tiltrådt, at retningslinjerne indebærer en
minimumsimplementering af NIS 2-direktivets artikel 28. Derudover er det i
bemærkningerne til § 11, stk. 8, i NIS 2-loven forudsat, at administrative
forskrifter kan udstedes på baggrund af retningslinjer fra bl.a. NIS 2-
samarbejdsgruppen.
Retningslinjerne er ikke juridisk bindende for medlemsstaterne, men da de er
udtryk for minimumsimplementering, er det Digitaliseringsstyrelsen vurdering,
at der alene er et begrænset råderum i forhold til at lempe kravene i den
nationale implementering.
Det er Digitaliseringsstyrelsens samlede vurdering, at udkastet til
bekendtgørelsen, som den blev sendt i høring, ikke generelt er udtryk for
overimplementering. På baggrund af de modtagne høringssvar har styrelsen
imidlertid fundet grundlag for at ændre bekendtgørelsen på en række punkter.
2.2 Bemærkninger til de enkelte bestemmelser
2.2.1 Krav om validering og verifikation af både e-mailadresse og
telefonnummer (§ 3, stk. 1):
DI, Internetstiftelsen, Dansk Erhverv, DIFO, Norid, One Registry og
internetaktørerne anfører, at der alene bør kræves én kontaktmetode, og at det
ikke er i overensstemmelse med NIS 2-loven, direktivets betragtninger og ICANN-
standarder, at bekendtgørelsen kræver verifikation af både e-mail og telefon-
nummer. Flere nævner i den forbindelse, at direktivets præambelbetragtning
111 lægger op til, at verifikation af én kontaktmåde er tilstrækkeligt.
DIFO bemærker, at kravet i § 3, stk. 1, går ud over minimumsimplementeringen.
Samtidig er der i domæneloven et krav om at sikre retvisende oplysninger om
postadresse for .dk-domænenavne. Der vil dermed være krav om verifikationer
Side 3 af 12
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 120: Høring af udkast til bekendtgørelse om validering, verifikation og udlevering af domænenavnsdata, fra digitaliseringsministeren
3040771_0004.png
af tre forskellige kontaktmåder, hvilket må anses at gå udover, hvad der er
nødvendigt for at opfylde formålet med NIS 2-lovforslagets § 11.
Internetaktørerne fremhæver, at bekendtgørelsen vil gøre danske forhandlere til
de eneste i verden, i det mindste under den nuværende implementering af NIS
2 i EU, der kræver, at registranter verificerer både deres e-mailadresse og
telefonnummer, når de registrerer et domænenavn. Dette vil øge komplek-
siteten, skabe friktion i kunderejsen og medføre betydelige omkostninger, som i
praksis vil føre til højere priser for registranterne. Dette kan få registranter til at
vælge ikke-danske forhandlere for at undgå denne ekstra byrde.
Internetstiftelsen, DI, Dansk Erhverv, DIFO og Norid fremhæver, at der bør gives
metodefrihed i, hvordan operationel verifikation gennemføres. DIFO og Norid
anfører, at de foreslåede regler kan hindre allerede velfungerende
verifikationsmetoder samt besværliggøre, eller måske endda umuliggøre,
fremtidige bedre verifikationsmetoder herunder henset til, at artikel 28 i NIS 2-
direktivet er formuleret på en teknologineutral måde.
Digitaliseringsstyrelsens kommentarer:
Digitaliseringsstyrelsen skal indledningsvis bemærke, at NIS 2-direktivets artikel
28 – og dermed den danske implementering heraf – fastsætter bestemmelser
om, at der skal føres en særskilt database, som indeholder nøjagtige og
fuldstændige domænenavnsregistreringsdata, bl.a. vedrørende angivelse af
registrantens e-mailadresse og telefonnummer. NIS 2-direktivet fastsætter
endvidere krav om, at disse kontaktoplysninger skal være nøjagtige og
fuldstændige.
Det fremgår i den forbindelse af NIS 2-direktivets betragtning 111, at mindst én
kontaktmåde bør verificeres. NIS 2-arbejdsgruppen har imidlertid anbefalet, at
såvel telefonnummer som e-mailadresse verificeres.
Det er Digitaliseringsstyrelsens opfattelse, at der ved vurderingen af, hvorvidt
der bør ske verificering af én eller begge kontaktoplysninger, bør foretages en
samlet afvejning af, om det vil være muligt at komme i kontakt med de
pågældende registranter i tilfælde, hvor dette er påkrævet – også med kort
varsel. Verificeringer af kontaktoplysninger vil efter styrelsens opfattelse alt
andet lige styrke visheden for, at registranter i praksis er kontaktbare. Styrelsen
vil imidlertid ikke udelukke, at topdomænenavneadministratorerne og enheder,
der leverer domænenavnsregistreringstjenester på anden vis vil kunne sikre, at
såvel e-mailadresser som telefonnumre til stadighed er nøjagtige og
fuldstændige.
På baggrund af de modtagne høringssvar lægger Digitaliseringsstyrelsen op til,
at kravet om verifikation af både e-mail og telefonnummer lempes, således at
Side 4 af 12
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 120: Høring af udkast til bekendtgørelse om validering, verifikation og udlevering af domænenavnsdata, fra digitaliseringsministeren
3040771_0005.png
der kun kræves verifikation af én af de to kontaktmuligheder. Konsekvensen
heraf er, at det vil være op til den enkelte enhed på anden vis at sikre, at den
kontaktoplysning, som ikke efter bekendtgørelsens krav valideres og verificeres,
til stadighed er nøjagtig og fuldstændig.
2.2.2 Krav om validering og verifikation ved fornyelse eller årlig bekræftelse (§
3, stk. 1, og § 3, stk. 5)
Internetstiftelsen, One Registry, Dansk Erhverv og Internetaktørerne anfører, at
validering og verifikation ved fornyelser vil være en for vidtgående regulering.
Flere peger på, at kravet i bekendtgørelsen forventes at ville medføre
deaktivering/suspendering af legitime domæner med korrekte ejeroplysninger.
Dette vil udgøre en risiko for cybersikkerheden og stabiliteten på internettet.
Internetaktører og One Registry foreslår, at der kun kræves verifikation ved
registrering, ved ændring af relevante datafelter, eller når der er en begrundet
årsag til at betvivle nøjagtigheden af de registrerede oplysninger.
DI, Internetstiftelsen, DIFO, Dansk Erhverv og Internetaktører fremhæver, at der
er forretningskritiske og sikkerhedsmæssige konsekvenser forbundet med en
årlig bekræftelse af kontaktoplysninger. Høringsparterne anfører, at kravet om,
at en indehaver skal bekræfte e-mail og telefonnummer (aktivt svar) er for
vidtgående og vil medføre, at et stort antal aktive domæner deaktiveres eller
slettes, hvilket kan medføre en sikkerhedsrisiko. DI anbefaler i den forbindelse,
at der laves en differentieret tilgang afhængig af, om domænet anvendes til
teknisk eller infrastrukturel brug, indførelse af karensperioder før sletning af
domæner, indførelse af varslinger samt at et domæne ikke bør kunne overgå til
en ny registrant inden for en periode, medmindre den tidligere registrant frasiger
sig domænet.
DIFO mener, at det er overflødigt, at registranter skal gøre noget aktivt hvert år,
når registranten både har gennemført en MitID-kontrol, og oplysningerne er
matchet og låst til CPR/CVR-registreret, hvorved navn og adresse opdateres
automatisk. DIFO foreslår, at der alene stilles krav om, at der foretages en
verificering af enten e-mail eller telefonnummer, når kontaktoplysningerne
ændres, eller når der i øvrigt er rimelig grund til at tro, at oplysningerne ikke er
korrekte.
Digitaliseringsstyrelsens kommentarer:
Som anført overfor lægger Digitaliseringsstyrelsen op til, at kravet om
verifikation af både e-mail og telefonnummer lempes for så vidt angår
registreringer af domænenavne, således at der kun kræves verifikation af én af
de to kontaktmuligheder. For så vidt angår fornyelse af domæner, finder
styrelsen – på baggrund af de modtagne høringssvar – endvidere, at krav om
verificeringer bør undlades. Styrelsen lægger herved afgørende vægt på det
Side 5 af 12
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 120: Høring af udkast til bekendtgørelse om validering, verifikation og udlevering af domænenavnsdata, fra digitaliseringsministeren
3040771_0006.png
anførte om, at der er risiko for, at domænenavne suspenderes eller slettes
selvom kontaktoplysningerne er korrekte, såfremt registranten ikke reagerer på
anmodning om verifikation af oplysningerne ved fornyelse. Konsekvensen heraf
er, at det vil være op til den enkelte enhed at etablere procedurer, der til
stadighed kan sikre, at e-mailadresser og telefonnumre er nøjagtige og
fuldstændige – også ved fornyelser.
2.2.3 Telefonnumre og e-mailadresser skal være formateret i overensstem-
melse med standarder (§ 3, stk. 4).
Norid anfører, at kravet til telefonnumres format, kan komme i konflikt med
tilgængelighedskrav fastsat i europæisk eller national lovgivning uden for
Danmark.
Christian Schmidt foreslår, at henvisningen i § 3, stk. 4, nr. 1. ændres til ”RFC
5322 med de ændringer, der følger af RFC 6532”, da RFC 5322 bl.a. ikke
omfatter bogstaverne Æ, Ø og Å. RFC 6532 udvider syntaksen, så disse tegn kan
benyttes både før og efter snabel-a. Christian Schmidt mener, at man bør
fremme moderne teknologier, der understøtter det danske sprogs egenart. Dette
er især af betydning for personer og virksomheder, hvis navne indeholder et Æ,
Ø eller Å, og som naturligt har et ønske om at benytte en e-mailadresse, der
afspejler deres rigtige navn.
Digitaliseringsstyrelsens kommentarer:
For så vidt angår NIS 2-samarbejdsgruppens anbefaler til validering af
formaterne for telefonnummer og e-mailadresser følger disse ICANN’s Registrar
Accreditation Agreement (2013). Det følger af NIS 2-direktivets betragtning 111,
at procedurer – fx til validering af e-mailadresser og telefonnummer – ”bør så
vidt muligt tage hensyn til de standarder, der er udviklet af multiinteressent-
styringsstrukturerne på internationalt plan”, hvilket det her har været muligt at
tage hensyn til.
Med hensyn til brug af nye versioner af RFC 5322 fremgår muligheden herfor af
NIS 2-samarbejdsgruppens retningslinjer, idet det er angivet, at ”Email address
should be in the proper format according to RFC 5322 (or its successors)”. Det
foreslås derfor, at det præciseres i bekendtgørelsen, at RFC 5322 (eller senere
standarder, som træder i stedet for) kan anvendes.
2.2.4 Verifikation af en domæneindehaver med flere domænenavne under
samme topdomæne (§ 3, stk. 6):
Internetstiftelsen anfører, at det er positivt, at det tillades at genbruge
verifikation af en domæneindehaver til flere domæneregistreringer.
Internetstiftelsen, DIFO, One Registry og internetaktører anfører, at en validering
og verifikation af en registrants identitet og kontaktoplysninger skal kunne
Side 6 af 12
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 120: Høring af udkast til bekendtgørelse om validering, verifikation og udlevering af domænenavnsdata, fra digitaliseringsministeren
3040771_0007.png
genbruges, hvis registranten har registreret flere domænenavne med samme
kontaktoplysninger på tværs af forskellige topdomænenavne.
Digitaliseringsstyrelsens kommentarer:
Digitaliseringsstyrelsen skal bemærke, at udkastet til bekendtgørelse i § 3, stk.
6 og § 4, stk. 6 giver mulighed for kun at udføre validering og verificering af en
registrants kontaktoplysninger og navn én gang, såfremt registranten har eller
vil registrere flere domænenavne under samme topdomænenavn. Hensynet bag
bestemmelserne er at undgå at foretage samme validering og verificering flere
gange. Det er Digitaliseringsstyrelsens opfattelse, at samme hensyn ligeledes
gør sig gældende, hvis en registrant ønsker at registrere flere domænenavne
under forskellige topdomænenavne hos én og samme enhed.
På den baggrund lægger Digitaliseringsstyrelsen op til, at bekendtgørelsen
ændres, således at verifikation og validering af en registrants kontakt-
oplysninger og navn kun skal foretages én gang ved registrering af flere
domænenavne hos samme enhed uafhængig af, om domænenavnene er under
ét eller flere forskellige topdomænenavne.
2.2.5 Anvendelse af elektronisk identifikation eller risikobaseret tilgang ved
registreringer eller fornyelser (§ 4):
Rettighedsalliancen bemærker, at der ikke eksplicit sondres mellem danske og
udenlandske registranter. Ifølge de nuværende regler for verifikation anvendes
elektronisk identifikation via MitID som udgangspunkt for danske registranter
modsat udenlandske, hvor den risikobaserede tilgang anvendes. På den
baggrund er der ikke tale om et stærkere grundlag for kontrol i forhold til de
nuværende regler, og den risikobaserede tilgang anses ikke som tilstrækkelig
for at forhindre misbrug. Rettighedsalliancen har konstateret en stigende
tendens til, at .dk-domæner anvendes ulovligt, og at disse sider oftest er
registreret af udenlandske registranter. På den baggrund foreslås det, at
kravene til udenlandske registranter eksplicit skærpes ved, at udenlandske
registranter skal opgive ID-dokumentation, og at domænet først aktiveres efter
verificering af den udenlandske registrant på linje med danske registranter, der
anvender MitID.
Digitaliseringsstyrelsens kommentarer:
Digitaliseringsstyrelsen skal henlede opmærksomheden på, at de nye regler i
NIS 2-direktivet om domænenavnsregistreringsdata er rettet mod alle
topdomænenavneadministratorer og enheder, der leverer domænenavns-
registreringstjenester i EU og ikke kun de nationale topdomænenavne-
administratorer såsom .dk.
Det er Digitaliseringsstyrelsens umiddelbare vurdering, at det ikke i denne
sammenhæng har været muligt, at fastsætte bestemmelser – på tværs af EU –
Side 7 af 12
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 120: Høring af udkast til bekendtgørelse om validering, verifikation og udlevering af domænenavnsdata, fra digitaliseringsministeren
3040771_0008.png
om, at validering og verifikation af domænenavnsregistreringsdata skal ske ved
brug af elektronisk identifikation, og at NIS 2-samarbejdsgruppen derfor ikke har
kunnet fastsætte anbefalinger herom. Det er i forlængelse heraf styrelsens
opfattelse, at det i denne sammenhæng vil være uhensigtsmæssigt at fastsætte
særskilt nationale regulering for alle topdomænenavne.
2.2.6 Aktivering, suspendering og sletning ved manglende validering eller
verifikation af domænenavnsregistreringsdata (§ 5)
Rettighedsalliancen støtter, at et domænenavn først aktiveres, når der er sket
verificering af e-mail, telefonnummer og navn med et tilfredsstillende resultat.
Samtidig opfordres til, at man udvider bestemmelsen således, at domæner
registreret af personer eller virksomheder uden for Danmark suspenderes ved
modtagelse af en begrundet anmodning vedrørende mistanke om misbrug, indtil
der er foretaget en skærpet kontrol af identifikationsoplysninger.
DIFO og Norid anfører, at det er uforholdsmæssigt byrdefuldt for registranter at
få suspenderet og evt. slettet deres domænenavn på grund af en overset
verifikation af fx et telefonnummer. DIFO anfører, at dette er særlig
uhensigtsmæssigt, hvis registranten samtidig har verificeret både sin identitet
og e-mailadresse, og for .dk-domænenavne tillige sin postadresse.
Internetaktører påpeger, at det for mange landekodetopdomæner (ccTLDer) ikke
er teknisk muligt at sikre, at domæner ikke bliver automatisk aktive ved
registrering, og forhandlerne har ingen mulighed for at forsinke aktiveringen.
Disse vil dermed ikke kunne leve op til kravet i bekendtgørelsen om, at
domænenavne ikke må aktiveres, før registreringsdata er verificeret. Kravet går
også videre end det minimum, som NIS 2-direktivet kræver. Internetaktører
foreslår, at bekendtgørelsen tillader, at verifikationen gennemføres efter
registreringen. Dette ville være i overensstemmelse med ICANN RDDS Accuracy
Program Specification, som tillader, at verifikationen afsluttes inden for 15 dage
efter registrering, overførsel eller dataopdatering. Selv hvis dette krav kun ville
gælde, hvor det er teknisk muligt, ville det stadig udgøre en ekstra byrde for
danske forhandlere at vedligeholde og drive to forskellige registreringsprocesser
parallelt. Det vil i sidste ende være konkurrenceforvridende og stille danske
forhandlere ringere end deres udenlandske konkurrenter.
One Registry foreslår, at det tillades, at domæner aktiveres før verifikation, så
længe verifikationen gennemføres inden for en rimelig frist.
Digitaliseringsstyrelsens kommentarer:
Høringen har vist, at der er forskellige holdninger til, hvorvidt validering og
verifikation bør finde sted før eller efter, at et domænenavn er blevet aktivt.
Hensigten med de retningslinjer, som NIS 2-samarbejdsgruppen har fastsat og
dermed kravet i bekendtgørelsesudkastet, er at sikre, at der er kendskab til den,
Side 8 af 12
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 120: Høring af udkast til bekendtgørelse om validering, verifikation og udlevering af domænenavnsdata, fra digitaliseringsministeren
3040771_0009.png
som benytter internettet, således at der vil være mulighed for at efterforske
eventuelle ulovligheder, som foregår via internettet fx phising, spredning af
malware eller misbrug af børn. Såfremt der først sker en validering og
verifikation af en registrant af et domænenavn, efter at domænenavnet er blevet
aktivt, vil det være muligt at foretage ulovlige aktiviteter via domænenavnet
uden, at der er mulighed for at vide, hvem der står bag aktiviteten og dermed
vanskeliggøre eller umuliggøre en efterforskning. Heroverfor står, at det i visse
tilfælde ikke er teknisk muligt at foretage en forudgående validering og
verifikation af registranten.
På den baggrund lægger Digitaliseringsstyrelsen op til, at der i de situationer,
hvor det ikke er teknisk muligt, gives et passende tidsrum til at foretage den
nødvendige validering og verifikation af registranten. I høringen er foreslået 15
dage, hvilket styrelsen imidlertid vurderer at være meget lang tid med dertil
hørende øget risiko for, at der udføres ulovlige aktiviteter via domænenavnet,
uden at der er reel mulighed for at kunne efterforske ulovlighederne. På den
baggrund foreslås det, at der i de tilfælde, hvor det ikke er teknisk muligt at
foretage en validering og verifikation af registranten før domænenavnet gøres
aktivt, skal foretages validering og verifikation af registranten, senest 72 timer
efter domænenavnet er blevet aktivt. Hvis en validering og verifikation af
registranten ikke kan ske med et tilfredsstillende resultat inden for de 72 timer,
vil domænenavnet skulle suspenderes uden unødigt ophold.
2.2.7 Adgang til domæneregistreringsdata (§ 6)
DI, Dansk Erhverv, DIFO og Norid fremhæver, at 24-timersfristen for
hasteanmodninger går videre end det der kræves i NIS 2-direktivet. DI og DIFO
nævner i den forbindelse, at det skaber praktiske og retlige problemer, især for
virksomheder uden døgnbemanding. DI fremhæver at en bedre balance ville
kunne opnås med en frist på 72 timer – med mulighed for forkortelse i særligt
alvorlige tilfælde. DIFO anfører, at det er betænkeligt, at der i bemærkningerne
til § 11, stk. 8, i NIS 2-loven efter høringsperioden er indsat et afsnit, der nævner
at administrative forskrifter kan udstedes på baggrund af retningslinjer
udarbejdet af bl.a. samarbejdsgruppen. DIFO fremhæver hertil, at der ikke
fremgår nogen 24 timers frist i § 11, stk. 5, og at det er betænkeligt, at det alene
er i lovbemærkningerne, at det er fastsat, at man kan fastsætte tidsrammer for
udlevering af oplysninger ved hasteanmodninger.
Internetaktører påpeger, at bekendtgørelsen ikke indeholder bestemmelser, der
sikrer en afbalancering af borgerens grundlæggende ret til privatlivets fred og
databeskyttelse med behovet for effektiv retsforfølgelse af strafbare handlinger.
Internetaktører foreslår, at der udarbejdes bestemmelser i lighed med E-
evidensforordningens regler om anmodninger om oplysninger, da forordningens
anvendelsesområde vil overlappe med NIS 2. Dette vil mindske risikoen for
Side 9 af 12
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 120: Høring af udkast til bekendtgørelse om validering, verifikation og udlevering af domænenavnsdata, fra digitaliseringsministeren
3040771_0010.png
lovkonflikter og samtidigt sikre, at vurderingen af en anmodnings legitimitet sker
under hensyntagen til alle de grundlæggende rettigheder og interesser.
One Registry påpeger, at der bør indføres klare, proportionalitetsbaserede regler
for udlevering af registreringsdata til tredjepart.
Rettighedsalliancen har angivet, at man støtter § 6, som sikrer at der gives
adgang til specifikke registreringsdata inden for 72 timer efter en begrundet
anmodning fra en legitim adgangssøger.
Digitaliseringsstyrelsens kommentarer:
For så vidt angår spørgsmålet om hasteanmodninger anføres der i
høringssvarene, at fristen for besvarelse af anmodninger om udlevering af
domænenavsregistreringsdata bør være 72 timer med mulighed for forkortelse
i særlig alvorlige tilfælde. Digitaliseringsstyrelsen har fjernet bestemmelsen
vedr. hasteanmodninger på baggrund af de modtagne høringssvar.
2.2.8 Legitime adgangssøgende (§ 6)
DIFO og One Registry anfører, at bekendtgørelsen ikke giver yderligere vejledning
i forhold til loven for så vidt angår, hvem der kan anses at være legitime
adgangssøgende. Der er nærmere efterspurgt retningslinjer for, hvordan det kan
afklares, hvorvidt fysiske og juridiske personer uden for Danmark er legitime
adgangssøgende, og hvordan det kan afgøres, om de har saglige grunde til at få
udleveret de ønskede oplysninger. DIFO har derudover også anført, at
indførelsen af hjemmel til at udlevere oplysninger til ”øvrige adgangssøgende” i
bekendtgørelsens § 6 stk. 3, er problematisk, da det alene er beskrevet i
bemærkningerne til NIS 2-loven og ikke i lovteksten. På grund af mangel på
direkte lovhjemmel foreslår DIFO, at § 6, stk. 3, udgår.
Digitaliseringsstyrelsens kommentarer:
For så vidt angår spørgsmålet om yderligere vejledning i forhold til, hvem der
kan anses for at være legitime adgangssøgende, skal Digitaliseringsstyrelsen
henvise til, at det fremgår af NIS 2-direktivets præambelbetragtning 110, at der
ved legitime adgangssøgende forstås enhver fysisk eller juridisk person, der
fremsætter en anmodning i henhold til EU-retten eller national ret. Styrelsen kan
i den forbindelse oplyse, at der i regi af NIS 2-samarbejdsgruppen søges
afdækket, hvilke konkrete fysiske eller juridiske personer, som i EU er legitime
adgangssøgende i henhold til NIS 2-direktivet. Kommissionen har i den
forbindelse oplyst vedrørende ”legitime adgangssøgende”, at der ikke gælder et
krav om gensidig anderkendelse af andre landes legitime adgangssøgere. På
den baggrund justeres definitionen af ”legitime adgangssøgende” i
bekendtgørelsen, således at andre EU-medlemsstater legitime adgangssøgende
ikke automatisk anses at være legitime adgangssøgende i Danmark.
Side 10 af 12
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 120: Høring af udkast til bekendtgørelse om validering, verifikation og udlevering af domænenavnsdata, fra digitaliseringsministeren
3040771_0011.png
Digitaliseringsstyrelsen bemærker, at bekendtgørelsens § 6, stk. 3, ikke
indebærer, at der skal udleveres oplysninger til ”øvrige adgangssøgende”.
Bestemmelsen sikrer alene, at der skal gives besked om, hvorvidt en anmodning
om oplysninger imødekommes eller afslås.
2.2.9 Ikrafttrædelsesdato (§ 9)
DIFO har anmodet om, at bekendtgørelsens ikrafttrædelsesdato udskydes til
den 1. januar 2026, så der er tilstrækkelig tid til at tilpasse forretningsprocesser
og it-systemer til kravene i bekendtgørelsen.
Digitaliseringsstyrelsens
kommentarer:
Digitaliseringsstyrelsen er opmærksom på, at bekendtgørelsen i et vist omfang
fastsætter bestemmelser, som forudsætter en ikke ubetydelig implementering i
praksis. På den baggrund finder styrelsen, at bekendtgørelsens
ikrafttrædelsesdato udskydes til den 1. januar 2026. Styrelsen skal for en god
ordens skyld bemærke, at NIS 2-lovens krav, herunder kravene som fastsat i §
11, træder i kraft med lovens ikrafttræden.
3. Sammenfatning af ændringer i bekendtgørelsen efter høringen
Ændringer til bekendtgørelsen:
1. Lempe krav om validering af både e-mail og telefon ved registrering, så
det er tilstrækkeligt, at det alene er én af de to kontaktmuligheder, der
skal valideres (§ 3, stk.1 samt konsekvensrettelser)
2. Fjerne kravet om validering ved fornyelse (§ 3, stk. 1 og stk. 5, samt § 5,
stk. 2)
3. Det præciseres ift. anvendelsen af e-mail formatet RFC 5322, at også
fremtidige formater, der afløser RFC 5322 kan anvendes (§ 3, stk. 4).
4. Justering så verificering og validering af en registrant (navn og
kontaktoplysninger) der har flere domænenavne hos samme enhed, kun
skal foretages én gang hos samme enhed (§ 3, stk. 6 og § 4, stk.6).
5. Der indføres en undtagelse til kravet om ikke at aktivere et domænenavn
før validering er sket. Således vil et domænenavn kunne gøres aktivt i
72 timer, i tilfælde hvor det ikke teknisk er muligt at validere og verificere
domænenavnet før det gøres aktivt, og under forudsætning af, at der
inden for den tidsperiode foretages tilfredsstillende validering og
verifikation. Sker dette ikke skal domænenavnet suspenderes eller
slettes uden ugrundet ophold (ny § 5, stk. 2).
6.
Definitionen af ”legitime adgangssøgende” i bekendtgørelsen justeres,
således at andre EU-medlemsstater legitime adgangssøgende ikke
Side 11 af 12
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 120: Høring af udkast til bekendtgørelse om validering, verifikation og udlevering af domænenavnsdata, fra digitaliseringsministeren
3040771_0012.png
automatisk anses at være legitime adgangssøgende i Danmark. Derfor
udgår ”i en af EU’s medlemsstater”.
7. Bestemmelserne vedr. hasteanmodninger i bekendtgørelsens § 2, litra
8, § 6, stk. 1, og § 6, stk. 2, er taget ud af bekendtgørelsen.
8. Der er derudover foretaget mindre ændringer af sproglig, redaktionel og
lovteknisk karakter.
Side 12 af 12